کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

معرفی 11 گونه از انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما + تصویر

0

زمانی که گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما را برای خانه ی خود خریداری می کنید همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که این گیاهان مخصوص مناطق گرمسیری و استوایی بوده و نیاز به درجه حرارت های بالا دارند در نتیجه با تغییر فصل و فرارسیدن پاییز و زمستان می بایست از آنها مراقبت بیشتری نمایید.

وجود گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما اعم از گیاهان آپارتمانی کوچک و گیاهان آپارتمانی بزرگ در خانه به شما حس زندگی در مناطق گرمسیری و استوایی را می بخشد. گیاهان آپارتمانی مقاوم دارای انواع گوناگونی هستند که هر یک از آنها با توجه به سلیقه ی شما، مناسب برای فضاهای اعم از کوچک و بزرگ خانه می باشند.

آنچه که در پرورش اینگونه از گیاهان آپارتمانی دارای اهمیت است آن می باشد که گیاهان مذکور علاوه بر شرایط محیطی گرم نیاز به مراقبت های دیگری از جمله کوددهی، آبیاری و … دارند که در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به معرفی 11 نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما می پردازیم که شما با نحوه ی صحیح آبیاری و کوددهی گیاهان آپارتمانی مذکور آشنا شده و برای سالیان سال بتوانید از آنها در خانه ی خود نگهداری کنید، تا پایان همراه ما باشید.

کروتون اولین گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما

کروتون از اولین گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما
کروتون از اولین گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما

گیاه کروتون بومی مناطق گرمسیری در جنوب شرق آسیا می باشد. گیاه مذکور به علت دارا بودن شاخه و برگ های چند رنگ، از محبوبیت بسیار زیادی در بین دوست داران گل و گیاه برخوردار است.

شاخ و برگ های گیاه آپارتمانی کروتون به حالت صاف؛ چرمی و براق است که برگ های مذکور دارای حالات مختلفی از جمله بلند و باریک و …. می باشند و رنگ برگها در اغلب واریته های آن، ترکیبی از رنگهای قرمز، زرد، صورتی، سبز و نارنجی می باشد.

کروتون با مراقبت صحیح و در زمانی که به بلوغ برسد، دارای ارتفاع بسیار زیادی خواهد بود.

برای آنکه کروتون از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما به رشد حداکثری خود ترغیب شود نیاز هست که خاک گلدان از عناصر غذایی غنی و دارای قدرت زهشکی بالا باشد و از طرفی گلدان گیاه نیز دارای سوراخ های زهکشی جهت خروج آب آبیاری باشد.

برای رشد بهتر برگ های گیاه می بایست گلدان در نقطه ای کاملا آفتاب دار در خانه نگهداری شود و دمای محل نگهداری گیاه در حدود 30 درجه ی سانتی گراد باشد.

گیاه آپارتمانی کروتون شما زمانی نیاز به آب دارد که 7 سانتی متر بالای خاک گلدان به طور کامل خشک شده باشد و آبیاری جز این حالت باعث می شود شما شاهد ریزش برگ کروتون خود باشید.

برای رشد و نمو بهتر گیاه در فصل های بهار و تابستان می بایست ماهانه یکبار گیاه را توسط کود برای گیاهان آپارتمانی (نظیر کود سه بیست مایع) تغذیه نمایید و عمل کوددهی به گیاه را به طور کامل در پاییز و زمستان قطع نمایید.

همان طور که اشاره شد گیاه کروتون گرمسیری است در نتیجه گیاه نیاز به رطوبت محیطی بالایی دارد و برای انجام این کار می توانید رطوبت گیاهان آپارتمانی را توسط غبارپاشی آب بر روی بافت گیاه و استفاده از سینی زیر گلدانی فراهم نمایید.

گیاه آپارتمانی میر لمون

گیاه آپارتمانی میر لمون
گیاه آپارتمانی میر لمون

اگر شما عاشق لیموترش هستید و تمایل دارید یک نهال کوچک لیموترش را در داخل خانه ی خود پرورش دهید، گیاه آپارتمانی میر لمون برای شما انتخاب مناسبی خواهد بود.

میوه ی حاصل از نهال میر لمون کمی شیرین تر، آبدارتر از لیموترش های دیگر بوده و اندازه ی میوه ی آن حدودا برابر با یک توپ بیس بال می باشد.

گیاه آپارتمانی میر لمون از گیاهان آپارتمانی با نو کم، در زمان گلدهی با خوشه های سفید رنگی که تولید می کند فضای خانه را دارای عطر و رایحه ای دلنشین می کند (درست مانند کاشت پرتقال در گلدان) و جالب است بدانید نهال مذکور این توانایی را دارد که در تمام طول سال گلدهی داشته باشد.

هنگامی که میر لمون را در شرایط محیطی ایده آل در خانه پرورش دهید گیاه در زمان بلوغ، دارای ارتفاع بسیار زیادی خواهد بود که به خوبی قابلیت پر کردن فضاهای خالی خانه را خواهد داشت.

میر لمون در دمای 30 درجه ی سانتی گراد بهترین عملکرد خود را داشته و برای عملکرد بهتر فتوسنتز در برگ های نهال مذکور بهتر است گیاه در نقطه ای که 8 الی 10 ساعت نور کامل دارد نگهداری شود.

اگرچه گیاه آپارتمانی میر لمون از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما عمل گرده افشانی را خودش به خوبی انجام می دهد ولیکن برای ارتقا گرده افشانی گیاه گاهی لازم است شما توسط یک مسواک به نهال مذکور در این امر کمک کنید.

رسیدن به مرحله ی میوه دهی در نهال میر لمون حدودا شش ماه زمان خواهد برد.

از گیاه آپارتمانی میر لمون در گلدان های بزرگ نگهداری نمایید و خاک گلدان را از خاک غنی شده با عناصر غذایی پر کنید.

از طرفی خاک مذکور باید دارای قدرت زهشکی بالایی باشد و تنها در زمانی که 10 الی 15 سانتی متری بالای خاک خشک می شود اقدام به آبیاری گیاه نمایید.

در طول فصل های بهار و تابستان گیاه را توسط کودهای کامل مایع تغذیه کرده (نظیر کود مایع گیاهان آپارتمانی) و در فصل های پاییز و زمستان، کوددهی به گیاه را به طور کامل متوقف کنید.

یک روز در میان گیاه را به طور کامل با آب سالم غبارپاشی نمایید تا رطوبت محیطی مناسب برای گیاه فراهم شود.

گیاه آپارتمانی نخل کاریوتا

گیاه آپارتمانی نخل کاریوتا
گیاه آپارتمانی نخل کاریوتا

از بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما، نخل کاریوتا می باشد که ظاهر برگ های آن به دم ماهی شباهت بسیار زیادی دارد.

نخل کاریوتا از گیاهان آپارتمانی بزرگ به لحاظ رشد طولی و همچنین عرضی بافت رویشی، دارای رشد مناسبی می باشد و برای نگهداری هرچه بهتر گیاه می بایست از نخل مذکور در نقاطی از خانه که آفتاب کامل دارد و درجه حرارت در آنجا حدودا 30 الی 33 درجه سانتی گراد است، نگهداری شود.

نخل کاریوتا در پشت پنجره های جنوبی خانه بهترین عملکرد رشد و فتوسنتزی خود را دارد. خاک مناسب برای گیاه، خاک غنی شده از عناصر غذایی و دارای قدرت زهکشی بالا می باشد که این امر سبب می شود ریشه های گیاه از خطر پوسیدگی در امان باشند.

آبیاری گیاه تنها باید در زمانی انجام شود که مانند موارد قبلی، چند سانتی متر از بالای خاک خشک شده باشد.

از طرفی می بایست ماهانه یکبار گیاه را توسط کودهای کامل مایع و یا جامد (نظیر کود سه بیست npk) تغذیه کرده و عمل کوددهی در فصل های پاییز و زمستان، به طور کلی برای گیاه متوقف شود.

گیاه آپارتمانی نخل کاریوتا بومی محیط های جنگلی گرم و مرطوب جنوب شرقی آسیا می باشد و حتما در صورت نگهداری آن در خانه نیاز هست که رطوبت محیطی برای گیاه بالا باشد، بنابراین می بایست یک روز در میان گیاه را از آب آبیاری غبارپاشی نمایید.

گیاه آپارتمانی شفلرا

گیاه آپارتمانی شفلرا
گیاه آپارتمانی شفلرا

گیاه آپاتمانی شفلرا از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی بومی مناطق جنگلی، بارانی و استوایی است و محل نگهداری آن در خانه مکان های گرم و آفتابی می باشد.

شفرا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما، دارای برگ های سبز براق می باشد که در طول دوران رشد با توجه به حالت رویش برگها، ظاهر گیاه همانند چتر می شود.

شفلرا در داخل خانه و در صورت مراقبت صحیح، دارای ارتفاع بسیار زیادی خواهد شد که این موضوع برای زیباسازی فضاهای بزرگ خانه، بسیار عالی می باشد به طوری که همگان از رشد سریع آن شگفت زده خواهند شد.

گیاه شفلرا نیاز به نور کامل خورشید داشته و در درجه حرارت های 26 الی 32 درجه ی سانتی گراد، بهترین عملکرد خود را خواهد داشت (نور و دمای نامناسب از شایع ترین دلایل و یا علت ریزش برگ شفلرا هستند).

گیاه شفلرا نیاز به خاک غنی با قدرت زهکشی بالا و همچنین گلدان مناسب به لحاظ اندازه و سوراخ های زهکشی دارد.

آبیاری گیاه باید در زمانی انجام شود که مخلوط خاک حدودا 90 درصد رطوبت خود را از دست داده باشد (درست مانند آبیاری کاکتوس) و از طرفی بهتر است ماهانه یکبار گیاه آپارتمانی شفلرا توسط کودهای کامل در فصل بهار و تابستان تغذیه شده و سپس با کند شدن رشد گیاه در فصل های پاییز و زمستان، روند کوددهی گیاه متوقف شود.

گل ختمی چینی از دیگر گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما

گل ختمی چینی از دیگر گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما
گل ختمی چینی از دیگر گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما

یک اتاق گرم و آفتابی که به پنجره های جنوبی دسترسی داشته باشد بهترین نقطه و یا محل، برای نگهداری گل ختمی چینی می باشد.

گل مذکور از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما، در دوران گلدهی خود دارای غنچه های بزرگی بوده که با توجه به واریته های مختلف آن، طیف رنگی زیادی از قبیل رنگ های صورتی، بنفش، قرمز، نارنجی و زرد در آن مشاهده می شود.

غنچه های گیاه مذکور، یک یا دو تایی هستند و در برابر شاخ و برگ های سبز تیره ی گیاه، این غنچه ها کاملا نمایان می باشند و همین دلیل سبب می شود تا توجه هر کسی به زیبایی گل ختمی چینی جذب شود.

همان طور که اشاره شد گیاه برای تامین انرژی و گلدهی زیاد، به نور کامل خورشید نیاز دارد بنابراین با تامین نور مناسب به خصوص در دوران گلدهی و درجه حرارت 28 الی 33 درجه ی سانتی گراد، می توان از گیاه گلدهی بسیار زیادی را انتظار داشت.

گیاه مذکور در فصل های بهار و تابستان نیاز به کوددهی کامل داشته که این روند در فصل پاییز و زمستان برای حفظ سلامتی هر چه بهتر گیاه، نباید تداوم داشته باشد.

با این حال با توجه به گرمسیری بودن گیاه نیاز است که گل ختمی چینی را یک روز درمیان جهت تامین رطوبت محیطی مناسب، غبارپاشی نمایید.

گیاه آپارتمانی کالانکوئه

کالانگوئه از دیگر گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما بوده که بومی مناطق گرمسیری و ماداگاسکار می باشد.

از خصوصیات گیاه مذکور آن است که گیاه با مکان های سرپوشیده ی آفتاب دار و گرم به خوبی وفق پیدا می کند.

در دوران گلدهی گیاه آپارتمانی کالانکوئه دارای غنچه های کوچک و پرپشتی می باشد که طیف تنوع رنگی در آنها بسته به نوع واریته ی گیاه می تواند از صورتی، بنفش، سفید، قرمز، نارنجی و یا زرد، متغیر باشد.

گیاه کالانکوئه از انواع گل آپارتمانی بهترین عملکرد خود را در یک مکان گرم با درجه حرارت 28 الی 30 درجه سانتی گراد دارد و هر چه محل مذکور دارای نور بیشتری باشد، تولید گل و یا به عبارتی همان تشکیل غنچه ها در گیاه، به شکل بهتری صورت می گیرد.

گیاه آپارتمانی کالانکوئه را می توان به آسانی در خاک مخصوص کاکتوس ها پرورش داد و تنها در صورت خشک شدن لایه های بالایی خاک، باید گیاه را آبیاری نمود.

در طول فصل بهار و تابستان گیاه را توسط کودهای مایع کامل خانگی تغذیه نمایید و در طول پاییز و زمستان کوددهی گیاه را متوقف نمایید.

لازم به ذکر است گیاه آپارتمانی کالانکوئه توسط برگ های گوشتی خود به آسانی قابل تکثیر می باشد.

فرفیون زینتی (گل مرجان مینیاتوری)

فرفیون زینتی
فرفیون زینتی

فرفیون زینتی از گل های خانگی بومی ماداگاسکار به شمار می رود و ساقه ی آن خاردار می باشد که سبب شده گیاه ظاهری همانند کاکتوس ها داشته باشد با این حال تاج خارها آبکی بوده و گیاه در یک مکان خشک، آفتابی و گرم در داخل خانه، قابلیت پرورش و نگهداری را دارد.

لازم به ذکر است برگ های گیاه گوشتی بوده که در هنگان برش دادن آنها، شیره ای سمی از آن خارج می شود در نتیجه بهتر است در هنگام هرس گیاه از دستکش و لوارزم باغبانی استفاده نمایید.

گل مرجان مینیاتوری در حداکثر دوران رشد خود دارای ارتفاع به نسبت بلندی بوده و اغلب در تمام طول سال گلدهی دارد.

برای ترغیب فرفیون زینتی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما به رشد حداکثری می بایست خاک گلدان گیاه از خاک های مخصوص پرورش کاکتوس ها باشد و از طرفی همواره دمای محیطی مناسب برای گیاه در حدودا 28 الی 33 درجه سانتی گراد، فراهم شود.

شیوه ی آبیاری و کوددهی گیاه نیز مانند سایر موارد اشاره شده تا به حال در این مقاله بوده و تنها می توان گفت که گیاه نیاز چندانی به غبارپاشی آب نداشته و به رطوبت محیطی کمی نیاز دارد.

گیاه آپارتمانی گندمی

گیاه آپارتمانی گندمی

گیاه آپارتمانی گندمی نوعی از گیاهان خانگی بوده که نیاز چندانی به مراقبت ندارد و در صورتی که تمایل داشته باشید از سبدهای آویز جهت پرورش گیاهان آپارتمانی استفاده نمایید، گیاه گندمی بهترین انتخاب شما جهت زیباسازی فضای داخل خانه خواهد بود.

شاخ و برگ های گیاه گندمی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا به رنگ سبز روشن بوده که بر روی آنها، نوارهای سفید رنگی وجود دارد.

گیاه گندمی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما، دارای رشد سریعی بوده و به سرعت بافت رویشی گیاه، فضای روی گلدان را پر می کند که اگر از فاصله ای دور به گلدان گیاه نگاه کنید خواهید دید حالت بافت رویشی گیاه همانند تارهای عنکبوت به طرفین سوق پیدا کرده است.

خاک مناسب برای گیاه گندمی می بایست غنی و دارای قدرت زهکشی بالایی باشد و از آنجایی که سرعت رشد گیاه بسیار زیاد است پیشنهاد می شود سالانه یکبار، مخلوط خاک گلدان را برای گیاه آپارتمانی گندمی تعویض نمایید.

نور مناسب برای گیاه نور غیر مستقیم خورشید و دمای محیطی ایده آل برای آن، 28 الی 32 درجه ی سانتی گراد می باشد.

در طول فصل های بهار و تابستان می بایست دائما خاک گیاه مرطوب نگه داشته شود به طوری که خاک هرگز حالت غرقاب به خود نگیرد و با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان، تنها باید یکبار در هفته آبیاری گیاه انجام شود (لازم به ذکر است آبیاری بیش زیاد از شایع ترین دلایل زردی برگ گندمی می باشد).

در فصل بهار و تابستان به همراه آب آبیاری هر سه هفته یکبار گیاه را توسط کودهای کامل مایع تغذییه نمایید و روند کوددهی را در فصل پاییز و زمستان متوقف نمایید زیرا در صورت عدم توقف کوددهی، شاهد قهوه ای شدن برگ گندمی خود خواهید بود.

گیاه آپارتمانی زامیو کالکاس

گیاه آپارتمانی زامیو کالکاس
گیاه آپارتمانی زامیو کالکاس

در صورتی که محل کار و یا اتاق شما در خانه دارای نور غیر مستقیم خورشید و درجه حرارت گرم می باشد، گیاه آپارتمانی زامیو کالکاس (گیاه زاموفیلیا) بهترین انتخاب شما در خرید گیاهان آپارتمانی می باشد.

گیاه زاموفیلیا بومی آفریقا بوده و برگ های آن به رنگ سبز روشن می باشد.

در صورتی که چندین گیاه آپارتمانی زامیو کالکاس را در کنار هم نگهداری کنید با توجه به حالت رشد بافت رویشی گیاه، نمای بسیار زیبایی از آنها در محل نگهداری به وجود خواهد آمد.

زامیوکالکاس گیاهی تنبل بوده و مراقبت و پرورش آن برای شما زحمت چندانی ندارد.

دمای مناسب برای رشد زامیو کالکاس از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما، 28 الی 32 درجه سانتی گراد بوده و از طرفی گیاه به خشکی مقاوم بوده و تنها باید در مواقع لزوم آبیاری شود (آبیاری بیش زیاد از شایع ترین دلایل زردی برگ زاموفیلیا می باشد).

گیاه آپارتمانی زامیو کالکاس نیاز چندانی به کود ندارد و تنها می بایست در هر فصل یکبار، گیاه توسط کودهای کامل مایع بر اساس دز مناسب تغذیه شود.

فیلودندرون (برگ انجیری)

فیلودندرون
فیلودندرون

گیاه آپارتمانی برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی با نور کم، دارای برگ های بزرگ به رنگ سبز براق می باشد که برگ های مذکور دارای طولی حدودا 30 الی 40 سانتی متر بوده و عرض به نسبت بزرگی دارند.

آنچه که در پرورش گیاه آپارتمانی فیلودندرون از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما اهمیت دارد آن است که هر چقدر گلدان گیاه بزرگتر باشد، رشد گیاه نیز بیشتر می شود بنابراین با نگهداری گیاه مذکور در هر کجای خانه، به شما جذابیت های یک محیط گرمسیری و جنگلی، انعکاس پیدا خواهد کرد.

دمای مناسب برای گیاه آپارتمانی برگ انجیری حدود 28 الی 30 درجه ی سانتی گراد می باشد و گیاه به لحاظ شرایط نوری، تمایل بیشتری به نور غیر مستقیم خورشید دارد تا از زردی برگ انجیری جلوگیری شود.

در عین حال خاک گلدان باید دارای قدرت زهکشی بالا و غنی از عناصر غذایی باشد. کوددهی گیاه ماهانه یکبار باید توسط کودهای مایع در فصل های بهار و تابستان انجام شود و سپس این روند در فصل پاییز و زمستان به طور کلی متوقف شود.

گیاه نخل مسافر از دیگر گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما

گیاه نخل مسافر از دیگر گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما
گیاه نخل مسافر از دیگر گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما

گیاه آپارتمانی نخل مسافر بومی ماداگاسکار بوده و برای رشد خود نیاز به محیطی آفتابی و گرم دارد.

نخل مسافر به فضای نسبتا زیادی برای رشد خود نیاز دارد و با به بلوغ رسیدن گیاه و همچنین بیشتر شدن ارتفاع گیاه شاهد خواهیم بود که برگ های پایینی و قدیمی تر گیاه از بین خواهند رفت.

با توجه با ظاهر جذاب و خارق العاده ی نخل مسافر، گیاه مذکور یک انتخاب مناسب جهت خرید گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما برای خانه است.

پنجره های جنوبی خانه بهترین محل نگهداری نخل مسافر هستند و همچنین محل نگهداری گیاه می بایست دارای درجه حرارت محیطی حدودا 26 الی 30 درجه ی سانتی گراد باشد.

آبیاری، کوددهی و مخلوط خاک گیاه نخل مسافر همانند موارد اشاره شده ی قبلی می باشد و آنچه که در پرورش نخل مسافر دارای اهمیت است آن بوده که گیاه نیاز به رطوبت محیطی بالایی داشته و می بایست روزانه یک بار توسط آب غبارپاشی شود.

در پایان اگر شما عزیزان هم در زمینه ی خرید و یا پرورش گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 8 میانگین امتیازات: 4.1]
منبع https://smartgardenguide.com/indoor-plants-for-hot-rooms/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy