کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت قهوه ای شدن نوک و وسط برگ گندمی چیست + درمان

2

در نقطه مقابل زردی برگ گندمی، گاهی اوقات ما شاهد قهوه ای شدن برگ گندمی خود هستیم که این معضل دلایل زیادی دارد با این حال می توان با مراقبت های صحیح گندمی، از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری کرد.

دلایل زیر از علت قهوه ای شدن برگ گندمی شما هستند:

  • استرس گیاه ناشی از آبیاری کم و یا زیاد.
  • رطوبت محیطی بسیار کم.
  • کیفیت پایین آب آبیاری ( به عنوان مثال وجود کلر و فلوراید بیش از حد در آب).
  • تجمع نمک در خاک به واسطه ی کوددهی بیش از حد گندمی.
  • وجود نور خورشید زیاد در محل نگهداری گیاه.

دلیل قهوه ای شدن برگ گل گندمی شما هرچه که باشد، جای هیچگونه نگرانی نداشته و باعث از بین رفتن گیاه عزیز شما نمی شود اما بروز این اتفاق در گندمی، ظاهر گیاه را بدشکل کرده که هیچکدام از ما راضی به مشاهده چنین چیزی در گیاه خود نیستیم با این حال بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده، در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن ما تمامی دلایل و یا علت قهوه ای شدن برگ گل گندمی را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا بتوانید علت اصلی مشکل گیاه خود را به آسانی تشخیص داده و آن را احیا کنید، تا پایان همراه ما باشید.

استرس گیاه ناشی از آبیاری کم و یا زیاد

علت قهوه ای شدن نوک برگ گندمی

شایع ترین علت قهوه ای شدن نوک برگ گندمی، آبیاری بیش از حد گیاه است زیرا با آبیاری زیاد اکسیژن رسانی به ریشه ها کاهش پیدا کرده و ریشه های گندمی به مرور زمان پوسیده خواهند شد و با بین رفتن ریشه ها، جذب آب و مواد غذایی و انتقال آنها به دیگر بخش های گیاه با مشکل رو به رو می شود.

نوک برگ ها آخرین نقطه ای است که آب و مواد غذایی به آن انتقال پیدا می کند با این حال در صورتی که ریشه ها پوسیده شوند، 95 درصد قسمت برگ آن رطوبت و عناصر غذایی را جذب می کند که دراین بین، نوک برگ ها نیز از همین حداقل رطوبت و غذا هم بی بهره می مانند.

از سویی دیگر اگر میزان آبیاری گندمی بسیار کم باشد، مجددا آب کافی به برگ ها نمی رسد و این موضوع همیشه به این معنی نیست که شما گیاه خود را کم آبیاری می کنید به طور مثال اگر گلدان گیاه در معرض شوفاژ خانه باشد، رطوبت خاک با سرعت بیشتری تبخیر شده و خاک گلدان سریعا خشک می شود.

بنابر آنچه که گفته شد قهوه ای شدن سر برگ گندمی به علت آبیاری نادرست دو حالت دارد که اگر آبیاری زیاد باشد، ابتدا کمی برگ ها متورم شده و سپس نوک آنها قهوه ای می شود و در نقطه مقابل اگر آبیاری گیاه بسیار کم باشد، در درجه اول برگ ها کمی ترد و شکننده شده و سپس نوک آنها تغییر رنگ داده و قهوه ای می شود.

گیاه گندمی از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی تمایل دارد که مابین دو آبیاری، نیمه ی بالایی مخلوط خاک گلدان خشک شده و سپس آبیاری گیاه توسط شما انجام شود در نتیجه اگر مشکلی در آبیاری گیاه وجود داشته باشد، این برگ های گیاه هستند که این موضوع را سریعا به اطلاع شما می رسانند.

  • چگونه قهوه ای شدن نوک برگ گندمی خود را به واسطه آبیاری نادرست درمان کنیم؟

اگر گیاه شما از آبیاری زیاد رنج می برد، میزان آبیاری را کاهش داده و هر زمان که 10 سانتی متری سطح خاک خشک می شود اقدام به آبیاری گیاه نمایید.

برای اطمینان خاطر بیشتر گیاه را به طور کامل از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را بررسی کنید و در صورت پوسیدگی ریشه ها، آن ها را تا نقطه ی سالم هرس کنید.

در هنگام خارج کردن گیاه اگر مشاهده می کنید خاک بسیار مرطوب بوده و در زهکشی آب آبیاری به خوبی عمل نمی کند، توصیه می شود خاک گلدان را تعویض کنید.

اطمینان حاصل نمایید که گلدان گیاه دارای منافذ زهکشی است تا از تجمع آب اضافی جلوگیری شود.

اگر گیاه شما از کم آبی دارای برگ هایی با نوک قهوه ای رنگ شده تنها کافیست کمی محبت بیشتری به گیاه خود داشته باشید و در زمان مناسب آبیاری آن را انجام دهید.

بهترین روش آبیاری گیاهان آپارتمانی آن است هنگامی که نیمه بالایی سطح خاک خشک می شود (زمان آبیاری) آبیاری آنها انجام شده و به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان (حجم آبیاری)، سریعا روند آبیاری به طور کامل متوقف شود (خروج آب اضافی از انتهای گلدان حدودا 20 الی 25 ثانیه زمان خواهد برد).

با انجام مواردی که به آنها اشاره کردیم، قهوه ای شدن برگ گل گندمی شما متوقف شده و به زودی گیاه شما احیا خواهد شد.

نور زیاد خورشید علت اصلی قهوه ای شدن وسط برگ گل گندمی

گندمی از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود بنابراین می بایست گیاه در محلی نگهداری شود که نور خورشید در آنجا غیر مستقیم بوده و گیاه را در معرض خطرات مختلف قرار نمی دهد.

برای جلوگیری از قهوه ای شدن وسط برگ گل گندمی توصیه می شود گیاه را در فاصله ی یک الی دو متری از پنجره قرار داده و نور خورشید را توسط پرده پنجره برای گیاه خود فیلتر کنید.

رطوبت کم محیطی دیگر علت قهوه ای شدن نوک برگ گل گندمی

علت قهوه ای شدن برگ گندمی
علت قهوه ای شدن برگ گندمی

گیاه گندمی برای ترغیب به رشد حداکثری خود نیاز به رطوبت محیطی بالا دارد و در حالتی که رطوبت اطراف گیاه کم باشد، نوک برگ های گندمی در درجه اول خشک شده و سپس قهوه ای می شود.

رطوبت خانه در فصل بهار و تابستان برای گیاه تا حدی قابل تحمل است اما با فرا رسیدن فصل سرما و استفاده از سیستم های گرمایشی، هوای محیط خانه خشک شده و رطوبت کمتر از آستانه تحمل گیاه می شود.

بنابر آنچه که گفته شد هم اکنون اگر مطمئن هستید که علت قهوه ای شدن نوک برگ گل گندمی شما به خاطر رطوبت محیطی کم است می توانید توسط زیر گلدانی گیاه که در آن آب اضافی حاصل از آبیاری گیاه تجمع پیدا می کند، رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید.

در صورتی که تمایل دارید به روش های دیگر رطوبت محیطی گیاه گندمی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا را افزایش دهید، می توانید مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

قهوه ای شدن برگ گندمی به علت کوددهی زیاد

اگر کوددهی گندمی زیاد باشد، این موضوع باعث تجمع نمک های مضر اضافی در خاک گلدان شده و محیط اطراف ریشه گیاه به شدت سمی می شود که در این حالت ما شاهد قهوه ای شدن نوک برگ گندمی خود خواهیم بود.

از سویی دیگر اگر کوددهی گندمی بسیار کم باشد، این موضوع به نوبه خود باعث کاهش جذب عناصر غذایی در خاک می شود و در حالتی که برگ ها عناصر غذایی را به میزان کافی دریافت نکنند، این امر منجربه خشک و قهوه ای شدن نوک برگ های گیاه می شود.

بنابراین برای جلوگیری از قهوه ای شدن برگ گندمی می بایست ماهانه یکبار در فصل بهار و تابستان و هر دو ماه یکبار در فصل پاییز و زمستان، گیاه توسط کودهای شیمیایی ملایم و کامل نظیر کود سه بیست مایع تغذیه شود.

  • کوددهی گندمی را بیش از حد انجام دادم و الان چه کاری برای احیای گیاه کنم؟

درمان و احیای گندمی به واسطه ی کوددهی زیاد دو روش دارد که یکی از آنها تعویض خاک گلدان بوده و دیگری شستشوی خاک فعلی گیاه به طوری که اغلب افراد از روش دوم برای احیای گیاه خود استفاده می کنند.

کیفیت پایین آب آبیاری

دلیل قهوه ای شدن برگ گندمی
دلیل قهوه ای شدن برگ گندمی

در مقاله بهترین آب گیاهان آپارتمانی به شرح کامل کیفیت آب پرداختیم با این حال اگر میزان فلوراید آب مصرفی برای آبیاری گندمی زیاد باشد، این امر دراز مدت سبب قهوه ای شدن نوک برگ گندمی می شود.

به طور کلی علت وجود فلوراید در آب آشامیدنی به خاطر جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می باشد از این رو سازمان های مربوطه با اضافه کردن مقداری فلوراید به آب، سعی بر عدم آسیب دیدگی دندان ها دارند با این حال صحیح است که این امر برای انسان مفید و خطرناک نیست اما وجود فلوراید در آب آبیاری گندمی، برای گیاه ایجاد مشکل می کند.

در صورتی که مطمئن هستید در دیگر بخش های مراقبت و پرورش گیاه گندمی مشکلی وجود ندارد و هم اکنون بر این باور هستید که علت قهوه ای شدن نوک برگ گندمی شما به علت کیفیت نامناسب آب است، می بایست از آب معدنی و یا آب مقطر برای آبیاری گیاه خود استفاده کنید.

از سویی دیگر اگر تمایلی به استفاده از آب معدنی و مقطر ندارید می توانید مقداری کلسیم را به خاک گلدان اضافه کرده تا این عنصر تا حد بسیار زیادی از سمیت فلوراید جلوگیری کند.

کلام آخر

گیاه گندمی
گیاه گندمی

مراقبت و پرورش گندمی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما تنها با ایجاد یک محیط پایدار و ایده آل امکان پذیر است به طوری که گیاه در معرض نور مستقیم خورشید نباشد و رطوبت در حد متوسط و آبیاری گیاه در زمان صحیح انجام شود و تنها در این حالت است که گیاه گندمی برای سال های سال مهمان خانه شما خواهد بود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک دلایل و یا علت قهوه ای شدن برگ گندمی سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 50 میانگین امتیازات: 3.5]
۲ نظرات
  1. افسانه می گوید

    من برگ های گل گندمی را با دستمال پاک کردم و دو روز بد متوجه شدم ک نوک برگاش قهوه ای شدن.علت و راهکار رو لطف میکنیپ

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید
      نور، دما، رطوبت، آبیاری و کوددهی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy