کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا چیست + راه حل درمانی آن

100

ریزش برگ فیکوس الاستیکا دلایل متفاوتی دارد به طوری که گاهی اوقات برگ های گیاه زرد شده و سپس دچار ریزش می شوند که این موضوع نشان از آبیاری بیش از حد گیاه دارد. از سویی دیگر ترد شدن برگ ها و همچنین شاخه های گیاه و سپس ریزش آنها، به دلیل آن است که گیاه از آبیاری بسیار کم رنج می برد.

با این حال سوای آنچه که گفته شد عوامل دیگری نظیر هجوم آفات گیاهان خانگی به فیکوس الاستیکا، نور کم محیطی، شوک سرمایی (نوسانات دمایی) و سازگار شدن گیاه با شرایط جدید خود، از جمله دلایل دیگر ریزش برگ فیکوس الاستیکا می باشند و به همین جهت به دلیل اهمیت تشخیص صحیح علت ریزش برگ های فیکوس الاستیکا، در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن هر یک از موارد اشاره شده را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا شما خواننده گرامی بتوانید به آسانی علت ریزش برگ های فیکوس الاستیکا خود را تشخیص داده و با رفع مشکل پیش آمده برای سال های بیشتری از گیاه خود مراقبت کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری بیش از حد اولین علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا

ریزش برگ فیکوس الاستیکا
ریزش برگ فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا از گیاهان آپارتمانی بزرگ نسبت به کم آبی مقاومت خوبی دارد با این حال هرگز نباید در آبیاری گیاه کوتاهی شود. فیکوس الاستیکا در فصل رشد خود (بهار و تاسبتان) نیاز به خاکی دائما مرطوب دارد با این می بایست در آبیاری گیاه به این نکته مهم توجه داشته باشیم که ریشه های گیاه نیاز به تنفس داشته و برای رشد مناسب خود نیاز به جذب اکسیژن دارند.

در ریزش برگ فیکوس الاستیکا به علت آبیاری بیش از حد، در درجه ی اول برگ ها زرد و یا قهوه ای شده و از مخلوط خاک بویی گندیده به مشام می رسد.

بنابراین اگر احتمال می دهید علت ریزش برگ های فیکوس الاستیکای شما به خاطر آبیاری بیش ازحد آن می باشد توصیه می شود برنامه ی خاصی برای آبیاری گیاه خود تنظیم نکنید و هر زمان که گیاه شما نیاز آبی دارد، آن را آبیاری نمایید.

همان طور که در مقاله نگهداری فیکوس الاستیکا اشاره شد، بهترین زمان آبیاری فیکوس الاستیکا موقعی است که 15 سانتی متر بالای مخلوط خاک خشک شده است که این روند خشک شدن و یا از دست دادن رطوبت در تابستان سرعت بیشتری دارد.

برای آبیاری گیاه خود به محض خروج آب آبیاری گیاهان آپارتمانی از انتهای گلدان، سریعا روند آبیاری را متوقف کنید تا خاک گلدان دارای رطوبت مناسب شده و حالت غرقاب به خود نگیرد.

چند نکته مهم در آبیاری فیکوس الاستیکا

  • گلدان گیاه می بایست حتما و حتما دارای منافذ زهکشی باشد تا مانع از تجمع آب در اطراف ریشه ی فیکوس الاستیکا شود.
  • اگر گلدان گیاه بزرگ است به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که خاک مدت طولانی تری در این گلدان مرطوب بوده و دیرتر خشک می شود.
  • با فرا رسیدن فصل سرما، ماهانه یک یا دو بار بیشتر گیاه خود را آبیاری نکنید.
  • بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی، آب ولرم می باشد در نتیجه برای آبیاری فیکوس الاستیکا از آب ولرم استفاده کنید تا ریشه های گیاه دچار شوک نشوند.

سازگاری گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا با شرایط جدید

دلیل ریزش برگ فیکوس الاستیکا
دلیل ریزش برگ فیکوس الاستیکا

گاهی اوقات مشاهده می کنید با جا به جایی گیاه در خانه شاهد ریزش برگ فیکوس الاستیکا خود بوده و یا به محض خرید گیاه و انتقال آن به خانه شاهد از دست رفتن برگ های آن هستید با این حال از مشاهده ی این اتفاق نگران نشوید و بابت آن استرس نداشته باشید زیرا گیاه شما در حال سازگاری با شرایط جدید خود بوده که این روند سازگاری در گیاه حدودا 2 الی 3 ماه زمان می برد که گیاه به مسیر قبلی خود بازگردد.

حتی گاهی اوقات نیز مشاهده شده است افرادی که از فیکوس الاستیکا در فصل تابستان در فضای باز نگهداری می کنند با فرا رسیدن فصل پاییز و انتقال آن به محیط خانه نیز شاهد ریزش برگ های فیکوس الاستیکا ی خود هستند که همانند موارد قبلی می بایست به گیاه خود فرصت دهید تا با شرایط جدید خود وفق پیدا کند.

ریختن برگ فیکوس الاستیکا به علت تعویض گلدان

ریختن برگ فیکوس الاستیکا
ریختن برگ فیکوس الاستیکا

تعویض گلدان برای فیکوس الاستیکا از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی نوعی ایجاد مزاحمت تلقی می شود در نتیجه این امر طبیعی است که بعد از تعویض گلدان گیاه شاهد ریزش برگ فیکوس الاستیکا باشید که صد البته زمانی این اتفاق طبیعی است که گیاه نور مناسب و آبیاری صحیحی داشته باشد و ریزش برگ های آن بسیار کم باشد.

بنابر آنچه که گفته شد توصیه می شود برای جلوگیری از ریختن برگ فیکوس الاستیکا گلدان انتخابی تنها دو سایز از گلدان قبلی گیاه بزرگتر باشد و خاک مصرفی به خوبی ریشه ی گیاه را پوشانده و از قدرت زهکشی بالایی برخوردار باشد.

هجوم آفات به گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا

از دیگر علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا، هجوم آفات به گیاه است. همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد فیکوس گیاهی مقاوم در برابر آفات و بیماری گیاهان آپارتمانی است با این حال گاهی هجوم آفات نیز خساراتی را در پی خواهد داشت.

حشراتی نظیر شته ها و کنه های عنکبوتی از جمله آفات شایع در خانه هستند که در صورت هجوم آنها به گیاه، ما شاهد علائم آلودگی عسلک مانند برای گیاه خود خواهیم بود بنابراین پیشنهاد می شود هر 2 الی 3 روز یکبار دائما بافت رویشی گیاه را مخصوصا در قسمت زیرین برگ ها بررسی نمایید تا از عدم حضور آفات مضر اطمینان حاصل شود.

در صورت مشاهده ی آفات می توانید از صابون های حشره کش و همچنین الکل ایزوپروپیل 70 درصد برای درمان گیاه و از بین بردن آفات هر 4 روز یکبار استفاده کنید تا به خوبی گیاه درمان شده و سلامتی خود را مجددا به دست بیاورد.

شوک سرمایی به گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا

هر چند که گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا در برابر سرما مقاوم بوده ولیکن کاهش دما به زیر 7 درجه سانتی گراد، گیاه را در معرض شوک سرمایی قرار داده و سبب ریزش برگ فیکوس الاستیکا می شود.

شوک سرمایی زمانی گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد که فیکوس الاستیکا در فصل سرما در فضای باز نگهداری شود زیرا دمای خانه همواره متعادل بوده و خسارتی را شامل حال گیاه شما نمی کند بنابراین برای جلوگیری از ریختن برگ فیکوس الاستیکا توصیه می شود از گیاه در فصل سرما در خانه مراقبت کرده و هرگز و هرگز برای جلوگیری از شوکی دیگر، آن را در معرض منافد خانه و همچنین سیستم های گرمایشی خانه قرار ندهید.

شرایط نوری نامناسب محل نگهداری فیکوس الاستیکا در خانه

جلوگیری از ریزش برگ فیکوس الاستیکا
جلوگیری از ریزش برگ فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود یعنی می بایست نور گیاه کامل ولیکن به حالت غیر مستقیم باشد و در صورتی که نور محیطی برای گیاه کافی نباشد، فیکوس الاستیکا نارضایتی خود را از شیوه ی پرورش ما با ریزش برگ های خود نشان می دهد.

در نتیجه برای جلوگیری از ریزش برگ فیکوس الاستیکا پیشنهاد می شود گیاه را در چند متری پنجره قرار داده تا نیاز نوری آن به خوبی تامین شود و معمولا بنابر تجربه ی شخصی بنده، پنجره های شرقی خانه بهترین مکان برای نگهداری این گیاه زیبا در منزل هستند.

فیکوس الاستیکا این توانایی را دارد که حتی در طول روز 3 الی 4 ساعت نور مستقیم خورشید را تحمل کند ولیکن اگر این ساعات بیشتر از آنچه که اشاره شد باشد، گیاه دچار تنش نوری خواهد شد بنابراین می بایست برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری قید نور مستقیم خورشید را زده و تماما در طول روز نور غیر مستقیم خورشید را برای گیاه خود فراهم کنیم.

کوددهی بیش از حد فیکوس الاستیکا

از دیگر علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا و همچنین زردی برگ فیکوس الاستیکا، کوددهی زیاد گیاه می باشد زیرا فیکوس نیاز چندانی به کود گیاهان آپارتمانی نداشته و تنها می بایست ماهانه یکبار در فصل بهار و تابستان، تغذیه کودی شود که انجام روند مذکور به طور کلی در فصل پاییز و زمستان متوقف خواهد شد.

در نتیجه اگر احتمال می دهید ریختن برگ فیکوس الاستیکا به علت کوددهی بیش از حد گیاه بوده توصیه می شود روند کوددهی گیاه را متوقف کرده و خاک گلدان را توسط آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر آن کاسته شود.

رطوبت کم محیطی از دیگر علت ریزش برگ فیکوس الاستیکا

به طور کلی رطوبت کم محیطی سوای ریزش برگ ها، باعث زردی برگ گیاهان آپارتمانی و قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی می شود با این حال در ارتباط با ریزش برگ فیکوس الاستیکا می توان گفت با توجه به منشا اصلی گیاه که مناطق گرمسیری می باشد، در صورتی که رطوبت کافی در اطراف گیاه وجود نداشته باشد برگ های پایینی گیاه دچار ریزش شده و ظاهر گیاه بدشکل می شود.

بسیاری از افراد با غبارپاشی گیاه رطوبت گیاهان آپارتمانی را تامین می کنند که این امر تنها برای چند ساعت رطوبت محیطی را افزایش داده و سپس گیاه با مجددا با کمبود رطوبت مواجه می شود بنابراین بهتر است روی زیر گلدانی فیکوس الاستیکا مفداری سنگ ریزه قرار داده شود و سپس با قرار دادن گلدان بر روی آن، با آب اضافی حاصل از آبیاری فیکوس، برای ساعات بیشتری رطوبت محیطی مناسب در دسترس گیاه شما قرار بگیرد.

ریزش برگ های فیکوس الاستیکا به علت مرگ طبیعی برگ ها

گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا در مواقعی از سال ترجیح می دهد برگ های پیر و بالغ خود را دچار ریزش کند و انرژی خود را صرف تولید برگ های جوان کند که این یک امر طبیعی در متابولیسم های گیاه بوده و برای آن کار زیادی نمی توان انجام داد به طوری که حتی اگر تمامی شرایط نگهداری گیاه نیز ایده آل باشد، باز هم این روند انجام شده و انرژی گیاه صرف تولید برگ های جوان خواهد شد.

نکاتی مهم برای جلوگیری از ریختن برگ فیکوس الاستیکا

  • هنگامی که شاهد ریزش چند برگ فیکوس الاستیکا هستید، عکس العمل زیادی نشان ندهید و تنها اطمینان حاصل نمایید که گیاه در معرض هجوم آفات قرار نگرفته و تمامی شرایط برای نگهداری گیاه ایده آل است.
  • اگر گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا را به تازگی خریداری کرده اید ممکن است ریزش برگ هایی که هم اکنون شاهد آن هستید، به علت مراقبت های نادرست فرد تولید کننده و یا فروشنده باشد در نتیجه تمامی نکات گفته شده در این مقاله را در نظر بگیرید تا گیاه شما مجددا سلامتی خود را به دست بیاورد.
  • ماهانه یکبار برگ های گیاه را تمیز کنید زیرا وجود گرد و غبار بر روی برگ ها مانع از جذب بهتر نور خورشید می شود در نتیجه برای تنفس بهتر گیاه خود به این نکته ی مهم توجه داشته باشید.
  • فیکوس الاستیکا نیاز چندانی به هرس ندارد و همین قدر که شاخه و برگ های آسیب دیده گیاه هرس شود کافی خواهد بود.
  • در صورت هرس فیکوس الاستیکا حتما از دستکش استفاده کنید زیرا شیره ای که از بافت های گیاه خارج می شود قدری سمی بوده و ممکن است برای پوست دست شما حساسیت زا باشد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد ریختن برگ فیکوس الاستیکا سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 133 میانگین امتیازات: 4.1]
۱۰۰ نظرات
  1. Hani می گوید

    سلام خسته نباشید یه سوال داشتم الان یه هفته است که گیاه فیکوس من تمام برگهاش حالت افتاده داره ولی نه زرد و قهوه ای شده و نه رول شده و شروع به ریزش کرد نه تنها خودش ناگهانی برگاش میوفته اگه یه وقت بهش دست بزنم یکی دیگه از برگاشم میریزه هر ۱۰ روز بهش اب میدم محیط اطرافش نه گرم و نه سرده ولی بیشتر خنکه نمی دونم چیکار باید بکنم ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      با توجه به مواردی که شما میفرمایید علت ریزش برگ فیکوس شما نوسانات دمایی یا به عبارتی تغییر دمای ناگهانی محیط نگهداری گیاه هست.

      1. مریم گذری می گوید

        سلام روزتون بخیر .من ۶ماه پیش یک فیکوس الاستیکا خریدم و فروشنده گفت ۱۰ روز یکبار آب بدید بعد از حدود یک ماه و نیم برگها آویزان شدند و شروع به ریزش کردند با چندمرکز صحبت کردم یکی افت کش پیشنهاد داد بعد از ۳ دوره کود هادر ۱۱ .ریزش برگها قطع شد بعد دو سه بار بیرون گلدان هزارپا دیدم. برنامه آبیاری رو منظم کردم گفتند هفته ایی دوبار آب بده .الان دوباره
        تمام برگهای فیکوس من آویزان شده و شروع به ریزش کرده .دیگه نمیدونم چیکار کنم .ممنون میشم راهنمایی کنید

    2. ساناز می گوید

      سلام.حدود چهار ماهی هست که فیکوسم رو خریدم.خونه که اومد مقدار زیادی کرم های ریز سفید تو سطح خاک پدیدار شد.با دادن سم سعی کردم مشکل رو برطرف کنم.دیگه کرم ها نبودند..همه چی ایده ال شد حتی رشد بسیار خوبی داره..اما چن روز پیش پایینترین برگ تغییر رنگ داد و افتاد،حالا هم برگ کناریش..کود هم ماهی یه بار دادم..قارچ کش هم ماهی یه بار..البته دو هفته پیش با روغن زیتون برگ‌ها رو تمیز کردم.آبیاری هم کم یا زیاد نیست..زهکشی هم مناسبه..اما واقعا ناراحت شدم با دیدن افتادن این برگ.لطفا راهنماییم کنید.ممنون

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام
        وضعیت گیاه به لحاظ رطوبت و درجه حرارت به چه صورت هست؟

  2. المیرا می گوید

    سلام ممنون از مقاله جامع
    من حدود ۱۵ روزی هست که فیکوس خریدم مکانش نور ملایمی داره اب دهی هم هر هفته انجام می دم
    الان که ماه بهمن هستش حدود یک هفتس برگها یا خود به خود می ریزن یا اگر دستم بخوره برگهای سبز پایینی البته از وقتی گیاه رو خریدم چندتا جوونه جدید روی شاخها زده و برگ باز شده
    با توجه به این مطالب و اینکه محل زندگی من الان اهوازه مشکل کجا می تونه باشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      گیاه شما در حال سازگازی با شرایط جدید خودش هست و این پروسه یک ماه تقریبا زمان می بره به خاطر اینکه قبلا تو محیط گلخونه ای رشد داشته.
      بنابراین شما تا دو هفته دیگه هم به خوبی ازش مراقبت کنید و شرایط ایده آل محیطی رو برای اون فراهم کنید.
      آبیاری رو هم زمانی که سطح خاک خشک شده انجام بدید.

      1. mm می گوید

        سلام
        برگایی که ریختن ممکنه بازم مجدد رشد کنن

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          بله، در فصل رشد یعنی بهار و تابستان

  3. وحید می گوید

    سلام ممنون بابت مطالبتون، من حدود یک ماه پیش گیاه فیکوس رو خریدم و تقریبا سه روز بعدش خودم گلدونش رو عوض کردم و هفته ای نصف لیوان هم بهش آب میدادم، تا اینکه حدودا یک هفته پیش پایین ترین برگش رنگش تغییر کرد و خشک و شکننده شد. الان هم تمام برگ ها حالت لوله شدن پیدا کردن و به سمت پایین خم شدن. نور محیط خیلی زیاد نیست و تقریبا تو سایه قرار داره اما خیلی ملایم نور بهش میرسه. میخواستم بدونم ممکنه این حالت برگ ها به علت کم آبی باشه؟ و اگر بله چطور باید گیاه رو داخل تشت آب قرار بدم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      سپاس از لطف و محبت شما
      مشکل گیاه شما کم آبی هست لطفا گیاه خودتون رو آهسته آهسته با آب سیراب کنید به طوری که کل خاک کاملا مرطوب بشه و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری فیکوس رو متوقف کنید.

  4. هانیه می گوید

    سلام
    من یک ماه پیش بنسای فیکوس جنگلی خریدم و گلدونش رو عوض کردم بعد چند روز برگاش تغییر رنگ دادن و شروع به ریزش کردن.تا الانم ریزشش قطع نشده با اینکه از نظر شرایط نوری و آبیاری مناسبه.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      درجه حرارت اطراف گیاه چقدر هست و اینکه رنگ برگها به چه رنگی تغییر پیدا میکنه؟

      1. هانیه می گوید

        دما معمولیه،تو طول روز پنجره رو باز میکنم هوای تازه داشته باشه،رنگ برگام زدر میشن کم کم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          لطفا به من درجه حرارت دقیق رو بفرمایید و اینکه ریزش برگها چه تعداد هست؟

          1. الف.پ می گوید

            سلام وقت بخیر
            ۳ ماهه که فیکوسم رو خریدم
            الان حدود ۱ ماهه ک گلدونشو تغییر دادم و مکانش رو هم به همین صورت
            همه ی برگاش خم شد رو به پایین انگار ک حالت مژمردگی به خودش گرفت و بعد ک بهشون دست زدم همشون ریخو و الان فقط ۳ تا برگ داره
            مشکل از کجاست و اینکه امکان داره برگاش برگرده ؟

  5. سمانه می گوید

    سلام وقتتون بخیر من دو هفته هس گل فیکوس جنگلی خریدم بعد از تعویض گلدون که به منزل اوردم ابیاری کردم که اب از زیر گلدان عبور کرد وسیراب شد بعد دو روز شروع کرد به ریزش برگها و برگهای جدیدش از بالا دارن میریزن ممنون میشم بگین چکار کنم از لحاظ نور هم خوبه نوردهی

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      فاصله گیاه تا پنجره؟؟؟ و اینکه نور غیر مستقیم هست یا خیر؟
      میزان درجه حرارت؟؟؟ (شب و روز)؟

  6. حسین می گوید

    فیکوس جنگلی رو بهمن خریدم دو ماه پیش بعد اون برگای ک جدید میاد کوچیکه و زود میفته ببخشید دلیلش چیه ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید.

      1. حسین می گوید

        در آشپز خانه روبه روی پنجره جنوبی

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          منظور بنده شرایط آبیاری، درجه حرارت، کوددهی، رطوبت و نور گیاه بود.
          با عرض پوزش اگه شرایط رو کامل نفرمایید من کمکی نمیتونم کنم.

      2. mehdipour می گوید

        سلام من دوماهی هست ک فیکوس خریدم. همونجا گلدونشو عوض کردم. اولایل خوب بود و جوونه هم زده بود وقتی خریدم .ولی الان برگاش یکی یکی دارن میریزن بدون اینکه تغییر رنگ داشته باشن.هفته ای یک بار اندازه یک لیوان حدود ۳۰۰،۴۰۰ سی سی آب بهش میدم. موقعیتش هم کنار پنجره شمالیه ک آفتاب بهش نمیخوره فقط نور غیر مستقیم میگیره از پشت پرده. نورش خوبه.نمیددنم مشکلش چیه. چون ظاهرا شرایطش ایده آله

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          میزان درجه حرارت شب و روز و میزان کوددهی گیاه رو هم بفرمایید

          1. mehdipour می گوید

            کوددهی هفته ای یبار به مقدار خیلی کم بود ک دو هفته س قطع کردم. پتاس و مولتی کود. درجه حرارت هم ۲۸،۲۹. شب و روز تفاوت چندانی نداره

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            خوب کوددهی رو ماهانه یکبار انجام بدید نه بیشتر و نه کمتر از ۱۰ سی سی یا گرم
            درجه حرارت رو هم بین شب روز مختلف کنید شب ۱۷ روز ۲۷.
            آبیاری هم زمانی که سطح خاک خشک میشه و اینکه زمان آبیاری خاک به خوبی نم دار شه و اب از انتهای گلدون خارج شه.

  7. FFF می گوید

    سلام وقت بخیر فیکوس من بعد از چندماه که خریده بودم شروع به برگ ریزون کرده و فقط دوتا از برگاش مونده که اون دو برگ هم خیلی بی حال و آویزون هستن براش جزیره درست کردم و حتی یک روز توی تشت آب گذاشتم ولی تغییری نکرده جاش هم کنار در بالکن هست.میشه راهنمایی کنید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      شرایط نگهداری گیاه رو کاملا بفرمایید.
      آبیاری، نور، درجه حرارت و کوددهی.

  8. دولارا اميري می گوید

    سلام فیکوس من کاملا خشک شده و کل برگ ها ریخته ،آیا میتونم لا تغییر مکان به مکان مناسب نجاتش بدم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      با توجه به استرسی که گیاه الان داره تغییر مکان به معنای استرس بیشتر و مرگ گیاه خواهد بود.
      شرایط نگهداری گیاه را کاملا شرح بفرمایید تا علت اصلی ریزش برگ فیکوس شما مشخص شه.

      1. مهدی می گوید

        سلام وقت بخیر
        حدودا یک ماه هست که فیکوس خریدم
        تا وقتی در گلدان خودش بود به خوبی رشد میکرد اما وقتی گلدانش رو عوض کردم برگ هاش حال افتاده پیداکرده و با یه دست خوردن میریزن تقریبا ۵ تا برگ بیشتر روش نمونده آب دهی هم زمان انجام میدم که خاک تا چند سانتی متر از سطح خشک شده باشه
        دو سه روز هست که در بالکن گذاشتمش بخاطر اینکه باد کولر بهش نخوره فکر کردم شاید بخاطر این باشه اما برگهاش هنوز افتاده هستن و رشدی نداره حتی جوانه هایی ک اوایل زده بود درحال سیاه شدنه.
        ممنون میشم راهنمایی کنین

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام دوست عزیز
          دقیقا چه تاریخی گلدون گیاه رو تعویض کردید؟

          1. مهدی می گوید

            حدودا دو هغته پس از خریداری
            در خاک گلدان پشه های خیلی ریزی موجود هست تعدادشون خیلی زیاده
            این ها مضر هستن؟

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            هم جا به جایی گلدون به بالکن و هم تعویض گلدون شوک سنگینی به گیاه شما وارد کرده و یک تا دو ماه زمان می بره که گیاه با شرایط جدید خودش سازگار بشه.
            مقاله نگهداری فیکوس الاستیکا را در سایت مطالعه کنید و به همون طریق از گیاه نگهداری کنید تا این یک یا دو ماه سپری شه.
            پشه های ریز هم بسیار مضر هستند و می تونن به برگ، ساقه و ریشه گیاه آسیب بزنند.
            الان صلاح نیست خاک گلدون عوض شه بهتره سم دیازینون رو تهیه کنید و اون آفات را از بین ببرید تا چند وقت بعد که گیاه شرایطش بهتر شد خاک رو عوض کنید.

  9. مریم.. می گوید

    سلام من یک ماه هست که گیاه فوکوس خریداری کردم ولی گلدان را تعویض نکردم ابدهی هر سه روز یکبار انجام میدهم و غبار پاشی روزانه گیاهم از بالا درحال رشد و جوانه زدن هستند ولی از پایبن برگها بدونه زرد شدن درحالی که نرم و سبز هستند ترد شده و میوفتند جایگاه گل یکمتر کنار پنجره با نور شمالی البته افتاب روی گیاه نمیوفته چطور گیاه و از این شرایط نجات بدم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      میزان درجه حرارت شب و روز و مقدار کوددهی گیاه رو هم بفرمایید.

  10. الهه می گوید

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    حدوداً دو ماه پیش گیاه فیکوس را خریداری کردم و خود گل فروش ،گلدون و خاک رو برام تعویض کرد.اوایل یه خورده برگش می ریخت و بعد از آن متوجه شدم با هر بار ضربه به خاک یا آبیاری خاک حشرات فوق‌العاده ریزی از داخل خاک میان بالا بعد اون رو جابجا کردم گذاشتم توی راه پله حالا برگ های آن حالت خمیده گرفته و از پایین گیاه شروع میکنه به قهوه ای شدن و خشک شدن و ریختن از طرفی نمیدونم این حشرات ریز اسمش چیه فوق العاده ریزن اندازه یه نقطه! با توجه به اینکه خاکی که برای گلدون تعویض شد کمپوست و ضد قارچ بود و بسته بندی بود آیا این حشرات مفید اند و جز خاک هستن یا جز آفات محسوب میشن؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      حشرات به هیچ وجه مفید نیستند و به گیاه و سیستم ریشه ای اون آسیب می رسونند.
      گیاه شما با توجه به جا به جایی (راه پله) و آفتی که داره الان تو شوک جدید هست بهتره سم دیازینون رو تهیه کنید و با آب محلول کرده و به خاک بریزید تا افات از بین برند.
      شرایط نگهداری فیکوس هم من تو سایت نوشتم اون رو مطالعه کنید و تا یک ماه براش اون شرایط رو فراهم کنید تا گیاه به مرور زمان احیا بشه.

  11. Maryamrahimi می گوید

    سلام من ۲۰ روزی هست گیاه فیکوس جنگلی خریدم از چند روز بهد خرید برگ هاش با اینکه سالمن اما میریزن و چندتایی از برگهاش که جوونه زده بودن و در میومدن خشک شدن و ریختن هفته ای یه بار آب میدم و اولش کنار پنجره نبود اما به خاطر ریزشش جاشو عوض کردم گذاشتم کنار پنجره نور بیافته اما باز برگاش میریزه دلیلش چیه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه چقدر با پنجره فاصله داره و در طول روز چند ساعت نور دریافت می کنه؟؟
      میزان درجه حرارت شب و روز چقدر هست؟

  12. امید میلانی می گوید

    سلام،
    من گیاه فیکوس رو ۲ ماهه خریدم، ۲ هفته بعد از اوردن به خونه گلدونشو عوض کردم٫
    بعد یه لکه ی قهوه ای رنگ شروع شد روی‌ یکی دوتا برگش ، کل برگ رو گرفت و تفتاد
    قارچ کش استفاده کردم، ولی بازم این روند ادامه داره؟! تقریبا همه ی برگاش داره میریزه!!! لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم علتش چیه!
    به نظرتون قلمه بگیرم ازش ؟! یا قابل احیاست:(

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      به من بفرمایید اطراف لکه قهوه ای هاله زرد رنگ وجود داشت و یا خیر؟؟
      و اینکه از چه قارچکشی با چه دوزی و چند مرتبه استفاده کردید؟؟

      1. امید میلانی می گوید

        ممنون از پاسختون،
        نه لکه کاملا سیاه بدون زردی. از یه لکه کوچیک شروع میشه و بعد کل برگو میگیره.
        ۲ بار قارچکش استفاده کردم. ۱ق چ در ۱ لیتر. هم آبیاری کردم هم مه پاشی.
        یه مدت قطع شد و دیگه لکه ای ظاهر نشد تا ۱ هفته بعد ۲ تا برگ دیگم درگیر شدن.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خوب شما قارچکش ایپرودیون+کاربندازیم را تهیه بفرمایید و طی سه نوبت هر ده روز یکبار استفاده کنید.
          هم محلول پاشی هم آبیاری.
          و اگر برگهای گیاه رو با آب اسپری می کنید دیگه اون کار انجام ندید.
          مابقی شرایط نگهداری گیاه رو هم تو همین مقاله من نوشتم به همون شکل از گیاهتون مراقبت کنید.

  13. فاطمه خاتمی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من نزدیک به ۶ ماه که فیکوس گرفتم همون اول گلدونش رو عوض کردم و یک بار هم جاشو توی خونه عوض کردم از زمانی که گرفتمش تا الان یدونه عنچه داره که نه بزرگ شده نه هیچ تغییری توی رشدش داشته ینی نه بزرگ شده نه برگ جدید داده الان هم یک هفته اس که ۳تا از برگهاش ریخته میشه بهم بگین باید چیکار کنم
    نورش غیر مستقیمه و فاصله اش تا پنجره تقریبا یک متر نیم هست و هفته ایی دو بار بهش اب میدم تقریبا اندازه ی دو لیوان اب

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      آبیاری رو فقط زمانی انجام بدید که سطح خاک خشکه و اینکه زمان آبیاری حتما آب از انتهای گلدون خارج شه.
      رطوبت اطراف گیاه رو بالا ببرید ترجیحا با دستگاه بخور و اینکه ماهانه یکبار با کود سه بیست تغذیه اش کنید.

  14. شیوا می گوید

    سلام ببخشید این گیاه فیتوس من دوسال داشتم تازگی کمی آبیاری زیاد داده شده و برگاش زرد میشن و دونه دونه ریختن از پایین.آبیاری قطع کردم.راه دیگه ای برای درمانش هست؟و اینکه این برگایی که ریخته میشه برای تکثیر استفاده کرد یا خیر؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وضعیت ریشه هارو هم در صورت امکان بررسی کنید اگر پوسیدگی داشتن اون هارو هرس کنید.
      اگر برگها سالم هستن برای تکثیر می شه ازشون استفاده کرد. تکثیر به روش قلمه ای.

  15. تاجیک می گوید

    سلام خسته نباشید
    من یک گل فیکوس خریدم و بعد از چند روز گلدونشو عوض کردم که دیدم برگای پایینش داره لکه های قهوه ای میزنه بهش قارچ کش زدم دو مرحله الان برگاش اویزون شده و دیگه رشد نمیکنه بهم گفتن ریشا زا بهش بدم ولی باز خوب نشد. شرایط نهگداریشم کنار پنجره جنوبی هست و دمای اتاق ۲۸ درجه هست چیکار کنم برگاش خوب بشه دارم از دستش میدم
    میشه راهنماییم کنید؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      دقیقا کی گلدون گیاه رو عوض کردید؟
      و اینکه پس از استفاده از قارچکش روند تولید لکه های قهوه ای قطع شد یا خیر؟

      1. تاجیک می گوید

        فکر میکنم ۱ ماه بشه گلدونو عوض کردم بله دیگه لکه های قهوه ای نیست ولی چیزی از فیکوسم باقی نمونه برگاش ریخته و اویزون شده دیگه برگ جدید در نیاورد

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          وضعیت ریشه های گیاه رو بررسی کنید اگر سالم بودند دو کار زیر رو برای گیاهتون انجام بدید:
          شما رطوبت اطراف گیاه رو افزایش بدید ( با دستگاه بخور و یا ساختن جزیره).
          ماهانه یکبار از کود سه بیست استفاده کنید نه کود دیگه ای، گیاه شما ظرف یک ماه آینده به مرور احیا خواهد شد.

        2. هاشمی می گوید

          مرداد فیکوس خریدم همون جا دادم گلدون عوض کرد بعد یک هفته گیاه براش بی حال شد و نحوه آب دهیم هفته ای یک بار و یک لیوان بودش نور هم غیر مستقیم داره و دمای خانه ۳۰ درجه است و زیر گلدان هم سنگ ریزه ریختم و کمی آب و چند روز پیش دوتا از براش که زرد شده بودن ریخت .نمیدونم چی کار کنم .الان هم ۱۰ روز بهش آب ندادم ولی خاکش نم داره .لطفا کمکم کنید .ممنون

  16. فهیمه می گوید

    سلام وقت بخیر
    گلدان فیکوس من یک باره همه برگهاش آویزان شد و برگهاش شروع به ریزش کردن
    الان ۱ ماه میگذره تو این مدت من جای گیاه رو چند بار عوض کردم فک کردم به خاطر نور هستش. بعد شروع به اسپری کردن آب روی برگهاش کردم بازم فایده نداشت. از قارچ کش هم استفاده کردم. ولی نه تنها همه این موارد تاثیری نداشت بلکه ریختن برگهاش سرعت گرفته. فقط ۴ ۵ تا برگ دیگه ازش مونده که اونم داره کم کم خراب میشه و از بین میره. آیا گیاهم مرده؟ راهی هست که نجاتش بدم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت بخیر
      روش آبیاری گیاه رو به من بفرمایید چه زمانی گیاه رو آبیاری میکنید و اینکه زمان آبیاری آب از انتهای گلدون خارج میشه یا خیر؟
      در صورت امکان کمی از سطح خاک رو بردارید و وضعیت ریشه هارو بررسی کنید و نتیجه رو به من اطلاع بدید.

      1. فهیمه می گوید

        تقریبا ۵ روز یک بار زمانی که روی خاک خشک میشه آب میدم بهش. نه خیلی آب از گلدان خارج نمیشه.
        من از وقتی که گلدان رو گرفتم خاکش رو عوض نکردم یعنی کسی که ازش گلدان روخریدم بهم گفت خاکش رو عوض نکن چون این گیاه قهر میکنه. ولی به نظرم خاک گلدان اصلا مرغوب نیس. اگر الان گلدان و خاک رو عوض کنم بدتر نمیشه؟
        دیشب متاسفانه ۲ تا دیگه از برگاش افتاد:(((

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          اگه ۱۰ سانتی متر سطح خاک خشک میشه و آبیاری می کنید اون مشکلی نداره اما کمتر از ۱۰ سانت به گیاه آسیب می زنه.
          زمان آبیاری هم حتما حدود ۱۰۰ سی سی باید آب اضافی از انتهای گلدون خارج شه.
          وضعیت ریشه ها رو اعلام نکردید اما اینکه گیاه قهر می کنه حرف عجیبی هست چون الان نه تنها قهر کرده بلکه اون علاقه رو هم نداره.
          با این حال اگر زهشکی خاک میفرمایید ضعیف هست خاک رو عوض کنید و کوکوپیت و پرلیت رو جایگزین اون کنید.
          در زمان تعویض خاک اگر ریشه ها آسیب دیده بودند حتما بگید اونهارو هرس کنند و روی ریشه های سالم قارچکش اسپری کنند.
          بعد از تعویض خاک کمی شرایط گیاه بدتر میشه اما به مرور زمان مثل سایق میشه به شرطی که همه شرایط نگهداری ایده آل و مناسب باشه.
          من مقاله نگهداری فیکوس الاستیکا رو تو سایت گذاشتم بعد از تعویض خاک حتما اون مقاله رو مطاله بفرمایید.

          1. فهیمه می گوید

            ممنون از راهنماییتون من سریعا این مواردی که گفتین رو انجام میدم و اگر تغییراتی حس شد بهتون اطلاع میدم. سپاسگزارم

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            خواهش می کنم.

  17. محمد فائزی می گوید

    سلام وقت بخیر
    درختچه فیکوس سه متری رو به خاطر شرایط مجبور شدم از محیط آزاد وارد آپارتمان کنم و گلدان تعویض شد، مکان جدید کنار پنجره شمالی آپارتمان هست، که کاملاً نور غیر مستقیم بهش میخوره،
    تعویض گلدان به محض جابجایی اتفاق افتاد، گلدان جدید ارتفاع بیشتری دارد، و کمبود خاک با خاک مرغوب سلولیت دار جبران شد، متاسفانه چون قطر دهانه گلدان جدید کم بود حدود بیست درصد از ریشه ها هنگام تعویض گلدان آسیب دید، دمای محیط حدود ۲۵ درجه در روز و ۲۰ درجه در شب می‌باشد، بعد از تعویض گلدان برای کمک به ریشه ها حدود ۱۵ درصد از گیاه رو هرس کردم، الان حدود پنج روز جابجایی، تعویض گلدان،و هرس می‌گذره، هنوز گیاه سر حال هست و پژمردگی، زیرش یا زرد شدن برگ مشاهده نشده،
    ولی بسیار نگران هستم، به نظرتان تا چند روز اگر دیگر علائم شوک های وارد شده ظهور می‌کنه؟
    درصورتیکه که چند روز بگذره میتونم خیال راحت داشته باشم؟ آبیاری بعد از تعویض گلدان انجام شد و تا الان که پنج روز گذشته آبیاری نشده چون خاک مرطوب هست، با تشکر

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      حدود هفت روز دیگه رو هم صبر کنید اگر گیاه واکنشی نشون نداد خیالتون می تونه راحت باشه.
      در غیر این صورت به محض نشان دادن کوچکترین علائم می تونید از محلول های ضدتنش استفاده کنید که دوران بحران گیاه زودتر تموم شه.

  18. یوسفی می گوید

    سلام. من سه چهار ماهی هست فیکوس جنگلی خریدم. حدود دو ماه پیش شپشک زد که با مشورت با محل خرید بش سم دیازنون زدم و خوب شد. الان دو سه هفته است که برگ هاش قهوه ای میشن و میریزن و یکی از ساقه هاش به همین ترتیب خشک شد کاملا. الان ساقه دومش هم داره برگ هاش یا قهوه ای میشه و میریزه و یا حتی بدون قهوه ای شدن میریزه. میترسک کامل خشک بشه با این روند. آفتاب غیر مستقیم حدود یکی دو ساعت یا کمتر در روز داره و هفته ای یکبار آبیاری کامل. چیکار باید بکنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      بنابر فرمایش شما حدودا دو ساعت نور غیر مستقیم داره، مابقی ساعات روز چی؟؟ نور نداره یا اون نور مستقیم هست؟

  19. ... می گوید

    سلام خسته نباشید🌸🌸من یه فیکوس داشتم که بعد از یه مدتی که داشتک یه چیزای قهوه ای روش دراومد و بعد شروع کرد ه پژمرده شدن و ریختن کرد ممنون میشم اگر علتش رو بگید🌷

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر نقاط قهوه ای از برگ جدا میشن، از سم حشره کش استفاده کنید در غیر این صورت قارچکش تهیه کنید و اون رو روی برگ های گیاه اسپری کنید.

  20. فرحناز می گوید

    با عرض سلام
    من حدودا تیز ماه گیاه فیکوس خریدم همون زمان یک جوونه داشت اما رشد نکرد که نکرد و همون طور موند هر کاری هم کردم از جمله قارچ کش و سه بیست هم دادم بهش
    نورش ملایمه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه شما چقدر با پنجره فاصله داره و اینکه در طول روز چند ساعت نور دریافت می کنه؟
      مقداری که کود سه بیست به گیاه دادید چقدر در چه مقدار آب بوده؟
      و اینکه گیاه علائم بیماری یا آفت زدگی داره یا خیر؟

  21. امینی می گوید

    سلام وقت بخیر من یک هفته هست فیکوس خریداری کردم دو روز می بینم برگهاش می ریزد حالت قهوه ای لک لک پشتش دارد فکر کنم از ابیاری زیاده درسته هفته یکبار ابیاری می کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      این لکه هایی که میفرمایید فقط پشت برگ ها هستند یا روی برگ ها هم وجود دارند ؟؟
      و اینکه دور برگها نوار زرد رنگی هست یا خیر؟

  22. Aysoo می گوید

    سلام
    گل فیکوس من یه مدتی هست که برگ هاش قهوه ای میشه و میریزه و تازگی ها کرم های ریز سفیدی تو خاکش دیدم .
    این کرم ها دلیل ریزش برگ هاش هستن؟
    چطور میتونم این کرم ها رو از بین ببرم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر نوک و لبه برگ ها قهوه ای میشه، اون مساله به خاطر آبیاری کم، رطوبت کم و کوددهی زیاد هست.
      و اگر در امتداد برگ لکه های قهوه ای هست اون می تونه به خاطر آفت یا بیماری باشه.
      اگر لکه های قهوه ای با دستمال پاک میشن، باید از سم دیازینون یا کنفیدور استفاده کنید.
      و اگر لکه های قهوه ای با دستمال پاک نمیشن، باید از قارچکش مانکوزب یا کاربندازیم استفاده کنید.
      به عقیده من بهتره سم داخل خاک گلدون نره و به جای این کار خاک به کلی عوض شه.
      با این حال در صورتی که تمایلی به تعویض خاک ندارید می تونید مقداری سم دیازینون رو داخل آب ریخته و داخل خاک بریزید (البته با دوزی که تولید کننده پیشنهاد داده)

  23. پریسا می گوید

    سلام
    گیاه فیکوس رو دوماهی میشه خریدم.شرایط آپارتمانی با فاصله سه متری از پنجره و نور غیر مستقیم خوب.شرایط دمایی ۲۵_۲۸ شاید ۳۰بخاطر شرایط زمستانی ..خونه با پکیج گرم میشه و دمای محیط یکسانه..دو هفته بعد خرید دوتا برگ لکه قهوه ای زد فقط همون دوتا فقط…جوانه میزنه می زند حالش خوبه ..فقط یه اشتباهی کردم زیاد بهش آب دادم برگاش دستم میخوره می‌ریزه.چکارش کنم..زیر گلدون رو کج گذاشتم جزیره ای….ممنون میشم..گیاه از بین نره

  24. پریسا می گوید

    سلام مجدد ..این سوال دو روز پیش م بود…الان فیکوس شرایط همونحوره.گاهی لکه قهوه ای میزنه…داره بیخیال میشه…سرجوانه هاش دیگه قهوه ای میشه ..انگار سوخته…البته حالت نرم داره…نه خشک..چند تا برگش لوله ای شده….حالش تا یه هفته پیش خوب بود تقریبا ..اما الان داره از بین می‌ره انگار..برگ داره هنوز تقریبا پره…اما کم کم داره یکی دوتا قهوه ای میشه یا لوله ای

  25. پریسا می گوید

    لکه ها روی برگه..و انگار برگ داره از لبه هاش میسوزه…خشک میشه اما دست میزنم نرمه …خشک‌نیستن لکه ها

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام گیاه به لحاظ نوری مشکلی نداره با توجه به فاصله ایی که فرمودید.
      اما به صورت کلی برای رشد بیشتر گیاه پیشنهاد می کنم دما یکنواخت نباشه و بین شب و روز حدودا ۱۰ درجه اختلاف باشه اینطوری گیاه دائما در حال سوخت و ساز نیست.
      اینها موارد کلی بود.
      به من بفرمایید لکه هایی که بهش اشاره کردید با نظافت از روی گیاه پاک می شن یا خیر؟؟؟ و اینکه کمی از روی خاک رو بردارید و وضعیت ریشه های گیاه رو به من بگید منظورم این هست که رنگ اونها چی هست و اینکه حالت لزج دارند یا خیر؟؟
      فعلا اگر گیاه رو با آب اسپری می کنید این کار رو انجام ندید چون اشاره تو صحبت هاتون بهش نکردید.
      و در آخر به من بفرمایید زمانی که گیاه رو آبیاری می کنید آب اضافی چند ثانیه بعد از انتهای گلدون خارج میشه؟

  26. پریسا می گوید

    سلام مجدد.لکه های قهوه‌ای هنوز هستن.بذگ لوله ای و میفته گاهی هم بدون هیچ لکه و لوله شدگی میریزن.با دستمال پاک کرد گرد قهوه‌ای رنگ روی دستمال جمع میشه.از اون روز گفتم بهش آب ندادم.خاکش خیس بود.ریشه ارج نشدن.ابپاشی به برگ انجام دادم بعد از پاک کردنشان فقط.خاک سطحی تا عمق ۱۰سانت رو زیر رو کردم زودتر آب اضافی خاک تبخیر بشه.کمی بهتر شد حال فیکوس ..اما برگ ها کلا رنک سبزی شون رو دارن از دست میدن ..حالت روبه پایین دارن.و کلا کدر شدن به حالت سبز قهوه ای…یه ضد قارچ گرفتم برای فیکوس نوشته محلول در آب و حالت اسپری استفاده بشه استفاده کنم؟چکارس کنم من عاشق گلم هستم داره از بین می‌ره.بنظرتون جاشو تغییر بدم نزدیک بقیه گل هام نزدیک در بالکن پست شیشه.دو ساعت آفتابگیر داره ..اسم قارچ کش مانکوزب ۸۰٪ هست.چکاری برای گلم انجام بدم بهتره.بهش آب ندم؟ممنون از راهنمایی تون

  27. پریسا می گوید

    لکه های قهوه‌ای هنوز هستن.بذگ لوله ای و میفته گاهی هم بدون هیچ لکه و لوله شدگی میریزن.با دستمال پاک کرد گرد قهوه‌ای رنگ روی دستمال جمع میشه.از اون روز گفتم بهش آب ندادم.خاکش خیس بود.ریشه ارج نشدن.ابپاشی به برگ انجام دادم بعد از پاک کردنشان فقط.خاک سطحی تا عمق ۱۰سانت رو زیر رو کردم زودتر آب اضافی خاک تبخیر بشه.کمی بهتر شد حال فیکوس ..اما برگ ها کلا رنک سبزی شون رو دارن از دست میدن ..حالت روبه پایین دارن.و کلا کدر شدن به حالت سبز قهوه ای…یه ضد قارچ گرفتم برای فیکوس نوشته محلول در آب و حالت اسپری استفاده بشه استفاده کنم؟چکارس کنم من عاشق گلم هستم داره از بین می‌ره.بنظرتون جاشو تغییر بدم نزدیک بقیه گل هام نزدیک در بالکن پست شیشه.دو ساعت آفتابگیر داره ..اسم قارچ کش مانکوزب ۸۰٪ هست.چکاری برای گلم انجام بدم بهتره.بهش آب ندم؟ممنون از راهنمایی تون

  28. پریسا می گوید

    یه نکته دیگه.اب توی گلدون فکر کنم جمع شده بود.یا خاکش سنگینه آب خارج نشد.از اون روز حال گلم بد شد زیر گلدانی رو برعکس گذاشتم فکر کنم حالت خفگی داشت گلدون.کلا تا قبل آخرین آبیاری آب زیاد نمیدادم که خارج بشه هفت ای حدود یه لیوان..دو ماه حالش خوب بود.یه بار به اشتباه روز دوم هم بهش کلی آب دادم گفتم یه لیوان کمه…چند روز نیستم مسافرت میرم ..که گل فیکوس رو نابود کردم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اینکه گیاه با یک آبیاری زیاد دچار همچنین حالتی بشه فرضیه کاملا اشتباهی هست.
      شما لطفا در صورت تمایل به بنده رنگ ریشه های گیاه رو بفرمایید و ۱ لیتر آب رو داخل خاک بریزید و به من بفرمایید چند ثانیه بعد از انتهای گلدون خارج میشه.

      1. پریسا می گوید

        الان تازه خیسی خاک گلدون به وضعیت خوبی رسیده و از پر آبی نجات پیدا کرده..اما امروز یه لیوان بهش آب دادم..رنگ برگ ها بهتر شده ..حابحاش کردم گفتید باید گل تفاوت دمای شب روز رو حس کنه ..چون جای قبلی دمای یکنواخت داشت بخاطر پکیج بودن خونه….اما بازم برگها سالم میفتن….بعضی ها از لبه برگ شروع به قهوه ای شدن میکنند و جمع میشن و میفتن..ام های های قهوه ای همچنان روی بعضی برگ ها هست برگ لوله ای میشه…اما سرشاخه های بالایی که برگاش ریخته بود داره جوونه میزنه…
        ریشه ها قهوه ای هستن اما از کشیدم بیرون انگار خشکن.با اینکه یک هفته و نیم آب ندادم تا آبیاری و خیسی شدید کاملا از بین بین بره
        …انگار زیادی بهش بی آبی دادم
        ..برگا سالم سبزش همینجور راحت افتادن
        جاش بازم باهمون شرایط نور و فاصله هست فقط دما باز همش پکیج هست اما جایی گذاشتم که گل تفاوت دمای روز و شب رو حس کنه..تاریکی و روشنایی طبیعی تر…..الان چکارش کنم…بیشتر از یه لیوان آب بدم

  29. پریسا می گوید

    یه کود محلول در آب باعث شوک ریشه زایی و جوانه زنی و به همه گل ها دادیم به فیکوس هم دادیم…دو یه روزی شده…امکان داره جوانه زنی مجدد سرشاخه های انتهایی بخاطر این باشه

  30. پریسا می گوید

    آب از زیر گلدون خارج شد.همون یه لیتر رو کامل دادم.الان

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خوب قرار بود که به من بفرمایید چند ثانیه بعد از انتهای گلدون خارج میشه که متاسفانه اشاره ای به اون نکردید با این حال اگر زیر ۱۵ ثانیه یا بالای ۴۰ ثانیه طول کشیده که از انتهای گلدون خارج شه نیاز هست که خاک رو تعویض کنید در غیر این صورت نیازی نیست.
      با فرض اینکه خاک مناسب هست، قارچکش کاربندازیم رو تهیه کنید و نصف قاشق مرباخوری از اون رو تو یک و نیم لیتر آب بریزید و آبیاری بعدی گیاه رو با اون انجام بدید.
      هم آبیاری بعدی و هم تمامی آبیاری های گیاه باید نیمه بالایی خاک گلدون کامل خشک باشه و بعدا آبیاری انجام شه، طوری که آب اضافی از انتهای گلدون خارج شه.
      مشکل گیاه شما از آبیاری نادرست هست و باید تا دو ماه آبیاری رو صحیح انجام بدید یک بار هم از قارچکش استفاده کنید تا مشکل گیاه برطرف شه.
      شما الان دارید وضعتیش را بدتر می کنید با کارایی نظیر کود دادن، به گیاه کود ندید اون الان تو استرس هست فعلا آبیاری رو صحیح انجام بدید.
      نور هشت ساعت و فراهم کردن دما با اختلاف که راجع به اونها صحبت کردیم.
      البته همه اینها در حالی هست که خاک مشکلی نداشته باشه.

  31. بهار می گوید

    سلام وقتتون بخیر. من ۲ ماهی میشه فیکوس الاستیکا بلک خریدم که مدل گلدونش با زیرگلدونی باهم هست.هفته ای یکبار آب میدم. نور با فاصله ۵ متری از پنجره شمالی هست. کود هم‌نمیدم. دمای خونه با شوفاژ یکسان معمولیه در تهران. اما برگهاش از پایین گیاه آجری و زرد و بعد قهوه ای و خشک لوله ای میشن و میریزن. میشه کمکم کنید لطفا؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      به من بفرمایید در یک ماهه اخیر حدودا چند برگ پایینی گیاه زرد و قهوه ای شدند و اینکه زمان آبیاری آب اضافی داخل زیر گلدونی میره یا خیر؟

      1. بهار می گوید

        در ماه اخیر حدود ۵،۶ برگ افتادند. و اینکه زیر گلدانی چسبیده به خود گلدان هست.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          کمی از سطح خاک رو بردارید تا ریشه های گیاه رو بتونید ببینید. اگر ریشه ها سفید بودن باید کمی آبیاری گیاه رو افزایش بدید و اگر رنگ اونها قهوه ای یا سیاه بود، باید آبیاری گیاه رو کاهش بدید و قارچکش استفاده کنید.

  32. بهار می گوید

    چشم ممنون. چه رنگی برای ریشه مناسب هست؟ و قارچ کش رو هر چند وقت و چه مقدار بزنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      رنگ ریشه باید سفید باشه و هر رنگی جز این نشون از خراب بودن ریشه ها داره.
      اگر ریشه ها آسیب دیده بودن بهترین قارچکش، کاربندازیم هست می بایست اون رو تهیه کنید و دو مرتبه به فاصله ۱۴ روز استفاده کنید.
      به اندازه نصف قاشق مرباخوری از قارچکش رو داخل آب آبیاری بریزید و تو دو نوبت به گیاه بدید.

  33. Danil می گوید

    سلام من ۷ ماه هست که این گیاه رو دارم و خیلی بزگه . و تا حالا هم مشکلی نداشته . و تازگی مدام هم برگ جدید باز میکنه . ولی الان حدودا دو هفته هست که روزانه داره ۲ تا برگ کم میکنه . تنها مواردی که بهشون شک دارم یکی اینه که یک دو ماهی زیر گلدونی براش گذاشتم که آب داخلش جمع میشد و دیگری کولر هستش که دریچه اش دقیقاً بالای گیاهه .

  34. فاطمه موسوی می گوید

    سلام خسته نباشید
    من حدود یک ماه پیش ، گیاه فیکوس رو کادو گرفتم … از همون روزی اول تا الان بهش آب ندادم چون خیلی خاکش مرطوب بود … همون موقع ک کادو گرفتمش روی بالاترین برگش ، یه لکه ی قهوه ای با حاله های زرد بود … الان ۱۰ روزی میشه ک برگ هاش رو به پایین خم شده و برگ های پایینش خودشو جمع کرده … همین امروز هم پایین ترین برگش ازش کنده شد … کنار پنجره گذاشتمش نورش کافیه
    اتاق منم همیشه دماش یکیه تقریبا
    چیکار باید کنم
    ممنونم

  35. سیما می گوید

    سلام ببخشید سه هفتس فیکوس سبز خریدم برگای پایین میریزه برگای بالا هم هر چی برگ درمیاره سبز خیلی کمرنگه چرا

  36. هاشمی می گوید

    مرداد فیکوس خریدم همون جا دادم گلدون عوض کرد بعد یک هفته گیاه براش بی حال شد و نحوه آب دهیم هفته ای یک بار و یک لیوان بودش نور هم غیر مستقیم داره و دمای خانه ۳۰ درجه است و زیر گلدان هم سنگ ریزه ریختم و کمی آب و چند روز پیش دوتا از براش که زرد شده بودن ریخت .نمیدونم چی کار کنم .الان هم ۱۰ روز بهش آب ندادم ولی خاکش نم داره .لطفا کمکم کنید .ممنون

  37. مرادی می گوید

    سلام ببخشید من گل فیکوس خریدم بعد از جابه جایی ریزش برگ از قسمت پایین داره ایا بستن تنه و برگ به دلیل سنگینی باعث افتادن برگ ها میشود

  38. شهرام می گوید

    سلام ،فیکوس جنگلی من حدودا هفت ماه دارمش داخل حیاط خلوت سقف پوشیده هستش ،هر هفته آبیاری داره،دو هفته یکبار کود دهی ،از روزی که گرفتیمش هیچ رشدی نداشت ،تا اینکه تصمیم گرفتم خاک گلدون رو تعویض کنم ،خاک قبلی کاملا گل بود ،ولی خودم خاک گلدون خاک و برگ از گل فروشی خریدم ،ولی از زمانی که خاک تعویض شده تا الان که حدود یک هفته میباشد ،برگهاش میریزه و حالت پژمردگی داره، در ضمن هر روز غبار پاشی ام دارم ،دما هم همون الان که اوایل پاییز در روز ۱۷ ۱۸ ،در شب ۹،۱۰ هست

  39. نیلا می گوید

    سلام. گیاهم قارچ زده بود خاکش رو عوض کردیم و بهش اسپری ضد قارچ زدیم. جاش رو هم عوض کردیم که نور مناسب داشته باشه، حالا داره برگ های کاملا سبزش میریزه، لطفا بگید چکار کنیم؟

  40. nahid می گوید

    سلام و روز بخیر من ی فیکوس ابلق زیباداشتم که بمرور برگاش ازکناره سیاه شدن و یکی یکی ریختن خیلی سعی کردم این اتفاق نیفته خیلی ناراحت شدم آیا راهی برای احیاء مجدد هست ؟ یا میشه از ریشه کاری کرد ؟ متشکرم

  41. زهرا می گوید

    سلام وقت بخیر من تازه فیکوس آلاتیسما هدیه گرفتم از چند روز بعد از ورود به منزل ما برگهای پایین گیاه شروع به زرد و قهوه ای شدن کرد و میریخت فکر کردم برای نوره گاه رو پشت پنجره گذاشتم که نور بیشتری بخوره پرده پنجره کشیدس و نور مستقیم به گیاه نمیخوره دوبار در هفته بهش آب میدم ولی خوب خونه یکم سرده دمای دقیق رو نمیدونم ولی برای آدم که سرده با ژاکت میگردیم تو خونه به لطف مهندسی فوق الاده خونه خونه دیگه گرم ار از این نمیشه حالامن چیکار کنم اگه بخوام گیاه رو ببرم کنار شوفاژ نور کافی بهش نمیرسه کنار پنجره هم سرده مشکل از کجاست ؟

  42. بهنوش می گوید

    با سلام و وقت بخیر، من سه تا گلدون سایز ۶ فیکوس بلک، شرابی و فیلودندرون پرتقالی خریدم. بعد از دو هفته گلدونشونو به سایز ۱۰ تغییر دادم و کامل با اب جوشیده سرد شده سیرابشون کردم( از نظر خاک و زهکشی مشکل ندارن) هر سه تا کنار پنجره جنوبین. بعد از یکو نیم هفته ، فیکوس شرابی و فیلودندرون خدا رو شکر وضعیت خوبی دارن، ولی فیکوس بلک دو تا برگ پایینش خشک شد و ریخت، یه برگ دیگش در شرف خشک شدنه و عملا فقط دو تا برگ براش باقی میمونه. برای بهبود شرایطش چکار میتونم بکنم؟هیومیک اسید یا کود در ابیاری بعدی بهشون بدم یا زوده؟

  43. امینی می گوید

    با سلام ممنون از مطالب مفیدتون. یه سوال داشتم از خدمتتون، من تقریبا یک ماهی میشه گل فیکوس خریدم و آوردم خونه با یک متر فاصله از پنجره هم قرار دادم گلدان رو.از وقتی گل را گرفتم یه جوانه بالای گل داشت ولی از اون موقع برگ جدیدش باز نشده و همون حالت جوانه مونده.
    و همینطور پایین ساقه گیاهم حالت چوبی شده میخواستم ببینم مدل گل همینطوریه یا گل من داره خشک میشه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy