کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا چیست ؟ (بعلاوه آموزش درمان)

54

گیاه دیفن باخیا از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی به علت زیبایی منحصر به فردی که دارد یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود. با اینکه دیفن باخیا با شرایط داخل خانه به خوبی سازگاری داشته و نگهداری از آن بسیار آسان است، گاهی اوقات بنابر دلایلی برگ گیاه زرد شده که می بایست فورا برای درمان گیاه اقدامی مناسب را انجام داد.

دیفن باخیا
دیفن باخیا

از شایع ترین دلیل زردی برگ گیاهان آپارتمانی و همچنین علت زرد شدن برگ دیفن باخیا می توان به آبیاری بیش از حد گیاه اشاره داشت با این حال دلایل دیگری نظیر شرایط نوری نامناسب، درجه حرارت محیطی بالا، رطوبت کم محیطی، کمبود مواد غذایی و هجوم آفات و بیماری گیاهان آپارتمانی به گیاه، از دیگر دلیل زرد شدن برگ دیفن باخیا هستند.

در نتیجه باید چند دقیقه ای از وقت خود را به گیاه اختصاص داده و با شناسایی علت اصلی و ارزیابی گیاه، مشکل پیش آمده را سریعا درمان کنید تا گیاه دچار شوک و یا تنش بیشتری نشود.

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا چیست ؟

گیاه دیفن باخیا
گیاه دیفن باخیا

همان طور که اشاره شد گیاه آپارتمانی دیفن باخیا از گیاهان آپارتمانی با نور کم، گیاهی شگفت انگیز به لحاظ ظاهر است که دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد اما در شرایط نامطلوب گیاه، اینکه برای ما مشخص شود به چه دلیل دقیقا برگ های گیاه زرد شده است شاید کمی سخت باشد.

ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، تمامی دلایل زرد شدن برگ گیاه را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا علت زرد شدن برگ دیفن باخیا به طور کامل برای شما خواننده گرامی مشخص شود.

دیفن باخیا گیاهی است که می تواند در محیطی با حداقل درجه حرارت یعنی 10 درجه سانتی گراد و حداکثر دما یعنی 26 درجه سانتی گراد به خوبی به حیات خود ادامه دهد و با طیف وسیعی از شرایط نوری سازگار باشد.

جالب است بدانید دیفن باخیا حتی می تواند رطوبت کم محیطی را تا حد بسیار زیادی تحمل کند و از سویی دیگر، در صورتی که آبیاری گیاه چندین بار اشتباه انجام شود گیاه واکنش سریعی نخواهد داشت و به طور کلی می توان گفت دیفن باخیا گیاهی قانع بوده و زحمت زیادی برای پرورش ندارد.

مسلما هر گیاه آپارتمانی محدودیت های خود را دارد و در صورت برآورده نشدن نیازهایش، واکنشی منفی خواهد داشت که این واکنش منفی در گیاه دیفن باخیا در درجه ی اول درخشندگی برگ ها را کم کرده و سپس رنگ آنها را به زرد تغییر می دهد.

چگونه آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگهای گیاه می شود؟

دلیل زرد شدن برگ دیفن باخیا
دلیل زرد شدن برگ دیفن باخیا

همان طور که اشاره شد آبیاری بیش از حد، شایع ترین علت زرد شدن برگ دیفن باخیا و زردی برگ پتوس، زردی برگ زاموفیلیا و … می باشد به طوری که در درجه ی اول یک برگ گیاه زرد شده و در صورت عدم درمان، مابقی برگهای گیاه با سرعت زیادی زرد می شوند.

آبیاری بیش از حد، دلیل اصلی زرد شدن برگ تمامی گیاهان آپارتمانی است زیرا بسیاری از ما علاقه داریم تا خاک گلدان را از آب سیراب کنیم.

سیراب کردن خاک با آب آبیاری گیاهان آپارتمانی سبب شده تا خاک به مدت زیادی به حالت غرقاب بماند که در نتیجه ی این امر جریان هوا به ریشه کاهش پیدا کرده و اکسیژن کمتری در اختیار ریشه ی گیاه قرار می گیرد که این اکسیژن برای عملکرد مناسب گیاه بسیار ضروری می باشد.

وقتی ریشه ها عملکرد مناسبی نداشته باشند زردی برگ گیاه آغاز شده و به سرعت این زردی کل برگ ها را فرا می گیرد.

از سویی دیگر اگر آبیاری بیش از حد چندین مرتبه تکرار شود، ریشه ی گیاه تسلیم بیماری های گیاهان آپارتمانی شده که در این حالت حتی احتمال مرگ گیاه نیز وجود دارد.

در نتیجه همیشه قبل از آبیاری دیفن باخیا رطوبت خاک را بررسی کنید و در صورتی که 15 الی 20 سانتی متر بالای خاک گلدان خشک بود، اقدام به آبیاری گیاه نمایید.

در صورتی که احساس می کنید چندین مرتبه آبیاری گیاه را بیش از حد مجاز انجام داده اید، پیشنهاد می شود گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را بررسی کنید.

در صورت مشاهده ی ریشه های سیاه و قهوه ای که نشان دهنده ی پوسیدگی هستند، سریعا ریشه های آلوده را توسط قیچی هرس کنید به طوری که تنها ریشه های سالم از گیاه باقی بماند.

هم اکنون اگر احتمال می دهید زرد شدن برگ گیاه شما به خاطر آبیاری بیش از حد است، میزان آبیاری گیاه را کاهش داده و با روش تشخیصی که به آن اشاره شد، گیاه خود را در زمان مناسب آبیاری کنید.

برای پیشگیری از زرد شدن برگ دیفن باخیا به علت آبیاری بیش از حد می بایست گیاه را طوری آبیاری کنید که آب به صورت قطره قطره از سوراخ های زهشکی انتهای گلدان خارج شده و در سینی زیر گلدانی تجمع یابد.

سپس تا چند سانتی متری بالای خاک گلدان به طور کامل خشک نشده است، گیاه را آبیاری نکنید. گفتن آنکه دقیقا هر چند وقت یکبار می بایست آبیاری گیاه را انجام داد امری سخت می باشد زیرا در آبیاری گیاهان آپارتمانی عواملی نظیر دما، نور و رطوبت گیاهان آپارتمانی اثر گذار بوده که می توانند سرعت خشک شدن خاک را برای آبیاری مجدد تغییر دهند.

با این حال به صورت کلی می توان گفت گیاه آپارتمانی دیفن باخیا در فصل بهار و تایستان نیاز بیشتری به آب نسبت به فصل پاییز و زمستان دارد.

آیا آبیاری کمتر از حد نرمال می تواند باعث زردی برگ گیاه شود؟

زرد شدن برگ دیفن باخیا
زرد شدن برگ دیفن باخیا

در نقطه مقابل آبیاری بیش از حد، آبیاری کم گیاه است زیرا گاهی اوقات فراموش می کنیم گیاه خود را آبیاری کنیم با این حال آبیاری کم، هم باعث زردی و هم قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی می شود که تغییر رنگ اشاره شده اول در برگ های مسن تر نمایان شده و سپس برگ های جوان را تحت تاثیر قرار می دهد.

لازم به ذکر است روند زرد شدن برگ دیفن باخیا به واسطه ی آبیاری کم نسبت به آبیاری بیش از حد، سرعت کمتری دارد.

گیاه آپارتمانی دیفن باخیا گیاهی نسبتا مقاوم به خشکی است و حتما زمانی که برگ های گیاه زرد، قهوه ای و ترد می شود حتما میزان آبیاری گیاه به شکل قابل توجهی کم بوده است.

در نتیجه پیشنهاد می شود سریعا گیاه خود را آبیاری کرده تا از خسارت وارد شده به گیاه کاسته شود.

در صورتی که گیاه برگ های زرد و یا قهوه ای دارد، پیشنهاد می شود به مدت یک ماه آبیاری گیاه را به شکل صحیح انجام دهید و سپس برگ های تغییر رنگ یافته ی گیاه را توسط لوازم باغبانی هرس کنید زیرا در صورت هرس گیاه همزمان با افزایش میزان آبیاری، فشار سنگینی را به گیاه وارد می کند.

چه میزان رطوبتی از زرد شدن برگهای گیاه جلوگیری می کند؟

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا
علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

دیفن باخیا گیاهی است که تا حد بسیار زیادی می تواند رطوبت کم موجود در خانه را تحمل کند با این حال اگر رطوبت محیطی خانه کمتر از آستانه ی تحمل گیاه شود، برگ های گیاه تغییر رنگ پیدا کرده و زرد می شوند.

معمولا زرد شدن برگ دیفن باخیا به این علت هنگامی رخ می دهد که گیاه را در خانه جا به جا می کنیم و در این حالت گیاه مجبور است که خود را با شرایط جدید سازگار کند.

از سویی دیگر قبل از آنکه گیاه دیفن باخیا را خریداری کنید، گیاه در محیط گلخانه و با رطوبت محیطی بالا پرورش داده شده است و با خرید شما و انتقال آن به خانه، گیاه دچار شوک می شود در نتیجه می بایست سریعا برای تامین رطوبت گیاه، اقدامی مناسب را انجام دهید.

در صورتی که احتمال می دهید علت زرد شدن برگ دیفن باخیا شما به علت رطوبت کم است می توانید از روش هایی نظیر استفاده از دستگاه بخور خانگی و سینی زیر گلدانی، رطوبت لازم را برای گیاه خود تهیه کنید.

درجه حرارت نامناسب چگونه باعث زرد شدن برگهای گیاه می شود؟

همان طور که اشاره شده گیاه آپارتمانی دیفن باخیا از گیاهان آپارتمانی بزرگ در محدوده دمایی 10 الی 26 درجه ی سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد و در صورتی که درجه حرارت محیط خارج از محدوده دمایی اشاره شده باشد، علائم استرس در گیاه نمایان شده که از جمله ی آن می توان به زرد شدن برگ دیفن اشاره نمود.

فضای داخل خانه اغلب در محدوده دمایی اشاره شده می باشد مگر آنکه گیاه در معرض سیستم های سرمایشی و گرمایشی در تابستان و زمستان قرار بگیرد زیرا گیاه آپارتمانی دیفن باخیا جز گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما بوده و گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود.

از سویی دیگر مواردی نظیر نگهداری گیاه در فضای باز در فصل تابستان و همچنین قرار دادن گیاه در کنار پنجره در فصل زمستان، سبب وارد شدن استرس به گیاه خواهد شد.

در نتیجه اگر احتمال می دهید علت زرد شدن برگ دیفن باخیا به علت نوسانات دمایی بوده می توانید در محل نگهداری گیاه دماسنج مناسبی را قرار دهید تا از تغییرات دمایی اطراف گیاه مطلع شده و در زمان مناسب اقدام به رفع مشکل نمایید.

آیا نور نامناسب خورشید باعث زرد شدن برگ دیفن می شود؟

نور کامل خورشید ولیکن به صورت غیر مستقیم برای گیاه آپارتمانی دیفن باخیا بهترین است با این حال اگر گیاه برای طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید باشد، برگ های گیاه دچار سوختگی شده و خشک می شود.

به علت چهار فصل بودن کشور ایران پیشنهاد می شود اگر محل نگهداری گیاه در معرض نور مستقیم خورشید است این نور در طول روز تنها 1 الی 2 ساعت برای گیاه در دسترس باشد و برای مابقی ساعات روز گیاه در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار بگیرد.

لازم به ذکر است در فصل پاییز و زمستان، زرد شدن برگ دیفن باخیا در صورتی که تمامی شرایط محیطی و نگهداری گیاه ایده آل باشد امری طبیعی است زیرا گیاه تمایل دارد برگ های پیر را از بین ببرد و برگ های جوان را جایگزین آنها کند.

چگونه از هجوم آفات و بیماری ها به دیفن باخیا جلوگیری کنیم؟

گاهی اوقات دلیل زرد شدن برگ دیفن باخیا می تواند به علت هجوم آفات گیاهان آپارتمانی و بیماری ها باشد. در نتیجه بررسی منظم گیاه باعث می شود از هجوم آفات اطمینان حاصل نموده و در صورت هجوم، با آنها مبارزه کرد.

آفات با هجوم به برگ های گیاه از آب موجود در آن تغذیه کرده و باعث زرد شدن آن می شوند. از جمله آفات رایج دیفن باخیا می توان به کنه های عنکبوتی اشاره کرد.

این آفات بسیار کوچک بوده و تشخیص حضور آنها بسیار سخت می باشد. در ارتباط با هجوم کنه عنکبوتی باید گفت در صورت مشاهده ی حشره، باید سریعا با روش های مناسب مبارزه با آنها مقابله شود.

از سویی دیگرعفونت های قارچی می توانند علت دیگری برای زرد شدن برگ دیفن باشند به طوری که این عفونت ها یا به ریشه ی گیاه حمله کرده و یا بافت رویشی گیاه (برگ) را تحت تاثیر قرار می دهند.

بنابراین برای پیشگیری از هجوم عفونت ها به ریشه می بایست از آبیاری بیش از حد گیاه خودداری نمود و از طرفی دیگر، برای پیشگیری از هجوم بیماری ها به برگها می بایست از غبارپاشی گیاه پرهیز کرد و یا غبارپاشی را تنها در شرایطی که تهویه وجود دارد انجام داد.

کمبود مواد غذایی دیگر علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

کمبود عناصری نظیر نیتروژن و فسفر می توانند باعث زرد شدن برگ دیفن باخیا شوند. خاک گلدان دیفن باخیا با چندین مرتبه آبیاری از تمامی عناصر غذایی شسته می شود در نتیجه گیاه در معرض تنش عناصر غذایی قرار می گیرد.

البته ناگفته نماند بسیاری از همکاران گیاه دیفن باخیا را در کوکوپیت پرورش داده که خاک مذکور اصلا مواد غذایی نداشته و می بایست از همان روز اول انتقال گیاه به خانه، دیفن باخیا را با کود کامل و مناسب تغذیه نمود.

لازم به ذکر است در کوددهی گیاه بر اساس توصیه تولید کننده عمل کنید زیرا کوددهی زیاد گیاه نیز اثرات مخرب خود را خواهد داشت.

بهترین نحوه کوددهی دیفن باخیا هر 2 الی 3 هفته یکبار در فصل رشد است که کود گیاهان آپارتمانی را (نظیر کود مایع گیاهان آپارتمانی) می بایست در آب آبیاری گیاه حل نموده و در اختیار گیاه قرار داد.

آیا می توان برگ های زرد دیفن باخیا را هرس کرد ؟

هرس برگ های گیاه به علت زرد شدن آنها بستگی دارد در صورتی که علت زرد شدن برگ دیفن باخیا به خاطر هجوم آفات و بیماری ها باشد، توصیه می شود سریعا برگ های آلوده گیاه هرس شود زیرا تنها راه نجات گیاه همین امر می باشد.

از سویی دیگر اگر علت زرد شدن برگ دیفن دلایل دیگری بوده، بهتر است در درجه ی اول شرایط نگهداری و محیطی برای گیاه اصلاح شود و با طی شدن یک ماه از فراهم کردن شرایط ایده آل، اقدام به هرس برگ های زرد گیاه شود.

در صورتی که در مورد هر یک از موارد و یا دلیل زرد شدن برگ دیفن باخیا سوالی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 281 میانگین امتیازات: 4]
۵۴ نظرات
  1. علی نوری می گوید

    خیلی عالی وآموزنده بود بی نهایت تشکر

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز، سپاس از محبت شما.

      1. محسن می گوید

        دیفن باخیا من بعد عید تا حالا ۳تابرگ زرد کرده ولی هنوز ببگ جدید باز نکرده
        علتش چی میتونه باش

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          شرایط نگهداری گیاه رو کاملا بفرمایید.

          1. یاسین می گوید

            سلام وقت بخیر من دیفن جدید خریدم تازه قلمه زده شده ولی چنتا برگ داره که نزدیک ۱ماه ونیمه نیمه باز شدن و باز نمیشه باید چیکار کنم

        2. فاطمه می گوید

          سلام
          یه سوال از خدمتتون دارم.
          تقریبا دو ماهی هست یه دیفن باخیا خریدم رشدش خوبه تا الان سه تا برگ داده ولس مشگلی که هست اینه که با دادن هر برگ جدید یکی از برگ های پایینش زرد میشه و میافته. آیا طبیعیه .اگر نه که چکار کنم .نورش غیر مستقیم و متوسط هست و آب هم ۱۰ روزی یکبار زمانی که خاکش خشک بشه میدم.ممنونم جواب بدید

      2. مرضیه می گوید

        سلام خسته نباشید
        من حدود ۵ماهه که یک دیفن خریدم و تا الانم خوب بودپشت درب ورودی گذاشتم ک نور کافی بهش برسه فاصله اش ۲متر بود دوتا برگ اخری کوچیک شدن گفتن از نور کمه اوردم ب فاصله یک متری رطوبت هم از همون اول جزیره درست کردم ولی اسپری رو برگ انجام نمیدم میترسم برگ سوز بشه کود هم الان زمستونه ماهی یک بار قارچکش هم هر۴۵روز یکبار انجام میدم ابیاری هم تاموقع هواگرم بوددرهفته ۲بار الان زمستونه هفته ای یک بار انجام میشه الان یک هفته اس از بغل نوک برگ داره زرد وقهوه ای خشک میشه روی ۳تا برگ ولی هنوز کمه میخواستم بپرسم علتش چیه؟ راستی تقریبا۵ روزی هست که کود مایع جلبک ایتالیایی زدم ممکنه بخاطر این کود باشه؟؟ یا اینکه فاصله کود دهی کمتر از یک ماه باشه؟ اخه دقیق یادم نبود ک یک ماه شده یانه😔توروخدا راهنماییم کنید خیلی گلمو دوست دارم سایز گلدونم بزرگ هستش ممنون ازتون 🙏🏻🌹

  2. علی ناری می گوید

    سلام وقت بخیر
    چند روز قبل از عید دیفن خریدم برای کنار تلویزیون
    تا الان ۳ تا برگ جوونه زد بزرگ‌شد ولی بجاش ۲ تا برگ‌زرد شد افتاد الان هم سومی داره زرد میشه باید چیکار کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت بخیر
      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید
      فاصله گلدون تا پنجره، درجه حرارت، میزان آبیاری، رطوبت و کوددهی

      1. فاطمه می گوید

        سلام
        یه سوال از خدمتتون دارم.
        تقریبا دو ماهی هست یه دیفن باخیا خریدم رشدش خوبه تا الان سه تا برگ داده ولس مشگلی که هست اینه که با دادن هر برگ جدید یکی از برگ های پایینش زرد میشه و میافته. آیا طبیعیه .اگر نه که چکار کنم .نورش غیر مستقیم و متوسط هست و آب هم ۱۰ روزی یکبار زمانی که خاکش خشک بشه میدم.ممنونم جواب بدید

        1. مرجان می گوید

          کمبود مواد غذایی

  3. محمد می گوید

    سلام من حدود سه هفته پیش یه دیفن باخیا بزرگ گرفتم که تا الان سه تا برگ جدید باز کرده ولی امروز دقت کردم دیدم یکی از برگ های پایین تا نصفه زرد شده
    میخواستم بدونم علتش چی میتونه باشه…
    توی پاسیو نگه میدارمش… هر روز غبار پاشی میکنم یکبار صبح ها و حدودا دو سه روز یکبار هم اب میدم بهش

  4. رضا می گوید

    سلام و ممنون بابت توضیحاتتون
    حدود یک سال و نیم هستش که دیفن گرفتم ، رشد خوبی داشت و حدود ۸ تا برگ جدید در یک سال درآورد بعد که گلدونش رو عوض کردم(حدود دو ماه قبل و از این خاکهای کیسه ای مخصوص گلدون ریختم) دیگه برگ نداده و ۵ تا برگش هم از بین رفتن البته بعضی برگها هم لوله شدگی که نه اما یه مقدار خم شدگی و اعوجاج دارن. اینم بگم که گلدون همون جای قبلیش هستش و حدود ۳ متر با پنجره فاصله داره آبیاریش هم نسبتا کم آب میدیم.
    ممنون میشم هرچه زودتر راهنماییم کنید”تا خانومم منو نکشته :)”

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      فاصله که سه متر هست، گیاه در طول روز چقدر نور میگیره؟
      کوددهی، درجه حرارت چقدر هست؟
      و دقیقا گیاه رو کی آبیاری می کنید و اینکه زمان آبیاری آب از انتهای گلدون خارج میشه یا خیر؟

      1. رضا می گوید

        دمای اتاق حدود ۲۶-۲۷ درجه هستش و با توجه به فاصله از پنجره، فقط زمستون نور مستقیم میخوره ولی چون پرده توری هستش در طول روز نور ملایم رو داره( ضمنا آذربایجان غربی هستیم) حدودا هر سه روز یکبار آبیاری میکنیم و چون زیر گلدونی نگذاشتیم کم آب میدیم در حدی که آب از زیر گلدون خارج نمیشه
        با تشکر

        1. رضا می گوید

          کود خاصی هم ندادم، درست یادم نمیاد فکر کنم یه مقدار کود حیوانی با خاکش ترکیب کردم.

        2. سینا فتاح زاده می گوید

          کمی از روی خاک گلدون رو بردارید و وضعیت ریشه هارو بررسی کنید، اگر ریشه ها سالم و سفید بودن کارهای زیر رو برای درمان دیفن باخیا انجام بدید:
          هر وقت ۱۰ سانتی متر سطح خاک خشک میشه گیاه رو آبیاری کنید و زمان آبیاری آب از انتهای گلدون خارج شه. سه روز یکبار آبیاری نکنید و همیشه قبل از آبیاری رطوبت سطح خاک رو بررسی کنید که با این شیوه آبیاری شاید گاهی نیاز باشه هفته ای یکبار و گاهی هر ۱۵ روز یکبار آبیاری کنید.
          ماهانه یکبار با کود سه بیست گیاهتون رو تغذیه کنید ۲۰ سی سی یا گرم از کود رو تو آب آبیاری گیاه حل کنید و در اختیار ریشه های اون قرار بدید. اگر کود حیوانی هم استفاده کرده باشید دیگه اون عناصر شسته شدن و از بین رفتن.
          رطوبت اطراف گیاه رو افزایش بدید ولی نه با اسپری آب بهتره که کنارش دو سه تا ظرف آب بگذارید تا با تبخیر آب داخل اونها رطوبت بره بالا.
          و اما اگه ریشه هارو بررسی کردید و آسیب دیده بودن اول باید گیاه رو از گلدون خارج کنید و ریشه های آسیب دیده رو هرس کنید و باقی مونده رو با قارچکش ضدعفونی کنید. بهتره که خاک را هم قارچکش بزنید و گیاه رو مجدد بکارید.
          بعد از انجام این مراحل نکات قبلی رو برای گیاهتون پیاده سازی کنید تا گیاه شما ظرف یک ماه آینده احیا بشه.
          امیدوارم همسر محترمتون شمارو ببخشه 🙂
          پاینده باشید دوست عزیز.

          1. رضا می گوید

            خیلی خیلی ممنون
            واقعا لطف دارید و منت میگذارید با این حسن توجه و وقتی که برای ما مخاطب هاتون اختصاص میدید.
            موفق و موید باشید ان شاءالله

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            ارادتمندم
            بنده سپاس گزارم ار لطف و محبت شما.

    2. مهری می گوید

      سلام. من یه گلدون کوچیک دیفن با دو برگ دارم. که دست کسی بوده و برگاش بیحاله. امروز دیدم یکی از برگا زرد شده. شاید ریشه اش پوسیده.میشه از ساقه بذارم تو آب تا دوباره احیا بشه و ریشه بده؟

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام
        بهتر هست گیاه رو خارج کنید اگر ریشه ای پوسیده داره اونارو هرس کنید و قارچکش بزنید و مجددا گیاه رو داخل خاک بکارید.

  5. سیدمرتضی اهواز می گوید

    سلام دفین دارم برگ پایینش زرد زرد شد ولی یکی داره جوانه میزنه علتش چی هس وبرگ های اطرافش حالات اینجودی دارن

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید.
      نور، دما، میزان آبیاری و کوددهی.

  6. الی می گوید

    سلام من تازه دیفن باخ گرفتم تو خاک آماده آپارتمانی کاشتم روی اپن کنار آکواریوم گذاشتم وتقریبا سه متر با پنجره فاصله داره در طول روز از پنجره نور میگیره…یک یا دوبار هم بهش آب دادم ولی براش از پایین دوتا زرد شده یه برگشم داره زرد میشه چیکار کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      در صورتی که کمتر از دو هفته اس که گیاه رو خریدای کردید، این موضوع به خاطر استرس جا به جایی گیاه هست که باید شرایط نگهداری رو کامل رعایت کنید که گیاهتون تا دو هفته آینده احیا شه.
      برای تسریع این روند می تونید از محلول های ضد تنش استفاده کنید.

    2. شهناز می گوید

      سلام جناب فتاح
      امیدوارم سلامت باشید
      من یک هفته قبل از عید دیفن باخیا برفی گرفتم و همانروز جابجا کردم و خاک کوکوبیت..
      دو تا پاجوش هم داشت که آنها رو هم جداکردن تقریبا دوهفته بعد کمی آب بهش دادم ..
      نور مناسب داره درجه هوای منزل بین بیست تا سی ..(بوشهر هستم چون هنوز هوا زیاد گرم نیست گاهی کولر روشن می کنیم)
      دیفن من اولین برگش رو درآورده اما بعد از این برگ دو تا #گل کرده ..ولی از پایین یک برگ کاملا زرد و برگ بعدی هو در حال زرد شدن هست ..ریشه سالم هست
      علت زرد شدن برگ ها .. و آیا گلها رو جدا کنم یا بذارم بمونه

      آگلونما هم دارم که گل کرده گلها رو میگن جدا کن ولی تا حالا دست نزدم …

  7. مهدیه می گوید

    سلام خسته نباشید من دیفن باخیا دارم دو ساله قدش بلند شده برگ دهیش هم خوبه اما از وقتی پاییز شد برگاش زرد شده بعد از زرد شدن قهوه‌ای میشه کنار پنجره هست یعنی نیم متر فاصله داره نورش غیر مستقیمه و دمای اطرافش حدودا ۲۰تا ۲۲ درجه هست من هر یک تا یک ماه و نیم تو ابش کود که (حدودا از مرداد کود حل شونده بهش میدم) خوراکی حل میکنم بهش میدم و تازه دو هفته هست مقداری از خاکش رو برداشتم و کود گیاهیی براش ریختم هر ۱۰ الی ۱۴ روز هم اب میدم البته قبلا هر هفته اب میدادم تو تابستون تا اخر مهر هم همینطور هر هفته اب میدادم میخواستم بدونم مشکلش از زیاد اب دادنه یا مشکل دیگه ای داره؟!از وقتی پاییز شده برگ دهیش هم کند شده و الان هشتا برگ داره که دوتاش تا نصفه زرد و قهوه‌ای هست و سه تاش نوکشون زرد شده که کناره‌هاش قهوه‌ای هست. باید چیکار کنم؟ اگر راهی هست عکس گلم رو براتون بفرستم.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      نور و درجه حرارت گیاه مشکلی نداره اما بهتره فاصله حدود یک متر باشه.
      مقدار کودی که مصرف کردید رو به همراه حجم مصرفی آب بفرمایید و اینکه در صورت امکان کمی از خاک رو بردارید و وضعیت ریشه هارو بررسی کنید و نتیجه رو به من اعلام کنید.
      و سوال آخر اینکه برگ های گیاه رو با آب اسپری می کنید یا خیر؟

      1. مهدیه می گوید

        پشت پنجره بالکن هست که سقف داره بازم فاصله رو بیشتر کنم؟
        کود حدودا ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم پای ساقش ریختم البته کمی خاک زیرش رو جا به جا کردم.
        الان خاکش خیسه خواستم چک کنم ترسیدم به ریشه اسیب بزنم.
        مقدار اب هر بار حدودا دو لیوان و نصفی . بله هر سه الی چهار روز روی برگ‌هاش اسپری میکنم .

        1. مهدیه می گوید

          تا سه متر از پنجره فاصله بدم خوبه؟
          و اینکه قبلا هر بار برگ جذید میداد یه برگ اخر که پایین تر از همه بود زرد میکرد ولی تا اخر که برگ میخواست خشک بشه زرد میشد قهوه‌ای نمیشد الان وقتی زرد میشه قهوه‌ای هم میشه هرچی جلوتر میره از ابتدا شروع به خشک شدن هم میکنه یعنی حالت ترد میشه … واقعا ناراحتش هستم چون خیلی براش زحمت کشیدم و دوسش دارم میترسم کاملا خراب بشه

          1. سینا فتاح زاده می گوید

            بله ژنتیک گیاه به این صورته که با برگ جدید برگ قدیمی رو فدا می کند اما نه به شکلی که الان هست.
            وضعیت ریشه هارو بررسی کنید حتما تا من قارچکش مناسب رو معرفی کنم و گیاهتون رو احیا کنید فقط شستشوی خاک فراموش نشه.

        2. سینا فتاح زاده می گوید

          خیر همون فاصله یک تا دو متری مناسب هست فقط یک روز درمیون کمی گلدون گیاه رو بچرخونید که همه برگ های به خوبی نور خورشید رو جذب کنند.
          کود مصرفی خیلی خیلی زیاد بوده برای آبیاری بعدی حتما پنج دقیقه خاک گلدون رو با آب ولرو شستشو بدید ( این اولین ایراد نگهداری ).
          آبیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید و آب اضافی هم حتما خارج شه البته زمانی که خاک خشک شد وضعیت ریشه هارو بررسی کنید و به من نتیجه رو بفرمایید.
          اسپری کردن برگ هارو متوقف کنید انجام اون کار درست نیست و به گیاه آسیب می زنه با ساختن جزیره یا دستگاه بخور رطوبت رو افزایش بدید.

          1. مهدیه می گوید

            چه طور خاک رو شستشو کنم؟ یعنی گیاه رو کامل خاک خارج کنم؟!
            بله من هر روز گل رو می‌چرخونم تا همه برگ‌هاش نور بخوره.
            حتما دیگه اسپری اب نمیزنم و کنارش یه کاشه اب گذاشتم. دستگاه بخوره سرد هم روشنه.
            من بعد ۱۴ روز پنج شنبه شب بهش اب دادم البته اولین باره انقدر طولانی بود.
            یعنی چه قدر به گل اب بدم و ذره ذره اینکار رو انجام بدم که به پنج دقیقه بکشه؟! چون من اب رو یکباره می‌ریختم پای گل.
            میدونم ابیاریم اشتباه بوده از پایه اما جز ابیاری و اشکال در ریشه ممکنه مشکل دیگه‌ای هم داشته باشه؟ چون تا قبل شروع مهر کاملا خوب بود هیچ برگی زرد نبود و سرحال بود.
            ببخشید انقدر سوال میپرسم

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            خواهش میکنم
            گیاه رو به همراه گلدون به سینک ظرفشویی منتقل کنید اونجا ۵ دقیقه آب ولرم رو روی خاک بگیرید تا همه جای خاک خوب مرطوب شه و ۵ دقیقه مدام آب از انتهای گلدون خارج شه.
            راجع به آبیاری و کیفیت خاک هنوز نظری ندارم چون وضعیت ریشه های گیاه رو نمی دونم و نمیشه همینطور یه چیزی گفت با این حال وضعیت ریشه ها خیلی مهم هستند چون هر حالتی باید از راه درمان خودش استفاده کرد.

  8. مهدیه می گوید

    الان خاکش خیسه چون پنج شنبه بهش اب دادم الان اینکار شستشوی خاک ر رو انجام بدم؟
    و اینکه مهمه اب گل رو چه ساعتی از شبانه‌روز بدم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      نه زمان آبیاری بعدی خاک رو شستشو بدید که میشه چند روز دیگه.
      بله زمان آبیاری بسیار مهمه و همیشه بهتره قبل طلوع آفتاب باشه یا ماکزیمم تا ساعت ۹ صبح.

      1. مهدیه می گوید

        ممنون از توضیحات دقیق و خوبتون من خاک که خشک شد ریشه ها بررسی میکنم و بهتون اطلاع میدم.
        همیشه سلامت باشید

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم دوست عزیز
          به همچنین شما.

      2. مهناز می گوید

        سلام خسته نباشید وقتتون بخیر منم ۱ماه پیش دیفن خریدم خیلی خوبه قربونش برم🥰فقط هر برگ جدیدی که میده تا اون برگ کامل باز میشع یه برگ از پایین زرد میشه و میفته این طبیعیه؟؟ فقط زرد میشن برگا قهوه ای نمیشن دو دونه به دونه هم هستن باهم نیستن

  9. مهدیه می گوید

    سلام جناب خسته نباشید من ریشه گل دیفن باخبا رو چک کردم همه سفید و سالم بودند حالا باید چیکار کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      ممنونم همون شستشوی خاک کفایت می کنه و اینکه قارچکش مانکوزب و یا کاربندازیم رو تهیه کنید و به اندازه نصف قاشق چای خوری از اون رو توی ۱/۵ لیتر آب بریزید.
      بعدا زمانی که قارچکش خوب تو آب حل شد، اون رو روی برگهای گیاه اسپری کنید.
      حدودا ۴۰ الی ۵۰ سی سی بیشتر مصرف نمیشه مابقی محلول رو دور بریزید.
      فقط مراقب باشید که دوز مصرفی قارچکش بیشتر از اونچه که اشاره شد نشه.
      با شستشوی خاک و استفاده یک مرتبه ای از قارچکش گیاه شما تا یک ماه آینده احیا میشه اگر تمامی شرایط محیطی و نگهداری ایده آل باشه.

  10. فاطمه می گوید

    با سلام من یک گیاه دیفن دارم ۲تا برگ داره برگهاش هم کوچیکه از طرفی خیلی وقته برگ جدید نداده قبلا برگ جدید که میزد قبلی خشک می شد الان همونم نمی زنه چه کودی بدم تا برگهاش دشت تر بشه وبرگ جدید بزنه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر رنگ ریشه های گیاه قهوه ای نیست و دیفن باخیا شما در طول روز هشت ساعت نور غیر مستقیم رو دریافت می کنه، برای تقویت گیاه می تونید از کود سه بیست با نصف دوز پیشنهادی تولید کننده استفاده کنید.

  11. حسنی می گوید

    سلام، وقتتون بخیر
    من یدونه گل دیفن باخیا خریدم و چند روز تو محیط راه پله با نور موندن گلدونشو عوض کردم،الان گلم نیم متر با پنجره جنوبی فاصله داره و تقریبا روزی ۷،۸ ساعت نور از پشت پرده و زیر پرده بهش میخوره،گلم یدونه برگ جدید داده و از پایینش دوتا برگ که موقع خرید آسیب دیده هم بود زرد شدن،هر ۵ روز یه بار بهش آب دادم با توجه به نوری که بهش میخوره،الان گیاه من چه مشکلی داره که زرد شده؟برگ سومش تازه شروع کرده به زرد شدن،باید چیکار کنم؟

  12. عباسی می گوید

    سلام خوب هستید
    من دیفم چندتا از برگ هاش زرد شده نور هم زیاد میخوره پشت پنجرس باید چه دارویی براش بخرم تا خوب بشه

  13. Fhim. Fth می گوید

    سلام من برج دوزاده دیفن خریدم خیلی خوب بود رشدش و چن تا برگ جدیدم دراورد ولی خب انتقالش دادم به یه گلدون بزرگتر چن وقت بعدش هر ماه یه برگش زرد میشه و میفته
    مشکلش کجاس؟ میشه راهنمایی کنین تا کانل از بین نرفت خیلی ناراحتم براش 🙁

  14. Fhim. Fth می گوید

    وقتی خاکش خشک شده بهش اب میدم زیر پنجره شمالی اتاق گذاشته شده با نور غیر مستقتیم البته فاصله کمی داره دما ثابت نیس بخاطر تابستون و کولر اینا

  15. فرشته می گوید

    سلام خسته نباشید من یک گیاه دیفن باخیا حدود ۲ هفته هست که خریدم و الان ۳ تا ۴ تا از برگاش زرد شدن و تو این مدت فقط یک بار آبش دادم اونم کودی گه گلخانه بهم داده بود دادم و سه بار هم با اسپری آب پاشی کردم و جاشم تا پنجره ۵ متری هست و دما خونه هم خوبه نه گرمه نه سرد نمیدونم چرا اینطوری شده میشه راهنماییم کنید ممنونم

  16. ناشناس می گوید

    سلام من حدود یک ماه پیش دیفن خریدم تا الان دوتا برگ اضافه کرده ولی یک برگش از اول که خریدم از سر برگ زرد و خشک شده بود الان داره بیشتر زرد میشه چیکار باید کنم هر سه روز آب بهش میدم نور فاصله از پنجره دو متر دمای اتاق ۲۶است

  17. محمد می گوید

    سلام
    خواهش میکنم راهنماییم کنید تازه عروسم مامانم بهم دیفن باخیای بزرگ داده ی ماه رفتیم مسافرت الان میام میبینم کلا برگ هاش زرد شده. البته یک روز در میان هم همسایه مان بهش آب میده تو آپارتمان هستیم تو کاشان.
    گل سه متر از بالکن فاصله داره البته بالکن هم روش سایبان داره. خیلی ناراحتم کلا خونه بدون اون گل بی روح هست.

    راهنماییم کنید
    آیا گل دوباره به اولش برمیگرده؟

    شوهرم میگه از گرما است. از این به بعد هم که تو خونه ام کولر روشن میکنم تا دیفن باخیا درست بشه

  18. محسن می گوید

    سلام . آیا امکان داره که دیفن باخیا بدون ریزش برگ پایینی برگ جدیدبده ؟ گیاه من با فاصله ی ۴ متر از پنجره است دمای اتاق هم معمولیه ، تقریبا هر ده روز یکبار بهش آب میدم و بالای خاک هم کاملا خشک میشه . خاکش هم زه کشی مناسبی داره . فقط رطوبت براش ایجاد نکردم و همون رطوبته اتاقه . دوماهی هست که خریدمش و یکبار هم کود دادم بهش . تا حالا ۲ بار برگ داده و دوتا تا برگ پایینی هم زرد شده و ریخته . الان هم داره برگ سوم رشد میکنه و یک برگ دیگه هم شروع کرده به زرد شدن . این طبیعیه ؟ و آیا میتونم برگ پایینی رو هم نگه دارم ؟

  19. غزل باقری می گوید

    سلام.من تقریبا یک ماه دیفن خریدم ۱۰ برگ سبز داشت که همونجا تعویض گلدون انجام شد تقریبا ۲ روز بعد از آوردن آب دادم دو لیوان فروشنده گفت تا ۲۴ ساعت آب نده . از ۳روز بعد از خرید تا الان که یک ماه شده ۳ برگ کاملا زرد شده یک برگ هم شروع به زرد شدن کرده هفته ایی یکبار دو لیوان آب میدم و گلدون در فاصله ۵۰سانتی از پنجره تراس جنوبی هست فضای روشن ولی بدون اینکه آفتاب مستقیم بخوره و کلا یک برگ درآوره که اونم موقع خرید به صورت جوانه بود ممنون میشم کمک کنین علتش رو بفهمم

  20. خورشیدی می گوید

    سلام خسته نباشید
    من حدود ۵ماهه که یک دیفن خریدم و تا الانم خوب بودپشت درب ورودی گذاشتم ک نور کافی بهش برسه فاصله اش ۲متر بود دوتا برگ اخری کوچیک شدن گفتن از نور کمه اوردم ب فاصله یک متری رطوبت هم از همون اول جزیره درست کردم ولی اسپری رو برگ انجام نمیدم میترسم برگ سوز بشه کود هم الان زمستونه ماهی یک بار قارچکش هم هر۴۵روز یکبار انجام میدم ابیاری هم تاموقع هواگرم بوددرهفته ۲بار الان زمستونه هفته ای یک بار انجام میشه الان یک هفته اس از بغل نوک برگ داره زرد وقهوه ای خشک میشه روی ۳تا برگ ولی هنوز کمه میخواستم بپرسم علتش چیه؟ راستی تقریبا۵ روزی هست که کود مایع جلبک ایتالیایی زدم ممکنه بخاطر این کود باشه؟؟ یا اینکه فاصله کود دهی کمتر از یک ماه باشه؟ اخه دقیق یادم نبود ک یک ماه شده یانه😔توروخدا راهنماییم کنید خیلی گلمو دوست دارم سایز گلدونم بزرگ هستش ممنون ازتون 🙏🏻🌹

  21. سحر می گوید

    باسلام ممنون از توضیحاتتون.
    ببخشین من گیاه دیفن باخیام برگ های خوبی داره اما برگ هاش دارن از نوک زرد میشن و وقتی کامل کل برگ هاش زرد میشن قهوه ای میشن مشکلش چیه بهش کودمایع هم دادم نورشم مناسبه ابیاریشم اوکی بوده ممکنه آفت باشه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy