کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

روش های تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی بدون آسیب دیدگی

2

گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان آپارتمانی بزرگ و گیاهان آپارتمانی کوچک، به دلایل بسیار زیادی برای دوست داران گل و گیاه محبوب هستند. به عنوان مثال برای یکی از دلایل محبوبیت گیاهان آپارتمانی می توان گفت این گیاهان باعث می شوند تا ما از زیبایی و سرسبزی طبیعت در داخل خانه ی خود بهره مند شویم.

با این حال برای آنکه همیشه ظاهر گیاهان آپارتمانی تمیز و بهترین حالت خود را داشته باشد می بایست هر چند وقت یکبار برگ آنها را تمیز کنیم که البته این امر جدا از نظافت برگها، تا حد بسیار زیادی برای سلامتی و رشد بهتر گیاه نیز مفید خواهد بود.

تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی
تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی

تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی روش های متفاوتی دارد که برای استفاده از هر یک می بایست نوع برگ گیاه، اندازه ی گیاه و میزان یا ماهیت آلودگی مشخص شود.

از بهترین روش ها برای تمیز کردن برگ گیاهان خانگی و انواع گل آپارتمانی می توان به نظافت برگ ها با پارچه ی مرطوب، شسشتوی مستقیم آنها با آب، اسپری کردن محلول آب و صابون روی گیاه و همچنین استفاده ازهوای فشرده اشاره نمود.

تمیز کردن برگ گیاهان کار سختی نیست زیرا روش های اشاره شده نیاز به ابزارآلات بسیار ساده ای داشته که عمدتا تمامی آنها داخل خانه یافت می شود.

نکته ای که در تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما و گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما باید به آن توجه داشته باشیم آن است که نظافت برگها در صورت رعایت اصول هیچگونه آسیبی به گیاه وارد نمی کند بلکه از سویی دیگر، باعث افزایش راندمان فتوسنتز برگ خواهد شد.

تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی چه روش های دارد ؟

صرف نظر از اینکه خود ما همواره تمایل داریم تا همیشه نظافت شخصی را رعایت کرده و در محیطی تمیز زندگی کنیم با این حال باید این نکته را در نظر بگیریم که در هوای محل زندگی مان ذراتی میکروسکوپی وجود دارند که این ذرات در هوا شناور بوده و با گذشت زمان روی سطوح مختلف قرار می گیرند که از جمله آنها می توان به سطوح برگ گیاهان آپارتمانی اشاره نمود.

در نتیجه همان طور که اشاره شد برای حفظ سلامتی گیاه مان می بایست لایه ای از گرد و غبار که سطح برگ را فرا گرفته است پاک شود.

در ادامه مقاله به هفت روش متداول تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی می پردازیم زیرا اغلب افرادی که از گیاهان آپارتمانی مراقبت می کنند مخصوصا گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا، از آنها استفاده کرده و بهترین نتیجه را به دست آورده اند و اینکه شما خواننده گرامی کدام روش را انتخاب می کنید به زمان، نوع گیاه و مقدار تلاشی که قرار است انجام دهید بستگی دارد.

تمیز کردن برگ گیاهان خانگی با یک گرد گیری ساده

پر شتر مرغ
پر شتر مرغ

بهترین ابزار جهت تمیز کردن برگ گیاهان خانگی به روش گرد گیری، استفاده از پر شتر مرغ است.

پر شتر مرغ هر نوع گرد و غبار را به آسانی از روی برگ گیاه پاک کرده و در مقایسه با دیگر پرهای موجود در بازار، عملکرد بهتری دارد.

روش کار بسیار آسان است و کافیست تنها پر شتر مرغ را به آرامی بر روی بر گیاه بکشید تا با لطافتی که پر مذکور دارد، هرگونه آلودگی از روی گیاه بدون آسیب دیدگی پاک شود.

بعد از اتمام کار پر شتر مرغ را به فضای باز منتقل کرده و با تکان دادن آن گرد و غبار حاصل را خارج نمایید.

پر شتر مرغ با لطافتی که دارد تقریبا می توان گفت 90 درصد آلودگی های روی برگ را به خود جذب کرده و پاک می کند.

استفاده از پر شتر مرغ به دلیل عدم زبر بودن باعث شده تا گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی شما، دچار کوچکترین خسارتی نشود.

نظافت برگ ها با استفاده از یک پارچه یا حوله مرطوب

تمیز کردن برگ گیاهان خانگی
تمیز کردن برگ گیاهان خانگی

یکی دیگر از روش های تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی، استفاده از یک پارچه یا حوله ی لطیف و مرطوب است.

این روش به دلیل صرف انرژی زیاد برای گیاهانی که اندازه ی آنها کوچک بوده (مثل بگونیا، گل آنتوریوم، گل ارکیده) و یا تعداد برگ کمتری دارند، مناسب است با این حال در صورتی که به لحاظ زمان و صرف انرژی مشکلی ندارید می توانید از این روش برای نظافت برگ گیاهان بزرگ نیز استفاده کنید.

تنها لوازمی که برای این روش نظافت مورد استفاده قرار می گیرد، یک پارچه یا حوله ی نرم و مقداری آب ولرم می باشد (در صورت امکان استفاده از آب مقطر بهترین نتیجه را خواهد داشت).

تنها نکته ی مهم برای استفاده از این روش آن است که حتما می بایست پارچه یا حوله ی مصرفی نرم باشد تا هیچگونه خراشی بر روی برگ گیاه آپارتمانی شما ایجاد نشود.

لازم به ذکر است از تی شرت های قدیمی که جنس مناسبی دارند می توانید به عنوان جایگزین پارچه و یا حوله در این روش استفاده کنید.

در ابتدا پارچه ی مذکور را به کمی آب آغشته کنید و با دقت زیادی بالا و پایین برگ ها را تمیز کنید.

هنگام نظافت برگ گیاهان در این روش از دست آزاد خود برای حمایت از قسمت زیرین برگ استفاده کنید تا از آسیب دیدگی و شکسته شدن برگهای گیاه جلوگیری شود.

در این روش هرگز از آب بسیار سرد و یا گرم استفاده نکنید زیرا استفاده از آنها سبب وارد شدن شوک سریع به گیاه شما خواهد شد.

پس از نظافت برگ ها، توسط یک پارچه ی تمیز و خشک رطوبت اضافی را از روی برگ ها پاک کنید تا از هجوم بیماری های گیاهان آپارتمانی به گیاه جلوگیری شود.

شستشوی گیاه در سینک ظرفشویی

شستشوی گیاه در سینک ظرفشویی
شستشوی گیاه در سینک ظرفشویی

در این روش به شکل مستقیم از آب شیرآلات خانه استفاده می شود. این شیوه برای گیاهانی که کوچک بوده و یا گیاهانی که دارای برگ های زیادی هستند (به طور مثال برای نگهداری پتوس، نگهداری گیاه پپرومیا، نگهداری برگ بیدی)، مناسب است.

روش مذکور همانند حمام برای گیاهان آپارتمانی بوده که در آن می بایست گیاه را در یک ظرف شویی قرار داده و برگ های آن را به آرامی شستشو دهید.

پس از اتمام کار قبل از آنکه گیاه را به محل اصلی نگهداری خود در خانه منتقل کنید اجازه دهید تا بافت رویشی گیاه به طور کامل خشک شود.

برای خشک کردن برگ ها می توانید همانند روش قبلی تمیز کردن برگ گیاهان داخلی، از یک پارچه ی تمیز و خشک کمک بگیرید.

خشک کردن برگ ها پس از شستشو، از ایجاد لکه های آب در سطح برگ جلوگیری می کند (متاسفانه آب بسیاری از مناطق کشور دارای املاح بوده که به واسطه ی آن روی برگ های گیاه نقاط لکه دار ایجاد می شود) و زحمت شما برای نظافت بعدی گیاه کمتر خواهد شد.

در هنگام شستشوی گیاه به این روش اگر نگران هستید خاک گلدان به داخل ظرف شویی ریخته شود می توانید قبل از شستشوی گیاه خاک گلدان را آبیاری کنید تا خاک کمی فشرده تر و سفت تر شود.

از سویی دیگر می توانید قسمت بالای گلدان را در یک بسته بندی پلاستیکی بپیچید تا پلاستیک به عنوان یک مانع عمل کرده و خاک را درون خود نگهداری کند.

شستشوی گیاه در حمام خانه

اگر گیاهان آپارتمانی شما بسیار بزرگ هستند و نمی توانید برگ های آنها را در سینک ظرف شویی شستشو دهید (به طور مثال نگهداری نخل شامادورا، نگهداری فیکوس الاستیکا)، بهترین راه حل نظافت آنها انتقال گیاه به حمام خانه است.

در این روش گیاه را توسط سر دوشی حمام با آب ولرم شستشو دهید و مراقب باشید که فشار آب زیاد نباشد تا ساقه و برگ گیاه دچار آسیب دیدگی شود.

بعد از اتمام کار اجازه دهید تا بافت رویشی گیاه قبل از انتقال به محل اصلی نگهداری خود در خانه به طور کامل همانند روش های قبلی تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی خشک شود.

از فوائد استفاده این روش آن است که اگر روی مخلوط خاک تجمع نمک های کود گیاهان آپارتمانی را مشاهده می کنید، می توانید خاک گلدان را شستشو داده تا ریشه ی گیاه از خطرات احتمالی به دور باشد.

نظافت گیاهان آپارتمانی با برس یا مسواک

برخی از گیاهان آپارتمانی دارای برگ های پزردار بوده که هرگز نباید برای شستشوی آنها از آب استفاده شود زیرا آب می تواند به پرزهای روی برگ گیاه آسیب بزند با این حال برای تمیز کردن برگ اینگونه گیاهان می بایست از یک برس و یا مسواک نرم استفاده شود.

از جلمه گیاهان پرزدار می توان می توان به بنفشه آفریقایی اشاره نمود که در صورت شستشوی برگ آن با آب، به شکل بسیار وخیمی در متابولیسم های گیاه مشکل ایجاد می شود، در نتیجه با استفاده از یک مسواک نرم می توان به آسانی گرد و غبار سطحی را از بافت رویشی گیاه تمیز نمود.

در این روش تمیز کردن برگ گیاهان داخلی بهتر است روند نظافت برگ ها از پایه ی برگ به سمت نوک باشد و برای گردگیری ساقه بهتر است نظافت از بالا به پایین ساقه صورت بگیرد.

برای نظافت برگ کاکتوس و ساکولنت از چه روشی استفاده کنم ؟

تمیز کردن برگ کاکتوس و ساکولنت
تمیز کردن برگ کاکتوس و ساکولنت

گیاهانی نظیر کاکتوس و ساکولنت ها (گیاهان گوشتی) وجود داشته که شیوه ی نظافت آنها کمی با دیگر گیاهان آپارتمانی متفاوت است.

بافت رویشی این گیاهان به علت آنکه با محیط های خشک در طبیعت سازگار است، مومی مانند می باشد.

علت آنکه این گیاهان از پوشش موم دار برخوردار هستند آن است که لایه مذکور، لایه ای محافظ برای تبخیر آب آبیاری کاکتوس و ساکولنت باشد تا گیاه با افزایش مقاومت خود بتواند در شرایط خشکسالی به بهترین نحو ممکن دوام خود را حفظ کند.

در اینجا لازم است عرض کنم در صورت غبارپاشی آب آبیاری گیاهان آپارتمانی بر روی اینگونه گیاهان، این لایه مومی از بین می رود در نتیجه می بایست برای تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی کاکتوس و ساکولنت، از طریق هوای فشرده (با فاصله ی 20 سانتی متری از گیاه) اقدام نمود.

تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی با محلول آب و صابون

تمیز کردن برگ گیاهان با محلول آب و صابون
تمیز کردن برگ گیاهان با محلول آب و صابون

هنگامی که برگ گیاهان آپارتمانی شما بسیار آلوده باشد، بهترین راه نظافت آنها استفاده از محلول آب و صابون است.

در این روش تمیز کردن برگ گیاهان داخلی، یک قاشق چای خوری صابون را در یک لیتر آب حل کنید (آب باید ولرم باشد) و سپس آن را به آرامی تکان داده تا صابون به خوبی با آب ترکیب شود.

سپس گیاه را در سینک ظرف شویی قرار داده و برگ گیاه را از محلول مذکور غبارپاشی نمایید. با طی شدن چند دقیقه، برگ گیاه را توسط آب ولرم شستشو دهید تا باقی مانده ی آثار صابون از روی برگ گیاه آپارتمانی شما پاک شود.

نکات مهم تمیز کردن برگ گیاهان خانگی

صرف نظر از آنکه شما کدام روش تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی را استفاده می کنید، در هنگام نظافت گیاه می بایست به چند نکته ی مهم توجه داشته باشید.

  • تعداد دفعات نظافت برگ گیاه آپارتمانی شما به شرایط داخل خانه و محیط اطراف بستگی دارد به طور مثال اگر در نقاطی زندگی می کنید که اطراف خانه ی شما ساختمان سازی می شود می بایست دفعات بیشتری برگ گیاه خود را تمیز کنید.
  • در زمان نظافت گیاهان آپارتمانی حتما به قسمت زیرین برگ، شاخه و ساقه ی گیاه توجه داشته باشید تا آثار آلودگی به طور کلی از بین برود.
  • حتما برای نظافت گیاهان خانگی از آب ولرم استفاده کنید زیرا آب بیش از حد سرد و گرم، سیستم ریشه ای گیاه را دچار شوک می کند.
  • در صورتی که گیاه خود را از کودهای مایع و یا جامد محلول پاشی می کنید بهتر است برای از بین بردن لکه های کودی یک قاشق غذاخوری سرکه ی سفید را در یک لیتر آب مقطر ریخته و سپس محلول مذکور را توسط پارچه ی تمیز به آرامی روی برگ گیاه بکشید. با طی شدن یک دقیقه، برگ گیاه را با آب ولرم شستشو دهید.

چرا روی برگ ها بهتر است تمیز باشد ؟

اکنون که به روش های تمیز کردن برگ گیاهان داخلی به طور کامل پرداخته شد بهتر است که به دلیل انجام این امر اشاره ای داشته باشیم.

در ارتباط با پرسش مطرح شده یعنی چرا روی برگ ها بهتر است تمیز باشد می توان گفت برگ ها تنها نشان دهنده ی ظاهر زیبای گیاهان نیستند بلکه آنها نقش بسیار مهمی را در رشد گیاه داشته و وجود آلودگی بر روی آنها می تواند فرآیندهای متابولیسمی گیاه را دچار مشکل کند که از جمله ی این اشکالات می توان به کاهش قتوسنتز و تبخیر و تعرق گیاه اشاره نمود.

آیا می توان از پاک کننده های تجاری برای نظافت برگ گیاهان آپارتمانی استفاده کرد؟

استفاده از پاک کننده های تجاری برای تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی امری اشتباه است و باید از بکار گیری آنها اجتناب شود.

این محصولات سوای آسیب تنفسی به شما خواننده ی گرامی، حاوی موادی هستند که استومای برگ را مسدود می کند که این مسدود شدن تبادل آب و گاز را دچار مشکل کرده و در نهایت هدف نظافت برگ ها، با خسارت سنگین به پایان می رسد.

آیا می توان از براق کننده های تجاری برای نظافت برگ گیاهان خانگی استفاده کرد ؟

خیر در واقع براق کننده های تجاری برگ ها دارای موادی موم ماننده بوده که همانند پاک کننده ها، سبب مسدود شدن استومای برگ ها می شوند که در نتیجه ی آن فرآیندهای متابولیسمی گیاه آسیب دیده و سیستم ریشه ای دچار شوک می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 22 میانگین امتیازات: 4.2]
۲ نظرات
  1. فاطمه می گوید

    پاک کردن گیاه پتوس با استفاده از شیر ب گیاهم اسیب نمیزنه؟

  2. سحر می گوید

    برای تمیز کردن برگ های نخل ماداگاسکار باید چیکار کنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy