کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

معرفی 18 نوع از گلهای آپارتمانی سایه دوست مناسب برای خانه های کم نور

0

اگر شما در خانه ای زندگی می کنید که تابش نور خورشید در آن کم است، این بدان معنی نیست که هرگز نمی توانید از گیاهان آپارتمانی نگهداری کنید زیرا بسیاری از گلهای آپارتمانی سایه دوست وجود دارند که می توانید از آنها در خانه های کم نور مراقبت کرده و از پرورش شان نهایت لذت را ببرید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم
گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به معرفی 18 نوع از گل های آپارتمانی سایه دوست می پردازیم که حتی با نور کم هم رشد فزاینده ای داشته و حضورشان زیبایی دو چندانی را به محیط خانه اضافه می کند، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

زاموفیلیا محبوب ترین نوع از گلهای آپارتمانی سایه دوست

زاموفیلیا محبوب ترین نوع از گلهای آپارتمانی سایه دوست
زاموفیلیا محبوب ترین نوع از گلهای آپارتمانی سایه دوست

نگهداری از گیاه زاموفیلیا که در زبان انگلیسی به ZZ Plant یا Zanzibar Gem هم معروف می باشد، یکی از جذاب ترین کارهای خانه است.

این گیاه که از زیباترین گلهای آپارتمانی سایه دوست محسوب می شود گیاهی همیشه سبز و چند ساله بوده که بومی مناطق گرمسیری آفریقای شرقی می باشد و به واسطه همین موضوع این قابلیت را دارد تا با طیف وسیعی از شرایط محیطی سازگار شود.

گیاه زاموفیلیا مانند گیاهان درختی و یا نخل ها رشد می کند و دارای ساقه هایی است که از آن تعداد زیادی برگ می روید به طوری که برگها از نوع گوشتی بوده و هر یک این توانایی را دارند که 12 الی 15 سانتی متر در طول و 3 الی 7 سانتی متر در عرض رشد کنند.

عاملی که سبب زیبایی دو چندان زاموفیلیا شده است، حالت روییدن ساقه های گیاه می باشد به طوری که برخی از ساقه ها به طور مستقیم رشد می کنند و بعضی دیگر حالت قوس دار به خود می گیرند بنابراین شاید هرس گیاه ایده جالبی باشد تا ظاهر متراکم و یا فشرده آن حفظ شود.

از دیگر ویژگی های منحصربفرد گل زاموفیلیا می توان به گلدهی آن اشاره نمود.

اگر گیاه زاموفیلیا در شرایط ایده آل محیطی خود باشد این قابلیت را دارد در پایه خود (پایه گیاه) گل های کوچکی را تولید کند هرچند که این غنچه ها به آسانی قابل رویت نیستند زیرا برگهای بی شمار گیاه اجازه نمایان شدن غنچه ها را به شما نخواهند داد.

زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی با رشد سریع محسوب نمی شود اما در صورت نگهداری صحیح، این گیاه فوق العاده زیبا بعد از سه سال و همزمان با بالغ شدن تا ارتفاع 60 الی 90 سانتی متری رشد خواهد کرد و دقیقا همین موضوع یکی از عواملی است که در چند سال اخیر باعث محبوبیت زاموفیلیا در نزد دوست داران گل و گیاه شده است.

  • چرا زاموفیلیا طرفداران زیادی دارد؟

همان طور که اشاره شد زاموفیلیا با طیف وسیعی از شرایطی محیطی سازگار است و به آسانی می تواند خشکی خاک و نور کم محل نگهداری خود را تحمل کند.

از سویی دیگر گل زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا محسوب می شود زیرا در یک مطالعه علمی محققان ناسا دریافتند که گیاه مذکور به خوبی توانایی تصفیه سمومی نظیر زایلن، تولوئن و بنزن را از هوای اطراف خود دارد.

برگ عبایی

گیاه آپارتمانی برگ عبایی
گیاه آپارتمانی برگ عبایی

گیاه آپارتمانی برگ عبایی در طیف گسترده ای از شرایط نامطلوب محیطی توانایی رشد و زندگی را دارد.

گیاه مذکور قابلیت سازگاری با نور کم، رطوبت پایین، آبیاری نادرست و همچنین نواسانات دمایی را دارد و در صورتی که در حق گیاه کم لطفی شده و شرایطی این چنینی برایش فراهم شود، برگ عبایی به رشد خود ادامه خواهد داد.

در حالتی که شرایط محیطی ایده آل باشد این گیاه از گلهای آپارتمانی سایه دوست با تابش کم نور خورشید گل های بنفش رنگی را در پایه ساقه خود تولید کرده و از زیبایی منحصر به فردی بهره مند می شود.

گیاه آپارتمانی آگلونما

آگلونما
آگلونما

آگلونما Aglaonema گیاهیست که از دسته ی گل شیپوریان محسوب می شود.

به صورت کلی فراهم کردن شرایط محیطی ایده آل برای نگهداری آگلونما کار بسیار آسانی بوده و زحمت چندانی برای شما ندارد زیرا گیاه مذکور به خوبی با درجه حرارت داخل خانه سازگار شده و از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز به نور مستقیم و یا زیاد خورشید ندارد.

آنچه که در پرورش این نوع از گلهای آپارتمانی سایه دوست اهمیت دارد آن است که می بایست خاک گلدان دارای قدرت زهشکی بسیار بالایی باشد تا ریشه های گیاه پوسیده نشده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل کنند.

گیاه آپارتمانی سانسوریا (سانسویریا)

سانسوریا
سانسوریا

سانسوریا یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی در نزد دوست داران گل و گیاه است.

این نوع از گلهای آپارتمانی سایه دوست به نور مستقیم و زیاد خورشید احتیاجی ندارد. این گیاه در طی دوران رشد می تواند برگ هایی سوزنی شکل به اشکال مختلف تولید نماید که این ویژگی سبب تمایز سانسوریا نسبت به سایر رقبا شده است.

سانسوریا نیز مانند کاکتوس ها و ساکولنت ها نیازی به آبیاری مکرر و مداوم ندارد و از آنجایی که به‌ شدت به بیماری پوسیدگی ریشه حساس می باشد، قطعا بهتر است در آبیاری گیاه محبوب ‌تان دقت بیشتری کنید.

مابین دو آبیاری فرصت دهید تا خاک گلدان کاملا خشک شود ( نگران نباشید گیاه آسیبی نمی‌بیند زیرا به خوبی قابلیت ذخیره کردن آب را دارد ) و همواره رطوبت لایه‌های پایینی خاک را از طریق منافذ زهکشی انتهای گلدان بررسی کنید و تنها در صورت خشک‌ بودن لایه پایینی خاک، اقدام به آبیاری گیاه خود نمایید.

برای نگهداری سانسوریا بهترین روش آبیاری آن است که میزان آب موجود به‌ خوبی خاک گلدان را مرطوب کرده و سپس به ‌محض خارج ‌شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبدهی سانسوریا متوقف شود.

گیاه آپارتمانی سینگونیوم

سینگونیوم از دیگر گلهای آپارتمانی سایه دوست
سینگونیوم از دیگر گلهای آپارتمانی سایه دوست

نام دیگر گیاه آپارتمانی سینگونیوم، پنجه غازی است و با توجه به اینکه می بایست گیاه از نور مستقیم خورشید به دور باشد، به همین دلیل این نوع از گلهای آپارتمانی سایه دوست محبوبیت زیادی در نزد دوست داران گل و گیاه پیدا کرده است.

برگ های این گیاه آپارتمانی بزرگ بوده و به لحاظ ظاهر شبیه به برگ سبزیجات می باشد.

بهترین دما برای نگهداری گیاه سینگونیوم محدوده 18 تا 28 درجه سانتی گراد می باشد تا گیاه به رشد حداکثری اش ترغیب شود.

برای حفظ شادابی و جوانی گیاه می توانید برگ های پیر و آسیب دیده آن را در صورت وجود هرس نمایید.

گیاه آپارتمانی کالاتیا اورانتا

کالاتیا اورانتا
کالاتیا اورانتا

کالاتیا اورانتا برگ های فوق العاده زیبایی دارد و همین امر سبب شده است در طی چند سال اخیر محبوبیت این نوع از گل های آپارتمانی سایه دوست افزایش پیدا کند.

برگ های اورانتا رنگ های متضادی دارند به طوری که رگه های سبز و صورتی مایل به قرمز روشن در آنها مشخص است و همین امر سبب خواهد شد تا زیبایی منحصر به فردی به فضای خانه ی شما بخشیده شود.

لازم به ذکر است گیاه آپارتمانی کالاتیا اورانتا از بوی بسیار دلنشینی نیز برخوردار است که می تواند عطر دل انگیزی را در فضای مربوطه پخش نماید.

کالاتیا اورانتا با توجه به رشد مناسبی که دارد ( چه به لحاظ طول و چه به لحاظ عرض )، به آسانی می تواند فضاهای خالی خانه را پر کرده و سبب زیبایی دکوراسیون منزل شما شود.

نکته ی مهم در پرورش کالاتیا آن است که گیاه مذکور به طرز عجیبی از خشکی خاک نفرت دارد بنابراین می بایست خاک این گیاه محبوب همیشه مرطوب یا نم دار باشد.

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین
فیکوس بنجامین

بنجامین گیاهیست که در بسیاری از مراکز خرید مشاهده می شود زیرا این واریته از خانواده فیکوس ها به نور کم مقاوم است ( برگ های بنجامین باریک و به یک ساقه ی چوبی ظریف متصل می شوند ).

فیکوس بنجامین نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد اما این رطوبت خاک هرگز نباید شکل غرقاب به خود بگیرد زیرا در این حالت ما شاهد پوسیدگی ریشه و ریزش برگ بنجامین خود خواهیم بود از این رو برای نگهداری فیکوس بنجامین توصیه می شود هرگاه 10 سانت بالای خاک گلدان خشک شد، کمی گیاه را آبیاری کنید تا از بروز مشکلات اشاره شده برای گیاه شما جلوگیری شود.

فیکوس بنجامین از از گلهای آپارتمانی سایه دوست به شدت به دمای آب آبیاری حساس می باشد بنابراین حتما بهتر است برای آبیاری گیاه تنها از آب ولرم استفاده کنید.

در صورتی که هنگام پرورش فیکوس بنجامین خودمشاهده کردید که برگ های گیاه بسیار شکننده و ترد شده اند بدانید علت این موضوع آبیاری بسیار کم گیاه می باشد.

از سویی دیگر متورم و لوله شدن برگ ها، نشان از آبیاری بیش از حد گیاه دارد بنابراین بهتر است تنها در صورت خشک بودن سطح خاک گیاه خود را آبیاری کرده و به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبیاری فیکوس بنجامین را متوقف کنید.

گیاه آپارتمانی برگ انجیری

برگ انجیری
برگ انجیری

گیاه آپارتمانی برگ انجیری ( Monstera deliciosa ) یک حال و هوای شرجی را به هر خانه ای که در آن وجود داشته باشد منتقل می کند زیرا ژنتیک این گیاه در مناطق گرم و مرطوب ساخته شده است.

گیاه آپارتمانی برگ انجیری به نور کمی احتیاج داشته و این قابلیت را دارد که تا ارتفاع قابل توجهی رشد کند.

عواملی نظیر رطوبت بالا و همچنین آبیاری صحیح و منظم، گیاه را به رشد حداکثری ترغیب نموده و سبب لذت بردن شما از پرورش این نوع از گل های آپارتمانی سایه دوست خواهد شد.

شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری در خانه باید به گونه ای باشد که دمای محل استقرار گیاه بین 21 الی 24 درجه سانتی گراد تنظیم شود (لازم به ذکر است کاهش دما به کمتر از 10 درجه، به طور کلی رشد گیاه را متوقف می کند).

پتوس ( پوتوس )

گیاه آپارتمانی پوتوس
گیاه آپارتمانی پوتوس

گیاه آپارتمانی پوتوس یک انتخاب ایده آل و عالی برای افراد مبتدی در حوزه ی پرورش گل و گیاه خانگی است. برگ های گیاه آپارتمانی پوتوس به شکل قلب بوده و طیف رنگ های آنها از سبز تا زرد متغیر است.

گیاه پوتوس در نور کم به خوبی رشد می کند و این توانایی را دارد که رطوبت کم را نیز تحمل کند ولیکن هر دو شرایط محیطی اشاره شده اگر کمتر از آستانه ی تحمل گیاه شوند، شما با زردی برگ پتوس یا قهوه ای شدن برگ پتوس خود مواجه خواهید شد.

برای نگهداری هر چه بهتر پتوس می بایست خاک گلدان گیاه غنی از عناصر غذایی و دارای قدرت زهکشی بالا باشد و آبیاری گیاه تنها در زمان خشک بودن سطح خاک انجام شود.

شفلرا

گیاه محبوب شفلرا
گیاه محبوب شفلرا

درختچه شفلرا ( Schefflera ) از انواع گلهای آپارتمانی سایه دوست با توجه به برگ‌های سبز رنگ، براق و بیضی شکلی که دارد در میان گیاهان آپارتمانی از وقار و محبوبیت خاصی برخوردار است به طوری که برگ‌های گیاه به زیبایی بر روی ساقه مرکزی آویزان می شوند.

گیاه شفلرا بومی مناطق گرمسیری است و در شرایطی که گیاه در فضای باز نگهداری شود ارتفاع آن حدودا بین 3 الی 6 متر خواهد بود با این حال اغلب شفلراهایی که برای نگهداری در منزل به فروش می رسند، دارای ارتفاع 60 سانتی متری هستند که برای ترغیب آنها به رشد حداکثری می بایست همواره شرایط محیطی ایده آل وجود داشته ( نگران نباشید این گیاه به خوبی با نور کم وفق پیدا می کند ) و همگام با رشد ریشه های گیاه نیز گلدان آن تعویض شود.

از نهال های جوان درختچه گیاه شفلرا در ابتدا برگهایی به بزرگی 6 الی 9 سانتی متر با 3 تا 5 کاسبرگ کوچک رشد می کند و پس از آنکه این درختچه زیبا و محبوب بزرگ و بالغ شد، برگهای آن به طور واضح تغییر حالت پیدا کرده و هر یک دارای کاسبرگهایی به طول 30 سانت با پهنای 4 سانتی متر می شوند.

گیاه آپارتمانی دراسنا بلالی

دراسنا بلالی
دراسنا بلالی

شاخ و برگ گیاه آپارتمانی دراسنا بلالی به صورت انبوه بر روی ساقه ی گیاه قرار دارند. رنگ برگ های این گیاه آپارتمانی سبز تیره می باشد.

دراسنا بلالی دارای ارتفاع بلندی بوده و برگ های آن نیز از عرض و طول زیادی برخوردار هستند با این حال گیاه مذکور در شرایط نوری کم به خوبی رشد کرده و برای شما آزاری ندارد و در صورتی که تمایل داشته باشید تا گل های سفید و خوشبوی آن را مشاهده کنید، می توانید در زمان گلدهی گیاه را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داده و از شکوفایی آن لذت ببرید.

گیاه آپارتمانی گندمی

گیاه آپارتمانی گندمی
گیاه آپارتمانی گندمی

از دیگر گلهای آپارتمانی سایه دوست می توان گیاه گندمی را نام برد. گیاه مذکور بسیار به نور کم مقاوم بوده و از آن بیشتر برای زیبا سازی کابینت های آشپزخانه استفاده می شود.

گندمی گیاهی کم توقع است و این توانایی را دارد تا با طیف بسیار وسیعی از شرایط محیطی مختلف سازگار شود.

گیاه آپارتمانی لیندا

گیاه آپارتمانی لیندا
گیاه آپارتمانی لیندا

گیاه آپارتمانی لیندا نیز مانند تمامی موارد قبلی اشاره شده در این مقاله با شرایط نوری کم سازگار است و با توجه به ساختاری که در بافت رویشی آن مشاهده می شود، لیندا این قابلیت را خواهد داشت تا آب را درون خود برای مدت ها حفظ و یا ذخیره کند و هفته ها بدون آبیاری کردن خاک گلدان زنده بماند.

لازم به ذکر است آبیاری بیش از حد گیاه آپارتمانی لیندا سبب زردی برگ ها شده و در نهایت باعث ریزش آنها می شود.

گیاه لیندا از گیاهان آپارتمانی سایه دوست دارای سرعت رشد آهسته و آرام بوده و با بالغ شدن آن، گیاه دارای ارتفاع بالایی خواهد بود.

با این حال بسیاری از عزیزانی که تمایل دارند گیاه مذکور سرعت رشد بالاتری داشته باشد می توانند آن را با قرار دادن در معرض نور مستقیم خورشید، به این امر ترغیب نمایند.

گیاه آپارتمانی شویدی (دم روباهی)

گیاه آپارتمانی شویدی
گیاه آپارتمانی شویدی

نام دیگر گیاه آپارتمانی شویدی، مارچوبه زینتی می باشد.

این گیاه از اعضای خانواده ی سوسنی ها بوده و ساقه های آن بلند و قوس دار می باشند. مارچوبه زینتی یک انتخاب مناسب جهت استفاده در سبد های آویز است.

برای حفظ شادابی این نوع از گلهای آپارتمانی سایه دوست می بایست گیاه مذکور را هرس نمایید و در هنگام هرس کردن آن باید مراقب باشید تا خارهای روی گیاه به دست شما آسیبی نرسانند.

گیاه آپارتمانی بابا آدم

گیاه آپارتمانی بابا آدم
گیاه آپارتمانی بابا آدم

گیاه گرمسیری بابا آدم ( Alocasia ) به دلیل داشتن برگهای منحصر به فردش می باشد که از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

برگ های گیاه آپارتمانی بابا آدم به رنگ سبز تیره به همراه رگه های درشت سفید رنگ می باشد.

گیاه بابا آدم این توانایی را خواهد داشت که در صورت مراقبت صحیح تا ارتفاع بسیار زیادی رشد کند که البته این امر بسته واریته های مختلف این گیاه آپارتمانی متفاوت است.

بنابراین می توانید گیاه را در شرایط مطلوب محیطی با نور کم قرار داده و از زیبایی خیره کننده ی آن لذت ببرید.

لازم به ذکر است از الزامات رشد مناسب گیاه آپارتمانی بابا آدم خاک همواره مرطوب و نه کامل خیس و رطوبت محیطی بالا می باشد.

دیفن باخیا شانزدهمین نوع از گلهای آپارتمانی سایه دوست

دیفن باخیا شانزدهمین نوع از گلهای آپارتمانی سایه دوست
دیفن باخیا شانزدهمین نوع از گلهای آپارتمانی سایه دوست

گیاه آپارتمانی دیفن‌ باخیا ( Dieffenbachia ) غول پیکر بوده و معمولا در آپارتمان ها به صورت چندتایی برای جلوه ی بیشتر در کنار هم قرار داده می شوند.

دیفن‌ باخیا دارای برگ ها و ساقه های بلندی بوده که در صورت مراقبت صحیح گیاه می توانند ارتفاع زیادی داشته باشند.

گیاه دیفن‌ باخیا به خوبی با شرایط نوری کم سازگار شده و به آسانی به رشد و نمو خود ادامه می دهد.

این نوع از گلهای آپارتمانی سایه دوست نیاز دارد که دائما آبیاری شود ولیکن آب آبیاری هرگز نباید به حالت راکد بر روی سطح خاک باقی بماند زیرا در این صورت با زردی برگ دیفن باخیا خود مواجه خواهید شد.

برای جلوگیری از ریزش برگ های گیاه مذکور لازم است که درجه حرارت محل نگهداری آن کمتر از 16 درجه سانتی گراد نشود.

گیاه آپارتمانی دیفن باخیا نسبتا سمی بوده (به علت دارا بودن نوعی شیره ی خاص) و می تواند باعث ناتوانی موقت در صحبت کردن شود بنابراین پیشنهاد می کنم این گیاه به هیچ وجه در دسترس کودک عزیزتان در خانه نباشد.

آرالیا

آرالیا
آرالیا

گیاه آپارتمانی آرالیا بومی جنوب ژاپن، کره جنوبی و تایوان است. گیاه آرالیا دارای ساقه ی ظریف و برگهایی بزرگ می باشد.

آرالیا هم در معرض مستقیم نور خورشید و هم غیر مستقیم رشد مناسبی داشته و می بایست درست زمانی که خاک گلدان 90 درصد خشک می شود، اقدام به آبیاری آن نمود.

لازم به ذکر است که کوددهی آرالیا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم می بایست به صورت دوره ای و در طی فصل رشد گیاه صورت پذیرد.

گیاه آپارتمانی اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم
اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم ( Spatifilum ) یکی دیگر از انواع گل آپارتمانی بوده که به علت داشتن برگ های همیشه سبز و همچنین غنچه های سفید رنگ، از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود.

پرورش و نگهداری گل اسپاتی فیلوم در خانه امری بسیار آسان می باشد زیرا این گیاه همیشه سبز از گلهای آپارتمانی سایه دوست محسوب شده و برای رشد خود نیاز چندانی به آب و مواد غذایی ندارد.

گیاه آپارتمانی اسپاتی فیلوم در شرایط نوری کم می تواند طی فصول بهار و تابستان گل های ظریف و سفید رنگی را تولید نماید.

در صورتی که نگهداری گل اسپاتی فیلوم در خارج از منزل باشد، ارتفاع گیاه به طرز شگفت انگیزی افزایش پیدا می کند.

در طبیعت اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی بزرگ، در خاک جنگل های بارانی و گرمسیری رشد می کند و همان طور که مستحضر هستید، خاک جنگل ها غنی از عناصر غذایی بوده و از قدرت زهکشی بالایی برخوردار می باشد بنابراین می بایست برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم در خانه نیز از الگوی رشد گیاه در طبیعت تقلید کنیم تا برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری خود دچار مشکل نشویم.

بهترین ترکیب خاک برای نگهداری اسپاتی فیلوم در خانه آن است که در انتهای گلدان کمی ماسه وجود داشته و مابقی فضای گلدان توسط ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت پر شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 15 میانگین امتیازات: 3.9]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy