کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش تشخیص صحیح علت زرد شدن برگ بابا آدم + راه های درمان

102

زرد شدن برگ بابا آدم دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه می باشد. از دیگر دلیل زرد شدن برگ بابا آدم می توان به نور نامناسب محل نگهداری، رطوبت محیطی بسیار کم، درجه حرارت نامناسب، کوددهی اشتباه، هجوم آفات گیاهان خانگی به بابا آدم و همچنین تسلیم شدن گیاه در برابر بیماری های قارچی اشاره نمود.

گیاه بابا آدم بومی جنگل های گرمسیری و بارانی آسیا بوده و به علت دارا بودن ساقه های سفت و برگ های فوق العاده زیبا از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی بزرگ به شمار می رود بنابراین طبیعی است با توجه به شرایط رشد گیاه در طبیعت می بایست محل نگهداری و پرورش بابا آدم در خانه گرم و مرطوب و آبیاری گیاه به شکل صحیح انجام شود.

برای تشخیص دقیق علت زرد شدن برگ بابا آدم در قدم اول میزان آبیاری گیاه را بررسی کنید و در صورتی که در آبیاری گیاه مشکلی وجود ندارد، دیگر احتمالاتی که به آنها اشاره شد را بررسی کرده و با پیدا کردن سرنخ اصلی، فورا گیاه خود را درمان کنید.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل زرد شدن برگ های بابا آدم را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با آشنایی بیشتر بتوانید به آسانی مشکل گیاه خود را تشخیص داده و با احیای آن برای سالهای بیشتری از پرورش گیاه دوست داشتنی بابا آدم در خانه لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

با زرد شدن برگ های گیاه بابا آدم به علت مرگ طبیعی چه کنیم؟

گاهی اوقات تمامی شرایط نگهداری و پرورش گیاه ایده آل بوده و شما شاهد زرد شدن برگ گیاه بابا آدم خود هستید یعنی درست در حالتی که نور محیطی مناسب، آبیاری گیاه صحیح و درجه حرارت ایده آل است بنابراین می توان گفت اگر تمامی شرایط ایده آل است برای زرد شدن برگ های گیاه خود نگران نباشید زیرا این یک امر طبیعی در چرخه حیات گیاه بوده و کار زیادی نمی توان برای آن انجام داد.

روند زردی و پیر شدن برگ های بابا آدم همیشه در برگ های قدیمی و پیرتر گیاه اتفاق می افتد که به واسطه ی آن انرژی گیاه ذخیره شده و برای تولید برگ های جوان مصرف می شود بنابراین همان طور که اشاره شد اگر تمامی شرایط نگهداری ایده آل است، جای هیچگونه نگرانی وجود نخواهد داشت زیرا گیاه شما در مسیر صحیح خود بوده و به زودی با برگ های جدید و جوان، شما را خوشحال خواهد کرد.

آیا آبیاری بیش از حد باعث زرد شدن برگ بابا آدم می‌شود؟

علت زرد شدن برگ بابا آدم
علت زرد شدن برگ بابا آدم

بابا آدم از جمله گیاهانی محسوب می شود که تمایل به خاک همیشه مرطوب دارد اما این رطوبت خاک هرگز نباید حالت غرقاب به خود بگیرد، بنابراین توصیه می شود هرگاه 10 سانتی متری سطح خاک خشک می شود اقدام به آبیاری گیاه خود کنید.

همان طور که در مقاله زردی برگ دیفن باخیا اشاره شد سرعت خشک شدن سطح خاک با توجه به چهار فصل بودن کشور ایران متفاوت است گاهی شما باید هفته ای یکبار و گاهی هر چهارده روز یکبار گیاه خود را آبیاری کنید.

بنابر آنچه که گفته شد در صورتی که زرد شدن برگ گل بابا آدم شما به علت آبیاری بیش از حد است پیشنهاد می شود گیاه را به طور کامل از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را بررسی کنید.

پس بررسی ریشه ها، در حالتی که ریشه های گیاه لکه دار و قهوه ای شده اند (ریشه های گیاه بابا آدم باید سفت و سفید باشند)، آنها را تا نقطه سالم هرس کرده و از گیاه خود در خاک جدید نگهداری کنید.

گاهی اوقات نیز خود بنده بارها مشاهده کرده ام که بسیاری از عزیزان آبیاری بابا آدم را به شکل صحیحی انجام می دهند، با این حال باز ریشه های گیاه پوسیده شده و از بین می روند که در این حالت یا بافت خاک مناسب نبوده ( که در ادامه به آن می پردازم) و یا گلدان از منافذ زهکشی برخوردار نیست از این رو پیشنهاد می شود برای نگهداری هرچه بهتر گیاه بابا آدم خود از گلدان های دارای منافذ زهکشی برای پرورش گیاه خود استفاده کنید تا آب اضافی حاصل از آبیاری به خوبی تخلیه شده و از پوسیدگی ریشه های بابا آدم جلوگیری شود.

کیفیت و نوع خاک گلدان چگونه از زردی برگ های گیاه بابا آدم جلوگیری می کند؟

بهترین خاک برای بابا آدم خاکی است که در حفظ رطوبت برای ریشه گیاه و همچنین خروج آب اضافی حاصل از آبیاری به خوبی عمل کند بنابراین بهتر است برای گلدان گیاه خاک سبک با قدرت زهکشی بالا فراهم کنید تا از تجمع آب اضافی در اطراف ریشه های جلوگیری شده و شما شاهد زرد شدن برگ بابا آدم خود نباشید.

بهترین ترکیب خاک برای نگهداری و پرورش بابا آدم مخلوط کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت می باشد به طوری که ترکیب خاک مذکور دارای مقداری از عناصر غذایی (پیت ماس) بوده و در خروج آب اضافی به خوبی عمل می کند.

آیا نور نامناسب می تواند رنگ برگ های گیاه را تغییر داده و زرد کند؟

دلیل زرد شدن برگ بابا آدم
دلیل زرد شدن برگ بابا آدم

همانطور که اشاره شد بابا آدم بومی جنگل های بارانی و گرمسیری بوده و در طبیعت زیر سایه بان درختان رشد می کند (یعنی بابا آدم از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود) بنابراین ما می بایست برای پرورش گیاه خود از الگوی رشد بابا آدم در طبیعت تقلید کرده و برای آن نور غیر مستقیم و کامل خورشید را فراهم کنیم.

بنابر آنچه که گفته شد در فصل پاییز و زمستان با کاهش لوکس نوری بهتر است کمی فاصله ی گیاه را تا پنجره کاهش دهید (یک متر مناسب است) و سپس هر یک روز در میان گلدان گیاه را 180 درجه بچرخانید تا نور به شکل بهتری در اختیار برگ های گیاه شما قرار بگیرد زیرا با تغییر فصل و کاهش تعداد ساعات نوری اگر نور در دسترس گیاه مناسب نباشد، برگ های بابا آدم به آرامی آغاز به مبارزه با این استرس نوری کرده و شروع به زرد شدن می کنند.

از سویی دیگر در فصل بهار و تابستان با افزایش لوکس نوری جهت جلوگیری از سوختگی و زرد شدن برگ بابا آدم توصیه می شود گیاه را در فاصله ی دو متری از پنجره قرار داده و نور خورشید را توسط پرده پنجره برای گیاه خود فیلتر کنید.

چه درجه حرارتی باعث زردی برگ بابا آدم می‌شود؟

بابا آدم گیاهی است که در محدوده دمایی 18 الی 29 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین جهت جلوگیری از زرد شدن برگ بابا آدم توصیه می شود درجه حرارت خانه همیشه در محدوده ای که به آن اشاره شد باشد.

لازم به ذکر است کاهش دما به زیر 13 درجه سانتی گراد به طور کامل رشد گیاه شما را متوقف کرده (بابا آدم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود) که در صورت وقوع آن دیگر به همین سادگی ها امکان احیای گیاه وجود نخواهد داشت.

آیا رطوبت کم محیطی می تواند دلیل زرد شدن برگ بابا آدم باشد؟

بله، رطوبت کم محیطی شایع ترین علت زرد شدن نوک برگ بابا آدم (گاهی اوقات قهوه ای شدن نوک برگ بابا آدم) می باشد زیرا گیاه بومی مناطق گرمسیری و بارانی بوده و تمایل به رطوبت محیطی بالا دارد.

برای حفظ شادابی و سلامتی برگ های بابا آدم بهتر است رطوبت محیطی بین 60 الی 70 درصد باشد از این رو پیشنهاد می شود اگر از گیاهان آپارتمانی دیگری نگهداری می کنید؛ گیاه بابا آدم را در کنار آنها قرار داده تا توسط تبخیر و تعرق برگ های دیگر گیاهان، رطوبت محیطی مناسب برای گیاه شما فراهم شود.

از دیگر روش های مرسوم تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی می توان به استفاده از زیر گلدانی گلدان گیاه اشاره نمود به طوری که شما می بایست مقداری سنگ ریزه را روی زیر گلدانی گیاه بریزید و با قرار دادن گلدان بابا آدم بر روی سنگ ریزه ها، توسط تبخیر آب اضافی حاصل از آبیاری گیاه رطوبت محیطی مناسب برای بابا آدم تامین شود.

کمبود چه عناصری در گیاه بابا آدم باعث زردی آن می‌شود؟

زرد شدن دور برگ بابا آدم
زرد شدن دور برگ بابا آدم

از دیگر علت زرد شدن برگ گیاه بابا آدم می توان به عدم تغذیه صحیح گیاه اشاره داشت. گیاه بابا آدم در فصل بهار و تابستان نسبتا رشد سریعی دارد بنابراین توصیه می شود در این مقطع زمانی گیاه خود را ماهانه یکبار توسط کودهای کامل و ملایم نظیر کود سه بیست مایع و یا کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

از سویی دیگر با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان و با کند شدن سرعت رشد گیاه بهتر است کمی میزان کوددهی گیاه را کاهش داده و هر دو ماه یکبار گیاه خود را تقویت کنید.

کوددهی صحیح بابا آدم سبب شده تا برگ های گیاه ظاهر زیبای خود را به بهترین نحو ممکن حفظ کنند و روند پیری در آنها به تعویق افتاده و گیاه شما برگ های بیشتری داشته باشد.

در نقطه مقابل کوددهی کم گیاه، گاهی اوقات نیز مصرف بیش از حد کود شیمیایی سبب سوختگی و یا علت زرد شدن دور برگ بابا آدم می باشد زیرا محیط اطراف ریشه در خاک گلدان سمی شده و با تغییر PH ریشه های گیاه در جذب عناصر غذایی موفق عمل نمی کنند بنابراین در این حالت بهتر است خاک گلدان را توسط آب ولرم شسشتو دهید تا از میزان نمک های مضر اطراف ریشه ی گیاه کاسته شود.

چگونه با آفاتی که می تواند برگ های زیبای بابا آدم را زرد کند رفتار کنیم؟

بابا آدم گیاهی است که دارای برگ های بزرگ، نرم و آبدار است که با توجه به ظاهر اشاره شده ی برگها، جذابیت فراوانی برای آفات دارد.

از جمله آفات شایع بابا آدم می توان به شته ها، تریپس ها و کنه های عنکبوتی شکل اشاره نمود که این حشرات مذکور با اتصال به برگ های گیاه از آب موجود درون آن تغذیه کرده و سبب زرد شدن برگ بابا آدم می شوند بنابراین در صورتی که هم اکنون لکه های زرد مایل به قهوه ای و همچنین سوراخ های نامظنم را روی برگ های گیاه خود مشاهده می کنید بدانید که بابا آدم شما مورد هجوم آفات قرار گرفته است و شما می بایست توسط الکل لکه آلوده را پاک کرده و توسط حشره کش های مناسب اقدام به حذف آفات نمایید.

پس از شروع درمان گیاه می توان برگ های زرد بابا آدم را هرس کرد؟

همان طور که در مقاله زردی برگ آگلونما اشاره شد بهتر است قبل از هرس اجازه دهید تا برگ های گیاه کاملا زرد شده و سپس آنها را هرس کنید زیرا اگر برگ های گیاه تنها کمی زرد شده باشند این قابلیت را دارند تا مقداری از فتوسنتز را انجام داده و انرژی هر چند کمی را برای متابولیسم های گیاه فراهم کنند.

گاهی اوقات زرد شدن برگ بابا آدم به علت هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی می باشد که به واسطه ی آن نقاطی تیره با حاشیه های زرد رنگ روی برگ های گیاه ایجاد می شود که در این حالت بهتر است سریعا برگ های گیاه را هرس کنید.

آیا برگ های زرد شده بابا آدم مجددا سبز می شوند؟

خیر، زمانی که برگ گیاه شروع به زرد شدن می کند دیگر شرایط احیای آن وجود نخواهد داشت بنابراین تمرکز شما باید در تلاش برای پیدا کردن دلیل زرد شدن برگ بابا آدم باشد تا بتوانید از زرد شدن دیگر برگ های گیاه جلوگیری کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل یا علت زرد شدن برگ بابا آدم سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 201 میانگین امتیازات: 4]
۱۰۲ نظرات
  1. معصوم اسدی پور می گوید

    عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بود

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس گزارم از لطف شما

  2. علی سیدی می گوید

    سلام وقت بخیر.
    گیاه برگ جدید باز کرده همزمان گلدان رو هم عوض کردم
    لکه سفید کوچک شبیه سوراخ روی برگ جدید دیده میشه
    و هنوز برگ کاملا بزرگ نشده. میشه راهنمایی کنین؟ روی سطح خاک هم پیت ماس یه لایه ریختم بدودن مخلوط کردن با خاک . واینکه خاک جدید هم مخلوطی از خاکبرگ و مقداری کود دامی هستش.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      وقت شما هم بخیر.
      لکه های سفید انواع مختلفی داره مثل پودری و غیره.
      اگه کامل تر به من توضیح بدید ممنون میشم.

      1. مهسا می گوید

        سلام
        من گلدون گیاه رو عوض کردم به فاصله یک روز برگ هاش شروع کردن به زرد شدن
        می خواستم بدوم مشکلش چی میتونه باشه؟
        چطور میتونم حلش کنم

      2. ریحانه می گوید

        سلام من چطور میتونم عکس بابا آدمم رو براتون بفرستم.لکه و رگه های زرد روی برگش هست.گلدونش بزرگ هست تقریبا ۴ ۵ روزی یک بار آبیاری میکنم.چون گفتن که ۸۰ درصد خاک باید خشک بشه برای آبیاری.و دوم این ماه از لاهیجان سفارش دادم.خودم خوزستان هستم.به خاطر شرایط آب هوایی خوزستان که گرم هست براش جزیره درست کردم و هر روز غبار پاشی انجام میدم.لطفا راهنماییم کنین ممنون میشم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          به من بفرمایید لکه ها چه رنگی هستند؟
          گیاه رو چطور کوددهی می کنید و اینکه فاصله گلدون گیاه تا پنجره چقدر هست و در طول روز چند ساعت نور دریافت می کنه؟

      3. احمد لدنی می گوید

        سلام گلدان بابا آدم جدیدا گرفتم از روز اول بعضی برگها دارای لکه های زرد به اندازه های مختلف بود ۲ تا ۵ میلیمتر .اگر بیماری است درمان آن چگونه است .ممنون

  3. نرگس می گوید

    سلام و خسته نباشید
    باباادم من خیلی برگ جدید میده تقریبا هر ۲ ۳ روز یکبار ولی با هر برگ جدید برگای قدیمی و بزرگش زرد میشه و از ۱ روز قبل گیاه ناگهانی حالت افتادگی پیدا کرده و سر برگ ها حالت لوله ای شده و با سمت پشت برگ خم شده
    علت چی میتونه باشه؟؟ ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت بخیر
      کمی از شرایط نگهداری گیاه مثل درجه حرارت و نور بفرمایید و اینکه هر چند وقت یکبار گیاه رو آبیاری می کنید؟

    2. علی روزبهانی می گوید

      سلام خوب اصل گل بابا ادم همینه با دادن برگ جدید یه برگ قدیمی ازبین میره

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام البته به شرطی که تو قسمت های دیگه نگهداری گیاه مشکلی وجود نداشته باشه.

  4. پروین می گوید

    با سلام و عرض ادب، ببخشید لبه‌ی خارجی برگ های بابا آدم من شروع به نازک شدن زردی و در نهایت به سوزش و قهوه ای شدن پیش میره، دلیلش چیه ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      با عرض سلام و احترام
      شما میزان آبیاری گیاه رو کاهش بدید و حتما اطراف گیاه رطوبت ملایم رو ایجاد کنید.

  5. لیلی می گوید

    سلام خسته نباشید ،من ۴ روز بابا آدم خریدم،همون روز گلدان رو عوض کردم و دوبار هم به اندازه ی یک لیوان با فاصله ی سه روز آبیاری کردم،خونمون بسیار پر نوره وبا فاصله ی ۷ متر از پنجره ی بزرگ پرنور گذاشتم،دمای خونه معمولا ۲۶ درجه است و دوبار هم با آبپاش آبیاری کردم برگ هارو،ولی برگ ها شروع به شل شدن کردن الان دوتا برگ شل شدن که یکیشون تمایل به زردی هم داره،یه برگ جدید هم باز شده که اندازه ی یک سوراخ نازک شده و نزدیک به پاره شدنه،چیکار باید بکنم که از شل شدن جلوگیری بشه،راستی یه نکته ی دیگه این که از زیر جایی که گیاه رو گذاشتم لوله ی رادیاتور میگذره
    میشه لطفا راهنمایی کنید .سپاس

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس گزارم
      با توجه به اینکه تازه گیاه رو خریداری کردید گیاه شما حدودا یک ماه زمان میبره تا با شرایط خونه سازگار بشه
      با این حال، گیاه رو غبارپاشی نکنید و به روش دیگه رطوبت رو افزایش بدید
      آبیاری رو تنها زمانی انجام بدید که سطح خاک خشک باشه به طور مثال تو شهر تهران حدودا هر ۱۰ روز نیاز هست که گیاه رو آبیاری کنید.
      روش آبیاری باید خاک کاملا مرطوب بشه (بع عبارتی یک لیوان آب مناسب نیست).
      محل گیاه رو تعویض کنید ولی در شب، بابا آدم شما نباید نزدیک سیستم گرمایشی باشه.
      علت سور

      1. حسین مقدم می گوید

        سلام من گیاهم تو نور میتقیم خورشید قرار گرفت ۳۰دقیقه نشد الان برگش شروع به زردی کرده

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام دلیل زرد شدن برگ گیاه شما به خاطر نور مستقیم خورشید نیست ۳۰ دقیقه همچنین کاری نمی تونه انجام بده.

    2. نادر می گوید

      سلام
      گیاه بابا آدم من سه تا برگ داشت هر سه برگش زرد شدن و دو تاشون که کاملا خشک شد ولی دیگه نا امید شدم و متاسفانه گیاه رو میخواستم از گلدان در بیاورم‌ که یه برگ جدید سبز شد ولی برگ جدید بعد چهار پنج روز داره اونم به زردی می زنه . خاکشم عوض کردم و آبیاری رو هم به وقتت انجام میدم
      یه راهنمایی بفرمایید که چیکار کنم دیگه چون این گیاه برای من خیلی خیلی با ارزشه
      ممنون

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام
        اگر اطمینان دارید آبیاری گیاهتون صحیح هست در نتیجه زرد شدن برگ گیاه شما به خاطر نور، دما و یا هجوم آفات هست.
        هر سه گزینه رو برای گیاهتون بررسی کنید.

  6. نفس فعالی می گوید

    سلام وقت به خیر
    حدودا دو روز پیش من گیاه بابا آدم‌ رو از بازار گل تهران خریداری کردم و همونجا گلدون گیاه رو برام عوض کردن .
    و الان اوردیم خونه و حدود پنج تا از برگاش زرد شده . همه ی موارد گفته شده رو چک کردیم ، رطوبت محیط رو هم فراهم کردیم ، دمای محیط رو هم همینطور ..
    ابیاریش هم خوبه .. چی باعث زر شدنش شده؟
    اونجام گلدونش رو عوض کردند ربشه ها رو دیدم سفید و سفت بودن ، گلدون عوض کردن یا حمل و تقل گیاه باعث اسیب به گیاه میشه یا خیر ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      تغییر محل نگهداری گیاه و همچنین تعویض گلدون استرسی به گیاه وارد می کنند که نتیجه اون زرد شدن برگ بابا آدم هست.
      به گیاهتون حدودا دو ماه فرصت بدید با شرایط جدید خودش سازگار شه و دوباره رشدش رو شروع کنه.
      در این مدت فقط شرایط محیطی رو براش ایده آل نگه دارید.

  7. صبا نعمتي می گوید

    سلام وقت بخیر
    بابا ادم من روی برگ های جدیدش که هنوز کامل باز نشده سوراخ بوجود میاد میشه علتش بفرمایید
    هفته ای یبار اب میدم بهش،زهشکی مناسبی داره،یه مدت تریپس زده بود که همه رو پاکسازی کردم،بخور سرد هم واسش میذارم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      عکس گیاه رو به شماره ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴ واتس آپ کنید.

  8. parisa می گوید

    سلام وقتتون بخیر، گیاه من دارای برگهای بزرگ و پهنی هست ولی رشد خوبی هم داره تقریبا هر بیست روز یکبار هم برگ جدبد میده زمان ابیاری هم کاملا صحیح است از نور خوبی هم برخورداره ولی متاسفانه برگهای قبلی شروع کردن به روشن شدن یعنی از سبز تیره کم کم به روشنی داره میره خیلی نگران شدم هیچ جایه سوختگی و نازکی هم روی برگها نیست فقط برگهاش سبز سبز نیستن متمایل به سبز پسته ایی و زردی رفتن لطفا راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      برگهای قبلی یک به یک تغییر رنگ می دن یا همه با هم؟

      1. parisa می گوید

        سلام خسته نباشید، نه یکی یکی اینجوری میشن

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام مجدد
          این حالت موردی نداره گیاه انرژی رو ذخیره می کنه تا بتونه برگ های جدید تولید کنه.
          به خاطر همین موضوع برگ های قدیمی تر از بین می رن.

          1. parisa می گوید

            ممنونم از راهنماییتون

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            سلامت باشید.

      2. علی حاتمی می گوید

        سلام وقت بخیر
        خدا قوت
        من از این پرس وپاسخ ها و راهنمایی های که کردین به جواب سوال خودم رسیدم تشکر می کنم واقعا کامل بود.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام دوست عزیز
          وقت شما هم بخیر.
          سپاس گزارم از لطف و محبت شما.

      3. Fateme می گوید

        سلام ببخشید من یک ماه پیش گل بابا ادم خریدم با شش تا برگ بزرگ نورش متوسطه و ابیاریش در هفته دو بار رشد خوبی داشت یعنی با هر برگ جدید یک برگ قدیمی کم کم زرد میشد و میفتاد ولی الان دوتا برگ اخر خیلی کوچیک هستن و رو به داخل جمع شدن سبز کم رنگ هم هستن یکی از برگ ها هم از ساقه کامل تا شد یهو دلیل چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          آبیاری تنها و تنها باید زمانی انجام بشه که سطح خاک خشم میشه و زمانی آبیاری هم آب از انتهای گلدون خارج جز این حالت گیاه آسیب می بینه.
          اگر گیاه رو تغذیه نمی کنید اینکار رو شروع کنید و رطوبت محیطی رو افزایش بدید.

          1. افرین می گوید

            سلام من یه بابا ادم خریدم ۲تا برگ داشت یدونه جدید زد ولی ۲تاش زرد شد الان سومیشم زرد شد گیاه قابل احیا هست؟!

  9. علی حاتمی می گوید

    باسلام
    بابا ادم گل بدهد گله را هرس کنیم یا همانطوری بماند؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام مجدد
      عکس گیاه رو به پیج اینستاگرامی ما بفرستید تا نظرم رو دقیق تر بگم.
      persialearn_com@

  10. معینی می گوید

    سلام،وقت بخیر.
    روی برگهای بابا آدم من حشره های بسیار ریز سفید حرکت میکنند. تار عنکبوت هم داره
    مرتب برگ زرد میکنه.
    ممنون میشم راهنمایی ام کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      ماهانه یکبار برگ های گیاه رو با شامپوهای بدون اسانس و آب شستشو بدید با انجام این کار گیاه آفت زده نمیشه.
      اگر آفات داخل خاک هستند بهتره خاک گلدون رو عوض کنید.
      اگر تمایل به شستشو برگ ها ندارید می توانید برای از بین بردن آفات از سم مالاتیون با رعایت دوز مناسب استفاده کنید.

      1. محدثه می گوید

        سلام.خسته نباشید.من چندروز پیش گل بابا آدم گرفتم وهمونجا گلخونه گلدانشو عوض کردن.اما روروز بعد یکی از برگ هاش زرد شدن دومی هم پشتش زرد شد که یهو دیدم برگ جدید زده اما همزمان سومی هم داره زرد میشه یعنی با برگ جدید فقط گلم سه تا برگ داره وبرگ هاشم عرق میکنن بنطرتون مشکلش چی میتونه باشه؟دلیل عرق کردن برگ هاش نمیدونم واینکه برگ جدید که از وسط جوانه زده همونجوری چسبیده به قبلی بزرگ شده وجدا نشده ازش…

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          با توجه به اینکه گیاه را تازه خریداری کردید اون هنوز تو شوک جا به جایی هست و یک ماه زمان می بره وضعیتش به ثبات برسه (البته اگه شرایط نگهداریش مناسب باشه).
          خارج شدن رطوبت از برگ ها اگر اونها علائم بیماری دارند باید از قارچکش استفاده کنید.

  11. pari می گوید

    سلام برگهای گیاه من روبه زرد شدن هستن جوری ک نقطه نقطه های زرد رنگ یا قهوه ایی روشون افتادهو از لبه ی برگ به سمت داخل درحال کمررنگ شدن رنگ برگ هستن علتش چیه؟ درضمن من هفته ایی یکبار اب میدم اونم جوریک سراب باشه وروی برگهاروهم ابپاشی میکنم، ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه در طول روز چند ساعت نور غیر مستقیم خورشید رو داره و اینکه درجه حرارت شب و روز گیاه چقدر هست؟

      1. pari می گوید

        سلام مجدد وخسته نباشید، گیاه من داخل پاسیو قرار دارد و حداقل دروز چهار الی پنج ساعت بانور مستقیم در تماس است ودمای خونه در روز و شب بین ۱۸,۲۰ درجه است، البته من از هفته ی پیش شیشه های پاسیو رو پوشندم ک افتاب مستقیم به گلا نخوره، ببخشید یه مسئله دیگه اینکه بابا ادم من برگاش به سمت بالا باز میشه واز هم فاصله میگیرن درصورتی ک داخل گلخانه ها دیدم که روبروی هم تقریبا قرار میگیرن ایا این مشکلیه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          شرایط نگهداری گیاه رو برای چه موضوعی فرمودید زرد شدن برگ بابا آدم یا موضوع دیگری؟؟؟
          اما در پاسخ به سوال دوم باید بگم مشکلی نیست. شرایط نگهداری گیاه تو خونه با گلخونه تفاوت بسیار زیادی داره به خصوص در زمینه تغذیه و رطوبت و نمیشه واقعا گیاه رو تو خونه پرورش داد و توقع رشد گلخانه رو ازش داشت.

          1. pari می گوید

            ممنونم برای پاسختون، گیاه من روبه زرد شدن هست جوری ک نقطه نقطه های زرد رنگ یا قهوه ایی افتاده و از لبه ی برگ به سمت داخل درحال کمررنگ شدن رنگ برگ هست

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            عکس گیاه رو به پیج اینستاگرامی ما بفرستید
            persialearn_com@

  12. علی می گوید

    سلام
    علت اینکه با هربرگ جدید یه برگ قدیمی تر میفته چیه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      ذخیره انرژی برای تولید برگ جدید.

  13. مهسا می گوید

    سلام
    من گلدون گیاه رو عوض کردم به فاصله یک روز برگ هاش شروع کردن به زرد شدن
    می خواستم بدوم مشکلش چی میتونه باشه؟
    چطور میتونم حلش کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      تعویض گلدون به گیاه شوک وارد می کنه
      تو همچین وضعیتی شما به خوبی تا یک ماه از گیاهتون مراقبت کنید و تمامی شرایطی محیطی رو برای فراهم کنید.
      طی یک ماه گیاه شما مجددا سلامتیش رو به دست میاره و با شرایط جدید خودش سازگار میشه.

  14. پری می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من یک ماه هست که بابا ادم رو خریدم و تقریبا بزرگ هست.همونجا گلدونش رو عوض کردم و جابه جاش کردم.از اون روز تا الان ۲تا برگ جدید داده ولی متاسفانه برگ های دیگش زرد میشه و به پایین خم میشه.الان حدود ۳ تا از برگ هاش اینجوری شده و البته ساقه برگ هایی که زرد میشن هم نرم هست.رطوبطش کافی هست چون تقریبا هر روز غبار پاشی میکنم نور مستقیم هم بهش نمیخوره ابیاری هم فکر میکنم مشکلی نداشته باشه.پس علت چی میتونه باشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام ژنتیک گیاه بابا آدم به این صورت هست که برای تولید برگ جدید برگ قدیمی رو فدا می کنه البته این در صورتی هست که شرایط نگهداری ایده آل باشه
      با این حال
      گیاه رو غبارپاشی نکنید چون این کار برای چند ساعت رطوبت رو افزایش میده و از طرف دیگه باعث هجوم بیماری های قارچی میشه یا جزیره درست کنید یا از دستگاه بخور استفاده کنید.
      اگر مقدور هست به پرسش های زیر پاسخ بدید
      فاصله گلدون تا پنجره؟
      درجه حرارت؟؟
      و روش دقیق آبیاری؟

  15. ف ابراهيمى می گوید

    سلام
    ممنون از توضیحات کاملتون
    من حدود ٢ ماه عست که یک گلدون بابا آدم خیلى بزرگ خریدم، تقریباً هفته اى یک برگ جدید میده و یکى از برگهاى قدیمى میوفته…
    شرایط نورش از پنجره ى جنوبى ٢ متر تقریباً فاصله داره، نور خوب ولى غیر مستقیم میگیره
    شرایط آبیارى هم تقریباً هفته اى ٢ یا ٣ بار کااامل سیراب بهش آب میدم و هر روز اسرى آب هم براش انجام میدم
    ولى الان حدود ١٠ روز عست که تمام برگهاش حتى برگهاى جدیدش خالت خمیده و افتاده پیدا کرده و من زیرشون پشتى و آباژور و این چیزها گذاشتم که نشکنه…
    کلاً گیاهم خیلی خیلی بیحال شده و داره از بین میره 😣😣
    نوک برگها هم حالت لول رو به پایین و خمیده پیدا کرده…
    میشه راهنماییم کنین؟؟
    و اینکه شما کسى رو براى تعویض خاک و رسیدگى به گلدون میتونین بفرستین برامون؟؟؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس از محبت شما.
      رطوبت محیطی رو افزایش بدید.
      تغذیه گیاه رو اگر انجام نمی دید شروع کنید.
      درجه حرارت اگر بیش از ۳۰ درجه هست اون رو هم روی ۲۴ تنظیم کنید.

  16. مینا می گوید

    سلام من حدوددوهفته پیش گیاه باباادم خریدم یک هفته بعدبرای اینکه گلدان گل راوعوض کردم خاک کوکوپیت وخاک برگ ریختم خاک خودلگلداون اولیه حاوی کرم وهزارپابودولی چون نخواستم ریشه هوابخوره خیلی تکانش ندادم الن بعدازدوهفته برگ هاشروع به زردشدن کردن وعنکبوت روی برگ هاهست من اول هردوسطح برگ راباپارچه نمناک تمیزکردم وبعداسپری افت کش تالین زدم وروی سطح خاک هم اسپری زدم ولی همچنان برگ زردمیکنه تقریباپنج تابرگی که داره شروع به زردشدن کرذن،دمای خونه هم بین ۲۰تا۳۵درجش وپشت پنجره قراردادم طوری که نورغیرمستقیم داره،وبخورسردم گذاشتم وجزیره باسنگ هم واسش درست کردم ایاامیدی هست که حالش خوب شه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه شما درگیر استرس هست تا یک ماه آینده همین دما همین رطوبت و همین نور رو براش فراهم کنید و در آبیاریش با دقت زیادی عمل کنید گیاه خودش احیا میشه.
      دو هفته بعد مجددا از سم استفاده کنید و در صورت مشاهده حشره تو خاک، سم رو داخل آب حل کنید و داخل خاک بریزید

      1. اشکان ریحانی می گوید

        جناب فلاح زاده سلام
        وقت شما بخیر
        من از رشت پیام میدم خدمت شما.
        بنده به مدت یک هفته یک بابا ادم بزرگ خریدم و به گفتهفروشنده حتما باید از گلدان کوچک بیرون بیارم و داخل گلدان بزرگتر بزارم وبا خاکی که بهم داد گلدان و عوض کردم و از شانس ما این چند روز حسابی هوا سرد و بارونی بود و متاسفانه سه عدد از برگهای بزرگ گل زرد و پیر شدن.البته ابی که توی کفی گلدان هم جمع شده بود و خالی کردم.
        خواهشا بفرمایید چیکار باید بکنم؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام وقت شما بخیر
          خوب گیاه شما الان تو شوک هست و بهتره شرایط ایده آل محیطی رو برای فراهم کنید.
          من تو همین مقاله تمام نکات نگهداری گیاه رو گفتم همون هارو رعایت کنید کفایت می کنه فقط فعلا تا ۲ ماه اینده گیاه رو تغذیه نکنید.
          برای عبور از بحران می تونید از محلول های ضدتنش استفاده کنید یعنی اونهارو تهیه کنید و روی برگ های گیاه با دوز مناسب اسپری کنید.

  17. کیوان می گوید

    سلام.پیجتون واقعا عالی هستش.همه چیزش به جا توضیحاتتون کامل،خسته نباشید میگم.جناب من یه بابا ادم گوش فیلی دارم قطر تنش حدود ۱۵سانت هستش و طول بابا ادمم به ۱نیم متر میرسه،خاستم بفرمایید چه مقدار کود لازم هستش ،ایا یه قاشق مربا خوری کود سه بیست توی یه لیتر اب کفایت میکند یا کودشو بیشتر بریزم؟ممنون که جواب میدین

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس گزارم ار لطف و محبت شما.
      به من بفرمایید خاک گلدون چی هست ؟؟؟؟ خاک باغچه ای ؟ کوکوپیت ؟ و یا …؟؟؟

      1. کیوان می گوید

        سلام دوباره خدمت شما.فقط خاک برگ ریختم.زه کشیشم عالیه. گلدانش حدودا قطر داخل گلدان ۴۰ سانتیمتر وطول گلدان ۱متره.جناب واسه بابا ادم بخور گرم خوبه یا سرد؟و کود مایع موثرتره یا پودری؟ممنونم جواب میدین

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام مجدد
          بهتر هست یک قاشق مرباخوری از کود استفاده کنید تو هر مقدار آبی که برای گیاه استفاده می شه حالا می خواهد ۱ لیتر آب باشه یا ۱/۵ لیتر آب.
          اصولیش این هست تو فصل گرما بخور سرد و تو فصل سرما بخور گرم استفاده بشه با این حال اونچه که مهم هست اینه که فاصله دستگاه بخور تا گیاه حدودا دو متر باشه.
          کود مایع و پودری تفاوتی ندارند و هر دو یک جور عمل میکنند فقط از خرید کودهایی که جواز ثبت ندارند خودداری کنید.

  18. نانیا می گوید

    سلام.
    گیاه باباآدم رو از اردیبهشت دارم.. گلدانش رو موقع خرید عوض کردن برام.. نزدیک پنجره جنوبی هست ولس با فاصله حدود ۱متر..نور مستقیم نداره. ابیاری رو هر هفته ۲بار بعد خشک شدن خاک انجام میدم.. کود محلول ماهی یکبار..و تا حالا هم ۶ ۷ برگ جدید داده .. این اواخر کلا برگهای جدید به بزرگی قبل نمیشن.. سوراخهای کوچیک قهوه ای روشون هست بعضا و مهمتر از همه.. گیاه مثل قبل سرپا و برگها رو به بالا نیستند و به اطراف باز شدن..
    درکل حالش خوب نیست.. چکار بکنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه آفت داره یا خیر ؟ و اینکه آیا آب رو روی برگ ها اسپری می کنید یا خیر؟

  19. Fahime می گوید

    سلام من یه گیاه باباادم کوچیک خریداری کردم،وقتی اوردمش خونه گلدونشو عوض کردم ولی خیلی سخت از خاک در اومد، یه برگم داشت باز میکرد که باز کرد اما بعد اینکه برگ جدیدش باز شد یکی از ساقه هاش شل شد و برگش زرد شد و افتاد و بعد اونم یکی دیگه شل شده و زرد شده و داره میوفته، در طول افتادن یه برگ بقیه برگها سالم و سرحالن اما به محض اینکه یکی میوفته و از بین میره برگ بعدیم همین حالت بهش دست میده، میشه راهنماییم کنید؟❤️

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اینکه گلدون گیاه رو تعویض کردید به گیاه استرس وارد میکنه و طبیعی هست به مرور زمان گیاهتون احیا میشه اگه همه شرایط نگهداریش ایده آل باشه.
      اما طبیعت گیاه بابا آدم همین هست که با باز کردن برگ جدید برگ قدیمیش رو از بین می بره.
      فقط از دو سه ماه آینده تغذیه گیاهتون رو آغاز کنید که برگ های بیشتری داشته باشه.

  20. Fahime می گوید

    خیلی مچکرم که انقد سریع پاسخ دادید❤️🍁
    برای تغذیه چی باید بهش بدم؟!
    من هفته ایی ۳بار بهش آب میدم، نورشم با فاصله دو متر از پنجره ی جنوبیه، زیرگلدونیشو پر از سنگ ریزه کردم و زیر سنگ ریزه ها رو مقداری اب ریختمبرای تامین رطوبتش، دو هفته یکبارم با شیر رقیق شده برگاشو تمیز میکنم، دیگه چیکار باید بکنم؟!😅

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم.
      تغذیه کود سه بیست مناسب هست فقط از دو ماه آینده تغذیه گیاه رو شروع کنید.
      آبیاری رو زمانی که سطح خاک خشک میشه انجام بدید، گاهی نیاز هست هر ۵ روز و گاهی هر ۲۰ روز گیاهو آبیاری کنید.
      نه با شیر، نه روغن زیتون، نه با مواد شیمیایی برگ های گیاه رو تمیز نکنید انجام این کارها به گیاه آسیب می زنه.

  21. Fahime می گوید

    ❤️

  22. نجمه شجاع می گوید

    با سلام خدمت شما من یک گلدان بابا آدم خریدم ولی بعد از ۶ماه اولش خوب رشد میکرد ولی الان داره کل برگ هاش زرد شده ودیگه برگ جدید نداده به دلیل به خاطرچی به این وضع افتاده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      کمی از سطح خاک رو بردارید و وضعیت ریشه هارو بررسی کرده (منظور رنگ ریشه ها هست) و نتیجه رو به من اعلام کنید.

  23. رضا می گوید

    سلام برگهای زرد باباادم رو از برگ جدا کنم یا کلاازساقه؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اجازه بدید خود گیاه اونهارو از بین ببره، شما جدا نکنید.

  24. سمیرا می گوید

    سلام روزتون بخیر بنده ۳ روز هست که یبک گلدان بابا آدم خریدم همون گلخانه پوکه و خاک مناسب تو گلدانی که براش انتخاب کردم ریخت و در گلدان جدید قراردادن و برام ارسال کردن. خانه من طبقه ۵ یک آپارتمان که واحد ما جنوبی هست و سالنم پنجره بزرگ داره و گلدان رو به فاصله ۳ ۴ متری از پنجره قراردادم و با اینکه پرده های نازک و روشن دارم (جنس حریر) ولی کنار کشیدم که نور کافی کامل داخل سالن باشه. وقتی گیاه رو آوردن گفتن اولین بار به میزانی آب بدید که آب از زیر گلدان خارج بشه. من ۷ لیتر آب دادم که تقریبا ۱ لیترش از زیر گلدان خارج شد و با ابر آب رو از زیر گلدانی جمع کردم. و جمعه و شنبه شب هم که از سر کار امدم با اسپری پشت و روی برگ هارو آبپاشی کردم . هم نگران نور گیاهم هستم که یک وقت کم نباشه اگه فکر میکنید لازمه نور مصنوعی براش فراهم کنم چند وات و تو چه زاویه و ارتفاعی ؟ هم نگران آبیاریشم به نظرتون زیاد آب دادم. آخه الان بعد ۳ روز حاشیه برگ هاش نوار زرد افتاده البته هم یک گل داده هم یک برگ شروع به متولد شدن کرده. امروز هم میخوام براش جزیره درست کنم که رطوبتش کافی باشه. میشه راهنماییم کنید که چرا داره برگش زرد میشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام روز شما هم بخیر.
      فاصله ۳ الی ۴ متری که میفرمایید مناسب هست به شرطی که گیاه حتما در روز هشت ساعت روشنایی رو داشته باشه در غیر این صورت باید یا فاصله رو کمتر کنید یا جای گلدون رو عوض کنید.
      برای آبیاری اول درست گفتن اما همیشه باید آبیاری گیاه همینجوری انجام بشه یعنی زمانی که نیمه بالایی خاک خشک میشه گیاه رو آبیاری کنید و آب از انتهای گلدون خارج شه. همیشه همین روند رو ادامه بدید.
      به هیچ وجه برگ های گیاه رو با آب اسپری نکنید این کا سریعا باعث قارچ گرفتگی برگ های گیاه میشه برای افزایش رطوبت یا جزیره ای که فرمودید براش درست کنید یا دستگاه بخور روشن کنید.
      نیازی به نور مصنوعی نیست این نور ها ۵ درصد نور حورشیدم راندمان ندارن و صرفا تبلیغاتشون برای فروش محصل هست.
      و در آخر اگر برگ های گیاه شما علائم بیماری ندارند ( جز اون زرد شدن حاشیه )، مثل لکه های رنگی و یا سوراخ شدن اینها، مشکل گیاه شما از جا به جایی هست که از گلخونه تو خونه شما داشته و اینکه تعویض خاک هم کمی این موضوع رو تشدید کرده.
      این وضعیت تا یک ماه آینده خواهند بود تا استرس گیاه کاملا از این جا به جایی ها برطرف شده اگر می خواید اسن استرس زودتر از بین بره، می تونید از محلول های ضدتنش استفاده کنید.

      1. سمیرا می گوید

        سلام ممنون از راهنمایی شما امیدوارم زودتر این دوره بگذره چون خیلی ناراحت میشم گیاهم رو در این حال میبینم فقط یک شوال دیگه برگ بابا آدم وقتی روشن و کمرنگ میشه آیا دوباره همون برگ پرنگ میشه با عادت به محیط یا خیر خشک میشه و میریزه ؟ و اگه خشک شد من با چطوری و از کجا برگ خشک شدر رو بچینم که جاش مجدد برگ جدید در بیاد ؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام خواهش می کنم
          برگی که آسیب ببینه، به هیچ وجه ترمیم نخواهد شد تنها کاری که می تونید انجام بدید این هست که اجازه ندید برگ های بیشتری آسیب ببینن.
          اجازه بدید خود گیاه اون برگ رو از بین ببره و شما به هیچ وجه اون برگ رو جدا نکنید چراکه حتی اگر یک سانتی متر از برگ همچنان سبز باشه، می تونه فتوسنتز کنه و برای گیاه انرژی تولید کنه.

  25. نینا می گوید

    سلام وقت شریف تون بخیر
    قبل از هرچیز ممنونم از راهنمایی های مفیدتون
    من بابا آدم بزرگی خریدم سه برگ داشت یک گل که هنوز نشکفته بود با یک برگ جدید کوچک که هنوز روبه باز شدن نرفته بود.
    از بازار گل خریدم همونجا گلدون رو عوض کردم و گلدون حدود ۵۰-۶۰سانت هست
    ریشه گیاه سفت و سفید بود
    با دقت کاشته شد و خاک بسته ای بزرگ بود که خودمون بازش کردیم و اونجا پر کردن
    چهار روزه که وارد خونه شد براش جزیره گذاشتم.بخور سرد مدام کار میکنه.تهویه هوا بعداز مه پاشی هر روز رعایت کردم اما برگ هارو خشک نمیکردم،حدود یک مترو نیم با پنجره سرتاسری فاصله داره و نور مستقیم نمیخوره بهش، زمان خرید ب من گفتن یک لیوان آب وقتی رسیدم خونه بدم و ده روز بعد مجدد یک لیوان آب بدم ،امروز بعداز چهار روز برگ ها یکمقدار بیحال شده بودن و اون برگ کوچولو هنوز باز نشده ،توی یک و نیم لیتر آب کود ۳بیست به میزان یک ونیم قاشق چایخوری هل کردم ب همراه یک قاشق چای خوری هیومیک اسید و تقریبا نصفش رو به گلدونم دادم ،منتظر شدم آب از زیر خارج بشه اما هیچ آبی خارج نشد ،مجدد بعداز دوساعت یک لیتر آب کامل رو کل سطح خاک ریختم و مجدد منتظر شدم باز هم آب خارج نشد الان ده دقیقه گذشته حدودا
    باتوجه به اینکه خاک گلدان عوض شده و غرق آبی نکرده بودن خودمونم فقط یک لیوان آب داده بودیم سوال اولم اینه که با وجود ۶سوراخ زیر گلدان با مته شش ممکنه از خشکی خاک آب هنوز زیر گلدون نرسیده باشه ؟!یا زهکشی مشکل داره؟!دراصل سوالم اینه که چند دقیقه بعد نرمال هست آب خارج بشه
    وسوال دوم هم اینه که ما خاک رو بررسی نکردیم ببینیم آفات و کرم داره یا نه یکسری پشه های بسیار ریز اما کم تو خاک هستن که به محض آبیاری بلند شدن ،از وجود کرم در خاک هم شک دارم چون بررسی نکردم اونروز،شما چه سمی رو پیشنهاد میدین محض اطمینان توی خاک بریزم که هم اگر کرم هست بکشه هم آفات و…. چون یک بسته بزرگ خاک هم اضافه خریدیم آیا مناسبه اون رو تو آفتاب بگذارم بعد گل رو خارج کنم و باخاک جدید تعویض کنم یا خیر؟!
    ممنون میشم اگر بنده رو راهنمایی بفرمایید.
    سپاس از زحمات و همیاری شما 💐

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام خواهش می کنم.
      آب اضافی باید بین ۲۰ تا ۴۰ ثاینه از انتهای گلدون خارج شه.
      تا به حال آبیاری گیاه خورد خورد بوده اما بهتر هست فردا صبح حدودا ۳ الی ۴ لیتر آب به گیاه بدید و منتظر زهکشی خاک باشید. اگر مدت زیادی طول کشید که آب خارج بشه این نشون میده خاک سنگین هست و زهکشی کمی داره.
      خوب با توجه به نکته ای که اشاره کردید خاک مناسب نباید حشره داشته باشه با این حال من موافق استفاده از سم داخل خاک نیستم چون به سیستم ریشه ای گیاه استرس وارد می کنه و این خودش می تونه مساله ساز باشه.
      به نظر من بهتر هست خاک تعویض شه و با کوکوپیت پیت ماس و پرلیت با کیفیت جایگزین شه. اگر قصد تعویض خاک رو دارید این نکته رو در نظر بگیرید که بعد از انجام این کار گیاه کمی استرسش بیشتر میشه ولی شرایط به مرور زمان مناسب میشه.
      اگر قصد استفاده از سم رو دارید، می تونید از دیازینون بنابر توصیه سازنده محصول استفاده کنید.

      1. نینا می گوید

        روزهاتون سرشار از موفقیت ،سلامتی و روزی فراوان ،سپاس بیکران از توضیحات عالیتون ،
        روی برگ ها یکمقدار سفید ک های متراکم دیدم یک برگ هم زردی های متراکم گرفته و دو سوراخ ایجاد شده،طبق فرمایشتون با الکل و پنبه تمیز کردم برگ هارو ،آیا نیاز به آفت کش هم داره گیاه باتوجه به این مسئره یا همین شستشوی با پنپه و الکل کفایت میکنه؟!
        و اینکه بابا آدم ما گل داده بمونه یا جداش کنیم ؟!چون همزمان تو همون ساقه ای هست که برک کوچک جدید داره
        ❤️💐
        مم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          ممنونم. به همچنین برای شما.
          همین نظافتی که فرمودید کفایت می کنه البته تا جایی که مساله تشدید نشه در اون صورت می بایست از سم استفاده کنید.
          گلدهی انرژی گیاه رو می گیره و تمرکز رو به اون سمت هدایت میکنه بهتر هست گل جدا بشه می تونید هفته آینده گل رو برش بدید.
          قبل از برش ابزاری که می خواید استفاده کنید رو حتما ضدعفونی کنید.

  26. زهراجعفری می گوید

    سلام وقتتون بخیر ممنون از اطلاعات مفیدتون
    من ۹ روز پیش گیاه بابا ادم بزرگی هدیه گرفتم،و طی این ۹روز دو بار اب بهش دادم و زهکشی مناسبی داره و سریع از زیر گلدون اضافش خارج میشه،در فاصله یک و نیم متری از پنجره شمالی هست و نور غیرمستقیم خوبی داره،دما هم مناسبه
    روز پنجم یک برگ جدید باز شد و یک برگ قدیمی که پایین ترین برگ بود زرد شد اما امروز متاسفانه دومین برگ هم زرد شد و خیلی ناراحت شدم بابتش
    خاکش رو هم بررسی کردم یدونه کرم دیدم و یکی دوتا حشره ریز هم پرواز کرد خیلی کمن اما نگران شدم تازه گلدون عوض شده همون۹روز پیش
    ممنون میشم راهنمایی کنید اگر نکته ای هست چون هدیه ست و باید خیلی مراقبش باشم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس گزارم از محبت شما
      ارتفاع گلدون چقدر هست و زمانی که آبیاری می کنید چند ثانیه طول میکشه تا آب اضافی از انتهای گلدون خارج شه؟

      1. زهراجعفری می گوید

        ارتفاع گلدون۵۰سانت و گیاه تا یک مترو سی سانت هست،دقیق متوجه چند ثانیه ش نشدم این بار دقت میکنم
        اقای فتاح زاده الان با زوم دوربین پشت برگ هارو با دقت بررسی کردم و تارعنکبوت های ریز و نقاط سفید و سیاه ریزی روشون دیدم برای از بین بردن افت سطح برگ ها باید چیکار کنم؟
        برگ سوم هم داره بیحال و زرد میشه😭

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          می تونید از سم دیازینون استفاده کنید و مقداری از اون رو داخل آب حل کنید و با با فاصله ۳۰ سانتی متری روی برگ های گیاهتون اسپری کنید پشت و رو.
          برای آبیاری بعدی به مدت زمان خروج آب حتما دقت کنید و اون رو به من بگید و در صورت امکان کمی از سطح خاک رو بردارید و رنگ ریشه های گیاهتون رو به من بگید.

  27. Jafari می گوید

    سلام بابا ادم من اتفاقی از داخل پوشش ساقه شکسته و جدا نشده دو طرفش چوب بستم رنگ برگشم پریده بنظرتون پژمرده میشه؟

  28. معصومی می گوید

    سلام و تشکر از سایت حرفه ای و پاسخهای کاملتون
    من ۴ روزه که یک بابآدم دومتر و نیمی خریدم
    همونجا گلدان تعویض شد
    یک روز بعد یه برگ جدید داد و یک برگ زرد شد
    زیر گلدانی با سنگ و آب بدون تماس تهیه کردم
    نور غیر مستقیمی زیادی داره گلدونم
    کتری آب روشن میکنم روی گاز با فاصله ۳ ،۴ متری که رطوبت داخل خانه باشه
    ولی متاسفانه به توصیه فروشنده روزی دوبار آب اسپری میکنم که برگها
    الان مطالب سایتتون رو خوندم متوجه شدم غبارپاشی نباید بکنم درسته؟
    کلا هم انقدر مطالب نگهداریشو خوندم استرس دارم که نکنه دارن اشتباهی انجام میدم

  29. نجمه می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    گیاه من نور متوسطی بهش میخوره
    از طرفی بهش دو روز درمیون آب میدم
    یکماه یکبار هم کوددهی انجام میشه
    چندروزی بهش موجودات سیاهی اندازه نقطه افتاده بود که با اسپری آفت کشی که از گلخانه گرفتم تقریییبا از بین رفتن
    ولی در حال حاضر برگهاش دارن یکی یکی زرد میشن و بیحال و یکی از برگها تیکه به تیکش خالی شده
    یکی دیگه از برگهاهم دورش زرد شده
    ممنون میشم راهنماییم کنید🥲

  30. منوچهر می گوید

    سلام برگ آخر گیاه بابا آدم مونده و داره زرد میشه، یه بچه داشت میداد که متوقف شد الان چی کار میشه کرد کاری هست نجاتش بدیم مثلا از ته ساقه بزنم…. راهی برای اهیا هست، آبیاری و نور و رطوبت کنترل شده است…. نور غیر مستقیم خوبی داره، هر روز بخور سرد میدم و هفته ای یک بار اب و البته ماهی یک بار کود سه بیست

  31. نجمه می گوید

    سلام برگ آخر گیاه بابا آدم مونده و داره زرد میشه، یه بچه داشت میداد که متوقف شد الان چی کار میشه کرد کاری هست نجاتش بدیم مثلا از ته ساقه بزنم…. راهی برای اهیا هست، آبیاری و نور و رطوبت کنترل شده است…. نور غیر مستقیم خوبی داره، هر روز بخور سرد میدم و هفته ای یک بار اب و البته ماهی یک بار کود سه بیست

  32. حمید می گوید

    سلام
    من تقریبا ج اب سوالمو گرفتم اما بازم مزاحم میشم اول خواستم تو پیج اینستا عکس گلو بفرستم گه پیداش نکرد ادرسو
    حدود ۴۵ روز پیش یه بابا آدم از شمال خریدم و آوردم پردیس اونموقع ۶تا برگ داشت که هر کدوم حدود ۱۵ سانت بودن بعدش اینجا برگهای جدید باز کرد که هر کدوم حدود ۳۰ سانت شاید بیشتر اندازشونه تو این مدت ۲بار کود مایع بهش دادم گلدون رو هم عوض نکردم تا هم از شوک جابجایی در بیاد هم هوا یکم خنکتر بشه اما برگش مدام زرد شدن الان ۵تا برگ داره یکیش کامل زرد و باید بچینمش میمونه ۴ تا برگ بزرگ کار خواصی باید انجام بدم یا طبیعی هستش

  33. Milad می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    چند تا سوال داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید🙏
    بابا ادم خریدم خیلی زمان برد تا ب دستم برسه وقتی رسید یکی از برگاش زرد شده بود الان حدود سه هفتس ک تو همون حالت مونده زردی اولو داره ولی پژمرده تر شده ب نظرتون باید از گیاه جداش کنم یا بزارم همینجوری بمونه
    و اینکه دوتا ازبرگ دیگه گیاه خال خال زرد شده و پشت برگش هم ی چیز سفید رنگه ک وقتی دست میزنم پودر میشه ب مرور زمان از سفیدی ب قهوه ای تبدیل میشه بنظرتون قارچ گرفته یا بخاطر کهنه بودن برگاشه اینم بگم ک برگ جدیدش مشکلی نداره

  34. هدیه می گوید

    سلام روزتون بخیر،من حدود ۳عفته پیش یه کلدون باباادم برام هدیه اوردن و شرایط نگهداریش رو بهم کفتن هفته ای یک مرتبه سیراب بشه و دور از نور مستقیم باشه،این کار رو انجام دادم ولی متاسفانه ۲تا از برگ هاش کامل زرد شد و افتاد یه برگ جدید داد ولی مجدد یه برگ دیگش زرد و لکه های سوختگی و خشکی توی برگش هست خیلی زیاد و برگ های دیگهام لکه های کوچیک دارن میزنن.امروز زیر گلدونیش رو که نگاه کردم مقداری اب توش بود و یه کرم و انکبوت و یه عالمه جونورای ریز سفید.باید جسکار کنم تا بدتر نشده.چجوری میتونم عکس گلم رو بفرستم تا بهتر تشخیص بدید مشکلش رو

  35. هادی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    بنده داخل گلدان باباآدم تعداد زیادی هزار پاو کرم خاکی دیدم ،به گیاهپزشکی مراجعه کردم و به من سم سایپرمترین داد و گفت گیاه رو باهاش آبیاری کنم ،بعد از استفاده برگ های گیاهم داره از لبه زرد میشه ،لطفا یه راهکار بفرمایید ممنونم

  36. علی اکبر می گوید

    سلام خدا قوت
    ممنون از اطلاعات دقیق و طبقه بندی شدتون
    عرض کنم که پسرم یه توپ سنگین انداخت وسط گیاه بابا آدم ظاهرا نشکسته ولی وسط گیاه کاملا باز شد انگار که غلاف ها از هم‌در‌اومدن و به اطراف خم شدن
    با یک نخ جمعشون کردم میخواستم ببینم کار دیگری لازم هست انجام بدم ؟ و اینکه ممکنه باعث از بین‌رفتن گیاه بشه؟

  37. داریوش می گوید

    سلام من بابا آدم رو از شمال خریدیم گلدان رو تهران عوض کردم کل برگها ریخت حدود ۳ ماه طول کشید تا مجدد احیا بشه در حال حاضر ۲ تا برگ داره منتها رشد نداره قد کف دست میمونه قطره آهن دادم ۲۰۲۰۲۰ دادم نور عالی پشت پنجره داره
    توضیح بدم چون گلدان بلند بود تا نصف گلدان رو از این توپی توپی ها ریختم الباقی رو خاک مخلوط..
    البته احساس میکنم گلدان خوشو با شرایط گلدان اوکی کرده فقط رشت برگ کمه یعنی به اندازه یک بشقاب غذا خوری میرسه بعد همین طور ثابت میمونه تا از بین بره .
    قاچ کش هم اسپری میکنم.

  38. فائزه نکویی می گوید

    درود و مهر گیاه‌ بابا آدم من در ابتدا رشدش خوب بود و برگ جدید میداد اما الان نزدیک به یکی دوهفتس دور برگها کمرنگ و متمایل به زرد شده و بعضی از برگها به حالت بی حال دراومده
    من دوشنبه ها و پنج شنبه ها بهش آب میدم کود ۲۰,۲۰,۲۰ بهش میدم در کنار پنجره شرقیست نور اتاق زیاده اما شیشه ها رفلکس هست میشه منو کمک کنید

  39. فائزه نکویی می گوید

    درود و مهر گیاه‌ بابا آدم من در ابتدا رشدش خوب بود و برگ جدید میداد اما الان نزدیک به یکی دوهفتس دور برگها کمرنگ و متمایل به زرد شده و بعضی از برگها به حالت بی حال دراومده
    من دوشنبه ها و پنج شنبه ها بهش آب میدم کود ۲۰,۲۰,۲۰ بهش میدم در کنار پنجره شرقیست نور اتاق زیاده اما شیشه ها رفلکس هست البته یه مقدار تار عنکبوتم رو برگاش دیدم که با الکل پاک کردم یه عالمه دونه های ریز ریز زرد کمرنگ رو برگهاشه میشه منو کمک کنید

  40. حسین امیدی می گوید

    سوال من اینه که بابا ادمی که دارم تازه خاکش رو عوض کردم،الان تقریبا هر ۵ روز یک برگ تازه جوانه میزنه ولی برگ هاش خیلی کوچک شدند دلیلش چی میتونه باشه؟

  41. مهدی می گوید

    فقط خواستم بگم ممنون ازتون

  42. مرتضی می گوید

    سلام
    من گیاه بابا ادم بزرگ خریداری کردم برای اپارتمانم ۱۵ روز شده که خریداری کردم از ۸برگ اش ۴ برگ خشک شد، بهترین‌گلدان بزرگ خریداری کردم ، خاک تازه عوض کردم ، کنار پنجره قرار دادم که باد دریا شمال بهش بخوره نور خورشید هم غیر مستقیم بهش میرسه ، بهش کود هم دادم ، باز هم دارن پشت سر هم برگ ها زرد میشن ، استان گیلان هستم ، به منم گفتن هر ۱۴ روز ابیاری کنید لطفا راهنمایی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy