کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

معرفی 16 نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما + تصویر

0

با فرا رسیدن فصل زمستان و کاهش شدید دما در کشور که از فصل پاییز آغاز و در فصل زمستان به اوج خود می رسد بسیاری از دوست داران گیاهان آپارتمانی تمایل دارند تا گیاهی را خریداری کنند که با شرایط فصلی وفق پیدا کرده و مقاوم باشد و از طرفی بتواند در محیط های سرد، تاریک (با توجه به کاهش لوکس نوری در فصل زمستان) و خشک رشد کند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم
گیاهان آپارتمانی مقاوم

از این رو بسیاری از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما وجود دارند که حتی افراد مبتدی به سادگی می توانند آن ها را پرورش داده و از دیدن آنها در فضای خانه ی خود لذت ببرند.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به معرفی برخی از گونه های گیاهان آپارتمانی مقاوم اعم از گیاهان آپارتمانی کوچک و گیاهان آپارتمانی بزرگ می پردازیم که گیاهان مذکور به زبان عامیانه ی خودمان پرطاقت بوده و می توانند به راحتی از خود در درجه حرارت های سرد محافظت کنند، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

زاموفیلیا اولین نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

زامیفولیا
زامیفولیا

گیاه زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی با نور کم که در خارج از کشور به نام سرخس Arum نیز شناخته می شود به علت داشتن شاخه و برگ ها سبز درخشان، از محبوبیت بسیار زیادی در بین دوست داران گل و گیاه برخوردار می باشد.

گیاه زاموفیلیا دارای زیبایی منحصر به فردی بوده و اغلب از آن برای زیباسازی دکوراسیون خانه استفاده می شود. زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما توانایی آن را دارد که در هر نقطه ای از خانه قرار بگیرد به رشد و نمو خود ادامه دهد.

گیاه آپارتمانی مذکور، در شرایط نوری کم زنده مانده و به آسانی می تواند محیط های سرد و بیش از حد مرطوب را تحمل نماید.

البته ناگفته نماند که نور ناچیز، سبب می شود گیاه تنها زنده مانده و از رشد زیادی برخوردار نباشد.

از طرفی دیگر گیاه آپارتمانی زاموفیلیا هرگز نباید در معرض مستقیم نور خورشید باشد زیرا این امر سبب می شود شاخه و برگ های درخشان گیاه کمی حالت سوختگی پیدا کرده و حتی گاهی اوقات شما شاهد زردی برگ زاموفیلیا خود باشید.

پر سیاوشان دومین نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم

پر سیاوشان
پر سیاوشان

گیاه آپارتمانی پر سیاوشان به آسانی و با توجه به حالتی که در شاخه و برگ های آن وجود دارد، برای همگان قابل تشخیص است.

اگر به دنبال آن هستید تا یک نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم را خریداری کنید که بتواند شرایط نوری کم را تحمل و با درجه حرارت پایین و رطوبت نامناسب سازگاری داشته باشد، گیاه پر سیاوشان انتخاب مناسبی جهت خرید شما خواهد بود زیرا این گیاه آپارتمانی حتی با نور کم هم می تواند به رشد خود ادامه دهد.

تابش مستقیم نور خورشید به گیاه در فصل زمستان سبب سوختن شاخه و برگ های گیاه می شود در نتیجه محل نگهداری گیاه مذکور در خانه، نقطه ایست که نور در آن بسیار کم باشد.

گیاه آپارتمانی پر سیاوشان این توانایی را دارد که خاک خشک را تحمل کند ولیکن برای رشد بهتر گیاه می بایست خاک گیاه مرتبا مرطوب و آبیاری شود.

بنابراین پیشنهاد می کنم برای گیاه، خاک مناسب گیاهان آپارتمانی با قدرت زهشکی بالا را خریداری نمایید تا با یک برنامه ریزی منظم آبیاری بتوانید برای سالها از گیاه خود مراقبت کرده و از پرورش آن نهایت لذت را ببرید.

آگلونما

گیاه آگلونما
گیاه آگلونما

گیاه آپارتمانی آگلونما و یا نخشید، گیاهی همیشه سبز بوده و برگ های آن دارای جلوه ی بسیار زیبایی هستند.

آگلونما از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما به لحاظ ژنتیک، مناسب آب و هوای گرم می باشد با این حال گیاه مذکور این قابلیت را داشته که در محیط خانه به سرعت رشد و توسعه پیدا کند و با شرایطی نظیر نور کم و همچنین محیط های سرد و خشک سازگاری داشته باشد.

گیاه آپارتمانی نخشید (آگلونما) از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا، خاک بسیار مرطوب را تحمل نمی کند و آبیاری گیاه باید به شکلی انجام شود که خاک گلدان غرقاب نشود در غیر این صورت، شما شاهد زردی برگ آگلونما خود خواهید بود.

لازم به ذکر است گیاه آگلونما بسیار به هجوم آفات گیاهان خانگی مانند شته ها حساس بوده و می بایست مرتبا برگ های گیاه آن تمیز شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با نظافت برگ ها می توانید مقاله تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

گیاه آپارتمانی خورشیدی

گیاه آپارتمانی خورشیدی
گیاه آپارتمانی خورشیدی

گیاه آپارتمانی خورشیدی گیاهی می باشد که هم در داخل خانه و هم در فضای بیرون از خانه قابلیت رشد و پرورش را دارد.

این گیاه به دلیل غنچه های بسیار زیبایی که دارد بسیار محبوب است به طوری که طیف رنگی غنچه های آن از قرمز تا نارنجی متغیر است.

گیاه خورشیدی به این دلیل زبانزد می باشد که در تمام طول سال توانایی حفظ نمودن شاخه و برگ های خود را دارد و این موضوع نیز در فصل زمستان صدق می کند.

گیاه آپارتمانی خورشیدی از گیاهان آپارتمانی مقاوم نیاز چندانی به آبیاری مکرر نداشته و می تواند به آسانی با محیط های سرد و خشک سازگاری پیدا کند با این حال می بایست خاک گیاه دارای قدرت زهشکی بالا و همچنین در فصل رشد گیاه توسط کود گیاهان آپارتمانی کامل نظیر کود سه بیست مایع تغذیه شود.

گیاه آپارتمانی یشم

گیاه آپارتمانی یشم
گیاه آپارتمانی یشم

گیاه آپارتمانی یشم دارای برگ های برجسته، گوشتی و ساقه ی چوبی است. با گذشت زمان و افزایش سن گیاه، از گیاه مذکور یک درختچه ی کوچک شکل می گیرد.

گیاه یشم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما در هر گونه شرایط محیطی قابلیت رشد را دارا بوده و با توجه به برگ های گوشتی ای که دارد می تواند آب را ذخیره نموده و در تنش خشکی از آن استفاده نماید.

در حالت ایده ال و یا نرمال، گیاه آپارتمانی یشم نور غیر مستقیم خورشید را طالب است و با توجه به این موضوع، گیاه نیز در شرایط نوری کم نیز به رشد خود ادامه می دهد.

مخلوط خاک گیاه می بایست دارای ذرات درشت و ریز جهت زهشکی بهتر خاک باشد و تنها باید در زمانی خاک گیاه آبیاری شود که 5 سانتی متر بالای مخلوط خاک دارای رطوبت نباشد.

برای آنکه بتوانید همواره شاخه و برگ های گیاه آپارتمانی یشم را سبز نگه دارید می بایست از کودهای مناسب نظیر کود مایع گیاهان آپارتمانی با رعایت دز مناسب برای تغذیه ی گیاه استفاده نمایید.

گیاه آپارتمانی کاکتوس کریسمس

گیاه آپارتمانی کاکتوس کریسمس
گیاه آپارتمانی کاکتوس کریسمس

گیاه کاکتوس کریسمس به لحاظ ژنتیک تمایل دارد که در آب و هوای گرم به ویژه محیط هایی که در آنها رطوبت بالاست، رشد و نمو کند که در این شرایط گیاه قدر شناس بوده و در صورتی که محیطی بدین شکل برای پرورش و نگهداری آن ایجاد شود، زحمات شما را با گل هایی قرمز و بنفش همانند غنچه های گل ارکیده پاسخ می دهد.

با این حال گیاه آپارتمانی کاکتوس کریسمس از گیاهان آپارتمانی مقاوم بوده و می تواند در شرایط دشوار نیز، رشد و نمو خود را ادامه دهد.

کاکتوس مذکور، عاشق نور کم به ویژه حالت سایه می باشد و در حوزه آبیاری گیاه می توان گفت بالعکس گیاه از آبیاری بیش از حد تنفر دارد، در نتیجه شما باید تنها در حالتی که خاک گلدان خشک می باشد آبیاری کاکتوس را انجام دهید.

لازم به ذکر است که هرگز و هرگز گیاه را در فضایی که نور خورشید در آن همانند پشت پنجره های خانه زیاد است قرار ندهید زیرا انجام این کار سبب آسیب به کاکتوس کریسمس شده و حتی ممکن است گیاه از بین برود.

فیلودندرون از دیگر گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

فیلودندرون
فیلودندرون

گیاه آپارتمانی فیلودندرون (برگ انجیری) هم توانایی رشد و پرورش در فضای باز را دارد و هم در داخل خانه و با توجه به برگ های منحصر به فردی که در بافت رویشی خود دارد گیاهی دوست داشتنی و زیبا در نزد دوست داران گل و گیاه می باشد که همین امر سبب می شود تا فیلودندرون زیبایی دو چندانی را به دکوراسیون خانه ی شما ببخشد.

گیاه آپارتمانی فیلودندرون از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما بسیار انعطاف پذیر می باشد به طوری که گیاه مذکور به خشک بودن خاک و یا کم آبی، شرایط نوری نامناسب و درجه حرارت نامتعادل مقاوم بوده و همچنین گیاه در مقابل هجوم آفات و بیماری گیاهان آپارتمانی نیز از خود واکنش مناسبی نشان می دهد.

برای نگهداری هر چه بهتر گیاه فیلودندرون می بایست خاک گیاه همواره دارای رطوبت باشد و آبیاری گیاه به گونه ای نباشد که آب آبیاری به حالت راکد بر روی خاک باقی بماند.

لازم به ذکر است نیاز آبی گیاه مذکور، هر دو هفته یکبار می باشد و در صورت آبیاری بیش از حد شما شاهد زردی برگ فیلودندرون خود خواهید بود.

فیکوس لیراتا از گیاهان آپارتمانی مقاوم

فیکوس لیراتا
فیکوس لیراتا گیاه آپارتمانی مقاوم

گیاه آپارتمانی فیکوس لیراتا به دلیل داشتن برگ هایی براق و چرم مانند است که از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

این گیاه نه تنها برای زیباسازی دکوراسیون خانه مناسب است بلکه با تصفیه هوای داخل خانه سبب بهبود شرایط تنفسی می گردد و به عبارتی گیاه مذکور از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا محسوب می شود.

گیاه مذکور دارای ارتفاع مناسبی از رشد بوده و این قابلیت را دارد که در هر نقطه ای از خانه نگهداری شود.

فیکوس لیراتا از گیاهان آپارتمانی مقاوم، نیازهایش بسته به بالغ بودن گیاه متغیر است. در حالت ایده آل، این گیاه باید در طول فصل رشد هر دو هفته یکبار آبیاری شود و با فرا رسیدن فصل زمستان باید آبیاری گیاه را کاهش داده و ماهانه یکبار آب آبیاری در اختیار گیاه قرار بگیرد.

گیاه آپارتمانی فیکوس لیراتا همان طور که اشاره شد گیاهی مقاوم است اما همواره در فصل تابستان باید به این نکته توجه داشته باشید که با افزایش دما، میزان تبخیر افزایش یافته و خاک گیاه با سرعت بیشتری رطوبت خود را از دست می دهد و همواره بهتر است در این مقطع زمانی خاک گیاه دارای مقداری رطوبت باشد.

گیاه آپارتمانی سانسوریا (سانسویریا)

گیاه آپارتمانی سانسوریا
گیاه آپارتمانی سانسوریا

همان طور که از نام انگلیسی گیاه سانسوریا (Snake plant) پیداست، گیاه دارای برگ های ضخیم بوده که به شکل قائم رشد می کنند. گیاه آپارتمانی سانسوریا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما در صورتی که در شرایط مناسب پرورش و نگهداری شود غنچه هایی با گل هایی سفید با کمی رنگ سبز تولید می کند که غنچه های مذکور، دارای رایحه ی دلنشینی بوده و فضای خانه را عطرآگین می کند.

گیاه سانسوریا از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی به آسانی می تواند محیط های کم نور را تحمل نماید و همچنین گیاه مذکور نسبت به خشکی و یا کم آبی، فوق العاده مقاوم می باشد.

بهترین نور برای گیاه آپارتمانی سانسوریا، نور ملایم می باشد یعنی نوری که نه کم است و نه زیاد، ولیکن آنچه که در پرورش این گیاه آپارتمانی حائز اهمیت است، آبیاری گیاه می باشد زیرا گیاه مذکور از آب راکد مانده بر سطح خاک بیزار بوده و تنها باید در زمان خشک بودن خاک، گیاه آبیاری شود (درست مانند آبیاری کاکتوس ها) و در غیر این صورت، شما شاهد زرد شدن برگ سانسوریا و لوله شدن برگ سانسوریا خواهید بود.

برای تخلیه ی بهتر آب از انتهای گلدان گیاه آپارتمانی سانسوریا می توانید مقداری شن و ماسه به انتهای مخلوط خاک جهت زهکشی بهتر اضافه نمایید.

گیاه آپارتمانی هویا

گیاه آپارتمانی هویا
گیاه آپارتمانی هویا

نام دیگر گیاه آپارتمانی هویا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما، پیچ مومی مینیاتوری می باشد.

گیاه هویا یک گیاه بالارونده بوده و اغلب در جنگل های گرمسیری یافت می شود. با توجه به برگ های زیبا و مومی گیاه، هویا این قابلیت را دارد در انواع مختلفی از شرایط محیطی و دمایی رشد نماید.

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد دیگر گیاه می توان به این نکته اشاره داشت که گیاه آپارتمانی هویا می تواند در هر گونه طیف نوری اعم از زیاد و یا کم، به توسعه ی بافت رویشی خود ادامه دهد.

هویا با توجه به برگ های مومی شکلی که دارد می تواند آب زیادی را در خود ذخیره کند بنابراین می توان نتیجه گرفت که گیاه به هیچ وجه نیاز به آبیاری مکرر ندارد.

از طرفی خاک گلدان گیاه باید دارای بافت سبک باشد تا آب به سرعت جذب ریشه ها شده و سپس از انتهای گلدان خارج شود.

گیاه آپارتمانی آلوئه ورا

آلوئه ورا
آلوئه ورا

اگرچه گیاه آلوئه ورا بیشتر به دلیل خواص دارویی موضعی خود شناخته می شود اما گیاه مذکور در حالت پرورش و نگهداری در آپارتمان نیز دارای خواص ضد آلودگی و یا به عبارتی تصفیه کننده هوا نیز می باشد.

گیاه آلوئه ورا در دماهای نزدیک به صفر زنده مانده ولیکن رشد حداکثری گیاه در دماهای خنک و همچنین نور غیر مستقیم خورشید می باشد.

آبیاری گیاه تنها باید در زمانی انجام شود که خاک در حال خشک شدن بوده و گیاه نیاز به آبیاری مجدد دارد.

آلوئه ورا با توجه به زیبایی مینیمالیستی ای که دارد برای زیباسازی فضای داخل آپارتمان یک انتخاب مناسب و خرید مطمئن است.

نخل شامادورا

نخل شامادورا
نخل شامادورا

نخل شامادورا نوعی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم می باشد که نسبت به نور کم، آبیاری کم و همچنین عدم تغذیه ی مناسب مقاوم بوده و به رشد و حیات خود ادامه می دهد ( به طور کلی می توان گفت نگهداری نخل شامادورا بسیار آسان است).

در صورتی که نخل شامادورا را در کنار دیگر گیاهان آپارتمانی در خانه قرار دهید، فضای خانه بسیار آرامش بخش و دلپذیر خواهد شد.

گیاه آپارتمانی شفلرا

شفلرا
شفلرا

گیاه شفلرا از دیگر گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما می باشد. شفلرا همواره دارای برگ های براق سبز می باشد و با رشد مناسب گیاه به لحاظ بافت رویشی، ظاهر گیاه همانند یک چتر به نظر خواهد رسید.

مراقبت و نگهداری از گیاه زیبای شفلرا بسیار آسان می باشد زیرا گیاه این توانایی را دارد که در هر شرایط نوری سازگاری مناسب را داشته باشد.

لازم به ذکر است که گیاه مذکور در حالتی که نور خورشید بسیار کم و محدود در دسترس باشد این قابلیت را دارد که توسط نور مصنوعی به حیات خود ادامه دهد.

گیاه آپارتمانی یوکا

گیاه آپارتمانی یوکا
گیاه آپارتمانی یوکا

اگر در خانه ی خود نور مناسب جهت نگهداری از گیاهان آپارتمانی را ندارید، گیاه آپارتمانی یوکا یک انتخاب ایده آل برای شماست زیرا گیاه مذکور در شرایط نور کم نیز به توسعه ی بافت رویشی خود می پردازد.

گیاه یوکا دارای برگ های بزرگ و به رنگ تیره می باشد و در صورتی که خاک گلدان هر دو روز یکبار آبیاری شود و خاک دارای قدرت زهکشی مناسبی باشد، گیاه مذکور برای سالیان سال مهمان خانه ی شما خواهد بود.

پپرومیا کاپراتا

پپرومیا کاپراتا
گیاه پپرومیا کاپراتا

علت نام گذاری این گیاه آپارتمانی به خاطر نوع برگ های گیاه می باشد. برگ های گیاه مذکور دارای نوارهای رنگی بوده و به برگ های هندوانه شباهت دارد.

اندازه ی برگ های این گیاه از نوع گیاهان آپارتمانی مقاوم تقریبا دارای 12 سانتی متر طول و 9 سانتی متر عرض می باشد.

پرورش و نگهداری از گیاه آپارتمانی پپرومیا کاپراتا در خانه بسیار آسان می باشد به طوری که گیاه بسیار مقاوم بوده و نیاز به حداقل مراقبت را دارد.

گیاه مذکور به لحاظ رشد بافت رویشی هم در حالت نوری زیاد و هم در حالت نوری کم عملکرد به نسبت مشابهی داشته و تنها در زمانی که 90 درصد خاک گیاه خشک است باید آبیاری گیاه انجام شود.

گیاه پیچک سوئدی

پیچک سوئدی
گیاه آپارتمانی پیچک سوئدی

گیاه آپارتمانی پیچک سوئدی دارای رشد سریعی می باشد.

این گونه از انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما جهت قرار دادن در یک سبد آویز برای زیباسازی فضای خانه بسیار انتخاب مناسبی می باشد.

با رشد گیاه تمامی سبد از بافت گیاه پوشیده شده و جلوه ی زیبایی ایجاد می شود (درست همانند نگهداری پتوس). در صورتی که تمایل نداشته باشید شاخه و برگ های گیاه رشد زیادی نداشته باشند می توانید اقدام به هرس گیاه نمایید.

لازم به ذکر است گیاه آپارتمانی پیچک سوئدی رایحه ای قوی داشته و می تواند فضای خانه را با عطر خود همراه سازد.

در پایان اگر شما عزیزان هم در زمینه ی پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 10 میانگین امتیازات: 3]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy