کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ آگلونما چیست؟ (مناسب برای تمامی گونه ها)

21

زرد شدن برگ آگلونما دلایل متفاوتی دارد که از جمله ی آنها می توان به آبیاری بیش از حد گیاه، نور محیطی کم، هجوم آفات گیاهان خانگی به آگلونما و همچنین مرگ طبیعی برگ های گیاه اشاره نمود.

وجود برگ های زرد در گیاه آپارتمانی آگلونما نشان از وارد شدن استرس به گیاه دارد و به جهت اهمیت موضوع اشاره شده، در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن ما تمامی دلایل و یا علت زرد شدن برگ آگلونما را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا بتوانید به آسانی علت زرد شدن برگ های آگلونما خود را تشخیص داده و فورا گیاه خود را درمان کنید و از زیبایی آن برای سال های بیشتری در خانه ی خود بهره مند شوید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری نامناسب چگونه باعث زرد شدن برگ آگلونما می شود؟

زرد شدن برگ آگلونما
زرد شدن برگ آگلونما

زرد شدن برگ آگلونما از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا به دلیل آبیاری بیش از حد، بسیار شایع تر از آبیاری کم گیاه است با این حال بهتر است هرگاه 10 سانتی متری بالای سطح خاک گلدان خشک می شود، اقدام به آبیاری گیاه نمایید تا از بروز مشکلاتی اینچنینی برای گیاه شما جلوگیری شود.

چگونه متوجه شویم آگلونما از آبیاری زیاد رنج می برد؟

وجود علائم زیر در گیاه شما نشان دهنده ی آن است که آگلونما از آبیاری بیش از حد رنج می برد:

  • افتادگی شاخه و برگ گیاه با وجود مرطوب بودن خاک.
  • هنگامی که زرد شدن برگ های گیاه از پایین شروع شده و سپس مابقی برگ های گیاه تحت تاثیر قرار می گیرند.
  • متورم شدن برگ های گیاه.
  • وجود لکه های عفونی قهوه ای رنگ بر روی برگ های گیاه.
  • هنگامی که از مخلوط خاک بوی پوسیدگی و گندیده به مشام می رسد که می بایست برای درمان گیاه فورا اقدام شود.

به طور کلی در آبیاری گیاهان آپارتمانی مواردی نظیر کاشت گیاه در گلدان خیلی بزرگ، استفاده از خاک نامناسب با قدرت زهشکی پایین و همچنین نبود منافذ زهکشی در انتهای گلدان از جمله عواملی هستند که خطرات آبیاری بیش از حد را برای گیاه شما افزایش می دهند بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از زرد شدن برگ های آگلونما به نکات اشاره شده توجه ویژه داشته باشید و به طوری که اشاره شد، هر زمان که 10 سانتی متری سطح مخلوط خاک خشک می شود اقدام به آبیاری آگلونما نمایید.

همان طور که قبلا در مقاله زردی برگ زاموفیلیا به آن اشاره شده است، به طور کلی میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی زمانی که هوا سرد می شود و یا از شدت نور و درجه حرارت هوا کاسته می شود، کاهش می یابد بنابراین می توان اینگونه برداشت کرد که گیاه آگلونمای شما در فصل زمستان نیاز کمتری به آب داشته و می بایست روند آبیاری آن نسبت به فصل تابستان تغییر پیدا کند.

در صورتی که احتمال می دهید علت زرد شدن برگ آگلونما شما به خاطر آبیاری بیش از حد است توصیه می شود سوای دقت در آبیاری گیاه، آگلونما را از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را بررسی کنید.

پس از خارج کردن گیاه اگر شاهد پوسیدگی ریشه ها هستید، تمامی قسمت های آلوده و آسیب دیده ی آن را هرس کرده و از گیاه خود در مخلوط خاک تازه نگهداری نمایید.

از سویی دیگر اگر ریشه های گیاه سالم هستند، نیازی به هرس آنها نیست و تنها می بایست نکات اشاره شده را جهت حفظ سلامتی گیاه خود رعایت فرمایید.

آثار آبیاری کم بر آگلونما چیست؟

زرد شدن برگ های آگلونما
زرد شدن برگ های آگلونما

از نشانه های علت زرد شدن برگ آگلونما به دلیل آبیاری کم می توان به قهوه ای شدن نوک و لبه ی برگ ها و همچنین ترد و شکننده بودن آنها اشاره نمود که مانند آبیاری بیش از حد، اول برگ های پایینی و پیرتر گیاه دچار عارضه های اشاره شده می شوند و سپس رنگ آنها زرد خواهد شد زیرا گیاه شما ترجیح می دهد همان مقدار رطوبت کم را صرف برگ های جوان تر خود کند.

بنابر آنچه که گفته شد خسارات ناشی از آبیاری کم هیچگاه برای گیاه درمان نمی شود و تنها می بایست برای جلوگیری از آسیب بیشتر، سر زمان گیاه را آبیاری کرده و به آن مهر و محبت بیشتری داشت.

اگر مشاهده می کنید مخلوط خاک بیش از حد سریع خشک می شود می بایست سریعا محل نگهداری گیاه را عوض کنید زیرا در محل مذکور یا درجه حرارت بسیار بالا است و یا نور محیطی.

در شرایط مذکور حتی اگر شما برنامه ریزی منظمی هم برای آبیاری گیاه خود داشته باشید، عوامل اشاره شده سرعت تبخیر آب از سطح خاک را بالا برده و سبب تنش کم آبی برای گیاه شما می شوند.

نور نامناسب دیگر علت زرد شدن برگ آگلونما

آگلونما از گیاهان آپارتمانی با نور کم بوده و به همین علت یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود بنابراین برای جلوگیری از زرد شدن برگهای گیاه می بایست نور محل نگهداری آگلونما کامل ولیکن به حالت غیر مستقیم باشد.

نشانه های کم نور بودن محل نگهداری نیز مانند آبیاری بیش از حد گیاه می باشد به طوری که اگر نور در دسترس گیاه کم باشد، ابتدا برگ های پایینی گیاه زرد شده و از بین می روند بنابراین توصیه می شود با بررسی دقیق گیاه، علت زرد شدن برگ آگلونما را تشخیص دهید تا برای رفع مشکل به وجود آمده به خوبی عمل نمایید.

نور کم سبب می شود تا تولید کلروفیل که عامل سبز بودن برگ هاست دچار مشکل شود و به واسطه ی کاهش تولید آن، رنگ برگ ها به زرد سوق پیدا کند در حالی که در نقطه مقابل نور محیطی کم اگر نور محل نگهداری آگلونما زیاد باشد، برگ های قهوه ای رنگ شده و حالت سوختگی پیدا می کنند.

چه میزان دمایی از زردی گیاه آپارتمانی آگلونما جلوگیری می‌کند؟

دمای نامناسب محل نگهداری آگلونما
دمای نامناسب محل نگهداری آگلونما

آگلونما از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما بوده که اغلب با شرایط دمایی داخل خانه به خوبی سازگار می شود ولیکن آنچه که علت زرد شدن برگ آگلونما می باشد، نوسانات دمایی بوده که باعث قرار گرفتن گیاه در معرض استرس شدید می شود.

زرد شدن برگ های گیاه تنها خسارت نوسانات دمایی به آگلونما شما نبوده و مواردی نظیر کاهش رشد گیاه، پیچش برگ ها و همچنین قهوه ای شدن نوک و لبه ی برگ ها نیز از دیگر صدمات نوسانات دمایی به گیاه شما است بنابراین پیشنهاد می شود هرگز و هرگز از گیاه خود در معرض منافذ خانه و همچنین سیستم های گرمایشی و سرمایشی نگهداری نکنید.

بهترین دما برای نگهداری گیاه آپارتمانی آگلونما در شب 13 درجه ی سانتی گراد و در طول روز 27 درجه می باشد تا گیاه به رشد حداکثری ترغیب شده و مشکلی در فرآیندهای متابولیسمی آن رخ ندهد.

چگونه گلدان آگلونما را تعویض کنیم که باعث زردی گیاه نگردد؟

دلیل زرد شدن برگ آگلونما
دلیل زرد شدن برگ آگلونما

تعویض گلدان به نوعی برای گیاه آپارتمانی آگلونما ایجاد مزاحمت تلقی می شود که به واسطه آن پس از تعویض گلدان برگ های گیاه زرد شده و مقاومت گیاه کاهش می یابد.

بنابر آنچه که گفته شد بهتر است گلدان انتخابی تنها دو سایز از گلدان قبلی گیاه بزرگتر باشد و همچنین خاک تهیه شده دارای قدرت بالایی در زهشکی باشد.

زرد شدن برگ آگلونما به علت تعویض گلدان جای هیچگونه نگرانی نداشته و می بایست با فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی منتظر ماند تا گیاه در عرض حدودا دو ماه به شرایط پیشین خود باز گردد.

هجوم آفات دیگر علت زرد شدن برگ آگلونما

در صورتی که مشاهده می کنید روی برگ ها لکه های زرد رنگ وجود داشته و یا روی آنها سوراخ های نامنظم وجود دارد بدانید که گیاه شما مورد هجوم آفات قرار گرفته است.

آفاتی نظیر شته ها و کنه های عنکبوتی با تغذیه از آب موجود درون برگ ها سبب زرد شدن برگ آگلونما شده و به آن آسیب می رسانند در نتیجه توصیه می شود هر سه روز یکبار بافت رویشی گیاه را مخصوصا در قسمت زیرین برگ ها بررسی نمایید تا از عدم حضور آفات اطمینان حاصل شود.

در صورتی که آفات را روی بافت رویشی گیاه خود مشاهده می کنید می توانید با استفاده از صابون های حشره کش با آنها مقابله کرده و از گیاه خود محافظت نمایید.

چگونه بیماری های آگلونما را شناسایی و برطرف نماییم؟

از شایع ترین بیماری گیاهان آپارتمانی که گیاه آگلونمای شما را تحت تاثیر قرار می دهد، سوختگی باکتریایی بوده که به واسطه ی آن لکه های بزرگ و سیاه رنگی روی برگ گیاه ایجاد شده و سپس برگ های گیاه زرد می شوند.

در نتیجه برای جلوگیری از زرد شدن برگ آگلونما می بایست فورا بافت های آسیب دیده را از گیاه جدا کرده و دور بریزید.

از سویی دیگر اگر مشاهده می کنید اکثر نقاط گیاه آلوده به این بیماری هستند متاسفانه باید عرض کنم امیدی به زنده ماندن گیاه نیست و می بایست گیاه دیگری را خریداری کرده و از آن مراقبت کنید.

چگونه اشتباه در کوددهی و تغذیه آگلونما باعث زردی گیاه می‌گردد؟

همان طور که در مقاله ی زردی برگ پتوس اشاره شد گیاهان آپارتمانی منجمله آگلونما، نیاز چندانی به کود گیاهان آپارتمانی ندارند با این حال اگر کوددهی آگلونما بسیار کم باشد کمبود عناصری نظیر نیتروژن، سبب تغییر رنگ برگ های گیاه خواهند شد در نتیجه اگر احتمال می دهید زردی برگ های گیاه به علت استفاده کم از کود یا عدم استفاده از آن است، می بایست با استفاده از کودهای کامل و مناسب مشکل گیاه خود را برطرف نمایید.

در نقطه مقابل کوددهی کم آگلونما، کوددهی زیاد گیاه نیز سبب سمی شدن خاک شده که در نهایت آن ما شاهده زرد شدن برگ آگلونما خواهیم بود در نتیجه بهتر است در فصول بهار و تابستان ماهانه یکبار از کود گیاهان آپارتمانی (نظیر کود سه بیست مایع، کود گیاهان آپارتمانی و …..) برای تغذیه آگلونما استفاده کرده و این روند یعنی کوددهی به طور کامل در فصل های پاییز و زمستان متوقف شود.

زرد شدن برگ های گیاه به علت مرگ طبیعی آنها

در صورتی که تمامی شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی آگلونما ایده آل باشد گاهی اوقات نیز ما شاهد زرد شدن برگ آگلونما خواهیم بود که این یک فرآیند طبیعی بوده و گیاه تمایل دارد تا انرژی خود را صرف تولید برگ های جوان کند.

معمولا زرد شدن برگ های آگلونما به این علت در فصل پاییز و زمستان رخ می دهد که در آن لوکس نوری کاهش یافته و چند برگ پیر پایینی گیاه خود را برای تولید برگ های جدید فدا می کنند که این موضوع نیز جای هیچگونه نگرانی نداشته و می بایست به گیاه فرصت داد تا فرآیند های رشد و نمو خود را کامل کند.

کلام آخر

از شایع ترین علت زرد شدن برگ آگلونما که اغلب افراد در نگهداری این گیاه زیبا در خانه با آن دست و پنجه نرم می کنند می توان به آبیاری زیاد و نور محیطی کم اشاره نمود بنابراین پیشنهاد می شود با بررسی دقیق به دنبال سرنخ اصلی زرد شدن برگهای گیاه خود باشید تا دلیل مشکل پیش آمده به خوبی شناسایی شده و راه احیای گیاه آسانتر شود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت زرد شدن برگ های آگلونما سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 238 میانگین امتیازات: 4]
۲۱ نظرات
  1. Nahid می گوید

    سلام
    عالی بود
    ولی موردی درباره زرد شدن نوک برگهای گیاه آگلومنا نگفته بودید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس گزارم از لطف شما
      جز شرایط نوری نامناسب و هجوم آفات و بیماری ها، دیگر موارد زرد شدن برگ آگلونما از نوک و یا لبه شروع میشه.

  2. میترا می گوید

    روز به خیر آگلونمای من در قسمت ساقه سفیدک میزنه وبرگها دونه دونه زرد میشه وکوچک .واینجوری تعداد زیادی برگ از دست داده .چکار باید بکنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      روز شما هم بخیر
      سفیدک ها حالت پودری دارند یا شبیه به تار عنکبوت هستند؟

  3. ارجمندی می گوید

    سلام. آگلونمای من از نوک برگاش زرد شدن. هر روز هم بیشتر میشه. چی کار کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      برگ های بالایی یا پایینی ؟؟؟ و اینکه چه تعداد برگ این حالت رو دارند؟

  4. عطیه می گوید

    سلام آگلونما ی ما یه برگش از پایین زرد شده و نوک یکی دیگه از برگ های کناریش درحال زرد شدنه .
    به احتمال زیاد استرس بهش وارد شده ، چون آب خنک بهش دادیم و جلوی کولر بوده ….
    چجوری میشه درمانش کرد؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      همین که شما از آب ولرم استفاده کنید و دمای ایده آل رو فراهم کنید، اگلونما شما ظرف دو هفته آینده احیا خواهد شد.

    2. صادقی می گوید

      سلام آگلونمای من هرازگاهی یکی از برگاش زرد میشد و من می کندم تا اینکه بهش قارچکش دادم و بعد سه تا برگش همزمان داره زرد میشه علتش چیه؟

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام
        علت موضوعی که شما میفرمایید این هست که گیاه تصمیم می گیره برگ پیر خودش رو فدای تولید برگ جوون کنه و این کاملا طبیعی هست.
        از چه قارچکشی استفاده کردید با چه میزان دوزی؟

  5. Shar می گوید

    سلام آگلونما سفید دارم نزدیک یک ماه که برگای پایینش زرد میشن تازه چند تا گل در آورده بود که اونا هم زرد شدن افتاده چیکار باید بکنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام مشکل گیاه شما یا از آبیاری بیش از حد هست یا خاک گلدون بسیار سنگینه با این حال میزان آبیاری رو کاهش بدید و اگه خاک سنگین هست اون رو تعویض کنید.
      ریشه های گیاه رو بررسی کنید و در صورت پوسیدگی اونهارو هرس کنید.

  6. نرگس می گوید

    سلام اگلونمای من داره از ساقه زرد میشه و برگ هاش مایل به سبز کمرنگ شدن . ولی ریشه هاش رو که بررسی کردم سالم بود و برگ ها هم سرحال هستن . اما نمیدونم چرا دارن سبز کمرنگ و مایل به زرد میشن . نظر شما چیه ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      مشکل گیاه شما یا نور نامناسب هست و یا عدم کوددهی.
      اگر گیاه در روز هشت ساعت نور دریافت نمیکنه و فاصله زیادی تا پنجره داره مشکل از عدم تغذیه اون هست.

  7. nazaninakbarizahra می گوید

    سلام گیاه من یه هفته هست که همه برگ ها شل و یکی از آنها زرد شده شرایط هوا و نورش هم خوبه اون یه دونه برگ هم از سر برگ زرد شد

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام.
      کمی از سطح خاک رو بردارید و وضعیت ریشه های گیاه رو ( رنگ اونهارو) به من بفرمایید.

  8. منفرد می گوید

    سلام وقت بخیر من آگلونما برفی دوسه تا از برگهای اون از نوک و لبه شروع به زرد شدن کردن و به تازگی گلدون اون و جابه جا کردم و اینکه نور نسبتا کمی دارن
    و هر ماهی کود دهی انجام میشه
    اما علتش و نمی‌دونم چیه
    چرا زرد شدن

  9. محمد حسین می گوید

    سلام من یه آگلونما برفی دارم که دوتا از برگاش باهم یه دفعه زرد شدمن همیشه خاک رو چک میکنم اگه دو تا سه سانت خشک بود آبش میدم .با این حال از سلامت ریشه مطمئن نیستم.اگه گیاهو از خاک دربیارم و ریشه هاش هوا بخوره خراب نمیشه؟دوتا از برگها هم نوکاش زرد شده

  10. تهمینه می گوید

    سلام من تازه این گیاه رو خریدم یک ماهی میشه..خودش در کل پنچ شش تا برگ داره ..که دوتا برگش هم تازه باز شدن ولی برگای قبلیش همه از نوک تا نصفه برگ سیاه و حالت خشک یا گندیده شده ..چکارکنم ..واین که چند روز یکبار اب بدم

  11. سمیه می گوید

    درود.
    با تشکر از شما بابت زحمات و مطالب زیباتون
    آگلونما برفی من یکی از برگاش از لبه ها زرد شده ، با اینکه نور و خاک و آبیاری مناسبی هم داره، و پانزده روز یک بار کود ۱۰۵۲۱۰ استفاده میکنم براش.دلیلش چی می‌تونه باشه؟

  12. روزبهانی می گوید

    سلام خسته نباشین اگلونما برفی من چندروزه از پایین چندتا برگ زرد کرد الانم برگهایی از بالا نوکشون زرد شدهخیلی دلواپسشم. خاکش زهکشش خوبه. و نورخوب هم داره ابیاری هم وقتی خاکش خشک میشه چک میکنم بعد اب میدم چک کردم کنه هم نداره. دیگه نمیدونم چکار کنم میشه راهنماییم کنین… ممپون میشم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy