کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت آویزان شدن برگهای کروتون چیست ؟ (بعلاوه آموزش درمان)

88

آویزان شدن برگهای کروتون و یا به عبارتی دیگر بی حال شدن برگ های کروتون به دلایل مختلفی رخ می دهد که از جمله آنها می توان به آبیاری غیر اصولی، جا به جایی گلدان گیاه در منزل، نور و درجه حرارت نامناسب و همچنین هجوم آفات به گیاه کروتون اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت آویزان شدن برگهای کروتون را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی بی حال شدن برگ های کروتون خود را تشخیص دهید و با استفاده از راهکار مناسب سریعا گیاه محبوب خود را احیا کنید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی چگونه باعث آویزان شدن برگهای کروتون می شود؟

آویزان شدن برگهای کروتون
آویزان شدن برگهای کروتون

بهترین زمان برای آبیاری کروتون موقعی است که 10 سانتی متر سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد در نتیجه شما به اجبار وظیفه خواهید داشت هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کرده و تنها در صورت لزوم گیاه خود را آبیاری کنید.

از طرفی دیگر در زمان آبیاری کروتون می بایست تمامی نقاط خاک گلدان (کناره ها و وسط) به طور یکسان مرطوب شود و سپس محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، جهت جلوگیری از آویزان شدن برگهای کروتون روند آبدهی گیاه متوقف شود.

بنابراین اگر شیوه آبیاری شما با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد شک نداشته باشید علت بی حال شدن برگ های کروتون شما به خاطر آبیاری نامناسب و غیر اصولی گیاه محبوب تان بوده است که برای احیا گیاه تنها کافیست آن را در زمان و به شیوه صحیح آبیاری کنید تا کروتون شما در عرض یک ماه به شرایط پیشین خود بازگردد.

نور نامناسب محل نگهداری گیاه چگونه باعث بی حال شدن برگ های کروتون می شود؟

بی حال شدن برگ های کروتون
بی حال شدن برگ های کروتون

کروتون نیز مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر برای رشد مناسب و توسعه بیشتر برگ های خود نیاز به نور غیر مستقیم اما کامل خورشید دارد.

اگر فاصله گلدان کروتون تا پنجره بیشتر یا کمتر از دو متر است و گیاه تان در طول روز هشت ساعت نور مناسب خورشید را دریافت نمی کند، در نظر خود داشته باشید علت آویزان شدن برگهای کروتون شما به خاطر نور نامناسب محل نگهداری گیاه است.

بنابراین اگر برای درمان بی حال شدن برگ های کروتون خود قصد جا به جایی گلدان گیاه را دارید (یعنی آن را نزدیک تر و یا دور تر به پنجره کنید) پیشنهاد می شود انجام این کار پس از غروب خورشید باشد تا گیاه محبوب تان بیش از این شوک بیشتری را تحمل نکند.

درجه حرارت کم و زیاد چگونه به برگ های کروتون آسیب می رساند؟

همان طور که قبلا در مقاله ریزش برگ کروتون اشاره کردیم گیاه مذکور در محدوده دمایی 16 تا 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد در نتیجه اگر به دمای محل نگهداری گیاه مشکوک هستید تنها کافیست در کنار گلدان کروتون دماسنج کوچکی را قرار دهید تا دلیل صد درصدی مشکل گیاه شما مشخص شود.

درجه حرارت بیش از 30 درجه سانتی گراد باعث افزایش تبخیر و تعرق برگ های گیاه می شود که به دنبال آن شما شاهد آویزان شدن برگهای کروتون خود خواهید بود.

از طرفی دیگر اگر دمای محل نگهداری کروتون کمتر از 16 درجه سانتی گراد شود، رشد گیاه به طور کامل متوقف شده که به واسطه آن، آب و مواد غذایی در گیاه جریان نخواهد داشت (کروتون از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود).

بنابر آنچه که اشاره شد برای درمان بی حال شدن برگ های کروتون پیشنهاد می شود به دمای محل نگهداری گیاه توجه ویژه داشته باشید (مخصوصا در فصول تابستان و زمستان) و هرگز از گیاه خود در معرض سیستم های سرمایشی، گرمایشی و همچنین درب و پنجره هایی که مدام باز و بسته می شوند نگهداری نکنید.

جا به جایی گلدان گیاه چگونه باعث آویزان شدن برگهای کروتون می شود؟

علت آویزان شدن برگهای کروتون
علت آویزان شدن برگهای کروتون

گاهی اوقات برای آنکه شرایط نگهداری گیاه بهتر شود، شما مجبور خواهید بود گلدان کروتون را در خانه جا به جا کنید به طوری که پس از انجام این کار بلافاصله با آویزان شدن برگهای کروتون خود مواجه می شوید که این مساله جای نگرانی ندارد زیرا اگر شرایط نگهداری گیاه و همچنین آبیاری و کوددهی آن مناسب باشد، کروتون شما در عرض یک ماه به شرایط قبلی خود باز می گردد.

هجوم آفات چگونه باعث بی حال شدن برگ های کروتون می شود؟

آفات گیاهان خانگی با هجوم به برگ های زیبای گیاه از آب و مواد غذایی داخل آنها تغذیه کرده و سبب بی حال شدن برگ های کروتون شما می شوند.

اگر روی برگ های گیاه محبوب خود لکه های عسلک مانند (به طوری کی برگ گیاه چسبناک شده باشد) و همچنین سوراخ های نامنظم ریز را مشاهده می کنید، شک نداشته باشید که علت بی حال شدن برگ های کروتون شما به خاطر هجوم آفات و یا حشرات موذی بوده است.

برای احیا و یا درمان گیاه پیشنهاد می شود لکه های عسلک مانند را با شامپوهای بدون اسانس از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و سپس در صورت مشاهده آفات آنها را با استفاده از سموم شیمیایی مناسب و مربوطه نظیر مالاتیون و دیازینون ار بین ببرید.

آیا رطوبت کم محل نگهداری نقشی در بی حال شدن برگ های گیاه دارد؟

رطوبت کم محل نگهداری نسبت به موارد اشاره شده در این مقاله کمتر باعث آویزان شدن برگهای کروتون می شود با این حال باید عرض کنم گیاه مذکور منشا نقاط گرمسیری و بارانی را داشته و برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت محیطی نسبتا بالا دارد و دقیقا به خاطر همین موضوع است که در شمال کشور به دلیل رطوبت بالا می توان به آسانی از گیاه کروتون نگهداری کرد.

بنابراین اگر هیچ یک از موارد اشاره شده در این مقاله علت بی حال شدن برگ های کروتون شما نیستند پیشنهاد می شود هر چه سریعتر رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید تا کروتون دوست داشتنی شما مجددا سلامتی خود را به دست بیاورد.

روش های زیادی برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی وجود دارد که از جمله آنها می توان به ساختن جزیره و استفاده از رطوبت سازهای برقی اشاره نمود.

برای افزایش رطوبت محل نگهداری گیاه خود به هیچ وجه برگ های کروتون رو با آب اسپری نکنید زیرا انجام این کار اولا تنها برای چند ساعت رطوبت محیط گیاه را افزایش می دهد ثانیا، تجمع قطرات آب روی برگ های گیاه خطر هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی به کروتون را افزایش می دهد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر آویزان شدن برگهای کروتون خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 120 میانگین امتیازات: 4]
۸۸ نظرات
  1. نفیسه عابدی می گوید

    در مورد گل محبوب کروتون اطلاعات دلچسبی ارایه دادید . بینهایت متشکر هستم.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس گزارم از لطف و محبت شما.

      1. اصغر فروغی می گوید

        ازاطلاعات داده شده استفاده کردم ممنونم.

  2. مهدی می گوید

    سلام.
    من این گیاه را بعد از خرید اقدام به تعویض گلدان کردم و گل شوکه نشد و برگها سرحال بودند.(سایز گلدان عوض نشد)
    هفته گذشته کمی کود محلول با پایه قهوه در اب به گیاه دادم.
    گیاه برگهاش اویزان شد.
    چند بار ابیاری کردم تا شاید تاثیر کود را کمتر کنم (به اصطلاح شسته بشه خاک) ولی گیاه همچنان کم طراوت است.
    میفرمایید چکار کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر شرایط نوری و دمایی برای گیاه مناسب هست، شما می تونید از محلول های ضدتنش استفاده کنید تا ظرف یک هفته گیاه احیا شه در غیر این صورت، باید حدودا سه هفته صبر کنید تا این اتفاق به مرور زمان بیفته.

      1. Hadis می گوید

        سلام من این گیاه رو یک ماه یا بیشتر هست ک خریدم و رشدی نداشت روز اول برگهاش ریخت دیروز گلدونش رو عوض کردم با همون خاک الان ک دیدمش برگهاش آویزون هستش و زیر نور غر مستقیم خورشید هست بیشتر وقت ها زیر سایه

  3. عباس علیخانی می گوید

    سپاس از اطلاعات بسیار مفیدتان 🙏🙏🙏

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس از لطف و محبت شما.

  4. رویا می گوید

    سلام وقتتون بخیر من امروز شنیدم بای با دستمال نخیه مرطوب برگارو پاک کنم همین کارم کردم زیرو روشونو پاک کردم آخه دوسه تا برگ اولی یکم شل شده بودن بعدم یکم آب دادم بهش ک خوب بشه ولی نشد بعد شب ک شد حدود یک ساعت گذاشتمش تو تراس ک یخورده هوا بهش بخوره اوردم دیدم همه ی برگاش شل شده مه پاشی کردم خیلی استرس دارم نمیدونم چکار کنم گلدونشو باید عوض کنم یه ماهه خریدمش عوض نکردم چون نمیدونم چه کودی باید بهش بدم دارم میمیرم از نگرانی عاشقشم تورو خدا راهنماییم کنین لطفا

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      به صورت کلی زمانی که گیاه استرس داره نه اون رو جا به جا کنید و نه گلدونش رو تعویض کنید تا زمان بهبودی.
      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید.
      میزان آبیاری ( چه زمانی آبیاری می کنید و زمان آب دهی چقدر آب خارج میشه )، تعداد ساعتی که گیاه نور دریافت می کنه، میزان کوددهی، درجه حرارت شب و روز و میزان رطوبت.

      1. رویا می گوید

        امروز رفتم گل فروشی گفتن گلدونشو عوض کن منم زه کشی کردم بعد خاکو کود ریختم بعد گلدونشو عوض کردم در هفته سه بار آب میدم تقریبا نزدیک پنجره س دمای خونمونم زیاد گرم نیس فقط شوفاژ روشنه ک زیاد گرم نمیشه یه متر از شوفاژ فاصله داره گل

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          ژنتیک هر گیاه کروتون با دیگری فرق داره با این حال مراحلی که امروز طی کردید وضعیت گیاه شما به به احتمال خیلی زیاد بدتر می کنه.
          اما تو این شرایط یه محلول ضد تنش تهیه کنید و بنابر توصیه سازنده محصول از اون برای گیاهتون سه مرتبه استفاده کنید.
          زمانی گیاه رو آبیاری کنید که سطح خاک خشک میشه و زمان آبیاری ابیاری آب از پایین گلدون خارج شه. یک آبیاری خوب بهتر از چند آبیاری ناقص هست.
          اگر خونه سرد هست درجه حرارت ۲۰ تا ۲۵ ۲۶ رو برای گیاه فراهم کنید کروتون منشا نقاط گرمسیری داره و از هوای سرد بیزاره.

          1. مرضیه می گوید

            سلام. کروتون من تازه با تعویض گلدان به خانه من اومده،دو یه تا برگ بالا کمی شل شده ولی با اطلاعاتی که نوشتین متوجه شدم، اما دو یا سه تا برگ کوچیک از پایین ساقه گل حالت لوله ای شکل شده،میشه توضیح بفرمایید چرا؟ممنونم ازتون

      2. رویا می گوید

        زیاد آب نمیدم در حد یه استکان و آبی از گلدون خارج نمیشده تا الان و اینکه عصرا آب میدم بهش
        دقیقا روبروی پنجره س کنار تلویزیون یعنی اگه زیاد نور خورشید بهش نرسه نور تی وی هست بی تاثیره؟آخه پنجره پرده جلوشه

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          آبیاری رو صبح زود انجام بدید عصر کارایی زیادی نداره جز پوسیده کردن ریشه ها.
          گیاه باید در روز حداقل حداقل شش ساعت نور داشته باشه اگر مکان فعلی نور کم هست گیاه رو به محل پرنورتری منتقل کنید.
          نور تلویزیون، نور لامپ و ….. ده درصد نور خورشیدم کارایی نداره.
          شرایطی که عرض شد رو برای گیاه فراهم و انجام بدید تا به مرور زمان احیا شه.

          1. رویا می گوید

            سپاس از پاسخگویی شما چشم حتما فقط این محلول رو نمیدونم از کجا تهیه کنم چندتا گل فروشی رفتم نداشتن

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            خواهش می کنم.
            این محلول تنها تو بازار گل پیدا می تونید پیدا کنید.

  5. مونا می گوید

    سلام کروتون من کلا برگ‌هاش آویزون شده
    همین جمعه خریدم رفتم خونه مادر شوهرم تااخر شب اونجا بودیم بعد اومدیم خونه آوردم خونه گذاشتم کنار اشپزخانه همسرم کفت بزار جلوی پنجره نور بخوره منم صبح جابجا کردم اما کلا آویزون شد وهرچی صبرکردبم آب دادیم هیچ صبح یکشنبه که امروز رفتم سمتش دیدم به چیز سفید مثل تاز عنکبوت روش هست شروع کردم با دستمال خیس پاک کردن ودوباره جلوی نور اما دیدم فایده نداره آوردم سرجای قبلیش شروع کردم زیروروبرگها رو بااب وضدعفونی پاک کردن چون پر از سفیدی شده بود رو برگ ها کمرنگ نه سفید پررنگ خلاصه نمیدونم چیکار کنم شاداب بشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      کروتون شما با ۲ تا مشکل دست و پنجه نرم میکنه، یکی شوک جا به جایی و دیگری آفت.
      حالا که با دستمال تار عنکبوت رو پاک کردید، مشکل تا حدی برطرف میشه اما اگر نشد برای دفعه بعدی از سم استفاده کنید. دیازیون و کنفیدور مناسب هستند.
      شوک جا به جایی حدودا یک ماه زمان میبره اما می تونید محلول ضد تنش تهیه کنید و این بازه زمانی رو به یک هفته کاهش بدید.
      شرایط نگهداری:
      نور غیر مستقیم حداقل روزی شش ساعت.
      آبیاری فقط زمانی که سطح خاک خشک میشه. زمان آبیاری آب از پایین گلدون باید خارج شه.
      دمای ۱۸ تا ۲۶. دمای کمتر از ۱۸ رشد گیاه رو متوقف و برگ هارو آویزون و لوله ای می کنه.
      رطوبت بالای ۶۰ درصد. یا جزیره درست کنید یا دستگاه بخور روشن کنید.
      کوددهی رو هم از فروردین ۱۴۰۱ شروع کنید ماهانه یکبار با دوز تولید کننده.
      همین شرایط رو رعایت کنید گیاه شما احیا میشه.

      1. مونا می گوید

        ممنون آقای فتاح زاده خیلی لطف کردید
        فقط یه سوال دیگه من محلول وایتکس واب زیاد تو خونه اسپری میکنم آیا برای گلم مشکلی پیش نمیاره چون قبل از کروتون بامبو وکاکتوس وزاموفیلیا دارم البته زاموفیلیا رو با کروتون خریداری کردم
        واینکه الان نگاه کردم تو اینترنت یه گل دیدم مثل این اما اسمش زده بود اگلونما از کجا بدونم کدوم هست ممنون چون مسیرم تا گلفروشی خیلی زیاده اینجا امکان عکس ارسال کنم هست

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم
          تا زمانی که روی گیاه اسپری نشه یا برخوردی نداشته باشه، مساله ای پیش نمیاد.
          بله می تونید عکس آپلود کنید.

          1. مونا می گوید

            ازکدوم قسمت عکس ارسال کنم خدمتتون

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            یک عکس از بالا و یکی با فاصله ۳۰ سانتی متری.

          3. مونا می گوید

            منظورم اینجا چجوری اپلود کنم اصلا هیچ جایی برای ارسال عکس نداره

          4. سینا فتاح زاده می گوید

            شما می تونید عکس رو داخل سایت های آپلود عکس گذاشته و لینکش رو اینجا بگذارید.
            اگر برای شما این کار سخت هست می تونید عکس رو به شماره ای که داخل سایت هست واتس آپ کنید.

  6. مونا می گوید

    لطفا کمکم کنید کورتون من برگ‌هاش آویزون شده😭

  7. اکرمی می گوید

    سلام من گل کورتون را ده روز هدیه گرفتم امروز روی برگها را با دستمال تمیز کردم و کمی هم آب دادم تمام برگها آویزون شده گلدان را هم جا به جا کردم ولی تغییری نکرد و برگها بیشتر شل شدن چکارش کنم درست بشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام فعلا تا یک ماه آینده شرایط محیطی رو برای گیاه فراهم کنید و اون رو اصلا جا به جا نکنید.
      هشت ساعت نور غیر مستقیم.
      دمای بین ۱۸ تا ۲۸
      فعلا گیاه رو تغذیه نکنید.
      رطوبت رو با ساختن جزیره افزایش بدید و برگ هارو اسپری نکنید.
      آبیاری زمانی که سطح خاک خشک میشه انجام بدید و زمان آبدهی آب اضافی از انتهای گلدون خارج شه.

  8. zahra می گوید

    سلام یک هفته قبل کورتون خریدم برای دفتر ۳ روز نبودم وقتی آمدم دفتر برگاش شل شده میتونم از کود ضد تنش استفداه کنم ؟ فعلا آب دادم به اندازه ی که از گلدون بیاد بیرون و روی یک میز گذاشتم
    اگر راهنمائی بفرمایید ممنون میشم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام اگر تمامی شرایط مثل نور و دما و رطوبت خوب هست از محلول ضد تنش استفاده کنید.
      فعلا تا دو ماه آینده از کود استفاده نکنید.

      1. zahra می گوید

        سلام روزتون بخیر محلول تنش رو توی گلدون کروتون بریزم یا روی برگها
        ی سوال دیگه ازخدمتتون داشتم روبرو باد پنجره باشه مشکلی داره یعنی باد پنجره براش بده ؟ممنونم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          یک قاشق غذاخوری از محلول رو داخل ۱/۵ لیتر آب بریزید و از اون برای خاک گیاه استفاده کنید و همون روز یک قاشق مرباخوری از محلول رو داخل ۱/۵ لیتر آب بریزید و پشت و روی برگ های گیاه رو اسپری کنید البته قبل از طلوع آفتاب.
          باز گذاشتن پنجره می تونه نواسان دمایی چند درجه ایجاد کنه در نتیجه پیشنهاد می کنم از انجام این کار صرف نظر کنید.

  9. zahra می گوید

    سلام و متشکرم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم.

  10. zahra می گوید

    درود برشما از اینکه وفت میگذارید سپاسگزارم
    محلولی که فرمودید برای خاک گیاه هر چند وقت یکبار استفاده کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم
      دو مرتبه با فاصله ۱۴ روز یکبار هم برای محلول پاشی و هم برای تغذیه خاک مناسب هست. بیشتر از این بهتره استفاده نشه.

      1. Zahra می گوید

        با درود مجدد و احترام .با اجازتون ظهر برای کورتونم جزیره درست کردم و روش کاور کشیدم البته سوراخ گذاشتم طوری که کاور ب برگها نخوره . محلول ضد تنش رو تو شیراز کجا میتونم پیدا کنم جای سراغ دارید لطفا

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          درود
          منظورتون این هست که گیاه الان یک پوشش پلاستیکی کامل داره؟
          با عرض پوزش من اطلاعی از بازار فروش محصولات کشاورزی داخل شیراز ندارم ولیکن گلفروشی ها باید این محلول رو داشته باشن.

  11. Mahla می گوید

    سلام ساقه کروتونم داره پوک میشه توش خالی شده و برگ هایی که از بالا رشد کردن میریزن چیکارکنم توروخدا کمکم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید.
      روش آبیاری، میزان نور، کوددهی، درجه حرارت و همچنین رطوبت.

  12. zahra می گوید

    درود برشما بله کاور کشیدم اما روزی چند ساعت برش میدارم اما نمیدونم تا کی باید روش کاور بکشم ممنون از اینکه وقت میگذارید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم. گیاه نیازی به کاور نداره و بهتره که هیچوت نباشه.

  13. zahra می گوید

    با درود و صبح بخیر
    به کروتونم محلول ضد تنش دادم اما برگها داره میریزه آیا احیاء میشن دوباره؟
    با سپاس

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      درود
      چند روز آینده رو هم صبر کنید تا اثر محلول ضدتنش مشخص بشه.

      1. zahra می گوید

        سلام ممنون از راهمایی تون من به کروتونم محلول ضد تنش دادم برگاش دارن جون میگیرن چند تاش هم ریخت اما چون فرمودید قبل از طلوع آفتاب روی برگها هم اسپری کنم اون ساعت نبودم کی میتونم اینکارو انجام بدم ؟
        ی سوال دیگه آیا نیازی هست کود آهن هم به گلدون بدم؟ با سپاس فراوان

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام خواهش میکنم.
          دیگه نهایتا تا ساعت ۱۰ صبح بهتر هست محلول پاشی انجام بشه.
          فعلا تا استرس گیاهتون کاملا برطرف نشده بهتر هست از کود استفاده نکنید چون همون محلول ضدتنش خودش کمی عناصر غذایی رو داره.

          1. zahra می گوید

            درود برشما
            کروتونم بهتر شده بود دوباره ی کم شل شده اسپری ضد تنش به برگاش زدم هفته دیگه نوبت دوم محلول هست .
            چرا دوباره اینطوری شد؟ ممنون از راهنمایی تون

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            درود
            اگر بعد از استفاده از محلول ضد تنش وضعیت گیاه بهتر شه و مجددا بعد چند روز وضعیت بدتر بشه، حتما تو یه بخش نگهداری گیاه مشکلی هست که باید اون موضوع برطرف شه.

          3. zahra می گوید

            با درود بر شما و ممنون از راهنمایی تون نوبت دوم محلول رو که ریختم خیلی خوب شد خیلی خوشحال و سپاسگزام
            همه برگها صاف شدن اما قبلش چند تا از برگها ریختن امکان جوانه زدن هست ؟ مرسی

  14. نفیسه می گوید

    سلام وقت بخیر
    من گل کروتون را دوهفته پیش هدیه گرفتم ولی در ابتدا گل برگ هاش قهوه شدن و ریختن و الانم همشون بی حالن، کود NPK202020 در آب حل کردم بهش دادم بهتر نشد، پشت پنجره گذاشتم، درجه حرارت هم ۱۶ تا ۲۸ هست هر دو روز یکبار هم بهش آب میدم ولی اصلا بهتر نمیشه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      دو روز یکبار که گیاه رو آبیاری می کنید آب از انتهای گلدون خارج میشه یا خیر ؟؟ و اینکه کمی از سطح خاک رو بردارید و رنگ ریشه های گیاه رو به من بفرمایید.

  15. احمدی می گوید

    سلام روزتون بخیر من گل کروتن دارم ده روزه خریدمش نورش کافیه جلوی پنجره بدون پرده هستش کنارش هم کلی گل هست مثل شلفرا کاج مطبق آگلونما و پتوس و ….امروز متوجه شدم برگای بالایش شل شدن و افتادن خیلی نگرانم محیطش خوبه گرمه دوروزپیش آبیاری کردم و آب زیر گلدانی رو هم خالی کردم الانم خاکش مرطوبه علتش چیه و اینکه چیکارکنم تا شل بودن برگاش حل بشه ممنون اگه راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گرمای محیط نباید بیشتر از ۳۰ درجه باشه و اگر نیست به من بفرمایید:
      ارتفاع گلدون؟
      حجم آبیاری؟
      چند ثانیه طول میکشه آب از انتهای گلدون خارج بشه؟
      رنگ ریشه های گیاه؟

      1. احمدی می گوید

        ممنون
        دوروز کنار شوفاژ روشن بوده که خونه نبودم وقتی برگشتم خاکش خشکه خشک بود آب زیادی بهش دادم که خاکش مرطوب بشه بعد هفت با هشت ثانیا آب از زیر گلدون بیرون اومد ارتفاع گلدون ۲۰ سانته رنگ ریشه ها هم زرد بودن اگه الان تغییر نکنه جزیره هم براش درست کردم ولی خوب نشده بدتر هم داره میشه
        و اینکه یکی بهم گفته آسپرین خرد کنم داخل آب بهش بدم فعلا این کارو نکردم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          آبیاری بعدی گیاه رو زمانی که ۱۰ سانتی متر بالای خاک خشک شد با قارچکش کاربندازیم انجام بدید یک قاشق غذاخوری در دو لیتر آب.
          همین یکبار استفاده از قارچکش کفایت می کنه اما همیشه اجازه بدید سطح خاک خشک شه و بعدا آبیاری کنید طوری که آب از انتهای گلدون خارج شه.
          بعد از یک ماه، خاک گلدون رو تعویض کنید تا این زهشکی سریع باعث از بین رفتن گیاهتون نشه.

      2. احمدی می گوید

        و اینکه وقتی برگشتم خاکش خشک خشک بود آب فراون بهش دادم و شوفاژ هم خاموش کردم یک روز بعد همه ی برگاش شل و آویزون شدم الان هم اصلا حال گلم

  16. Farhad می گوید

    سلام .عرض ادب
    گیاه بنده خیلی خوب و سرزنده بود تا وقتی جاش رو عوض کردم و آفت زد الان حدود ۲ هفتس که برگا از انتها قهوه ای میشوند و میریزند از سم کش مالاتیون هم استفاده کردم ولی بهترنشدن و همین طور ریزش برگ ها ادامه داره .نورکافی دارد .حدود ا ماه هست کود ندادم .ابباری هم تا وفتی سطح خاک خشک نشه نمیدم .کار دیگری باید انجام بدم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام و عرض ادب.
      منظور شما از انتهای برگ نقطه ای هست که برگ به ساقه وصل میشه و یا اینکه نوک برگ رو میفرمایید؟

  17. نفيسه اميري می گوید

    سلام وقت بخیر ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
    من یک هفته س که کروتون پرتقالی خریدم وقتی اوردم خونه دو روز اول خوب بود بعد برگاش اویزون شد و تقریبا ۶٠ درصدش ریخت
    نورش خیلی خوبه البته غیر از روزهای ابری
    اب هم حواسم بود البته چندروز اول به حرف فروشنده اسپری میکردم برگهارو ولی وقتی اینجارو خوندم دیگه اسپری نکردم جزیره درست کردم و کود ضد تنش خریدم
    کود رو که ریختم فرداش یکم برگهاش جون گرفتن ولی دوباره بعد دو روز اویزون شدن
    روی کود نوشته هر ٣ هفته یکبار
    میخواستم بپرسم من بیشتر بهش کود بدم یا صبر کنم همون ٣ هفته؟
    کود امینو اسیده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر.
      اگر ممکن هست گیاه رو زمانی که سطح خاکش خشک شده به سرویس بهداشتی منتقل کنید و ۵ دقیقه آب ولرم روی خاک بگیرید و مجددا گیاه رو به جای قبلیش تو خونه منتقل کنید.
      برای آبیاری بعدی زمانی که سطح خاک خشک شد، یک قاشق غذاخوری از اون کود رو داخل ۲ لیتر آب ریخته و داخل خاک بریزید اگر زهکشی آب شدید بود هم عیبی نداره.
      همون روی یک قاشق مربا خوری از امینو اسید رو داخل دو لیتر آب بریزید و پشت و روی برگ های گیاه رو با فاصله ۳۰ سانتی متری اسپری کنید.
      نیم ساعت بعد از اسپری کردن، کمی تهویه ایجاد کنید تا رطوبت برگ ها سریع از بین بره.

  18. Farhad می گوید

    سلام مجدد .از انتهای برگ ها به طور وسیع قهوه ای میشن و میریزند .الان تقریبا از دوتا گیاه کامل زیر ۱۰ تا برگ مونده .گیاه ازبین رفتس یا میشه کاریش کرد

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      درود.
      قارچکش کاربندازیم رو تهیه بفرمایید و برای آبیاری بعدی گیاه از اون استفاده کنید به طوری که یک قاشق غذاخوری از اون رو داخل دو لیتر آب ریخته و روی خاک گلدون بریزید تا جایی که آب زهکشی خارج شه.
      همون روزی که قارچکشی ریشه رو انجام میدید، به اندازه یک قاشق مرباخوری از قارچکش کاربندازیم رو تو دو لیتر آب بریزید و کمی از اون رو برداشته و پشت و روی برگ های گیاه رو اسپری کنید.
      این مراحل رو یکبار انجام بدید و در صورتی که وضعیت گیاه بهبود پیدا کرد دیگه ادامه ندید در غیر این صورت مجددا ۱۴ روز دیگه همین موارد رو تکرار کنید.

  19. Farhad می گوید

    دقیقا از جایی که برگ به ساقه وصل میشوند قهوه ای میشوند

  20. Farhad می گوید

    دقیقا از اتصال برگ به ساقه

  21. zahra می گوید

    درود برشما ی گلدون مرجان دارم برگاش و گلهاش میریزه علتش چیه
    مثل همیشه زحمت میکشید از راهنمایی تون ممنون

  22. Farhad می گوید

    سلام مجدد .گیاه از ساقه شروع کرد به جوانه زدن .هنوز آبیاری نکردم از قارچ کش استفاده کنم یا کود سه ۲۰ بدهم بهتره یا فقط اب خالی؟

  23. پریا می گوید

    سلام، وقتتون بخیر. ببخشید من یه گیاه کوروتون خرید کردم الان تقریبا سه هفتست. هفته اول خوب بود، من فکر میکنم دچار شوک نشده بود، تا اینکه کود سه بیست (صورتی رنگه، از گلفروشی گرفته بودم) بهش دادم، و اولین برگش افتاد. چون فاصله داشت از پنجره و شرایط نگهداری نور زیاد بود(البته خونه کاملا نورگیره)، منتقل کردم کنار پنجره شمالی نزدیک باقی گلها و تقریبا ۳۰ سانت فاصله داره از پنجره. توی مقاله نوشته بودین ۲متر فاصله مطلوبه فکر کنم. خلاصه که الان روزانه یکی دو برگش میوفته. من مه پاشی میکردم که متوجه شدم چندان اثربخش نیست گویا، باید جزیره درست کنم. اما نگران نورش هستم که آیا تامین میشه یا نه؟ الان نمی دونم جاش رو عوض کنم بهتر میشه یا ممکنه بیشتر دچار شوک بشه؟ در مورد جاش راهنمایی میکنید لطفا، جای مناسب دیگه براش داخل خونه سراغ ندارم. لازمه ببرمش توی تراس و قسمتی که نور مستقیم آفتاب بهش نمیخوره بگذارم چند روز تا شرایطش بهتر بشه؟ لطف می کنید اگر راهنمایی کنین

  24. پریا می گوید

    یه سری از برگش صورتی و کم رنگ شدن انگار…
    ممکنه عکسش رو به شماره ی داخل سایت ارسال کنم؟۹

  25. مرضیه می گوید

    سلام
    وقتتون بخیر
    من یک ماه و نیمه یه کروتون خریدم،هیچ مشکلی نداره فقط برگ هاش شاداب و سرحال میفتن،نه برگاش اویزون و بی حالن نه آفتی داره،حشره کش و قارچ کش هم استفاده کردم فایده نداشت
    لطفاً راهنماییم کنید،ممنون

  26. مرضیه می گوید

    جزیره نداره ولی نورش کافیه
    آبدهی بهش هم منظمه
    برگهایی که میفتن کاملا سالم و شادابن

  27. Farhad می گوید

    سلام مجدد .گیاه از ساقه شروع کرد به جوانه زدن .هنوز آبیاری نکردم از قارچ کش استفاده کنم یا کود سه ۲۰ بدهم بهتره یا فقط اب خالی؟

  28. مهدیه می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    ممنون بابت مطالب مفیدتون فقط یه سوال ما به تازگی خاک کروتون رو تعویض کردیم و جاش رو هم عوض کردیم دچار استرس شده و برگ هاش آویزون شده هنوز خوب نشده .الانم متوجه شدیم کرم داره و در واقع علت تعویض خاکش هم همین بود به نظرتون صبر کنیم حالش بهتر بشه بعد خاکش رو عوض کنیم یا نه الانم میشه این کارو کرد ؟ و اینکه کود مایع که دادیم بهش اوضاع رو بدتر کرده؟

  29. محسن می گوید

    سلام و ارض ارادت گل من هر هفته یکی از برگهاش قسمتیش خشک میشه و بعد از چند روز میوفته لطف میکنیین دلیلش رو بفرمایید

  30. میترا می گوید

    سلام . من ۲ ماه پیش ی کروتن خریدم . اوردم خونه بعد ی ماه ی جابجایی داشت گلدونم و با روشن شدن کولر برگاش شروع کردن ازپایین ریختن .ک متوجه شدم چطور باید مشکلش رو حل کنم و خداروشکر اون موقع برگشت . ی کاور روش کشیدم و حواسم ب نور و رطوبتش بود و اینکه ی روز دیدم تو گلدونم هزارپا هس اونم تعداد بالا ..ی سمی خریدم و پاش ریختم و احساس کردم حال گلم داره بهتر میشه .و داشت جوونه میزد . تا اینکه تصمیم گرفتم گلدونارو عوض کنم بیشتر ب خاطر جنبه زیبایی و اینکه خاک گلدونم خیلی کم بود . من گلو ک از گلدون کشیدم بیرون دیدم پر هزارپا و کرم خاکی بزرگه . خیلی صحنه بدی بود حالم بد شد . میدونستمم ریسکش بالاس ولی دیدن اون صحنه ها حالمو بد کرد . خلاصه تا جایی ک میشد خاکو از ریشه جدا کردم. ب خاطر اینکه اثری از حشرات نمونه ریشه کرتونمو شستم . 😭 خلاصه گلدونو گذاشتم تو گلدون جدید و بهش آب دادم و روز بعد دیدم خای من همه برگاش آویزونه و چن تا برگاشم ریخته . بهش کود هیومیک اسید دادم . الان ۳ روز میگذره و کروتون خوشگلم هنوز برگاش آویزونه ..‌ خیییلی ناراحتم . ب نظرتون ممکنه برگرده ؟ چ کود دیگه ای با چ فاصله زماتی میتونم بهش بدم .
    میشه نظرتون رو بگید ک برنیگرده گلم یا نه ؟!😭😭😭

    1. فرشید می گوید

      خیلی عجیبه دقیقا منم همین مشکل رو داشتم الان دو روز گذشته منم همین ریسک رو کردم نمیدونم چه به سرش میاد چند تا برگش هم خشک شده

  31. فریما می گوید

    سلام
    متاسفانه کورتون من ۲۴ ساعت در هوای آزاد بوده بدون نور مستقیم اما گرمای هوا باعث آویزون شدن برگ هایش شده
    لطفا راهنمایی کنید

  32. محسن می گوید

    سلام . من یه هفته پیش کورتن خریدم . گلدونش رو عوض نکردم با گلدون خوده گلخونه بود ردزهای اول خوب بود بعد سه چهار روز کم کم برگهاش شل شدن گلدونش رو عوض کردم داخل خاکش کرمهای خیلی بزرگ سیاه بود . خاک رو که عوض کردم گل رو داخل محلول ضد تنش گزاشتم تو تشت که یک سوم گلدون داخل آب بود ۳۰ قطره از محلول ریختم گل خوب شد ولی چندساعت بعد دوباره زمانی که داخل تشت بود برگهاش شل شد . دلیلش چی میتونه باشه دوباره میشه از محلول استفاده کرد چه زمانی ؟ فاصله از پنجره هم یک متر میشه تقریبن نورش خوبه ولی فکر کنم رطوبت کافی نمیرسه بهش . جزیره که میفرمایید چجوری میشه تهیه کرد ؟
    شرمنده پیامم طولانی شد . ممنون از پاسخگوییتون ج

  33. سجاد از مشهد می گوید

    سلام جمعه گیاه کورتون گرفتم
    همونجا گلدون برام عوض کرد آوردم مغازه فردا صبح همه برگ ها آویزون شدن با پرس و جو از گلفروشی گفتن برگ هایی که براق نیست و از قبل آسیب خورده است رو ازش جدا کنم منم این کار رو کردم ولی هنوز متاسفانه هیچ اتفاق خوبی براش نیفتاده به ابنم اشاره کنم که گلدون در جایی هست داخل مغازه که نور کافی مصنوعی رشد گیاه دریافت میکنه تحویه هوا داره و تعداد ۵۰ گلدون دیگه با این شرایط به خوبی رشد میکنند آبیاری رو هم صبح به صبح انجام میدم میشه راهنمایی کنید الان برای بهتر شدن حال این گیاه باید چی کار کنم . الان ساقه ها همه دارن به پایین گلدون میرسند از بس که پژمرده شده

  34. زهرا می گوید

    با سلام
    گیاه کورتون رو از رشت گرفتم و تا تهران داخل ماشین خیلی جابه جا شد وقتی رسیدیم خونه برگ هاشو با دستمال مرطوب پاک کردم و از اونموقع به بعد گیاه برگ هاش آویزان شد میتونید راهنماییم کنید باید چیکار کنم تا دوباره سرحال بشه

  35. ناصر می گوید

    سلام ووقت بخیر عذر خواهی میکنم یک گلدان کروتون خریدم درمنطقه شمال داخل پذیرایی قرارش دادم ۵. متر باپنجره شمال ساختمان فاصله داشت چون درب باز وبسته میشد وهوای کمی سرد میومد داخل مجبورشدم ببرم داخل اتاق خواب اونهم بافاصله همون نیم متر از پنجره شمالی قرارش بدم که درب اتاق خواب همیشه بازهست داخل راهرو اما شوفاژ روشن هست درجه حرارت از ۲۰ تا۲۲ متغیره اما پس از چند روز حس کردم برگهاش آویزان شده خاک گلدان مناسب داشتم وقتی گل را از گلدان اولیه خارج کردم اصلا جایی برای ریشه نداشت گلدان بزرگتر براش عوض کردم قارچ کش اوکسی کلرور مس بهم داده گل فروش اونراهم مقداری داخل آب ریختم آب دادم تا از ته گلدان خارج شد زهکش خوبی داره ۱۰ روز یکبار درآذر ماه بهش آب میدم چند روزی برگهاش صاف شد اما بطرف بالانرفت الان دوباره برگهاش آویزان شدن خاکش هم رطوبت داره مع الوصف کو اسید هیومیک را نصف قاشق چایخوری با نیم لیترآب حل کردم حدود ۲۵۰ سی سی از این آب مخلوط با اسید هیومیک را درسح گلدان پخش کردم اما بازهم برگهاش آویزان هست وبعضی از برگهاش تغییر رنگ داده وبرگها نرمتر از روز اولش هستن میشه نجاتش داد لطفا راهنمایی کنید چکنم ممنونم

  36. :عبدالناصر فنائی می گوید

    سلام وقت بخیر کروتون سبززرد خریداری کردم کناره پنجره شمالی قرار داره ورطوبت هوا درشمال خوبه اما داخل اتاق خواب هست وشوفاژ داریم اما درجه حرارت ۲۲ تا۲۳ درجه دراین فصل بیشتر نیست البته گل کنار شوفاژ نیست وچند متری فاصله داره از رادیاتور هوای سردهم داخل اتاق نمیاد اما مقداری روی برگها زمانیکه خریدم آوردم منزل چسبناک بود باشامپو بدون اسانس مخلوط درآب با دستمال زیر وروی برگهاش راتمیز کردم حس کردم گلدانش کوچکه چون یکمتر ارتفاع داره گلدان راهم باخاک مخصوص هم قارچ کش زدم وتعویض کردم فاصله آبیاری ۱۰ روز یکبار بود زیر گلدان هم جزیره بزرگتر از سطح گلدان درست کردم وگلدان داخل زیرگلدانی خودش را روی سنگریزه های داخل جزیره گذاشتم اسید هیومیک هم هنراه باآبیاری سری دوم بعداز تعویض گلدان بمقدار نصف قاشق چایخوری ونیم لیترآب مخلوط وبهش دادم اما پس از چند روز برگهاش شروع به ریزش تک تک کرد والان کل برگهاش آویزان شده دیگه آب بهش ندادم حتی گلدان جدید را کفش شن درشت هم برای زهکشی ریخته ام سوراخ های کف گلدان هم بیش از ۱۰ سوراخ داره آیا این آویزان شدن درست میشه وبرگها بالاخواهند رفت چون ریرش برگ قطع شده واگر مدتی بگذره امکان برگ درآوردن جای برگهایی که ریخته وحود داره یانه ضمنا اگر جواب نداد میشه ساقه این گل را باکمی فاصله از سطح خاک گلدان قطع کنم که دوباره پاجوش بزنه وبقیه ساقه راهم میشه قلمه زد یاخیر ممنونم اگر به سوالاتم پاسخ بدید تشکر میکنم

  37. محمد اسدی می گوید

    سلام شب ولنتاین یه گل کروتن خوشکل گرفتم آوردم خونه زیر نور گیر که همون گلخانه خونمون هست گذاشتم و ۲ روز بعد بهش ۱ لیوان آب دادم و اینکه الان برگاش کلا آویزان شده و واقعا قلبم بدرد اومده خواهشا راهنمایی کنید ….

  38. سارا می گوید

    سلام وادب یک ماهه کوروتون خریدم فروشنده به وقت خرید گلدون وتعویض کردو کوددهی کرد از پنجره جنوبی حدود یک ونیم متر فاصله داره و نور از پشت شیشه داره آبدهی تا خشک شدن عمق سه تا چهار سانتی خاک هست بااستفاده از سیخ چوبی چک می کنم ولی برگهای پایین آویزون شدن وگاها میبینم که ریزش برگ داره عنایت بفرمایید چه اقدامی کنم ممنون از پاسخگوییتون

  39. الهام می گوید

    سلام .من امروز این گل رو از بازار گل خریدم .خاک و گلدان هم همانجا خودشون آماده‌کردن. گل خوب لود .آوردم خونه گذاشتم رو اپن . گل فروش گفت چون خاکش تازه هست آبش ندید.توی خونه من برگهاش رو که حسابی کثیف بود تمیز کردم .و بعد از چند ساعت دیدم .برگهای شل و بی‌حال شده .باد کولر هم مستقیم بهش میخورد.ی خورده بهش آب دادم و کولر رو خاموش کروم. الان باید چکار کنم .خیلی نگرانشم

  40. ... می گوید

    سلام وعرض ادب و ممنون از مطالبات خوبتون
    دیروز یه گلدون بزرگ کورتون برامون کادو اوردند و اولش سرحال بود و بعد چند ساعت تمام برگاش بیحال شده و خیلی ناراحتم براش و دستگاه بخور سرد روشن کردم و مشما کشیدم روش و همچنان باحاله میشه راهنماییم کنید؟
    و اینم بگم چند ساعتی یه جای خونه مون دوشب گذاشتمش پشت پنجره و الانم چند ساعتی بخور روشنه و هیچ تغییری نکرده

  41. احمد می گوید

    سلام وقتتون بخیر من دقیقا ۶ روزه گل کوروتون خریدم تو گل فروشی گلدونشو با یه گلدون بزرگتر تعویض کردم تا امروز سرحال بود ولی امروز متوجه آویزون شدن برگهاش شدم ، ۲ روز یک بار آبیاری کردم کنار پنجره گذاشتم البته پرده رو در طول روز کنار میزنم که نور بهش بخوره با اینکه نمیدونم نور مستقیم باید باشه یا پشت پرده موقعیکه آبیاری میکنم چندتا کرم سیاه رنگ ریز از گلدان خارج میشه که نمیدونم برای گل ضرر داره یا نه در ضمن برای اب دادن گلدان رو میچرخونم که میخوام بدونم ضرر داره یا نه لطفا راهنمایی کنید ممنون 🙏

  42. حسین صدیقی می گوید

    سلام.وقتتون بخیر.
    دوروز بعداز خریداری کورتون .گلدونش وعوض کردم .همچنین خاکشو.چون یه کرم داخلش بود. یه روز بعد بوته رنگیش .برگاش افتاده شده ولی بوته سبزش تقریبا سالمه. لطفا راهنمایی کنید.

  43. جواد می گوید

    با سلام گل کروتن یه هفته گرفتم خوب بود که یه روز به مدت سه ساعت بیرون گذاشتمش بعد آوردم داخل خونه که برگاش بی حال شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy