کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت ریزش برگ کروتون چیست ؟ (بعلاوه آموزش درمان)

76

علت ریزش برگ کروتون واکنش گیاه نسبت به استرس های محیطی می باشد و این تنش های محیطی اغلب به واسطه ی تغییر ناگهانی محل نگهداری گیاه و همچنین شیوه ی نامناسب نگهداری از کروتون ایجاد می شوند. گیاه آپارتمانی کروتون از گیاهان آپارتمانی بزرگ منشا گرمسیری داشته و علاقه مند به رطوبت محیطی بالا است.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به صورت جداگانه به تمامی دلایل ریزش برگ کروتون و همچنین اصول نگهداری از کروتون در محیط خانه می پردازیم تا بتوانید به آسانی علت ریزش برگ های گیاه را تشخیص داده و با رفع مشکل پیش آمده برای سال های متمادی از گیاه خود مراقبت کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چه عواملی باعث ریزش برگ کروتون می شوند؟

علت ریزش برگ کروتون
علت ریزش برگ کروتون

گیاه کروتون از گیاهان آپارتمانی نسبتا مقاوم است با این حال گیاه به شدت به تغییرات محیطی حساس بوده و در واکنش نبست به این تغییرات، در درجه ی اول برگ های زیبای خود را دچار ریزش می کند که همین امر برای بسیاری از افراد که به تازگی گیاه را خریداری کرده و آن را به خانه منتقل می کنند، شگفت آور است.

علت این موضوع آن است که کروتون در حال سازگاری با شرایط جدید خانه می باشد که البته این اتفاق جای هیچگونه نگرانی نخواهد داشت و گیاه به زودی به فرم ایده آل خود باز خواهد گشت.

با این حال اگر گیاه را مدتی طولانی است که خریداری کرده اید و هم اکنون شاهد ریزش برگ های کروتون هستید باید عرض کنم شرایط نگهداری گیاه در خانه مناسب نیست و عواملی نظیر تغییرات دما، نور و رطوبت، علت ریزش برگ کروتون شما هستند که گیاه را تحت فشار قرار داده و به آن آسیب می رسانند.

به عنوان مثال خدمت شما عزیزان درارتباط با تغییرات دما عرض کنم که قرار دادن گیاه در معرض منافذ خانه و یا قرار دادن گیاه در معرض سیستم های سرمایشی و گرمایشی در فصول گرم و سرد سال، سبب نواسانات دمایی شده و گیاه را دچار استرس می کند.

گیاه کروتون علاوه بر شرایط نامناسب محیطی محل نگهداری، نسبت به شیوه ی پرورش شما نیز حساسیت بالایی دارد به طوری که در طبیعت زیستگاه گیاه مناطق گرم، آفتابی و مرطوب بوده و از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما محسوب می شود و در صورتی که شما الزامات ایده آل را برای گیاه خود در خانه فراهم نکنید، کروتون از شما خشمگین شده و با ریزش برگ هایش خشم خود را به شما نشان می دهد.

فراتر از آنچه که تا به حال اشاره شد گیاه آپارتمانی کروتون، گیاه آسیب پذیر در مقابل بیماری گیاهان آپارتمان بوده که به واسطه آن ریشه های گیاه پوسیده می شود که صد البته در اینجا مقصر اصلی شما هستید که آبیاری گیاه را به بیش از حد انجام داده اید.

از سویی دیگر عواملی نظیر آبیاری کم و همچنین استفاده نامناسب از کود گیاهان آپارتمانی نیز از دیگر علت ریزش برگ کروتون هستند که در ادامه مقاله هر یک را به صورت جداگانه تشریح خواهیم کرد.

هر آنچه که باید برای نگهداری و علت ریزش برگ کروتون بدانید

نگهداری کروتون
نگهداری کروتون

خاک مناسب کروتون: برای گیاه خود خاکی غنی از هوموس با قدرت زهشکی بالا خریداری کنید زیرا استفاده از این خاک از تجمع آب اضافی در خاک جلوگیری کرده و ریشه ی گیاه را در معرض پوسیدگی قرار نمی دهد.

از سویی دیگر می توانید با اضافه کردن مقداری پرلیت، راندمانی هوادهی به ریشه های گیاه را افزایش داده و باعث رشد بهتر آنها شوید.

گلدان مناسب کروتون: گلدان مناسب کروتون گلدانی است که دارای منافذ زهشکی در انتهای خود باشد تا بتواند به آسانی آب اضافی حاصل از آبیاری گیاهان آپارتمانی را تخلیه کرده و مانع از ریزش برگ کروتون شود.

برای تخلیه بهتر آب می توانید مقداری شن به انتهای گلدان اضافه کرده و سپس خاک غنی از هوموس را استفاده کنید. لازم به ذکر است کروتون هر دو سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد.

نور مناسب کروتون: نور مناسب برای نگهداری کروتون نوری است که به مدت 8 ساعت در طول روز برای گیاه فراهم باشد ولیکن به علت شرایط ژنتیکی گیاه بهتر است در طول روز کروتون به 2 ساعت نور مستقیم خورشید و 6 ساعت نور غیر مستقیم خورشید دسترسی داشته باشد.

در صورتی که شرایط نوری مذکور برای گیاه فراهم نباشد، ریختن برگ کروتون اتفاق افتاده و از زیبایی گیاه به شدت کاسته می شود.

درجه حرارت کروتون: گیاه آپارتمانی کروتون در محدوده دمایی 16 الی 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد که فراهم کردن این دما به سادگی در خانه میسر می باشد ولیکن آنچه که باعث و یا علت ریزش برگ کروتون می باشد، نوسانات دمایی بوده که اغلب در زمانی که گیاه در معرض منافذ خانه، سیستم های سرمایشی و گرمایشی و تهویه ای قرار می گیرد، رخ می دهد.

رطوبت گیاه کروتون: گیاه آپارتمانی کروتون، گیاهی گرمسیری است در نتیجه برای پرورش و نگهداری گیاه در خانه می بایست رطوبت 40 الی 80 درصدی برای گیاه فراهم باشد تا با ریزش برگ های کروتون مواجه نشوید.

روش های زیادی نظیر استفاده از زیر گلدانی و یا قرار دادن گیاه در کنار سایر گیاهان آپارتمانی برای تامین رطوبت محیطی مناسب کوتون وجود دارد با این حال برای افزایش رطوبت محیطی گیاه برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را درسایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

آبیاری گیاه اپارتمانی کروتون: همان طور که در آبیاری کاکتوس ها اشاره شد آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی نظیر کروتون در فصول مختلف تفاوت دارد زیرا عوامل زیادی در تسریع روند خشک شدن خاک دخیل هستند بنابراین پیشنهاد می شود هر گاه 7 الی 10 سانتی متری بالای سطح خاک گلدان خشک است اقدام به آبیاری کروتون نمایید.

برای جلوگیری از برگ ریزی کروتون همواره از آب ولرم برای آبیاری گیاه استفاده کنید تا گیاه دچار شوک و یا تنش نشود.

زمانی که آبیاری گیاه را با آب ولرم آغاز می کنید به محض خارج شدن آب آبیاری از انتهای گلدان سریعا آبیاری را متوقف کنید تا آب بیش از حد سیستم ریشه ای گیاه را در بر نگیرد. لازم به ذکر است اگر آب مصرفی بیش از حد و یا گرم باشد به سیستم ریشه ای گیاه آسیب رسانده و آنرا در معرض انواع تنش ها قرار می دهد.

از سویی دیگر خاک گلدان می بایست در عرض 15 دقیقه تمامی آب اضافی آبیاری را از انتهای گلدان خارج کرده و در زیر گلدان جمع کند.

در صورتی که مشاهده می کنید این روند همچنان بیش از 15 دقیقه به طول می انجامد، برای جلوگیری از ریزش برگ کروتون می بایست سریعا خاک گلدان را تعویض نمایید.

برای جلوگیری از ریزش برگ های کروتون و حفظ شادابی و سر زنده نگه داشتن گیاه، ماهانه یک بار در فصول بهار، تابستان و پاییز گیاه را توسط کود گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید و سپس روند کوددهی کروتون را در فصل زمستان به طور کلی متوقف کنید.

تمیز کردن کروتون: برای آنکه برگ های ضخیم و چرمی کروتون راندمان بالاتری را در فتوسنتز داشته باشند تا تولید انرژی در گیاه به حداکثر برسد، هر زمان که احساس کردید گیاه به نظافت نیاز دارد برگ های گیاه را توسط یک پارچه ی تمیز و مرطوب تمیز کنید.

در صورتی که تمایل دارید به طرق دیگر برگ های گیاه خود را نظافت کنید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

آفات و بیماری های کروتون: در ارتباط با هجوم بیماری ها به گیاه جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد زیرا در صورتی که آبیاری گیاه به صورت صحیح انجام شود خطری گیاه شما را تهدید نمی کند.

اما در مورد آفات گیاهان خانگی می توان به هجوم کنه و شته ها اشاره نمود که هجوم آنها به گیاه از دیگر علت ریزش برگ کروتون می باشد در نتیجه می بایست بافت رویشی گیاه دائما بررسی شود تا در صورت هجوم آفات گیاه آپارتمانی با غبارپاشی آب اقدام به حذف فیزیکی آنها نمود.

سوالات متداول

علت قهوه ای شدن لبه برگ کروتون چیست؟

سوای ریزش برگ کروتون، گاهی در پرورش گیاه با قهوه ای شدن لبه برگ کروتون مواجه می شوید که علت این قهوه ای شدن لبه برگ کروتون به علت کمبود رطوبت محیطی، خشکی بیش از حد خاک و قرار گرفتن گیاه در معرض درجه حرارت سرد می باشد.

آیا کروتون برای افراد و حیوانات خانگی سمی است؟

بله در صورت هرس کردن گیاه شیره ای سمی از بافت رویشی کروتون خارج می شود که ماده ی مذکور به شدت بر پوست اثرگذار بوده و سبب تحریک آن می شود بنابراین لازم است در صورت لمس کردن و هرس گیاه حتما از دستکش و لوازم باغبانی مناسب استفاده کنید.

از سویی دیگر مراقب باشید تا اگر از حیوانات خانگی مراقبت می کنید هرگز حیوان شما از برگ گیاه تغذیه نکند زیرا شیره ی موجود در برگ گیاه، برای حیوان خانگی به شدت مضر بوده و باعث حالت در تهوع در حیوان خانگی می شود.

آیا گیاه آپارتمانی کروتون به هرس نیاز دارد؟

گیاه آپارتمانی کروتون نیاز به هرس شدید و یا زیاد ندارد و همین قدر که تنها شاخه و برگ آسیب دیده و از بین رفته ی گیاه حذف شود، کفایت می کند. بهترین زمان هرس کروتون در فصل بهار و یا به عبارتی همان شروع فصل رشد گیاه می باشد.

در صورتی که در مورد هر یک از دلایل ریزش برگ کروتون و شیوه ی نگهداری گیاه در خانه سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 208 میانگین امتیازات: 3.9]
۷۶ نظرات
  1. دنیا می گوید

    سلام من ۳مدل کروتون ۲ هفته پیش خریداری کردم و گلدانشون هم همونجا برام عوض کردن. ۱هفته خوب بود، ولی از ۱هفته قبل کروتون پنجه کلاغی من همش برگاش میریزه، شرایط نگهداریشون مثل هم. نیاز هست از گلدان دربیارم و ریشه رو بررسی کنم و اینکه لطفا بگین دوباره از اونجایی که ریخته برگاش درمیاد؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      فعلا تا دو هفته تنها بهترین شرایط نگهداری را برای گیاه فراهم کنید چون فعلا به نظر میاد ریزش برگ های گیاه به خاطر این باشه که داره با شرایط جدید خودش وفق پیدا می کنه.
      با طی شدن دو هفته اگر ریزش برگ ها کم و یا متوقف نشد، ریشه هارو بررسی کنید.
      بله به مرور زمان تولید برگ انجام میشه ولی زمان بر هست.

      1. نعل می گوید

        یک کروتون خریدم یکسال و نیم تو پاسیو خونه نکهداری میکنم الان کلا برگهاش ریخته فقط ساقه مونده اونم شپشک ارد مانند زده با اب صابون و دستمال کاغذی پاکش کردم ایا امکان داره احیا شه هردوروز یکبارهم اب میدم بهش جاش هم تقریبا گرم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          اگر ساقه سالم هست با نگهداری صحیح می شه گیاه رو احیا کرد که به شرایط نگهداریش تو همین مقاله اشاره شده.
          اگر مجددا آفات به گیاه حمله کردند برای از بین بردن اونها از سم مالاتیون و یا دیازینون استفاده کنید.

          1. Asal می گوید

            سلام من ۲ هفته ای هست که گیاه خریدم و به خونه اوردم برگهای سبز و کوچیکش میریزه علتش چی هست ؟ چیکار باید بکنم ؟

    2. نسرین می گوید

      سلام من دو هفته هست که کوورتون خریدم گلدونشم عوض نکردم ولی برگاش همش داره میریزه چیکار کنم

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام دوست عزیز
        علت ریزش برگ کروتون شما به خاطر استرس جا به جایی گیاه هست به طوری که قبلا در گلخونه بوده و الان در محیط خانه.
        بهترین کار این هست که تنها شرایط ایده آل محیطی رو برای گیاهتون فراهم کنید تا به مرور زمان با شرایط جدید خودش وفق پیدا کنه.

        1. ستاره می گوید

          گیاه من هفت ماهه که خریدم برگاش ریخت و برگ جدید داده ولی تعدادش محدوده مثلا همش دهتا داره تا برگ یازدهم رو میده یه برگ میفته ازش و اندازه برگاشم دیگه بزرگ نمیشه همش کوچیکه ، گلدونشم عوض نکردم

  2. کاظم می گوید

    سلام مدت سه هفته ای هست که کورتن پنجه کلاغی گرفتم خاکشم همونموقع عوض کردم و تقریبا شرایطش خوبه جدیدا برگ های پایینیش ریزش پیدا کردن و یه حشره ی سفید رنگ کوچکی رو هم وسط برگش پیدا کردم که زنده بود لطفا راهنمائی بفرمائید که جهت ریزش و از بین بردن اون حشره چه کار باید بکنم با تشکر فراوان.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گیاه رو کاملا بفرمایید و اینکه حشره چه حشره ای هست شته یا چیز دیگه؟

      1. کاظم می گوید

        شرایط نگهداریش اینه که نور افتابش غیر مستقیمه ولی نور کافی وجود دارد و اینکه حشره سفید رنگ و کوچکه به اندازه تقریبی یه ارزن و زنده و دارای پاهای ریز می باشد ، با تشکر بابت پاسخگویی شما ، ضمنا حدود ۳هفته که گل و گرفتم و گلدون و هم عوض کردم تاکنون هیچ رشدی نداشته و اثری از برگ در اوردن بر روی گل نیست تاکنون فقط دو برگ از پایین افتاده و سر برگ ها به جای اینه به بالا باشه بیشتر رو به پایین شده ولی رنگ برگ ها تغییری نکرده .

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          برای از بین بردن حشره می تونید از سم مالاتیون با رعایت دوز مناسب استفاده کنید.
          شما تنها نور رو به من گفتید.
          لطفا شرایط آبیاری، درجه حرارت محیط و میزان رطوبت رو هم بفرمایید.

          1. کاظم می گوید

            با عرض سلام آبیاری رو به صورت هفته ای دو تا سه بار و ضمنا زهکشی خاک هم مناسبه چون بعد آبیاری آب از ته گلدون خارج میشه ، آب پاشی روی برگ ها هفته ای دو الی سه بار انجام میشه ، ضمنا درجه حرارت با توجه به اینکه گل داخل خونه نگهداری میشه متغیر هستش زمانی که هوا گرمه دما تا ۳۰ درجه میره و زمانی که هوا سرده دما تقریبا ۲۳هستش به هیچ عنوان نمیشه دما رو ثابت نگه دارم و به علت اینکه در منطقه گرم و خشک (بیرجند) هستیم فاقد رطوبت مطلوب هست ، تشکر از اینکه سوالها را پیگیری میکنید.

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            خواهش می کنم
            میزان آبیاری گیاه خیلی زیاد هست اون رو کاهش بدید و زمانی که ۱۰ الی ۱۵ سانتی متری سطح خاک خشک میشه آبیاری کنید.
            درسته زهکشی خاک مناسبه این موضوع به خاطر نو بودنه خاک هست.
            خوب متاسفانه کار زیادی نمی تونید برای درجه حرارت کنید فقط اگر مقدوره کاری انجام بشه که دمای روز و شب گیاه بیش از ۱۰ درجه اختلاف نداشته باشه.
            با رعابت نکات اشاره شده و اینکه تازه گیاه رو خریداری کردید و کروتون شما مشغول سازگاری با شرایط جدید خودش هست، به مرور زمان تا دو هفته دیگه گیاه احیا خواهد شد.

  3. کاظم می گوید

    شرایط نگهداریش اینه که نور افتابش غیر مستقیمه ولی نور کافی وجود دارد و اینکه حشره سفید رنگ و کوچکه به اندازه تقریبی یه ارزن و زنده و دارای پاهای ریز می باشد ، با تشکر بابت پاسخگویی شما ، ضمنا حدود ۳هفته که گل و گرفتم و گلدون و هم عوض کردم تاکنون هیچ رشدی نداشته و اثری از برگ در اوردن بر روی گل نیست تاکنون فقط دو برگ از پایین افتاده و سر برگ ها به جای اینه به بالا باشه بیشتر رو به پایین شده ولی رنگ برگ ها تغییری نکرده .

  4. کاظم می گوید

    با عرض سلام آبیاری رو به صورت هفته ای دو تا سه بار و ضمنا زهکشی خاک هم مناسبه چون بعد آبیاری آب از ته گلدون خارج میشه ، آب پاشی روی برگ ها هفته ای دو الی سه بار انجام میشه ، ضمنا درجه حرارت با توجه به اینکه گل داخل خونه نگهداری میشه متغیر هستش زمانی که هوا گرمه دما تا ۳۰ درجه میره و زمانی که هوا سرده دما تقریبا ۲۳هستش به هیچ عنوان نمیشه دما رو ثابت نگه دارم و به علت اینکه در منطقه گرم و خشک (بیرجند) هستیم فاقد رطوبت مطلوب هست ، تشکر از اینکه سوالها را پیگیری میکنید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      برگ های گیاه رو غبارپاشی نکنید به هیچ وجه.
      اگر دستگاه بخور دارید با اون رطوبت گیاه رو افزایش بدید اگر نه، یک ظرف آبی خالی بزارید کنار گیاه با تبخیر آب رطوبت کروتون شما افزایش پیدا کنه.

  5. کاظم می گوید

    ببخشید گلدان من پایه داره میتونم از زیر گلدانی به عنوان ظرف آب استفاده کنم و همون زیر گلدانی رو جهت رساندن رطوبت لازم به گل پر آب کنم و حالت جزیره ای بهش بدم ، با تشکر، در ضمن چطوری میتونم عکسی از گلم جهت راهنمایی بیشتر و نظر کارشناسی تان ارسال کنم.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      بله از زیر گلدونی می تونید استفاده کنید مشکلی نداره.
      عکس گیاه رو به پیج اینستاگرامی ما بفرستید.
      persialearn_com@

  6. کاظم می گوید

    عکس و در پیج تان فرستادم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس.

  7. مسعود می گوید

    سلام،من یه کروتون دارم چهارماهه خریدم الان یماهه شروع کرده به ریزش،برگها کمی زرد میشن و میوفتن رطوبتش مناسبه افتابم کامل دریافت میکنه،ممکنه کرم خاکی باعث این ریزش باشه،چون سم سوین دادم اثری از هزارپا نبود،فقط میمونه کرم چون با تحربه ایی که دارم کرمها مقاومترن و خودشونو نشون نمیدن برعکس هزارپا که سریع با سم روی خاک میاد…ممنونم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      به میزان نور و رطوبت اشاره کردید.
      شرایط آبیاری و درجه حرارت کروتون رو هم بفرمایید.

    2. رها می گوید

      سلام وقتتون بخیر. من تقریبا یک ماهه پیش ی گیاه کروتون خریداری کردم که گلدونمم بزرگه چون گیاهم چندساله ست و پر از برگ. الان چند روزه روزی چند تا برگاش میریزه. از گلخونه یی که گرفتم صاحب اونجا بمن گفتن که برگ های گیاه رو هرروز با اسپری آب پاشی کنم تا رطوبتش تامین شه. حتی از چند نفری هم پرسیدم اونا هم همینو گفتن. اما الان تو سایت شما خوندم که نباید اینکارو کرد. ممکنه بخاطر اسپری کردن برگاش شروع به ریختن کرده باشه؟ البته اینم بگم از روز اول برگاشو اسپری میکردم اما ریزش نداشتن تا الان. من گیاه رو هم زیر پنجره پذیرایی نگه میدارم پنجره هم اکثرا باز هستش آیا اینم ممکنه تاثیری بزاره تو ریزش گیاه؟ممنونم میشم از پاسخ شما.

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام
        اگر روی برگ های علائم بیماری رو مشاهده می کنید یعنی طوری که گیاه قارچ گرفته باشه علت ریزش برگ گیاه شما همون غبارپاشی و اسپری هست.
        در غیر این صورت خیر ریزش برگ های گیاه شما دلیل دیگه ای داره.
        من مخالق تامین رطوبت با اسپری کردن هستم اگر می توانید برای گیاه جزیره درست کنید با از دستگاه بخور استفاده کنید.
        اگر باز گذاشتن پنجره دمای محل نگهداری رو بالا ببره بله امکان داره.

        1. امیر حسین می گوید

          سلام
          ۱۰ روزه یک کروتون پترا خریده ام
          گلدان آن توسط فروشنده تعویض شده ولی کلیه برگهای آن ریخته است. سرشاخه هم بی حال است. امکان دارد گیاه زنده بماند.؟

          1. سینا فتاح زاده می گوید

            سلام
            اگر می فرمودید بخشی از برگ های گیاه ریخته میگفتم طبیعی هست و باید یک ماهی منتظر بمونید تا گیاه با شرایط جدید خودش سازگار شه با این اوضاعی که میفرمایید شرایط نگهداری گیاه رو کامل شرح بدید تا مشکل مشخص شه.
            میزان دریافتی نور، درجه حرارت، رطوبت، میزان آبیاری و اینکه از کود استفاده کردید یا خیر.
            در صورت امکان کمی از سطح خاک رو هم بردارید و وضعیت ریشه هارو به من اطلاع بدید.

  8. محمد لتسو می گوید

    باسلام حدود دو ماهه که گیاه کروتون خریدم الان چند روزیه برگهای تازش می‌ریزه ممنون میشم اگه راهنماییم کنید،😊😊

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گیاه رو به صورت کامل بفرمایید.

  9. زهرا می گوید

    با سلام
    من حدود یک ماه و نیم هست که کروتون خریدم و توی همون گلخونه گلدون و خاکش رو عوض کردن.
    اما برگ هاش شروع به ریزش کرده بعد که تحقیق کردم گفتن نور محیط کافی نبوده
    منتقلش کردم پشت پنجره که حدود ۴ساعت نور مستقیم داره و پنجره هم باز هستش.آب هم هر وقت سطح خاک خشک بشه بهش آب میدم.زهکشی هم مناسبه
    دما هم تقریبا ۳۰درجه هستش.علت ریزش برگ ها چی میتونه باشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      نور رو هشت ساعت غیر مستقیم کنید.
      پنجره رو باز نگذارید.
      آبیاری و دما مشکلی نداره سعی کنید رطوبت رو افزایش بدید و گیاه رو تغذیه کنید.

  10. علی ترحم می گوید

    سلام خسته نباشید یه گیاه کورتون رو الان ۳ دارم یه گیاه سه شاخه ای رشدش خیلی خوب و الان داره از همه جایش شاخه و برگ می زنم ولی متاسفانه برگهای بزرگ قدیمی ترش دارن می ریزن نور و مکانش اوکی مواد نقضی هم بهش دادم بنظرتون مشکلش کجاست

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز.
      چه تعداد برک کروتون شما می ریزه یعنی در طول ماه جند برگ می ریزه و اینکه آیا برگها نوک، لبه و یا وسطشون علائمی بیماری دارن یا خیر؟

  11. rahil می گوید

    سلام روز خوش من این گیاه ۳ ساله خریدم الان یک هفته هست برگ هاش میریزه و فقط ساقه مونده ابیاری رو منظم انجام دادم جای گلدونم پشت پنجره بوده تو زمستون و بهار برگا عالی و زیاد شد ولی الان نمیدونم چرا حالش بده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      چه زمانی آبیاری رو انجام میدید و اینکه زمان آبیاری اب از انتهال گلدون خارج میشه و یا خیر؟
      گیاه چند ساعت نور داره؟
      دما روز و شب؟
      میزان کوددهی و رطوبت رو هم بفرمایید.

  12. هانیه می گوید

    سلام وقتتون بخیر،
    من گیاه کروتون رو یک ماهی میشه خریدم، دو هفته بعد از اینکه گیاه خریداری شد شروع کرد به ریزش برگهای قشنگش،روزی چند تا از برگاش میریزه، من همه کارها رو طبق گفته های درون سایت انجام دادم، هم نور کافی داره،دماش یکسان هست، و آبی که یکی دو روز کنار گذاشته ام را بهش میدهم، فقط این را هم بگویم،که خاکش خیلی زود خشک‌ میشه،طوری که این چند روز اخیر یک روز در میون بهش آب دادم، الان باید چکار کنم برگهاش نریزه؟!

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      دما بهتره یکسان نباشه و در طول روز و شب ۱۰ درجه حدودا اختلاف داشته باشه.
      با توجه به مواردی که میفرمایید اگر گیاه تغذیه نمیشه اون رو تغذیه کنید و اینکه حتما رطوبت رو با دستگاه بخور افزایش بدید.

  13. asal می گوید

    سلام وقت بخیر
    گیاه کوروتون من الان یک ماهه که اوردم حالش خوب بود یعنی اولش پژمرده شد و برگاشت کلی ریخت ولی بعد خوب شد ولی باز یهو شروع به ریزش برگ کرده پژمرده نیست ولی دست بخوره به برگاش اکثرا میریزن و اینکه بین برگا و شاخه ها یه چیزی عین تار عنکبوت شفاف هستش
    دلیل ریزش برگش چی میتونه باشه؟
    هفته ای یکبار اب میدم توی نور نسبتا کمی هست ولی خب تا الان با نور اوکی بود یهو اینجوری شد و دماش هم نسبتا ثابت بوده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه رو با سموم مربوطه سم پاشی کنید سه مرتبه به فاصله هر ۱۴ روز ( مالاتیون و دیازینون مناسب هستند).
      در صورت امکان گیاه رو تغذیه و رطوبت محیط رو افزایش بدید.

    2. سمانه برون می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      من گیاه رو چند روز پیش خریدم و داخل خونه شروع به ریزش کرده با توجه به مطالب سایت امری طبیعی هست منتها ی حشره هایی مثل پشه یا مگس خیلی خیلی ریز داخل خاک هست یعنی خاک رو بذاره جابجا میکنم میان بیرون ,آیا افت هست؟
      میشه راهنمایی کنید که دقیقا چیکار باید بکنم و از چه سم یا مواردی استفاده کنم؟

  14. رها می گوید

    سلام من حدودا دوماهه گیاه کروتن خریدم که حدودا هفتاد سانت و ۶تا بوته داره و اینکه ماه اول خوب بود و الان یکماهه برگاش تغییر رنگ میدن یه رنگ قهوه‌ای و دون دون میشه بعد سر شاخه ها سفیدک های پنبه ای میزنه یکبارم حشره قرمز رنگ دیدم و برگاش دست میرنم میوفته خیلی ناراحتم و اینکه دومتر مونده به پنجزه میزارم تور کافی داره ابیاری تا خاک خشک‌ بشه انجام میدمدکنارش یه ظرف اب گذاشتم و تو این دوماه هیچ سم و کودی استفاده نکردم چون نمیدونم چه سم و چه کودی بخرم ممنون میشم کمک کنین

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه شما در طول روز هشت ساعت نور رو دریافت می کنه؟
      زمان آبیاری آب از انتهای گلدون خارج میشه؟؟
      درجه حرارت شب و روز رو هم بفرمایید.

  15. رها می گوید

    سلام من حدودا دوماهه گیاه کروتن خریدم که حدودا هفتاد سانت و ۶تا بوته داره و اینکه ماه اول خوب بود و الان یکماهه برگاش تغییر رنگ میدن یه رنگ قهوه‌ای و دون دون میشه بعد سر شاخه ها سفیدک های پنبه ای میزنه یکبارم حشره قرمز رنگ دیدم و برگاش دست میرنم میوفته خیلی ناراحتم و اینکه دومتر مونده به پنجزه میزارم نور کافی و ابیاری هر وقت که خاکش خشک بشه انجام میدم و یه ظرف اب گذاشتم و تو این دوماه هیچ سم و کودی استفاده نکردم چون نمیدونم چه سمی و کودی براش بخرم و اینکه گیاهم ۷۰ سانته نمیدونم چند ساله هست سایز گلدان ۳۰سانت با دهنه ۲۳سانته جاشو عوض کنم یا نه و اینکه در فصل پاییز میشه گلدونشو عوض کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام مجدد
      ممنون میشم به پرسش های قبلی پاسخ بدید تا من بتونم راهنمایی کنم.
      تعویض گلدون گیاه فعلا به صلاح نیست چون الان درگیر استرس هست و تجربه کردن یه استرس جدید می تونه کاملا اون رو از بین ببره.

  16. حسینی می گوید

    سلام دو سال است که گیاه کروتن و خریدم به تدریج برگهاش ریخت و دو باره در اومد ولی الان همه ی برگهاش ریخته و سر شاخه خشک شده خاکش و عوض کردم وقتی ریشه رو از خاک دراوردم انگار خشک شده باشه تیکه تیکه شد مقداری ریشه که مونده بود و دور و برش و شستم و خاک گلدون و عوض کردم خواستم ببینم برگ در میاره ؟ صبر کنم یا بندازمش دور

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      برای اینکه گیاه بتونه دوباره رشد داشته باشه و شاخه و برگ تولید کنه، در قدم اول باید ریشه های اون رشد مناسبی داشته باشن تا آب و مواد غذایی به خوبی جذب بشه.
      برای افزایش ریشه کروتون می تونید هر دو هفته یکبار به مدت ۳ ماه از کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ استفاده کنید به طوری که یک قاشق مرباخوری کود رو داخل آب آبیاری گیاه حل کنید و هر دو هفته یکبار در اختیار گیاه قرار بدید.

  17. ابراهیمی می گوید

    سلام خسته باشید…یک هفته است که کروتونذپنجه کلاغی خریده ام گلدان را همان جا عوض کردیم و آبیاری همان طور بوده که در سایت گفتید خاکش هم خوبه تغییرات دمایی نداریم روزی حدودا یه برگ ریخته میخواستم بدونم آیا جایی که برای گلدان درنظر گرفته ام مناسب است یا نه از نظر شرایط نوری؟ پشت پنجره جنوبی مناسب تر است یا در پاسیو؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شما هم خسته نباشید.
      پاسیو یا پنجره تفاوتی با هم ندارند به شرطی که گیاه هشت ساعت نور و دمای حدود ۲۳ ۲۴ درجه رو داشته باشه.
      ریزش برگ گیاه شما پاسخ اون به استرس جا به جایی هست که حدودا برای رفع این استرس به یک ماه زمان نیاز هست.
      تا اون مدت رطوبت اطراف گیاه رو با شیوه ای جز غبارپاشی افزایش بدید. دستگاه بخور مناسب هست.

  18. فرجی می گوید

    سلام خسته نباشید گیاه کرتون من الانحدودا۳ماهه که دارمش رشد که نمیکنه هیچ تا برگ جدید میخواد دراره برگا خشک میشن و میوفتن الان یه مدتیه که برگاش زرد میشن و میوفتن
    شرایط ابیاریش هم حدودا هفته ای یکبار دما خونه هم نه خیلی گرمه نه خیلی سرد معتدله
    زهکشی مناسبی هم داره تا اب بهش میدم از زیر گلدون میزنه بیرون
    خونمم کم نوره ولی پشت پنجره گذاشتمش پنجره رو باز نمیکنم
    افتاب مستقیم نمیخوره ولی نور غیر مستقیم دارم لطف کنید راهنمایی کنید لطفا

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      آب آبیاری چند ثانیه طول میکشه از انتهای گلدون خارج شه؟؟
      کمی از سطح خاک رو بردارید و رنگ ریشه های گیاه رو به من بفرمایید.

      1. فرجی می گوید

        وقتتون بخیر در حد ۶/۷ثانیه اب از زیر گلدون خارج میشه فردا خاک رو کنار میزنم بهتون میگم که چه رنگه ممنونم از اینکه جواب دادین

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم.

          1. الیسا می گوید

            سلام وقت بخیر من الان ۱۰ روژ هست کروتون خریداری کردم ساقه چوبی و پر برگ، این مدت فقط یک‌لیوان اب بهش دادم‌هرچی هم برگاش رو تمیز کردم دیدم تمیرنمیشه با اب و ی قطره روغن زیتون برگاشو تمیز کردم بعد از ۴ ساعت دیدم تمااااام برگاش روبه پایین رفته و ریخته روی هم تا قبلش شاداب بود ولی الان همشون نازک و سرازیر شدن
            گلدونشم عوض نکردم گفتم دو هفته بگذره بعد، در طول روز ۳/۴ ساعت نور غیر مستقیم روش میوفتهو بقیه روزم‌روشن هست بخاطر پنجره نورگیر ولی افتاب همون ۳/۴ساعت روشه و کنار چندتا گلدون دیگس دما هم مناسبه نمیدونم چند درجه اس ولی نه سرده ن گرم همه گلدونام اوکین، الان بردمش حمام غرقابش کردم و برگاشم شستم با اب ولرم یکساعته هنوز تغییری‌نکرده تو حمام گزاشتم‌بمونه
            ممنون میشم راهنمایییم کنید چیکار کنم😭😭😭😭

  19. فرجی می گوید

    گل پتوس بنفش هم دارم اونم یه دفعه خشک شد برگاش قلمش زدم تو اب ریشه زد گذاشتمش داخل خاک باز دوباره خشک شد مثل تار عنکبوتم افتاد رو برگاش داره سرایت میکنه به گل قاشقیم اونم داره تار میزنه اگه در این زمینه هم اطلاعی دارین ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      برگ های گیاه رو با شامپو بچه شستشو بدید تا تارهای عنکبوتی کامل از بین بره و بعد کمی صبر کنید اگر مجددا این اتفاق برای گیاه افتاد، از سم دیازینون استفاده کنید.

  20. فرجی می گوید

    ببخشید عکس چطور بفرستم براتون؟

  21. فرجی می گوید

    رنگ ریشه کرتونم سفیده ولی بخاطر خاکش کرمی رنگه به نظرتون خاکش رو عوض کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      آبیاری بعدی گیاه رو زمانی انجام بدید که خاک تا نصف خشک شده باشه یعنی اگر ارتفاع گلدون ۴۰ سانتی متر هست، اجازه بدید خاک تا ۲۰ سانتی متر خشک بشه و بعدا آبیاری رو انجام بدید جوری که آب از انتهای گلدون خارج شه و اگر دیدید که مجددا آب زیر ۱۰ ثانیه از انتهای گلدون خارج میشه خاک رو تعویض کنید.
      قبل از تعویض خاک کمی روی ریشه های گیاه قارچکش اسپری کنید.
      و اینکه بعد از تعویض خاک به احتمال خیلی زیاد گیاه وضعیتش بدتر میشه اما این قضیه دو هفته طول نمی کشه و شرایط گیاه به ثبات میرسه.
      و در نهایت از برج سه تغذیه گیاه رو شروع کنید و رطوبت اطراف اون رو با ساختن جزیره یا دستگاه بخور افزایش بدید

  22. فرجی می گوید

    تشکر

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم.

  23. مینا می گوید

    سلام.چهل روز پیش کروتن خریدم و گلدانش رو تعویض کردم.یک هفته بعد شروع به برگ ریزی کرد آبیاری و نور خوبی داره .برگهاش رو غبار پاشی میکنم. امروز متوجه شدم سرشاخه هاش یه چیزی مثل تارعنکبوت داره .لطفا راهنماییم کنید چطور گیاهم رو نجات بدم.ممنون

  24. ن می گوید

    سلام دوساله گیاه کروتون روتهیه کردم ولی از زمستان برگهاش پژمرده شد وکم کم شروع به ریزش کرد بعد دراوایل بهار بهترشد ودوباره کلی برگ جدید داد ولی الان بازم ریزش برگ داره وبرگهاشو میریزه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

  25. سمانه حبیبی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یک کورتون دارم، ۵ روز به علت مسافرت آبیاری نشد و بعد از اون برگهاش کم رنگ شده و شروع به ریزش کردند، الان ۱۴ روز همینطوریه، چیکار کنم حالش خوب بشه؟! 😔

  26. پیام می گوید

    سلام وقت بخیر.من چند ماه پیش برگای کورتونمریخت ساقشو کواه کردم.الان دولاره برگ داده ولی ریز و کوچیک وسبزه و رشد نمی کنه.علت چیمیتونه باشه؟/ممنو میم راهنمایی کنید

  27. شیدا گلی می گوید

    سلام من یه گل کروتون سه یا چهار هفته ست که خریدم.در هفته دوبار بهش آب میدم یه بار هم بهش کود تقویتی دادم ولی برگاش میریزه ممنون میشم بگید چیکار کنم

  28. عطیه می گوید

    سلام من یک ماهی هست ک کروتن خریدم شرایط دما بخاطر کولر روشن ۲۰ درجه و بعد خاموشدن تا ۳۰ هم میره متاسفانه همسرم نمیدونستن هر روز به گل اب میدادن مدتیه گلم خیلی بیخال شده برگهاش روبه پایین شدن و کم کم همه برگهاش ریختن منم گل رو بدون اسیب رسوندن به ریشه از خاک در اوردم و چند روز توی اب گذاشتم و الان توی خاک مناسب ک از گلخونه پرسیدم گذاشتم به طوری ک از گل فقط شاخه هاش مونده ولی خشک نشدن به نظرتون ممکنه برگرده؟و احیا بشه کاری الان میتونم بکنم برای احیا شدنش

  29. الهام می گوید

    سلام من گل کروتون خریدم خاک گلدون کامل پر بود اما بعد از چند ماه خاک کم‌شد و ریشه ی گل معلومه باید دوباره خاک بریزم تو گلدون ؟یا موردی نداره ؟
    برگ هاش هم هر از گاهی میریزه امکان داره به خاطر همین باشه ؟

  30. zahra می گوید

    لام صبح بخیر من ی فیکوس ابلق زیبا خریدم گلدون و خاکش توسط همون گلخونه عوض شد مدتیه برگها از کناره سیاه میشن و همه جاشو سیاه میکنن نورش خوبه هیچ آفت یا سفیدی روی برگها نمی بینم تا حالا چن تا از برگها افتادن گاهی بهش محلول گریمور میدم لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر
    درضمن قبلا منو درمورد گیاه کروتون راهنمایی کردید که تونستم احیاش کنم سپاسگزارم

  31. فاطمه می گوید

    سلام وقتتون بخیر .من این گیاه کروتون یه ماهه خریدم نورش خوبه پشت پنجره و پرده بهش میرسه ابیاری هم ب موقع میدم ولی جدیدا شروع کرده برگاش زرد و پژمرده میشه و میریزه دلیلش چیشه؟

  32. امیر می گوید

    سلام
    من چند ماهه که یه کورتون خریدم و توی دفترم گذاشتم
    الان ریزش برگ ها زیاد شده
    هر چند روز (سه چهار روز) کمی آب میدم ، آب دادن اونقدر نیست که از ته گلدان بیرون بزنه
    داخل دفتر بخاری هست اما گلدان زیاد نزدیک به بخاری نیست ، شب ها بخاری روی شمعک هست
    اوایل آب اسپری میکردم یا با دستمال مرطوب برگ ها رو تمیز میکردم و مشکلی هم نبود
    الان که بررسی کردم برگ ها تار عنکبوت زده بودن و منم با دستمال مرطوب تمیزش کردم
    الان نور غیر مستقیم داره و توی تابستون دو سه ساعت نور مستقیم داره
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  33. الیسا می گوید

    سلام وقت بخیر من الان ۱۰ روژ هست کروتون خریداری کردم ساقه چوبی و پر برگ، این مدت فقط یک‌لیوان اب بهش دادم‌هرچی هم برگاش رو تمیز کردم دیدم تمیرنمیشه با اب و ی قطره روغن زیتون برگاشو تمیز کردم بعد از ۴ ساعت دیدم تمااااام برگاش روبه پایین رفته و ریخته روی هم تا قبلش شاداب بود ولی الان همشون نازک و سرازیر شدن
    گلدونشم عوض نکردم گفتم دو هفته بگذره بعد، در طول روز ۳/۴ ساعت نور غیر مستقیم روش میوفتهو بقیه روزم‌روشن هست بخاطر پنجره نورگیر ولی افتاب همون ۳/۴ساعت روشه و کنار چندتا گلدون دیگس دما هم مناسبه نمیدونم چند درجه اس ولی نه سرده ن گرم همه گلدونام اوکین، الان بردمش حمام غرقابش کردم و برگاشم شستم با اب ولرم یکساعته هنوز تغییری‌نکرده تو حمام گزاشتم‌بمونه
    ممنون میشم راهنمایییم کنید چیکار کنم😭😭😭😭

  34. علیه می گوید

    سلام و وقت بخیر
    من حدود دو ماه پیش یک گیاه کروتون خریدم خیلی خوشکل و پر برگ بود بعد از چند روز دیدم بیحال شدن برگاش فکر کردم جاش گرمه یه خرده لای پنجره رو باز گداشتم ولی متاسفانه سرما زد و به شدت برگریزی داد خیلیی دلم سوخت با هزار مصیبت برگ ریزیش رو نسبتا قطع کردم الان خیلی خیلی برگ ریزیش بهتر شده ولی اصلا رشد نداره. تقزیبا ۲ هفته اس که برگ ریزیش کم شده خیلی . باید چیکار کنم که رشد کنه ؟ آیا جای برگهای ریخته بازم برگ در میاره ؟
    و اینکه یه جانواران خیلی ریز سیاه اندازه شته تو خاکش هست با اونا چیکار کنم؟

  35. مهدی می گوید

    سلام جناب فتاح زاده ، کورتون گرفتم یک ماهی هست برگهاش مرتب میریزن ، بهتر شد ، بعد از یک ماه خاکشو و گلدونشو عوض کردم ، الان یک هفته است دوباره برگ ریزی داره ، اونم برگهای بزرگ و خوبشو ، لطفا راهنمایی بفرمایید ، البته در سالن هست و در طول روز نور مستقیم نداره ، فقط دو سه ساعتی نور غیرمستقیم

  36. لیدا می گوید

    سلام استاد وقت بخیر
    من سه هفته ای میشه که یه بن سای خریدم هفته اول نمیدونستم هررروز غبار پاچی میکردم و شروع کرد به ریزش برگ و بعد غبارپاچی رو متوقف کردم تا دوهفته کامل غبارپاچی نکردم آب هفته ای یه بار میدم نصف لیوان نورشم جلوی پنجره جنوبی هستش اما باز هم از پایین بیشتر از پایین ریزش برگ داره و از بالا هم برگ جدیدی رشت نکرده ؟ مشکل چیه به نظرتون چ کار کنم

  37. تکتم می گوید

    سلام
    من سه ماه کروتون رو دارم اما همچنان هفته ای یه برگ ازش میوفته
    ابیاریش در حدیه که سطح گیاه خشک میشه
    هر دو روز یک بار در حد ۲۵۰ سی سی
    کنار پنجره ای هست که نور مستقیم نداره

  38. جلیلی‌پور می گوید

    سلام وقت بخیر آیا میشه لبه برگهایی که یخورده لبه‌شون قهوه‌ای شده رو کات کرد تا ظاهر بدی نداشته باشن؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy