کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چه موقع به کاکتوس آب بدهیم؟

0

به طور کلی پرورش و مراقبت از کاکتوس ها بسیار آسان است و تنها نکته ای که در پرورش کاکتوس ها چالش برانگیز بوده، تشخیص زمان آبیاری کاکتوس ها می باشد به طوری که سیراب کردن گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان آپارتمانی کوچک و گیاهان آپارتمانی بزرگ از آب، اشتیاق زیادی برای دوست داران اینگونه گیاهان دارد با این حال باید عرض کنم سیراب کردن خاک کاکتوس از آب آبیاری صحیح می باشد و اگر میزان آبیاری بیش از آستانه تحمل کاکتوس باشد، خطراتی گیاه شما را تهدید کرده که امروزه مشخص شده است گیاهانی نظیر کاکتوس و سانسوریا، به شدت به بیماری گیاهان آپارتمانی یعنی پوسیدگی ریشه حساس و مستعد هستند.

هم اکنون پرسش اصلی اینجاست که چه موقع به کاکتوس آب بدهیم؟ در ارتباط با پرسش مطرح شده می توان گفت آبیاری کاکتوس ها زمانی انجام می شود که خاک گلدان به طور کامل خشک شده است یعنی پایین ترین لایه ی خاک که نزدیک سوراخ های زهکشی انتهای گلدان است، هیچگونه رطوبتی نداشته باشد.

برای آبیاری کاکتوس خود هیچگاه برنامه ریزی مشخصی نداشته باشید و همواره قبل از آبیاری گیاه، وضعیت ظاهری گیاه و میزان رطوبت خاک را بررسی کنید.

عواملی نظیر اندازه ی گیاه، سایز گلدان، دمای محیط، میزان رطوبت گیاهان آپارتمانی (رطوبت اطراف کاکتوس)، بر تعداد دفعات آبیاری گیاه اثرگذار هستند که در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی عوامل اثرگذار در آبیاری کاکتوس ها را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا پاسخ پرسش مطرح شده یعنی چه موقع به کاکتوس آب بدهیم برای شما خواننده گرامی به خوبی مشخص شود، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

عوامل اثر گذار بر تعداد دفعات آبیاری کاکتوس ها

عوامل مهم در آبیاری کاکتوس ها
عوامل مهم در آبیاری کاکتوس ها

اکثر مردم بر این باور هستند که کاکتوس ها از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما برای رشد و نمو خود نیاز چندانی به آب ندارند زیرا کاکتوس ها با شرایط خشکی سازگار شده و در برابر آن مقاوم هستند اما تنها بخشی از کاکتوس ها اینطور بوده و بسیاری از کاکتوس ها مخصوصا واریته هایی که در خانه نگهداری می شوند برای ترغیب به رشد حداکثری خود می بایست آب مورد نیاز آنها را تامین نمود.

در نتیجه برای آبیاری گیاه می بایست همان طور که در جواب پرسش چه موقع به کاکتوس آب بدهیم اشاره شد، اجازه داد تا خاک گلدان به طور کامل خشک شود و سپس آبیاری گیاه را انجام داد.

اندازه و سن کاکتوس

ممکن است تصور کنید هر چه کاکتوس بزرگتر باشد به تعداد دفعات آبیاری بیشتری نیاز دارد با این حال می توان گفت کاکتوس های کوچکتر به علت آنکه سرعت رشد بالاتری دارند، به تعداد دفعات بیشتری از آبیاری گیاهان آپارتمانی نیاز خواهند داشت.

از سویی دیگر کاکتوس های بزرگتر نسبت سطح به حجم کمتری دارند که در نتیجه ی آن، تبخیر آب از سطح بافت رویشی کاکتوس کاهش می یابد بنابراین می توان اینگونه برآورد کرد که کاکتوس های بزرگتر تعداد دفعات آبیاری کمتری دارند ولی در عوض میزان حجم آبیاری آنها نسبت به آبیاری کاکتوس های کوچک بیشتر است.

اندازه گلدان و تاثیرش در آب دادن به کاکتوس

حجم و یا مقدار خاک در گلدان های بزرگ بیشتر از گلدان های کوچک است در نتیجه ریشه ی کاکتوس در گلدان بزرگ، زمان بیشتری را صرف جذب آب می کند. از سویی دیگر فرآیند تبخیر آب در گلدان های بزرگ به زمان بیشتری نیاز دارد.

گلدان های بزرگ نسبت سطح به حجم کمتری دارند بنابراین کاکتوس کاشته شده در گلدان بزرگ ممکن است تنها هر 4 الی 6 هفته نیاز به آبیاری داشته باشد در حالی که کاکتوس کاشته شده در گلدان کوچک ممکن است هفته ای یکبار نیاز نیازمند آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی باشد.

جنس گلدان و قدرت زهشکی آن

در ارتباط با پرسش چه موقع به کاکتوس آب بدهیم می توان گفت برای پرورش کاکتوس ها نیاز هست که آب به میزان کافی تامین شده و سپس رطوبت اضافی سریعا از انتهای گلدان خارج شود.

با توجه نکته اشاره شده می توان گفت گلدان های پلاستیکی رطوبت را به دام انداخته و مدت زمان خشک شدن خاک را به تاخیر می اندازند.

از سویی دیگر گلدان های سفالی متخلخل بوده و آب را از دیواره های خود عبور می دهند بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که مدت زمان خشک شدن خاک در آنها بسیار سریعتر از گلدان های پلاستیکی می باشد.

از طرفی دیگر گلدان هایی که دارای سوراخ های زهشکی هستند با تسریع روند خروج آب اضافی از انتهای گلدان، به خشک شدن خاک کمک شایانی می کنند در نتیجه بهتر است گلدان کاکتوس از نوع سفالی و دارای سوراخ های زهشکی باشد تا هرگز پوسیدگی ریشه ی کاکتوس خود را تجربه نکنید.

نوع و جنس خاک

خاک مناسب کاکتوس
خاک مناسب کاکتوس

کیفیت خاک عامل مهمی در پاسخ به پرسش چه موقع به کاکتوس آب بدهیم می باشد در نتیجه پیشنهاد می شود خاک گلدان کاکتوس سبک و دارای قدرت زهکشی بالا باشد تا بتواند آب آبیاری کاکتوس را سریعا خارج کند بنابراین مخلوط کردن خاک مخصوص کاکتوس ها که در بازار های مربوطه به فروش می رسد با ماسه درشت و پرلیت، بهترین عملکرد را برای گیاه خواهد داشت.

صحیح است که استفاده از این خاک تعداد دفعات مصرف بهترین آب گیاهان آپارتمانی را افزایش می دهد اما کاکتوس شما به علت فراهم کردن آن از شما قدردانی کرده و هرگز شما را با پوسیدگی ریشه ی خود غمگین نخواهد کرد.

تاثیر دما و جریان هوا بر روی آبیاری کاکتوس ها

درجه حرارت محیطی بالا باعث افزایش تبخیر آب از سطح خاک گلدان می شود و از سویی دیگر دمای بالا به معنی رشد بیشتر فعال گیاه است که در نتیجه آن، گیاه از آب بیشتری برای برای انجام متابولیسم های خود استفاده می کند.

در فصل زمستان با کاهش دما و رشد گیاه ممکن است کاکتوس هر 4 الی 6 هفته نیاز به آبیاری داشته باشد در نتیجه توصیه می شود برای آبیاری کاکتوس ها در فصول مختلف حتما روند خشک شدن خاک گلدان را تحت نظر داشته باشید.

علاوه بر دما، وجود جریان هوا در اطراف گیاه نیز سبب بیشتر شدن میزان تبخیر از سطح خاک می شود بنابراین در پاسخ به پرسش چه موقع به کاکتوس آب بدهیم این نکته ی مهم را به خاطر داشته باشید که اگر کاکتوس خود را در فصول گرم به فضای باز منتقل می کنید یعنی دقیقا فضایی که در آن میزان تهویه بیشتر از داخل خانه است، نیاز آبی گیاه افزایش پیدا خواهد کرد.

تاثیر رطوبت بر میزان آبیاری کاکتوس

در شرایطی که هوا مانند مناطق جنوبی ایران خشک باشد، سطح تبخیر بالاتر خواهد بود و خاک گلدان سریعتر رطوبت خود را از دست می دهد.

کاکتوس ها به صورت ژنتیکی در شرایط خشک، عملکرد بهتری دارند و اگر از گیاه خود در شرایط مرطوب مثل نقاط شمالی کشور مراقبت می کنید، توجه داشتن به میزان رطوبت محیطی سبب موفقیت بیشتر شما در آبیاری کاکتوس تان خواهد شد.

شرایط نوری

نور مستقیم روند فعالیت های متابولیسمی و همچنین سرعت خشک شدن مخلوط خاک گلدان را افزایش می دهد در نتیجه اگر از گیاه خود در کنار پنجره های جنوبی خانه نگهداری می کنید در مقایسه با نگهداری گیاه در کنار پنجره های شمالی، می بایست تعداد دفعات بیشتری گیاه خود را آبیاری نمایید.

اثر واریته های مختلف کاکتوس در آبیاری

به صورت کلی نیاز آبی اکثر کاکتوس ها شبیه به هم است با این حال برخی از واریته های کاکتوس نیاز آبی متفاوتی دارند که بر روی تعداد دفعات آبیاری آنها اثرگذار است در نتیجه اگر از کاکتوس های جنگلی (کاکتوس های جنگلی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب می شوند) نگهداری می کنید بهتر است زمانی که نیمه ی بالای خاک خشک شده آبیاری گیاه را انجام داده و اگر کاکتوس خریداری شده از نوع کویری آن است، آبیاری گیاه را زمانی که خاک به طور کامل خشک شده است انجام دهید.

چگونه متوجه شویم مخلوط خاک گلدان خشک شده و زمان آبیاری کاکتوس فرا رسیده است؟

برای تشخیص خشک بودن خاک و پاسخ به پرسش چه موقع به کاکتوس آب بدهیم دو روش وجود دارد:

  • انگشت اشاره دست خود را درون یکی از سوراخ های زهشکی انتهای گلدان کرده و میزان رطوبت اعماق خاک را بررسی کنید.
  • یک تکه چوب را به آرامی تا انتهای خاک گلدان وارد کنید و بگذارید یک الی دو دقیقه چوب مذکور در جای خود باقی بماند سپس با طی شدن زمان مذکور، چوب را به آرامی از خاک جدا کرده و در صورت مرطوب نبودن پایین ترین نقطه ی تکه چوب، اقدام به آبیاری کاکتوس نمایید.

بهترین روش آبیاری کاکتوس چیست ؟

چه موقع به کاکتوس آب بدهیم
چه موقع به کاکتوس آب بدهیم

بهرین روش آن است که آب آبیاری به صورت آهسته و آرام وارد مخلوط خاک شده و سپس پس از خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، به طور کلی روند آبیاری متوقف شود.

در آبیاری گیاه در طول فصل رشد می توانید از کود گیاهان آپارتمانی با رعایت دوز مناسب استفاده نمایید. بهترین کود برای کاکتوس می بایست حاوی سه عنصر حیاتی نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشد که گیاه را به رشد حداکثری خود ترغیب نماید.

چگونه متوجه شویم گیاه مان از کم آبی رنج می برد؟

برای آنکه تشخیص دهیم گیاه مان از کم آبی رنج می برد باید به دنبال علائم زیر در گیاه خود باشیم:

  • در شرایط کمبود و یا تنش آبی، بافت رویشی کاکتوس حالت خرد و شکنندگی خواهد داشت.
  • در صورت کمبود آب رنگ گیاه مثل سابق نبوده و کم رنگ تر از حالت قبلی خود می باشد.

چگونه متوجه شویم گیاه مان از آبیاری زیاد رنج می برد؟

  • در این حالت بافت رویشی گیاه به سمت سیاه و قهوه ای شدن می رود.
  • پایه کاکتوس سیاه و قهوه ای می شود.
  • بافت رویشی نرم و شکننده خواهد شد.

کلام آخر

به انتهای پاسخ به پرسش چه موقع به کاکتوس آب بدهیم رسیدیم با این حال می توان گفت تماشا کردن یک کاکتوس سرحال و شاداب نقش بسیار زیادی بر روحیه افرادی که از این نوع گیاهان خانگی مراقبت می کنند، دارد در نتیجه می بایست همیشه به خاطر داشت که قبل از آبیاری کاکتوس حتما و حتما رطوبت خاک بررسی شده و سپس اقدام به آبیاری گیاه شود و همان طور که اشاره شد یک برنامه ریزی منظم آبیاری برای کاکتوس به هیچ وجه کاربردی نبوده و قطعا خسارات جبران ناپذیری را به گیاه شما وارد خواهد کرد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد آبیاری کاکتوس ها سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 12 میانگین امتیازات: 4.3]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy