کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

عوامل موثر در میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

0

میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما و گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما همواره دغدغه ی اصلی افرادی که از این نوع گیاهان در خانه ی خود مراقبت می کنند، بوده است.

با توجه به چهار فصل بودن کشور ایران و تغییر طول روز و همچنین سایر عوامل دیگر، امکان آنکه بتوانیم بر اساس یک زمان بندی مشخص و یک اصول خاص آبیاری گیاهان آپارتمانی را انجام دهیم، وجود ندارد.

میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی
میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به طور کاملا علمی و اصولی به میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی و همچنین انواع گل آپارتمانی خواهیم پرداخت تا دقیقا مشخص شود که تعداد دفعات آبیاری گیاهان آپارتمانی به چه عواملی بستگی داشته و برای آبیاری آنها می بایست از چه میزان آبی استفاده شود تا سلامت گیاه آپارتمانی شما به بهترین نحو ممکن حفظ شده و ظاهر گیاه همواره شاداب بماند، تا پایان همراه ما باشید.

تمامی گیاهان آپارتمانی هر یک الی سه هفته نیاز به آبیاری مناسب دارند و میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی متغیر بوده و تعداد دفعات آبیاری به اندازه و نوع گیاه، اندازه و نوع گلدان، دما، رطوبت گیاهان آپارتمانی و سرعت رشد گیاه بستگی دارد.

روش های تشخیص زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

روش های تشخیص زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی
روش های تشخیص زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی

نوع گیاه

برخی از گیاهان آپارتمانی کوچک و گیاهان آپارتمانی بزرگ نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارند و برخی دیگر برای ادامه ی حیات خود به خاکی نسبتا خشک نیاز دارند.

حتی برخی از گیاهان آپارتمانی با آنکه نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارند، اما در مقابله با خشکی خاک بسیار مقاوم هستند در نتیجه می بایست از نیاز آبی این نوع گیاهان اطلاع کامل داشت زیرا این امر می تواند در میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی به شما کمک بسیار زیادی کند.

بررسی خشکی خاک

با استفاده از انگشت دست و قرار دادن آن به داخل خاک می توانید به آسانی رطوبت چند سانتی متری بالای خاک را بررسی کنید.

برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی زمانی که عمق خاک خشک شده (مثل آبیاری کاکتوس) و برای برخی دیگر زمانی که سطح خاک خشک می شود، زمان مناسب آبیاری است.

وزن گلدان گیاه آپارتمانی

خاک خشک بسیار سبک تر از خاک مرطوب است، بنابراین بین گلدانی که از آب سیراب شده و خاک گلدانی که خشک شده است، اختلاف وزنی قابل توجهی وجود دارد.

در اینجا روی صحبت بنده استفاده کردن از ترازو نیست زیرا استفاده از این روش برای تشخیص نیاز آبی گیاه، با کمی تمرین و بلند کردن گلدان بعد از مدتی، به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

بررسی رطوبت خاک از طریق سواخ های زهکشی انتهای گلدان

زمانی که نوک انگشتان دست خود را وارد سوراخ های انتهای گلدان کنید می توانید میزان خشکی عمق خاک را بررسی کرده و از آن برای رفع نیاز آبی گیاه آپارتمانی خود کمک بگیرید.

علائم پژمردگی

برگ های پژمرده و آویزان گیاهان آپارتمانی اغلب به شما نشان می دهند که گیاه از کم آبی شدیدی رنج می برد.

در صورت رویت پژمردگی گیاه خاک را بررسی کنید تا از عدم رطوبت در آن اطمینان حاصل شود زیرا پژمردگی برگ گیاهان خانگی دلایل بسیاری دارد که یکی از آنها آبیاری کم گیاه است.

عواملی نظیر آبیاری بیش از حد و یا هجوم آفات گیاهان خانگی و بیماری گیاهان آپارتمانی نیز می توانند برگ های گیاه آپارتمانی شما را پژمرده کنند در نتیجه در اینجا تشخیص علت مهم بوده تا شرایط گیاه آپارتمانی بدتر نشود.

استفاده از دستگاه رطوبت سنج خاک

در صورتی که تمایل دارید تا برای بررسی میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی فردی حرفه ای باشید می توانید از دستگاه رطوبت سنج برای ارزیابی نیاز آبی گیاه آپارتمانی خود استفاده کنید.

دستگاه های رطوبت سنج ارزان و قابل اعتماد بوده و درصورت بروز مشکل در آبیاری گیاه می توانند به شما کمک بسیاری کنند.

عواملی که میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را تغییر می دهند

عوامل اثر گذار در میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی
عوامل اثر گذار در میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

علاوه بر نوع گیاه آپارتمانی که پرورش می دهید، طیف وسیعی از عوامل مختلف وجود دارند که به طور چشمگیری بر تعداد دفعات و میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی شما اثرگذار هستند و به علت همین عوامل است که شما هرگز نباید برای آبیاری گیاه خود، برنامه ریزی معینی داشته باشید.

اندازه ی گیاه آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی بزرگتر نسبت به گیاهان کوچکتر نیاز بیشتری به آب دارند، زیرا گیاهان آپارتمانی بزرگ پوشش گیاهی بیشتری داشته و به همین علت ریشه موظف به جذب آب بیشتر می باشد که در نهایت این آب در تنفس گیاه مصرف شده و به واسطه ی عمل تعرق از گیاه خارج می شود.

در این ارتباط نکته ای دیگر را خدمت شما عزیزان عرض کنم که گیاهان جوان تر که به شدت در حال رشد و توسعه ی خود هستند (گیاهانی با رشد سریع) گاهی اوقات نیاز به آب بیشتری نسبت به گیاهان بزرگتر که رشد فعالی نمی کنند، دارند.

درجه حرارت

زمانی که درجه حرارت بالاتر از حد نرمال باشد، میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی تغییر پیدا می کند زیرا دمای بالا، میزان تبخیر و میزان متابولیسم های گیاهان آپارتمانی را افزایش می دهد و این موضوع تا جایی می تواند پیشروی کند که حتی دمای دو اتاق خانه نیز با هم تفاوت بسیاری داشته باشند.

اتاق یا فضاهایی که در خانه به نور زیاد آفتاب دسترسی دارند، گرم تر از سایر نقاط هستند و تغییرات زیادی را در تعداد دفعات آبیاری گیاه آپارتمانی شما ایجاد می کنند.

رطوبت محیطی

مقدار رطوبت محیطی تاثیر زیادی در میزان تبخیر آب از خاک و میزان تعرق در برگ ها خواهد داشت.

فضای خانه در فصل زمستان با توجه به استفاده از سیستم های گرمایشی که سبب خشکی هوا می شوند، رطوبت بسیار پایینی دارد در نتیجه در آبیاری گیاهان آپارتمانی می بایست به این نکته ی مهم توجه داشت.

نوع گلدان

گلدان های سفالی نسبت به گلدان های پلاستیکی زودتر آب موجود را تخلیه می کنند زیرا گلدان های پلاستیکی از عبور آب در کناره های گلدان، خودداری می کنند.

به طور مثال اگر گیاه آپارتمانی شما نیاز به خاکی همیشه مرطوب داشته باشد، گلدان های سفالی برای این نوع گیاهان مناسب تر هستند.

سایز گلدان

گلدان های کوچک برای گیاهانی که به محیط خشک علاقه مند هستند و تمایل دارند که آب آبیاری زودتر از محیط خاک خارج شود انتخاب مناسب تری هستند.

از طرفی گلدان های بزرگ برای گیاهانی که نیاز به خاکی همواره مرطوب (نه غرقاب) دارند، انتخاب ایده آل تری به شمار می رود.

نوع خاک

خاک هایی که دارای عناصر غذایی و همچنین با بافتی به همراه ذرات ریز هستند و به شکل بسته بندی شده به فروش می رسند، آب بیشتری نسبت به خاک های سبک در خود نگه می دارند که در این حالت بسیاری از افراد با اضافه کردن ماسه و پرلیت، زهشکی خاک های مذکور را بهبود می بخشند.

تهویه

تهویه تاثیر زیادی در میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی دارد زیرا تهویه با گردش هوا باعث افزایش تبخیر شده که در این حالت نیاز آبی گیاهان آپارتمانی افزایش پیدا می کند.

برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی نمی توان به سادگی از فواید وجود تهویه گذشت زیرا بیشتر این گیاهان به تهویه ای در حد متوسط نیاز داشته که عدم وجود آن باعث هجوم بیماری های قارچی به گیاه می شود.

فصول سال

زمان سال نقش مهمی در میزان آبیاری گیاهان خانگی دارد. بسیاری از گیاهان آپارتمانی مانند گیاهان آپارتمانی با نور کم در زمستان با سرعت کمتری نسبت به فصل تابستان و بهار رشد می کنند یا حتی در فصل زمستان به خواب زمستانی می روند که این امر سبب می شود تا نیاز آبی اینگونه گیاهان آپارتمانی با کاهش مواجه شود.

گیاهان آپارتمانی تا چه مدت بدون آب زنده می مانند ؟

گیاهان آپارتمانی بدون آب چقدر زنده می مانند ؟
گیاهان آپارتمانی بدون آب چقدر زنده می مانند ؟

بسیاری از افراد منجمله خود بنده تمایل داریم که یکبار گیاه خود را از آب مناسب سیراب کرده و برای مدتی گیاه خود را آبیاری نکنیم تا شرایط آبیاری مجدد، برای گیاه فراهم شود.

اکثر گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی و گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا می توانند در محیط خانه بدون آنکه آبیاری کامل شوند زنده بمانند با این حال اگر این آبیاری ناقص دائما در حال تکرار باشد گیاه دچار تنش شده و از بین می رود.

برخی از گیاهان آپارتمانی نظیر کاتلیا وجود دارند که در صورت غفلت شما در آبیاری، از شما عصبانی خواهند شد در نتیجه اگر فکر می کنید ممکن است برای آبیاری صحیح و اصولی گیاهان خانگی خود با مشکل مواجه شوید قطعا بهتر خواهد بود گیاهی مقاوم به خشکی را خریداری کرده و از آن مراقبت کنید.

در ارتباط با موضوع اشاره شده و میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی می توان گفت که برخی از گیاهان آپارتمانی به راحتی بیش از یک ماه را بدون آنکه آبیاری شوند که اتفاقا در این مدت همچنان سلامتی خود را حفظ می کنند، به حیات خود ادامه دهند.

اگر هدف شما این است که گیاهان خانگی خود را در سلامتی کامل حفظ کنید و گاهی اوقات پیش آید که دو هفته غیبت داشته باشید می توانید از شیوه های کمکی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنید.

روش های آبیاری گیاهان در زمان سفر
روش های آبیاری گیاهان در زمان سفر

این شیوه ها معروف به روش های آبیاری گیاهان در زمان سفر و یا مسافرت هستند و در صورتی که تمایل دارید با نحوه ی عملکرد آشنا شوید می توانید سوالات خود را در انتهای همین مقاله با کارشناسان ما در میان بگذارید.

هر چند وقت یکبار باید گیاهان آپارتمانی خود را آبیاری کنیم ؟ (چند نمونه برای مثال)

در ادامه ی مقاله به میزان آب مورد نیاز برخی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار اشاره ای کوتاه خواهم داشت.

آبیاری گیاهان گوشتی

میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی گوشتی، کمی متفاوت تر از سایر گیاهان است زیرا این نوع گیاهان با شرایط خشکی سازگار بوده و برای ذخیره ی آب و همچنین جلوگیری از اتلاف آن تلاش بسیار زیادی می کنند.

به شکل یک قانون کلی در آبیاری گیاهان گوشتی بگذارید قبل از آبیاری، خاک به طور کامل خشک شده باشد و سپس گیاه را آبیاری کنید.

آبیاری اسپاتی فیلوم

آبیاری اسپاتی فیلوم
آبیاری اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم تمایل دارد زمانی که خاک آن 90 درصد خشک شده است، آبیاری شود در نتیجه اگر بگذارید خاک گلدان به طور کامل خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید باید خدمت شما عزیزان عرض کنم که گیاه آپارتمانی اسپاتی فیلوم خشک شده و از بین می رود، بنابراین برای آبیاری اسپاتی فیلوم بهتر است زمانی که خاک گلدان رو به خشکی کامل می رود، آبیاری گیاه انجام شود.

میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی و گل ارکیده

آبیاری ارکیده
آبیاری ارکیده

در ارتباط با میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی و برای گل ارکیده می بایست کمی صبر کنید تا محیط گلدان خشک شده و ریشه های گل ارکیده به رنگ سفید نقره ای تبدیل و سپس گیاه را آبیاری نمایید.

زمانی که آبیاری گل ارکیده کمتر از حل معمول باشد، برگ گل ارکیده بلافاصله پژمرده و آویزان می شود که این اتفاق برای سلامتی گیاه ارکیده بسیار مضر بوده و می بایست به هر نحوی که ممکن است از بروز آن جلوگیری کرد.

آبیاری فیتونیا

گیاه آپارتمانی فیتونیا به خاک دائما مرطوب جهت رشد و نمو خود نیاز دارد در نتیجه می بایست پس از خشک شدن بالای خاک، مرتبا گیاه آبیاری شود.

در آبیاری فیتونیا به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که ریشه های گیاه بسیار مستعد به پوسیدگی هستند در نتیجه سعی کنید قبل از آبیاری مجدد، میزان و یا مقدار آب به اندازه ای نباشد که خاک را کاملا مرطوب و غرقاب نماید.

آبیاری فیکوس

شخص بنده آبیاری فیکوس را در فصل رشد هر 10 روز یکبار و در فصل زمستان هر 14 روز یکبار انجام می دهم و همانطور که در اواسط همین مقاله اشاره شد در ابتدا گیاه آپارتمانی خود را ارزیابی کرده و سپس به آبیاری آن اقدام نمایید.

آبیاری نخل بهشتی

گیاه آپارتمانی نخل بهشتی گیاهی نسبتا مقاوم به خشکی است در نتیجه بهتر است هنگامی که 14 الی 15 سانتی متری بالای خاک رطوبت خود را از دست می دهد، گیاه را آبیاری نمایید.

آبیاری گازمانیا

برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی که رطوبت مورد نیاز خود را از طریق خاک جذب می کنند، گیاه گازمانیا این قابلیت را دارد که رطوبت مورد نیاز خود را حتی بدون وجود خاک جذب کند (به صورت غبارپاشی آب بر روی ریشه) زیرا گیاه مذکور نوعی گیاه اپی فیت (گیاهان هوازی) محسوب می شود.

آبیاری گازمانیا را یک روز در میان انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که آب به میزان کافی برای ادامه ی حیات در اختیار گیاه قرار دارد.

آبیاری فیکوس بنجامین

در آبیاری فیکوس بنجامین به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که گیاه به شدت به ناخالصی ها آب آبیاری حساس است در نتیجه برای آبیاری گیاه از آب تصفیه شده استفاده نمایید تا از بروز مشکلاتی جدی برای گیاه جلوگیری شود.

از سویی دیگر برای میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی، اگر فیکوس بنجامین دائما در معرض تنش آبی قرار بگیرد گیاه از ناراحتی زیادی رنج برده و توسط ریزش برگ ها، این موضوع را به اطلاع شما می رساند در نتیجه زمانی که 15 الی 20 سانتی متری بالای خاک گلدان خشک شده است، اقدام به آبیاری فیکوس بنجامین نمایید.

آبیاری درخت پرتقال درون خانه ای

در ارتباط با میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی و برای درخت پرتقال درون خانه ای می توان گفت با توجه به آنکه باید گلدان از نوع مناسب و خاک از قدرت زهکشی بالایی برخوردار باشد می بایست با توجه به نیاز آبی بالای گیاه، درخت مذکور دائما آبیاری شود.

میزان آبیاری برای کاشت پرتقال در گلدان باید به گونه ای باشد که خاک همیشه مرطوب و نه به حالت غرقاب باشد.

آبیاری گل آنتوریوم

آبیاری گل آنتوریوم
آبیاری گل آنتوریوم

آبیاری گل آنتوریوم تنها در حالتی انجام می شود که چند سانتی متری بالایی خاک گلدان خشک شده باشد. گل آنتوریوم به کم آبی به نسبت مقاوم است و نسبت به آبیاری بیش از حد بسیار حساس بوده و دچار آسیب جدی می شود.

آبیاری گیاه آپارتمانی کالانکوئه (کالانچو)

گیاه کالانکوئه گیاهی است که می تواند در فصل زمستان با شکوفه های بسیار زیبای زمستانی که تا فصل بهار ماندگاری دارند را تولید کرده و زیبایی دو چندانی را به خانه ی شما ببخشد.

با این حال برای حفظ شادابی گیاه، از آبیاری بیش از حد کالانچو پرهیز کرده و تنها در زمانی که نصف خاک (لایه ی بالایی) خشک است اقدام به آبیاری گیاه نمایید.

آبیاری پپرومیا

علت محبوبیت گیاه آپارتمانی پپرومیا در نزد دوست داران گل و گیاه آن است که واریته های بسیار زیبا و متنوعی از آن وجود دارد.

قبل از آبیاری پپرومیا صبر کنید تا 7 سانتی متری بالای خاک گلدان خشک شود و سپس اقدام به آبیاری گیاه نمایید.

لازم به ذکر است گیاه پپرومیا به خشکی نسبتا مقاوم است بنابراین می تواند با کمی غفلت در آبیاری از سوی شما کنار بیاید.

در صورتی که در مورد هر یک از موارد اشاره در ارتباط با میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی سوالی دارید حتما آن را با در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 2 میانگین امتیازات: 4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy