کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت کج شدن کاج مطبق چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

0

کج شدن کاج مطبق دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به تغذیه ضعیف گیاه، آبیاری نادرست، نور کم و همچنین درجه حرارت بالا اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت کج شدن کاج مطبق به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید دلیل اصلی مشکل گیاه خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب هر چه سریعتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تغذیه ضعیف و یا عدم کوددهی چگونه باعث کج شدن کاج مطبق می شود ؟

علت کج شدن کاج مطبق
علت کج شدن کاج مطبق

عناصر غذایی هر کدام به نوبه خود نقش به سزایی در رشد گیاهان دارند به طوری که برخی از آنها در شادابی و برخی دیگر در استحکام گیاه نقش دارند.

زمانی که میزان تغذیه کاج مطبق کم باشد، گیاه با تنش عناصر غذایی مواجه شده و آن استحکامی که می بایست دارا باشد را نخواهد داشت بنابراین در چنین وضعیتی شما شاهد عدم رشد، کج شدن و همچنین از بین رفتن برگ های گیاه خود خواهید بود.

کاج مطبق گیاهی است که در 12 ماه سال نیاز به تغذیه مستمر و اصولی دارد بنابراین شما می بایست آن را ماهانه یکبار با کودهای کامل و متعادل تغذیه کنید به طوری که در هر نوبت کوددهی گیاه، 20 سی سی یا گرم از کودهای مناسب در آب آبیاری حل شده و در اختیار گیاه قرار بگیرد.

بنابر آنچه که اشاره شد حتی اگر فرض ما بر این باید که خاک گلدان دارای عناصر غذایی است باید این نکته را در نظر داشته باشیم که پس از 10 نوبت آبیاری این مواد غذایی خاک شسشته شده و از انتهای گلدان خارج می شوند هر چند که در این بازه زمانی، بخشی از آنها توسط ریشه های گیاه جذب و به آوندها منتقل شده باشند.

اگر روند تغذیه گیاه شما با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد شک نداشته باشید که علت کج شدن کاج مطبق به خاطر عدم کوددهی و یا تغذیه گیاه تان است بنابراین برای درمان این گیاه زینتی پیشنهاد می شود از هم اکنون روند تغذیه اصولی آن را شروع کنید تا شاهد رشد بهتر و احیای تدریجی آن باشید.

آبیاری نادرست چگونه در رشد گیاه مشکل ایجاد می کند ؟

کج شدن ساقه کاج مطبق
کج شدن ساقه کاج مطبق

هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم هر دو از دلایل کج شدن کاج مطبق هستند به طوری که میزان آبیاری گیاه زیاد باشد، ریشه ها پوسیده شده و عمکلرد مناسبی نخواهند داشت و از سویی دیگر اگر میزان آبیاری گیاه کم باشد، خوب طبیعی است که رطوبت مناسب در طبقات مختلف این گیاه زینتی در جریان نباشد.

بهترین روش آبیاری کاج مطبق حالتی است که در زمان آبدهی به خوبی همه جای خاک ( کناره ها و وسط ) مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود زیرا تنها در این حالت است که ما متوجه می شویم رطوبت مناسب در اختیار ریشه های گیاه قرار گرفته است.

از سویی دیگر بهترین زمان آبیاری این گیاه زینتی آن است که پیش از آبدهی حتما 10 الی 15 سانتی متر سطح خاک گلدان خشک شده باشد در غیر این صورت رطوبت اضافی در وسط خاک، سبب پوسیدگی ریشه های گیاه محبوب شما خواهد شد.

بنابر نکاتی که به آنها پرداختیم اگر شیوه و زمان آبیاری گیاه شما با آنچه که اشاره شد تفاوت دارد، تردید نداشته باشید که مشکل اصلی گیاه خود را پیدا کرده اید و برای احیایش کافیست آن را در زمان و به روش صحیح آبیاری کنید.

آیا ممکن است کج شدن ساقه کاج مطبق به خاطر کیفیت پایین خاک گلدان باشد ؟

بله گاهی اوقات آبیاری کاج مطبق به بهترین شکل ممکن انجام می شود ( یعنی هم زمان صحیح است و هم حجم آب ) اما چون خاک گلدان بی کیفیت است، گیاه دچار آسیب شدید می شود.

زمانی که آبیاری گیاه خود را آغاز می کنید، می بایست آب اضافی 40 الی 50 ثانیه بعد از انتهای گلدان خارج شود بنابراین هر نوع عبور از این محدوده زمانی، نشان می دهد که خاک گلدان بی کیفیت است یعنی اگر خاک سنگین باشد، چند دقیقه زمان می برد تا آب اضافی خارج شود در نقطه مقابل اگر خاک سبک باشد، آب اضافی زیر 20 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود بنابرین شما می بایست برای نجات گیاه خود هر چه سریعتر خاک گلدان را تعویض کنید ( ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت مناسب است ).

نور کم محل نگهداری چه ارتباطی با کج شدن گیاه دارد ؟

دلیل کج شدن کاج مطبق
دلیل کج شدن کاج مطبق

اگر با مقالات من در سایت پرشیالرن آشنا باشید حتما می دانید بنده بارها روی این موضوع تاکید داشته ام کاج مطبق گیاهیست که در طول روز نیاز به هشت ساعت نور کامل و غیر مستقیم خورشید دارد.

زمانی که نور محل نگهداری کاج مطبق کم باشد و یا نور خورشید تنها از یک سو بر روی گیاه تابش داشته باشد، عمکلرد فتوسنتز به مشکل برخورده و بافت رویشی گیاه به یک سمت متمایل می شود و حتی ممکن است کار تا جایی پیش روند که ساقه گیاه دیگر تحمل وزن برگ های خود را نداشته باشد.

اگر گیاه شما در طول روز هشت ساعت نور ندارد و یا اینکه تنها از یک سو نور خورشید بر آن می تابد، شک نداشته باشید که دلیل کج شدن کاج مطبق به خاطر همین شرایط نوری نامناسب گیاه تان است بنابراین برای درمان گیاه پیشنهاد می شود نور گیاه را افزایش دهید و یک روز درمیان 180 درجه گلدان کاج مطبق را بچرخانید تا در طول دو روز تمامی برگ های گیاه به نور مناسب خورشید دسترسی داشته باشند.

درجه حرارت بالا چه تاثیری بر کج شدن کاج مطبق دارد ؟

کج شدن کاج مطبق به دلیل درجه حرارت بالا بیشتر در فصول گرم سال شایع است زیرا در این مقاطع سال دمای محیط بیش از 30 درجه سانتی گراد شده و گیاه با تنش دمایی روبرو می شود.

زمانی که درجه حرارت محیط نگهداری گیاه بیش از 30 درجه شود، میزان تبخیر و تعرق برگ های کاج مطبق افزایش پیدا می کند که دقیقا به واسط همین موضوع رطوبت بسیار زیادی از داخل برگ ها کاسته می شود بنابراین اگر می خواهید شاهد از بین رفتن گیاه خود نباشید، همیشه محدوده دما را بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد نگه دارید.

من سینا فتاح زاده امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در درمان گیاه خود به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر آن را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر بر کج شدن گیاه خود سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 9 میانگین امتیازات: 4.2]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy