کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش کامل نگهداری حسن یوسف در زمستان با سینا فتاح زاده ( آبیاری، تغذیه، تعویض گلدان و غیره )

5

شیوه نگهداری حسن یوسف در زمستان نسبت به فصول دیگر کمی متفاوت است به طوری که گیاه مذکور در سه ماه آخر سال نیاز چندانی به تغذیه نداشته و می بایست در آبیاری آن با دقت بسیار زیادی عمل کرد.

با فرا رسیدن فصل سرما به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی، هوای محیط خانه به شدت خشک می شود بنابراین لازم است در این مقاطع زمانی، رطوبت محل نگهداری گیاه همیشه در سطح متوسط باشد.

حسن یوسف گیاهیست که برای رشد مناسب خود نیاز به نور کامل اما غیر مستقیم خورشید دارد بنابراین با توجه به کم شدن نور خورشید و همچنین افزایش روزهای ابری در سه ماه آخر سال، پیشنهاد می شود برای جلوگیری از آسیب دیدن گیاه حتما از محلول های ضد تنش استفاده نمایید.

از سویی دیگر گل حسن یوسف در محدوده دمایی 20 تا 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین با توجه به سرد شدن هوا بهتر است هرگز از گیاه مذکور در کنار سیستم های گرمایشی و همچنین درب هایی که مدام باز و بسته می شوند، نگهداری نشود.

اگر به تازگی گیاه خود را خریداری کرده اید و تمایل دارید تا با نحوه هر چه بهتر نگهداری حسن یوسف در زمستان آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم با ادامه مقاله همراه ما باشید تا بتوانید با همه ی رمز و راز پرورش این گل زیبا در ماه های سرد سال آشنا شده و از پرورش آن نهایت لذت را ببرید.

چرا باید در فصل زمستان آبیاری حسن یوسف با دقت بیشتری انجام شود ؟

نگهداری حسن یوسف در زمستان
نگهداری حسن یوسف در زمستان

با فرا رسیدن فصل سرما طول روز کاهش یافته و این بدان معنیست که رطوبت خاک با سرعت کمتری تبخیر می شود بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی نیاز آبی گیاه کاهش پیدا کند.

از سویی دیگر نیز درجه حرارت در فصل زمستان به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند و همین امر در کنار کم شدن طول روز باعث می شود تا خاک گلدان زمان بیشتری خیس بماند و گل حسن یوسف نیاز به آبیاری مکرر و یا پی در پی نداشته باشد.

در راستای نگهداری حسن یوسف در زمستان و با توجه به تغییرات فصلی پیشنهاد می شود هر دو روز یکبار رطوبت سطح خاک گل خود را بررسی کنید و زمانی که 10 سانت بالای خاک خشک بود، اقدام به آبیاری گیاه محبوب تان نمایید.

بهترین روش آبیاری گیاه حسن یوسف آن است که در زمان آبدهی همه جای خاک گلدان به خوبی مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود زیرا تنها در این حالت است که ریشه ها فرصت جذب رطوبت را پیدا می کنند.

بر اساس چه فرآیندی با سرد شدن هوا میزان تغذیه حسن یوسف کاهش پیدا می کند ؟

راهنمای کامل نگهداری حسن یوسف در زمستان
راهنمای کامل نگهداری حسن یوسف در زمستان

همان طور که قبلا در مقاله درمان مشکلات و بیماری های حسن یوسف اشاره کردیم، گیاه مذکور نیاز دارد تا هر دو ماه یکبار با کودهای کامل و متعادل تغذیه شود اما با فرا رسیدن زمستان این نیاز غذایی کم شده که علت آن، دوران استراحت گیاه می باشد.

زمانی که گل حسن یوسف وارد فاز استراحت خود می شود، طبیعی است در چنین شرایطی میزان سوخت و ساز گیاه کاهش پیدا کند بنابراین اگر در این مقطع زمانی کوددهی گیاه مانند نه ماه نخست سال باشد، برگ های حسن یوسف دچار سوختگی شده و عمکلرد ریشه ها به شدت مختل می شود ( به اصطلاح گیاه قهر می کند ).

در راستای نگهداری حسن یوسف در زمستان و کوددهی گیاه پیشنهاد می شود اگر نه ماه نخست سال تغذیه گیاهتان اصولی و علمی انجام شده است، قطعا بهتر خواهد بود در سه ماه آخر سال از تغذیه گیاهتان صرف نظر کنید و بگذارید او از دوران استراحتش نهایت لذت را ببرد در غیر این صورت، می بایست هر چه سریعتر روند تغذیه اصولی گل محبوب خود را آغاز کنید.

حفظ درجه حرارت مهم ترین رکن نگهداری حسن یوسف در زمستان

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، حسن یوسف گیاهیست که در محدوده دمایی 20 تا 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین با فرا رسیدن فصل سرما می بایست همواره از درجه حرارت محل نگهداری گیاه خود مطلع باشید.

کاهش دما به کمتر از 20 درجه سانتی گراد، باعث توقف کامل رشد گیاه خواهد شد بنابراین در ارتباط با نگهداری حسن یوسف در زمستان پیشنهاد می شود همیشه کنار گلدان گل محبوبتان دماسنج کوچکی وجود داشته باشد تا در صورت نیاز، اقدام به افزایش درجه حرارت محل گیاه خود نمایید.

چرا افزایش رطوبت محل نگهداری گیاه در فصل سرما اهمیت زیادی دارد ؟

حسن یوسف از گیاهان رطوبت دوست محسوب می شود بنابراین با کاهش دما و به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی، می بایست همیشه حواسمان به مرطوب ماندن هوای محل نگهداری گیاهمان باشد.

زمانی که رطوبت محل نگهداری گیاه کم باشد، برگ های حسن یوسف تبخیر و تعرق بسیار زیادی انجام می دهند که به واسطه آن آب زیادی از داخل برگ ها خارج شده و گیاه آهسته آهسته پژمرده می شود.

روش های متفاوتی برای افزایش رطوبت هوای اطراف گیاهان آپارتمانی وجود دارد که از رایج ترین آنها می توان به ساختن جزیره و یا استفاده از دستگاه بخور اشاره نمود.

با توجه به روش هایی که اشاره شد اگر قصد دارید رطوبت اطراف گیاه خود را با ساختن جزیره افزایش دهید، حتما به این نکته توجه داشته باشید که روی زیر گلدانی حسن یوسف مقداری سنگ ریزه وجود داشته باشد تا آب انباشته شده از طریق منافذ زهکشی گلدان، وارد خاک نشود.

به عنوان مطلب آخر در ارتباط با رطوبت و نگهداری حسن یوسف در زمستان این نکته را هم اضافه کنم که هرگز برای افزایش رطوبت اطراف گیاه خود، برگ های آن را با آب اسپری نکنید زیرا انجام این کار تنها برای چند ساعت رطوبت محل نگهداری گیاه را افزایش داده و از سویی دیگر ممکن است به خاطر همین غبارپاشی، بستر مناسب برای هجوم بیماری های قارچی به گیاهتان فراهم شود.

با کاهش نور و افزایش روزهای ابری چگونه از حسن یوسف در زمستان نگهداری کنیم ؟

نگهداری حسن یوسف در پاییز و زمستان
نگهداری حسن یوسف در پاییز و زمستان

به صورت کلی حسن یوسف گیاهیست که برای رشد مناسب خود در طول روز نیاز به شش ساعت نور کامل و غیر مستقیم خورشید دارد.

وقتی صحبت از نور کامل می شود منظور آن است که در طول روز آفتاب بر روی تمامی نقاط گیاه تابش داشته باشد و از سویی دیگر منظور از نور غیر مستقیم، نوریست که از یک پرده شفاف و یا توری عبور کرده باشد.

بنابر نکاتی که اشاره شد پیشنهاد می شود در فصل زمستان فاصله گلدان حسن یوسف تا پنجره حدودا دو متر باشد تا فتوسنتز برگ های گیاه به بهترین نحو ممکن انجام شود.

از سویی دیگر اگر قصد دارید شاخه و برگ های گیاهتان به یک اندازه رشد داشته باشند، توصیه می شود یک روز در میان 180 درجه گلدان حسن یوسف را بچرخانید تا نور به شکل بهتری در دسترس بافت رویشی گیاه شما قرار بگیرد.

آیا آسمان ابری و نبود نور به گیاهمان آسیب می رساند ؟

به صورت کلی زمانی که هوا برای چند روز متوالی ابری می شود، گیاه دچار تنش شده که به واسطه آن رنگ اصلی برگ ها از بین می رود.

در ارتباط با نگهداری حسن یوسف در زمستان می توان گفت اگر هوا برای 3 تا 4 روز ابری باشد، نیازی نیست برای احیای گیاه کار خاصی انجام دهید و اما در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد اگر تعداد روزهای ابری بیش از 4 روز بود، بهتر است از محلول های ضد تنش برای جلوگیری از شوک دیدن گیاه خود استفاده نمایید.

چرا زمستان فصل مناسبی برای تعویض خاک و گلدان حسن یوسف است ؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد حسن یوسف گیاهیست که در فصل زمستان وارد دوران استراحت خود می شود بنابراین بهتر است اگر گیاه احتیاج به تعویض خاک یا گلدان دارد، حتما در این مقطع زمانی نیاز آن برطرف شود.

چگونه متوجه شویم گیاهمان نیاز به تعویض گلدان دارد ؟

در ارتباط با نگهداری حسن یوسف در زمستان می توان گفت وقتی که ریشه های گیاه از سطح خاک یا از پایین گلدان خارج شده باشند ( منافذ زهکش )، زمان آن است که گلدان این گل محبوب آپارتمانی تعویض شود در غیر این صورت، گیاه نیازی به تعویض گلدان ندارد.

در صورتی که قصد تعویض گلدان حسن یوسف خود را دارید حتما به این نکته توجه داشته باشید که گلدان جدید تنها دو سایز از گلدان قبلی گیاه بزرگتر باشد.

  • چگونه متوجه شویم گیاهمان نیاز به تعویض خاک دارد ؟

زمانی که گیاه خود را آبیاری می کنید اگر آب اضافه زیر 10 ثانیه از انتهای گلدان خارج شد، مطمئن باشید زمان آن رسیده است که خاک حسن یوسف خود را تعویض کنید در غیر این صورت، ریشه فرصت جذب رطوبت را نداشته و گل شما به مرور زمان از بین خواهد رفت.

من سینا فتاح زاده امیدوارم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در نگهداری گیاه خود به بهترین نحو ممکن عمل و از پرورش آن نهایت لذت را ببرید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد اشاره شده جهت نگهداری گل خود سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 71 میانگین امتیازات: 4.1]
۵ نظرات
  1. سهراب می گوید

    سپاس گزارم از مقاله خوبتون 👌

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      ممنونم.
      سلامت باشید دوست عزیز.

  2. م می گوید

    عالی بود من فصل بهار گلدون حسن و یو سف رو عوض کردم گلم خراب شد مجبور شدم دوبا ه بژارم داخل آب تا ریشه بزنه و اینکه خیلی ترد و شکننده هستش و موقع تعوض خیلی آسیب میبینه

  3. سهراب بگلری می گوید

    بسیارعالی و خوب توضیح دادید ولیکن در باره نوع خاک وکود کیاه حسن یوسف توضیح بدید ممنون خواهیم شد

  4. یاسمن شهبازی می گوید

    سلام وقتتون بخیر من تازه یک گلدان گل حسن یوسف خریدم و پنجره نداریم و در عوض درب های پذیرایی شیشه ای و رو به حیاط است نمی‌دونم در فصل زمستون کجا بزارم الان حسن یوسف ام رو !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy