کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت کوچک شدن برگ گل دیفن باخیا چیست + معرفی کود مخصوص دیفن باخیا

11

کوچک شدن برگ گل دیفن باخیا دو دلیل دارد که یکی از آنها نور نامناسب محل نگهداری دیفن باخیا بوده و دیگری عدم تغذیه اصولی و منظم گیاه می باشد.

بنابر اهمیت هر دو مورد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن هر دو عامل تاثیر گذار بر کوچک شدن برگ دیفن باخیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب هر چه زودتر آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور کم محل نگهداری چه ارتباطی با کوچک شدن برگ گل دیفن باخیا دارد ؟

کوچک شدن برگ گل دیفن باخیا
کوچک شدن برگ گل دیفن باخیا

نور یکی از فاکتورهای مهم رشد گیاهان آپارتمانی است به طوری که اگر نور محل نگهداری این گیاهان کم باشد، میزان راندمان فتوسنتز کاهش پیدا کرده و انرژی بسیار کمی در گیاه تولید می شود ( گاهی اوقات اصلا تولید نمی شود ) بنابراین طبیعی است در چنین شرایطی برگ ها کوچک و رنگ پریده و رشد گیاه کاهش پیدا کند.

دیفن باخیا گیاهی است که در نور غیر مستقیم و کامل خورشید بیشترین رشد و بازدهی خود را دارد. نور غیر مستقیم به نوری گفته می شود که از یک پرده شفاف و یا توری عبور کرده باشد که در علم کشاورزی امروزه ما آن را به نام کانوپی می شناسیم.

از سویی دیگر نور کامل به نوری گفته می شود که در طول روز به تمام شاخه و برگ های گیاه تابش داشته باشد.

اگر فاصله گلدان گیاه تان تا پنجره بیش از دو متر است و گیاه شما در طول روز حداقل هفت ساعت نور مناسب خورشید را دریافت نمی کند، تردید داشته باشد که علت کوچک شدن برگ گل دیفن باخیا شما به خاطر نور کم محل نگهداری گیاه تان است.

برای درمان گیاه پیشنهاد می شود فاصله گلدان تا پنجره را کاهش دهید و اگر نور محل نگهداری کافی نیست، گلدان گیاه را به محل دیگری منتقل کنید که در آنجا حداقل هفت ساعت نور مناسب خورشید وجود داشته باشد ( طبیعتا پنجره های جنوبی بهتر هستند ).

در ادامه صحبتم با توجه به احتمال سایه اندازی برگ های بزرگ روی برگ های کوچک بهتر است یک روز در میان 180 درجه گلدان دیفن باخیا را بچرخانید تا نور خورشید به شکل بهتری در دسترس برگ های گیاه تان قرار بگیرد.

لازم به ذکر است سوای نکته اشاره شده از دیگر خسارات نور نامناسب می توان به لوله ای شدن برگ دیفن باخیا ( زمانی که فاصله گلدان تا پنجره کمتر از دو متر است ) و همچنین زردی برگ دیفن باخیا اشاره نمود.

کمبود عناصر غذایی چگونه باعث کوچک شدن برگ های گیاه می شود ؟

همان طور که قبلا در مقاله علت رشد نکردن گل دیفن باخیا اشاره کردیم دیفن گیاهی است که در طول 12 ماه سال نیاز به تغذیه اصولی و مداوم دارد به طوری که می بایست ماهانه یکبار گیاه با کودهای کامل و متعادل تغذیه شود.

اگر با مقالات بنده در سایت پرشیالرن آشنا باشید حتما می دانید که من بارها روی این موضوع تاکید دااشته ام که هرگز نمی توان با آب خشک و خالی از گیاهان آپارتمانی پذیرایی نمود زیرا این گیاهان هم مانند انسان ها نیاز به عناصر غذایی داشته و در صورت کمبود آنها با مشکلاتی مواجه می شوند.

بسیاری از افرادی که تولید کننده گیاه دیفن باخیا هستند آن را در خاک های مغذی پرورش و نگهداری می کنند در نتیجه هر چقدر هم که خاک غنی باشد، باز با چندین مرتبه آبیاری این عناصر غذایی شسته شده و انتهای گلدان گیاه خارج می شوند بنابراین برای رفع احتیاجات گیاه می بایست حتما از کود مخصوص دیفن باخیا استفاده نمود.

اگر تا به حال ماهانه یکبار گیاه خود را تغذیه نکرده اید و یا میزان تغذیه گیاه شما در هر نوبت کوددهی کمتر از 20 سی سی یا گرم بوده است ( یک قاشق غذاخوری )، شک نداشته باشید که علت کوچک شدن برگ دیفن باخیا شما به خاطر کمبود عناصر غذایی در گیاه است.

مواد غذایی هر کدام به نوبه خود نقش متفاوتی در رشد گیاه دارند به طور مثال عنصر نیتروژن باعث رشد برگ های گیاه می شود و از سویی دیگر عنصر آهن نقش بسیار زیادی در افزایش سبزینگی برگ ها دارد.

کود مخصوص دیفن باخیا باید دارای چه ویژگی هایی باشد ؟

کود مخصوص دیفن باخیا
کود مخصوص دیفن باخیا

کود مخصوص دیفن باخیا باید دارای تمامی عناصر غذایی ریز و درشت مغذی باشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن نیازهای گیاه مذکور را برطرف نماید ( این یعنی بهتر است یک کود کامل بخرید تا اینکه از چندین کود به طور همزمان استفاده کنید ).

از سویی دیگر کود مناسب گیاه جهت رفع کوچک شدن برگ دیفن باخیا می بایست صد در صد قابل حل در آب و دارای PH متعادل باشد زیرا زمانی که PH کود نامناسب باشد، عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی گذاشته و از راندمان جذب آنها توسط ریشه های دیفن باخیا کاسته می شود.

اگر تمایل دارید تا دو سال آینده خیالتان بابت تغذیه گیاه راحت باشد و از کود مناسبی برای رشد برگ های دیفن باخیا خود استفاده کنید، در صورت تمایل می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و کود سه بیست مایع را خریداری نمایید.

چگونه از کود مخصوص دیفن باخیا استفاده کنیم ؟

اگر علت کوچک بودن برگهای دیفن باخیا شما به کمبود عناصر غذایی است ( یعنی مشکل از نور محل نگهداری گیاه نیست )، برای درمان گیاه پیشنهاد می شود ماهانه یکبار از کود سه بیست مایع برای تقویت گیاه خود استفاده کنید به طوری که در هر نوبت کوددهی، یک درب بطری از این کود در یک لیتر آب آبیاری حل شده و در اختیار گیاه قرار بگیرد ( خواهشا توجه داشته باشید که میزان مصرف از دوز پیشنهادی بنده بیشتر نشود ).

از سویی دیگر توصیه می شود پس از 5 نوبت کوددهی گیاه ( یعنی زمانی که 5 ماه بگذرد ) حتما یکبار به مدت 5 دقیقه خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید تا نمک های اضافی از انتهای گلدان خارج شوند و ریشه های گیاه آسیبی نبینند.

علت آنکه خدمت شما عزیزان عرض کردم خاک گلدان را شستشو دهید آن است که آب آشامیدنی بسیاری از مناطق ایران دارای املاح است که این خاصیت در کنار استفاده از کود مخصوص دیفن باخیا باعث می شود کمی کیفیت خاک گلدان دستخوش تغییر شود از این رو بهتر است پس از پنج نوبت تغذیه گیاه حتما خاک آن با آب ولرم شستشو داده شود.

آیا می توان کود مخصوص را جهت درمان کوچک شدن برگ دیفن باخیا روی گیاه اسپری نمود ؟

کوچک شدن برگ دیفن باخیا
کوچک شدن برگ دیفن باخیا

اگر زمان محلول پاشی کود روی برگ های گیاه صبح زود و پس از محلول پاشی در اطراف گیاه تهویه مناسب وجود داشته باشد، به آسانی می توانید یک قاشق مربا خوری از کود مخصوص دیفن باخیا را در یک لیتر آب حل کرده و توسط آبفشان ماهانه یکبار همزمان با کوددهی گیاه روی برگهایش اسپری کنید.

اگر امکان محلول پاشی کود در صبح زود وجود ندارد و یا اینکه میزان تهویه خانه بسیار کم است، قویا توصیه می کنم از انجام این کار صرف نظر کنید و تنها به تغذیه گیاه از طریق ریشه بسنده کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر کوچک شدن برگ دیفن باخیا خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 91 میانگین امتیازات: 4.1]
۱۱ نظرات
  1. زهرا می گوید

    سلام وقتتون بخیر من یه گل دیفن دارم اما برگ های جدیدش کوچک هستن پشت پنجره شمالی قرار داره تهویه هم نزدیک در تراس واقع شده و اینکه با کود محرک رشد تغزیش میکنم ولی تغییری تو سایز برگا نمیبینم علتش چی میتونه باشه ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه چقدر با پنجره فاصله داره و در طول روز چند ساعت نور دریافت می کنه؟؟
      کود محرک رشدی که استفاده کردید چه برندی هست و چه فرمولی داره؟؟
      در صورت تمایل ارتفاع گیاه رو هم بفرمایید.

  2. ماریا می گوید

    سلام من کنار گلهای آپارتمانیم یک دیفن دارم ک فاصله اش با پنجره یک متر، ولی پشت بقیه گلها قرار گرفته الان چند ماه ک هیچ کدوم از گلهام رو کود تغذیه ای ندادم ،فقط برگهای جدید دیفن باخیا دارن کوچکتر از بقیه در میان باید چکار کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاهان دیگه روی دیفن باخیا سایه اندازی می کنند؟ و اینکه گیاه در طول روز چند ساعت نور دریافت می کنه ؟

    2. حنا می گوید

      کود بدید خب

  3. aliasqar می گوید

    سلام من گل دیفن باخیادارم دوست گل خونه تو خونه نگهداری میکنم ازکودسه بیست پودرش رو استفاده میکنم ولی برگهای جدیدش کوچک درمیان علتش چیه خیلی نگرانم چندتاازبرگاش هم زردمیشن

  4. عاطفه می گوید

    سلام من یه گل دیفن باخیا دارم که خیلی خوب بود همه چیزش تازگیه برگا جدیدش به طرز عجیبی باریک شده
    ممنون میشم راهنمایی کنید؟

  5. مائده می گوید

    سلام وقت بخیر. من دوتا گلدون دیفن‌باخیا دارم که مدتیه ضعیف شدن و برگ هاشون خیلی ریز و کوچک شدن فاصله شون تا پنجره نیم متره و آفتاب مستقیم هیچوقت روشون نمی افتد
    سوالی که دارم اینه که منظور شما از نور آفتاب همان روشنایی ای که از پنجره به داخل میرسد هست یا تابش نور مستقیم خورشید هست؟ چون منزل ما شرقی غربی هست هیچگاه آفتاب مستقیم داخل منزل نمی‌افتد و این سوال برای من بسیار اهمیت دارد
    ممنون از پاسخگوییتون

  6. نامعلوم می گوید

    سلام
    گل دیفن دارم یک متر با پنجره فتصله داره نوردهی خوبی داره ولی برگای جدید که درمیاد کوجیکه و الان دوتا برگ هم به ثورت لوله شده چند هفته هست که همونجوری مونده و از پایین بقیه برگاش داره زرد میشه ممنون میشم راهنمایی کنین

  7. حمید رضا می گوید

    سلام خسته نباشید قربان به من گفتند کود سه بیست به دیفن نده ابلق بودنش از بین میره ۳۶ ۱۲ بده فقط درسته یا نه ؟

  8. حمید می گوید

    سلام من پاجوش گلم رو جدا کردم الان برگ های جدید خیلی کوچک هستند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy