کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت پژمرده شدن برگ انجیری چیست؟ (بعلاوه راه درمان)

17

شایع ترین علت پژمرده شدن برگ انجیری، آبیاری بسیار کم گیاه است زیرا برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی بزرگ تمایل به خاکی همیشه مرطوب دارد و می بایست در آبیاری گیاه با دقت بیشتری عمل کرد. از دیگر دلیل پژمرده شدن برگ انجیری می توان به آبیاری بیش از حد، نور محیطی بسیار کم، عدم کوددهی صحیح، هجوم آفات گیاهان خانگی به برگ انجیری و همچنین استرس وارد شده به گیاه ناشی از تعویض گلدان اشاره نمود.

بنابر نکاتی که به آنها اشاره شد شناسایی علت اصلی مشکل پیش آمده، مهمترین وظیفه ی شما در پرستاری از گیاه تان است از این رو در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، ما تمامی موارد و یا دلایل پژمرده شدن برگ انجیری را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا بتوانید با آشنایی بیشتر، علت اصلی مشکل گیاه خود را تشخیص داده و با راه حل درمانی مناسب فورا گیاه خود را احیا کنید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری کم شایع ترین علت پژمرده شدن برگ انجیری

علت پژمرده شدن برگ انجیری

برای بسیاری از افراد که به تازگی گیاه برگ انجیری را خریداری کرده اند، شاید آبیاری صحیح گیاه بزرگترین مساله نگهداری برگ انجیری برای آنها باشد زیرا برخی از گیاهان آپارتمانی نیاز آبی بالایی داشته و برخی دیگر نسبت به خشکی خاک مقاوم هستند و نیاز کمی به آبیاری دارند با این حال پرسش اصلی اینجاست که بهترین روش و زمان آبیاری برگ انجیری چیست؟

گیاه آپارتمانی برگ انجیری منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد بنابراین خاک خشک قطعا محیط مناسبی برای رشد ریشه های گیاه نیست در نتیجه می توان اینگونه برآورد کرد که برای جلوگیری از پژمرده شدن برگ انجیری، بهتر است قبل از آبیاری گیاه حتما سطح خاک گدان خشک بوده و سپس آبیاری انجام شود.

برای تشخیص صحیح خشک بودن سطح خاک می توانید انگشت اشاره دست خود را به داخل خاک وارد کرده و رطوبت آن را بررسی کنید.

پس از وارد کردن انگشت اشاره دست به درون خاک، اگر سطح خاک خشک بوده و مابقی خاک گلدان در لایه های پایینی دارای رطوبت است بدانید این مقطع زمانی بهترین موقع آبیاری برگ انجیری است.

در هنگام بررسی رطوبت خاک اگر احساس می کنید که لایه های پایینی خاک دارای رطوبت نیست، می توانید آبیاری گیاه را از بالا به پایین به نحوی انجام دهید که خاک کاملا خیس شده (کاملا خیس به معنای غرقاب کردن خاک نیست) و اطراف ریشه ی گیاه مرطوب شود.

پس از آبیاری گیاه (چه در حالتی که لایه های پایینی خاک دارای رطوبت باشد یا نه) اجازه دهید تا آب اضافی از انتهای گلدان گیاه به مرور زمان خارج شود در این بین می توانید برگ های گیاه را توسط یک اسفنج مرطوب پاک کرده تا گرد و غبار روی آنها از بین برود.

نور نامناسب محل نگهداری برگ انجیری

همان طور که در مقاله لوله شدن برگ انجیری اشاره شد، گیاه مذکور از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در نور غیر مستقیم خورشید بهترین عمکلرد خود را دارد.

در صورتی که نور محل نگهداری گیاه برگ انجیری زیاد باشد، شما روی برگ های گیاه لکه های خشک و قهوه ای را خواهید دید بنابراین در این حالت قطعا بهتر است گیاه خود را به نقطه کم نور تری منتقل کنید.

در نقطه مقابل نور محیطی زیاد، نور کم محل نگهداری گیاه است که علت پژمرده شدن برگ انجیری می باشد زیرا اگر نور محیطی کم باشد، راندمان کیفی فتوسنتز کاهش پیدا کرده و برگ های گیاه عمکرد مطلوب خود را نخواهند داشت بنابراین توصیه می شود در این شرایط گیاه خود را با فاصله ی یک الی دو متری از پنجره خانه نگهداری کرده و نور خورشید را توسط پرده پنجره برای گیاه خود فیلتر کنید.

از سویی دیگر اگر مشاهده می کنید که برگ های گیاه روی هم سایه اندازی می کنند می توانید یک روز در میان گلدان برگ انجیری را 180 درجه بچرخانید تا نور به شکل بهتری در دسترس برگ های گیاه قرار بگیرد.

آبیاری زیاد می تواند برگ های انجیری را پژمرده کند

دلیل پژمرده شدن برگ انجیری
دلیل پژمرده شدن برگ انجیری

در نقطه مقابل آبیاری کم، گاهی اوقات آبیاری بیش از حد دلیل پژمرده شدن برگ انجیری شما است به طوری که در این حالت شما شاهد زرد شدن برگ های پایینی گیاه خود هستید و از سویی دیگر نیز ممکن است نوک و لبه برگ ها قهوه ای رنگ شده باشد (لازم به ذکر است که اگر بارها آبیاری گیاه را زیاد انجام داده باشید ممکن است از سطح خاک بوی بسیاری بدی به مشام برسد که این حالت نشان از پوسیدگی ریشه ها دارد).

در حالت اشاره شده بهتر است تا مدتی آبیاری گیاه را انجام ندهید و اجازه دهید تا 10 سانتی متری سطح خاک خشک شود زیرا در حالتی که آبیاری گیاه زیاد باشد، اکسیژن رسانی به ریشه ها کم شده و ریشه های برگ انجیری در جذب آب و مواد غذایی به خوبی عمل نمی کنند و همین امر علت پژمرده شدن و زردی برگ انجیری شما می باشد.

در صورت احساس بوی بد از سطح خاک توصیه می شود گیاه را به طور کلی از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را به خوبی بررسی کنید و در صورت پوسیده شدن ریشه ها، آنها را تا نقطه ی سالم هرس کرده و از گیاه خود در خاک جدید و یا تازه نگهداری کنید.

درجه حرارت نامناسب می تواند برگ های انجیری را خشک و پژمرده کند

برگ انجیری در محدوده دمایی 18 الی 29 درجه سانتی گراد بهترین عمکلرد خود را دارد و در اینجا لازم است عرض کنم که گیاه به هیچ وجه از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود.

با توجه به محدوده دمایی اشاره شده، اغلب درجه حرارت محیط خانه برای نگهداری برگ انجیری مناسب است اما آنچه که علت پژمرده شدن برگ انجیری است، وجود نوسانات دمایی در اطراف گیاه می باشد از این رو پیشنها می شود هرگز از گیاه خود در معرض سیستم های گرمایشی و سرمایی و همچنین درب های که دائما باز و بسته می شوند نگهداری نکنید.

کوددهی غلط برگ انجیری

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی کوچک نبوده و رشد سریعی دارد بنابراین طبیعی است که گیاه برای رشد مناسب خود نیاز به مصرف صحیح کودهای شیمیایی داشته باشد.

از دیگر علت پژمرده شدن برگ انجیری می توان به کمبود عناصر غذایی در خاک اشاره نمود زیرا این گیاه زیبا و دوست داشتی برای رشد خود تنها به آب خالی نیاز ندارد بنابراین بهتر است در فصول بهار و تابستان هر دو هفته یکبار و در فصول پاییز و زمستان ماهانه یکبار، گیاه توسط کودهای ملایم و کامل نظیر کود سه بیست مایع یا کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه شود.

از کوددهی زیاد، فراتر از آنچه که اشاره شد پرهیز کنید زیرا مصرف زیاد کود باعث سمی شدن محیط خاک برای ریشه ها شده و عملکرد ریشه ها را با مشکلات جدی روبرو می کند.

اگر هم اکنون اطمینان دارید که تا به حال از کود زیادی برای تغذیه گیاه خود استفاده کرده اید می توانید خاک گلدان را به مدت 5 الی 10 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر و اضافی آن کاسته شود.

پژمرده شدن برگ انجیری پس از تعویض گلدان

از دیگر دلیل پژمرده شدن برگ انجیری می توان به استفاده از گلدان های بسیار بزرگ در زمان تعویض گلدان گیاه اشاره نمود زیرا بسیاری از افراد برای زیبایی بیشتر گیاه خود، از گلدان های بسیار بزرگ استفاده می کنند که این کار اشتباه است زیرا گلدان بزرگ به معنای آبیاری بیشتر گیاه و قرار گرفتن ریشه ها در فضای بسیار بزرگ می باشد بنابراین توصیه می شود در زمان تعویض گلدان برگ انجیری، گلدان خریداری شده تنها 2 الی 3 سایر از گلدان قدیمی گیاه بزرگتر باشد تا هم میزان آبیاری نرمال باشد و هم سیستم ریشه ای به شکل مناسبی عمل کند.

تعویض گلدان به نوعی برای گیاه برگ انجیری ایجاد مزاحمت محسوب می شود و در صورتی که شما پس از تعویض گلدان گیاه شاهد پژمرده شدن برگ های انجیری خود هستید اصلا نگران نباشید و تنها با آبیاری و کوددهی صحیح و همچنین فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی، از گیاه خود مراقبت کنید تا برگ انجیری با طی شدن حدودا یک ماه به دوران پیشین خود باز گردد.

هجوم آفات گیاهان خانگی به برگ انجیری

آفات با هجوم به برگ های زیبای برگ انجیری، از آب و مواد غذایی درون آنها تغذیه کرده و باعث می شوند تا درون برگ با کاهش موارد گفته شده رو به رو شود که در نتیجه این هجوم، ما شاهد پژمرده شدن برگ انجیری خود خواهیم بود.

برای پیشگیری از هجوم آفات، دائما قسمت های بالایی و پایینی برگ های گیاه را بررسی کنید تا همیشه قبل از خسارت آفات، این شما باشید که به آنها آسیب می رسانید.

در صورتی که لکه های آلوده (عسلک مانند) و یا سوراخ های نامنظم را روی برگ های گیاه خود مشاهده می کنید بدانید گیاه عزیز شما مورد هجوم آفات قرار گرفته و شما می بایست توسط الکل، لکه های آلوده را در درجه اول پاک کرده و در قدم دوم، توسط حشره کش های مناسب اقدام به حذف آفات نمایید.

نتیجه گیری

شایع ترین علت پژمرده شدن برگ های انجیری، وجود مشکل در آبیاری گیاه است بنابراین پیشنهاد می شود در قدم اول احیای گیاه خود، نخست این مورد را ارزیابی کنید و در صورت عدم اشکال در آبیاری گیاه، دیگر احتمالاتی که در در این مقاله به آنها اشاره کردیم را بررسی کنید تا با رفع سریع مشکل گیاه برای سالهای بیشتری از پروش آن لذت ببرید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد پژمرده شدن برگ انجیری سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 55 میانگین امتیازات: 3.9]
۱۷ نظرات
  1. ونوس می گوید

    برگ انجیری من بعد تعویض گلدان و یه قلمه هم ازش داشتم تازه کاشتم هردو پژمرده شدن چیکار کنم زنده شن چ‌کودی بهشون بدم؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      این موضوع به خاطر شوک تعویض گلدان هست شما تنها شرایط محیطی و نگهداری رو ایده آل پیش ببرید تا گیاهتون احیا شه.
      در صورت تمایل می تونید از محلول های ضدتنش استفاده کنید.

  2. Zahra می گوید

    سلام من یه برگ انجیری دارم ک حدود یه ماه پیش بهش گرینی مکس دادم بعد دوهفته برگاش زرد شد بعد بی حال شده برگاش جمع شده وسربرگاشم سوخته و حاشیه ش زرده.خودم ک اب دادم شوهرم مث اینکه دوباره اب داده چیکارکنم ک دوباره سرحال شه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      چند سی سی یا گرم در آب کود حل شده و به گیاه داده شده؟
      فاصله گیاه تا پنجره؟؟
      و روش آبیاری؟

  3. Zahra می گوید

    یه درب بطری ک ۵سی سی بود فک کنم در یه لیتر اب..نور نداره خونمون باهمین لامپایه خونه نورمیگیره..من خودم هفته ای یه بارتقریبا هروقت خشک میشد چهارسانت خاکش اب میدادم ولی شوهرم اب داده بهش بعد اینکه من اب دادم..سربرگاش سوخته و زرد شده حاشیه برگا و بی حالن و مچاله و جمع شده برگا.ساقه شم شله و قیم شم خیلی تکون میخوره..چندبارم جابجاش کردیم ک جایی ک نورداره براش خوب بشه ک نشد بازگذاشتیمش سرجاش.برگاش اول زردمیشد ولی الان فقط بی حال و جمع شدن

    1. Zahra می گوید

      این ریشه هایه هواییم چندتاشوگفتن قطع کنم از جایی ک خشک شده بود کات کردم و بقیهه رو ک بلندشده بود رو گفتن داخل خاک کنم از همون موقع فک میکنم اینجوری شده خشکن ریشه هاهوایی

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        بریدن ریشه هوایی به گیاه استرس میده این کار رو به هیچ وجه انجام ندید.
        اونها داخل خاک هم نکنید در عوض رطوبت محیطی رو افزایش بدید. اگر امکانش هست از دستگاه بخور استفاده کنید اون ریشه ها فقط برای جذب رطوبت هستن.

    2. سینا فتاح زاده می گوید

      خاک گلدون رو به مدت ۵ دقیقه با آب ولرم شستشو بدید یعنی گیاه رو به سینک ظرفشویی منتقل کنید و ۵ دقیقه به صورت مداوم رو خاکش آب ولرم باز کنید البته این کار رو برای زمان آبیاری بعدی گیاه انجام بدید.
      بعد از شستشو اجازه بدید خاک تقریبا خشک بشه و بعدا کمی از خاک رو بردارید و وضعیت ریشه های گیاه رو بررسی کنید.
      هر ریشه ای که قهوه ای، زرد یا سیاه بود رو هرس کنید و بعدا به خاک قارچکش بزنید و گیاه رو مجدد بکارید.
      تا آخر فروردین به گیاه کود ندید.

      1. Zahra می گوید

        یعنی گیاه رو ازداخل خاک دربیارم؟بعد قارچ کش بزنم چجوری؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          بله گیاه رو خارج کنید خاک اطراف ریشه رو کاملا بردارید، کمی قارچکش داخل آب بریزید و روی ریشه ها اسپری کنید . مجددا گیاه رو بکارید.

  4. فاطیما می گوید

    سلام روزتون بخیر باشه
    میشه لطفا به من کمک کنین
    گیاه برگ انجیری ۱ متری دارم که عید خریدمش گلدونش هم عوض کردیم همونجا اوردیم به منزل نورگیر گل عالی هست وقتیم خاک سطحش خشک بشه کم کم اب میدم بهش
    سه بارم سه بیست دادم
    گیاهم برگاش رو به پایین شده و بیحال
    خاک رو برسی کردم الان دیدم کرم های قرمز رنگ داره و یسری حشره انگار شکل مورچه است .اما زیاد نیستن
    چیکار بکنم؟ لطفا کمکم کنین گلم خراب نشه
    چه سمی بگیرم براش و چه مقدار و چند وقت یبار استفاده کنم؟؟

  5. سپهر می گوید

    سلام روزتون بخیر
    من یک گیاه برگ انجیری خریداری کردم به مدت یکماه به گلدان جدید منتقل نکردم گیاه مشکلی نداشت اما وقتی به گلدان جدید انتقال دادم با اینکه قیم برای اون استفاده کردم که رطوبت گیاه تامین بشه باز می بینم گیاه خیلی پژمرده شده و ریشه های هوایی در حال خشک شدن هستن و برگ های پایینی گیاه هم زرد شده ممنون میشم اگه راهنماییم بفرمایید.

  6. عابدینی می گوید

    سلام . خسته نباشید.
    ببخشید برگ انجیری من بعد از تعویض گلدون دو هفته پیش برگ هاش یکی یکی زرد شد و خشک شد بعضی برگ هاش هم داخلش سیاه شد و سوخت …از اون همه برگ فقط ۲تا برگش مونده که اوناهم پژمرده شدن و نرم …میشه راهنمایی کنید چیکار کنیم حالش خوب شه؟🙏🏻

  7. Atefeh می گوید

    سلام من دو هفته اس برگ انجیری خریدم هر هفته۱ بار آب میدم بهش ولی از وقتی آوردمش کم کم برگهاش پژمرده میشد دیروز هم تب دادم به نسبت بهتر شد ولی الان بازم پژمرده شده چیکار کنم؟مه پاشی رو انجام میدم در طول روز ۳ بار .نور هم بهش میخوره لطفا راهنمایی کنید

  8. معصومه می گوید

    سلام ببخشید برگ انجیری من از لحاظ نور خوبه آبیاری هم بموقع انجام میدم اما بیشتر برگاش داره پژمرده میشه برای احتیاط سم کنفیدور هم اسپری کردم اما بیشتر پژمرده شد لطفا راهنمایی کنید ممنونم

  9. محمد می گوید

    چرا برگ جدید برگ انجیری پژمرده باز میشه
    و حدود دو یه ماه هست که همون‌طور پژمرده و بی حال مونده و اصلا بهتر نشده؟

  10. Hamid می گوید

    سلام خسته نباشید برگ انجیری خریدم خیلی برگاش بی حالن تو گلفروشی هم همینجور بود خاک گلدونش هم خیلی کمه چیکارش کنم خوب شهبراش جزیره هم گذاشتم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy