کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ زاموفیلیا + آموزش درمان فوری گیاه

103

زرد شدن برگ زاموفیلیا دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری نامناسب (شایع ترین) ، کود دادن غیر اصولی، نور کم، قارچی شدن زاموفیلیا، حمله حشرات به گیاه (به ویژه شپشک آردآلود)، رطوبت بسیار کم محل نگهداری، نوسانات دمای محل نگهداری، تغییر محل نگهداری زاموفیلیا و همچنین استرس های ناشی از تعویض خاک و گلدان گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده، ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت زرد شدن برگ زاموفیلیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه خودتان را پیدا کرده و در راستای احیای آن، قدمی سازنده و صحیح بردارید، تا پایان همراه ما باشید.

بررسی دلایل و یا علت زرد شدن برگ زاموفیلیا به صورت ویدئو

آبیاری نامناسب، شایع ترین علت زرد شدن برگ زاموفیلیا

زرد شدن برگ زاموفیلیا
زرد شدن برگ زاموفیلیا

هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم هر دو از دلایل زرد شدن برگ های گیاه هستند به طوری که اگر میزان آبیاری گیاه بسیار زیاد و یا به عبارتی دیگر بیشتر از حد معمول باشد، ریزوم و یا ریشه های زاموفیلیا پوسیده شده و در جذب رطوبت موفق عمل نمی کنند (به اصلاح ریشه های گیاه قارچی می شوند).

در نقطه مقابل نکته اشاره شده اگر میزان آبیاری زاموفیلیا بسیار کم باشد، رطوبت به خوبی در ساقه های گیاه جریان پیدا نمی کند بنابراین طبیعی ست در چنین حالتی برگ ها شروع به زرد شدن کنند.

  • هم اکنون سوالی که پیش می آید این است که ما چگونه متوجه شویم که گیاهمان از آبیاری بسیار زیاد رنج می برد ؟

به طور تخمینی گیاه زاموفیلیا نیاز دارد که ماهانه یکبار به صورت اصولی آبیاری شود. منظور از آبیاری اصولی آن است که تمامی نقاطه خاک اعم از وسط و کناره ها به خوبی مرطوب شده و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

بنابراین اگر شما جز افرادی هستید که هفته ای یکبار یا 10 روز یکبار گیاه خود را سیراب می کنید و در این آبدهی آب اضافی از انتهای گلدان خارج می شود، تردید نداشته باشید که علت زرد شدن برگ زاموفیلیا شما به خاطر آبیاری بسیار بد و نامناسب گیاهتان می باشد.

از دیگر روش های تشخیص مشکل گیاه از آبیاری بسیار زیاد می توان به بررسی ریزوم یا ریشه های زاموفیلیا اشاره نمود که برای انجام این کار کافیست کمی از سطح خاک را بردارید و وضعیت ریشه های گیاه خود را مشاهده کنید.

اگر ریشه های گیاه سیاه و قهوه ای رنگ بودند (مانند عکس پایین)، خوب طبیعی ست که گیاهتان از بیماری پوسیدگی ریشه رنج می برد و می بایست هر چه زودتر برای رفع مشکل آن گامی صحیح بردارید.

پوسیدگی ریشه زاموفیلیا
پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

برای درمان پوسیدگی ریشه زاموفیلیا به واسطه آبیاری بیش از حد تنها کافیست که گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه های آسیب دیده را تا نقطه ی سالم هرس کنید و سپس گیاه رو با همان عمق قبلی کاشته و آبیاری اول گیاه را با قارچکش کاربندازیم انجام دهید.

لازم به ذکر است که اگر می خواهید سختگیری بیشتری داشته باشید می توانید خاک گلدان را به طور کامل تعویض کرده و پس از کاشت مجدد گیاه، آبیاری اول زاموفیلیای خود را با قارچکش گفته شده انجام دهید.

  • چگونه متوجه شویم گیاهمان از آبیاری بسیار کم رنج می برد ؟

همان طور که کمی بالاتر اشاره کردیم، گیاه زاموفیلیا با توجه به شرایط جوی ایران نیاز دارد که ماهانه یکبار به صورت کامل آبیاری شود بنابراین اگر شما هر چند روز یکبار به گیاهتان به اندازه یک استکان آب می دهید که در این مدل آبیاری هرگز آب اضافی از انتهای گلدان خارج نمی شود، تردید نداشته باشید که علت زرد شدن برگ زاموفیلیا شما به خاطر آبیاری بسیار بد و کم گیاهتان می باشد.

در این حالت روش درمان زرد شدن برگ های گیاه بسیار ساده است و تنها کافیست به زاموفیلیای خود محبت بیشتری داشته باشید و سر زمان مناسب، گیاهتان را آبیاری کنید یعنی همان ماهی یکبار، آن هم به شکل سیراب.

به عنوان سخن آخر در ارتباط با آبیاری زاموفیلیا و رفع مشکل گیاه این نکته را هم اضافه کنم که یک آبیاری اصولی با زهکشی مناسب، همیشه خیلی خیلی بهتر از آبیاری قطره چکانی و بدون زهکشی می باشد.

دلیل زرد شدن برگ زاموفیلیا
دلیل زرد شدن برگ زاموفیلیا

خاک نامناسب چگونه برگ های زاموفیلیا را زرد می کند ؟

کیفیت پایین خاک هم همان مشکلات آبیاری نامناسب را برای گیاه زاموفیلیا ایجاد می کند به طوری که اگر زهکشی خاک بسیار کم باشد، ریشه های گیاه پوسیده خواهند شد و از سویی دیگر اگر زهکشی خاک بسیار زیاد باشد، دقیقا همان مشکلات آبیاری کم برای زاموفیلیا به وجود خواهد آمد.

  • چگونه متوجه شویم خاک گلدان گیاهمان نامناسب است ؟

اگر پس از آبیاری گیاه خود مشاهده می کنید که آب اضافی بیشتر از یک دقیقه طول می کشد که از انتهای گلدان خارج شود، تردید نداشته باشید که دلیل زرد شدن برگ زاموفیلیا شما به خاطر خاک سنگین گلدان می باشد.

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد اگر در زمان آبدهی آب اضافی زیر 20 ثانیه از انتهای گلدان خارج شود، خوب مشکل مشخص است و می بایست خاک با کیفیت را جایگزین خاک فعلی گیاه خود کنید (بهترین ترکیب خاک برای زاموفیلیا، مخلوطی از کوکوپیت و پرلیت می باشد).

کود دادن غیر اصولی با چه مکانیسمی به برگهای گیاه صدمه می زند؟

علت زرد شدن برگ گیاه زاموفیلیا
علت زرد شدن برگ گیاه زاموفیلیا

کود دادن بیش از حد سبب سوختگی نوک و لبه ی برگ های زاموفیلیا می شود با این حال آنچه که برگ های گیاه را زرد می کند، کود دادن کم و یا به طور کلی کود ندادن به گیاه می باشد.

به طور کلی زمانی که ارتفاع گیاه زیاد می باشد، بهتر است از کود سه بیست در کنار کود آهن آن هم به صورت کاملا رقیق شده برای تغذیه گیاه استفاده شود و در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد اگر ارتفاع گیاه کم می باشد، قطعا بهتر خواهد بود از کود های سبک تر مثل کود ریز مغذی اومکس برای تغذیه گیاه زاموفیلیا استفاده شود.

اگر جز افرادی هستید که گیاه خود را کم تغذیه می کنید ( یعنی به توصیه سازنده محصول توجهی نمی کنید) و یا اینکه به تغذیه گیاه خود اهمیتی نمی دهید و از آن با آب خشک و خالی پذیرایی می کنید، تردید نداشته باشید که علت زرد شدن برگ زاموفیلیا شما به خاطر کود دهی کم و یا کود ندادن می باشد.

در چنین شرایطی راه حل درمان گیاه بسیار ساده است و تنها کافیست بر اساس فرمولی که تولید کننده محصول پیشنهاد کرده است، گیاه خود را تغذیه کنید تا هم روند زرد شدن برگ هایش متوقف شود و هم اینکه پس از مدتی با رشد بیشتر، سبب خوشحالی شما گردد.

نور کم محل نگهداری چه آسیبی به برگ های زاموفیلیا می زند ؟

نور بسیار زیاد محل نگهداری گیاه زاموفیلیا، سبب پیدایش نقاط قهوه ای رنگ روی برگ های گیاه خواهد شد با این حال آنچه که علت زرد شدن برگ زاموفیلیا شما می باشد، نور بسیار کم محل پرورش گیاه در خانه است.

زمانی که نور محل نگهداری زاموفیلیا در خانه کم باشد، برگ های گیاه در درجه اول کمی تیره تر شده و سپس به مرور زمان لیمویی رنگ می شوند در نتیجه پیشنهاد می کنیم گیاه خود را در فصول گرم سال در فاصله 3 متری پنجره و در فصول سرد سال، در فاصله 1/5 متری پجره های نورگیر خانه قرار دهید.

برای آنکه گیاه شما در بهترین حالت ممکن نور خورشید را دریافت کند توصیه می شود یک روز در میان 180 درجه گلدان آن را بچرخانید تا در طی بازه زمانی 48 ساعت، تمامی بافت رویشی گیاه بتوانند از نور مناسب خورشید بهره مند شوند.

قارچی شدن برگ های گیاه دیگر علت زرد شدن برگ زاموفیلیا

همیشه بیماری های قارچی به ریشه های گیاه حمله نمی کنند در نتیجه گاهی اوقات مشاهده می کنیم که روی برگ های گیاه نیز نقاط سیاه و قهوه ای رنگی به وجود آمده که در برخی مواقع ممکن است دور آنها نواری زرد رنگ وجود داشته باشد (مانند عکس زیر).

قارچی شدن گیاه زاموفیلیا
قارچی شدن گیاه زاموفیلیا

در چنین شرایطی شما خواننده گرامی این مقاله می بایست هر چه زودتر قارچکش مانکوزب را تهیه کرده و از آن برای درمان زاموفیلیا ی خود استفاده نمایید به طوری که هم برگ های گیاه قارچکشی شوند و هم ریشه های گیاه، از خطر پوسیدگی در امان باشند.

پس از تهیه قارچکش، به اندازه یک قاشق مرباخوری از مانکورب را درون یک لیتر آب بریزید و با آن کاملا برگ های گیاه خود را اسپری کنید و در ادامه همان روز نیز، به اندازه نصف قاشق غذاخوری از قارچکش مانکوزب را در 2 لیتر آب ریخته و سپس محلول به دست آمده را روی خاک گلدان گیاه سرازیر کنید.

برای کسب نتیجه بهتر و برای درمان این علت زرد شدن برگ زاموفیلیا پیشنهاد می شود محلول پاشی برگ هارا با قارچکش مانکوزب طی سه مرتبه و با فاصله 14 روز یکبار انجام دهید تا دیگر آثاری از بیماری روی برگ های گیاهتان نباشد ( لازم به ذکر است که استفاده از مانکوزب برای قارچکشی ریشه ها همان یک مرتبه کافی می باشد ).

حشرات با چه روندی برگ های گیاه زاموفیلیا را زرد می کنند؟

زمانی که حشرات به بافت رویشی گیاهان حمله می کنند، از برگ های گیاه تغذیه کرده و سبب سوراخ شدن آنها می شوند که این موضوع حالت مساعد قضیه می باشد زیرا گاهی اوقات مشاهده شده است که سوای سوراخ شدن، حشرات سبب عسلک زدن برگ گیاهان نیز می شوند.

زاموفیلیا در مقایسه با گیاهان آپارتمانی دیگر در مقابل هجوم حشرات مقاومت بالاتری دارد با این حال این بدان معنی نیست که گیاه همیشه از خطر حمله حشرات در امان باشد.

بنابر نکاتی که اشاره شد اگر شاهد سوراخ شدن و عسلک زدن برگ زاموفیلیا خود هستید و یا اینکه با چشم مسلح حشرات را روی خاک گلدان و بافت رویشی گیاهتان می بینید، تردید نداشته باشید که علت زرد شدن برگ زاموفیلیا شما به خاطر هجوم حشرات بوده و می بایست با استفاده از سموم مربوطه برای نجات جان گیاه خود اقدام نمایید.

در اکثر مواقع از سمومی نظیر کلرپیریفوس و تری کلروفن برای درمان گیاه زاموفیلیا به علت هجوم حشرات استفاده می شود که شما می توانید به سادگی آنها را از بازارهای مربوطه تهیه کرده و گیاه خود را از شر آفات مزاحم نجات دهید.

نقش نوسانات دمایی در تغییر رنگ برگهای زاموفیلیا چیست؟

به طور کلی درجه حرارت خانه برای نگهداری و پرورش گل زاموفیلیا مناسب است اما آنچه که دلیل و یا علت زرد شدن برگ زاموفیلیا می باشد، آن است که گیاه دائما در معرض نوسانات دمایی قرار بگیرد.

اگر در محل نگهداری گیاه دائما درب های ورودی و خروجی باز می شوند، اگر گیاه شما در نزدیکی سیستم های سرمایشی و گرمایشی خانه به حیات خود ادامه می دهد هر چند با استرس، تردید نداشته باشید که برای رفع مشکل گل زاموفیلیا خود می بایست محل نگهداری آن را در منزل عوض کنید تا گیاه شما از استرس خارج شده و به مروز زمان به شرایط ایده آل و عادی خود برگردد.

آیا رطوبت می تواند عاملی برای زرد شدن برگ های گیاه باشد؟

به صورت کلی رطوبت محیط خانه در شش ماه اول سال برای نگهداری گیاه زاموفیلیا مناسب است با این حال با فرا رسیدن فصل سرما و استفاده از سیستم های گرمایشی، به شدت هوای محیط خانه خشک شده و می بایست برای گل زاموفیلیا با روش های مرسوم مثل ساختن جزیره تامین رطوبت نمود.

زمانی که رطوبت محل نگهداری گیاه کم باشد، برگ های زاموفیلیا تبخیر و تعرق بیش از اندازه ای را انجام می دهند که به واسطه ی آن در عرض 2 ماه تمامی برگهای گیاه زرد خواهند شد با این حال اگر تا به اینجای مقاله تمامی دلایل و یا علت زرد شدن برگ زاموفیلیا را بررسی کرده اید و به پاسخ خود نرسیده اید و تمامی شرایط نگهداری گیاهتان از سمت شما ایده آل می باشد، پیشنهاد می شود هر چه زودتر برای گیاه خود جزیره درست کنید تا رطوبت محیط اطرافش افزایش یابد تا از بار اضافی روی دوش برگها کاسته شود.

تعویض گلدان و خاک آخرین علت زرد شدن برگ زاموفیلیا

اگر به تازگی گیاه خود را خریداری کرده اید و یا اینکه به تازگی خاک و یا گلدان آن را تعویض کرده اید و بلافاصله پس از این موارد شاهد تغییر رنگ برگ های گیاه خود هستید، تردید نداشته باشید که علت مشکل گیاه زاموفیلیا شما به خاطر استرسی هست که گیاهتان در حال گذر از آن می باشد.

در چنین شرایطی پیشنهاد می شود آبیاری اول گیاه با محلول های ضد تنش نظیر اسید آمینه انجام شود تا از میزان استرس زاموفیلیا کاسته شده و دوران گذر از این مرحله سخت برای آن کمی راحت تر باشد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل و یا علت زرد شدن برگ زاموفیلیا خود سوالی دارید، حتما آن را با و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 398 میانگین امتیازات: 4.1]
۱۰۳ نظرات
  1. لیلا می گوید

    سلام
    من یه گیا زاموفیلیا دارم ساقه جدیدی که در اورده کامل برگاش باز نشده سه ماه میشه الان هم برگای بالایی ساقه جدید زرد و خشک شده علتش چی هست؟
    خیلی متشکرم🌹

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      در صورتی که آبیاری زاموفیلیا به شکل صحیحی انجام می شه، مشکل اصلی گیاه شما یا نور نامناسب محیطی بوده و یا کمبود مواد غذایی در خاک.
      برای زاموفیلیا نور غیر مستقیم خورشید رو فراهم کنید و اگر تا به حال گیاه رو تغذیه نکردید، بهتر هست فعلا دو مرتبه هر ۴۵ روز یکبار کوددهی گیاه را انجام بدید.

  2. حسين می گوید

    سپاس گزارم از راهنمایی خوب شما.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلامت باشید دوست عزیز

  3. هانیه می گوید

    حدود دو هفته است که سه گلدون زامیفولیای کوچک را به یک گلدون خیلی بزرگ منتقل کردم. ناچار به این کار بودم چون ریشه از زهکش گلدان پلاستیکی خارج شده بود. متاسفانه هم دو ساقه چروکیده شده هم برگهای بعضی ساقه ها در حال زرد شدن و خاک خیلی خیس و خشک نشده هنوز. بهضی ساقه های بلند هم کج میشن.
    احتمال میدم هم حجم خاک خیلی زیاده و هم خاک مناسب نیست که رطوبت طولانی در خودش نگه میداره.
    گلدان زهکش مناسب داره ولی حجم زیاد خاک اجازه عبور آب را نمیده.
    خاکش ترکسب: کوکوپیت، ورمی و خاکی که از گلفروشی تهیه کردم و یادم نیست خاک برگ بود یا نه
    به نظر شما باید از گلدان خارج و ریشه هاش بررسی و هرس بشه و در یک گلدان کوچکتر و با خاک مناسب تر بزارم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      مشکلاتی که شما میفرمایید صد در صد به خاطر آبیاری زیاد و خاک نامناسب هست
      خاک ورمی و باغچه به هیچ وجه برای زاموفیلیا مناسب نیست مخصوصا ورمی.
      چون تازه گلدون رو عوض کردید یک هفته دیگه هم بگذره بعدش خاک گلدان رو عوض کنید و تماما اون رو کوکوپیت کنید.
      چون اگر الان عوض کنید یک شوک دیگه به گیاهتون وارد میشه و اوضاع بدتر میشه.
      بله بهتر اگه ریشه ها آسیب دیده هستند هرس شن و براشون گلدون مناسب تهیه شه.
      زمانی که قصد هرس داشتید به بنده اعلام کنید تا روش ضدعفونی کردن ریشه هارو خدمت شما بگم.

      1. هانیه می گوید

        بسیار سپاس از پاسخگویی و راهنماییتون و مطالب مفید سایتتون
        تصمیم داشتم جمعه اینکار انجام بدم چون روند زرد شدن برگها خیلی صعودی شده و نگرانم که گلم از دست بره
        تو سایت شما خوندم که با دارچین و بابونه و آب اکسیژنه میشه ضدعفونی انجام داد.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          بنده سپاس گزارم از لطف و محبت شما.
          به امید احیای هر چه زودتر گیاه شما.

          1. هانيه می گوید

            امکانش هست در مورد ضد عفونی هم الان راهنمایی بفرمایین. البته من همه مطالب مربوط به زامیفولیا را در سایت و وبلاگ خوندم.

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            روش ضد عفونی همون هایی بود که شما فرمودید استفاده از دارچین و چای بابونه که من تو مقاله های دیگه بهش اشاره داشتم.

  4. هانيه می گوید

    سلام مجدد
    روزبخیر
    لطفا این سوال هم پاسخ بدین
    با توجه به مشکلی که برای گیاهم بوجود آمده اگر در تعویض گلدان ریزوم ها را از هم جدا کنم و در دو تا گلدان جداگانه بکارم گیاه خراب میشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      بهتر هست این کار رو در فصل رشد یعنی بهار انجام بدید

      1. هانيه می گوید

        سپاس از محبت و پاسخگویی
        امروز گلدون زامیفولیا را جابجا کردم
        خیلی ریشه ها پوسیده شده بود و چند تا ساقه هم کلا سیاه شده بود. طبق فرمایش شما خاک فقط کوکوپیت استفاده کردم و ریشه ها را هم با دارچین ضدعفونی کردم
        حالا سوالم اینه که به گلها آب بدم یا چند روز صبر کنم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم دوست عزیز
          مشکلی نداره می تونید آبیاری کنید فقط با توجه به اینکه ریشه ها هرس شدن نیاز آبی گیاه هم کاهش پیدا می کنه که من شرح کامل آبیاری زاموفیلیا در مقاله آخر سایت نوشتم.

      2. نسرین می گوید

        سلام
        من دوسال پیش یک گیاه زاموفیلیا هدیه گرفتم که خیلی بزرگ و سرحال بود.تا ۲،۳ ماه پیش حال گیاهم خیلی خوب بود و چندتا پاجوش داشت.
        ولی چند وقته که برگهای گیاه داره زرد میشه
        من فکر کردم شاید به خاظر گلدونش باشه چون زیر کلدون اب جمع میشد و من متوجه نمیشدم
        بنابر این عوضش کردم در ضمن اینکه قبل از تعویض گلدان یک مدت زیاد اب میدادم بهش بعد منوجه شدم و قطع کردم
        الان دوهفته از تعویض گلدان میگذره و یه سری از برگها زرد و خشک شدن
        اب دادن دوهفته یکبار هست نور محیطم خوبه دمای خونه هم متعادله
        این گلدون خیلی واسم عزیزه و واقعا از اینکه داره اینجوری از بین میره ناراحتم
        چیکار میتونم بکنم واسه احیای دوباره اش

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          اینکه روی زیر گلدونی آب جمع شه مشکلی به وجود نمیاره به شرطی که روی زیر گلدونی مقداری سنگ ریزه وجود داشته باشه. اتفاقا این موضوع برای گیاه رطوبت تامین میکنه که میتونه خیلی مفید باشه البته در شرایطی که آبیاری مناسب باشه.
          با این حال به من بفرمایید گیاه چقدر ارتفاع داره و وضعیت کوددهی اون چطور هست و اینکه در زمان تعویض گلدون ریشه ها سالم بودن یا خیر؟؟
          و پرسش اخر اینکه برگ های پایینی زرد میشن یا بالایی؟

  5. هانیه می گوید

    ممنونم
    ساقه هایی که مجبور به قطع شدم بخش زیادی ش سالم هستن برای رشد مجدد داخل خاک بکارم یا آب تا ریشه بدهد؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم.
      اگر ممکن هست از ساقه ها تو قسمت کامنت یک عکس بگذارید من بتونم دقیق تر نظرمو بگم.

      1. هانيه می گوید

        من قسمت کامنت پیدا نکردم برای ارسال عکس
        به آدرس ایمیلی که تو سایت بود فرستادم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          بهتر هست اونهارو داخل کشت کنید.

          1. هانیه می گوید

            داخل خاک کوکوپیت تنها خوبه یا ترکیب دیگه ای از خاک پیشنهاد میدین؟
            و اینکه آبیاری به چه صورت باشه؟ همیشه خاک مرطوب باشه؟

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            بله کوکوپیت مناسبه فقط اگر مقداری به اون پرلیت هم اضافی کنید (حدودا ۲۰ درصد) بهتر هم خواهد شد.
            خاک باید نم دار باشه و هرگز به حالت غرقاب نباشه.

  6. هانیه می گوید

    سپاس از راهنمایی تون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز.

  7. هانيه می گوید

    سلام و وقت بخیر
    چند تا از برگهای زامیفولیام روی دو تا ساقه سوراخ شده، آیا حشره ای داره اینکار میکنه؟
    چه سمی باید استفاده کرد؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت بخیر
      بله این اتفاق آثار هجوم آفات هست.
      سم هم بستگی داره آفات از چه نوعی هستند.

      1. هانیه می گوید

        نوع آفات را چطور تشخیص بدهیم؟وسط برگ یک حالت سوختگی پبدا میکنه و قهوه ای میشه و بعد سوراخ میشه
        مثل حالتی که آفتاب سوختگی ایجاد میکنه

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خوب حالا که میفرمایید حالت سوختگی داره و بعدا قهوه ای می شه این به خاطر نور زیاد هست فاصله گلدون زاموفیلیا رو از پنجره دورتر کنید و یک روز در میان ۱۸۰ درجه گلدون رو بچرخونید.

          1. افسانه می گوید

            سلام،وقتتون بخیر باشه
            نوک برگ های زاموفیلیای من زرد و خشک شده ،دلیلش چی میتونه باشه ؟یکماه خریدمش داخل گلفروشی هم گلدونش رو عوض کردم،ممنونم.

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            سلام وقت شما هم بخیر
            شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید
            نور (فاصله گلدون تا پنجره)، میزان آبیاری، رطوبت، دما و کوددهی.

        2. sanaz.ebadati69 می گوید

          سلام‌من یک گیاه زاموفیلیا از بهمن ماه یعنی حدودا دوماه و نیم هدیه گرفتم این گیاه داخل خاک پرلیت شاید مقدار کمی کوکوپیت داره ۸۰درصد خاک پرلیت دوتا ساقه داشت و ساقه سوم در حال رشد کردن و باز شدن برگ ها بود
          اول اینکه این ساقه هنوز فقط ۵ برگش باز شده و باقی برگ ها فعلا لوله هست و داخل این لوله یکی از برگ‌ها رنگش زرد و مابقی سبز روشن
          دوم اینکه فاصله بین برگ های بازشده بسیار زیاده طوری که گیاه شکل زیبای خودش و از دست داده چون برگهای منظم و کنار هم زیباش میکنه
          آبیاری هم به صورت چک کردن با سیخ چوبی اول چک میکنم خاک رو اگر نیاز داشت آب میدم و تا حالا هم کود ندادم به گیاه
          نو گیاه هم کاملا غیر مستقیم
          ممنون میشم راهنماییم کنید چیکار باید کنم؟فاصله ها کم بشه

          1. سینا فتاح زاده می گوید

            سلام
            شیوه یا روش آبیاری گیاه رو بفرمایید (به زمانش اشاره داشتید) و اینکه میزان درجه حرارت چقدر هست در روز و شب؟

        3. Saleh می گوید

          سلام خسته نباشین
          من زاموفیلیام برگهاش شروع به زرد شدن کرد ، گیاه رو از گلدان درراوردن و قسمتهایی که ریشه پوسیده شده بود جدا شدن و تمامی خاک قبلی رو برداشتن و خاک جدید ریختن
          اما یه هفته گذشته و روند زردی ادامه داره خیلی نگران کنندست باید چکار کنم؟درست میشه؟

          1. سینا فتاح زاده می گوید

            سلام
            تعویض خاک به گیاه شوک وارد می کنه که این شوک اگر تمامی شرایط نگهداری ایده آل باشه گیاه شما تا یک ماه آینده احیا خواهد شد.

  8. هانيه می گوید

    سپاس

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز.

  9. هانیه می گوید

    سلام، روز بخیر
    علی رغم تعویض گلدان و استفاده از دارچین برای ریشه ها و مراقبت زیاد مجدد یکی از ساقه ها در گلدان جدید از انتها پوسید و مجبور شدم قطع کنم. چون امکان برداشتن همه پوسیدگی وجود نداره فقط به محل بریدگی ساقه در خاک دارچین زدم.
    به نظر شما باید از قارچ کش (رورال TS) استفاده کنم یا خیر؟
    و ساقه هایی که قطع شدن را طبق فرمایش شما داخل خاک گذاشتم که امیدوارم ریشه بزنه. آیا در خاک بهتر ریشه دار میشه یا آب؟ و لازم نیست برای ریشه زایی سریعتر و عدم پوسیدگی از کود یا قارچ کش استفاده کرد؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      اگر مجددا ساقه ها پوسیده میشن متاسفانه اونطور که شما میفرمایید از گیاه خوب نگهداری نمی کنید و حتما رطوبت زیادی در خاک وجود داره که اینچنین اتفاقاتی میفته
      با این حال نظر بنده برای ضدعفونی کردن استفاده از دارچین و چای بابونه هست و اگر تصمیم دارید می تونید از رورال ts استفاده کنید منتهی با دوز مناسب که گیاهتون از بین نره.
      بنده به پرسش شما پاسخ دادم و نظرم مبنی بر این بود که داخل خاک کاشته شه.
      برای ریشه زایی بهتر می تونید از کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ استفاده کنید

  10. مهرناز ملکی می گوید

    سلام وققتون به خیر من یک گلدان زاموفیلیا دارم که حدودا ۱هفته از کاشت آن داخل گلدان میگذرد در این زمان فقط یک بار از کود ۱۲.۱۲.۳۶ استفاده کردم و نور مستقیم به گلدان نمیخورد و به هیچ عنوان در این یک هفته آبیاری نشده اما برگ های گل زرد شدن ممنون میشم اگر راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      درجه حرارت محیط چقدر هست؟

  11. رحیمی می گوید

    سلام دوست عزیز سپاس از راهنماییتون…
    چند برگ ریزوم دار خریداری کردم که برای ارسالشون اونارو از خاک خارج کرده بودند و‌من بعد از دریافت در مخلوط کوکوپیت.پرلیت و خاک برگ کشت کردم با نسبت تقریبا ۵۰ درصد کوکوپیت ۳۰ خاک برگ و ۲۰ پرلیت .. آبیاری هم زمان کشت انجام دادم با گذشت ده روز تکرار آبیاری کردم گلدان ها هست سوراخه و زهکش عالی دارن . الان بعد از حدود سه هفته برک ها یکی یکی دارن خشک می شن با وجود اینکه درجه حرارت هم ثابت بین ۲۴ تا ۲۶ و رطوبت بین ۴۰ تا ۵۵ درصد هست .. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید آیا ریزوم ها و‌غده ای که داشتند بدون برگ به رشد و جوانه زنی ادامه خواهند داد . البته نور غیر مستقیم هم دارن و از پنجره فاصله مناسبی دارند …تشکر

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز
      مدت زمان ارسال چقدر بوده ؟؟؟؟ چون احتمال آسیب و یا شوک دیدن بسیار بالاس.

      1. ساناز عبادتی می گوید

        تقریبا هر ده روز یکبار آبیاری میکنم .یعنی اول خاک رو چک میکنم واگر سیخ چوبی که داخل خاک میکنم خشک بود آبیاری رو انجام میدم .
        دمای محیط گیاه هم بین ۲۷تا ۳۱ متغیر

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          شما باید بین دمای شب و روز ۱۰ درجه حدودا اختلاف ایجاد کنید و اینکه دمای ۳۱ بالا هست بهتره بیش از ۲۸ ۲۹ نشه.
          و اینکه باید از کودهایی که عناصر ماکرو و میکرو رو دارند برای تغذیه گیاه استفاده کنید.

  12. گیتی می گوید

    سلام ببخشید من بک زاموفیلیا خریدم حدودا یکناه پیش بسیار شاداب و زیبا و کنار یکی از ساقه ها بک پاجوش زده اما ۲۴ بهمن کود محلول در اب بهش دادم و ۸اسفند خم هورمون ریشه زایی و اسبد هبومیک محلول در آب دادم امروز ۱۲ اسفند یکی از شاخه ها بک برگ تفریبا بالایش زرد شده چکار باید بکنم از پنجره جنوبی حدود دومتر فاصله داره هوای داخل هم متعادله علتش چی میتونه باشه. ممنون از راهنناییتون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      زرد شدن برگ زاموفیلیا شما می تونه دو دلیل داشته باشه:
      دلیل اول این هست که یک برگ گیاه رو آفت زده باشه که شما باید در صورت مشاهده آفات اون هارو از بین ببرید.
      دلیل دوم کوددهی زیاد گیاه هست که باید خاک گلدون رو با آب ولرم شستشو بدید تا PH خاک متعادل شه.

  13. Nayer می گوید

    سلام وقتتون به خیر من یه زاموفیلیا خردیم به نازگی و همون موقع گلدونشو عوض کردن یه ساقه کوچولو از گلم شروع کرد به رنگ عوض کردن و خراب شد منم از روخاک زدمش الان احساس کردم چندتا از برگهاش کمی از بغلش زرد شده خیلی کم میشه واسه شوک باشه که جابه جا شده چون سعی کردم بقیه مواد نور و آب و دما رو رعایت کنم…

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      چند روز هست که گیاه رو خریداری کردید و اینکه شرایط نگهداری دقیقا به چه صورت هست؟

      1. Nayer می گوید

        الان سه هفته هست که گرفتمش اپارتمان هستیم و در نور غیر مستقیم هست دو بار بهش آب دادم یک درمیون که واسه گلهای دیگه دستگاه بخور روشن میکنم ایشونم مستفیض میشن منطقه کوهستانی هستیم ولی الان دمای اتاق رو مناسب نگه میداریم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          با توجه به مواردی که شما میفرمایید زرد شدن برگها به خاطر همون شوک هست که تو گیاهی مثل زاموفیلیا دوره ای ۱/۵ ماهه داره.
          یعنی شوک به خاطر خرید گیاه و انتقال اون به خوبه.
          دو الی سه هفته دیگه هم همین شرایط رو برای گیاه نگه دارید تا گیاهتون به مرور زمان احیا شه و با شرایط جدید خودش سازگار شه.

          1. Nayer می گوید

            مرسی از کمکتون خیلی نگرانش بودم …

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            خواهش می کنم دوست عزیز.

  14. سام می گوید

    سلام. وقتتون بخیر. ببخشید من گل زاموفیلیام رو تقریبا یک سال و نیم هست که دارم و و در این مدت ۵ پاجوش نسبتا سرحال و بزرگ (۸۰ – ۱۰۰ سانتیمتر) داده و در مجموع حال گیاه خوبه.
    نور غیر مستقیم پشت پنجره بزرگ. خاک سبکی داره که هنگام آب دادن، به راحتی آب از زیر گلدان خارج میشه. دمای گیاه هم،
    در دمای اتاق و در جای خنک خانه قرار داره. هیچ کود و چیز دیگری جز آب ندادم به گیاه. آبیاری رو به صورت تابستان هر هفته، زمستان هر دو هفته، پاییز و بهار هر ۱۰ روز، انجام دادم .
    فقط اینکه در تابستان، برگهای دو تا شاخه خیلی کوچیک گیاه (با قد ۲۰ – ۱۵ سانتیمتری حدودا) زرد شدن و نهایتا خشک شدن. و شاخه کوچک سوم هم شروع به زرد شدن کرد که آبیاری رو کمتر کردم (تابستان هر ۱۰ روز) و زرد شدن متوقف شد. حالا بعد از ۹ ماه دوباره همان شاخه سوم داره زردیش بیشتر میشه …
    آیا بهتره قبل اینکه این شاخه رو هم از دست بدم، از ساقه جدا کنم و بذارم توی آب ریشه بده، یا اینکه میشه جلوی زرد شدن رو گرفت … خیلی سپاسگزارم بابت راهنمایی ها و جواب های خوبی که به سوالها میدین

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      با شماره بنده تماس بگیرید
      ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴

  15. سیمین می گوید

    سلام وقت بخیر
    یک ساقه از برگهای زاموفیلیای من زرد شده، آبیاری هفته ای یک بار هست و حدودا دو متر از پنجره جنوبی فاصله داره. ۴ پنج سال هست که این گیاه رو دارم و چندین پاجوش زده و خدا رو شکر همیشه سرحاله، فقط آب از زیر گلدون خارج نمیشه. گلدون بلند و استوانه ای هست. ممکنه بخاطر حجم زیاد خاک و آب کمی که بهش میدم باشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر.
      اگر آب از انتهای گلدون خارچ نمیشه حتما آبیاری گیاه کم هست چون با توجه به نکته ای که شما فرمودید حجم خاک هم بسیار زیاده و این خودش می تونه مشکلاتی برای گیاه درست کنه.

  16. Ali می گوید

    سلام ما در زیر زمین زندگی میکنیم که نور خیلی کمی داره آیا زاموفیلیا میتونه توش رشد کنه و سالم بمونه؟ به تازگی یکی از برگ هاش هم زرد شده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      زاموفیلیا در طول روز حداقل شش ساعت نور کامل اما غیر مستقیم می خواد و اگر نور کمه و برگ بالایی گیاه زرد شده می تونه به خاطر نور نامناسب باشه.
      اگر برگ پایینی هست، علت تغییر رنگ آبیاری نامناسبه.

  17. ساناز عبادتی می گوید

    سلام‌من یک گیاه زاموفیلیا از بهمن ماه یعنی حدودا دوماه و نیم هدیه گرفتم این گیاه داخل خاک پرلیت شاید مقدار کمی کوکوپیت داره ۸۰درصد خاک پرلیت دوتا ساقه داشت و ساقه سوم در حال رشد کردن و باز شدن برگ ها بود
    اول اینکه این ساقه هنوز فقط ۵ برگش باز شده و باقی برگ ها فعلا لوله هست و داخل این لوله یکی از برگ‌ها رنگش زرد و مابقی سبز روشن
    دوم اینکه فاصله بین برگ های بازشده بسیار زیاده طوری که گیاه شکل زیبای خودش و از دست داده چون برگهای منظم و کنار هم زیباش میکنه
    آبیاری هم به صورت چک کردن با سیخ چوبی اول چک میکنم خاک رو اگر نیاز داشت آب میدم و تا حالا هم کود ندادم به گیاه
    نو گیاه هم کاملا غیر مستقیم
    ممنون میشم راهنماییم کنید چیکار باید کنم؟فاصله ها کم بشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      میزان درجه حرارت؟
      فاصله گلدون تا پنجره و اینکه در روز چند ساعت گیاه نور داره؟
      میزان کوددهی؟

      1. ساناز عبادتی می گوید

        تقریبا هر ده روز یکبار آبیاری میکنم .یعنی اول خاک رو چک میکنم واگر سیخ چوبی که داخل خاک میکنم خشک بود آبیاری رو انجام میدم .
        دمای محیط گیاه هم بین ۲۷تا ۳۱ متغیر
        از زمانی که که گیاه اومده تو خونم ۳ماه میگذره منتظر بودم در فصل بهار کوددهی رو شروع کنم و تا حالا کو ندادم بهش
        فاصله گیاه تا پنجره ۴متر

  18. Aeen می گوید

    سلام وقتتون بخیر من یه زاموفیلیای کوچیک دارم چندوقت میشه برگاش کم رنگ شدن دلیلش چی میتونه باشه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام اگر آبیاری گیاه به شکل صحیح انجام می شه، مشکل گیاه شما نور کم هست.

  19. الناز می گوید

    سلام من زامفولیام داشت زرد میشد سوال کردم گفتن قارچی شده قارچکش مانزکوب و کاربندازیمو مخلوط کردم ابیاری و غبارپاشی کردم ولی خوب نشد دوباره گلدونشو عوض کردم بازم داره زرد میشه آبیاریم و نورشم مناسبه علتش چیه بنظرتون؟!

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      فاصله گلدون تا پنجره و اینکه گیاه چقدر نور دریافت می کنه تو طول روز؟؟
      زمان آبیاری بالای خاک خشک می شه و آب از انتهای گلدون خارج میشه؟؟
      میزان درجه حرارت شب و روز؟؟
      و میزان کوددهی؟؟
      این موارد رو بفرمایید تا من بتونم راهنماییتون کنم.

  20. ساحره می گوید

    سلام خسته نباشید من دو ماه پیش یه قده زامفولیا خریدم فقط یع برگ بود الان یک هفتس کع زرد شده فکر کنم زیاد اب دادم به نظرتون گیاهم پاجوش میزنه؟خیلی نگرانشم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت بخیر
      اگر میفرمایید میزان آبیاری زیاد بوده آبیاری رو کاهش بدید شرایط گیاه به مرور زمان نرمال میشه و پاجوش تولید میکنه.

  21. شیرین خضرایی می گوید

    سلام،وقت بخیر
    ببخشید من گیاه زاموفیلیا از چند مدت پیش متوجه تغییر رنگ برگ‌ها شدم که سبزی اول رو ندارند و کمی سایه زرد رنگ میزند،یک هفته میشود که دو سه برگ بالای گلم زرد شده و حتی یکی از برگ ها نوکش قهوه ای شده، محل نگهداری گلم در روی کابینت و نور غیر مستقیم خورشید هست و پرده رو که در روز کنار میزنم نور بیشتری در آشپزخانه میشود ،وقتی گل رو خریداری کردم فروشنده در خاک گل چوب خلال گذاشتند و گفتند هر وقت چوب خلال رو بیرون آوردید و کاملا خشک بود به گیاه آب بدهید همین روال رو پیش گرفتم ولی الان نمیدونم علتش چی هست،لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام گیاه چقدر با پنجره فاصله داره و در طول روز چند ساعت نور می گیره؟؟
      و اینکه زمان آبیاری آب از انتهای گلدون خارج میشه و یا خیر؟

      1. طاها می گوید

        سلام. من یه گیاه زاموفیلیا دارم، ۳ تا از برگ هاش زرد شده به موقع و به اندازه هم بهش آب میدم در اثر نور مستقیم هم نیست دمای محیط هم زیاد نیست. علت زرد شدنش چیه؟ باید چیکار کنم تا زردی برگ ها از بین بره؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام اگر نور و دما مناسب هست و آبیاری صحیح انجام میشه مشکل گیاه شما از عدم کوددهی هست.
          برگ های آسیب دیده دیگه ترمیم نمیشن و باید از زرد شدن بقیه برگ ها جلوگیری کرد.

  22. پژمان می گوید

    سلام وقت بخیر
    من گیاه زاموفیلیا رو حدود یک ساله که دارم ولی اصلا پاجوش نزده و خودش هم بزرگ نشده و برگاش زیاد شفاف نیستن
    لطفا راهنمایی کنید ممنون

  23. پریسا می گوید

    با سلام. من یک گیاه زامیفولیای کوچک حدود ۱ سال پیش خریدم در این یک سال رشد خوبی داشته و دوبار پاجوش داده بعد از اولین پاجوش گلدان آن را چون کوچک بود عوص کردم حدود ۷ ماه پیش و تا حالا هیچ مشکلی نداشت. در این یکسال فقط یکبار کود داده ام. مدتی مسافرت بودم ولی یک نفر هفته ای یکبار به آن آب میداد. الان برگهای قدیمی تر گیاه شروع به زرد شدن کرده اند و به بقیه برگها هم سرایت کرده. الان خاک را با سیخ چوبی چک کردم کاملا خشک هست. ولی میترسم آب بدهم. جای گلدان هم عوض نشده و به نور غیرمستقیم دسترسی کافی داره. گلدان از نوع گلدان های بلند قیفی است که دهانه گشادتر از قسمت‌های پایینی است. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه رو ماهانه یکبار تغذیه کنید و در صورتی که سطح خاک خشک شد، آبیاری گیاه رو انجام بدید به طوری که آب از انتهای گلدون خارج شه.
      با این شیوه آبیاری می بایست هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک رو بررسی کنید.

  24. محمود می گوید

    سلام من یک زاموفیلیا دارم حدود یک سالی تو آب بود و به ناچار و به دلایل خاصی یک سال ازش بیخبر بودم و بعد از یک سال رفتم سراغش همه چیز خوب بود تا ۳ الی ۴ روز وقتی بردم بزارم تو گلدون کم کم شروع به زرد شدن کرد و الان ساقه داره میشکنه و کلاً زرد شده اما ریشه سبز و بزرگ هست میشه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم🙏🙏🙏💚💚💚

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اصولا وقتی محیط رشد گیاه عوض میشه تا یک ماه اون دچار شوک خواهد بود بهتره شما تا یک ماه آینده تنها شرایط ایده آل محیطی رو براش فراهم کنید تا به مرور زمان احیا شه.
      هر چند بنده راجع به سلامت کامل ریشه های گیاه شما تردید دارم.

  25. ندا بدرلو می گوید

    سلام وقت بخیر
    زاموفیلیای من برگ های پایینش زرد شده،آبیاریش هر ده روز یکباره و این اتفاق برای دو سه تا از شاخه هاش افتاده،این گل رو من تقریبا ۴ میلیون خریدم و واقعا ناراحتم که برگاش داره زرد میشه،اگه ممکنه راهنمایی کنید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر میزان نور، دما، کوددهی مناسب هست مشکل از آبیاری گیاهه ملاک ۱۰ روز نیست هر زمان نیمه بالایی خاک گلدان خشک میشه باید آبیاری کنید و آب اضافی از انتهای گلدون خارج شه.
      اگر شیوه آبیاری گیاهتون به همین شکل هست وضعیت خاک رو بررسی کنید اگر آب بلافاصله از انتهای گلدان خارج میشه و یا اینکه چند دقیقه طول میکشه از پایین گلدان خارج شه، خاک رو تعویض کنید.

  26. محسن جان می گوید

    احسنت برشمابا راهنمایی عالی *****

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس گزارم دوست عزیز.

  27. رضایی می گوید

    سلام یک سالی میشه زاموفیلیا رو دارم سه تا پاجوش داشت که هر کدوم حدود ۵۰ تا ۷۰ با برگهای خوب و درشت رشد کرد الان چند روزی هست که متوجه شدم برگهای ساقه های قدیمی که حدود ۱۵ سانت ساقه با ۶ تا برگه زرد شدن و این زردی به برگهای ساقه جدید هم رسیده دمای خونه حدود ۲۵ درجه و در ارتفاع یک متری از سطح زمین کنار پنجره که نور مستقیم خورشید رو نداره قرار گرفته البته در فاصله یک متری از گل شوفاژ قرار داره و ابیاری گل رو تقریبا هر ۱۰ روز و گاها تا دو هفته انجام میدم و هیچ کودی اضافه نکردم البته خیلی قبل تر از اینکه برگ زرد بشه شاید دو ماه قبلش فقط یکی از برگهاش به اندازه یک سانت حالت سوختگی پیدا کرد ولی زیاد شد و نه به برگ دیگه ای منتقل شد فقط نکته ای که نگفتم اینه که حدود یک ماهه که جاش رو کمی تغییر دادم اول کنار پنجره روی زمین بود الان روی میز کنار پنجره در فاصله یک متری از شوفاژ لطفا راهنمایی کنید علت زرد شدن رو ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      دمای محیط که مشکلی نداره البته به شرط اینکه پنجره ای چیزی باز نشه هوای سرد بیاد داخل.
      فاصله تا پنجره هم مناسبه به شرط اینکه گیاه از صب تا عصر نور داشته باشه.
      ارتفاع گلدون چقدر هست و اینکه آیا در زمان آبیاری همیشه آب از انتهای گلدون خارج می شه یا خیر؟؟ و اگر خارج میشه چقدر زمان میبره تا اولین قطره زهکشی آب از خاک بیرون بیاد ؟

  28. رضایی می گوید

    سلام مجدد ممنون از پاسخ اولتون گلدونش از این پلاستیکی مشکی با ارتفاع ۱۵ هست و اب هم تقریبا دو تا ۳ ثانیه بعد از ابیاری خارج میشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش میکنم دوست عزیز
      خاک گلدون رو تعویض کنید. در زمان تعویض اگر ریشه ای از گیاه آسیب دیده بود، اون رو هرس کنید.
      برای خاک گلدون هم حتما از ترکیب کوکوپیت و پرلیت استفاده کنید.
      خاک انقدر زهشکی زیادی داره که ریشه ها اصلا فرصت جذب رطوبت رو ندارند. با همین شرایط نگهداری و تعویض خاک گیاه شما ظرف یک ماه آینده احیا میشه.
      فقط گیاه رو با ماشین جا به جا کنید و در ماشین حتما با توجه به فصل سرما بخاری رو روشن کنید.

  29. رضایی می گوید

    سلام یعنی منظورتون اینه که خودم کلدونش رو توی خونه عوض نکنم ببرم گل خونه که برام عوض کنن

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام مجدد
      اگر براتون میسر هست می تونید داخل خونه هم خودتون خاک را عوض کنید.

  30. مریم می گوید

    سلام و وقت بخیر
    بنده ۳ماهی هست گل زاموفیلیا با گلدان پلاستیکی خریداری کردم و گلدان پلاستیکی را در منزل داخل گلدان سرامیکی قرار دادم. نحوه آبیاری هر ۱۰ روز الی دو هفته یکبار بوده و نور غیرمستقیم به اندازه کم داشت. یک ماهی هست که برگ ها (بیشتر از سمت پایین گل) شروع به زرد شدن کردند. متوجه شدم خاک خیس بین دو گلدان جمع شده و احساس کردم مشکل باقی ماندن آب هستش و اقدام به برداشتن گلدان سرامیکی و تعویض خاک نمودم و به گیاه قارچ کش دادم. و اینکه دیدم ۲ تا بوته هست (یعنی دو تا ریزوم وجود داشت) و بنده داخل دو گلدان پلاستیکی کاشتم که اگر یکیشون خراب شد، ان یکی نجات پیدا کنه.. اما متاسفانه برگ های هر دو بیشتر زرد می شوند. مشکل چیست و چگونه می توان برطرف نمود؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      به من بفرمایید گیاه در روز چند ساعت نور دریافت می کنه و فاصله ای تا پنجره چقدر هست؟
      در این سه ماه تغذیه اون به چه صورت بوده از کودی تا به حال استفاده شده و یا خیر؟
      برگ های گیاه علائم بیماری دارند یا خیر؟
      و در نهایت کمی از سطح خاک رو بردارید و وضعیت ریشه هارو بررسی کنید و نتیجه رو به من اعلام کنید.

      1. مریم می گوید

        سلام مجدد و تشکر از توجهتون
        گیاه دقیقا زیر پنجره بوده اما ۷۰درصد اوقات پرده بسته بوده (نور نداشته).
        هیچ کودی استفاده نشده بود و زمانی که این مشکل به وجود امد (هفته پیش) بعد از تعویض گلدان، قارچ کش زدم.
        برگها علائم بیماری دارند: ساقه هایی که مشکل پیدا کردن، از انتهای برگ ها (از سمت ساقه) به سمت سرِ برگ، سبز کم رنگ، زرد و قهوه ای شده اند(هر چه به سمت سر برگ میره از سبزی کاسته و به قهوه ای متمایل میشه. اما حجم عمده ای از سطح برگ ها زرد هست).
        این علائم در شاخه های کوتاه تر و پایینتر گیاه هستند.
        ریشه ها رو چک کردم ظاهرا پوسیده نیست (نرم نبود)، اما رنگ ریشه روشن نبود و قهوه ای بود.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام مجدد
          خواهش می کنم انجام وظیفه هستش.
          مساله نور گیاه رو حتما حل کنید جوری که گیاه دو متر با پنجره فاصله داشته باشه و در روز هشت ساعت نور رو دریافت کنه
          از ماه اردیبهشت سال آینده حتما ماهانه یکبار گیاه رو با کود سه بیست تغذیه کنید.
          اگر گیاه رو اسپری می کنید این کار رو متوقف کنید.
          اینها کلیات ماجرا هستش اما مشکل گیاه شما از آبیاری ناردست نشات می گیره اما برای تشخیص دقیق تر به من بفرمایید زمانی که گیاه رو آبیاری می کنید چقدر زمان میبره تا اولین قطره آب اضافی از پایین خارج بشه (البته منظور بنده خاک قبلی گیاه هست) ؟ و اینکه ارتفاع گلدون چقدر هست؟
          به من بفرمایید قارچکش رو اگر از ریشه به گیاه دادید، نام قارچکش چی بوده و تو چقدر آب حل شده و به گیاه داده شده؟
          روی ریشه قهوه ای گیاه کمی آب بریزید تا مطمئن بشیم ریشه پوسیده شده و خاک به اون نچسبیده که بخواد رنگ اون رو تغییر بده.

  31. وحید می گوید

    سلام میخواستم ببینم کودی داریم که برای همه گیاهان بنده از جمله شفلرا سانسوریا زاموفیلیا پتوس وکاکتوس های بنده مفید باشه و به رشد گیاهان آپارتمانی کمک کنه اگه اشکال نداره داخل ایمیل جواب بنده رو بدهید با تشکر فراوان از شما دوست عزیز

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      گیاهان نیازهای متفاوتی داشته و از این یک کود به خصوص نمیشه برای تغذیه همه گیاهان استفاده نمود.
      اگر کمی از ریز مسائل رو فاکتور بگیریم، گیاهانی که ارتفاعی کمتر از ۴۰ سانتی متر دارند بهتره برای تغذیه اشون از کود بنفشه آفریقایی استفاده شه و گیاهانی که ارتفاع بیشتری دارند از کودهای سه ده و یا سه بیست در کنار کود آهن

  32. زهرا نظری می گوید

    سلام و وقت بخیر. یکسال و نیم هست یه گلدون زاموفیلیا داریم که یه ساقه بلند و یک ساقه کوتاه داره و توی این مدت هیچ رشدی نداشته و کوددهی هم نداشتیم و نور خونه هم خیلی کمه. یه مدت هست که برگهای ساقه کوتاه کمرنگ شدن و الان به زردی میزنن. ساقه هارو از خاک دراوردم ریشه ها سالم هستن ولی احساس میکنم خاکش خیلی مرطوبه. لطف میکنید راهنمایی کنید که چیکارش کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر برگ ها در درجه اول تیره شدن و بعد کمرنگ، مشکل از نور هست که باید اون رو افزایش بدید.
      اگر بدون اینکه تیره بشن کمرنگ شدن، باید تغذیه گیاه رو شروع کنید.

  33. فاطمه می گوید

    سلام خسته نباشید
    من ۴ماه پیش یه گیاه زاموفیلیا خریدم،ماه گذشته متوجه شدم که به میزان زیادی پشه های سیاه زده ریشه هم پر پشه بودبرای همین ازگلدون خارجش کردم و بطور کامل خاکو از ریشه ها جدا کردم و ریشه رو به آرومی شستم(ریشه وریزوم ها کاملا سالم بودن)
    و چون گلدونم سفالی بلنده نصفشو پوکه معدنی ریختم که زهکشی خوبی داشته باشه ابیاریو دماش منظمه فقط نورش متوسطه
    برگای شاخه های کوچیکش زرد شدن علتش چیه؟چکارباید انجام بدم؟

  34. سارا انصاری می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من یک ماه هست یه زاموفیلیا گرفتم و هفته پیش خاک و گلدان رو عوض کردم. خاک با زهکش بالا داره اللن. یه پاجوش داشت که داره باز میشه همه چیز مرتب و خوب هست فقط اینکه یه پاجوش خیلی کوچیکه داشت که امروز دیدم زرد شده. ممکنه به خاطر نور باشه؟ آخه گیاه بزرگ هست و این پاجوش زرد شده پشت به نور و توی سایه گیاه بود. لطفا راهنماییم کنید که چه کاری میتونم کنم واسه گیاهم

  35. پیمان می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یه ساله زاموفیلیا دارم که سه ماه دو پاجوش جدید زده و به صورت کامل رشد کرده (۳۰ تا ۴۰ سانتی متر)
    نور غیر مستقیم داره
    آبیاری در صورت خشک شدن خاک
    اخیرا برگ های پایینی ساقه های قدیمی رو به زردی میره
    لطفا راهنمایی کنید؟

  36. پريسا می گوید

    سلام وقت بخیر دو سال است که گیاه زاموفلیا رو خریداری کردم الان مدتی است که گیاهم از پایین ویه قسمتی هم از بالا داره شروع به زرد شدن میکنه ابیاری را هر دو هفته انجام می دهم ولی فاصله گیاه تا پنجره حدود ۲۰ متر می شود تا کنون هم هیچگونه کودی ندادم و تو این دوسال حتی گلدان رو هم عوض نکردم میشه راهنمایی بفرمایید چرا گیاهم زرد شده و چیکار باید بکنم.

  37. علیزاده می گوید

    سلام،وقتتون بخیر
    من چند ماه پیش اقدام به تکثیر زاموفیلیا کردم و الان تقریبا همشون ریشه زدن ،ولی تو این یک هفته که گذشت تقریبا دارن زرد میشن ،علتش چیه و راه حل چیه

  38. نیلوفر حشمتی می گوید

    سلام وقت بخیر
    زاموفیلیای من ۴ برگش زرد شده
    ریشه هاش کاملا سالمه
    اول که دیدم برگا شروع ب زرد شدن کردن ریشه رو برسی کردم
    گلدونش کوچیک بود گلدونشو عوض کردم بعد بهش قارچکش ابیاری کردم
    ولی باز زرد شدن برگا ادامه پیدا کرد
    الان ۴ برگ زرد داره
    برگ زردا دوباره سبز میشن؟

    1. آقا عادل می گوید

      آبجی هر برگی از هر گیاهی که آسیب دید، سوراخ شد، زرد شد، قهوه یی شد،. آبکی شد،، اون برگ کارش تمام شدس و بنا به مقتضیات هرگیاه باید اقدامات مناسب انجام بشه

  39. صمدی می گوید

    سلام زاموفیلیای من یه شاخه اش داره برگاش زرد میشه،شاخه ی مادر(اولین شاخه ای ک کاشه شد)دلیلش چیه؟

  40. الهه می گوید

    سلام وقت بخیر ، من حدود هشت ماه پیش زامفولیامو خریدم و در نور جنوبی ۲متر با پنجره فاصله داره ، ما شمال هستیم و ابیاریش تقریبا ماهی یکبار نیاز ب اب داشت ولی کودی بهش نمیدادم ، تا اینکه آبی ک بهش میدادم همه فورا از زیر گلدون خارج میشد و یک ساقه و برگای جدیدی ک زده بود شروع به زرد شدن کردن ، بردم جایی نشون دادم گفتن رشدش خوب بوده گلدونش کوچیک شده براش ، گلدونشو عوض کردم ی کودم خریدم براش یکبار بهش کود دادم ولی شاخه و برگها روز ب روز زرد تر میشن و میترسم ک خشک بشن و بریزن ، چیکار باید بکنم؟ امکان احیاش هست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy