کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت پوسیدگی ریشه زاموفیلیا چیست؟ (بعلاوه راه حل درمان)

18

پوسیدگی ریشه زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی کوچک دلایل متفاوتی دارد اما رایج ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه می باشد. اگر میزان آبیاری زاموفیلیا بیش از حد لازم و معین باشد، فضای خاک مملو از آب شده و گردش هوا (اکسیژن رسانی) به خوبی مابین ذرات خاک انجام نمی شود.

با کاهش تهویه، بستر مناسب برای هجوم قارچ هایی نظیر فوزاریوم و ریزوکتونیا به ریشه های گیاه فراهم می شود زیرا همان طور که اطلاع دارید امکان هجوم قارچ های عفونی زمانی امکان پذیر است که بستر مرطوب برای حمله آنها وجود داشته باشد.

با هجوم قارچ های مذکور، ریشه های گیاه زاموفیلیا پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی به خوبی عمل نمی کنند و از آنجایی که علائم بیماری پوسیدگی ریشه زاموفیلیا در طی چند روز اول نمایان نمی شود، شما در این بازه زمانی تنها شاهد زردی برگ زاموفیلیا خود خواهید بود.

پس از زرد شدن برگها و عدم درمان، ریشه های زاموفیلیا آسیب بیشتری دیده که حتی ممکن است کار به جایی برسد که دیگر امکان احیای گیاه وجود نداشته باشد و شما مجبور باشید گیاه خود را دور انداخته و زاموفیلیای دیگری را خریداری کنید.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما دراین مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، تمامی دلایل و یا علت پوسیدگی ریشه زاموفیلیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با آشنایی بیشتر از شرایط پرورش و نگهداری گیاه بتوانید از راه حل های مناسب درمان پوسیدگی ریشه زاموفیلیا استفاده کرده و فورا گیاه خود را احیا کنید، تا پایان همراه ما باشید.

علت پوسیدگی ریشه زاموفیلیا را کجا جستجو کنیم؟

علت پوسیدگی ریشه زاموفیلیا
علت پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

پاتوژن ها عامل پوسیدگی ریشه زاموفیلیا فقط در محیط های مرطوب رشد می کنند که در ادامه مقاله تمامی عواملی که چنین بستری را برای هجوم قارچ ها فراهم می کنند بررسی خواهیم کرد.

  • آبیاری بیش از حد

همان طور که در مقاله پوسیدگی ساقه زاموفیلیا اشاره شد گیاه مذکور به دلیل نوع ریشه هایی که دارد نیاز چندانی به آبیاری دائم و مکرر ندارد و زمانی که آبیاری گیاه زیاد باشد، سطح اکسیژن کاهش پیدا کرده و ریشه ها احساس خفگی خواهند داشت.

  • قدرت پایین زهکشی خاک

گاهی اوقات آبیاری به شیوه صحیح انجام می شود اما خاک گلدان در زهکشی آب به خوبی عمل نمی کند در نتیجه خاک به مدت زمان طولانی تری مرطوب خواهد ماند از این رو توصیه می شود برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه زاموفیلیا حتما از خاک سبک و مناسب برای گلدان گیاه استفاده کنید (مخلوط کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت مناسب است).

  • تعداد کم منافذ زهکشی گلدان

گلدان زاموفیلیا حتما باید دارای منافذ زهکشی باشد تا آب اضافی خارج شده و به حالت راکد در اطراف ریشه های گیاه باقی نماند.

  • استفاده از گلدان بسیار بزرگ

گلدان بیش از حد بزرگ یعنی حجم بیشتر خاک و مصرف بیشتر آب، که این موضوع به هیچ وجه مورد علاقه گیاه شما نیست.

  • جنس گلدان

بهتر است گلدان گیاه زاموفیلیا از جنس سفال باشد تا آب جذب جداره های آن شده و سپس از مخلوط خاک خارج شود. گلدان های پلاستیکی ظرفیت نگهداری بیشتری از آب دارند در نتیجه اگر از این نوع گلدان ها برای نگهداری گیاه خود استفاده می کنید اطمینان حاصل نمایید که گلدان گیاه حتما به تعداد کافی از منافذ خروج آب بهره مند است.

  • نبود سنگ ریزه بر روی زیر گلدانی

برای نگهداری از زاموفیلیا زیر گلدانی گیاه باید دارای سنگ ریزه باشد تا آب خروجی از انتهای گلدان با مخلوط خاک در تماس نباشد.

  • درجه حرارت سرد

وقتی درجه حرارت محیط کاهش می یابد (مانند الان که در فصل زمستان هستیم)، شما نیز باید میزان آبیاری زاموفیلیا را کاهش دهید زیرا تبخیر آب از سطح خاک کاهش یافته و نیاز آبی گیاه کمتر می شود.

پوسیدگی ریشه های گیاه چه علائمی دارد؟

پوسیدگی ریشه زاموفیلیا
پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

از علائم پوسیدگی ریشه زاموفیلیا می توان در درجه اول به کاهش رشد گیاه اشاره نمود که در این حالت 2 الی 3 برگ پایینی گیاه زرد می شود و در این بین حتی ممکن است در طول روز شما شاهد لوله شدن برگ های زاموفیلیا خود باشید.

در صورت عدم درمان و تداوم آبیاری زاموفیلیا، شما شاهد خواهید بود که برگ های بیشتری زرد شده و ساقه گیاه نیز بسیار متورم شده است که در این حالت اگر گیاه را از گلدان خارج کنید خواهید دید به جای آنکه ریشه های گیاه سالم و سفت باشند، رنگ آنها تغییر پیدا کرده و قهوه ای، سیاه و یا زرد شده اند.

در شرایط حاد اگر میزان پوسیدگی ریشه بسیار زیاد باشد، بوی بسیار بدی از سطح خاک به مشام می رسد که این وضعیت نشان می دهد گیاه شما نیاز به درمان فوری دارد.

درمان پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

درمان پوسیدگی ریشه زاموفیلیا
درمان پوسیدگی ریشه زاموفیلیا

زمانی که گیاه شما تنها 2 الی 3 برگ زرد دارد، نیازی نیست گیاه را از گلدان خود خارج کنید و تنها کافیست میزان آبیاری گیاه را کاهش داده و هر زمان که 10 سانتی متری سطح خاک خشک می شود اقدام به آبیاری گیاه نمایید به طوری که میزان آب موجود به خوبی خاک را مرطوب کرده و به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری متوقف شود.

از سویی دیگر اگر ساقه متورم و برگ های بیشتری زرد شده اند و یا بوی بدی از سطح خاک به مشام می رسد، برای درمان پوسیدگی ریشه زاموفیلیا توصیه می شود گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه ها ناسالم را تا نقطه سالم هرس کنید.

با طی شدن مرحله قبلی، برای گیاه خود خاک جدیدی خریداری کرده و زاموفیلیا را در آن بکارید و با خود عهد ببندید که دیگر آبیاری گیاه را زیاد انجام ندهید.

پس از کاست گیاه در خاک جدید، گلدان گیاه را در مکانی که نور خورشید در آن بسیار زیاد است قرار ندهید زیرا انحام این کار مجددا به گیاه شما شوک وارد می کند و از سویی دیگر تا 2 ماه هرگز برای تغذیه گیاه خود از کود گیاهان آپارتمانی استفاده نکنید زیرا ریشه ها هرس شده و مقدار ریشه های باقی مانده توانایی جذب عناصر را ندارند.

آیا با قارچ کش ها می توان گیاه را احیا نمود؟

برای درمان پوسیدگی ریشه زاموفیلیا بهتر است از قارچ کش استفاده نکنید زیرا قارچ های زیادی نظیر فوزاریوم، ریزوکتونیا و …. عامل پوسیدگی ریشه ها هستند که هر یک روش مبارزه جداگانه ای دارند و اگر بخواهم این موضوع را ساده تر بیان کنم می توانم اینگونه اشاره کنم که هیچ ماده شیمیایی، هر نوع قارچی را درمان نمی کند.

از سویی دیگر استفاده از قارچکش ها به ارگانیسم های مفید خاک آسیب می رساند که این موضوع برای سلامتی گیاه شما خطرناک است با این حال اگر فرصت اندک است و گیاه شما در خطر مرگ کامل قرار دارد شما عزیزان می توانید در انتهای همین مقاله از طریق کامنت با بنده برای خرید قارچکش مناسب در ارتباط باشید.

معرفی چند قارچکش طبیعی برای احیای گیاه

  • دارچین

پس از آنکه گیاه را به طور کامل از گلدان خود خارج کرده و ریشه های ناسالم را هرس کردید، پس از برش می توانید مقداری دارچین را روی ریشه های سالم گیاه بریزید تا احتمال هجوم مجدد بیماری از بین برود.

همانطور که اشاره شد می بایست پس از هرس ریشه ها جهت درمان پوسیدگی ریشه زاموفیلیا گیاه خود را در خاک جدید بکارید و در صورتی که تمایل به انجام این کار ندارید، باید خاک قبلی گلدان را به مدت 10 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید و مقداری از دارچین موجود را به خاک اضافه کنید.

  • بابونه

در صورتی که تمایل ندارید از دارچین برای ضدعفونی کردن خاک قبلی و ریشه های سالم گیاه استفاده کنید توصیه می شود در این حالت دو آبیاری اول گیاه را با چای بابونه انجام دهید تا هم خاک و هم ریشه های سالم گیاه به خوبی ضدعفونی شوند.

  • آب اکسیژنه

در صورتی که پوسیدگی ریشه زاموفیلیا شما از نوع دوم و سوم باشد و شما فرصت هرس کردن ریشه ها را ندارید، پیشنهاد می شود تا زمانی که قصد انجام آن را داشته باشید مقداری آب اکسیژنه 3 درصد را همراه با آب آبیاری بر روی خاک گلدان گیاه بریزید.

برای افزودن آب اکسیژنه به خاک بهتر است 1 قاشق غذاخوری آب اکسیژنه را در 500 سی سی آب مخلوط کرده و در اختیار گیاه خود قرار دهید تا میزان اکسیژن خاک افزایش پیدا کرده و روند پوسیدگی ریشه تا زمانی که آنها را هرس کنید متوقف شود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت پوسیدگی ریشه زاموفیلیا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 68 میانگین امتیازات: 3.4]
۱۸ نظرات
  1. امیر می گوید

    با سلام زاموفیلیای بنده برگ هاش لوله شده بود و رشد هم نداشت و بعضی برگ ها تاب برداشته بود. از گلدانن درش آوردم و متوجه شدم هیچ چیزی بنام ریشه براش نمونده. یعنی ظاهرا ریشه هاش تخلیه شده و فقط یه پوسته ازش مونده که دست میزنم اون پوسته هم جدا میشه و میریزه. چکار میتونم بکنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      به من بفرمایید اگر یک لیتر آب داخل خاک گلدون بریزید، چند ثانیه زمان میبره آب از انتهای گلدون خارج شه؟

  2. اسمعیلی می گوید

    درود و ممنون از راهنماییتون. متاسفانه به دلیل خاک زیاد و گلدان بزرگ حجم زیادی از ریشههای زاموی غول‌پیکر م پوک شده و از بین رفته. پس از پاکسازی میتونم دارچین را در آب حل کرده و آبیاری کنم؟ به چه میزان؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس از محبت شما.
      ارتفاع گلدون چقدر هست؟ و اینکه نوع خاک چی هست ؟ و اینکه قصد تعویض خاک رو دارید یا خیر؟

  3. فاطمه می گوید

    سلام و وقت بخیر
    زامفولیای من مدتی هست که برگاش زرد میشه و بعد هم تیره میشه و به همراه ساقه اش میریزه ، از چندجا که پرسیدم و سرچ کردم فکر کردم شاید بخاطر مواد معدنی خاک باشه بعد از اون هیومیک اسید و ۱۲.۱۲.۳۶ بهش دادم ولی اصلا بهتر نشد.در نهایت رسیدم به اینکه احتمالا ریشه آسیب دیده چون پاجوش جدید نزده و برگهای قبلی هم‌باز نشدن میشه راهنمایی کنید باید چیکار کنم؟و اینکه لازمه خاکش عوض بشه؟ گلدون زامفولیام پلاستیکی هست و زهکشی بالایی داره وقتی آبیاری میکنم آب به سرعت از گلدون خارج میشه.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      چند ثانیه زمان می بره تا آب اضافی از انتهای گلدون خارج شه ؟

      1. فاطمه می گوید

        خیلی کم شاید ۲۰ تا ۳۰ ثانیه

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خاک گلدون رو تعویض کنید و ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت رو جایگزین اون کنید. مشکل گیاه شما به خاطر زهکشی زیاده خاک هست که باعث شده ریشه ها فرصتی برای جذب رطوبت نداشته باشند.
          اگر گیاه کمتر از هشت ساعت نور دریافت می کنه، نور گیاه رو هم افزایش بدید.
          برای تغذیه گیاه از کود هیومیک اسید استفاده نکنید، سه بیست بیشتر مناسبه.

  4. زهرا می گوید

    سلام من رفتم نگاه کردم گیاهم رو دیدم اصلا ریشه نداره . آیا میشه ازش قلمه بگیرم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      بله فقط قلمه ای که انتخاب می کنید سالم باشه.

  5. آیدا می گوید

    سلام وقت بخیر ریشه گل زاموفیلیا من کلأ قهوه ای شده چطور میتونم درمانش کنم چند تا از برگ هاشم زرد رنگ شده

  6. داودی می گوید

    سلام زاموفیلای من خاکش سفت بود و همیشه مرطوب .خاکشو عوض کردم و خاکو‌خشک کردم باماسه اضافه کردم که تخلیه اب زودتر انجام شه ولی حس می کنم ساقه ها پر ابه تا ۱۰ سانت .برگها هنوز طوری نشده فقط یک پا جوش کوچک داشت که پوسیده بود .بعضی از برگها صاف نیست

  7. خدابخشی می گوید

    ریشه گیاه زامفولیای من خیلی پوسیده است و وقتی به آن دست میزم، ریشه ها له شده و به راحتی کنده می شوند،
    آیا امکان احیای آن هست؟؟

  8. الهام می گوید

    سلام چندتا برگهای زاموفیلیای من از چند ساقه زرد شد بردم گلخونه خاکش رو عوض کرد و پیازش رو کلا کند گفت پیازش گندیده ولی ریشه ها کاملا سفت و سالم بودن ساقه هارو با ریشه های تنها بدون پیاز در خاک جدید کاشت ولی برگهای زرد را هرس نکرد امیدی هست بقیه برگها زرد نشود و مجدد حال گیاهم خوب شود؟؟

  9. حمید غلامی می گوید

    سلام گیاه زاموفیلیا من برگهاش کمی خشک شده و در حال شل شدن است فکر کنم بخاطر آب زیاد باشه آیا میشود ترمیم کنم

  10. حمید غلامی می گوید

    سلام گیاه زاموفیلیا من برگهاش کمی خشک شده و در حال شل شدن است فکر کنم بخاطر آب زیاد باشه آیا میشود ترمیم کنم خیلی ناراحت شدم

  11. نغمه می گوید

    یکی از بهترین‌مطالبی بود که درباره فساد ریشه زامیفولیا خوندم. ممنون.‌
    مشکل تشخیص این است که چه اتفاقی افتاده و اختلاف زن و شوهر برای اینکه آیا واقعا پوسیدگی دارد یا کم آب می دهیم یا اینکه این زرد شدن برگها مربوط به سن گیاه است و طبیعی.‌
    زامیفولیای ما تعدادشون ۲۰ عدد هست. مطمین هستم که در تابستان بخاطر هفته ای دو روز ، خیلی کم آب دادن ، این اتفاق افتاد.
    ۱- ساقه های حتی قوی و خوب از ریشه زرد و فاسد و قابل کنده شدن براحتی بودند.‌
    ۲- با دادن اسید هیومیک با رقت یک در هزار، انگار زامیفولیا ها حالت تهوع بهشون دست بده، بدتر شدن.‌اولین بار بود هیومیک اسید را استفاده می کردم. گیاهان دیگرم خیلی عالی شدند.

    ۳- زامیفولیای ما چهارساله هستند.

    ۴- ار تابستان تا بهمن ، آبیاری تقریبا پانزده روز تا ماهی یکبار و حالشون خوبه اما برگ جدید ندارم، هروقت هم آب میدم دو سه روزی حالشون بده و یک زردی مختصری در یکی دوتا ساقه پیدا می کنن و بعد به زندگی ادامه میدن.

    ۵- منظر کلی زامیفولیاهای من، نودو پنج درصد سبز و سرحال و چند تایی در حال زرد شدن هست.

    لطفا راهنمایی کنید.‌
    با تشکر

  12. بهارنارنج می گوید

    سلام برگهای زانفولیای من دونه دونه زرد شدن.این اتفاق فقط برای یک ساقه گیاه اتفاق افتاد.برگهای زرد رو جدا کردم مجدد برگهای دیگه زرد شدن.ابیاری خیلی کم انجام میدم بیشتر اوقات خاک خشک هست.ریشه رو چک کردم دیدم پیاز گیاه پلاسیده شده و یه قسمت مثل اینکه کپک زده سفیدشده بود.ریشه کاملا سفت بود.ولی پیاز پلاسیده بود.چیکار باید کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy