کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

درمان پوسیدگی ساقه زاموفیلیا (رفع چروک شدن ساقه زاموفیلیا)

13

پوسیدگی ساقه زاموفیلیا دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه می باشد. از دیگر دلایل پوسیده شدن ساقه زاموفیلیا می توان به وجود نور نامناسب در محل نگهداری گیاه، آبیاری بسیار کم، کوددهی غیر اصولی، نواسانات دمایی، استرس گیاه پس از تعویض گلدان و همچنین ضربه خوردن ساقه زاموفیلیا اشاره نمود.

خبر خوب اینجاست که برای تمامی عوامل اثر گذار بر پوسیدگی ساقه زاموفیلیا راه حل های مناسبی وجود دارد و به همین جهت ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، همه این عوامل را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه خود را تشخیص داده و با احیای فوری آن برای مدت زمان طولانی تری از پرورش گیاه محبوب خود لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری بیش از حد شایع ترین علت پوسیدگی ساقه زاموفیلیا

علت پوسیدگی ساقه زاموفیلیا
علت پوسیدگی ساقه زاموفیلیا

زمانی که آبیاری زاموفیلیا بیش از حد لازم و معین باشد، گردش هوا در خاک کاهش پیدا کرده و ریشه ها با خطر کمبود اکسیژن مواجه می شوند.

در محیط مملو از آب و همچنین با کاهش اکسیژن، ریشه های گیاه زاموفیلیا دیگر در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نکرده و به مرور زمان پوسیده می شوند زیرا محیط غرق در آب بستر مناسبی را برای رشد طیف وسیعی از قارچ ها و باکتری ها از بیماری گیاهان آپارتمانی فراهم می کند.

سیستم ریشه ای زاموفیلیا به گونه ای است که به آسانی قابلیت ذخیره آب را دارد و می تواند نسبت به شرایط خشکی بسیار مقاوم باشد از رو این شما باید اجازه دهید مابین دو آبیاری کاملا سطح خاک خشک شده و سپس اقدام به آبیاری گیاه خود کنید.

در اوایل پوسیدگی ریشه زاموفیلیا ممکن است گیاه شما سرحال و سالم باشد اما به مرور زمان و با تداوم آبیاری مکرر شما شاهد زردی برگ زاموفیلیا و همچنین پوسیدگی ساقه زاموفیلیا خود خواهید بود بنابراین برای احیای گیاه در صورتی که اطمینان دارید پوسیدگی و یا علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا شما به خاطر آبیاری بیش از حد بوده است پیشنهاد می شود برای درمان گیاه خود مراحل زیر را دنبال کنید.

  • گیاه را به طور کلی از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را به خوبی بررسی کنید و در صورتی که مشاهده می کنید ریشه ها نرم، شکننده و لکه دار هستند، آنها را تا نقطه سالم هرس کنید.
  • پس از هرس ریشه ها، گیاه خود را در خاک تازه و یا جدید بکارید و اطمینان حاصل نمایید که گلدان گیاه به لحاظ سایز مناسب زاموفیلیا بوده و به قدر کافی منافذ زهکشی جهت خروج آب اضافی پس از آبیاری را دارد.
  • پس از طی شدن مراحل قبلی تنها در زمان خشک بودن سطح خاک گیاه خود را آبیاری کنید و هرگز از برنامه خاصی برای آبیاری گیاه استفاده نکنید زیرا ایران کشور چهار فصلی بوده و زمان خشک شدن سطح خاک طی فصول مختلف متفاوت است.

آبیاری بسیار کم دیگر علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا

آبیاری بسیار کم به اندازه آبیاری بیش از حد در پوسیدگی ساقه زاموفیلیا رایج نیست با این حال اگر میزان آبیاری کمتر از آستانه تحمل گیاه باشد، زاموفیلیا شما واکنش مثبتی نخواهد داشت.

از علائمی که نشان می دهد گیاه شما از کم آبی رنج می برد می توان به خشک و ترد شدن برگ ها و همچنین لوله ای شدن آنها اشاره نمود در نتیجه اگر اطمینان دارید علت پوسیدگی و یا چروک شدن ساقه زاموفیلیا شما به خاطر آبیاری کم است، راه حل درمان بسیار ساده می باشد و تنها کافیست محبت بیشتری به گیاه خود داشته باشید و آن را در زمان صحیح (خشک بودن سطح خاک) و به روش اصولی آبیاری کنید.

بهترین روش آبیاری گیاه آن است که در هر مرتبه آبیاری، آب به صورت قطره چکانی در اختیار گیاه قرار نگیرد و در عوض آن خاک گلدان به طور کامل خیس شده (نه به حالت غرقاب)، تا آب از منافذ زهکشی انتهای گلدان خارج شود.

پس از خروج آب اضافی از انتهای گلدان سریعا روند آبیاری گیاه را متوقف کنید تا خطری گیاه شما را تهدید نکند (لازم به ذکر است برای آبیاری گیاه همیشه از آب ولرم استفاده کنید تا سیستم ریشه ای زاموفیلیا دچار شوک نشود).

نور نامناسب توانایی پوسیدگی ساقه گیاه را دارد

چروک شدن ساقه زاموفیلیا
چروک شدن ساقه زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در شرایطی که نور خورشید غیر مستقیم اما کامل باشد بهترین عمکلرد خود را خواهد داشت.

اگر نور زیاد محل نگهداری گیاه زیاد باشد، سوای پوسیدگی ساقه زاموفیلیا شما شاهد قهوه ای شدن و همچنین پیچ خوردگی برگ های گیاه خود خواهید بود بنابراین برای احیا و یا درمان گیاه توصیه می شود گلدان گیاه را با فاصله 1 الی 1/5 متری از پنجره قرار داده و توسط پرده پنجره نور خورشید را برای گیاه خود فیلتر کنید.

از سویی دیگر اگر نور محل نگهداری گیاه کم باشد، رشد گیاه کاهش چشمگیری داشته (مخصوصا در فصول بهار و تابستان) و شاخه و برگ های آن به یک سمت متمایل می شوند از این رو اگر اطمینان دارید پوسیدگی و یا علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا شما به خاطر نور کم می باشد بهتر است کمی گلدان گیاه را به پنجره نزدیک کنید ( این کار را طی چندین مرحله انجام دهید تا شوک دیگری به گیاه محبوب شما وارد نشود).

کوددهی غیر اصولی و چروک شدن ساقه زاموفیلیا

زاموفیلیا برای ترغیب به رشد حداکثری خود نیاز به تغذیه و کوددهی اصولی دارد به واسطه همین امر پیشنهاد می شود برای رفع نیاز غذایی گیاه در فصول بهار و تابستان هر سه هفته یکبار و در فصول پاییز و زمستان هر شش هفته یکبار گیاه خود را توسط کودهای ملایم و کامل نظیر کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

کوددهی زیاد باعث سمی شدن و تغییر PH خاک می شود اگر اطمینان دارید پوسیدگی ساقه زاموفیلیا به خاطر کوددهی زیاد بوده است برای احیای گیاه پیشنهاد می شود خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید و به مدت 2 ماه هرگز گیاه را کوددهی نکنید (لازم به ذکر است کوددهی زیاد زاموفیلیا گاهی اوقات سوای پوسیدگی ساقه سبب ترک خوردن آن نیز می شود).

از سویی دیگر اگر پوسیدگی و یا علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا شما به علت کمبود عناصر غذایی است، راه حل احیا بسیار ساده می باشد و تنها کافیست به روشی که اشاره شد گیاه خود را توسط کودهای مناسب تغذیه کنید.

در ارتباط با کوددهی گیاه این نکته را هم عرض کنم که آب و مواد غذایی اول از ساقه گیاه عبور کرده و سپس به برگ های زیبای آن می رسد در نتیجه برای حفظ سلامتی گیاه در درجه اول باید ساقه آن محکم و استوار باشد.

نوسانات دمایی دیگر دلیل پوسیدگی ساقه زاموفیلیا

دلیل پوسیدگی ساقه زاموفیلیا

زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نشده و در شرایطی که دمای محل نگهداری گیاه کمتر از 13 درجه سانتی گراد باشد، رشد گیاه به طور کلی متوقف خواهد شد.

از دیگر آسیب های کاهش دما می توان به پژمردگی و ریزش برگ ها و همچنین پوسیدگی ساقه زاموفیلیا اشاره نمود با این حال اگر اطمینان دارید پوسیدگی و یا علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا به خاطر کاهش درجه حرارت بوده است توصیه می شود گیاه را به محل گرم تری منتقل کنید تا با طی شدن چندین هفته مجددا گیاه شما سلامتی خود را به دست بیاورد.

استرس گیاه پس از تعویض گلدان

حتی مقاوم ترین گیاهان و انواع گل آپارتمانی نیز پس از تعویض گلدان دچار استرس و تنش می شوند با این حال زاموفیلیا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و گیاه پس از تعویض گلدان دچار کمی بحران می شود.

از اولین نشانه های استرس گیاه پس از تعویض گلدان می توان به تغییر رنگ برگ ها (زرد شدن) و پوسیدگی ساقه زاموفیلیا اشاره نمود بنابراین تنها وظیفه شما در این مقطع زمانی آن است که در کوددهی و آبیاری گیاه به خوبی عمل کنید و از سویی دیگر با فراهم کردن شرایطی ایده آل محیطی، از گیاه خود به بهترین نحو ممکن مراقبت کنید تا با طی شدن حدودا یک ماه، مجددا گیاه به شرایط پیشین خود باز گردد.

کلام آخر

پوسیدگی و یا چروک شدن ساقه زاموفیلیا نشان از این موضوع دارد که گیاه شما از شرایط رشد و پرورش خود راضی نیست در نتیجه شما می بایست در تشخیص علت اصلی مشکل به خوبی عمل کنید از این رو پیشنهاد می شود در قدم اول آنالیز گیاه خود، نحوه آبیاری آن را بررسی کنید و در صورت نبودن مشکل در آبیاری آن، دیگر احتمالات اشاره شده در این مقاله را مورد ارزیابی قرار دهید تا گیاه شما مجددا احیا شده و شاخه و برگهای جدید و زیبایی را تولید کند.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر در پوسیدگی ساقه زاموفیلیا یا چروک شدن ساقه زاموفیلیا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 85 میانگین امتیازات: 4.1]
۱۳ نظرات
  1. مهران می گوید

    سلام
    من چند ساله که به زاموفیلیلام ماهی ۱ بار آب میدم ۳تا ساقه هم اضافه کرده ولی ۱مدته ساقه هاش چروک شدن اون ساقه ی جدید هم که اضافه شده بود وسط کار رشدش متوقف شده و برگ هاش هنوز باز نشده حالا من از کجا باید بفهمم علتش کدوم یکی از ایناییه که شما گفتین چون تو این چند سال شرایطش همیشه همینطور بوده الان یهو اینجوری شده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      با شماره بنده تماس بگیرید
      ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴

  2. عاطفه می گوید

    زاموفیلیای من خیلی خوب و پر بود و حدودا ۶ سال سن داره و گلدون هم به وقت عوض شده چند وقت بود که شروع به نازک شدن برگها کرد و بر روی ساقه شیار ایجاد شد.
    امروز خاک رو عوض کردم و ریشه های پوسیده رو جدا کردم البته غده ها به بزرگی قبل نبود.
    آیا خوب میشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید.
      نور، دما، آبیاری، کوددهی.

  3. سارا می گوید

    سلام
    من یه زاموفیلیای حدود ۱۲۰ سانتی ۱۰ شاخه دارم ،که تا چند وقت پیش هر چند ماه پا جوش می زد ،اما یه مدتیه برگاش لول شده زرد میشه تا اینکه چند تا ساقش خشک شد
    البته چهار ساله خاکشو وض نکردم
    چی کارش کنم ،؟خیلی نگرانشم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      برگ های بالایی گیاه شما لول میشند و زرد و یا برگ های پایینی؟

  4. علی می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید ساقه زامفولیای من یکم چروک شده ولی سالم هست و پاجوش هم زده آب هم خیلی کم میدم ۲هفته یکبار کامل سطح خاک خشک میشه ولی ۲روز قبل از آبیاری من هم خشک میشه به نظرتون مشکلش کمبود آب هست یانه؟ لطفا جواب بدید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر پس از آبیاری، آب اضافی بین ۲۰ تا ۴۰ ثانیه از گلدون خارج میشه، مشکل از آبیاری هست و باید اونرو افزایش بدید.

      1. علی می گوید

        سلام آبی خارج نمیشه یکم آبش رو بیشتر بکنم وقتی خشک شد بهش آب بدم درست میشه گل خراب نشده ؟بعد مشکلی برای پاجوش ها نداره ؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          آبیاری بعدی گیاه رو با سه برابر حجم فعلی انجام بدید تا آب اضافی خارج شه.
          اگر آب اضافی بین ۲۰ تا ۴۰ ثانیه خارج شد، برای همیشه آبیاری گیاه رو افزایش بدید یعنی نیمه بالایی خاک کاملا خشک باشه و زمان آبیاری آب اضافی از انتهای گلدون خارج شه.
          یک آبیاری درست بهتر از چندین مرتبه آبیاری با حجم کم هست.

  5. بهار می گوید

    با سلام گیاه زامفولیا من حدود سه سالی هست دارمش تا حالا رشدش خوب بوده ولی گلدانش رو دو سه ماهی هست عوض کردم جدیدا احساس میکنم بی حال و ساقه و خیلی کم برگهای چروک شدند ! تا آنجایی که من فکر میکنم شاید گلدان جدیدش زهکش خوبی نداره و خاکش تقریبا همیشه مرطوبه اگر سریع خاکش رو عوض کنم با زهکش خوب ممکنه حالش خوب بشه؟؟ ممنون از شما

  6. فهیمه می گوید

    سلام من پاجوش زاموفیلیا رو جدا کردم توی آب گذاشتم ریشه زد و بعد از سه ماه که کامل ریشه دار شد از آب جدا کردم و توی گلدان گذاشتم، برگ هاش کامل ریخت و نصف ساقه هم چروک و جدا شد،، ولی ریشه و نصف ساقه همچنان سالم،، اما دیگه نه برگ داده و نه هیچ رشدی میکنه،

  7. ریحان می گوید

    سلام خسته نباشید من حدود ۳/۵ سال هستش که زاموفیلیا خریدم و ۲ سال پیش گلدون عوض کردم اون موقع تعداد ساقه ها ۳ تا بود الان ۱۳ هستش با دوتا پا جوش بزرگ که یکیش داره برگ باز می کنه اما ۵ تا از شاخه ها چروک شدن ولی برگ ها سالم هستن موقع آبیاری تا نصف گلدون رطوبتش رو چک می کنم بعد آب می دم از شروع سال جدید هم یک بار کود دهی داشته به نظرتون دلیل چروک شدن ساقه ها چیه ممنون می شم راهنماییم کنین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy