کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

نگهداری زاموفیلیا، نحوه آبیاری، روش تکثیر و شرایط دمایی و تعویض گلدان

0

نگهداری از گیاه زاموفیلیا که در زبان انگلیسی به ZZ Plant یا Zanzibar Gem هم معروف می باشد، یکی از جذاب ترین کارهای خانه است. این گیاه که از زیباترین گیاهان آپارتمانی است یک گیاه همیشه سبز و چند ساله بوده که بومی مناطق گرمسیری آفریقای شرقی می باشد و به واسطه همین موضوع این قابلیت را دارد تا با طیف وسیعی از شرایط محیطی سازگار شود.

گل زاموفیلیا مانند گیاهان درختی و یا نخل ها رشد می کند و دارای ساقه هایی است که از آن تعداد زیادی برگ می روید به طوری که برگها از نوع گوشتی بوده و هر یک این توانایی را دارند که 12 الی 15 سانتی متر در طول و 3 الی 7 سانتی متر در عرض رشد کنند.

عاملی که سبب زیبایی دو چندان گیاه زاموفیلیا است حالت روییدن ساقه های آن می باشد، به طوری که برخی از ساقه ها به طور مستقیم رشد می کنند و بعضی دیگر حالت قوس دار به خود می گیرند. بنابراین شاید هرس گیاه ایده جالبی باشد تا ظاهر متراکم و یا فشرده آن حفظ شود.

از دیگر ویژگی های منحصربفرد گل زاموفیلیا می توان به گلدهی آن اشاره نمود. اگر گیاه زاموفیلیا در شرایط ایده آل محیطی خود باشد این قابلیت را دارد در پایه خود (پایه گیاه) گل های کوچکی را تولید کند، هرچند که این غنچه ها به آسانی قابل رویت نیستند زیرا برگهای بی شمار گیاه اجازه نمایان شدن غنچه ها را به شما نخواهند داد.

زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی با رشد سریع محسوب نمی شود اما در صورت نگهداری صحیح، این گیاه فوق العاده زیبا بعد از سه سال و همزمان با بالغ شدن تا ارتفاع 60 الی 90 سانتی متری رشد خواهد کرد و دقیقا همین موضوع یکی از عواملی است که در چند سال اخیر باعث محبوبیت زاموفیلیا در نزد دوست داران گل و گیاه شده است.

چرا زاموفیلیا طرفداران زیادی دارد؟

زاموفیلیا
زاموفیلیا

همان طور که اشاره شد زاموفیلیا با طیف وسیعی از شرایطی محیطی سازگار است و به آسانی می تواند خشکی خاک و نور کم محل نگهداری خود را تحمل کند (زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود).

از دیگر دلایل محبوبیت گیاه زاموفیلیا می توان به برگ های مومی، صاف و تیره رنگ (البته سبز تیره) آن اشاره نمود به طوری که این برگ ها به خوبی نور خورشید را منعکس کرده و هر فضای به نسبت تاریکی را روشن می کند.

از سویی دیگر گل زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا محسوب می شود زیرا در یک مطالعه علمی محققان ناسا دریافتند که گیاه مذکور به خوبی توانایی تصفیه سمومی نظیر زایلن، تولوئن و بنزن را از هوای اطراف خود دارد.

آیا گیاه زاموفیلیا سمی است؟

گیاه زاموفیلیا
گیاه زاموفیلیا

بله، تمامی قسمت های بافت رویشی گیاه زاموفیلیا سمی است بنابراین توصیه می شود جهت لمس گیاه حتما از دستکش استفاده کنید (و یا بعد لمس کردن گیاه دستان خود را سریعا با آب و صابون شستشو دهید) و همواره گیاه مذکور را دور از کودکان کنجکاو و حیوانات خانگی نگه دارید.

چگونه از گیاه زاموفیلیا مراقبت کنیم؟

گل زاموفیلیا
گل زاموفیلیا

پرورش و نگهداری زاموفیلیا در خانه کار بسیار آسانی بوده و برای شما زحمت چندانی ندارد به طوری که می بایست خاک گلدان دارای قدرت زهکشی بالایی باشد (خاک مناسب کاکتوس ها ایده آل است). از سویی دیگر این گیاه می بایست ماهانه یکبار در فصول رشد (بهار و تابستان) توسط کودهای کامل و متعادل نظیر کود سه بیست مایع و یا کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه شود.

گیاه زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در شرایطی که نور محل نگهداری اش غیر مستقیم و کامل خورشید باشد (کامل یعنی نور به تمامی برگهای گیاه برسد)، بهترین عملکرد خود را خواهد داشت.

از این رو پیشنهاد می شود در صورتی که قصد خرید این گیاه جذاب و دوست داشتنی را دارید حتما آن را با فاصله 1.5 متری از پنجره های خانه قرار دهید و نور خورشید را توسط پرده های شفاف برای گیاه محبوب خود فیلتر کنید.

فیلتر کردن نور خورشید در فصول بهار و تابستان که شدت و تعداد ساعات نوری افزایش می یابد اهمیت بیشتری پیدا می کند.

چگونه زاموفیلیا را آبیاری کنیم؟

برای آبیاری گیاه زاموفیلیا به دلیل اینکه گیاه دارای ساقه های زیر زمینی بوده (ریزوم) و به خوبی قابلیت ذخیره آب را دارد نیازی به آبیاری مکرر و مداوم نداشته و تنها در حالتی که نیمه بالایی خاک گلدان خشک است می بایست اقدام به آبیاری آن شود.

بهترین زمان برای آبیاری زاموفیلیا موقعی است که سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد. از سویی دیگر روش آبیاری باید به گونه ای باشد که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کرده و به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری گل زاموفیلیا متوقف شود.

زاموفیلیا نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی دیگر نظیر پتوس، برگ انجیری، دیفن باخیا، شفلرا و …. از مقاومت بالایی نسبت به هجوم آفات و بیماری ها برخوردار است و تنها خطری که ممکن است گیاه شما را تهدید کند بیماری پوسیدگی ریشه زاموفیلیا بوده که به واسطه آن در درجه اول شما شاهد زردی برگ زاموفیلیا و سپس در صورت عدم درمان و پیشرفت بیماری مرگ کامل گیاه خواهید بود از این رو پیشنهاد می شود حتما در آبیاری گیاه با دقت زیادی عمل کنید.

https://greeneryunlimited.co/blogs/plant-care/zz-care

چه دمایی برای نگهداری این گیاه مناسب است؟

این گیاه در محدوده دمایی 15 الی 24 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد و در صورتی که دمای محیطی کمتر از 13 درجه سانتی گراد شود، رشد گیاه به طور کلی متوقف شده و وارد بحران می شود.

کاهش دما خسارات دیگری را نیز به گیاه شما وارد می کند از جمله آنها می توان به پژمردگی و ریزش برگ ها و همچنین پوسیدگی ساقه زاموفیلیا اشاره نمود. از این رو پیشنهاد می شود اگر قصد خرید این گیاه زیبا را دارید و یا هم اکنون در حال نگهداری از آن هستید حتما به این نکته مهم توجه داشته باشید.

آیا گیاه زاموفیلیا برای رشد خود نیاز به رطوبت دارد؟

بله، رطوبت خانه در فصول گرم سال (بهار و تابستان) برای پرورش و نگهداری گیاه زاموفیلیا مناسب است اما با فرا رسیدن فصل سرما و به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی می بایست رطوبت محیط اطراف گیاه خود را افزایش دهید تا ظاهر شاداب و طراوت برگ های گیاه محبوب شما حفظ شود.

از جمله راه های افزایش رطوبت هوا برای گیاهان آپارتمانی می توان به قرار دادن گیاهان آپارتمانی در کنار هم، غبارپاشی گیاهان، استفاده از رطوبت سازهای برقی و همچنین استفاده از زیر گلدانی اشاره کرد.

آیا گل زاموفیلیا نیاز به تعویض گلدان دارد؟

بله، در سه سال اول رشد گیاه بهتر است سالانه یکبار گلدان گل زاموفیلیا تعویض شود زیرا در این مقطع زمانی گیاه نابالغ بوده و سرعت رشد بالایی دارد.

پس از گذشت سه سال پیشنهاد می شود گلدان گیاه هر دو سال یکبار و در فصل بهار تعویض شود.

تکثیر زاموفیلیا چگونه انجام می شود؟

زاموفیلیا توسط ریزوم های بزرگ (ساقه زیر زمینی) و ضخیم که شباهت زیادی به سیب زمینی دارند رشد می کند و با توجه به این موضوع که این ریزوم ها به خوبی قابلیت ذخیره آب و مواد غذایی را دارند، اغلب افراد با جدا کردن ریزوم ها و کاشت آنها در یک محیط جدید اقدام به تکثیر گیاه گیاه زاموفیلیا می کنند.

از دیگر روش های مرسوم تکثیر زاموفیلیا می توان به قلمه زدن اشاره نمود به شکلی که قلمه انتخابی باید دارای دو الی سه برگ و همچنین ساقه باشد.

در پایان اگر قصد نگهداری از گیاه زاموفیلیا را دارید حتما به نکات اشاره شده در این مقاله توجه نمایید زیرا زاموفیلیا هم مانند ما انسان ها یک موجود زنده است و به مراقبت و نگهداری و تغذیه مناسب احتیاج دارد.

امیدواریم این مقاله باعث افزایش آگاهی شما در پرورش و مراقبت از گیاه زاموفیلیا شود.

در انتها هم اگر در ارتباط با هر یک موارد اشاره شده سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید تا در نشر تجربیات گامی مهم برداریم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 16 میانگین امتیازات: 4.3]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy