کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

راهنمای نگهداری برگ بیدی (مناسب تمامی گونه ها و رنگها)

0

نگهداری برگ بیدی از گیاهان آپارتمانی کوچک بسیار آسان بوده و زحمت چندانی برای شما ندارد به طوری که می بایست برای پرورش هر چه بهتر گیاه، خاک گلدان دارای عناصر غذایی و قدرت زهکشی بالا باشد و از سویی دیگر آبیاری گیاه به شکلی انجام شود که خاک همواره مرطوب باشد و حالت غرقاب به خود نگیرد.

از دیگر الزامات نگهداری گیاه برگ بیدی می توان به نور و درجه حرارت اشاره نمود زیرا برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری خود می بایست نور محل پرورش گیاه، نور غیر مستقیم و دمای محیطی در محدوده 10 الی 29 درجه سانتی گراد باشد.

برای حفظ طراوات و شادابی برگ ها پیشنهاد می شود برای گیاه خود همیشه رطوبت متوسط را فراهم کنید و از سویی دیگر برای افزایش راندمان کیفی، گیاه برگ بیدی را ماهانه یکبار توسط کودهای متعادل نظیر کود مایع گیاهان آپارتمانی و یا کود سه بیست مایع تغذیه کنید.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی نکات لازم جهت نگهداری از گیاه برگ بیدی را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با آشنایی هرچه بیشتر از شرایط پرورش گیاه بتوانید برای مدت زمان طولانی تری از برگ بیدی خود مراقبت کرده و از پرورش آن نهایت لذت را ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

معرفی خاک مناسب برای برگ بیدی

نحوه نگهداری برگ بیدی
نحوه نگهداری برگ بیدی

گیاه برگ بیدی این توانایی را دارد تا با طیف وسیعی از انواع مختلف خاکها سازگار شود با این حال برای جلوگیری از پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه پیشنهاد می شود خاک گلدان سبک و دارای قدرت زهکشی بالا باشد.

خاک مناسب کاکتوس ها و همچنین مخلوط کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت، هر دو برای نگهداری برگ بیدی مناسب هستند زیرا خاک های اشاره شده به خوبی آب اضافی را تخلیه کرده و حاوی مقداری عناصر غذایی هستند.

مقدار نور لازم برای نگهداری گیاه

برگ بیدی از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در شرایطی که نور محل نگهداری غیر مستقیم باشد، بهترین عملکرد خود را خواهد داشت (درست مانند شرایط نگهداری پتوس و نگهداری فیتونیا) بنابراین برای حفظ رنگ های چشمگیر برگ های گیاه توصیه می شود برگ بیدی را با فاصله یک متری از پنجره قرار داده و نور خورشید را توسط پرده های شفاف برای گیاه خود فیلتر کنید.

اگر در زمان نگهداری برگ بیدی مشاهده کردید که برگ های گیاه دچار ریزش شده اند (مخصوصا برگهای پایینی)، این نکته را به خاطر داشته باشید که علت این موضوع وجود نور بسیار کم در محل نگهداری گیاه است که به واسطه آن شما موظف هستید که گیاه خود را به مکان پرنور تری منتقل کنید.

در نقطه مقابل نور کم، اگر نور محل پرورش برگ بیدی زیاد باشد، برگ های گیاه دچار علائم سوختگی شده و رنگ آنها قهوه ای خواهد شد که در این بازه زمانی شما باید برای حفظ سلامتی گیاه تان آن را به محل کم نور تری منتقل نمایید.

دمای مناسب برای نگهدای برگ بیدی

برگ بیدی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نشده و در شرایطی که دما در محدوده 10 الی 29 درجه سانتی گراد باشد بیشترین رشد خود را خواهد داشت.

با توجه به محدوده دمایی اشاره شده می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که درجه حرارت خانه همواره برای نگهداری برگ بیدی مناسب است ولی آنچه که باعث کاهش رشد و پژمردگی برگ های گیاه می شود آن است که برگ بیدی در معرض سیستم های گرمایشی، سرمایشی و همچنین درب هایی که مدام باز و بسته می شوند، باشد از این رو پیشنهاد می شود در نگهداری گیاه خود به نکته اشاره شده توجه ویژه داشته باشید.

بهترین زمان و روش آبیاری برگ بیدی

آموزش نگهداری برگ بیدی
آموزش نگهداری برگ بیدی

برگ بیدی از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد اما این رطوبت داشتن خاک به آن معنی نیست که گیاه هر روز آبیاری شده و خاک گلدان به حالت غرقاب درآید.

از آسیب های آبیاری زیاد برای برگ بیدی می توان به پوسیده شدن ریشه های گیاه اشاره نمود از این رو پیشنهاد می شود برای نگهداری برگ بیدی خود هر زمان که 10 سانتی متری سطح خاک خشک می شود اقدام به آبیار گیاه نمایید.

همان طور که در مقاله نگهداری بگونیا رکس اشاره شد، برای تشخیص رطوبت سطح خاک می توانید انگشت اشاره دست خود را وارد خاک کرده و رطوبت لایه های بالایی سطح خاک را بررسی کنید.

بهترین روش آبیاری برگ بیدی آن است که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کرده و به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان روند آبیاری گیاه متوقف شود.

مقدار رطوبت لازم برای نگهداری گیاه

برگ بیدی از جمله گیاهانی بوده که نیاز زیادی به رطوبت محیطی ندارد اما برگ حفظ طراوت برگ ها گاهی لازم است رطوبت به مقدار بسیار کم در اطراف گیاه وجود داشته باشد.

رطوبت محیط خانه در فصول گرم سال (بهار و تابستان) برای نگهداری برگ بیدی مناسب است اما با فرا رسیدن فصل سرما و استفاده از سیستم های گرمایشی، رطوبت خانه کاهش پیدا می کند که در این مقطع زمانی ممکن است گیاه شما با تنش هایی جدی روبرو شود از این رو بهتر است برای تامین رطوبت گیاه خود، صبح و ظهر برگ بیدی را توسط آب غبارپاشی کنید تا با تبخیر ملایم آب رطوبت مناسب برای گیاه شما تامین شود.

در صورتی که تمایل دارید به طرق دیگر رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

برای جلوگیری از هجوم بیماری های قارچی و یا عفونی توصیه می شود پس از غبارپاشی برگ بیدی حتما اطراف گیاه تهویه ملایم وجود داشته باشد تا بستر مناسب برای هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی فراهم نشود.

معرفی کود مناسب برای برگ بیدی

کود مناسب برای برگ بیدی
کود مناسب برای برگ بیدی

گیاه برگ بیدی برای افزایش رشد خود نیاز به مصرف کود گیاهان آپاتمانی دارد از این رو پیشنهاد می شود اگر بیش از سه ماه است که از گیاه خود مراقبت می کنید به دلیل شسته شدن عناصر غذایی موجود در خاک، گیاه خود را توسط کودهای متعادل و کامل تغذیه کنید.

برای نگهداری برگ بیدی و تغذیه آن مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کود مناسب برگ بیدی کودی است که هر سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم را داشته باشد.
  • از کودهای شیمیایی با نصف توان توصیه تولید کننده کود استفاده کنید.
  • کود تهیه شده را ماهانه یکبار در آب آبیاری گیاه حل نموده و در اختیار برگ بیدی خود قرار دهید (کود مصرفی باید 100 درصد قابل حل در آب باشد).

هم کوددهی کم و هم کود دهی زیاد خسارات جبران ناپذیری را به برگ بیدی شما وارد می کنند به طوری که کوددهی کم باعث بی حال شدن برگ های گیاه می شود و از سویی دیگر کوددهی زیاد، باعث سوختگی نوک برگهای برگ بیدی می شود از این رو هرگاه رسوبات نمک را روی سطح خاک گلدان مشاهده کردید به این نکته توجه داشته باشید که علت این موضوع مصرف بیش از اندازه کود بوده است.

برای از بین بردن رسوبات نمک پیشنهاد می شود خاک گلدان را به مدت 5 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر کاسته شده و PH خاک متعادل شود.

هرس برگ بیدی

با توجه به سرعت رشد گیاه می توان گفت که برگ بیدی نیاز چندانی به هرس ندارد مگر آنکه بخواهید گیاه ظاهر متراکم و فشرده خود را حفظ کند که در این صورت می توانید در فصول بهتر و تابستان همزمان با دوران رشد گیاه، شاخه و برگ های کناری برگ بیدی را هرس کنید.

برای نگهداری برگ بیدی توصیه می شود در هرس زمستانه گیاه تنها به هرس شاخه و برگ های آسیب دیده و یا بیمار شده اکتفا نمایید.

آموزش تکثیر و نگهداری برگ بیدی

آموزش تکثیر و نگهداری برگ بیدی
آموزش تکثیر و نگهداری برگ بیدی

رایج ترین روش تکثیر برگ بیدی، قلمه زدن آن می باشد در نتیجه در زمان هرس گیاه پیشنهاد می شود قلمه های سالم گیاه را دور نیندازید و از آنها برای تکثیر گیاه خود استفاده کنید.

ریشه زایی قلمه های برگ بیدی به دو طریق انجام می شود یکی در آب و دیگری در خاک.

  • ریشه زایی قلمه در خاک

یک قلمه 15 الی 20 سانتی متری را از گیاه مادری جدا کنید و سپس گلدان کوچکی را تهیه کرده و درون آن را با خاک مناسب پر کنید (ارتقاع گلدان بین 15 تا 18 سانتی متر باشد).

سپس روی خاک حفره ای به ارتفاع 6 الی 8 سانتی متر درست کنید و قلمه را درون حفره قرار دهید.

با طی شدن مراحل قبلی، خاک اطراف قلمه را کمی فشرده کنید و سپس خاک را آبیاری کرده و گیاه را در همان مکانی که از گیاه مادری نگهداری می کنید قرار دهید تا با گذشتن 4 هفته، قلمه ها ریشه زایی داشته باشند.

  • ریشه زایی قلمه در آب

ظرف تمیز و کوچکی را تهیه کرده و درون آن مقداری آب ولرم بریزید و سپس انتهای قلمه را درون آن قرار دهید و هر هفته آب ظرف را تعویض کرده و آن را با آب تازه و ولرم جایگزی نمایید.

برای نگهداری برگ بیدی (قلمه) آن را در محیطی که گیاه مادری نگهداری می شود قرار دهید. با طی شدن 4 هفته قلمه ریشه زایی داشته و امکان کاشت آن در خاک و گلدان جدید وجود خواهد داشت.

معرفی بیماری های برگ بیدی و راه مبارزه با آنها

برگ بیدی
برگ بیدی

برگ بیدی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی بوده و تنها بیماری پوسیدگی ریشه به آن آسیب می رساند.

همانطور که در مقاله زردی برگ آگلونما اشاره شد آبیاری بیش از حد میزان اکسیژن موجود در خاک را کاهش داده که به واسطه آن ریشه های گیاه به مرور زمان پوسیده می شوند.

با پوسیدگی ریشه های برگ بیدی، دیگر ریشه ها در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند و همین امر باعث تورم ساقه و پژمردگی برگ های گیاه خواهد شد از این رو پیشنهاد می شود همواره در نگهداری برگ بیدی خود آبیاری گیاه را تنها به روشی که بدان اشاره کردیم انجام دهید.

معرفی آفات برگ بیدی و روش مبارزه با آنها

شته ها، کنه ها و مگس های سفید از جمله آفات گیاهان خانگی هجوم آورنده به برگ بیدی هستند. آفات مذکور با هجوم به شاخه و برگ های برگ دیدی، از شیره درون گیاهی تغذیه کرده و به بافت رویشی برگ بیدی آسیب می رسانند.

از جمله علائم هجوم آفات می توان به پدیدار شدن لکه های عسلک مانند روی برگ های گیاه و همچنین وجود سوراخ های نامنظم اشاره نمود از این رو شما برای نگهداری برگ بیدی خود می بایست لکه های آلوده را با آب ولرم پاک کرده و برای از بین بردن آفات، از صابون های حشره کش با رعابت دوز مناسب استفاده نمایید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از نکات نگهداری برگ بیدی سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 6 میانگین امتیازات: 3.2]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy