کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت قهوه ای شدن برگ شفلرا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

38

عواملی نظیر آبیاری نامناسب، کوددهی غیر اصولی، استرس وارد شدن به گیاه پس از تعویض گلدان، نور و درجه حرارت نامناسب محل نگهداری شفلرا، رطوبت محیطی بسیار کم و همچنین هجوم آفات و بیماری های قارچی از جمله دلایل قهوه ای شدن برگ شفلرا هستند.

خبر خوب اینجاست دلیل قهوه ای شدن برگ شفلرا هر موردی که باشد برای احیا و درمان گیاه راه حل های مناسبی وجود دارد به همین جهت ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، تمامی دلایل و یا علت قهوه ای شدن برگ گل شفلرا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل پیش آمده را برای گیاه خود تشخیص داده و پس از پیدا کردن سرنخ اصلی و احیا شفلرا، برای مدت زمان طولانی تری از پرورش گیاه محبوب خود لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

قهوه ای شدن برگ شفلرا چه حالاتی دارد؟

قهوه ای شدن برگهای شفلرا اشکال مختلفی دارد به طوری که گاهی اوقات نوک برگها، گاهی اوقات در امتداد برگها و در برخی مواقع دیگر، ما قهوه ای شدن کل برگ را می بینیم که هر یک از این موارد به دلایل مختلفی گیاه مان را تحت تاثیر قرار می دهند و ما می بایست در این مرحله در تشخیص علت اصلی مشکل به خوبی عمل کنیم.

  • هنگامی که نوک و لبه برگ های شفلرا قهوه ای می شود.
قهوه ای شدن برگ شفلرا

علت: قهوه ای شدن نوک برگهای شفلرا نشان از این دارد که در آبیاری و کوددهی گیاه مشکلی وجود دارد.

  • چگونه نوک برگ های گیاه قهوه ای می شود؟

روند جذب آب و مواد غذایی در گیاه شفلرا از گیاهان آپارتمانی بزرگ از ریشه ها آغاز شده و توسط ساقه به برگ های گیاه می رسد و در این بین ممکن است به دلیل آبیاری نامناسب (هم آبیاری کم و هم آبیاری زیاد)، در میانه راه مقداری آب توسط تبخیر و تعرق از گیاه خارج شود و آب موجود به نوک برگ ها نرسد (نوک برگ ها آخرین نقطه ای است که آب و مواد غذایی به آن ورود پیدا می کند).

در حالت اشاره شده نوک برگها با کمبود آب و مواد غذایی روبرو می شود که به واسطه آن انتهای برگها قهوه ای شده و از بین می رود.

  • هنگامی که لکه های قهوه ای روی برگ های شفلرا وجود دارد.
علت قهوه ای شدن برگ شفلرا
علت قهوه ای شدن برگ شفلرا

علت: وجود لکه و یا نقاط قهوه ای روی برگ های شفلرا نشان از هجوم بیماری ها و آفات به گیاه دارد.

  • چگونه لکه های قهوه ای رنگ روی برگ ها ایجاد می شود؟

بیماری ها و آفات ممکن است به صورت موضعی به یک نقطه از برگهای گیاه حمله کرده و باعث از بین رفتن و قهوه ای شدن ناحیه مذکور می شوند.

  • زمانی که کل برگ شفلرا قهوه ای می شود.
دلیل قهوه ای شدن برگ شفلرا
دلیل قهوه ای شدن برگ شفلرا

در این حالت ابتدا برگهای شفلرا زرد شده و سپس به مرور زمان خشک و قهوه ای می شوند. قهوه ای شدن کامل برگهای شفلرا در این حالت مربوط به بخشی از ژنتیک گیاه می باشد که به واسطه آن برگ های پایینی و پیرتر گیاه فدای تولید برگ های جوان و جدیدتر می شوند.

  • چرا در چرخه حیات گیاه کل برگ قهوه ای می شود؟

هورمون گیاهی درون سلولی باعث اتفاق افتادن این امر هستند.

نقش آبیاری در قهوه ای شدن برگها

هم آبیاری کم و هم آبیاری زیاد، هر دو از دلایل قهوه ای شدن برگ شفرا هستند به طوری که اگر میزان آبیاری گیاه کم باشد، آب موجود به انتها یا نوک برگها نرسیده (همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد) و در بین راه صرف فتوسنتز و یا فرآیندهای تبخیر و تعرق می شود.

از سویی دیگر اگر میزان آبیاری شفلرا زیاد باشد، منافذ خاک مملو از آب شده و اکسیژن رسانی به ریشه ها کاهش می یابد که در این حالت برگ ها اول زرد شده و سپس در صورت عدم درمان گیاه قهوه ای و خشک می شوند.

لازم به ذکر است اگر مدام آبیاری گیاه اشتباه انجام شود، سوای تغییر رنگ برگها، ریشه های شفلرای پوسیده شده و از بین خواهند رفت.

  • چگونه گیاه را در زمان مناسب و به روش صحیح آبیاری کنیم؟

بهترین روش آبیاری شفلرا آن است که میزان آب موجود به خوبی خاک را مرطوب کرده و به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان سریعا روند آبدهی گیاه متوقف شود.

از سویی دیگر بهترین زمان آبیاری شفلرا موقعی است که 10 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد.

کود دادن غیر اصولی دیگر علت قهوه ای شدن برگ شفلرا

کود مخصوص شفلرا
کود مخصوص شفلرا

تمامی گیاهان اعم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما و گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما برای رشد مناسب خود نیاز به تغذیه دارند و گیاه شفلرا نیز از این قاعده مستثنی نیست به طوری که هم کوددهی کم و هم کود دادن زیاد هر دو از علت قهوه ای شدن برگ گیاه شفلرا شما هستند.

اگر کوددهی گیاه کم باشد، هورمون های درون سلولی باعث می شوند برگ های پیرتر گیاه زودتر از موعد قهوه ای شده و از بین بروند تا عناصر موجود به سمت برگ های جوان هدایت شوند.

از سویی دیگر اگر کود دادن شفلرا زیاد باشد، محیط خاک سمی شده و PH آن تغییر می کند از این رو توصیه می شود در فصول گرم سال ماهانه یکبار و در فصول سرد سال هر دو ماه یکبار گیاه خود را با توسط کودهای کامل و متعادل تغذیه کنید.

اگر می خواهید گیاه تان همیشه برگ هایی سبز داشته باشد و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود آهن برای شفلرا را به همراه یک کود مخصوص دیگر خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن به همراه یک عدد کود سه بیست مخصوص گیاه وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه شفلرا خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

نور نامناسب باعث تغییر رنگ برگهای شفلرا می شود

همان طور که در مقاله علت ریزش برگ شفلرا اشاره شد گیاه مذکور از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در شرایطی که نور خورشید کامل اما غیر مستقیم باشد، بیشترین رشد و توسعه برگهای خود را خواهد داشت.

نور کم سبب زرد شدن برگ شفلرا می شود اما آنچه که دلیل قهوه ای شدن برگهای شفلرا می باشد، وجود نور زیاد در محل نگهداری آن است از این رو توصیه می شود گلدان گیاه را با فاصله 1 الی 1/5 متری از پنجره قرار داده و نور خورشید را توسط پرده های شفاف برای شفلرای خود فیلتر کنید.

دمای نامناسب محل نگهداری گیاه

شفلرا در دمای 18 الی 32 درجه سانتی گراد بهترین راندمان خود را دارد بنابراین می توان اینگونه برآورد کرد که دمای خانه همیشه برای گیاه شفلرا مناسب است اما آنچه که باعث قهوه ای شدن برگ شفلرا می شود، تغییرات به یکباره دما می باشد از این رو پیشنهاد می شود از گیاه خود در معرض درب هایی که مدام باز و بسته می شوند نگهداری نکنید.

رطوبت بسیار کم به برگهای شفلرا آسیب می رساند

از دیگر دلیل قهوه ای شدن نوک برگ شفلرا می توان به کمبود رطوبت محیط (مخصوصا در فصل زمستان به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی) اشاره نمود زیرا بر اساس ژنتیک گیاه در طبیعت، شفلرا برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت حداقلی 40 الی 50 درصد دارد.

تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی روش های مختلفی دارد که رایج ترین آنها استفاده از زیر گلدانی گلدان گیاه بوده که توسط آب خروجی از انتهای گلدان، رطوبت مناسب برای گیاه تامین شود.

هجوم آفات و بیماری ها به شفلرا

همان طور که در مقاله چسبناک شدن برگ شفلرا اشاره شد احتمال هجوم آفات گیاهان خانگی و بیماری های عفونی با توجه به اینکه گیاه در محیط خانه نگهداری می شود بسیار پایین است با این حال احتمال هجوم عوامل مذکور صفر نبوده و خطر همیشه برای گیاه شما وجود دارد.

کنه ها، شته ها و مگس های سفید از جمله آفات شایع گیاه شفلرا هستند که با هجوم خود به برگها از آب موجود درون آنها تغذیه کرده و به گیاه خسارات زیادی وارد می کنند.

از سویی دیگر اگر مشاهده می کنید روی برگ های گیاه لکه های زرد، قهوه ای و یا سیاه رنگ وجود دارد و این لکه ها غوطه ور در آب هستند، بدانید گیاه شما بیمار شده و نیاز به احیا دارد.

بهترین راه برای پیشگیری از هجوم آفات، بررسی دائم شاخه و برگهای گیاه است به طوری که توصیه می شود جهت حفظ سلامتی گیاه تان یک روز در میان قسمت های بافت رویشی آن را بررسی کنید.

در صورت هجوم آفات می توانید از صابون های حشره کش با رعایت دوز مناسب استفاده کرده و آفات را از بین ببرید.

از سویی دیگر همانطور که اشاره شد هجوم بیماری ها از دیگر علت قهوه ای شدن برگ شفلرا می باشد از این رو پیشنهاد می شود غبارپاشی گیاه را با آب، تنها صبح زود انجام دهید و آبیاری گیاه را تنها به روشی که به آن اشاره کردیم انجام دهید.

در صورت بیمار شدن گیاه، شاخه و برگهای آلوده را هرس کرده و بخش های سالم گیاه را توسط قارچ کش های مناسب نظیر اوکسی کلرور مس اسپری نمایید.

قهوه ای شدن برگها پس از تعویض گلدان

تعویض گلدان به نوعی برای گیاه شفلرا ایجاد مزاحمت تلقی می شود که به واسطه همین اتفاق شوک کوتاه مدتی به گیاه وارد شده و برگ ها ممکن است تغییر رنگ دهند.

این حالت از قهوه ای شدن برگ گیاه شفلرا جای هیچگونه نگرانی نداشته و گیاه شما با طی شدن حدودا یک ماه، به شرایط پیشین خود باز می گردد.

گاهی اوقات شما به بهترین نحو ممکن از گیاه خود مراقبت می کنید اما در مقاطعی از سال شاهد قهوه ای شدن برگ های پایینی شفلرا خود هستید و این موضوع در حالیست که برگ های وسطی و بالایی گیاه سالم بوده و به شدت سرحال هستند.

در اینجا باید این نکته را عرض کنم که گیاه شما در این مقطع زمانی تصمیم گرفته است تا از انتقال آب و مواد به برگ های پیرتر جلوگیری شود تا انرژی ذخیره شده و برای تولید برگهای جوان مصرف شود.

متاسفانه این تغییر رنگ برگ های شفلرا ناشی از شرایط ژنتیکی گیاه بوده و کار زیادی نمی توان برای جلوگیری از آن انجام داد و تنها وظیفه شما در این مقطع زمانی آن است که به خوبی از گیاه خود پرستاری کنید تا شفلرای شما از این مرحله زندگی خود به سلامتی عبور کند.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر بر قهوه ای شدن برگ های شفلرا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 176 میانگین امتیازات: 3.7]
۳۸ نظرات
  1. صادق می گوید

    سلام شفلرام برگاش زرد نقطه قهوایی شده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      عکس برگ گیاه رو به پیج اینستاگرامی ما دایرکت کنید.
      persialearn_com@

  2. Ghazale می گوید

    سلام وقت بخیر
    گیاه شفلرم دچار آفت(شته)شده بود،بعد اینکه حشره کش مالاتونین اسپری کردم از روز بعدش رو برگاش لکه قهوه ای ایجاد میشه و برگاش میریزه
    لطف میکنید راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر.
      شرایط نگهداری گیاه رو کاملا بفرمایید

      1. زهرا صالحی می گوید

        سلام، روی برگ گیاه شفلرام لکه‌های قهوه‌ای ایجاد شده و چندتا شده هم روی گیاه دیدم، جه‌کاری باید بکنم؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید و اینکه آیا برگ های شفلرا رو با آب اسپری می کنید و یا خیر؟

  3. عاطفه می گوید

    سلام وقت بخیر گیاه شفلرام سه روزه برگاش قهوه ای شدن وانگار داره کلا خشک میشه ،بابد چکار کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری رو به صورت کامل بفرمایید.

  4. تیموری می گوید

    سلام خسته نباشید شفلرای من برگهای ابتدای ساقش از نوک برگه قهوه ای شده وحالت سوختگی فقط نوک برگهاشه نورش غیر مستقیمه ودمای اتاق حدود۲۸ ابیاریشم تقریبا منظمه وقتی سطح خاک خشک میشه ابش میدم علتش چیه لطفا راهنماییم کنید ممنو ن
    شفلرا

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر مطمئن هستید آبیاری مناسبه مشکل گیاه شما از کمبود رطوبت و یا کوددهی بیش از حد می تونه باشه.
      اگر کوددهی زیاده خاک رو با آب ولرم شستشو بدید.
      و اگر کمبود رطوبت هست که راهکار های اون مشخص هست.

  5. تیموری می گوید

    سلام خسته نباشید شفلرای من برگهای ابتدای ساقش از نوک برگه قهوه ای شده وحالت سوختگی فقط نوک برگهاشه نورش غیر مستقیمه ودمای اتاق حدود۲۸ ابیاریشم تقریبا منظمه وقتی سطح خاک خشک میشه ابش میدم علتش چیه لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. عبدی می گوید

      سلام. برگهای شفلر من بعد از غبارپاشی با قارچ کش لکه های قهوه‌ای زد و روزانه چند برگش میفته. چند بار هم با آب غبارپاشی کردم برگها را. آبیاری هم هفته ای یکبار انجام میدم. گلدان را چند هفته هست که عوض کردم وپشت پنجره نگه داری میکنم ازش

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام یا دوز استفاده از قارچکش بالا بوده متاسفانه و یا زیر نور آفتاب قارچکشی رو انجام دادید.

    2. سینا فتاح زاده می گوید

      به پرسش شما پاسخ داده شد.

  6. وحید می گوید

    سلام خسته نباشید من ی شفلرا خریدم بلافاصله گلدونشو عوض کردم از همون اول لکه های ریز قهوه ای رو برگاش میزد و برگاش میریخت قارچ کشم بنومیل بهش میدم بخاط قارچم غبار پاشی نمیکنم ولی بهتر نشده هفته ای یبار ابیاری میکنم کنار پنجره غربیم هست

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      به من بفرمایید لکه های قهوه ای حالت عسلک داره و یا اینکه دورشون نوار زرد رنگ هست؟

  7. ترکمن می گوید

    سلام خسته نباشید من تقریبا سه ماه گل شفلرا رو خریدم و بعد از یکماه گلدانش رو عوض کردم و الان تقریبا یکماه هست که برگه از قسمت داخلی قهوهای میشوند و میریزند که بیشترهم شده فاصله از پنجره هم سه متر هست و ابیاری هفته ای یکبار انجام میشود لطفا راهنمایی کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام اگر لکه ها حالت عسلک دارند این موضوع به آفات مربوطه و باید از سم استفاده کنید در غیر این صورت گیاه رو با قارچکش احیا کنید.
      آبیاری هفته ای یکبار ملاک نیست باید سطح خاک خشک شه اگر رطوبت رو برای گیاه افزایش نمی دید حتما با دستگاه بخور یا ساخت جزیره این کار رو انجام بدید.

  8. پرواز می گوید

    سلام خداقوت شفلرامن کل برگهاش قهوهای شدند درحال خشک شدنه .قرص آهن هم بهش دادم تغییری نکرد لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام قرص آهن ارتباطی با قهوه ای شدن برگ های گیاه نداره.. شرایط نگهداری شفلرا رو بفرمایید نور، دما، آبیاری، رطوبت و درجه حرارت.

  9. مینا می گوید

    سلام ، وقت بخیر
    ۵ ماه پیش گیاه شفلورا با برگهای زیاد خریداری کردم و همون هفته اول دچار قارچ شد ، با لکه های قهوه ای دور سفید، نصف برگهای گیاه ریخت ، توی هوای آزاد قرار دادم و با قارچ کش بالاخره قارچ بر طرف شد و گل حالش خوب شد بعد از دو ماه گلدان رو به داخل آپارتمان با فاصله ۴ متری از پنجره قرار دادم ، الان دو هفته هست برگها از ساقه قهوه ای میشن و بعد رگ برگها و بعد کل برگ قهوه ای میشه ، اما خشک نمیشن و دونه دونه برگهای هر دسته قهوه ای میشن و اون دسته گل میفته . علت چیه ؟ تقویت کنم و یا از قارچ کش استفاده کنم؟؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      فاصله گلدان تا پنجره که فرمودید ۴ متر هست بفرمایید گیاه در طول روز چند ساعت نور دریافت می کنه؟
      میزان دمای شب و روز، آبیاری، کوددهی و رطوبت رو هم بفرمایید.
      در صورت تمایل کمی از سطح خاک رو بردارید و وضعیت ریشه هارو بررسی کنید و نتیجه رو به من اعلام کنید.

      1. مینا می گوید

        پنجره جنوبی هست و گیاه نور مستقیم دریافت نمیکنه ، در طول روز پرده ها رو کنار میزنم و از روشنایی استفاده میکنه.
        دما ۲٨ تا ۳۰ هست
        هفته ای یکبار بهش آب میدم ، برای این گلدان بزرگ حدود یک لیتر آب و غبار پاشی نمیکنم
        کود دهی انجام ندادم چون در زمان خرید و تعویض گلدان فروشنده گفت نیازی نیست و خاکش فعلا مناسبه
        خاک رو کنار زدم چیز غیر عادی ندیدم ولی با گذشت یک هفته از آبیاری خاک اطراف ریشه هنوز مرطوب بود

        ممنون که وقت میذارید دوست عزیز

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          با توجه به مواردی که شما میفرمایید می بایست که میزان آبیاری گیاه رو کاهش بدید و اینکه رطوبت اطراف اون رو افزایش بدید منتهی با دستگاه بخور به طوری که در طول روز حتما دستگاه بخور برای گیاه روشن باشه.
          قارچکش مانکوزب رو تهیه بفرمایید و سه مرتبه از اون به فاصله ۱۴ روز روی گیاه و داخل خاک استفاده کنید.
          پس از احیا شدن کامل گیاه از کود سه بیست برای تغذیه اون استفاده کنید.

  10. زهره می گوید

    سلام، خیلی ممنون از توجه و دقت نظر شما در پاسخدهی
    گیاه شفلرای ما هفته ای یکبار آبدهی میشه، از پنجره نزدیک به دو متر فاصله داره و دمای هوا حدود ۲۶ درجه هست، معمولا در پنجره باز هست و هوای مطبوعی رو تنفس میکنه، تقریبا یک روز در میان غبارپاشی انجام میدیم و به تازگی یک دستگاه بخور آب سرد زیر گیاه روشن کردیم که رطوبت بیشتری رو بهش بده.
    مشکلی که شفلرا براش ایجاد شده از حدود یک ماه پیش شروع شد. دونه های سفید پنبه ای شکلی در ساقه، پشت برگ ها مخصوصا در محل رگ برگ ها دیده میشد، برگ ریزی زیادی ایجاد شده بود و گیاه حجم زیادی از برگ هاشو از دست داد. ما با غبار پاشی الکل حجم این دانه های سفید رو کم کردیم و نهایتا میزان ریزش برگ هم کم شد. اما الان پشت برگ ها در محل رگبرگ ها پر از دونه های قهوه ای و زرد کوچک شده، تقریبا زیر تمام برگ ها رو گرفته، ممنون میشم بفرمایید که با چه دارویی به گیاه کمک کنیم. تشکر

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس از محبت شما
      قارچکش کاربندازیم و سم دیازینون رو تهیه بفرمایید و از هر کدوم سه مرتبه به فاصله ۱۴ روز استفاده کنید البته با دوزی که تولید کننده محصول پیشنهاد کرده.
      قارچکش رو به این دلیل عرض کردم که گیاه رو غبارپاشی می کنید و بهتره که استفاده بشه.

      1. زهره می گوید

        خیلی ممنون

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش میکنم دوست عزیز.

  11. میرزایی می گوید

    سلام خدمت کارشناس محترم
    گیاه شفلرایی رو برای محیط کار گرفتیم. از پنجره فاصله ای نداره اما نور مستقیم رو هم نمی بینه و از پشت پرده نور ملایمی بهش می تابه. دمای محیط هم معمولاً بین ۱۵ الی ۲۰ درجه متغیره. آبدهی هم معمولاً در فصل گرم سال هفته ای یکبار بود اما الان که فصل سرماست، هر دو هفته یکبار یا هر ده روز بنابر خشکی سطح خاک انجام می گیره. یک هفته ای هست که برگها شروع به پژمرده شدن و قسمت های وسط رو به پائین شروع به قهوه ای شدن کردن. یه مقدار کود بهش دادم اما ظاهراً تأثیری نداشته و روز به روز داره بدتر میشه… ممنون می شم اگر راهنمایی بفرمائید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      به من بفرمایید کجای برگ قهوه ای میشه ؟؟ وسط و یا نوک برگ ها؟؟
      و سوال دیگه اینکه برگ های گیاه رو با آب اسپری می کنید یا خیر؟

  12. موسوی می گوید

    سلام گل شفلرا رو‌حدود یک‌ماه خریدم گلدون رو عوض نکردم روی برگ ها لکه های قهوه ای ایجاد میشه و میفته میشه لطفا بگین مشکلش چیه؟ گلدون نور غیرمستقیم میخوره البته قلبش قسمتی از خونه بود که زیاد نور نمیخورد و جلوی درب ورودی که درب باز و بسته میشد عبارپاشی هم‌کردم دوبار چون احساس کردم بخاری روشنه رطوبت گل کمه فقط اینکه هر سه روز آب دادم الان متوجه شدم که زیاده امکان داره ایراد از آبدهی باشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      کمی از سطح خاک رو بردارید و رنگ ریشه های گیاهتون رو به من بگید.
      و اینکه در صورت امکان با دستمال یک لکه قهوه ای روی برگ رو تمیز کنید و به من بفرمایید که اون لکه با نظافت از بین میره یا خیر؟

  13. سحر می گوید

    سلام . من چندماه پیش یک گیاه شلفرا گرفتم توی این چندماه اصلا رشد نکرده حتی یک برگ جدید هم نزده و جدیدا کل برگهاش قهوه ای میشه و از ساقه میفته . مشکلش چیه و چیکار کنم که خوب بشه

  14. زینب می گوید

    سلام من تازه یه شفلرا خریدم
    هفته اول پشت برگهای تازه حشره های سبز بود که من هر روز پاکشون کردم و از بین رفتن
    الان دیدم که برگهای تازه قهوه ای شدن و ریختن و روی وسط یکی دو تا دیگه از برگها هم لکه قهوهای هست
    از پنجره جنوبی ۳متر فاصله داره و من هر وقت خاکش خشک میشه آب میدم که زهکشی مناسب هم داره و میشه تقریبا ۴یا۵ روز یبار
    کود هم بهش ندادم تا حالا
    مشکلش چیه؟
    ممنون از شما

  15. عباس می گوید

    با عرض سلام، گلدان شفلرا حدود یکسال در بیرون از منزل نگهداری میشه رطوبت کافی به دلیل شرجی بودن هوا دارد ، در تابستان هفته ای دوبار آبیاری میشه . نور خوب دارد . تا دو روز گذشته کاملا سرحال بود و تمام شاخه ها جوانه جدید زدن. یک دفعه تعداد زیادی از برگها بیحال و خشک و قهوه ای شد حتی جوانه های جدید. لطفا راهنمایی بفرمائید. ممنون

  16. Asma می گوید

    سلام خسته نباشید تقریبا دوهفته هست شفلرای من از پایین برگاش قهوه ای میشن و میریزن روشم چند تا لکه قهوه ای اومده فکر میکنم بخاطر آبیاری زیاد باشه اگر ابیاریشو کم کنم درست میشه یا باید خاکشو عوض کنم ؟

  17. فاطمه می گوید

    سلام گیاه شفلرا من حدود ۴ماهی هست که هدیه برامون اوردن سه تا ساقه جدا از خاک بیرون اومده ویکی از ساقه ها حدودا یه هفته ای هست که برگ هاش زرد شدن و الان هم بعضی برگ ها قهوه ای شدن وکلا اون ساقه برگ هاش بی حال و خمیده شدند یه مدت جلوی درب اتاق نور کافی وغیر مستقیم دریافت میکرد دیدم داره برگ هاش قهوه ای میشند گذاشتمش روبروی کولر وبرگ هارو یه هفته یه بار اب اسپری میکنم ولی الان علت قهوه ای شدن وبی حالی یکی از اون سه تا ساقه جدا رو نمیدونم میشه لطفا راهنمایی کنید

  18. Maryam.gh می گوید

    سلام چند تا از برگ شفلرای من پشتش لک های قهوه ای زده و لک ها خشک هستن پشت پنجره جنوبی هستش و نور خوبی میخوره بهش
    یک هفته ای هست که چند تا برگ خشک نشده ریزش کرده آبیاری هم هر هفته با توجه به خشکی خاک هفته ای یک بار هم آب روی برگ اسپری میکنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy