کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

بهترین آب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی چیست ؟

1

آب یکی از احتیاجات اصلی گیاهان برای حیات و رشد و نمو می باشد با این حال آنچه که در آبیاری گیاهان آپارتمانی بزرگ و گیاهان آپارتمانی کوچک دارای اهمیت است، بحث کیفیت آب می باشد به طوری که در صورت عدم کیفیت مناسب آب آبیاری، سلامت گیاهان به خطر افتاده و حتی ممکن است با مرگ گیاه مواجه شویم.

بنابراین پرسش اصلی اینجاست که واقعا بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی چیست؟ آب شیرآلات خانگی؟ آب باران؟ آب مقطر و یا آب تصفیه شده؟

آبیاری گیاهان آپارتمانی
آبیاری گیاهان آپارتمانی

آب لوله کشی و یا آب خروجی از شیرآلات خانه معمولا برای اکثر گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما و گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما مناسب است ولیکن این موضوع کاملا به نوع گیاه آپارتمانی و کیفیت آب شیرآلات خانه بستگی دارد و به طور قاطع نمی توان در ارتباط با آن سخن گفت زیرا برخی از گیاهان آپارتمانی هستند که به مواد معدنی یا شیمیایی درون آب لوله کشی حساس هستند.

از سویی دیگر به جرات می توان گفت که آب باران و آب مقطر شرایطی مشابه با آب لوله کشی داشته و در ارتباط با بهترین آب برای گیاهان دارای محاسن و معایبی می باشند.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به تمامی نکات مهم آب مناسب برای گیاهان و انواع گل آپارتمانی اشاره خواهیم کرد که با در نظر گرفتن تمامی نکات، آب آبیاری مناسب گیاه خود را انتخاب کرده و برای سال های متمادی از گیاه آپارتمانی خود مراقبت نمایید و همواره گیاهی سالم، شاداب و زیبا داشته باشید، تا پایان همراه ما باشید.

کیفیت آب چگونه بر سلامت گیاهان آپارتمانی اثر می گذارد؟

بهترین آب برای گیاهان
بهترین آب برای گیاهان

قبل از آنکه بخواهم به پرسش اصلی که بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی می باشد پاسخ دهم در ابتدا لازم می دانم در قدم اول کمی راجع به اجزای آب صحبت کنم تا نحوه ی اثرگذاری آنها بر گیاهان آپارتمانی به طور کامل مشخص شود زیرا دانستن کیفیت آب به ما این امکان را می دهد تا با ویژگی های مختلف آب آشنا شده و بدانیم بر چه اساس، آبی نسبت به آبی دیگر برای آبیاری گیاه آپارتمانی ما ارجحیت دارد.

آب سخت

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب از کیفیت بالایی برخوردار نیست علت این موضوع در آن است که رسوب آهک در لوله ها و لوازم خانگی مورد استفاده، تجمع پیدا کرده است.

آبی که به لحاظ سختی بالا باشد از مواد معدنی بسیار زیادی برخوردار بوده که این مواد عمدتا شامل کربنات های کلسیم و منیزیم، بی کربنات ها و سولفیت ها می باشند.

مواد معدنی اشاره شده منجر به تجمع نمک در خاک و یا اطراف گلدان می شوند و در حالتی که این تجمع کم باشد ممکن است در وهله ی اول گیاهان آپارتمانی با نور کم شما دچار آسیب نشود ولیکن با گذشت زمان و تجمع بیشتر این نمک ها، جذب عناصر غذایی از کود گیاهان آپارتمانی توسط ریشه گیاه آپارتمانی مختل شده و با تغییر PH خاک، اثر منفی بر سلامت گیاه آپارتمانی شما ایجاد می شود (آب سخت یکی از رایج ترین دلایل زردی برگ گیاهان آپارتمانی و یا قهوه ای شدن آنهاست).

بنابراین برای آنکه بهترین آب برای گیاهان فراهم باشد می بایست هر چند ماه یکبار خاک گلدان گیاه آپارتمانی خود را توسط آب باران، آب تصفیه شده و یا آب مقطر شستشو دهید تا این نمک های مضر درون خاک از بین بروند.

سدیم

میزان سدیم در آب متفاوت است و بسیاری از گیاهان آپارتمانی نسبت به سدیم بالای آب واکنش مثبتی ندارند.

بیشتر آب های لوله کشی خانه ها، دارای مقدار مناسبی از سدیم هستند ولیکن در صورتی که در خانه از دستگاه های نرم کننده آب استفاده شود، دستگاه های مذکور یون های سدیم و پتاسیم را جایگزین یون های دردسر ساز کلسیم و منیزیم در آب کرده که این امر موجب آسیب دیدگی گیاه آپارتمانی شما خواهد شد.

در صورت استفاده از دستگاه های نرم کننده آب، تجمع آهک در لوله ها و لوازم خانگی مورد استفاده شما برطرف شده و نوشیدن آن برای سلامت شما خواننده گرامی کاملا بی خطر می باشد ولیکن استفاده از این آب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی، سلامت گیاه آپارتمانی شما را به خطر می اندازد.

بنابراین پیشنهاد می کنم به علت آنکه بیشتر گیاهان آپارتمانی از میزان زیاد نمک بیزار هستند، گیاهان خود را با آبی که از طریق نرم کننده های آب تصفیه شده است، آبیاری نکنید و به عنوان جایگزین از آب هایی نظیر آب باران، آب فیلتر شده، آب مقطر برای آبیاری گیاه خود استفاده نمایید.

اکسیژن موجود در آب

رساندن اکسیژن کافی به ریشه ی گیاه آپارتمانی شما امری ضروری می باشد بنابراین میزان اکسیژن محلول در آب آبیاری بسیار مهم بوده و کم یا زیاد بودن آن تفاوت بسیار زیادی را در سلامت گیاه آپارتمانی شما ایجاد می کند.

مطالعات علمی نشان داده است که وجود اکسیژن محلول در منطقه ی ریشه، منجر به افزایش رشد ریشه و توسعه ی بیشتر آن خواهد شد و به صورت کلی می توان گفت که میزان اکسیژن در آب به نسبت خنک، بیشتر از آب گرم می باشد.

از طرفی در ارتباط با فواید آب باران برای برای گیاهان می توان گفت که آب باران از سطح اکسیژن بیشتری نسبت به هر نوع آب دیگری برخوردار است.

کاهش رشد ریشه و پوسیدگی آن نشانگر اکسیژن ناکافی در خاک است در حالی که سایر عواملی نظیر نوع بافت خاک و قدرت زهشکی خاک نیز در این زمینه موثر هستند با این حال استفاده از یک آب اکسیژن بالا برای رفع مشکلات کاهش رشد ریشه و علائم پوسیدگی آن، بسیار مهم می باشد.

آب مناسب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی باید چه دمایی داشته باشد ؟

دمای مناسب آب آبیاری گیاهان آپارتمانی
دمای مناسب آب آبیاری گیاهان آپارتمانی

در واقع نکته ای که در آبیاری گیاهان آپارتمانی بیشتر از حائز اهمیت است، استفاده نکردن از آب بسیار سرد برای آبیاری گیاه می باشد زیرا برخی از گیاهان آپارتمانی گرمسیری مثل کاتلیا، آلوکازیا، فیکوس و گل ارکیده و گل آنتوریوم نسبت به سردی آب بسیار حساس هستند.

  • در دمای بالای آب، مکانیسم های پمپاژ در ریشه ی گیاهان آپارتمانی تحریک نشده که همین امر جذب آب و مواد غذایی را کاهش می دهد.
  • دمای کم آب سبب شده تا گیاهان آپارتمانی تصور کنند که اکنون فصل پاییز و زمستان است و به خواب زمستانی می روند.

در نتیجه ی دو نکته ی ذکر شده، رشد گیاه آپارتمانی شما متوقف شده و ریشه ی گیاه آسیب می بیند و از سویی دیگر برگ ها آسیب دیدگی پیدا کرده و دچار ریزش می شوند بنابراین بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی آبیست که از درجه حرارت متعادلی برخوردار باشد.

کلر

وجود کلر در آب آبیاری گیاهان آپارتمانی سبب آسیب دیدگی ریشه شده و می تواند باکتری های مفید و سایر میکروارگانیسم های خاک را در محدوده ی ریشه گیاه آپارتمانی شما را از بین ببرد.

همچنین وجود کلر سبب مسمومیت بخشی از گیاهان آپارتمانی شده که نسبت به وجود کلر در آب، نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی دیگر بیشتر حساسیت دارند.

وجود کلر در آب باعث قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی شده که در نهایت این امر، برگ ها دچار ریزش خواهند شد بنابراین آب مناسب برای گیاهان آبیست که حاوی کلر نباشد.

برای از بین بردن کلر در آب می توان پیش از آبیاری آب را به مدت 12 الی 24 ساعت در فضای آزاد (بدون پوشش) قرار داده تا کلر آن آزاد شود.

فلوراید

حتی مقدار کم فلوراید در آب می تواند فتوسنتز و تنفس گیاه را مختل نماید و از طرفی با تجمع در بافت های رویشی گیاه، باعث سمیت و نکروزه شدن گیاه آپارتمانی شما شود و از سویی دیگر وجود فلوراید در آب از تاثیر گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی و یا گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا برای فیلتر کردن هوای خانه می کاهد.

میزان فلوراید به طور قابل توجهی در منابع آب های لوله کشی متفاوت است و حتی برخی از کشورهای غربی به دلیل مزایای آن برای سلامت دندان ها، به آب شیرآلات خانگی فلوراید اضافه می کنند.

فلزات سنگین

در صورت جذب فلزات سنگین توسط ریشه ی گیاهان آپارتمانی، رشد گیاه کاهش می یابد که در نتیجه ی این امر گیاه دچار پیری زودرس خواهد شد.

در آب شیرآلات خانگی مقدار کمی از فلزات سنگین وجود دارد بنابراین ارزش دارد برای حفظ سلامتی خود و گیاه آپارتمانی خودتان با یک آزمایش ساده ی آب، از میزان تمامی موارد گفته شده اطمینان حاصل نمایید.

انواع مختلف آب و پاسخ به پرسش کدام نوع آب برای رشد گیاه مناسب است ؟

کدام نوع آب برای رشد گیاه مناسب است ؟
کدام نوع آب برای رشد گیاه مناسب است ؟

برای آنچه که سازمان های مربوطه انجام می دهند آب شیرآلات خانه معمولا برای آبیاری گیاهان آپارتمانی مناسب هستند و معمولا استفاده از آنها خطری برای سلامت گیاه آپارتمانی شما ایجاد نمی کند با این حال در صورتی که آب لوله کشی شما از کیفیت مناسبی برخوردار نیست گزینه های بهتری نسبت به آب لوله کشی وجود داشته که در ادامه به یک به یک آنها می پردازیم.

برای آشنایی بیشتر در ارتباط با کدام نوع آب برای رشد گیاه مناسب است اجازه دهید به تمامی جوانب مثبت و منفی هر یک به طور جداگانه اشاره ای داشته باشم.

آب شیرآلات خانه

آب شیرآلات خانه به سادگی تامین شده و تنها کافیست با باز کردن شیر و منابع محدودی که در دستان خود داریم (با توجه به بحران بی آبی در کشور)، به آن دسترسی داشته باشیم.

بسته به محتوی آب شیرآلات خانه می توان آنها را به عنوان سخت و یا نرم طبقه بندی کرد.

آب باران به طور طبیعی نرم است و در هنگام سقوط از آسمان حاوی مواد معدنی بسیار کمی می باشد و این موضوع در حالیست که آب شیرآلات خانه را همان طور که اشاره شد می توان با یون های پتاسیم و سدیم آن را به حالت نرم درآورد.

جوانب مثبت آب شیر آلات خانه برای آبیاری گیاهان آپارتمانی:

  • بیشتر افراد به آب شیر با هزینه ی به نسبت کم دسترسی دارند و استاندارد های لازم برای آن توسط سازمان های مربوطه فراهم شده است.

جوانب منفی آب شیر آلات خانه برای بهترین آب برای گیاهان:

  • آب آشامیدنی در برخی از نقاط کشور ایران حاوی کلر و فلوراید است. وجود کلسیم و منیزیم در آب سخت سبب ایجاد یک لایه اضافه در خاک گلدان گیاه آپارتمانی شده و در جذب آب توسط ریشه ی گیاه به شدت اثر گذار است.
  • از سویی دیگر اگر آب لوله کشی که از نرم کننده ها عبور کرده باشد می تواند به سرعت گیاه را سمی کند و هنگامی که آب آبیاری بیش حد دارای سدیم باشد سبب ایجاد خاک سمی شده که این خاک در نفوذ آب نقش اساسی داشته و PH آن را قلیایی می کند.

آب معدنی

آب معدنی آبیست که از منابع زیر زمینی به سطح زمین رسیده و همگان با آن آشنا هستند.

جوانب مثبت آب معدنی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی:

  • آب های معدنی دارای مقادیر کمی از عناصر کلسیم و منیزیم هستند که برای رشد گیاه مناسب می باشد.
  • آب معدنی حاوی کلر و فلوراید نمی باشد.

جوانب منفی آب معدنی در ارتباط با بهترین آب برای گیاهان:

قیمت بالا که در صورت نگهداری از چندین گیاه آپارتمانی توجیه اقتصادی ندارد.

دارای بطری های پلاستیکی بوده که نیاز به بازیافت مجدد دارند.

آب مقطر برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

آب مقطر نوعی آب بسیار تصفیه شده است که عاری از آلودگی ها و ناخالصی ها می باشد.

آیا آب مقطر برای رشد گیاه مناسب است ؟

آیا آب مقطر برای رشد گیاه مناسب است؟
آیا آب مقطر برای رشد گیاه مناسب است؟

در ارتباط با پرسش آیا آب مقطر برای رشد گیاه مناسب است می توان گفت آب مقطر عاری از مواد معدنی کلسیم، منیزیم و سدیم بوده که استفاده از این آب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی مانع تجمع نمک ها در سطح خاک شده که همین امر ارتباط مستقیم با نفوذ هر چه بیشتر آب به داخل مخلوط خاک دارد.

از سویی دیگر آب مقطر هیچگونه ماده ی شیمیایی مضر در درون خود نداشته که سبب حفظ سلامتی گیاه آپارتمانی شما می شود.

آب مقطر چه آسیبی به گیاه می زند ؟

در ارتباط به با پرسش مطرح شده یعنی آب مقطر چه آسیبی به گیاه می زند می توان گفت آب مقطر فرآیند تبخیر و تعرق در گیاهان آپارتمانی که توسط عناصری مانند کلسیم و منیزیم انجام می شود را تحت تاثیر قرار می دهد.

دلیل دیگری که شاید برخی از افراد نخواهند از آب مقطر استفاده نمایند آن است که هزینه ی خرید آن بالا بوده و استفاده از آن برای آبیاری گیاهان آپارتمانی توجیه اقتصادی ندارد.

فواید آب باران برای برای گیاهان

فواید آب باران برای برای گیاهان
فواید آب باران برای برای گیاهان

در ارتباط با فواید آب باران برای گیاهان می توان گفت که آب باران تنها یک هزینه داشته و آن هم تهیه ظروف مناسب برای جمع آوری آن در هنگام ریزش باران می باشد و از سویی دیگر آب باران آبی نرم بوده که عناصر کلسیم و منیزیم در آن به مقدار کم وجود دارند و سلامت گیاه دچار خطر نمی شود.

لازم به ذکر است آب باران حاوی کلر و فلوراید نمی باشد.

از سویی دیگر در ارتباط با نکات منفی آب باران برای برای گیاهان می توان گفت جمع آوری آب باران در نقاط پرجمعیت شهری، امری سخت و دشوار می باشد و سوای آنچه که گفته شد آب باران در نقاطی که هوای منطقه آلوده است، کمی اسیدی بوده که می تواند بر سلامت گیاه آپارتمانی شما اثرگذار باشد.

توصیه هایی در ارتباط با آبیاری گیاهان آپارتمانی

نکات مهم آبیاری گیاهان آپارتمانی
نکات مهم آبیاری گیاهان آپارتمانی

تاکنون در این مقاله به اهمیت کیفیت آب و اجزای تشکیل دهنده آب که بر روی سلامت گیاه آپارتمانی شما اثر می گذارد و همچنین انواع مختلف آب جهت استفاده در آبیاری گیاهان آپارتمانی پرداختیم اما اکنون به معرفی بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی می پردازیم.

در ارتباط با پرسش کدام نوع آب برای رشد گیاه مناسب است می توان گفت بنده معتقد هستم که آب لوله کشی برای آبیاری بیشتر گیاهان آپارتمانی مناسب است با این حال اگر گیاه آپارتمانی شما حساس بوده و یا محل زندگی شما دارای آبی سخت می باشد (به خصوص در زمینه ی کلر، فلوراید و فلزات سنگین)، ممکن است اشکالاتی را در گیاه آپارتمانی خود همانطور که در همین مقاله اشاره شد مشاهده نمایید.

در نتیجه پیشنهاد می کنم عوارض جانبی آب نامناسب را به خوبی در گیاه تشخیص داده (به خصوص سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی، نکروزه و زردی برگ گیاهان آپارتمانی و تجمع مقدار قابل توجهی از نمک در خاک گلدان)، و در صورت مشاهده ی علائم مذکور، اطمینان حاصل نمایید که علائم اتفاق افتاده ناشی از کیفیت بد آب می باشد و نه دیگر الزامات نگهداری گیاهان آپارتمانی، که در این مرحله می توانید از آب باران یا آب مقطر برای آبیاری گیاه آپارتمانی خود استفاده نمایید.

سوالات متداول در ارتباط با بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی

بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی
بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی

در ادامه به چندین پرسش محتمل در ارتباط با آب مناسب برای گیاهان آپارتمانی پاسخ می دهم.

بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی باید دارای چه درجه حرارتی باشد؟

بهترین آب برای گیاهان آپارتمانی و یا آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی می بایست درجه حرارتی بین 17 الی 22 درجه ی سانتی گراد داشته باشد یعنی دمایی که در حدود دمای اتاق می باشد.

این آب هیچگونه تنش سرمایی را به ریشه ی گیاه آپارتمانی شما وارد نکرده و از طرفی اکسیژن محلول در آن مناسب ریشه ی گیاه آپارتمانی شما خواهد بود

اجازه دهید قبل از آبیاری گیاهان آپارتمانی، آب مورد نظر چند ساعت در محیط باقی مانده و پس از تنظیم شدن با درجه حرارت محیط، گیاه آپارتمانی خود را آبیاری نمایید.

آیا می توانیم از آب سخت برای آبیاری گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنیم ؟

بله می توانید از آب سخت برای آبیاری گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنید. کلسیم و منیزیم موجود در آب سخت برای رشد گیاه آپارتمانی شما مهم است و لازم می باشد هر چند وقت یکبار با استفاده از آب باران و یا آب مقطر سطح خاک را به طور کامل شستشو دهید تا از تجمع نمک در خاک گلدان گیاه جلوگیری شود.

آیا آبی که از نرم کننده ها آب عبور کرده باشد را می توان برای آبیاری گیاه استفاده کرد ؟

بهتر است از آب عبوری از نرم کننده ها برای آبیاری گیاهان آپارتمانی استفاده نشود زیرا این آب ها حاوی سدیم بالایی بوده و می تواند باعث سمی شدن گیاه آپارتمانی شما و تجمع نمک در خاک شود.

آیا آبی که حاوی فلوراید است برای گیاه آپارتمانی من خطری دارد؟

بله از یک سو می توان از آب فلوراید دار با خیال راحت در آبیاری گیاهان آپارتمانی استفاده نمود و از سویی دیگر باید به این موضوع اشاره داشته باشم که گیاه آپارتمانی شما نیازی به فلوراید نداشته و همان طور که در اواسط مقاله اشاره شد می بایست گیاه آپارتمانی شما تحت مراقبت بوده تا از آثار مخرب فلوراید در امان باشد.

آیا وجو کلر در آب شیرآلات خانه به گیاه آسیبی می رساند؟

بله در صورتی که درصد کلر در آب لوله کشی بالا باشد به گیاه شما آسیب می رساند در نتیجه بهتر است ظرف آبیاری را از آب مذکور پر کرده و اجازه دهید ظرف به مدت 24 ساعت در فضای آزاد باقی بماند تا کلر آن به طور طبیعی خارج شود و سپس گیاه آپارتمانی خود را آبیاری نمایید.

آیا برخی از گیاهان آپارتمانی حساسیت بیشتری به کیفیت آب دارند؟

بله برخی از گیاهان آپارتمانی حساسیت بیشتری به کیفیت آب دارند از جمله ی آنها می توان به نخل های آپارتمانی و واریته های مختلف گیاه آپارتمانی دراسنا اشاره نمود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از نکات و موارد اشاره شده در بحث آبیاری گیاهان آپارتمانی سوالی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 15 میانگین امتیازات: 3.7]
1 نظر
  1. نیک‌منش می گوید

    سلام
    خداقوت
    ممنون از مطالب خوبتون
    ببخشید اگه از آب جوشیده‌ی خنک‌شده استفاده کنیم اشکالی نداره؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy