کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ گندمی چیست ؟ (بعلاوه آموزش درمان گیاه)

4

گندمی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا، گیاهی همیشه سبز بوده که پرورش و نگهداری از آن در خانه بسیار آسان می باشد. اگرچه به طور کلی پرورش گیاه آسان بوده و برای شما زحمت چندانی ندارد با این حال ممکن است در پرورش گیاه با زرد شدن برگ گندمی مواجه شوید.

زردی برگ گیاهان آپارتمانی مشکلی شایع بوده و همواره می بایست با تشخیص صحیح، اقدامی فوری را جهت احیای گیاه انجام داد با این حال خبر خوب اینجاست که در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به تمامی دلایل و یا علت زرد شدن برگ گندمی می پردازیم تا به آسانی علت مشکل پیش آمده را شناسایی کرده و گیاه خود را درمان کنید تا بتوانید برای سال های متمادی از زیبایی آن در خانه ی خود لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

چرا برگ گیاه گندمی زرد می شود ؟

زرد شدن برگ گندمی
زرد شدن برگ گندمی

عوامل زیادی باعث زرد شدن برگ گل گندمی می شوند که از جمله ی آنها می توان به آبیاری بیش از حد گیاه، نور نامناسب محیط پرورش گیاه، کوددهی بیش از حد گندمی، مقادیر بالای فلوراید و کلر در آب آبیاری گندمی و همچنین هجوم آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی به گیاه اشاره داشت.

زمانی که نوک، لبه، کل و یا بخشی از برگ های گیاه زرد می شود، این موضوع نشان دهنده ی آن است که گیاه گندمی نیاز به توجه بیشتری از سوی شما داشته و شما می بایست شرایط نگهداری گیاه را به لحاظ کیفی ارتقا دهید.

گیاه آپارتمانی گندمی گیاهی مقاوم نسبت به انواع تنش های محیطی می باشد و می تواند مقدار قابل توجهی غفلت را از سوی شما و شرایط محیطی را تحمل کند ولیکن هر گیاه آپارتمانی به نوبه ی خود محدودیت هایی را داشته که ما می بایست با شناخت این محدودیت ها، به گیاه خود احترام گذاشته و آنها را به رشد حداکثری خود ترغیب کنیم.

چگونه برگ های زرد گیاه گندمی را درمان کنیم ؟

درمان زرد شدن برگ گل گندمی
درمان زرد شدن برگ گل گندمی

گیاه گندمی از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی در حالت سالم باید شکل خوشه ای متراکم داشته و شاخه و برگ های آن دارای منحنی ملایم باشند. از سویی دیگر در صورت سلامت بودن گیاه می بایست رنگ برگ ها سفید و سبز باشد. لازم به ذکر است که گیاه گندمی آسیب دیده دارای برگ هایی نرم و بیش از حد شکننده است.

در نتیجه اگر زرد شدن برگ گیاه گندمی را مشاهده می کنید این بدان معنی است که گیاه دچار تنش شده و با توجه به موارد زیر می توانید دلیل زرد شدن برگ گل گندمی را تشخیص داده و متوجه شوید که مشکل اصلی گیاه از کدام سو نشات می گیرد.

نور گیاه گندمی را بررسی کنید: گیاه گندمی از گیاهان آپارتمانی با نور کم بوده و برای توسعه بافت رویشی خود نیاز به نور زیاد خورشید دارد ولیکن نور محیط پرورش می بایست به حالت کامل و لیکن غیر مستقیم در اختیار گیاه قرار بگیرد و در صورتی که نور محیطی گیاه زیاد باشد، ما شاهد زرد شدن و قهوه ای شدن برگ گندمی خواهیم بود.

از سویی دیگر روشنایی کم محیط به مرور زمان گیاه را تضعیف کرده و روند زرد شدن برگ گل گندمی را تقویت می کند.

در نتیجه پیشنهاد می شود اگر نور مستقیم است این نور تنها 2 الی 3 ساعت برای گیاه فراهم باشد و برای مابقی ساعات روز مخصوصا در فصل تابستان، نور غیر مستقیم در اختیار گیاه قرار بگیرد.

محیط اطراف گیاه را بررسی کنید: از دیگر دلایل زرد برگ گندمی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما می توان به درجه حرارت محیط اشاره نمود. درجه حرارت محیط خانه برای گیاه آپارتمانی گندمی مناسب است ولی آنچه که باعث زرد شدن برگ های گیاه می شود، نگهداری گندمی در نزدیکی سیستم های سرمایشی و گرمایشی خانه می باشد.

میزان آبیاری گندمی را بررسی کنید: خاک گلدان گندمی باید همواره مرطوب باشد ولیکن نه به حالت غرقاب. آبیاری کم باعث پژمردگی برگ گیاه گندمی و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه گندمی می شود که همین آبیاری زیاد یکی از دلایل و علت زرد شدن نوک برگ گیاه گندمی، زردی برگ پتوس، زردی برگ زاموفیلیا و … می باشد.

خاک گلدان را به لحاظ تجمع مواد معدنی بررسی کنید: برای جلوگیری از تجمع نمک های اضافی حاصل از کوددهی، میزان تغذیه ی گیاه را با کود گیاهان آپارتمانی کاهش دهید.

در صورت مشاهده نمک های کودی، خاک گلدان را چندین مرتبه شستشو دهید تا از میزان شوری و یا EC خاک گیاه کاسته شود.

گیاه گندمی را به لحاظ هجوم آفات بررسی کنید: هجوم آفات گیاهان خانگی منجمله شته و کنه می تواند سبب زردی و یا قهوه ای شدن برگ گیاه گندمی شود. در صورت مشاهده ی آفات برای حفظ سلامتی خود و گیاه گندمی از سموم کم خطر با رعایت دوز مناسب استفاده نمایید.

برگ های خشک و از بین رفته ی گیاه را هرس کنید: هرس برگ های خشک، زرد، قهوه ای و یا از بین رفته ی گیاه توسط لوازم باغبانی باعث می شود تا گندمی برگ های جدید و سالمی را تولید کند.

در صورت کوچک بودن فضا برای ریشه های گیاه گندمی، گلدان را تعویض کنید: با افزایش رشد گیاه، ریشه ی گیاه گندمی به فضای بیشتری جهت توسعه ی خود نیاز دارد در نتیجه پیشنهاد می شود برای افزایش راندمان جذب آب و عناصر غذایی، گلدان گیاه را تعویض نمایید.

لازم به ذکر با تقسیم کردن ریشه ی گیاه گندمی می توانید به راحتی گیاه را تکثیر کرده و چند گیاه کوچک گندمی را تولید نمایید.

چه نوع نوری باعث زردی برگ گیاه گندمی می‌شود؟

علت زرد شدن برگ گندمی
علت زرد شدن برگ گندمی

گیاه آپارتمانی گندمی در طبیعت زیر سایه ی درختان رشد می کند در نتیجه می توان اینطور نتیجه گرفت که گیاه با نور غیر مستقیم خورشید سازگار شده است.

همان طور که اشاره شد نور زیاد و مستقیم خورشید باعث زرد شدن برگ گندمی، پژمردگی (به دلیل افزایش تبخیر و تعرق گیاه) و سوختگی برگ گندمی می شود در نتیجه اگر گیاه را دقیقا در پشت پنجره نگهداری می کنید (مخصوصا پنجره های جنوبی خانه)، بهتر است گلدان را کمی با فاصله ی بیشتری نسبت به پنجره قرار دهید (فاصله ی یک متری گلدان از پنجره مناسب است).

در نقطه ی مقابل، نور کم نیز از دیگر دلیل زرد شدن برگ گل گندمی می باشد در نتیجه می بایست گیاه را به محلی که نور بیشتری دارد منتقل کنید.

گاهی اوقات جا به جایی های این چنینی نیز از دیگر دلیل زرد شدن برگ گندمی هستند زیرا تغییراتی اساسی در محیط پرورش گیاه ایجاد شده است در نتیجه نگران نباشید زیرا زردی برگ های گیاه موقتی بوده و گیاه شما به زودی با شرایط جدید خود وفق پیدا خواهد کرد.

چه دما و چه میزان رطوبتی باعث زردی برگ گیاه گندمی می‌شود؟

دلیل زرد شدن برگ گندمی
دلیل زرد شدن برگ گندمی

در ابتدا دمای محیط نگهداری گیاه گندمی را بررسی کنید زیرا بهترین عملکرد گندمی در محدوده دمایی بین 18 الی 25 درجه ی سانتی گراد می باشد بنابراین اگر از گیاه خود در فضای باز نگهداری می کنید بهتر است در فصول گرم و سرد سال آنها را فضای بسته منتقل کنید.

در قدم بعدی، رطوبت اطراف گیاه خود را بررسی کنید زیرا رطوبت کم محیطی می تواند از دیگر دلایل و یا علت زرد شدن برگ گندمی باشد. رطوبت محیطی مناسب را می توان با قرار دادن گندمی در کنار دیگر گیاهان آپارتمانی و یا توسط زیر گلدانی فراهم نمود.

در صورتی که تمایل دارید به روش دیگری برای گیاه خود رطوبت لازم را تامین کنید می توانید مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

آیا آبیاری کم یا زیاد باعث زردی گیاه گندمی می‌شود؟

زرد شدن نوک برگ گیاه گندمی
زرد شدن نوک برگ گیاه گندمی

گیاه گندمی نسبت به شرایط خشکی مقاوم است و این موضوع بدان معنی بوده که گیاه نیاز زیادی به آب آبیاری ندارد. بسیاری از افراد تمایل دارند تا گیاه خود را از آب آبیاری گیاهان آپارتمانی سیراب کنند که این امر اشتباده بوده و می تواند یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ گل گندمی باشد.

درنتیجه برای آبیاری گندمی اجازه دهید تا نیمه ی بالای مخلوط خاک به طور کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری گیاه کنید به طوری که زمان آبیاری به محض خروج آب از سوراخ های زهشکی انتهای گلدان، پایان یابد.

عواملی نظیر اندازه ی گلدان، جنس گلدان، اندازه ی گیاه، بر تعداد دفعات آبیاری گندمی اثرگذار هستند.

پس از آبیاری گندمی اگر مشاهده می کنید که خاک گلدان مدت زیادی طول می کشد تا آب آبیاری را تخلیه کند می بایست سریعا جهت پیشگیری از هجوم بیماری ها، خاک گلدان را تعویض نمایید زیرا رطوبت جمع شده در خاک سبب پوسیدگی ریشه ی گیاه گندمی شده و می تواند با سرعت زیادی گیاه شما را از بین ببرد.

همان طور که اشاره شد یکی از دلایل و یا علت زرد شدن نوک برگ گیاه گندمی، آبیاری بیش از حد گیاه است زیرا آبیاری زیاد باعث کاهش اکسیژن رسانی به ریشه ی گیاه گندمی می شود و قارچ ها و باکتری هایی که در خاک گلدان زندگی می کنند با توجه به رطوبت زیاد موجود در خاک، از آن برای تکثیر خود استفاده می کنند.

روند زرد شدن برگ ها به واسطه ی آبیاری زیاد اول در نوک و لبه ی برگ های پایینی گیاه آغاز می شود و سپس کل برگ به رنگ زرد می شود در نتیجه اگر احتمال می دهید علت زرد شدن نوک برگ گندمی شما به خاطر آبیاری بیش از حد است می بایست در قذم اول گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را بررسی کنید.

در صورت پوسیدگی ریشه ها، قسمت های آلوده را هرس کرده و برای گیاه گندمی خاک مناسب و تازه را خریداری نمایید.

چه میزان کوددهی باعث زردی گیاه آپارتمانی گندمی می‌شود؟

زرد شدن نوک برگ های گل گندمی
زرد شدن نوک برگ های گل گندمی

کوددهی زیاد و یا تجمع نمک های حاصل از کوددهی باعث سمی شدن خاک شده که در نهایت نتیجه ی آن زرد شدن برگ گندمی خواهد بود. گیاه گندمی نیاز زیادی به کود ندارد در نتیجه بهتر است تا گیاه ماهانه یکبار آن هم با دوز کم توسط کودهای کامل تغذیه شود.

با مصرف زیاد کود یک لایه ی سفید رنگ در بالای مخلوط خاک ظاهر می شود که این اتفاق اصلا واکنش مثبتی از سویی گیاه گندمی ندارد.

لازم به ذکر است کوددهی زیاد نیز همانند آبیاری بیش از حد یکی از دلایل و یا علت زرد شدن نوک برگ های گل گندمی می باشد که به واسطه ی آن اول نوک و لبه ی برگ ها زرد و یا قهوه ای می شود و سپس این تغییر رنگ، کل برگ گیاه را فرا می گیرد.

در صورتی که از کود برای تغذیه ی گیاه خود استفاده می کنید، برای جلوگیری از زرد شدن برگ گندمی و عدم قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی می بایست هر چند وقت یکبار خاک گلدان را در سینک ظرفشویی شستشو دهید تا گیاه دچار هیچگونه تنشی نشود.

کیفیت آب چه تاثیری بر گیاه گندمی دارد؟

گیاه آپارتمانی گندمی به کیفیت آب آبیاری خود بسیار حساس است به طوری که وجود کلر و فلوراید در آب آبیاری گیاه یکی دیگر از علت زرد شدن برگ گندمی می باشد.

در صورتی که احتمال می دهید علت زرد شدن نوک برگ گل گندمی به علت کیفیت پایین آب آبیاری است و در دیگر مسائل پرورش گیاه مشکلی وجود ندارد، می توانید از آب معدنی و یا آب باران برای آبیاری گندمی استفاده نمایید.

از سویی دیگر اگر امکان استفاده از آب معدنی را ندارید می تواند قبل از آبیاری گندمی، آب آبیاری را به مدت 24 ساعت در فضای باز گذاشته تا با کاهش کلر موجود در آب با اطمینان خاطر بیشتری گیاه خود را آبیاری نمایید.

آفات چگونه باعث زردی برگ گندمی می‌شود؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد از دیگر دلیل زرد شدن برگ گل گندمی هجوم آفات به گیاه است. از نشانه های هجوم آفات می توان به وجود لکه های آلوده بر روی برگهای گیاه اشاره نمود که این لکه ها با گذشت زمان سبب زرد برگ گندمی و یا قهوه ای شدن برگ گندمی می شوند.

اگر آفات که رایج ترین آنها کنه، شته و مگس های سفید هستند به گیاه شما حمله کنند عمدتا می توانید آنها را در قسمت زیرین برگ گندمی و یا لبه ی برگ ها مشاهده کنید. بهترین روش مبارزه با این آفات استفاده از صابون حشره کش می باشد.

کلام آخر

امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا به بهترین شکل ممکن علت زرد شدن برگ گندمی خود را پیدا کرده و گیاه را به نحو احسن درمان کنید.

زرد شدن برگ گندمی جای هیچگونه نگرانی نداشته زیرا گندمی از گیاهان آپارتمانی بسیار مقاوم است و با نگهداری صحیح پس از بیماری و پیروز شدن بر مشکل اصلی گیاه، گندمی مجددا رشد حداکثری خود را آغاز خواهد کرد.

در صورتی که در مورد هر یک از موارد و یا علت زرد شدن برگ گندمی سوال و یا تجربه ای دارید، حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 125 میانگین امتیازات: 4.1]
۴ نظرات
  1. Farzzad می گوید

    بسیار عالی خیلی دقیق تاثیرگذاربود🙏❤️

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس گزارم

  2. م خسروی نیا می گوید

    برگ گیاه گندمی یهو ازته خشک میشود یعنی نوک برگ سبز است به تظرتان دلیلش چیست؟

  3. محمد حسین می گوید

    سلام من یه گیاه گندمی چند ماه پیش خریدم خیلی سرحال بود تقریبا ده روزه کاملا بیحال شده و خیلی از برگاش زرد شده.وقتی خاکش خشک میشه آبش میدم ولی احساس میکنم خاکش سنگینه اگه بخوام خاکشو عوض کنم چی باید استفاده کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy