کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

کاشت پرتقال در گلدان + نگهداری درخت پرتقال در گلدان

22
لیست مطالب

نگهداری درخت پرتقال در گلدان از گیاهان آپارتمانی بزرگ امری بسیار آسان می باشد به شرط آنکه به طور کامل از نیاز های آبی و تغذیه ای گیاه و همچنین شرایط محیطی ایده آل برای رشد آن اطلاع کافی داشته باشیم. درخت پرتقال دارای ظاهر بسیار زیبایی است و هنگامی که درخت مذکور را در خانه پرورش می دهیم، فضای سبز لذت بخشی از آن ایجاد شده که با عطر شکوفه های معطر آن در دوران شکوفایی، فضای مربوطه بیش از هر موقعی زیباتر می شود.

نگهداری درخت پرتقال در گلدان

برای نگهداری و کاشت پرتقال در گلدان به فاکتورهای زیر نیاز می باشد:

  • نور محیط نگهداری باید به گونه ای باشد که درخت پرتقال در طول روز به 8 الی 10 ساعت نور کامل و غیر مستقیم خورشید دسترسی داشته باشد. از سویی دیگر به علت چهار فصل بودن کشور ایران و گاهی اوقات طول روز های بلند و گرم می بایست برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان، کمی از شدت نور کاسته شود که اغلب افراد کاهش لوکس نوری را توسط پرده های پنجره ی خانه انجام می دهند.
  • خاک گلدان باید دارای قدرت زهکشی بالا و همچنین گلدان باید دارای سوراخ های زهکشی در انتها باشد.
  • آبیاری درخت پرتقال می بایست مکرر باشد و متناسب با اندازه ی درخت پرتقال و مرحله ی رشد.
  • بهترین دما پس از کاشت پرتقال در گلدان 20 درجه ی سانتی گراد در طول روز می باشد. بهتر است برای پرورش درخت پرتقال در خانه، دمای شب خنک تر باشد که اغلب انجام این کار در ایران به علت چهار فصل بودن امکان پذیر است.
  • برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان، بهترین رطوبت محیطی بین 70 الی 70 درصد می باشد.

تا به حال به صورت کلی به عوامل موثر و مورد نیاز نگهداری درخت پرتقال در گلدان اشاره داشتیم، در ادامه ی مقاله هر یک از مواد اشاره شده را به صورت جداگانه بررسی می کنیم و به شما خواهیم گفت که پس از کاشت درخت پرتقال در گلدان نحوه ی آبیاری و کوددهی گیاه، خاک مناسب گلدان، زمان تعویض گلدان، زمان و روش صحیح هرس درخت پرتقال، روش جلوگیری از زرد شدن برگ درخت پرتقال، جلوگیری از ریزش برگ های گیاه و …. باید چگونه انجام و یا فراهم شود، تا پایان همراه ما باشید.

چرا درخت پرتقال در گلدان را برای کاشتن انتخاب کنیم ؟

نگهداری درخت پرتقال در گلدان به چه دلیلی است
نگهداری درخت پرتقال در گلدان به چه دلیلی است

اگر عاشق میوه ی پرتقال و یا ظاهر آن هستید (درست همانند خود من) شاید بنابر شرایط محیطی فضای خارج از خانه هیچگاه نتوانید در باغچه و یا باغ خود درخت پرتقال را پرورش دهید و از زیبایی آن لذت ببرید.

در این حالت حتی اگر درخت پرتقال را در فضای باز بکارید، به احتمال زیاد میوه های تولیدی بسیار ریز و یا اصلا میوه ای تولید نخواهد شد.

با این حال خبر خوب اینجاست که کاشت پرتقال در گلدان امکان پذیر بوده و با فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی می توانیم انتظارات خودمان را برآورده کنیم.

بسیاری از افراد به علت زیباسازی فضای خانه کاشت درخت پرتقال در گلدان انجام می دهند که البته سوای زیباسازی فضا، درخت پرتقال دارای عطر و بوی بسیار خوبی بوده که در تازه کردن هوای خانه بسیار موفق عمل می کند.

درخت پرتقال دارای شاخه و برگ جذاب و براق می باشد و به همین دلیل است که نگهداری درخت پرتقال در گلدان دوست داران بسیار زیادی دارد در نتیجه پیشنهاد می شود بهترین شرایط را برای رشد و پرورش گیاه فراهم کرده تا در زمان مناسب میوه ی آن را برداشت کنید و از طعم آن نهایت لذت را ببرید.

گلدهی درخت پرتقال چه زمانی است ؟

گلدهی درخت پرتقال

برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان باید عرض کنم زمانی که درخت در فضای بسته رشد و پرورش می یابد، اغلب در فصل زمستان گلدهی داشته و شکوفه های کوچک سفید رنگی را تولید می کند.

در این حالت برای آنکه بتوانید انتظار تولید میوه را از گیاه داشته باشید می بایست به طریقی گرده افشانی را برای گیاه انجام دهید، زیرا در فضای بسته هیچ حشره ای برای گرده افشانی وجود نخواهد داشت.

شما می توانید ابزار آلات مخصوص گرده افشانی را به آسانی از فروشگاه های مربوطه خریداری نمایید که این دستگاه ها با برق و یا باطری کار می کنند که می توانند در امر گرده افشانی به شما کمک کنند تا گرده را از یک گل به گل دیگر منتقل کنید.

پس از کاشت پرتقال در گلدان اگر می خواهید درخت پرتقال شما شکوفه داشته باشد و محصول (میوه) تولید کند، می بایست دمای محیط را بین 7 الی 10 درجه سانتی گراد در شب تنظیم کنید زیرا پرتقال از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب می شود.

.در صورتی که فراهم کردن درجه حرارت مذکور برای شما سخت است پیشنهاد می شود که یک نهال 2 الی 3 ساله را خریداری نمایید تا گیاه خریداری شده سریعتر از درخت جوانی که هم اکنون دارید، تولید گل و یا میوه داشته باشد.

پس از کاشت پرتقال در گلدان نور محیط پیرامون گیاه باید چگونه باشد ؟

نور محیط پس از کاشت پرتقال در گلدان
نور محیط پس از کاشت پرتقال در گلدان

برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان شما تنها به یک پنجره نیاز دارید که این پنجره به اندازه کافی در طول روز روشنایی مورد نیاز گیاه را داشته باشد.

زمانی که درخت پرتقال از گیاهان آپارتمانی با نور کم را در داخل پرورش می دهید گیاه بهترین عملکرد خود را در نور کامل خورشید و به حالت غیر مستقیم دارد در نتیجه اینطور می توان برآورد کرد که نور می بایست در طول روز 8 الی 10 ساعت به طور مداوم در دسترس گیاه قرار بگیرد (درست مانند شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا و نگهداری نخل شامادورا)

در نتیجه پیشنهاد می شود پس از کاشت پرتقال در گلدان، گیاه را در کنار پنجره های جنوبی و غربی خانه قرار دهید البته به جز فصل تابستان.

در فصل تابستان اگر مشاهده می کنید نور در دسترس گیاه بسیار زیاد است باید محل نگهداری گیاه را به پنجره های شرقی و یا شمالی خانه انتقال دهید و یا از گیاه با فاصله ی بیشتری از پنجره های جنوبی و غربی خانه نگهداری کنید در غیر این صورت، نور زیاد سبب سوختگی برگ درخت پرتقال شما خواهد شد.

چه گلدانی برای نگهداری درخت پرتقال در خانه مناسب است ؟

گلدان مناسب برای نگهداری درخت پرتقال در خانه
گلدان مناسب برای نگهداری درخت پرتقال در خانه

بهترین گلدان برای نگهداری درخت پرتقال در خانه گلدانی است که به خوبی امکان زهکشی آب آبیاری پرتقال را داشته و در هوادهی به ریشه ی درخت پرتقال به خوبی عمل کند.

برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان پیشنهاد می شود که گلدان انتخابی از مواد غیر متخلخل ساخته شده باشد تا بتواند مقداری از آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی منجمله پرتقال را در خود حفظ کند.

گلدان های مذکور وزن کمی داشته و به آسانی می توان آن را از محل خرید و یا در محیط خانه جا به جا نمود.

در صورتی که کاشت پرتقال در گلدان سفالی، سرامیکی و چوبی انجام شده است می بایست همواره رطوبت خاک بررسی شود زیرا این گلدان ها از طرفین رطوبت را جذب کرده و خطر خشک شدن درخت پرتقال وجود خواهد داشت.

در نهایت به صورت کلی می توان گفت مهم نیست که چه نوع گلدانی را انتخاب و یا خریداری می کنید زیرا مهم آن است که حتما گلدان انتخابی دارای سوراخ های زهشکی در انتهای خود باشد.

قبل از کاشت درخت پرتقال در گلدان، ابتدا از گلدان کوچک استفاده کنید و با رشد گیاه، درختچه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید زیرا گلدان های بزرگ زمانی مناسب هستند که ریشه های گیاه بزرگتر شده و نیاز به فضای بیشتری جهت توسعه ی خود دارند.

چه نوع بافت خاکی برای نگهداری درخت پرتقال در خانه مناسب است ؟

خاک مناسب برای نگهداری درخت پرتقال در خانه
خاک مناسب برای نگهداری درخت پرتقال در خانه

برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان بهتر است از خاک سبک استفاده شود. مخلوط خاک خریداری شده توصیه می شود ترکیبی از ورمی کولیت و پرلیت باشد زیرا این مواد غیر آلی هستند و در هوادهی و تخلیه آب آبیاری پرتقال به خوبی عمل می کنند.

از خرید هرگونه بافت خاکی که برای حفظ رطوبت طراحی و یا ساخته شده است خودداری نمایید زیرا پس از کاشت پرتقال در گلدان شما می خواهید که آب آبیاری گیاهان آپارتمانی از خاک عبور کرده و از سوراخ های زهشکی انتهای گلدان خارج شود و هرگز تصمیم ندارید تا آب آبیاری باقی مانده و ریشه های درخت پرتقالی را که این همه برای آن زحمت کشیده اید را پوسیده کند.

چگونه درخت پرتقال را در گلدان نگهداری و آبیاری نماییم ؟

برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان اجازه دهید زمانی که آبیاری پرتقال را انجام می دهید، خاک به طور کامل مرطوب شود تا ریشه درخت پرتقال به آن دسترسی کامل داشته باشد و سپس با خارج شدن آب از سوراخ های زهشکی انتهای گلدان، آبیاری را قطع نمایید.

عواملی نظیر نوع گلدان، نوع خاک و اندازه ی درختچه ی پرتقال بر تعداد دفعات آبیاری درخت پرتقال اثر گذاری مستقیم دارند بنابراین پیشنهاد می شود هرگاه نیمه ی بالایی خاک به طور کامل خشک شده است، آبیاری درخت پرتقال را انجام دهید.

به طور کلی پس از کاشت پرتقال در گلدان، درختچه را در ماه های بهار و تابستان بیشتر آبیاری کنید و آبیاری به گونه ای نباشد که آب به حالت راکد روی مخلوط خاک باقی بماند زیرا همان طور که اشاره شد خطر پوسیدگی ریشه درخت پرتقال وجود دارد.

از سویی دیگر در ماه های پاییز و زمستان میزان دفعات آبیاری پرتقال را کاهش دهید.

درخت پرتقال هیچگاه دوست ندارد ریشه های خشکی داشته باشد و در این شرایط گیاه دچار تنش شده و شرایط برای احیای گیاه در خانه بسیار سخت خواهد شد.

بنابر تجربه ی شخصی بنده درخت پرتقال را هفته ای یکبار در ماه های گرم سال و هر دو هفته یکبار در ماه های سرد سال آبیاری نمایید ( البته در صورتی که مخلوط خاک گلدان از ترکیب پیشنهادی باشد).

برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان از آبی برای آبیاری پرتقال استفاده کنید که درجه حرارت ولرمی دارد یعنی نه سرد باشد و نه گرم، زیرا استفاده از آب هایی با درجه حرارت های بالا و پایین، گیاه را دچار شوک و یا تنش می کند.

پس از کاشت درخت پرتقال در گلدان می توانید به آسانی آبیاری پرتقال را توسط آب شیرآلات خانه انجام دهید و برای کسب نتیجه بهتر می توانید مقاله بهترین آب گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

پس از کاشت پرتقال در گلدان گیاه نیاز به رطوبت محیطی دارد ؟

به صورت ژنتیکی درخت پرتقال منشا استوایی دارد در نتیجه پس از کاشت پرتقال در گلدان، گیاه نیاز به رطوبت محیطی بالا دارد.

رطوبت محیطی مناسب برای درخت پرتقال 50 الی 70 درصد می باشد که به طور طبیعی فراهم کردن رطوبت مذکور در داخل شاید امری امکان ناپذیر باشد مخصوصا زمانی سختی کار دو چندان می شود که در فصل زمستان از سیستم های گرمایشی برای کاهش دما در خانه استفاده شود، زیرا این سیستم ها همان رطوبت حداقلی خانه را کاهش داده و سبب خشک شدن شاخه و برگ درخت پرتقال می شوند.

در نتیجه پیشنهاد می شود برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان و تامین رطوبت محیطی مناسب، از دستگاه بخور و یا قرار دادن زیر گلدان در پایین گلدان درختچه پرتقال استفاده شود.

در صورتی که تمایل دارید برای افزایش رطوبت اطراف گیاه خود از روش های دیگری استفاده کنید می توانید مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

بهترین درجه حرارت برای پرورش درخت پرتقال در خانه چیست ؟

درجه حرارت مناسب برای پرورش درخت پرتقال در خانه
درجه حرارت مناسب برای پرورش درخت پرتقال در خانه

پس از کاشت پرتقال در گلدان، بهترین درجه حرارت در روز 20 درجه ی سانتی گراد و در شب 10 درجه می باشد.

به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که درخت پرتقال هیچ علاقه ای به نواسانات دمایی ندارد در نتیجه پیشنهاد می شود گیاه را از منافذ سرما و گرمایی خانه دور نگه دارید.

بهترین روش کوددهی درخت پرتقال در خانه چیست ؟

همان طور که اشاره شد درخت پرتقال از گیاهان گرمسیری محسوب می شود در نتیجه برای رشد حداکثری، گیاه نیاز به مواد غذایی دارد.

درختچه پرتقال را در فصل رشد هفته ای یکبار توسط کود مرکبات و یا کود گیاهان آپارتمانی نظیر کود سه بیست مایع و یا کود سه بیست npk تغذیه کنید.

کودهای مرکبات برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان دارای عناصر ریز مغذی و درشت مغذی هستند که همگی آنها برای رشد حداکثری گیاه وظایف جداگانه دارند بنابراین در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید می توانید در انتهای مقاله از طریق کامنت با بنده در ارتباط باشید.

آیا برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان نیاز به هرس گیاه می باشد ؟

سرعت رشد گیاه پس از کاشت پرتقال در گلدان کم است در نتیجه می توان گفت درختچه نیاز کمی به هرس دارد.

برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان در فصل بهار و تابستان هنگامی که گیاه در مرحله ی رشدی کامل است، می توانید ساقه های که بیش از حد رشد کرده اند را توسط لوازم باغبانی هرس نمایید زیرا انجام این کار سبب می شود تا شاخه های کناری درختچه به رشد حداکثری خود ترغیب شوند.

لازم به ذکر است در طول فصل پاییز و زمستان تنها شاخه های شکسته و ناسالم گیاه را هرس کنید.

چه زمانی گلدان درخت پرتقالم را عوض کنم ؟

برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان علائمی وجود دارد که نشان می دهد زمان تعویض گلدان پرتقال فرا رسیده است.

  • زمانی که ریشه های درخت پرتقال از سوراخ های زهکشی انتهای گلدان خارج شده اند.
  • خاک سریعتر از قبل خشک می شود.
  • برگ ها علائم بیماری را نشان می دهند.

اگر پس از کاشت پرتقال در گلدان بعد از دو سال هیچ یک از موارد اشاره شده را مشاهده نمی کنید گیاه نیازی به تعویض گلدان نداشته و تنها کافیست خاک گلدان را تعویض نمایید.

در صورت نیاز چگونه گلدان پرتقال را تعویض کنم ؟

بهتری زمان تعویض گلدان پرتقال فصل بهار است و پس از انتخاب و خرید گلدان جدید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دو روز قبل از تعویض گلدان پرتقال گیاه را آبیاری نکنید تا خاک کاملا خشک باشد.
  • سپس برای کاشت درخت پرتقال در گلدان جدید، یک چهارم فضای گلدان جدید را خاک توصیه شده پر کنید.
  • با استفاده از یک چاقو، خاک اطراف گلدان قبلی گیاه را نرم کنید.
  • ساقه ی اصلی گیاه را نگه داشته و درختچه را به آرامی از گلدان خود خارج کنید.
  • درخت پرتقال را در گلدان جدید قرار دهید و خاک مازاد را از محل ریشه و اطراف آن اضافه کنید.
  • سپس برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان گیاه را آبیاری کرده و تا 2 هفته هر زمان که مشاهده شد 7 سانتی متری بالای خاک خشک است اقدام به آبیاری پرتقال کنید. با طی شدن دو هفته روند سابق آبیاری گیاه را انجام دهید.

در صورت هجوم آفات به درختچه پرتقال چه کاری انجام دهم ؟

پس از کاشت پرتقال در گلدان احتمال هجوم آفات گیاهان خانگی به گیاه وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به شته ها و مگس های سفید اشاره نمود با این حال در صورت هجوم و برای نگهداری درخت پرتقال در گلدان می توانید از صابون های حشره کش با رعایت دوز مناسب برای از بین بردن حشرات استفاده نمایید.

آیا در حین نگهداری درخت پرتقال در گلدان احتمال زرد شدن برگ های گیاه وجود دارد ؟

بله در زمان نگهداری درخت پرتقال در گلدان ممکن است برگ های گیاه زرد شوند که این موضوع به علت کمبود مواد غذایی می باشد. از دیگر دلایل شایع زردی برگ گیاهان آپارتمانی منجمله درخت پرتقال می توان به آبیاری بیش از حد گیاه اشاره داشت (درست مانند زرد شدن برگ سانسوریا و زرد شدن برگ شفلرا) در نتیجه توصیه می شود به همان روشی تشخیصی که اشاره شد، آبیاری پرتقال را انجام دهید.

آیا پس از کاشت درخت پرتقال در گلدان ممکن است برگ های گیاه دچار ریزش شوند ؟

در صورتی که هچیگاه پس از کاشت پرتقال در گلدان تغییرات ناگهانی دمایی در محل پرورش رخ ندهد، برگ های گیاه دچار ریزش نخواهد شد زیرا تنها دلیل ریزش برگ های پرتقال خانگی، نوسانات دمایی می باشد.

در صورتی در ارتباط با هر یک از موارد کاشت پرتقال در گلدان و یا شرایط نگهداری درخت پرتقال در گلدان سوالی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 97 میانگین امتیازات: 3.9]
۲۲ نظرات
  1. امیر می گوید

    سلام
    پس از اینکه برگ های درخت پرتقال دچار ریزش شد چه باید کرد ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      تنها راه حل فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی برای گیاه هست جز این درخت پرتقال دچار تنش شده و از بین خواهد رفت.

  2. لطیف می گوید

    سلام بهترین کود برای مرکبات چه نوع کودی هستش لطفا بیشتر توضیح دهید?

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      بهترین کود کودیست که عناصر ریز مغذی و هم عناصر درشت مغذی رو داشته باشه و اگر کودی کامل نیست باید مابقی عناصر رو با کودهای جداگانه در اختیار گیاه قرار داد.

      1. محمد می گوید

        من جوانه هارو به گلدان دیگه انقال دادم گلدان یکم بزرگتر از قبلیه آیا مشکلی پیش نمیاد در بالکن با فیلتر نور یعنی پرده توری نگه داری میکنم .آیا کود سه بیست واسش خوبه چه زمانی بهشون کود بدم ممنون

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          اگر گلدون دو سایز از قبلی بزرگتره مشکلی پیش نمیاد.
          کود سه بیست مناسبه ماهانه یکبار برای گیاه استفاده کنید ۱۵ سی سی یا گرم در یک لیتر آب.
          اگر امکانش هست ۵ گرم کود گلسیم هم در کنار کود سه بیست استفاده کنید.

  3. فواد می گوید

    سلام
    من یازده ها تا پرتقال تو ی گلدون کاشتم حالا یکم بزرگ شدن و می‌خوان جداشون کنم باید چطوری اینکار بکنم تا خشک نشن

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      تنها کار لازم این هست که سریعا و ظرف نیم ساعت اونهارو به گلدون جدا منتقل کنید و پس از انتقال اولین آبیاری رو به صورت غرقاب انجام بدید.
      آبیاری های بعدی هم زمانی که سطح خاک خشک میشه میتونید انجام بدید.

  4. Abtyn می گوید

    سلام.
    من عیدامسال ۱۴ پرتغال کاشتم که درحال حاضر یک عدداز اون باقی مونده الان ده سانت شده ودارای ده عدد برگ بنظرتون رشدش خوب بوده ؟
    ومسئله دیگه اینکه برگ هاش داره زرد میشه لطف کنید راهنماییم کنید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      ُسلام
      زرد شدن برگ ها می تونه نشون دهنده این موضوع باشه که گیاه استرس داره و رشدش مناسب نیست.
      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید میزان نور، درجه حرارت، آبیاری، کوددهی.

  5. آرین می گوید

    درود.خسته نباشید.آیا میوه دیگری نیز میتوان در گلدان کاشت؟امکان کاشت پسته و بادام در گلدان وجود دارد؟ابعاد گلدان باید چگونه باشد

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      درود
      این مواردی که شما فرمودید نیازهای آبی و غذاییشون با پرتقال یکی نیست و بهتره که جداگونه کاشته بشن.

  6. حسن می گوید

    سلام درخت پرتقال ۲ ساله قد ۱ متر در آپارتمان نمی دانم چکارکنم رشد به صورت عمودی است آیا باید هرس کنم چطور ویا نه هیچی نمی دانم در سوئد هستم مرسی راهنمایی بفرمایید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      شرایط نگهداری گیاه و بفرمایید و اینکه حدودا این درخت چند برگ داره؟

  7. Yalda می گوید

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من دوتا نهال پرتقال و یدونه نارنج دارم تابستون تو حیاط بودن خوب بودن هوا یکم سرد شد آوردمشون داخل از وقتیکه آوردم خونه ریزش دارن همشون
    یه مدت پشت پنجره گذاشتم که نور مستقیم میخورد بهشون گفتم شاید از اون باشه
    بعدش آوردم پذیرایی که پنجره نداره الانم ریزششون ادامه داره

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      میزان آبیاری، مقدار نور دریافتی گیاه به لحاظ ساعت، میزان درجه حرارت و کوددهی اون رو بفرمایید.

  8. حامد می گوید

    سلام ایا میشه از کود پوست تخم مرغ.اب چمن و موز برای کودهی پرتقال استفاده کرد؟

  9. مرضیه می گوید

    سلام
    ۵نهال پرتقال سه ساله توی یک گلدان دارم و هر کدوم رشد متفاوت دارن و فقط رشد قدی دارن قوی ترینشون چند شاخه شده آیا میتونم سر آنها رو حرص کنم تا ساقه ای ضخیم تری داشته باشن

  10. Zahra می گوید

    سلام
    لطفا برای رشد و گلدهی گلدان بزرگ پرتغال از چه کودی می‌توان استفاده کرد

  11. Zahra می گوید

    سلام
    لطفا برای رشد و گلدهی گلدان بزرگ پرتغال از چه کودی می‌توان استفاده کرد
    من اولین بار هست از سایت شما سوال کردم لطفا راهنمایی بفرمائید

  12. خسرو می گوید

    سلام و دورد
    امکانش هست عکس نهال پرتقال مون رو براتون بفرستیم ببینید برا بحث هرس کردنش سوال دارم خیلی قدبلند شده تو گلدون یکم هم برگاش زرد شده فکر میکنم از سرما باشه چون تو حیاط بوده. ممنونم

  13. منصور می گوید

    باسلام وخسته نباشین.من ۴نهال پرتقال ۳ساله دارم که قدشون حدود۱متره.۴روزقبل برای مرتبه سوم گلدان همه رو عوض کردم.ولی این باربرگهای پرتقال ها حالت چروکیده به خودشون گرفتن نمیدونم علتش چیه؟چون در دو بار قبل اینطور نشدن میترسم چروکیگدی برگها ادامه پیدا کنه وخشک بشن.لطفا راهنماییم کنین؟متشکرمنصوراز بیرجند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy