کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

معرفی انواع گل های خانگی (آپارتمانی) با اسم و تصویر

0

وجود گل های آپارتمانی در خانه سبب تقویت روحیه ی افراد و همچنین زیباتر شدن فضای خانه می شود با این حال بسیاری از انواع گل های آپارتمانی وجود دارند که به نور زیاد احتیاج داشته و می بایست آنها را در خارج از خانه و در فضای باز پرورش داد.

از طرفی بسیاری از انواع گل های خانگی نیز وجود دارند که مراقبت از آنها بسیار آسان بوده و به نور کم و همچنین شرایط محیطی نرمال نیاز دارند.

انواع گل های خانگی
انواع گل های خانگی

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به معرفی انواع گل های آپارتمانی با اسم می پردازیم تا با نحوه ی پرورش آنها آشنا شوید و بتوانید با مراقبت صحیح، برای سالیان سال از زیبایی شان در خانه ی خود لذت ببرید، تا پایان همراه من باشید.

گل ارکیده از اولین انواع گل های آپارتمانی

گل ارکیده
گل ارکیده

گل ارکیده از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی بوده که نام دیگر آن ارکیده ی پروانه می باشد دارای ساقه ای برازنده و همچنین گل هایی بسیار زیبا است.

گل ارکیده گرمسیری بوده و در شرایط نوری داخل خانه به خوبی رشد می کند. مراقبت و یا نگهداری گل ارکیده بسیار آسان بوده و خرید آن در شرایط فعلی با توجه به دسترس بودن گیاه در تمام گل فروشی ها، توجیه پذیر می باشد.

به طور کلی گل ارکیده از انواع گل های آپارتمانی در همه رنگ ها و اندازه های مختلف (خود گل، پایه گل، بذر) موجود می باشد و پرورش آن اوقات هیجان انگیز و خوشی را برای شما به ارمغان می آورد.

در هنگام خرید گل ارکیده به دنبال برگ هایی به رنگ سبز روشن، ریشه هایی محکم و همچنین ساقه ی سالم باشید زیرا تنها در این حالت امکان خواهد داشت تا برای سال ها بتوانید از ارکیده ی خود مراقبت کنید.

گل ارکیده نیاز به نور مستقیم خورشید نداشته و به آسانی می تواند با نور کم (نور داخل آپارتمان) سازگاری داشته باشد (ارکیده از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود).

آبیاری گل ارکیده می بایست به شکلی انجام شود که مخلوط خاک مرطوب شده و آب به حالت راکد بر سطح خاک گلدان باقی نماند زیرا در این حالت بیماری های گل ارکیده به گیاه هجوم می آورند.

ار طرفی بهتر است ارکیده هر دو هفته یکبار توسط کود گیاهان آپارتمانی تغذیه شود.

جای تعجبی ندارد که گل ارکیده از گیاهان آپارتمانی کوچک از محبوبیت بسیار زیادی در بین دوست داران گل و گیاه برخوردار است زیرا آنها در شرایط کم نوری و همچنین مراقبت ساده، به آسانی قابل پرورش هستند و در ازای مراقبت و زحمات شما، برای تشکر از شما غنچه های بسیار زیبایی را تولید می کنند که شما می توانید برای ماه ها از دیدن آنها در خانه ی خود لذت ببرید.

کالانکوئه از دومین انواع گل های خانگی

کالانکوئه از دومین انواع گل های خانگی
کالانکوئه از دومین انواع گل های خانگی

کالانکوئه نوعی از گل های آپارتمانی می باشد که همانند ارکیده نیاز زیادی به مراقبت ندارد زیرا گیاه مذکور به میزان آب آبیاری حساس نبوده و در طی فصل رشد، نیاز چندانی به کوددهی ندارد.

انواع مختلفی از واریته های گل کالانکوئه وجود دارند که هر یک غنچه هایی با رنگ های مختلف صورتی، سفید، زرد، نارنجی و قرمز را تولید می کنند و در عین حال برگ های گیاه بزرگ و براق بوده که در مجموع تمامی ویژگی های اشاره شده، گل مذکور را از بهترین انواع گل های خانگی جهت پرورش و مراقبت در آپارتمان می سازد.

خاک گلدان گل کالانکوئه از گیاهان آپارتمانی با نور کم می بایست از قدرت زهکشی مناسبی برخوردار باشد و در آبیاری گیاه همواره باید به این نکته توجه داشت که آب آبیاری باید از سوراخ های انتهای گلدان خارج شده تا گیاه در معرض خطر بیماری پوسیدگی ریشه قرار نگیرد.

در نتیجه ی اینگونه شیوه ی آبیاری، گیاه تا مدتی نیاز به آب نداشته و پس از خشک شدن خاک باید آبیاری گیاهان آپارتمانی یعنی کالانکوئه مجددا صورت پذیرد.

در صورتی که مشاهده کردید روند رشد گل کالانکوئه متوقف شده است باید گیاه را 12 ساعت در روشنایی و 12 ساعت در تاریکی قرار دهید.

مدت زمان انجام این کار پیشنهاد می شود که به مدت 6 الی 8 هفته باشد.

گل آپارتمانی بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی
بنفشه آفریقایی

گل آپارتمانی بنفشه آفریقایی از گیاهان کوچک ولیکن از زیباترین و محبوب ترین انواع گل های آپارتمانی به شمار می رود.

بنفشه آفریقایی در انواع مختلفی از رنگ ها نظیر بنفش، سفید، آبی و … در گل فروشی ها موجود می باشد که غنچه های تشکیل شده بر روی برگ هایی از جنس نرم استوار شده است.

اگر از بنفشه آفریقایی به شیوه ی صحیح، مراقبت و نگهداری شود گل مذکور برای مدت های بسیار زیادی مهمان خانه ی شما خواهد بود.

لازم به ذکر است بنفشه آفریقایی به آسانی قابلیت تکثیر را داراست. تکثیر بنفشه آفریقایی از انواع گل های خانگی بسیار آسان بوده و تنها باید یک برگ از گیاه بریده شده و از بافت رویشی گیاه در خاک مرطوب نگهداری کنید تا برگ دارای ریشه شده و سپس در طی مدت زمانی، به گیاهی جدید و تازه تبدیل شود.

یکی از نکات مهم در پرورش بنفشه آفرقایی، آبیاری گیاه می باشد به طوری که شما می بایست در زمانی که خاک گلدان 90 درصد خشک می باشد در اختیار ریشه ی گیاه آب قرار دهید (درست همانند آبیاری کاکتوس).

از اسپری نمودن آب بر روی برگ های گیاه به دفعات زیاد خودداری نمایید زیرا این امر سبب پوسیدگی برگ ها شده که علت این موضوع، هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی می باشد.

بنفشه آفریقایی سالانه یکبار نیاز به تعویض گلدان و خاک داشته و باید هر بار در آب آبیاری مقدری کم از کود مناسب جهت تغذیه گیاه استفاده شود.

نور مناسب برای بنفشه آفریقایی نور غیر مسقیم خورشید بوده و باید اطمینان حاصل شود که گیاه در طول روز 8 ساعت در معرض نور غیر مستقیم خورشید می باشد.

برای رشد یکپارچه ی گیاه، گلدان بنفشه آفریقایی هر دو روز یکبار بچرخانید تا گیاه رشد یکنواخت داشته و نور به تمامی نقاط گیاه به شکل مساوی برسد.

دمای مناسب برای نگهداری گل بنفشه آفریقایی در داخل خانه دمای اتاق و یا به عبارتی همان 25 درجه سانتی گراد می باشد.

گل خانگی گازمانیا

گل خانگی گازمانیا
گل خانگی گازمانیا

روند رشدی و یا حرکت رویشی گیاه، همانند میوه ی آناناس می باشد به طوری که از پایه ی گیاه غنچه ای به رنگ روشن پدیدار می شود.

نگهداری از گازمانیا بسیار آسان بوده و تنها می بایست نکاتی ساده در نگهداری گیاه رعایت شود. گل گازمانیا از انواع گل های خانگی ماهانه یکبار نیاز به آبیاری دارد که مدت زمان اشاره شده بر اساس بافت خاک و همچنین تغییرات فصلی، متغیر می باشد.

شیوه ی آبیاری همانند موارد قبلی اشاره شده باید به شکلی باشد که آب آبیاری از سوراخ های زهکشی انتهای گلدان خارج شده تا گیاه در معرض پوسیدگی ریشه (سیاه و قهوه ای شدن ریشه) قرار نگیرد.

نور مناسب برای گل گازمانیا نور طبیعی و غیر مستقیم خورشید می باشد.

گل اسکینانتوس از دیگر انواع گل های آپارتمانی

گل اسکینانتوس از دیگر انواع گل های آپارتمانی
گل اسکینانتوس از دیگر انواع گل های آپارتمانی

گل اسکینانتوس با توجه به حالت رشدی که در بافت رویشی آن مشاهده می شود جهت قرار دادن در سبد های آویز برای دیزاین خانه همانند استفاده در آشپزخانه بسیار مناسب است.

گل اسکینانتوس از انواع گل های آپارتمانی نیاز به نور غیر مستقیم خورشید داشته و می بایست بافت خاک گلدان دارای ساختار سبک باشد.

دمای مناسب برای رشد گیاه 23 الی 25 درجه سانتی گراد می باشد. برای تغذیه ی گیاه لازم است که گل اسکینانتوس ماهانه یکبار توسط کود کامل حهت رشد و نمو حداکثری گیاه و ترغیب گلدهی در آن، تغذیه شود.

گل ماهی قرمز ( گل کلومنه آ) از دیگر انواع گل های خانگی

گل ماهی قرمز از دیگر انواع گل های خانگی
گل ماهی قرمز از دیگر انواع گل های خانگی

گل ماهی قرمز (گل کلومنه آ) دارای غنچه های نارنجی مایل به قرمز می باشد که ظاهر غنچه ها، شباهت زیادی به ماهی دارد.

نور مناسب برای گل ماهی قرمز نور روشن در خانه ولیکن به حالت غیر مسقیم می باشد یعنی در حالتی که نور خورشید از پنجره و پرده ی خانه عبور کرده باشد.

از طرفی دیگر دمای مناسب برای گیاه، محدوده دمایی 18 الی 24 درجه ی سانتی گراد می باشد یعنی در حالتی که هوا نه سرد است و نه گرم.

برای جلوگیری از آب گرفتگی گلدان می توانید مقداری شن و ماسه را به انتهای مخلوط خاک جهت زهشکی بهتر خاک اضافه نمایید.

گل ماهی قرمز از انواع گل های خانگی اشاره شده نیاز به آبیاری مداوم بر اساس اصول دارد تا خاک گلدان همیشه مرطوب بماند از این رو آبیاری باید به گونه ای باشد که آب با سرعت زیادی از انتهای گلدان خارج شود.

گل ماهی قرمز را می بایست هر دو هفته یکبار توسط کود های کامل مایع و یا جامد تغذیه نمود.

گل خانگی هویا کارنوزا

گل خانگی هویا کارنوزا
گل خانگی هویا کارنوزا

گل خانگی هویا کارنوزا گلی منحصر به فرد بوده و با توجه به حالت بافت رویشی آن بهتر است گیاه در داخل آپارتمان بر روی بستر کشت هایی نظیر همانند سبد های آویز پرورش داده شود زیرا شاخه و برگ ها در هم پیچیده و در اطرف گلدان آویزان می شوند.

گل مذکور در مرحله ی گلدهی غنچه هایی به رنگ صورتی که ظاهری همانند ستاره ها را دارد، تولید می نماید.

در طول فصل تابستان گل هویا کارنوزا نیاز بیشتری به آب آبیاری نسبت به فصل زمستان دارد.

با توجه به نوع رشد گیاه لازم است که گیاه هر چند وقت یکبار هرس شود و برای هرس اصولی بهتر است ابزار هرس قبل از استفاده به خوبی ضد عفونی شود زیرا در صورت آلودگی ابزار مربوطه، ممکن است گیاه به طور کلی آلوده شده و از بین برود.

گل آپارتمانی مرجان

گل آپارتمانی مرجان
گل آپارتمانی مرجان

نام دیگر گل آپارتمانی مرجان، فرفیون زینتی می باشد. گل مرجان مخصوص مناطق استوایی بوده و منشا آن از ماداگاسکار می باشد.

گل مرجان تا به حال به طور گسترده ای مورد کشت و کار قرار گرفته است و تاکنون انواع مختلفی از وارتیه های آن تولید شده است.

این گیاه در امتداد ساقه ی چوبی خود خارهایی دارد که ظاهر آنها به تاج شباهت بسیار زیادی دارند.

خاک مناسب گل مرجان خاکی است که دارای قدرت زهشکی بالایی باشد و بنابر تجربه ثابت شده است که از خاک مخصوص کاکتوس ها و خاک مناسب گل ارکیده نیز می توان برای پرورش آنها استفاده نمود. برای تقویت بافت خاک می توانید از موادی نظیر پرلیت نیز استفاده نمایید.

برای آبیاری مجدد گیاه می بایست اطمینان حاصل نمایید که بافت خاک خشک شده و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

گل مرجان قدر سمی بوده و هرگز نباید در دسترس کودکان قرار بگیرد زیرا شیره ی حاصل از گیاه، توانایی آسیب رساندن به کودکان را دارد.

گل خانگی نماتانتوس

گل خانگی نماتانتوس
گل خانگی نماتانتوس

برای نگهداری گل نماتانتوس می بایست گیاه در معرض نور طبیعی ولیکن به حالت غیر مستقیم قرار بگیرد و نیاز هست که گیاه در فصل های بهار و تابستان، ماهانه یکبار توسط کود کامل تغذیه شود.

بافت خاک مناسب برای اینگونه از انواع گل های آپارتمانی می بایست همانند موارد قبلی، دارای بافت سبک و قدرت زهشکی بالا باشد.

گل آپارتمانی ناوک (بلپرون)

گل آپارتمانی ناوک
گل آپارتمانی ناوک

ناوک از انواع گل های خانگی، در تمام طول فصل زمستان گل هایی به رنگ قرمز که به ظاهر میگو شباهت دارد را تولید می کند.

گل ناوک از گیاهان محبوب خانه ها بوده و این توانایی را دارد که در هر نقطه ای از خانه که نگهداری شود، رشد و نمو خود را داشته باشد.

خاک مناسب برای گل ناوک خاکی از انواع گل قرمز آپارتمانی بافت لومی می باشد و برای ترغییب رشد حداکثری در گیاه، می بایست ماهانه یک بار گل ناوک توسط کود های کامل تغذیه شود.

پیشنهاد می شود برای رشد صحیح و هرچه بهتر گیاه با افزایش سن گل ناوک، شاخه و برگ های آلوده و یا ناسالم گیاه هرس شود.

گل خانگی یاس (یاسمن)

گل خانگی یاس
گل خانگی یاس

انواع بسیار زیادی از گل یاسمن در سراسر جهان وجود دارد ولیکن تنها واریته ای که قابلیت رشد و نگهداری را در خانه دارد واریته ی Jasminum polyanthum می باشد که واریته ی مذکور در دوران گلدهی خود، غنچه هایی کوچک سفید رنگ و همچنین معطر را تولید می کند.

گل یاسمن از انواع گل های آپارتمانی، مرتبا نیاز به هرس دارد زیرا رشد گیاه دارای سرعت زیادی بوده و برای کنترل بافت رویشی گیاه می بایست دائما آن را هرس نمود.

لازم به ذکر است در زمانی که تمایل دارید گلدان گیاه را تعویض نمایید لازم است که ریشه های گیاه نیز هرس شوند.

هر سه هفته یکبار و در طول فصل های بهار و تابستان لازم می باشد که گیاه را توسط کودهای مربوطه تغذیه نمایید.

گل یاس تمایل دارید در نوری که به صورت غیر مستقیم بوده، رشد و نمو کند. گیاه مذکور هم در داخل و هم در خارج از خانه توانایی رشد را دارد.

گل یاسمن دارای عطر و رایجه ی دلنشینی برای فضای خانه بوده و به همین علت گیاه مذکور از محبوبیت بسیار زیادی در نزد دوست داران گل و گیاه برخوردار است.

گل آپارتمانی اسپاتی فیلوم

گل آپارتمانی اسپاتی فیلوم
گل آپارتمانی اسپاتی فیلوم

گل اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما در اندازه های مختلفی وجود دارد. گیاه مذکور در حداکثر دوران رشد خود دارای ارتفاع بسیار زیادی خواهد بود و این دلیلی بر آن است که اگر تمایل دارید گیاه آپارتمانی بزرگی را خریداری کنید گل اسپاتی فیلوم از انواع گل های خانگی، انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

متاسفانه گل اسپاتی فیلوم مقداری سمی بوده و برای حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه می تواند آسیب زننده باشد.

مراقبت و نگهداری گل اسپاتی فیلوم بسیار آسان است به طوری که گیاه قابلیت حیات و زندگانی را حتی در آپارتمانی هایی که نور خورشید در آن ها بسیار کم است را دارا بوده و در صورتی که نور بسیار کم باشد می توانید توسط لامپ های فلورسنت، نور مورد نیاز گیاه را تامین نمایید.

در صورتی که گل اسپاتی فیلوم در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد برگ های گیاه زرد شده و از بین می روند (نور زیاد یکی از دلایل و یا علت گل ندادن اسپاتی فیلوم می باشد).

لازم به ذکر است دمای مناسب برای پرورش گیاه مذکور، 21 الی 29 درجه ی سانتی گراد می باشد.

گل اسپاتی فیلوم در مقابل خشکی خاک بسیار مقاوم است و این بدان معنی می باشد که گیاه نیاز زیادی به آب آبیاری نداشته و می بایست از آبیاری بیش از حد برای گیاه خودداری نمود و در غیر این صورت شما شاهد زردی برگ اسپاتی فیلوم خود خواهید بود.

گل آنتوریوم

گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

گل آنتوریوم از انواع گل های آپارتمانی، قابلیت گلدهی در تمام طول سال را دارد. ظاهر گل های آنتوریوم به شکل قلب بوده و برگ های گیاه به رنگ سبز و به لحاظ اندازه بزرگ می باشند.

گل آنتوریوم در صورتی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، نمی تواند گلدهی مناسبی داشته باشد. در کنار موضوع گفته شده آبیاری گیاه باید گونه ای باشد که آب به حالت راکد بر روی سطح خاک باقی نماند.

از نکات مهم در نگهداری گل آنتوریوم آن است که گل مذکور علاقه مند به رطوبت محیطی است بنابراین مکان های مناسب برای نگهداری گل آنتوریوم نقاطی نظیر آشپزخانه و یا حمام می باشد.

رطوبت محیطی سبب براق شدن برگ های گل آنتوریوم شده که در نتیجه این امر، گیاه از ظاهر جذاب تری برخوردار خواهد بود.

گل آنتوریوم از انواع گل های خانگی، از سردی هوا و درجه حرارت هایی پایین بیزار بوده و نمی تواند در این طیف درجات حرارت، عملکرد مناسبی داشته باشد بنابراین پیشنهاد می شود برای جلوگیری از سوختگی برگ گل آنتوریوم، گیاه را در نور و درجه حرارت مناسب نگهداری نمایید و ماهانه یکبار گیاه را توسط کودهای مناسب تغذیه نمایید.

کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس
کاکتوس کریسمس

همان طور که از نام کاکتوس کریسمس پیداست گیاه مذکور تنها در زمان کریسمس شکوفا می شود و این قابلیت را دارد تا ارتفاع زیادی رشد نماید.

انواع مختلفی از کاکتوس کریسمس از انواع گل های آپارتمانی وجود دارد که هر یک توانایی تولید غنچه هایی به رنگ صورتی، زرد، بنفش و قرمز را دارا هستند.

کاکتوس کریسمس در زمان گلدهی می تواند به مدت چند هفته تولید غنچه کرده و گلدهی داشته باشد. دمای مناسب برای رشد کاکتوس کریسمس محدوده دمایی 18 الی 20 درجه ی سانتی گراد می باشد و در ارتباط با دمای گیاه مذکور می توان گفت که کاکتوس کریسمس نسبت به تغییرات و یا نواسانات دمایی حساس بوده و آسیب پذیر می باشد.

لازم به ذکر است در صورت ایجاد نواسانات دمایی، برگ های گیاه دچار ریزش خواهند شد. خاک گلدان کاکتوس کریسمس می بایست دائما مرطوب باشد و بهتر است آبیاری به اندازه ی کم، ولیکن آهسته و پیوسته صورت بگیرد تا خاک گلدان همواره دارای رطوبت لازم باشد.

گل کریسمس (بنت قونسول)

گل کریسمس
گل کریسمس

گل کریسمس در دوران گلدهی خود، گل هایی به رنگ سرخ و سفید را تولید می کند و زمان آغاز گلدهی گیاه نیز در زمان کریسمس می باشد.

گل کریسمس از انواع گل های خانگی نیاز به خاک سبک با قدرت زهشکی بالا دارد در نتیجه زمان آبیاری گیاه موقعی است که 5 سانتی متر از بالای بافت خاک خشک شده باشد.

از علائم زیاده روی آبیاری گیاه می توان به ریزش برگ های گیاه اشاره نمود که در صورت آبیاری زیاد، برگ ها اول پژمرده و سپس دچار ریزش خواهند شد.

نور مناسب برای گیاه نور غیر مستقیم و دمای مناسب برای آن 25 درجه ی سانتی گراد می باشد.

گل ارکیده دندروبیوم

گل ارکیده دندروبیوم
گل ارکیده دندروبیوم

گل ارکیده دندروبیوم از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا واریته ی دیگری از خانواده ی ارکیده می باشد. پرورش ارکیده دندروبیوم در صورتی که با عوامل محیطی گیاه آشنایی داشته باشید، امری ساده است.

غنچه های دندروبیوم در امتداد ساقه تولید شده و گلدهی را انجام می دهند و مدت زمان گلدهی در گیاه حدودا بین 6 الی 12 می باشد. ارکیده دندروبیوم از انواع گل های آپارتمانی نیاز به بافت خاکی با مخلوط کوکوپیت، پرلیت و کوکوچیپس دارد تا گیاه به رشد حداکثری خود ترغیب شود.

برای رشد ارکیده می بایست از الگوی زندگانی آن ها در طبیعت تقلید نماییم و همین امر سبب می شود تا در خانه نیز برای رشد گیاه، نور غیر مستقیم مناسب را فراهم کنیم.

گل ارکیده دندربیوم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما بوده این قابلیت را دارد که درجات حرارت سرد را تحمل نماید ولیکن دماهای نزدیک به صفر برای گیاه مضر بوده و سبب آسیب رسیدن به گیاه می شود در نتیجه بهتر است همواره دمای 23 الی 25 درجه سانتی گراد برای گیاه فراهم شود.

برای جلوگیری از عدم هجوم بیماری به گیاه بهتر است در اطراف گیاه تهویه وجود داشته باشد تا احتمال هجوم قارچ ها به بافت رویشی گیاه کاهش یابد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 8 میانگین امتیازات: 3.9]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy