کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونگی نگهداری و پرورش گیاه شفلرا + روش تکثیر شفلرا

0

گیاه شفلرا بومی مناطق گرمسیری است و در شرایطی که گیاه در فضای باز نگهداری شود ارتفاع آن حدودا بین 3 الی 6 متر خواهد بود با این حال اغلب شفلراهایی که برای نگهداری در منزل به فروش می رسند دارای ارتفاع 60 سانتی متری هستند که برای ترغیب آنها به رشد حداکثری می بایست همواره شرایط محیطی ایده آل وجود داشته و همگام با رشد ریشه های گیاه نیز گلدان آن تعویض شود.

درختچه شفلرا با توجه به برگ‌های سبز رنگ، براق و بیضی شکلی که دارد در میان گیاهان آپارتمانی از وقار و محبوبیت خاصی برخوردار است به طوری که برگ‌های گیاه به زیبایی بر روی ساقه مرکزی آویزان می شوند.

از نهال های جوان درختچه گیاه شفلرا در ابتدا برگهایی به بزرگی 6 الی 9 سانتی متر با 3 تا 5 کاسبرگ کوچک رشد می کند و پس از آنکه این درختچه زیبا و محبوب بزرگ و بالغ شد، برگهای آن به طور واضح تغییر حالت پیدا کرده و هر یک دارای کاسبرگهایی به طول 30 سانت با پهنای 4 سانتی متر می شوند.

گیاه شناسی و روش نگهداری شفلرا

درختچه شفلرا
درختچه شفلرا
  • نام گیاه شناسی: Schefflera spp.
  • نام رایج: گیاه چتر، درختچه شفلرا.
  • نوع بوته: درختچه همیشه سبز و یا درخت کوچک.
  • ارتقاع گیاه در زمان بلوغ: 3 الی 6 متر.
  • نور مورد نیاز: نور غیر مستقیم خورشید و کامل ( نور کامل یعنی نوری که بر تمامی قسمت های گیاه تابش داشته باشد).
  • خاک مورد نیاز: خاک باید دارای عناصر غذایی و قدرت زهکشی بالا باشد.
  • PH خاک: 6 الی 6/5.
  • زمان تولید شکوفه: تابستان و در حالتی که گیاه در فضای باز نگهداری و پرورش یابد.
  • رنگ گل یا غنچه: سفید، صورتی یا قرمز (گیاه در شرایط خانه به ندرت گلدهی دارد).
  • منشا: بومی استرالیا و تایوان.
  • میزان سمی بودن: شفلرا برای انسان و حیوانات خانگی کمی سمی است.

چگونه از درختچه شفلرا در خانه نگهداری کنیم؟

گیاه شفلرا
گیاه شفلرا

در حالتی که نور خورشید غیر مستقیم باشد و از سویی دیگر درجه حرارت و رطوبت در ایده آل ترین حالت خود باشد، پرورش و نگهداری درختچه شفلرا کار بسیار آسانی بوده و زحمت چندانی برای شما ندارد و تنها موردی که ممکن است به گیاه محبوب شما آسیب وارد کند، هجوم آفاتی نظیر شته ها می باشد از این رو توصیه می شود همواره شاخه و برگهای گیاه خود را بررسی کنید و در صورت مشاهده لکه های عسلک مانند آنها را با پارچه تمیز و مرطوب پاک کرده و درصورتی که از گیاهان آپارتمانی دیگری مراقبت می کنید، آنها را به مدت 7 روز از شلفرای خود دور نگه دارید.

پس از طی شدن هفت روز و نظافت نقاط آلودگی، در صورت مشاهده آفات آنها را توسط سموم شیمیایی مناسب و یا صابون های حشره کش از بین ببرید تا گیاه دوست داشتنی شما دچار تنش بیشتری نشود.

نور مورد نیاز گیاه شفلرا چقدر است؟

همان طور که در مقاله علت ریزش برگ شفلرا اشاره شد، گل شفلرا در نور غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین در صورتی که از گیاه خود در فضای باز نگهداری می کنید بهتر است نور محل پرورش حالت سایه (یعنی نوری که زیر سایه سایه بان درختان وجود دارد) داشته باشد تا راندمان فتوسنتز در برگهای گیاه کاهش نیابد.

از سویی دیگر اگر از گیاه شفلرا در محیط خانه نگهداری می کنید بهتر است گلدان گیاه را با فاصله یک متری از پنجره قرار داده و در فصول گرم سال، نور خورشید را توسط پرده های شفاف برای گیاه خود فیلتر کنید.

بنابر آنچه که گفته شد اگر نور محل نگهداری درختچه شفلرا زیاد باشد، برگهای قهوه ای رنگ شده و علائم سوختگی خواهند داشت و از سویی دیگر اگر نور محل پرورش گیاه کم باشد، شما شاهد ریزش و زرد شدن برگ شفلرا خود خواهید بود.

خاک مناسب گیاه شفلرا چگونه است؟

خاک مناسب برای گلدان گیاه خاکی با بافت لومی و دارای عناصر غذایی می باشد که در این بین برای آنکه عناصر غذایی به شکل بهتری در دسترس ریشه های گیاه قرار بگیرند بهتر است PH خاک مصرفی کمی اسیدی باشد.

با توجه به موارد گفته شده خاک مناسب سانسوریا و کاکتوس ها و همچنین ترکیب پیت ماس، کوکوپیت و پرلیت برای نگهداری گل شفرا بسیار مناسب است زیرا بسیاری از تولید کنندگان برای کسب سود بیشتر از خاک باغچه برای گلدان گیاه استفاده می کنند که صد البته این امر به هیچ وجه خوشایند گیاه شما نخواهد بود از این رو توصیه می شود در انتخاب، خرید و نگهداری گیاه محبوب خود به این نکته مهم توجه داشته باشید.

آبیاری گیاه شفلرا چگونه باید انجام شود؟

با توجه به چهار فصل بودن کشور ایران بهتر است در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان هفته ای یکبار آبیاری گیاه شفلرا انجام شود و سپس با فرا رسیدن فصل سرما و کاهش رشد گیاه، آبیاری گیاه مذکور کاهش یابد و هر دو هفته یکبار انجام شود

آبیاری زیاد پس از هجوم آفات، دشمن اصلی و درجه دوم درختچه شفلرا محسوب می شود به طوری که اگر میزان آبیاری بیش از آنچه که اشاره شد باشد، ریشه های گیاه پوسیده شده و در جذب رطوبت و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند.

پس از پوسیده شدن ریشه های گیاه، دیگر به همین سادگی ها امکان احیای گل شفلرا وجود نخواهد داشت و در نهایت این امر شما شاهد ریزش برگ شفلرا و مرگ کامل گیاه خود خواهید بود بنابراین بهتر است همیشه رطوبت سطح خاک را بررسی کرده (10 سانتی متری سطح خاک) و تنها در صورت خشک بودن سطح خاک گیاه محبوب خود را آبیاری نمایید.

گیاه شفلرا برای ترغیب به رشد حداکثری خود نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد اما این رطوبت خاک هرگز نباید به حالت غرقاب باشد.

بهترین روش آبیاری گیاه مذکور ان است که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کرده و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان فورا روند آبدهی درختچه متوقف شود.

دما و رطوبت گیاه شفلرا در محیط باید به چه صورت باشد؟

درختچه شفلرا بومی مناطق گرمسیری و بارانی است بنابراین اصلا جای تعجبی ندارد که گیاه مذکور از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما محسوب شده و نیاز به رطوبت محیطی بالا داشته باشد.

بهترین درجه حرارت برای نگهداری گل شفلرا، محدوده دمایی 18 الی 30 درجه سانتی گراد می باشد بنابراین برای جلوگیری از پژمردگی گیاه شفلرا قطعا بهتر خواهد بود که هرگز دمایی محیطی کمتر از 18 درجه سانتی گراد نشود.

رطوبت خانه در فصول گرم سال تا حدی برای نگهداری گیاه شفلرا مناسب است اما با فرا رسیدن فصل سما و استفاده از سیستم های گرمایشی رطوبت خانه کاهش داشته و هوای منزل به شدت خشک می شود.

از علائم کمبود رطوبت برای درختچه مذکور می توان به قهوه ای شدن برگ شفلرا اشاره نمود بنابراین بهتر است در فصول سرد سال غبارپاشی گیاه توسط آب، روزانه و صبح زود انجام شود تا با فرا رسیدن شب، شاخه و برگهای گیاه خشک شده و خطری گیاه محبوب شما را تهدید نکند.

کوددهی و تغذیه شفلرا باید چگونه باشد؟

کود تقویتی شفلرا
کود تقویتی شفلرا

در فصول رشد (بهار و تابستان) توصیه می شود ماهانه یکبار و در فصول پاییز و زمستان هر سه ماه یکبار، گیاه خود را توسط کودهای متعادل و کامل تغذیه کنید.

اگر می خواهید گیاه تان همیشه برگ هایی سبز داشته باشد و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود تقویتی شفلرا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن به همراه یک عدد کود سه بیست مخصوص گیاه وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه شفلرا خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

آیا گل شفلرا سمی است؟

گل شفلرا
گل شفلرا

درختچه شفلرا نیز مانند برخی از گیاهان آپارتمانی در بافت رویشی خود دارای بلورهای اگزالات کلسیم می باشد که صد البته این بلورها به خودی خود سمی نیستند اما می توانند باعث سوزش گلو و آسیب رساندن به روده شوند بنابراین توصیه می شود همواره گل شفلرا را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.

از سویی دیگر اگر برای نگهداری گیاه محبوب خود مجبور به هرس کردن آن هستید، توصیه می شود پس از اتمام هرس گیاه حتما گیاه دستان خود را با آب و صابون شستشو دهید.

آیا گیاه شفلرا نیازی به تعویض گلدان دارد؟

بله، رشد گیاه شفلرا نسبتا سریع می باشد از این رو بهتر است در طی سه سال اول سالانه یکبار و پس از طی شدن سه سال، دو سال یکبار گلدان گیاه تعویض شود.

درختچه شفلرا چگونه تکثیر می شود؟

مرسوم ترین روش تکثیر درختچه شفلرا، قلمه زدن آن می باشد به طوری که شما می بایست یک قسمت 18 الی 20 سانتی متری را از ساقه گباه با زاویه 45 درجه برش دهید و سپس تنها 4 الی 5 برگ بالایی را نگه داشته و مابقی را هرس کنید.

پس از هرس برگهای اضافی، انتهای قلمه را به هورمون ریشه زا آغشته کنید و سپس آن را در خاکی مناسب بکارید.

با طی شدن مراحل قبلی تکثیر گل شفلرا، کیسه ای شفاف را روی قلمه بکشید و گیاه را در نور غیر مستقیم و کنار گیاه مادری قرار دهید.

حدودا یک ماه زمان می برد که قلمه ریشه زایی داشته و امکان کاشت در گلدان بزرگتر را پیدا کند از این رو پیشنهاد می شود برای تسریع در ریشه دهی قلمه، همواره در طی این 30 روز خاک گلدان را مرطوب نگه دارید.

چگونه شفلرا را هرس کنیم؟

شفلرا از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به هرس ندارد مگر آنکه بخواهید گیاه ظاهر متراکم و فشرده خود را حفظ کند که برای انجام این کار می توانید در فصول رشد (بهار و تابستان) شاخه های کناری گیاه را هرس نمایید تا ظاهر آن متراکم و یا فشرده تر به نظر برسد.

در صورتی که در ارتباط به هر یک از موارد نگهداری و پرورش درختچه شفلرا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 10 میانگین امتیازات: 3.7]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy