کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی چیست ؟ (بعلاوه درمان)

0

پرورش و مراقبت از گیاهان و انواع گل آپارتمانی همیشه کاری پر نشاط است و حفظ یک ظاهر سالم و شاداب برای گیاه، امری چالش برانگیز می باشد با این حال چه شما فردی مبتدی باشید و چه باغبانی حرفه ای، همواره یکی از سوالات متداول شما این است که چرا برگ گیاهان آپارتمانی قهوه ای می شود؟

علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی
علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی

خوشبختانه تشخیص و پیدا کردن علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما و گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما آسان بوده و نیاز به انجام کارهای سختی در ارتباط با پرورش گیاه ندارد و باید برای پیشگیری از آن اقدامات مناسبی را انجام داد.

دلایل زیادی برای قهوه ای شدن گیاهان آپارتمانی شما وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به آبیاری و کوددهی نامناسب، تنش محیطی، نور نامناسب و درجه حرارت غیر معقول و همچنین رطوبت محیطی نامناست و هجوم آفات گیاهان خانگی و بیماری گیاهان آپارتمانی اشاره نمود.

البته دلایل طبیعی نیز وجود دارند که سبب قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی می شوند که از جمله آنها می توان به سازگاری گیاه با محیط جدید و همچنین افزایش سن بافت رویشی گیاه (برگ) اشاره نمود.

برای تعیین اینکه، علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی چیست در ابتدا باید مشخص شود که در کدام قسمت گیاه مشکلاتی وجود دارد و سپس با راه حل هایی که در ادامه ی مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد بتوانید به سادگی بر مشکل پیش آمده پیروز شوید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

قهوه ای شدن گیاهان آپارتمانی معمولا چه اشکالی دارد؟

قهوه ای شدن گیاهان آپارتمانی
قهوه ای شدن گیاهان آپارتمانی

شما خواننده گرامی که هم اکنون در حال خواندن این مقاله هستید برای یک دقیقه گیاه آپارتمانی خود را مشاهده نمایید و هم اکنون پرسش من از شما این است که آیا رنگ قهوه ای روی برگ های گیاه شما به شکل خاصی دیده می شود؟

در بیشتر موارد قهوه ای شدن گیاهان آپارتمانی، قسمت خاصی از گیاه آسیب می بیند که همین نقطه ی خاص به شما کمک می کند تا در ارتباط با قهوه ای شدن برگ گیاه سرنخ مناسبی پیدا کنید.

هنگامی که نوک برگ گیاهان آپارتمانی قهوه ای می شود

قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی
قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی

در زمانی که نوک برگ گیاه آپارتمانی شما حالت سوختگی پیدا می کند قسمت مذکور در گیاه، قهوه ای رنگ و کاغذی به نظر می رسد که هنگام لمس کردن توسط دست خرد شده و از بین می رود.

هم اکنون پرسش اصلی اینجاست که چرا نوک برگ برگ گیاهان آپارتمانی قهوه ای می شود؟

یکی از رایج ترین مسائل نگهداری گیاهان آپارتمانی بزرگ و گیاهان آپارتمانی کوچک، همین قهوه ای شدن و یا سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی است که علت این موضوع از آبیاری نامناسب و عدم کوددهی صحیح نشات می گیرد.

چگونه آبیاری نامناسب سبب قهوه ای شدن و یا سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی می شود؟

در حالت نرمال آب آبیاری گیاهان آپارتمانی از خاک گیاه آپارتمانی به ریشه ها منتقل شده و سپس از طریق آوندهای گیاه به سمت بالا منتقل می شود که در این انتقال آب به برگها رسیده و در نهایت آب مذکور در فتوسنتز گیاه استفاده شده و در تبخیر و تعرق گیاه از بین می رود.

اگر آب کافی در خاک گلدان گیاه آپارتمانی شما وجود نداشته باشد و یا عاملی که روند تولید آب را در گیاه آپارتمانی شما متوقف کند، آنگاه نوک برگ گیاهان آپارتمانی دچار سوختگی و یا قهوه ای شدن می شود، زیرا نوک برگ ها آخرین قسمتی از گیاه است که آب را مصرف می کند.

هنگامی که لکه های قهوه ای جای مشخصی ندارند

بارها مشاهده شده است که قهوه ای شدن گیاهان آپارتمانی به شکل نقاط کاملا تصادفی در سرتاسر برگ رخ می دهد که گاهی این لکه های قهوه ای به شکل دایره بوده که با گذشت زمان این دایره ها بزرگتر می شوند.

لازم است اشاره کنم که همیشه قرار نیست شکل این لکه های قهوه ای به شکل دایره باشد و گاهی نیز مشاهده شده است که ظاهر این لکه های قهوه ای به اشکال دیگر و نامشخص روی برگ گیاهان آپارتمانی ظاهر می گردد بنابراین در صورتی که این لکه ها درمان نشوند، قهوه ای شدن برک گیاهان آپارتمانی بیشتر شده و کل برگ گیاه قهوه ای می شود که در نهایت گیاه شما از بین خواهد رفت.

چرا این نقاط قهوه ای سرتاسر برگ را فرا می گیرد؟

علت آنکه روی برگ گیاه آپارتمانی شما لکه های قهوه ای و یا سوخته به اشکال مختلف ظاهر می شود معمولا علت آن، هجوم بیماری های قارچی و باکتریایی به گیاه و همچنین ایجاد آسیب و آلودگی توسط حشرات می باشد.

علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی در این حالت آن است که حشرات و یا عوامل بیماری به نقطه ای از برگ گیاه آپارتمانی با نور کم شما حمله کرده و باعث از بین رفتن و قهوه ای شدن قسمت مذکور می شوند.

چرا برگ گیاه آپارتمانی به طور کامل قهوه ای می شود؟

در برخی مواقع در ابتدا لکه های زرد رنگی روی برگ گیاه آپارتمانی مشاهده می شود و در صورتی که این زردی برگ گیاهان آپارتمانی درمان نشود، کل برگ گیاه قهوه ای شده و در نهایت خشک می شود.

در این حالت ابتدا برگ های پایینی گیاه دچار آسیب دیدگی شده (برگ های پیرتر) و سپس دیگر برگ های گیاه آپارتمانی شما آسیب دیده خواهند شد.

آیا این حالت از قهوه ای شدن برگ می تواند علت طبیعی داشته باشد؟

در صورتی که تنها برگ های پایینی گیاه به طور کامل قهوه ای شوند و این موضوع به دیگر برگ ها سرایت نکند، می توان گفت این امر کاملا طبیعی بوده و مربوط به پیر شدن برگ های پایینی گیاه می باشد و در حالتی غیر از آنچه که اشاره شد رخ دهد، می بایست برای درمان گیاه کاری انجام داد.

چرا برگ های پیرتر به طور کامل قهوه ای می شوند؟

علت این موضوع آن است که هورمون های گیاهی مانند زمان جوانی برگ انجام وظیفه نکرده و سبب قهوه ای شدن برگ گیاه می شوند تا انرژی بیشتر، صرف برگ های جوان گیاه شود.

چه عواملی سبب قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی می شوند؟

قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی
قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی

قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی به دلایل مختلفی بر روی گیاه آپارتمانی شما ایجاد می شود که برخی از آنها بر اساس مراقبت هایی هست که از گیاه آپارتمانی خود می کنید و برخی دیگر به علت شرایط محیطی و همچنین آفات و بیماری ها.

مراقبت نادرست از گیاه آپارتمانی چگونه سبب قهوه ای شدن برگ گیاه می شود؟

عدم مراقبت صحیح از گیاه از رایج ترین دلایل و علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی می باشد.

آبیاری

سوختگی برگ ناشی از آبیاری نامناسب
سوختگی برگ ناشی از آبیاری نامناسب

آب از جنبه های حیاتی برای رشد سالم گیاه آپارتمانی شما است زیرا آب در فتوسنتز و انتقال مواد غذایی در گیاه نقش به سزایی دارد در نتیجه می بایست آبیاری گیاهان آپارتمانی به شکل صحیحی انجام شود زیرا هم آبیاری بیش از حد و هم آبیاری کم، سبب ایجاد مشکلاتی اساسی در گیاه می شوند.

آبیاری کمتر از حد نرمال

در بسیاری از موارد علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی ناشی از آبیاری کم تر از حد نرمال می باشد زیرا همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد آب به طور مداوم در گیاه در حال جریان و چرخش است و در صورتی که آب کافی در اختیار ریشه ی گیاه قرار نگیرد، قبل از آنکه آب موجود به نوک برگها برسد تمام شده و سبب قهوه ای شدن و یا سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی می شود.

آبیاری بیش از حد نرمال

همانطور که آبیاری کم برای گیاه آپارتمانی شما مشکل ساز است آبیاری بیش از حد نرمال نیز به گیاه شما آسیب می رساند.

هنگامی که گیاه بیش از حد آبیاری شود تمام منافذ خاک بسته شده و اکسیژن به خوبی به ریشه ی گیاه منتقل نمی شود که در این مرحله اصطلاحا می گوییم ریشه ی گیاه غرق شده که همین امر سبب قهوه ای شدن گیاه آپارتمانی شما می شود.

آبیاری بیش از حد همچنین با پوسیده کردن ریشه ی گیاه آپارتمانی، باعث به وجود آمدن عفونت های بیماری شده که از سویی دیگر می تواند به قهوه ای شدن برگ گیاه دامن بزند.

چگونه مشکلات پیش آمده از آبیاری گیاه آپارتمانی را درمان کنیم؟

نکته ی اصلی در رفع مشکلات آبیاری گیاه و جلوگیری از قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی در آینده این است بدانیم که آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی مان چقدر بوده و برای آنها یک برنامه منظم آبیاری تعریف کنیم.

برخی از گیاهان آپارتمانی خاکی همیشه مرطوب را دوست دارند (نه غرقاب) و برخی دیگر تمایل دارند زمانی که خاک آنها 90 درصد خشک شده است (مثل آبیاری کاکتوس)، آبیاری آنها انجام شود.

با استفاده از انگشت دست رطوبت سطح خاک گلدان را بررسی کنید و در صورتی که احساس کردید 7 سانتی متری بالای مخلوط خاک گلدان خشک شده است، گیاه را آبیاری نمایید.

آبیاری باید به این صورت انجام شود که خاک کاملا مرطوب شده و آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

کوددهی نامناسب

کوددهی نامناسب گیاه آپارتمانی
کوددهی نامناسب گیاه آپارتمانی

تمامی گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا و گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی نیاز به تغذیه داشته تا به رشد حداکثری خود ترغیب شوند در نتیجه وجود عناصر در حالتی که کم یا زیاد برای گیاه آپارتمانی شما فراهم باشد، گیاه دچار آسیب دیدگی بسیار شدیدی می شود.

زمانی که مخلوط خاک گلدان گیاه آپارتمانی شما خاک باغچه یا خاکبرگ باشد، با آبیاری گیاه عناصر غذایی شسته شده و به مرور زمان عناصر کمتر از حد نرمال در اختیار گیاه قرار می گیرند، در نتیجه همانند آبیاری مناسب می بایست گیاه آپارتمانی خود را به شکل صحیحی تغذیه نمایید.

زمانی که کوددهی یا کود گیاه آپارتمانی شما کم باشد گیاه مجبور است توسط هورمون ها برگ های خود را دچار ریزش کرده تا تمامی عناصر به سمت برگهای جوان هدایت شوند و این تنها عاملی است که گیاه سعی می کند تا ظاهر گیاه دچار مشکل نشود که همین امر علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی شما می باشد.

از سویی دیگر کوددهی زیاد در کنار آبیاری بیش از حد، از دیگر دلایل قهوه ای شدن گیاهان آپارتمانی و همچنین زردی برگ گیاهان آپارتمانی می باشد.

کودهای شیمیایی حاوی نمک هایی هستند که ممکن است با گذشت زمان در خاک جمع شده و مانع از رشد ریشه و جذب بهتر آب توسط ریشه شوند.

اگر بخواهم به صورت کلی خدمت شما عزیزان عرض کنم باید بگویم که کوددهی زیاد سبب قهوه ای شدن و یا سوختگی نوک برگ گیاهان آپارتمانی شما می شود.

چگونه مشکلات کوددهی نامناسب گیاه آپارتمانی خود را برطرف کنیم ؟

همان طور که در مقالات قهوه ای شدن برگ شفلرا و قهوه ای شدن برگ سانسوریا اشاره شد بهترین راه حل برای این مشکل و جلوگیری از قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی آن است که از کود مناسب برای تغذیه ی گیاه خود استفاده کنیم و دوز مصرفی را بر اساس آنچه که خود تولید کننده پیشنهاد کرده است مصرف کنیم.

بیشتر از آنچه که تولید کننده پیشنهاد می کند نیاز به مصرف کود نیست و همواره در کوددهی گیاهان آپارتمانی و جلوگیری از علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی می بایست به این نکته توجه داشته باشیم که رشد گیاهان آپارتمانی در فصل سرما کاهش پیدا کرده و می بایست از کود کمتری نسبت به فصل تابستان برای تغذیه ی گیاه خود استفاده کنیم.

اگر هم اکنون احساس می کنید از کود زیادی برای تغذیه ی گیاه آپارتمانی خود استفاده کرده اید و در حال حاضر نمک های اضافه را در سطح خاک گلدان مشاهده می کنید می بایست گیاه آپارتمانی خود را از گلدان خارج کرده و مخلوط خاک گلدان را در سینک ظرفشویی و یا یک بستر مناسب شستشو دهید تا از میزان نمک های آن کاسته شود.

لازم به ذکر است برای شستشوی خاک گلدان بهتر است از آب مقطر جهت شستشوی خاک گلدان استفاده نمایید.

شرایط محیطی نامناسب دیگر علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی

شرایط محیطی نامناسب دیگر علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی
شرایط محیطی نامناسب دیگر علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی

شرایط داخل خانه متفاوت تر از شرایط است که گیاه آپارتمانی شما در طبیعت با آن وفق پیدا کرده است در نتیجه می توان گفت شرایط بد محیطی از دیگر دلایل قهوه ای شدن گیاه به شمار می رود.

نور نامناسب

گیاهان آپارتمانی هر کدام به یک طیف نوری مختلف نیاز دارند، برخی از گیاهان آپارتمانی نیاز به نور کامل خورشید داشته و برخی دیگر نیاز به نور غیر مستقیم خورشید دارند در نتیجه اگر گیاهان آپارتمانی که به نور کم نیاز دارند (مثل انواع بن سای و شرایط کاشت پرتقال در گلدان) را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهیم، برگ های آنها قهوه ای شده و حالت سوختگی پیدا می کند.

چگونه مشکلات نوری گیاه آپارتمانی خود را برطرف کنیم؟

برای مشخص شدن نیاز نوری گیاه آپارتمانی خود می توانید در انتهای همین مقاله سوال خود را در این ارتباط برای گیاه آپارتمانی خود مطرح کرده تا در اسرع وقت به پرسش شما پاسخ داده شود.

در صورتی که احساس می کنید گیاه آپارتمانی شما نور مناسبی ندارد تنها کافیست گیاه را به محلی پرنور و یا اگر نور آن زیاد است به محلی کم نور منتقل نمایید و سپس واکنش گیاه آپارتمانی را بررسی کنید تا اگر گیاه شما از این مشکل رنج می برد، علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی برای شما به طور کامل مشخص شود.

دما یا درجه حرارت مناسب گیاهان آپارتمانی

درجه حرارت مناسب گیاهان آپارتمانی حدودا برابر با دمای داخل خانه است یعنی در حدود 21 الی 25 درجه ی سانتی گراد، در نتیجه گیاه آپارتمانی شما در این حالت بسیار خوشحال خواهد بود و از طرفی ایجاد نوسانات دمایی برای گیاه که به یکباره اتفاق می افتد، سبب قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی شما می شود.

چگونه مشکلات دمایی گیاه آپارتمانی خود را برطرف کنیم؟

در ارتباط با پرسش مطرح شده می توان گفت که می بایست اطمینان حاصل شود که گیاه آپارتمانی در معرض منافذ ورودی هوا و یا وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار ندارد و همواره گیاه به درجه حرارت مناسبی دسترسی دارد زیرا در صورت قرار گرفتن گیاه در معرض موارد گفته شده، گیاه آپارتمانی شما در معرض نوسانات دمایی شدیدی قرار می گیرد.

رطوبت محیطی دیگر دلیل قهوه ای شدن گیاهان آپارتمانی

رطوبت داخل خانه به طور طبیعی کمتر از آنچه که گیاه آپارتمانی شما به آن نیاز دارند می باشد و این حالت در زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که فصل سرما از راه رسیده و هوای داخل خانه به علت سیستم های گرمایشی بیشتر خشک می شود که در نتیجه این حالت با کاهش رطوبت نوک برگ گیاهان آپارتمانی قهوه ای شده و گیاه آسیب جدی می بیند.

چگونه مشکلات رطوبتی گیاه آپارتمانی خود را برطرف کنیم؟

راه حل این موضوع برای جلوگیری از قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی بسیار ساده است. از طریق غبارپاشی گیاه البته در صورتی که تهویه مناسب در اطراف گیاه وجود داشته باشد می توانید رطوبت مناسب را برای گیاه آپارتمانی خود فراهم کنید.

از طریق سینی زیر گلدانی نیز می توان با تجمع آب آبیاری، رطوبت محیطی اطراف گیاه را افزایش داد که البته باید بر روی سطح سینی زیر گلدانی، مقدار سنگریزه وجود داشته باشد.

از روش های دیگر تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی می توان به قرار دادن چندین گیاه آپارتمانی در کنار هم اشاره نمود که با تبخیر آب و تبخیر و تعرق هر گیاه، رطوبت محیطی مناسب برای گیاه دیگری تامین شود.

آفات و بیماری ها از دیگر علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی

همان طور که در مقاله قهوه ای شدن برگ پتوس اشاره شد آفات و بیماری ها نیز در کنار تمامی عوامل اشاره شده، از دیگر علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی می باشند که می توانند یا به صورت موضعی و یا به صورت عمیق تر سبب آسیب به گیاه آپارتمانی شما شوند.

حشرات مانند کنه و شته ها با اتصال به برگ گیاهان آپارتمانی از آب و قند موجود در برگ گیاه تغذیه می کنند که این سبب قهوه ای شدن گیاهان آپارتمانی در محلی که حشرات تغذیه می کنند، می شود.

از سویی دیگر عفونت های قارچی می توانند دلیل دیگری بر قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی شما شوند به این شکل که این عفونت های قارچی با حمله به یک نقطه ی موضعی در برگ، باعث مرگ سلول های گیاهی شده و سبب قهوه ای شدن آن می شوند.

از طرفی دیگر برخی از عفونت ها وجود دارند که در صورت آبیاری بیش از حد به ریشه ی گیاه آپارتمانی شما حمله کرده و سبب پوسیدگی آن می شوند و چون ریشه ی گیاه پوسیده می شود، جذب آب و عناصر غذایی دچار مشکل شده و با تکثیر هر چه بیشتر این عفونت، قهوه ای شدن گیاهان آپارتمانی بیشتر می شود.

چگونه بر مشکلات آفات و عفونت های گیاهان آپارتمانی پیروز شویم؟

مهمترین راه پیشگیری از آسیب حشرات به گیاه آپارتمانی، بررسی مداوم بافت رویشی گیاه است تا از عدم آلودگی و حضور آنها اطمینان حاصل شود.

در صورتی که حشرات را بر روی گیاه آپارتمانی مشاهده کنید، روش های بسیاری جهت جلوگیری از علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به برداشت حشرات توسط دست و یا استفاده از صابون های حشره کش اشاره داشت.

از سویی دیگر با هجوم عفونت های باکتریایی و قارچی می بایست با تشخیص سریع از قارچکش ها و باکتری کش های مناسب با رعایت دوز مناسب استفاده نمود و راه حل سریع در ارتباط با این موضوع، هرس بافت های آلوده به این نوع عفونت هاست.

دلیل قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی به صورت طبیعی چیست؟

در انتهای مقاله به عواملی که سبب می شوند تا برگ های گیاه آپارتمانی شما به صورت طبیعی قهوه ای شوند، اشاره می کنم.

سازگاری گیاه آپارتمانی

از دیگر علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی شما، انتقال گیاه به مکانی جدید در خانه است که این امر سبب ایجاد شوک در گیاه شده و می تواند سبب قهوه ای شدن برگ های آن شود.

دلیل دوم که برگ های گیاه به طور طبیعی قهوه ای می شود آن است که با رشد و به بلوغ رسیدن گیاه، برگ های پیر کاملا قهوه ای شده و سپس می ریزند.

دلیل این اتفاق آن بوده که گیاه تمایل دارد که ساقه ی خود را رشد و توسعه دهد بنابراین برگهای پایینی و پیرتر گیاه قهوه ای شده و دچار ریزش می شوند تا انرژی صرف تولید برگ های جدید و جوان شود.

چگونه مشکلات طبیعی پیری گیاه آپارتمانی خود را برطرف کنیم؟

برخلاف سایر عوامل اشاره شده موضوع مطرح شده راه حلی نداشته و می بایست اجازه داد تا گیاه روند طبیعی خود را طی کند. گاهی این روند که البته در برگ های پیرتر می باشد ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

چگونه برگ های قهوه ای گیاه آپارتمانی خود را هرس کنیم؟

بسته به میزان قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی می توانید یا کل برگ را توسط لوازم باغبانی هرس کنید و یا تنها نوک های قهوه ای آن را جدا کنید.

در صورتی که تصمیم بر آن است که کل برگ هرس شود می بایست محل برش نقطه ای باشد که در آن برگ به ساقه اصلی متصل شده است.

برای برش دادن نوک های قهوه ای و سوخته ی برگ گیاهان آپارتمانی بهتر است از یک قیچی استفاده کنید و نوک برگ را برش دهید.

لازم به ذکر است در هرس گیاهان آپارتمانی می بایست حالت برش ها، زاویه دار باشد.

در صورتی که در مورد تمامی عوامل موثر بر قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی سوالی دارید حتما آن را با در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 11 میانگین امتیازات: 4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy