کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت قهوه ای شدن برگ سانسوریا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

8

قهوه ای شدن برگ سانسوریا دلایل متفاوتی دارد که رایج ترین آنها به شرح زیر است:

  • آبیاری اشتباه و غیر اصولی سانسوریا.
  • استفاده از آب کلردار برای آبیاری گیاه.
  • وجود نور مسقیم خورشید در محل نگهداری گیاه.
  • سرد بودن درجه حرارت محیط زندگانی سانسوریا.
  • کوددهی بیش از حد و غیر اصولی.
  • رطوبت محیطی بسیار کم.
  • هجوم آفات به گیاه سانسوریا.

زمانی که شرایط نگهداری سانسوریا مناسب نباشد، گیاه نارضایتی خود را به اشکال مختلفی به ما نشان می دهد که یکی از آنها قهوه ای شدن برگهایش می باشد.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، تمامی دلایل و یا علت قهوه ای شدن برگ سانسوریا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید سانسوریا خود را درمان کرده و در آینده از بروز اتفاق های ناگوار برای گیاه محبوب خود پیشگیری کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی اولین علت قهوه ای شدن برگ سانسوریا

علت قهوه ای شدن برگ سانسوریا
علت قهوه ای شدن برگ سانسوریا

آبیاری صحیح رل مهمی در حفظ سلامتی گیاه سانسوریا دارد به طوری که گیاه مذکور تمایل داشته پس از خشک شدن خاک گلدان آبیاری اش انجام شود با این حال اگر آبیاری گیاه در زمان نامناسب انجام شود، شما شاهد قهوه ای شدن نوک برگ سانسوریا خود خواهید بود.

آبیاری غیر اصولی به دو طریق به گیاه شما آسیب وارد می کند که در ادامه هر یک را به صورت جداگانه بررسی می کنیم.

  • آبیاری کم

گیاه سانسوریا به خوبی توانایی ذخیره کردن آب را دارد با این حال اگر میزان آبیاری گیاه کمتر از آستانه تحمل اش باشد، نوک برگها تغییر رنگ داده و قهوه ای می شوند زیرا نوک برگها آخرین نقطه ای است که آب و مواد غذایی به آن ورود پیدا می کند.

  • آبیاری زیاد

همان طور که در مقاله رشد سریع سانسوریا اشاره شد اگر میزان آبیاری سانسوریا زیاد باشد، محیط خاک مملو از رطوبت شده و اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه کاهش می یابد که به واسطه همین اتفاق بستر مناسب برای هجوم قارچ های عفونی فراهم شده و ریشه ها آسیب می بینند.

با پوسیده شدن ریشه ها، جذب آب و مواد غذایی مختل شده و گیاه عملکرد مناسب خود را نخواهد داشت.

بنابر آنچه گفته شد توصیه بنده آن است که قبل از آبیاری گیاه، رطوبت لایه پایینی خاک را از طریق منافذ زهکشی گلدان بررسی کنید و در صورتی که اطمینان پیدا کردید خاک گلدان در پایین خشک است، می توانید با خیالی آسوده گیاه خود را آبیاری کنید.

استفاده از آب کلردار برای آبیاری گیاه

قهوه ای شدن برگ سانسوریا

برخی از گیاهان آپارتمانی نسبت به کیفیت آب آبیاری خود حساس نیستند اما برخی دیگر نظیر سانسوریا به شدت نسبت به کیفیت آب مصرفی حساس بوده و در صورت املاح دار بودن آن به سرعت واکنش نشان می دهند.

بنابراین برای جلوگیری از قهوه ای شدن برگ سانسوریا یا سوختگی برگ سانسوریا پیشنهاد می شود اگر آب مصرفی دارای املاح است، 24 ساعت قبل از آبیاری میزان آب موجود را درون ظرفی ریخته و آن را در فضای آزاد قرار دهید تا از املاح مضر آن (مخصوصل کلر) کاسته شود.

وجود نور مستقیم خورشید در محل نگهداری گیاه

سانسوریا تنها در حالتی توانایی تحمل نور مستقیم خورشید و گرما را دارد که فقط در این شرایط زندگی کرده باشد بنابراین با توجه به این موضوع که سانسوریا قبل از خرید و انتقالش به خانه در محیط های گلخانه ای رشد کرده و هم اکنون با شرایط منزل شما سازگاری پیدا کرده است در نتیجه می بایست نور محل نگهداری گیاه نور غیر مستقیم باشد.

بنابر آنچه که گفته شد نور زیاد محل نگهداری دیگر علت قهوه ای شدن برگهای سانسوریا می باشد بنابراین شما باید گیاه را با فاصله یک متری از پنجره قرار داده و نور خورشید را توسط پرده های شفاف برای گیاه خود فیلتر کنید (نور نامناسب از شایع ترین دلایل و یا علت رشد نکردن سانسوریا می باشد).

سرد بودن درجه حرارت محیط زندگانی سانسوریا

از دیگر دلایل و یا علت قهوه ای شدن نوک برگ سانسوریا می توان به سرد بودن محیط زندگانی گیاه اشاره نمود به طوری که اگر دمای محیطی کمتر از 10 درجه سانتی گراد شود، سانسوریا دچار استرس شده و به زودی علائم آن را با قهوه ای کردن نوک برگهایش به اطلاع شما می رساند.

دمای خانه همواره برای نگهداری سانسوریا مناسب است اما آنچه که باعث تغییر رنگ برگ های گیاه می شود، تغییرات به یک باره دما است از این رو پیشنهاد می شود هرگز از گیاه خود در معرض سیستم های سرمایشی و درب هایی که مدام در فصل زمستان باز و بسته می شوند، نگهداری نکنید.

از سویی دیگر اگر از سانسوریا خود در فصول پاییز و زمستان در فضای باز نگهداری می کنید برای پیشگیری از تنش های مختلف بهتر است گیاه خود را به منزل انتقال داده و شرایط ایده آل محیطی را برای آن فراهم کنید.

کوددهی غیر اصولی دیگر دلیل قهوه ای شدن برگ سانسوریا

دلیل قهوه ای شدن برگ سانسوریا
دلیل قهوه ای شدن برگ سانسوریا

سانسوریا از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به کوددهی ندارد و اگر گیاه را بیش از حد تغذیه کنید، محیط خاک گلدان سمی شده و ریشه های گیاه آسیب جدی می بینند.

با آسیب دیدگی ریشه ها اولین علائم خسارت در سانسوریا نمایان شده و نوک برگهای گیاه قهوه ای رنگ می شود.

برای جلوگیری از قهوه ای شدن نوک برگ سانسوریا توصیه می شود گیاه را ماهانه یکبار با کودهای کامل و متعادل تغذیه کنید به طوری که در هر نوبت کوددهی گیاه، دوز مصرفی بیش از 20 سی سی یا گرم نشود.

در صورتی که اطمینان دارید دلیل قهوه ای شدن برگ سانسوریا شما به خاطر کوددهی زیاد است توصیه می شود چندین مرتبه خاک گلدان را با آب ولرم شستتشو دهید تا از میزان رسوبات نمک خاک کاسته شود.

اگر می خواهید مانع پیر شدن گیاه خود شوید و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود مخصوص سانسوریا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن، یک عدد کود مخصوص و یک عدد هورمون افزایش پاجوش وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه گیاه خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

رطوبت محیطی کم

هنگامی که هوای داخل خانه بسیار خشک باشد (مخصوصا در فصل سرما به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی)، این موضوع باعث از دست رفتن بیش از حد رطوبت در برگ ها می شود که دقیقا به واسطه همین اتفاق برگ ها تغییر رنگ داده و قهوه ای می شوند.

سانسوریا از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به رطوبت محیطی بالا ندارد اما اگر میزان رطوبت کمتر از 40 درصد شود، استرس ناشی از این موضوع به برگ های گیاه آسیب می رساند.

برای جلوگیری از زرد شدن برگ سانسوریا و قهوه ای شدن نوک برگ سانسوریا پیشنهاد می شود همواره ظرف آبی را در کنار گلدان گیاه قرار دهید تا با تبخیر آب رطوبت اطراف گیاه محبوب شما افزایش پیدا کند.

هجوم آفات به گیاه آپارتمانی سانسوریا

از دیگر علت قهوه ای شدن برگ سانسوریا می توان به هجوم آفات گیاهان خانگی به گیاه اشاره نمود به طوری که آفات خود را به برگ های گیاه متصل کرده و از آب و مواد غذایی درون آنها تغذیه می کنند.

با کاهش آب و مواد غذایی دیگر رطوبت لازم به نوک برگهای گیاه نمی رسد و گیاه شما در پاسخ به این استرس، نوک برگهای خود را قهوه ای می کند زیرا همان طور که اشاره شد نوک برگها آخرین نقطه ای است که آب و مواد غذایی به آن وارد می شود.

قهوه ای شدن نوک برگ سانسوریا تنها خسارت هجوم آفات نیست بلکه موارد دیگری نظیر لوله شدن برگ سانسوریا و همچنین ترک خوردن برگ سانسوریا نیز از جمله خسارت آفات به گیاه شما هستند.

در صورتی که روی برگهای گیاه لکه های آلوده (عسلک مانند) را مشاهده می کنید، در نظر داشته باشید که گیاه شما مورد هجوم آفات قرار گرفته است از این رو شما می بایست توسط صابون های حشره کش اقدام به حذف آفات نمایید.

کلام آخر

همان طور که اشاره شد تغییر رنگ برگهای گیاه ارتباط مستقیم با نحوه نگهداری شما از گیاه تان دارد از این رو پیشنهاد می شود همواره شرایط ایده آل برای رشد مناسب سانسوریا وجود داشته باشد (مخصوصا آبیاری، دما و نور) تا گیاه دچار استرس و علائم بیماری نشده و برای مدت زمان طولانی تری مهمان خانه شما باشد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل قهوه ای شدن برگ سانسوریا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 35 میانگین امتیازات: 3.9]
۸ نظرات
  1. Reza می گوید

    سلام من گیاه سانسوریا رو ۳ ماهی میشه خریدم ولی وسط برگاش خشکی میزنن. آبیاریشم هر دوهفته ی بار آب میدم. و از طرفی هم بعضی وقتا دستامو به برگاش میمالم برای اینکه برگاش تمیز کنم. میشه راهنمایمم کنید دلیل این خشک شدنا چی هست؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری سانسوریا را کاملا بفرمایید.

  2. محمد فدایی می گوید

    عرض سلام و ادب
    سوالی داشتم لطف میکنید اگر پاسخ دهید
    ٢-٣ برگ سانسوریای ابلق بنده شروع به زرد شدن کرده بود که با بررسی متوجه شدم ریشه دچار گندیدگی شده و فورا کل ریشه فاسد را تا حد لازم با چاقوی تیز بریدم و برگها را به صورت قلمه داخل خاک زدم(طول برگها حدود ٨٠-٩٠ سانت میباشد)آیا همین اقدامات برای ریشه زدن برگها کافیست یا اقدام دیگری هم لازم است؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت بخیر
      خاکی برای تکثیر گیاه استفاده کردید چی هست دوست عزیز؟

      1. محمد فدایی می گوید

        خاک سبک فکر کنم ترکیبی از خاکبرگ و کوکوپیت و پرلیت

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          مشکلی نیست کیفیت خاک هم مناسبه و طی چند هفته آینده برگ ها ریشه دار خواهند شد.

  3. محمد فدایی می گوید

    بابت پاسخگویی از شما بسیار سپاسگزارم فقط نحوه ی مرطوب کردن خاک باید به چه صورت باشه تا به برگها آسیب وارد نشه(دچار گندیدگی نشود)؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز.
      اگر گلدان کوچک هست یعنی ارتفاع کمی داره، هر زمان که ۳ تا ۴ سانتی متری سطح خاک خشک شد آبیاری کنید تا جایی که آب از انتهای گلدان خارج بشه.
      دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک رو بررسی کنید و در صورت نیاز آبیاری رو انجام بدید.
      اگر آب مصرفی آهک دار هست، ۲۴ ساعت قبل از آبیاری اون رو تو فضای باز بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy