کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی چیست ؟ (بعلاوه آموزش درمان)

0

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما و گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما، یکی از مشکلات رایج در پرورش اینگونه گیاهان در داخل خانه می باشد با این حال تشخیص دقیق زرد شدن برگ گیاهان امری دشوار بوده که به همین خاطر در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به 10 علت زردی برگ گیاهان می پردازیم تا بتوانید به آسانی علت مشکل پیش آمده را پیدا کرده و هرچه سریع تر به رفع آن اقدام نمایید.

علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی می تواند به دلیل بروز مشکلاتی در زمینه ی آبیاری گیاهان آپارتمانی، نور، دما، رطوبت، کود و در نهایت آفات و بیماری ها، ایجاد شود. از سویی دیگر با افزایش سن گیاهان آپارتمانی، برگ های پیرتر گیاه زرد شده و جای خود را به برگ های جوان می دهند که این یک موضوع طبیعی بوده و نباید با دیگر عوامل موثر در زردی برگ گیاه اشتباه گرفته شود.

در نتیجه می توان گفت تشخیص و درمان زردی برگ گیاهان در این مرحله از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

دلیل زرد شدن برگ گیاهان

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی
زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی همیشه اتفاقی دلسرد کننده می باشد و همه ی ما از دیدن آن ناراحت می شویم و گاهی اوقات پیش می آید که علت این موضوع به طور دقیق مشخص نبوده و ممکن است ناامید کننده باشد که ببینید گیاه آپارتمانی شما دچار چنین علائمی شده است.

با این حال بسیاری از نا امیدی ها، ناشی از نداستن علت این اتفاقات می باشد. خوشبختانه، با بررسی دقیق زرد شدن برگ گیاهان و ارزیابی سایر جنبه های مراقبت و پرورش گیاه می توان به علت این موضوع دست یافت و برای حل آن در این زمینه کاری انجام داد.

اگرچه همه ی علت های زردی برگ گیاهان آپارتمانی بزرگ و گیاهان آپارتمانی کوچک طبیعی نیست اما اغلب آنها بیانگر آن هستند که گیاه آپارتمانی شما دچار یک تنش و استرس محیطی شده است و همین امر ممکن است تمامی برگ های گیاه را تحت تاثیر قرار داده و یا تنها حتی ممکن است که یک ناحیه و یا بخشی از برگ گیاه را تحت شعاع خود قرار دهد.

گاهی اوقات نیز مشاهده شده است که تنها نوک برگها و یا لبه های آنها زرد می شود و در مواقعی دیگر ممکن است لکه های زرد رنگی بر روی برگ گیاه وجود داشته باشد که هر یک از این ناهنجاری ها و علت زردی برگ گیاهان آپارتمانی به شما یک سرنخ مهم در ارتباط با مشخص شدن دلیل اصلی می دهد.

خوبشختانه اگر بتوانید علت را به درستی شناسایی کنید و در راستای درمان زردی برگ گیاهان گام بردارید، گیاهان آپارتمانی با نور کم شما برگ های جدیدی را تولید کرده و به زیبایی سابق خود باز خواهد گشت.

آبیاری زیاد شایع ترین علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

دلیل زرد شدن برگ گیاهان
دلیل زرد شدن برگ گیاهان

آبیاری بیش از حد یکی از رایج ترین عوامل در ایجاد مشکل برای گیاهان آپارتمانی است به همین خاطر در این مقاله نخستین علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی را به آن اختصاص می دهیم.

در صورتی که گیاه آپارتمانی شما از آبیاری بیش از حد رنج ببرد، می توانید نشانه های دیگری نظیر افتادگی و ریزش برگ ها را در گیاه مشاهده نمایید در نتیجه می بایست گیاه را به خوبی بررسی کرده و با تشخیص سریع این مساله، اقدام مناسب جهت رفع آن را انجام دهید.

دلیل آن که برگ گیاهان آپارتمانی به علت آبیاری بیش از حد زرد شده آن است که رطوبت در اطراف ریشه ی گیاه بسیار زیاد می شود اگرچه ریشه ها در درون خاک بوده و اغلب در انتهای مخلوط خاک وجود دارند و این ریشه های نیاز به اکسیژن مداوم داشته که این امر توسط منافذ بین ذرات خاک گلدان، برای ریشه ها فراهم می شود.

هنگامی که گیاه آپارتمانی شما بیش از حد آبیاری شود، آب آبیاری فضاهای موجود را پر کرده و از ورود هوا به جایی که لازم است جلوگیری می کند.

در نتیجه اگر زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی خود را مشاهده کردید و سپس متوجه رطوبت بیش از حد خاک و عدم سلامت ریشه ها شدید (پوسیدگی و بوی بد)، بدانید که علت اصلی، آبیاری بیش از حد شما بوده و هم اکنون علت زردی برگ گیاهان برای شما مشخص شده است درست همانند زردی برگ پتوس و زردی برگ زاموفیلیا.

آبیاری زیاد توسط چه عواملی سبب زرد شدن برگها می شود؟

جالب است بدانید که آبیاری بیش از حد توسط عوامل گوناگونی سبب زرد شدن برگ گیاهان می شود به طوری که این عوامل باعث کاهش قدرت زهشکی خاک شده و میزان گردش اکسیژن را در خاک کاهش می دهند.

در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم.

گلدان هایی که به خوبی آب را تخلیه نمی کنند.

اگر گلدان گیاه و یا انواع گل آپارتمانی شما به تعداد کافی سوراخ زهکشی در انتهای خود نداشته باشد و یا به طور کلی از آن بهره مند نباشد، از تخلیه آب اضافی جلوگیری شده و آب ریشه های گیاه آپارتمانی شما را محاصره می کند و سبب خفگی آنها و در نهایت سبب زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی شما می شود.

بیشتر گیاهان آپارتمانی تمایل دارند که از آب سیراب شوند و این موضوع به شرط آن است که گلدان دارای سوراخ های زهکشی مناسب باشد و 10 الی 15 دقیقه پس از آبیاری، آب اضافی به طور کلی از انتهای گلدان خارج شود.

قدرت زهکشی پایین خاک

تقریبا می توان گفت تمامی گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی و گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا نیاز به خاکی با بافت سبک دارند تا این مخلوط خاک در هوادهی موفق عمل کرده و از آب آبیاری اشباع نشود در نتیجه بهتر است خاک گلدان ترکیبی از کوکوپیت + پرلیت و یا پیت ماس + پرلیت باشد.

مخلوط خاک اگر متراکم باشد به راحتی غرقاب شده که در نتیجه ی این اتفاق، هوادهی به ریشه ها به خوبی انجام نمی شود.

از سویی دیگر تخلیه ضعیف خاک سبب می شود خاک گلدان دیرتر خشک شود و همین موضوع در تشدید علت زردی برگ گیاهان آپارتمانی نیز تاثیر به سزایی دارد.

گلدانی که به لحاظ سایز بسیار بزرگ است

گلدانی که برای گیاه آپارتمانی شما بیش از حد بزرگ باشد سبب شده تا مدت زمان آبیاری بیشتر طول بکشد که در نتیجه ی این امر، ریشه ها برای مدت طولانی تری در خاک مرطوب بوده و این موضوع باعث شده تا زمان بیشتری صرف درمان زردی برگ گیاهان شود.

نوع گیاه آپارتمانی

برخی از گیاهان آپارتمانی نظیر کاکتوس ها برای مقابله با خشکی سازگار شده اند که پاشنه آشیل آنها، استفاده از یک لیوان و یا ظرف بزرگ برای آبیاری است.

از سویی دیگر گیاهانی وجود دارند که باید خاک آنها دائما مرطوب باشد (نه غرقاب) با این حال در ارتباط با موضوع اشاره شده می توان گفت هیچ گیاهی دوست ندارد برای مدت طولانی در خاک بسیار مرطوب رشد و نمو داشته باشد.

بنابراین اگر با زرد شدن برگ گیاهان خود رو به رو شدید پس از بررسی میزان آب آبیاری، دیگر موارد اشاره شده را بررسی نمایید تا علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی در ارتباط با آبیاری بیش از حد به خوبی برای شما مشخص شود که این مساله دقیقا از کدام سو نشات می گیرد.

چگونه گیاهی که از آبیاری زیاد رنج می برد را درمان کنیم؟

رفع اثرات آبیاری بیش از حد به شدت میزان آسیب دیدگی گیاه بستگی دارد اگر زود متوجه مشکل زردی برگ گیاهان خود شدید که در این حالت گیاه از زردی خفیفی رنج می برد باید تنها میزان آبیاری را کاهش داده و بگذارید زمانی که رطوبت خاک 90 درصد خشک شده است گیاه را آبیاری نمایید.

در صورتی که میزان خسارت از آبیاری بیش از حد زیاد باشد می بایست قسمت های آلوده ریشه را هرس کرده تا گیاه به آرامی به شرایط پیشین خود باز گردد.

آبیاری کم چگونه باعث زرد شدن برگها می شود؟

علت زردی برگ گیاهان
علت زردی برگ گیاهان

در کنار آبیاری بیش از حد، آبیاری کم نیز از دیگر علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی به شمار می رود. زمانی که آب کافی در اختیار گیاه آپارتمانی شما نباشد، شاخ و برگ های گیاه زنده نمانده و دچار افتادگی، پیچ خوردگی و ریزش می شوند که این اتفاق به آسانی قابل تشخیص می باشد زیرا در این حالت در درجه ی اول برگ های پایینی گیاه زرد شده و پیچ خوردگی پیدا می کنند و در صورتی که مشکل به شکل اساسی رفع نشود، به زودی شاهد زرد شدن سایر برگ های گیاه خواهیم بود.

برگ های پیر و قدیمی تر گیاه در مقابل کم آبی آسیب پذیر تر هستند و شاید در نوک و یا لبه های این برگ ها لکه هایی قهوه ای رنگ نیز مشاهده شود.

از سویی دیگر در صورتی که آسیب دیدگی شدید نباشد برگ های جوان نیز رشد مناسبی نداشته و کوچکتر خواهند شد.

به طور کلی می توان گفت رشد گیاه در درجه ی اول کند و در نهایت متوقف خواهد شد که در این حالت با بررسی موارد اشاره شده در کنار عدم وجود رطوبت در مخلوط خاک، می بایست اقدام به رفع مشکل نمود.

چگونه آبیاری کم گیاه آپارتمانی خود را برطرف کنیم؟

راه حل این موضوع دشوار نبوده و تنها می بایست کمی بیشتر (به لحاظ دفعات) گیاه خود را آبیاری نمایید و همواره به این موضوع توجه داشته باشید عواملی وجود دارند که در دسترسی ریشه ی گیاه به آب نقش مهمی دارند که این عوامل شامل دما، جریان هوا، رطوبت، سرعت رشد گیاه، فصول سال، اندازه گیاه و گلدان می باشد.

همه ی عوامل اشاره شده می توانند میزان آب در دسترس ریشه را کم یا زیاد کنند.

غالبا تعجب آور است که میزان آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی در طول سال دچار تغییرات بسیار زیادی می شود که به طور مثال می توان گفت گیاهی که در طول فصل زمستان هر دو الی سه هفته یکبار نیاز به آبیاری دارد، در فصل تابستان با افزایش دما و سرعت بیشتر تبخیر آب و همچنین افزایش سرعت رشد گیاه ممکن است همین گیاه، هر چند روز یکبار نیاز به آبیاری داشته باشد.

در نتیجه با برررسی دقیق خاک و ظاهر گیاه می توان به آسانی نیاز آبی گیاه مورد نظر را تشخیص داد.

آیا کیفیت آب می تواند علت زرد شدن برگ گیاهان باشد؟

علت زردی برگ گیاهان آپارتمانی
علت زردی برگ گیاهان آپارتمانی

بله، سومین دلیلی که علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی می باشد، کیفیت بهترین آب گیاهان آپارتمانی است به طوری که برخی از گیاهان آپارتمانی نسبت به نوع و کیفیت آبی که در اختیار آنها قرار می دهید بسیار حساس هستند زیرا آب شیرآلات خانه حاوی کلر و مواد معدنی محلول و حتی فلزات سنگین بوده که همین امر سبب زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی و یا قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی شما می شود.

در نتیجه بهتر است برای آبیاری گیاه آپارتمانی خود از آب معدنی و یا از آبی که 24 ساعت قبل از آبیاری در فضای آزاد بوده و املاح مضر آن تا حدی تبخیر شده است، استفاده نمایید.

رطوبت محیطی پایین و ارتباط آن با تغییر رنگ برگها

درمان زردی برگ گیاهان
درمان زردی برگ گیاهان

بسیاری از گیاهان آپارتمانی، از جنگل های گرمسیری نشات می گیرند و شرایط خانه به لحاظ دما و نور می تواند برای آنها ایده آل باشد با این حال موضوع سطح رطوبتی کمی متفاوت تر بوده و می بایست برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی رطوبت ایده آل محیطی فراهم باشد.

رطوبت محیطی موجود در بسیاری از خانه ها برای گیاهان آپارتمانی تا حدی مناسب است و با فرارسیدن فصل سرما و بستن درب و پنجره خانه و همچنین استفاده از وسایل گرمایشی موجب می شود هوای داخل خانه خشک شود.

برخی از گیاهان آپارتمانی سطح رطوبتی پایین را تحمل می کنند و برگ آنها زرد نمی شود و برخی دیگر مقاوم نبوده و با کاهش سطح رطوبت، نوک و یا لبه ی برگ ها زرد شده که این زردی به سرعت در کل برگ پخش می شود که از جمله گیاهان حساس به رطوبت محیطی می توان به گیاه کاتلیا، گل ارکیده، گل آنتوریوم اشاره نمود.

در نتیجه بهتر است با نصب رطوبت سنج از میزان 40 درصدی رطوبت که حداقل نیاز این گیاهان آپارتمانی است، اطمینان حاصل نمود تا از زرد شدن برگ گیاهان جلوگیری شود.

در حالی که احتمال می دهید گیاه آپارتمانی شما به این علت دارای برگ هایی زرد رنگ شده می بایست برای درمان زردی برگ گیاهان خود از سینی های زیر گلدانی و یا دستگاه های رطوبت ساز خانگی مانند دستگاه بخور استفاده نمایید.

در صورتی که تمایل دارید به روش های دیگر رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید می توانید مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

چگونه نور نامناسب سبب زرد شدن برگ گیاه می شود؟

چگونه نور نامناسب سبب زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی می شود؟
چگونه نور نامناسب سبب زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی می شود؟

هم نور کم و هم نور زیاد می تواند باعث زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی شود و هر دو طیف نوری، از راه های مختلف به گیاه شما آسیب می رسانند.

نور زیاد و یا بیش از حد مستقیم خورشید سبب سوختگی برگ های گیاهان آپارتمانی و افزایش تعرق می شود که در نتیجه گیاه دچار کم آبی شده و از بین خواهد رفت.

از نشانه های نور زیاد می توان در درجه ی اول به تردی لبه ی برگ ها اشاره نمود که در قدم بعدی برگ ها دچار زردی شده و در نهایت حالت سوختگی پیدا می کنند.

از طرفی اگر نور در دسترس گیاه اگر کم باشد برگ این گیاهان سبز تیره تر شده که این موضوع به خاطر تولید بیشتر کلروفیل از سوی گیاه آپارتمانی شما است و در نهایت گیاه دیگر قادر به تولید کلروفیل نبوده و زرد شدن برگ گیاهان از همین مرحله آغاز می شود که در ابتدا برگ های پایینی و پیرتر گیاه دچار آسیب دیدگی خواهند شد.

لازم به ذکر است دلایل اشاره شده برای علت زردی برگ گیاهان در ارتباط با طیف های نوری هرگز نباید با عوامل اشاره شده در آبیاری اشتباه گرفته شود زیرا هر دو تشابه بسیاری داشته و می بایست با دقت بیشتری در جهت رفع مشکل اقدام نمود.

چگونه عدم سازگاری گیاه با شرایط خانه سبب زرد شدن برگ گیاه می شود؟

چگونه عدم سازگاری گیاه با شرایط خانه سبب زرد شدن برگ گیاهان می شود؟
چگونه عدم سازگاری گیاه با شرایط خانه سبب زرد شدن برگ گیاهان می شود؟

هنگامی که پس از خرید گیاه آپارتمانی آن را به محیط خانه منتقل می کنید برای گیاه شرایطی متفاوت تر از آنچه که در گلخانه پرورش یافته است ایجاد می شود.

بنابراین احتمال بسیار پایینی وجود دارد که ما به عنوان خریدار بتوانیم شرایط ایده آل محیطی را در خانه برای گیاه خود همانند گلخانه ایجاد کنیم بنابراین در این حالت به اصلاح می توان گفت گیاه یک دوره ی اقلیمی را پشت سر گذاشته و وارد فاز جدیدی می شود که همین امر سبب زرد شدن برگ گیاهان خواهد شد.

در صورتی که اتفاق اشاره شده رخ داد و شرایط محیطی داخل خانه ی شما تا حد بسیار زیادی برای گیاه مناسب است این موضوع جای نگرانی نداشته و با رشد گیاه پس از چند ماه، گیاه بار دیگر سالم و شاداب به نظر شما خواهد رسید.

نامناسب بودن درجه حرارت محل نگهداری گیاهان

دما و علت زردی برگ گیاهان

دلیل دیگری که علت زردی برگ گیاهان می باشد، افزایش بیش از حد دمای محیطی است.

بیشتر گیاهان آپارتمانی در محدوده دمایی 16 الی 27 درجه ی سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارند بنابراین هنگامی که دمای محیطی بیش از حد افزایش پیدا کند گیاه دچار استرس شده و همین امر علت زردی برگ گیاهان آپارتمانی بوده که به دنبال آن در نهایت برگ های گیاه دچار ریزش خواهند شد مانند زردی برگ انجیری و زردی برگ گندمی.

نوسانات دمایی بسیار بدتر و آسیب زننده تر از تغییرات دمایی تدریجی است زیرا نوسانات دمایی در عرض چند ساعت به گیاه آسیب زده و کمی درمان زردی برگ گیاهان دچار مشکل می شود.

کوددهی نامناسب دیگر علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

استفاده بیش از حد کود شیمیایی در آبیاری گیاه از دیگر علت زردی برگ گیاهان آپارتمانی می باشد.

باید به این نکته توجه داشت که کود برای گیاهان حکم دارو نداشته و تنها وظیفه ی آن، رساندن مواد غذایی ضروری به گیاه است که ممکن است از این عناصر در خاک گلدان به مقدار کمی وجود داشته باشد.

در نتیجه اگر احساس می کنید از کود زیادی برای تغذیه گیاه آپارتمانی خود استفاده کرده اید باید برای درمان زردی برگ گیاهان خود روند کوددهی را برای مدتی متوقف کرده و سپس خاک گلدان را شستشو دهید تا املاح اضافی از بین بروند.

چگونه خاک گیاهان آپارتمانی را از کود اضافی شسشتو دهیم؟

نمک های کود به مرور در خاک گلدان تجمع پیدا می کنند و باعث شوری خاک و همچنین زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی می شوند در نتیجه اگر تنها آبیاری کنید و از کود شیمیایی استفاده نکنید، در این حالت خاک گلدان به شکل مناسبی شستشو داده نمی شود در نتیجه بهتر است گلدان گیاه را در صورت امکان به محلی مناسب انتقال دهید که در آن امکان آبیاری کامل برای گیاه وجود داشته باشد و آب اضافی به مدت یک الی دو دقیقه از سوراخ های زهشکی انتهای گلدان خارج شود تا تجمع نمک های مضر کاهش یافته و خطر زرد شدن برگ گیاهان کاهش یابد.

لازم به ذکر است در این حالت شستشو چون آب زیادی در اختیار گیاه قرار می گیرد لازم است زمان بیشتری را برای آبیاری مجدد گیاه منتظر بمانید.

هجوم آفات و بیماری ها به برگهای گیاهان

آفات گیاهان خانگی و بیماری گیاهان آپارتمانی (عفونت های باکتریایی و قارچی) از دیگر علت زردی برگ گیاهان آپارتمانی می باشند به طوری که حشرات مکنده با ایجاد آلودگی سبب زردی برگها شده که این آلودگی ها از سوی حشرات به آسانی قابل تشخیص می باشد و برای اطمینان خاطر می بایست همواره قسمت های مختلف گیاه بررسی شود (مخصوصا قسمت زیرین برگها) تا از عدم حضور آنها اطمینان حاصل نمود.

از طرفی دیگر عفونت های باکتریایی و قارچی نیز می توانند باعث زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی شوند که غالبا هجوم این عفونت ها به دو طریق انجام می شود:

  • طریق اول هجوم به ریشه ی گیاه آپارتمانی بوده که با پوسیدگی ریشه، سبب پژمردگی و زرد شدن برگ گیاهان می شوند.
  • طریق دوم هجوم به برگ ها گیاه بوده که این برگ ها در صورت هجوم زرد، قهوه ای و یا سیاه می شوند.

در نتیجه ی هجوم آفات و بیماری ها به گیاهان آپارتمانی می بایست برای درمان زردی برگ گیاهان با تشخیص سریع اقدام مناسب را انجام داد.

کلام آخر

اگر مشاهده می کنید که برگ های پایینی و قدیمی تر گیاه آپارتمانی شما یکی یکی زرد شده و دچار ریزش می شوند، این اتفاق نشانه پیر شدن برگ های گیاه بوده و تا زمانی که دیگر برگ های گیاه (برگ های بالایی) شاداب و سالم هستند، جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید برگ های پیر را از گیاه هرس کرده و یا اجازه دهید که برگ ها به طور طبیعی، خود دچار ریزش شوند.

برای حفظ سلامتی گیاه بهتر است چه در صورت هرس و چه در صورت ریزش طبیعی، برگ های پیر و زرد گیاه از محیط گلدان خارج شوند.

در صورتی که در مورد هر یک از عوامل موثر اشاره شده و یا درمان زردی برگ گیاهان آپارتمانی خود سوالی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 6 میانگین امتیازات: 2.3]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy