کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

معرفی 10 گونه از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا + تصویر

0

بر اساس مطالعات علمی، بسیاری از دانشمندان بر این باور هستند که برخی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا اعم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما و گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما با سم زدایی هوای داخل خانه سبب بالا رفتن راندمان کیفی هوای داخل آپارتمان می شوند.

وجود این گیاهان نه تنها در خانه سبب تقویت روحیه ی شما می شود بلکه از طرفی وجود آنها سبب شده هوای تمیزتری با اکسیژن بیشتر، در دسترس دستگاه تنفسی بدن شما باشد.

بر اساس مطالعات سازمان ناسا، تعدادی از این گیاهان می توانند سموم هوا، گرد و غبار، میکروب هایی که در انواع محصولات خانگی وجود دارند را سم زدایی کنند.

به طور کلی می توان گفت گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا می بایست در محیطی پرنور، خاک همواره مرطوب و نه به حالت غرقاب با قدرت زهشکی بالا و همچنین با کود گیاهان آپارتمانی نگهداری شوند.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به معرفی 10 نوع از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا می پردازیم که بتوانید با نگهداری سال های متمادی از آنها در خانه ی خود، همواره هوای مناسبی جهت تنفس در خانه داشته باشید، تا پایان همراه ما باشید.

گل ژربرا جامزونی

گل ژربرا جامزونی
گل ژربرا جامزونی

گل ژربرا جامزونی از اولین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا می باشد که نه تنها با وجود خود زیبایی بسیار زیادی را به خانه می بخشد بلکه دارای واریته های متفاوتی می باشد که طیف رنگهای آنها از قرمز تا زرد، صورتی، نارنجی متغیر است.

گل ژربرا از انواع گل آپارتمانی، یک تصفیه کننده واقعی هوا می باشد به طوری که می تواند سمومی نظیر فرمالدهید (فرمالدئید)، تری کلرو اتیلن و بنزن را به خوبی از هوای داخل خانه تصفیه کند.

برای نگهداری از گیاه می بایست محل قرار گیری گیاه به نور زیاد خورشید و غیر مستقیم دسترسی داشته باشد و خاک آن همواره دارای رطوبت باشد که رطوبت خاک هرگز نباید به حالت غرقاب باشد.

از طرفی دیگر باید بافت خاک گلدان گل ژربرا خاکی با بافت سبک، غنی و دارای قدرت زهشکی بالا باشد تا تجمع آب آبیاری، سبب پوسیدگی ریشه ی گیاه نشود.

پاپیتال از دومین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

پاپیتال از دومین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا
پاپیتال از دومین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

نام دیگر گیاه آپارتمانی پاپیتال؛ عشقه همیشه سبز می باشد. پاپیتال از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا بوده که می تواند ذرات مضر و سموم آسیب زننده را در هوای خانه کاهش دهد.

در فرهنگ غربی از گیاه پاپیتال جهت پاکسازی هوای داخل اتاق ها و همچنین حمام خانه استفاده می شود.

برای آنکه از گیاه پاپیتال بتوان بهترین راندمان کیفی را داشت می بایست روزانه مقدار کمی گیاه را آبیاری نموده و آن را به مدت 4 سایت در معرض نور مستقیم خورشید و 4 ساعت در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار داد.

گیاه آپارتمانی سانسوریا (سانسیویرا)

گیاه آپارتمانی سانسوریا
گیاه آپارتمانی سانسوریا

بهترین محل نگهداری گیاه آپارتمانی سانسوریا از گیاهان آپارتمانی با نور کم در اتاق خواب و یا محل استراحت شما می باشد زیرا سانسوریا در شب مقدار زیادی اکسیژن را در هوا آزاد می کند و همین امر سبب می شود که در هنگام خواب، تنفس بهتری داشته باشید و دستگاه تنفسی شما، به میزان بیشتری از اکسیژن دسترسی داشته باشد.

مطالعات علمی نشان داده است که گیاه سانسوریا به خوبی با حذف سمومی مانند فرمالدئید، زایلن، بنزن، تولوئن و تری کلرو اتیلن، سبب پاکسازی و تصفیه ی هوا می شود.

آنچه که در پرورش این گیاه از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا دارای اهمیت است آن بوده که گیاه به شدت از رطوبت زیاد خاک بیزار است در نتیجه تنها در زمانی که 7 سانتی متر بالای خاک گلدان خشک شده است، می بایست آبیاری گیاه را انجام داد در غیر این صورت شما شاهد زردی و یا لوله شدن برگ سانسوریا خود خواهید بود.

لازم به ذکر است آبیاری بیش از حد، ریشه های سانسوریا را دچار پوسیدگی کرده و سبب می شود گیاه در مدت زمان کوتاهی از بین برود.

گل داوودی

گل داوودی
گل داوودی

نقاطی نظیر اتاق نشیمن و یا آشپزخانه به علت دارا بودن نور مناسب، بهترین محل نگهداری برای گل آپارتمانی داوودی هستند.

داوودی از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی گلی محبوب در نزد دوست داران گل و گیاه می باشد و علت این موضوع در غنچه های بسیار زیبای گیاه خلاصه می شود.

گل داوودی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا به به خوبی سمومی نظیر آمونیاک و بنزن را از هوای داخل خانه تصفیه می کند.

گل داوودی از گیاهان آپارتمانی کوچک علاقه مند به نور خورشید است و به عبارتی می توان گفت که عاشق نور خورشید است بنابراین بهتر است محل نگهداری گیاه در نزدیکی پنجره هایی از خانه باشد که به نور مناسب خورشید دسترسی دارند.

گیاه آپارتمانی گندمی

گیاه آپارتمانی گندمی
گیاه آپارتمانی گندمی

شاید پس از گیاه آپارتمانی سانسوریا به جرات بتوان گفت که گیاه گندمی، دومین گیاه محبوب از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا در نزد ایرانیان می باشد.

گیاه آپارتمانی گندمی که نام دیگر آن گیاه عنکبوتی است به خوبی عناصر و یا سموم مضر هوا را مانند منوکسید کربن و زایلن را پاکسازی می کند (زایلن یک حلال مورد استفاده در صنایع چاپ و لاستیک سازی می باشد).

جالب است بدانید گیاه آپارتمانی گندمی از معدود گیاهان آپارتمانی است که برای حیوانات خانگی سمی نمی باشد. گیاه گندمی از گیاهان مستعد به پوسیدگی ریشه بوده که به واسطه آن برگ های گیاه زرد می شود. در صورتی که هم اکنون از گیاه مراقبت می کنید و با زردی برگ های آن دست و پنجه نرم می کنید، می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زردی برگ گندمی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

آلوئه ورا از ششمین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

آلوئه ورا از ششمین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا
آلوئه ورا از ششمین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

آلوئه ورا از دیگر گیاهان آپارتمانی محبوب در نزد دوست داران گل و گیاه می باشد که پرورش آن در خانه بسیار هیجان انگیز است.

آلوئه ورا علاوه بر خواص دارویی که دارد با قرار گرفتن در نقطه ای پرنور مانند آشپزخانه به خوبی رشد و توسعه پیدا کرده و می تواند سمومی نظیر فرمالدئید (فرمالدهید) و بنزن (بنزن در ساخت مواد شوینده کاربرد دارد) هوا را پاکسازی کند.

همان طور که اشاره شد آلوئه ورا از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا نیاز به نور مستقیم خورشید داشته و می بایست روزانه 8 ساعت به نور کامل خورشید دسترسی داشته باشد.

گیاه آپارتمانی نخل راپیس

گیاه آپارتمانی نخل راپیس
گیاه آپارتمانی نخل راپیس

نام دیگر گیاه آپارتمانی نخل راپیس، لیدی پالم می باشد. نخل راپیس از معدود گیاهانی است که می تواند به کاهش سطح آمونیاک موجود که در طیف وسیعی از محصولات تمیز کننده وجود دارد، کمک کند.

در حالتی که تمایل داشته باشد از گیاه آپارتمانی نخل راپیس در خانه ی خود نگهداری کنید بهتر است سایز کوچک گیاه را خریداری نمایید و یا اینکه با تهیه ی بذر، گیاه را از صفر در خانه ی خود پرورش دهید زیرا در شرایطی که هم اکنون در آن به سر می بریم گیاه لیدی پالم بسیار گران قیمت بوده و خرید آن صرفه ی اقتصادی ندارد.

آنچه که در پرورش این نوع از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا اهمیت دارد آن است که گیاه مذکور علاقه بسیار زیادی به رطوبت محیطی دارد بنابراین می بایست توسط سینی زیر گلدانی و یا دستگاه های رطوبت ساز خانگی مانند دستگاه بخور، رطوبت مورد نیاز گیاه (40 الی 70 درصد) را تامین نمود.

لازم به ذکر است گیاه آپارتمانی مذکور به خوبی با شرایط محیط حمام خانه وفق پیدا کرده و در صورت وجود نور غیر مستقیم خورشید در حمام، گیاه به لحاظ رشد بافت رویشی در وضعیت مناسبی قرار خواهد گرفت.

گیاه آپارتمانی دراسینا (درخت اژدها)

گیاه آپارتمانی دراسینا
گیاه آپارتمانی دراسینا

گیاه آپارتمانی دراسینا از گیاهان آپارتمانی بزرگ دارای برگ های بسیار زیبایی بوده که با انعکاس نور خورشید از آنها، فضای بسیار زیبای در خانه ی شما به وجود خواهد آمد.

آلاینده هایی نظیر تری کلرو اتیلن و زایلن از جمله آلاینده هایی هستند که توسط گیاه مذکور از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا، پاکسازی می شوند.

گیاه آپارتمانی دراسینا دارای رشد به نسبت سریعی بوده و در حداکثر دوران رشد خود، دارای ارتفاع زیادی خواهد بود بنابراین در خرید گیاه دراسینا به این نکته توجه داشته باشد که فضای رشدی مناسب و همچنین نور غیر مستقیم خورشید برای حیات گیاه فراهم باشد.

گیاه آپارتمانی بنجامین

گیاه آپارتمانی بنجامین
گیاه آپارتمانی بنجامین

نام دیگر گیاه آپارتمانی بنجامین، انجیر برگ ریز می باشد. بنجامین از گیاهان محبوب آپارتمانی بوده و به خوبی می تواند سمومی نظیر فرمالدئید (فرمالدهید)، زایلن و تولوئن را از هوا پاکسازی کند.

گیاه بنجامین از جمله گیاهانی است که خیلی تمایلی به جا به جایی در محیط خانه را ندارد بنابراین پیشنهاد می شود در همان قدم اول مکانی مناسب جهت پرورش و نگهداری فیکوس بنجامین را در نظر بگیرید.

بنجامین از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا تمایل به نور غیر مستقیم خورشید و دمای محیطی به نسبت خنک دارد و در صورتی که شرایط محیطی برای آن ایده آل نباشد، شما شاهد ریزش برگ بنجامین خود خواهید بود.

با فراهم نمودن شرایط مذکور برای بنجامین می توانید سالهای متمادی از گیاه انتظار تصفیه هوای خانه و همچنین زیباتر شدن فضای داخل خانه را داشته باشید.

گیاه آپارتمانی آگلونما

گیاه آپارتمانی آگلونما
گیاه آپارتمانی آگلونما

نام دیگر گیاه آپارتمانی آگلونما، نخشید است. آگلونما گیاهی گرمسیری بوده و در پاکسازی هوا از سموم فرمالدهید و بنزن به خوبی عمل می کند.

آگلونما از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا، گیاهی همیشه سبز بوده و به نور غیر مستقیم خورشید جهت رشد مناسب خود نیاز دارد و در شرایطی که نور محل نگهدری آگلونما مناسب نباشد، شما شاهد زردی برگ آگلونما خود خواهید بود.

از طرفی با توجه به ژنتیک گیاه که گرمسیری است، آگلونما نیاز به رطوبت محیطی به نسبت زیادی دارد بنابراین باید یک روز در میان برگ های گیاه توسط آب مناسب و سالم غبارپاشی شود.

در صورتی که تمایل دارید به طرق دیگر رطوبت اطراف گیاه را افزایش دهید می توانید مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است که گیاه مذکور به خوبی با شرایط محیطی حمام خانه که دارای رطوبت محیطی بالایی است وفق پیدا کرده و در محیط مذکور، رشد مناسبی خواهد داشت.

در صورتی که در مورد پرورش هر یک از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده ی هوا سوالی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 2 میانگین امتیازات: 4.5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy