کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت ریزش برگ بنجامین چیست ؟ (بعلاوه آموزش درمان گیاه)

2

ریزش برگ بنجامین دلایل بسیار زیادی دارد که از جمله ی آنها می توان به آبیاری و نور محیطی نامناسب، تغییرات فصلی، هجوم آفات گیاهان خانگی و بیماری گیاهان آپارتمانی اشاره نمود. گیاه بنجامین از گیاهان آپارتمانی بزرگ، بومی مناطق آسیایی می باشد و این گیاه به طور معمول مخصوص پرورش در فضای باز بوده و دارای شاخه و برگ های سبز براق می باشد.

با این حال هنگامی که از بنجامین در خانه ی خود مراقبت می کنید با توجه به ژنتیک و منشا گیاه که با مناطق گرمسیری و مرطوب سازگار شده، همواره مشکلاتی گیاه شما را تهدید می کند که یکی از این موارد، ریزش برگ های بنجامین می باشد به همین علت در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، تمامی دلایل و یا علت ریزش برگ بنجامین را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا علت اصلی به طور واضح برای شما خواننده گرامی مشخص شده و بتوانید برای سال های متمادی از گیاه خود مراقبت کنید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری نامناسب اولین علت ریزش برگ بنجامین

ریزش برگ بنجامین

هم آبیاری کمتر از حد نرمال و هم آبیاری بیش از حد، هر دو از دلایل ریزش برگ های بنجامین هستند بنابراین می بایست یک برنامه ریزی مشخص و اصولی را برای آبیاری گیاه پیش برد به طوری که در این برنامه، آبیاری در فصل رشد و در ماه های گرم سال افزایش داشته و در ماه های سرد سال با کاهش رشد گیاه کم شود.

علت ریزش برگ بنجامین به علت آبیاری کم آن است که گیاه در طبیعت هنگامی که احساس می کند فصل گرم و خشک از راه رسیده است برای حفظ پایداری خود، حدودا 10 الی 20 درصد از برگ های خود را دچار ریزش می کند تا رطوبت کافی به سایر بخش های گیاه برسد در نتیجه هنگامی که ما آبیاری گیاه را کمتر از حد نرمال انجام می دهیم، گیاه برداشته دیگری داشته و تصور می کند که فصل گرما از راه رسیده و می بایست برای پایداری خود تلاش بیشتری کند.

به همین دلیل بنابر آنچه که گفته شد گیاه آپارتمانی بنجامین به شدت به کم آبی حساس می باشد در نتیجه می بایست هر زمان که 7 الی 10 سانتی متری بالای مخلوط خاک خشک می شود، سریعا اقدام به آبیاری گیاه کرده و از آن دریغ نکرد.

در نقطه مقابل آبیاری کم نیز آبیاری بیش از حد دیگر دلیل برگ ریزی بنجامین می باشد به طوری که اگر گیاه را بیش از حد آبیاری نمایید (مخصوصا در فصول سرد سال)، خاک دارای رطوبت بالایی شده و اکسیژن رسانی به ریشه ی گیاه کاهش می یابد.

در نتیجه بستر مناسب برای رشد قارچ هایی نظیر فوزاریوم، ریزوکتونیا و فیتوفترا ایجاد شده تا ریشه ی گیاه عزیز شما را مورد هجوم قرار دهند و در دست آورد این هجوم، ریشه ها تغییر رنگ داده و قهوه ای می شوند که به واسطه ی آن دیگر کارایی مناسب را در جذب آب و مواد غذایی حاصل از کود گیاهان آپارتمانی را نخواهند داشت.

معمولا ریزش برگ های بنجامین به علت آبیاری بیش از حد در خانه ها شایع نیست زیرا در صورتی که آبیاری گیاهان آپارتمانی نظیر بنجامین زیاد انجام شود سوای پوسیدگی ریشه، اول برگ های گیاه زرد و سپس پژمرده و در آخر دچار ریزش می شوند در نتیجه پیشنهاد می شود بعد از آبیاری مناسب گیاه، همواره از خاک مناسب با قدرت زهکشی بالا و همچنین از گلدان های دارای منافذ زهکشی برای نگهداری بنجامین استفاده کنید تا مشکلات آبیاری زیاد گریبان گیاه شما را نگیرد.

در صورتی که احتمال می دهید گیاه شما از آبیاری بیش از حد رنج می برد سریعا گیاه را از گلدان خارج کرده و توسط لوازم باغبانی مناسب قسمت های آلوده ی ریشه را تا نقاط سالم هرس کنید تا مجددا گیاه بنجامین از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا، سلامتی خود را به دست بیاورد.

تغییرات فصلی از دیگر دلایل ریزش برگ های گیاه

ریزش برگ های بنجامین
ریزش برگ های بنجامین

تغییرات فصلی نیز از دیگر علت ریزش برگ بنجامین می باشد زیرا هنگامی که دما تغییر می کند و طول روز کوتاه تر می شود، گیاه شما برداشته دیگری داشته و فکر می کند فصل مقاومت فرا رسیده است در نتیجه مکانیسم بقا را در خود فعال کرده تا بتواند از این مقطع زمانی با کمترین آسیب عبور کند.

هنگامی که فصل تغییر می کند به واسطه ی آن نیز شرایط دما، نور و رطوبت محیطی نیز تغییر می کند در نتیجه گیاه شما برای سازگاری مجبور است که برگ های خود را دچار ریزش کند و این پاسخ گیاه شما به شرایط آن زمان خواهد بود که این امر در فصل پاییز و زمستان شدت گرفته و گیاه برگ های زیادی را برای بقای خود از دست می دهد.

در نتیجه می بایست با فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی، تنها کمی از ریختن برگ بنجامین را کنترل کنیم که در ادامه مقاله به تک تک آنها اشاره خواهم کرد.

نور مناسب برای نگهداری بنجامین در خانه

ریزش برگ بنجامین
ریزش برگ بنجامین

همان طور که در مقاله نگهداری فیکوس بنجامین اشاره شد، گیاه آپارتمانی بنجامین بومی مناطق گرمسیری بوده و در روشنایی مناسب بهترین عملکرد خود را دارد در نیجه هنگامی که گیاه در خانه با شرایط نوری کم مواجه می شود، شروع به از دست دادن برگ های خود می کند در نتیجه پیشنهاد می شود برای جلوگیری از ریختن برگ های بنجامین همواره گیاه را در نزدیکی پنجره قرار دهید و با نظافت شیشه های خانه نور در دسترس گیاه را افزایش دهید.

نور مناسب برای بنجامین نور مستقیم خورشید است در نتیجه مراقب پرده های پنجره باشید تا جلوی نور را برای گیاه شما نگیرند.

دمای مناسب برای نگهداری گیاه در خانه

از دیگر علت ریزش برگ بنجامین، وجود دمای نامناسب در محل نگهداری گیاه است در نتیجه پیشنهاد می شود گیاه هرگز در معرض سیستم های سرمایشی و گرمایشی در فصول گرم و سرد سال قرار نگیرد زیرا نگهداری گیاه در معرض موارد گفته شده برای گیاه نوسانات دمایی را به همراه داشته و مکانیسم بقا را در گیاه فعال خواهد کرد.

لازم به ذکر است برای نگهداری هر چه بهتر بنجامین و ترغیب آن به رشد حداکثری می بایست دما در روز و شب، حدودا 7 الی 10 درجه ی سانتی گراد با هم اختلاف داشته باشد.

هجوم آفات به گیاه از دیگر دلیل برگ ریزی بنجامین

هنگامی که آفات از جمله شته و کنه های عنکبوتی شکل به گیاه شما هجوم می آورند، مکانیسم پاسخ به استرس در گیاه شما فعال شده که به واسطه ی آن برگ های بنجامین دچار ریزش می شوند.

معمولا در اغلب موارد هجوم آفات به گیاه در فصولی که از سیستم های گرمایشی استفاده شده و با افت دما مواجه می شویم، شایع تر است.

صرف نظر از نوع حشرات آسیب زننده، حذف فیزیکی حشرات بهترین راه مبارزه و جلوگیری از ریزش برگ بنجامین می باشد.

از دیگر روش های مبارزه با آفات، استفاده از سموم دفع آفات طبیعی بوده که می بایست با غبار پاشی آنها بر روی گیاه مانع از خسارت حشرات مضر شد.

در صورتی که احتمال می دهید برگ های گیاه شما به علت هجوم آفات دچار ریزش شده اند و علائم آلودگی حشرات را روی بافت رویشی گیاه مشاهده می کنید، می بایست سریعا قسمت های آلوده گیاه را هرس نمایید تا از شیوع آلودگی به سایر نقاط سالم گیاه بنجامین جلوگیری شود.

هجوم بیماری های باکتریایی و قارچی به بنجامین

علت ریزش برگ های بنجامین
علت ریزش برگ های بنجامین

از دیگر علت ریزش برگ بنجامین، هجوم بیماری های باکتریایی و قارچی به گیاه است در نتیجه توصیه می شود همواره آبیاری گیاه به نحو صحیحی انجام شده تا از پوسیدگی ریشه ی گیاه و هجوم بیماری ها به آن جلوگیری شود.

از سویی دیگر حتی الامکان گیاه خود را از آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی غبارپاشی نکنید زیرا تجمع قطرات آب بر روی شاخه و برگ گیاه، شرایط مرطوب و مناسب را برای هجوم بیماری ها به بافت رویشی بنجامین فراهم می کند.

در صورتی که تمایل دارید گیاه آپارتمانی بنجامین را غبارپاشی نمایید حتما می بایست بعد از غبارپاشی گیاه، در اطراف بنجامین تهویه مناسب را ایجاد کنید تا رطوبت موجود روی شاخه و برگ گیاه سریعا از بین برود.

کوددهی نامناسب از دیگر علت ریختن برگ بنجامین

کودهی زیاد از دیگر علت ریزش برگ بنجامین می باشد. اغلب گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما و گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما در طول فصل رشد، ماهانه یکبار نیاز به کوددهی دارند که این روند می بایست در فصل زمستان به طور کلی متوقف شود.

در نتیجه پیشنهاد می شود برای جلوگیری از برگ ریزی بنجامین در طی فصل رشد (بهار و تابستان) تنها با نیمی از توان توصیه تولید کننده از کود گیاهان آپارتمانی (نظیر کود سه بیست مایع و کود مایع گیاهان آپارتمانی) برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید.

نتیجه گیری

هم اکنون به طور کامل تمامی دلایل و یا علت ریزش برگ بنجامین را بررسی کردیم، در ادامه ی مقاله نگاهی مختصر به مسائل اشاره شده خواهیم داشت تا با رعایت آنها، برگ ریزی بنجامین خود را به حداقل برسانید.

آبیاری بنجامین: به طور مداوم خاک گلدان را مرطوب نگه دارید و هرگاه 7 الی 10 سانتی متری بالای مخلوط خاک خشک می شود، گیاه را آبیاری نمایید. به طور کلی می توان گفت روند خشک شدن خاک در فصول گرم، بسیار سریعتر از فصول سرد سال است بنابراین می بایست به این نکته مهم توجه ویژه داشت.

نور بنجامین: نور بنجامین در محل نگهداری می بایست کامل و روشن باشد به طوری که گیاه در طول روز به 8 ساعت نور مناسب دسترسی داشته باشد. در صورتی که مقدور است از گیاه خود با فاصله ی یک متری از پنجره های جنوبی و غربی خانه مراقبت کنید و هرگز گیاه را با فاصله ی بیشتری نزدیک به پنجره قرار ندهید زیرا انجام این امر سبب سوختگی برگ بنجامین خواهد شد.

هرس بنجامین: بهترین زمان هرس بنجامین فصل بهار است زیرا در این مقطع زمانی گیاه در دوران رشد خود قرار داشته و استرس کمتری به گیاه ناشی از هرس آن وارد می شود.

تعویض گلدان بنجامین: بنجامین از گیاهان آپارتمانی با رشد سریع بوده و هنگامی که نور مناسب و آبیاری کافی برای گیاه فراهم شود، رشد ریشه های گیاه بسیار سریع خواهد بود در نتیجه پیشنهاد می شود سالانه یکبار گلدان گیاه تعویض شده تا فضای کافی برای رشد ریشه های بنجامین فراهم باشد.

آیا گیاه آپارتمانی بنجامین حساسیت زا است؟

بله گیاه آپارتمانی بنجامین برای افرادی که بیماری آسم دارند و یا با سایر بیماری های ریوی دست و پنجه نرم می کند باعث ایجاد حساست تنفسی خواهد شد در نتیجه توصیه می شود این افراد هرگز تماسی با گیاه نداشته و از آن دوری کنند.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل ریختن برگ بنجامین سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 32 میانگین امتیازات: 4.1]
۲ نظرات
  1. صبا می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید ما یه گل بنجامین حدود یک ماه ونیم خریدیم پشت پنجره هم گذاشتیم یک روز در میان آب میدیم اما الان بیشتر برگها زرد شده و ریخته . آیا راهی هست برای تقویت و برگرداندن به حالت اولیه؟

    1. عادل آتشین می گوید

      گیاه را خارج نموده و تمام ریشه ها بازدید و در صورت پوسیدگی اقدام ب حذف ریشه های معیوب گردد ، سپس با خاک مناسب با زهکش بالا در گلدان با اندازه ی مناسب با سایز ریشه ها کشت مجدد انجام شود ، بهترین خاک ، ماسه، شن ریز خاک برگ و کوکوپرلیت و قطره ی هیومیک اسید پس از کشت به صورت آبیاری (سیراب شدن در دفعه اول) استفاده شود و حتی الامکان از جابجایی گلدان جلوگیری شود و آبدهی به ۴ روز در میان در گرما و ۱۰ روز در میان در سرما اقدام شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy