کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

راهنمای کامل پرورش و نگهداری آگلونما برفی ( اگلونما سفید ) با سینا فتاح زاده

8

اگر می خواهید بابت هزینه ای که کرده اید پشیمان نشوید و به خاطر عشق و علاقه ای که به گیاه آگلونما برفی ( Chinese evergreen ) خود دارید از آن به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید، لازم است به تمام شرایط ایده آل محیطی و روش های نگهداری این گیاه محبوب آپارتمانی اشراف کامل داشته باشید.

به صورت کلی فراهم کردن شرایط محیطی ایده آل برای نگهداری اگلونما سفید ( Aglaonema treubii ) کار بسیار آسانی بوده و زحمت چندانی برای شما ندارد زیرا گیاه مذکور به خوبی با درجه حرارت داخل خانه سازگار شده و از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز به نور مستقیم و یا زیاد خورشید ندارد.

از سویی دیگر در ارتباط با روش های نگهداری آگلونما برفی می توان گفت گیاه مذکور نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد و در عین حال می بایست برای افزایش رشد آن ماهانه یکبار از کودهای متعادل و ملایم استفاده نمود.

اگر به تازگی اگلونما سفید خود را خریداری کرده اید و تمایل دارید تا با نحوه هر چه بهتر پرورش گیاه تان آشنا شوید و یا هم اکنون جهت نگهداری آگلونما خود دچار مشکل هستید، پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل با ادامه این مقاله همراه ما باشید تا بتوانید با تمامی رمز و راز نگهداری اگلونما خود آشنا شوید و از نگهداری آن برای مدت های طولانی تری ( حداقل 5 سال ) در خانه تان لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

برای نگهداری آگلونما برفی در خانه به چه مقدار نور خورشید نیاز است ؟

پرورش و نگهداری اگلونما سفید
پرورش و نگهداری اگلونما سفید

آگلونما برفی گیاهی است که در نور غیر مستقیم و کامل خورشید بیشترین رشد خود را دارد بنابراین توصیه می شود محل نگهداری گیاه دارای هشت ساعت نور مناسب خورشید و گلدان آن در فاصله دو متری پنجره های نورگیر خانه باشد ( طبیعتا پنجره های جنوبی بهتر هستند ).

برای آنکه اگلونما سفید شما بتواند به بهترین نحو ممکن نور خورشید را جذب کند پیشنهاد می شود یک روز درمیان گلدان آن را 180 درجه بچرخانید تا نور خورشید به شکل بهتری در دسترس برگ های گیاه تان قرار بگیرد.

چگونه متوجه شویم نور محل نگهداری اگلونما مان مناسب نیست ؟

اگر مشاهده می کنید که به صورت کامل رشد آگلونما متوقف شده است و برگ ها سبزینگی خود را از دست داده اند، تردید نداشته باشد که نور دریافتی گیاه بسیار کم می باشد و می بایست هر چه سریعتر شرایط نوری گیاه خود را بهبود دهید.

از سویی دیگر اگر روی برگ های گیاه تان نقاط سوختگی را مشاهده می کنید که این نقاط نه عسلک مانند هستند و نه حاشیه ای زرد آنها را احاطه کرده است، در نظر خود داشته باشید که برای احیا تنها کافیست فاصله گلدانش را تا پنجره کمی افزایش دهید.

چه درجه حرارتی برای پرورش اگلونما سفید در خانه مناسب است ؟

اگلونما سفید در محدوده دمایی 17 تا 27 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین پیشنهاد می شود اگر علاقه زیادی به گیاه خود دارید حتما کنار آن دماسنج کوچکی را نصب کنید تا هرگز اجازه ندهید نوسانات دمایی به گیاه شما آسیبی وارد کنند.

برای آنکه بتوانید آگلونما برفی خود را ترغیب به رشد حداکثرش اش نمایید باید اجازه دهید تا سوخت و ساز گیاه به شکل اصولی انجام شود و برای انجام این کار یکی از فاکتورها آن است که بین دمای شب و روز گیاه 10 درجه سانتی گراد اختلاف وجود داشته باشد ( هرگز اجازه ندهید که این اختلاف دما بیش از 10 درجه شود ).

اگر دمای محل نگهداری آگلونما بیش از 30 درجه شود، برگ های گیاه رطوبت زیادی را از داخل خود خارج می کنند که به واسطه آن شما شاهد بی حال شدن برگ های گیاه تان خواهید بود و در نقطه مقابل کاهش دما به کمتر از 17 درجه سانتی گراد باعث می شود که برگ های اگلونما لوله ای شده و به طور کلی رشد گیاه محبوب شما متوقف شود.

آبیاری آگلونما

بهترین زمان آبیاری آگلونما موقعی است که 15 سانتی متر سطح خاک این گیاه خشک شده باشد در غیر این صورت شما می بایست آبیاری گیاه مذکور را در تایم دیگری انجام دهید.

از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه نام برده آن است که در زمان آبدهی به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان به شکل یکسان مرطوب شود و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبیاری گیاه متوقف شود.

بر اساس این روش آبیاری که به آن اشاره کردیم گاهی نیاز هست آگلونما برفی هر پنج روز یکبار و گاهی هر 10 روز یکبار آبیاری شود ( این در حالتی است که خاک گلدان دارای کیفیت مناسبی باشد ) بنابراین تنها زحمت گیاه برای شما این است که هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا اگلونما سفید شما تنها در صورت لزوم آبیاری شود.

اگر آبیاری آگلونما بیش از اندازه باشد، سریعا برگ های پایینی گیاه زرد شده و از بین خواهند رفت و این موضوع حتی ممکن است تا جایی پیش رود که ریشه های گیاه نیز پوسیده شده و اگلونما شما به طور کامل از بین برود.

از سویی دیگر اگر میزان آبیاری گیاه مذکور بسیار کم باشد ( مثل زمانی که با یک لیوان 100 سی سی گیاه را آبیاری می کنید ) ، در درجه اول نوک برگ های گیاه قهوه ای رنگ شده و سپس کل برگ های پژمرده خواهند شد.

  • گیاهم از آبیاری زیاد رنج می برد چگونه آن را احیا کنم ؟

اگر تعداد برگ های زرد شده گیاه 2 تا 3 برگ است، لازم نیست حرکت خاصی برای اگلونما خود انجام دهید و همین قدر که آن را در زمان و به شیوه صحیح آبیاری کنید، گیاه تان تا یک ماه آینده احیا خواهد شد.

از طرفی دیگر اگر تعداد برگ های زرد شده گیاه بیش از 3 برگ است، برای احیایش پیشنهاد می شود آن را به طور کامل از گلدانش خارج کنید و ریشه های ناسالم را تا نقطه سالم هرس کنید.

سپس، ریشه های باقی مانده را به همراه خاک گلدان با قارچکش کاربندازیم ضدعفونی نمایید و گیاه را با همان عمق قبلی خود بکارید.

پس از طی شدن مراحل قبلی اجازه دهید تا گیاه خودش تصمیم بگیرد که برگ های زردش را از بین ببرد ( این یعنی برگ های زرد گیاه تان را هرس نکنید ).

  • گیاهم از کم آبی رنج می برد چگونه آن را درمان کنم ؟

نجات گیاه به علت کم آبیاری بسیار ساده است و تنها کافیست دائما رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا همیشه آبیاری آگلونما به شکل صحیح انجام شود.

خاک مناسب آگلونما

خاک مناسب آگلونما می بایست سبک و دارای قدرت زهکشی بالا باشد و این بدان معنی است که نباید از خاکبرگ، خاک های باغچه ای، کمپوست ها و …. برای پرورش اگلونما استفاده نمود.

ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت بهترین مخلوط خاک برای آگلونما برفی هستند از این رو توصیه می شود اگر قصد تعویض خاک گیاه را دارید، حتما از این ترکیب پیشنهادی برای نگهداری گیاه محبوب خود استفاده کنید.

  • چگونه متوجه شویم خاک فعلی برای نگهداری گیاه مان مناسب نیست ؟

اگر بعد از آبیاری آگلونما مشاهده می کنید که آب زیر 15 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود و یا به مدت 40 تا 50 ثانیه همچنان به حالت راکد روی سطح خاک باقی می ماند، تردید نداشته باشید که خاک فعلی برای پرورش اگلونما سفید شما مناسب نیست ( یا خاک فرسوده شده و یا بافت آن از نوع سنگین است ) از این رو پیشنهاد می شود از خاک مناسب آگلونما پیشنهادی همین مقاله برای پرورش گیاه خود استفاده نمایید.

در خرید خاک مناسب آگلونما به چه نکاتی توجه کنیم ؟

در خرید خاک مناسب آگلونما توجه نمایید که EC کوکوپیت خریداری شده حتما 0/5 باشد و در آن بلورهای نمک مانند وجود نداشته باشد. بلورهای نمک مانند برای افزایش وزن خاک بوده و صرفا جهت حقه بازی است.

میزان تقلب در پیت ماس و پرلیت بسیار کم است بنابراین هم برندهای خارجی و هم برندهای داخلی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و جهت خرید آنها نیازی نیست به نکته خاصی توجه داشته باشید.

آیا برای پرورش آگلونما برفی خود در خانه نیازی به افزایش رطوبت داریم ؟

آگلونما برفی
آگلونما برفی

بله، آگلونما برفی گیاهی است که منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد بنابراین جای تعجبی ندارد گیاه مذکور برای رشد شاخه و برگ هایش نیاز به رطوبت بالا داشته باشد.

روش های زیادی برای تامین رطوبت اگلونما سفید وجود دارد با این حال از مرسوم ترین آنها می توان به ساختن جزیره برای گیاه اشاره نمود.

آنچه که در ساختن جزیره برای آگلونما شما اهمیت دارد آن است که حتما روی زیر گلدانی گیاه مقداری سنگ ریزه به نسبت درشت وجود داشته باشد تا توسط سوراخ های زهکشی پایین گلدان خاک گیاه با آب در تماس نباشد در غیر این صورت، لایه های پایینی خاک بیش از حد مرطوب مانده و ریشه های گیاه در خطر پوسیده قرار خواهند گرفت.

در ادامه صحبتم این نکته را هم اضافه کنم اگلونما در 24 ساعت شبانه روز نیاز به رطوبت دارد بنابراین با تبخیر شدن آب جزیره مجددا آن را شارژ کنید تا تنش رطوبتی آزاری به گیاه محبوب شما نرساند.

از دیگر روش های مرسوم برای افزایش رطوبت می توان به استفاده از رطوبت سازهای برقی اشاره نمود که به سادگی می توان این دستگاه ها را با فاصله دو متری از گیاه قرار داده و رطوبت اطراف اگلونما را افزایش داد.

برای افزایش رطوبت گیاه مذکور هرگز برگ های آن را با آب اسپری نکنید این کار باعث هجوم بیماری های قارچی مختلفی به گیاه شما خواهد شد زیرا محیط منزل گلخانه نیست که در آن تهویه بسیار بالا باشد.

چگونه از کود مناسب آگلونما برای افزایش رشد گیاه مان استفاده کنیم ؟

اگلونما سفید گیاهیست که در 12 ماه سال نیاز به تغذیه اصولی و مداوم دارد به طوری گیاه مذکور باید ماهانه یکبار توسط کودهای کامل و مناسب تغذیه شده و دوز مصرفی بنابر توصیه سازنده کود باشد.

کود مناسب آگلونما می بایست دارای PH متعادل و حاوی تمامی عناصر درشت و ریز مغذی باشد تا نیازهای اساسی اگلونما به خوبی برطرف شده و PH خاک گلدان دستخوش تغییر نشود ( حدودا 15 سی سی یا گرم در هر نوبت کوددهی کفایت می کند ).

از کود مخصوص آگلونما زیاد استفاده کرده ام و حالا چگونه گیاهم را احیا کنم ؟

اگر از کود مخصوص آگلونما زیاد استفاده کرده اید ( حالا چه به لحاظ دوز و چه به لحاظ تعداد دفعات مصرف )، برای احیا گیاه می بایست خاک گلدان را به مدت 5 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا نمک های اضافی از انتهای گلدان خارج شوند و PH خاک متعادل شود زیرا اگر PH نامناسب باشد، هر چقدر که آگلونما برفی را تغذیه کنید نتیجه ای معکوس خواهید گرفت.

اگر تمایلی به شستشو خاک ندارید می توانید خاک گلدان را تعویض کنید و از خاک مناسب آگلونما پیشنهادی همین مقاله برای گیاه خود استفاده کنید.

از کود تقویتی آگلونما استفاده نکرده ام و حالا چگونه گیاهم را درمان کنم ؟

اگر از کود تقویتی آگلونما کم استفاده کرده اید و یا تاکنون گیاه خود را تغذیه نکرده اید، توصیه می شود از همین ماه روند تغذیه اصولی اگلونما سفید خود را شروع کنید تا شاهد رشد روز افزون گیاه و افزایش طراوت برگهایش باشید.

آیا نیازی هست در کنار کودهای کامل از کود آهن برای آگلونما خود استفاده کنم ؟

به طور کلی در 90 درصد کودهای کامل عنصر آهن وجود دارد اما میزان آن در این کودها بسیار کم است بنابراین پیشنهاد می شود اگر گیاه شما ارتفاعش بیش از 30 سانتی متر است، حتما از کود آهن برای آگلونما خود استفاده کنید زیرا عنصر آهن سبزینگی برگ های آگلونما برفی را افزایش داده که به واسطه آن عمکلرد فتوسنتز بهتر می شود ( با افزایش فتوسنتز انرژی بیشتری در گیاه برای رشد تولید می شود ).

نگهداری اگلونما سفید و آموزش پیشگیری از هجوم آفات و بیماری ها

اگلونما سفید
اگلونما سفید

بهترین روش پیشگیری از هجوم آفات به اگلونما سفید آن است که پشت و روی برگ های گیاه محبوب خود را ماهانه یکبار با الکل های متیلیک یا اتیلیک ضدعفونیی کنید. انجام این کار از هجوم تمامی حشرات موذی به گیاه شما جلوگیری می کند.

  • هجوم آفات چه علائمی دارد و چگونه گیاه مان را درمان کنیم ؟

اگر شاهد چسبناک شدن برگ های گیاه تان هستید و یا مشاهده می کنید که روی برگ های آگلونما برفی تان نقاط عسلک مانند وحود دارد، در نظر خود داشته باشید که گیاه شما مورد هجوم آفات قرار گرفته است و برای احیا آن پیشنهاد می شود نقاط چسبناک را توسط یک پارچه تمیز و مرطوب از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و سپس توسط سم کنفیدور برگ های گیاه را سمپاشی نمایید (میزان مصرف و تعداد دفعات آن بنابر توصیه سازنده سم باشد ).

چگونه از هجوم بیماری های قارچی به گیاه جلوگیری کنیم ؟

بهترین راه پیشگیری از هجوم بیماری های قارچی آن است که هرگز برگ های تان را با آب اسپری نکنید و در آبیاری آگلونما خود با دقت بسیار زیادی عمل کنید.

هجوم بیماری های قارچی چه علائمی دارد و چگونه گیاه محبوب مان را درمان کنیم ؟

اگر مشاهده می کنید روی برگ های گیاه تان نقاط سیاه و قهوه ای رنگی وجود دارد که این نقاط توسط هاله یا نواری زرد رنگ احاطه شده اند، شک نداشته باشید که گیاه شما بیمار شده و منتظر اقدام جدی از سوی شماست.

برای درمان گیاه پیشنهاد می شود برگ های آسیب دیده آن را هرس کنید و برگ های باقیمانده را با قارچکش کاربندازیم ضدعفونیی نمایید.

در کنار راهکار اشاره شده اگر اطمینان دارید بوی بسیار بدی از سطح خاک گلدان به مشام می رسد ( که این موضوع نشان از پوسیده شدن ریشه ها دارد ) تنها کافیست گیاه را از گلدانش خارج کنید و ریشه های ناسالم را تا نقطه سالم هرس کنید و سپس ریشه های باقیمانده را با همراه خاک گلدان با قارچکش مذکور ضدعفونی نمایید.

چه زمانی برای تعویض گلدان آگلونما مناسب است ؟

آگلونما از گیاهان آپارتمانی سریع الرشد محسوب نمی شود بنابراین هر زمان مشاهده کردید که ریشه های گیاه از سطح خاک و همچنین منافذ زهشکی گلدان خارج شده اند، هرچه زودتر گلدان آگلونما برفی خود را تعویض کنید ( به صورت حدودی گیاه اگلونما هر دو تا سه سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد ).

در زمان خرید گلدان به این نکته توجه داشته باشد که گلدان جدید تنها دو سایز از گلدان فعلی گیاه بزرگتر باشد زیرا استفاده از گلدان خیلی بزرگ یعنی مصرف بیشتر خاک که به واسطه آن نیز آبیاری آگلونما بیشتر می شود و طبیعی است که موضوع اشاره شده مورد پسند اگلونما سفید شما نباشد.

در زمان تعویض گلدان آگلونما حتما خاک گیاه را نیز تعویض کنید ( زیرا خاک فرسوده شده است ) و از خاک مخصوص آگلونما پیشنهادی این مقاله برای نگهداری گیاه محبوب خود استفاده نمایید.

چگونه گیاه اگلونما را تکثیر کنیم ؟

برای تکثیر اگلونما روش های متفاوتی وجود دارد اما از بهترین آنها می توان به برش دادن ساقه های گیاه اشاره نمود.

ساقه های اگلونما را به قسمت های 6 تا 7 سانتی متری برش داده و آنها را داخل خاک قرار دهید به طوری که یک سوم این ساقه ها در زیرخاک باشد. سپس از ساقه ها کنار گیاه مادری با همان شرایط محیطی نگهداری کنید تا شاهد رشد و ریشه زایی آنها باشید.

بررسی چند مشکل رایج نگهداری و پرورش اگلونما برفی در خانه

در ادامه مقاله به چند مشکل رایج پرورش اگلونما برفی در خانه می پردازیم و برای هر یک راهکار مناسبی را ارائه خواهیم داد.

چرا برگ های آگلونما زرد می شوند ؟

  • آبیاری بیش از اندازه صورت گرفته است ( اجازه دهید ما بین دو آبیاری آگلونما سطح خاک خشک شود ).
  • درجه حرارت محل نگهداری گیاه سرد است (اگر مشکل از آبیاری نبود گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید ).

چرا لکه های قهوه ای رنگی روی برگ های اگلونما ظاهر می شود ؟

  • محل نگهداری گیاه را تعویض کنید زیرا هوای محیط آلوده به گاز آشپزخانه است. برگ های آسیب دیده را هرس کنید تا انرژی گیاه بی خودی هدر نرود.

چرا برگ های جدید آگلونما ریز و کمرنگ هستند ؟

  • فضای گلدان کوچک است ( ریشه ها را بازدید نمایید و در صورت متراکم بودن آنها، گلدان گیاه محبوب خود را تعویض کنید ).
  • گیاه نیاز به کوددهی دارد ( اگر گلدان گیاه مشکلی نداشت، از هم اکنون روند تغذیه اصولی گیاه خود را آغاز کنید ).

چرا برگ های اگلونما در تابستان می پیچند و خشک می شوند ؟

هوا بسیار گرم و رطوبت محیط بسیار کم است ( دما محیط نگهداری را کاهش دهید و با استفاده از جزیره رطوبت اطراف گیاه را افزایش دهید ).

علت پدید آمدن زخم های سفید پنبه ای شکل در زیر برگ های آگلونما چیست ؟

  • آفت به گیاه حمله کرده است ( از سموم مربوطه نظیر مالاتیون و دیازینون تا رفع کامل علائم استفاده نمایید ).

چرا برگ های اگلونما پژمرده می شود ؟

  • میزان آبیاری گیاه بسیار کم است ( خاک گلدان را کامل مرطوب کنید تا آب اضافی خارج شود ).
  • دما محل نگهداری گیاه بسیار پایین است ( دمای اطراف گیاه خود را به صورت آهسته آهسته افزایش دهید ).

چرا برگ های آگلونما در امتداد رگبرگ ها زرد شده و لکه های قهوه ای در زیر آنها نمایان شده است ؟

  • آفات به گیاه حمله کرده است ( از سموم نام برده شده برای رفع کامل علائم بیماری استفاده نمایید ).

چرا باید گل اگلونما را بچینیم ؟

گیاه آگلونما سفید به دلیل داشتن برگ هایی فوق العاده جذاب هست که از محبوبیت خاصی بین طرفداران گل و گیاه برخوردار است با این حال در ارتباط با پرسش چرا باید گل اگونما را بچینیم باید گفت غنچه به وجود آمده سبب تلف شدن انرژی گیاه می شود از این رو بهتر است برای هدایت انرژی به شاخه و برگ های گیاه، غنچه گل هرس شود ( غنچه آگلونما ظاهری شبیه به گل اسپاتی فیلوم دارد ).

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد نگهداری اگلونما سفید برفی خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 164 میانگین امتیازات: 3.9]
۸ نظرات
  1. مریم سلطانی می گوید

    سلام گیاه من پاجوش زده و چسبیده به هم قرار دارند و گلدونش رو یکساله ک عوض کردم ، ایا لازمه که گیاه جدید رو جدا کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      ارتفاع پاجوش چقدر هست؟

  2. سارا می گوید

    سلام وقت بخیر من دو روز است گیاه را خریده ام و کوچک‌ است و یکی از برگ ها زرد شد و من برگ‌زرد رو چیدم ولی الان گیاهم کج هست چیکار کنم درست بشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت بخیر
      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید.
      تعداد ساعتی که نور دریافت می کنه و فاصله گلدون تا پنجره؟
      درجه حرارت شب و روز؟
      ارتفاع گلدون؟
      میزان رطوبت؟ و اینکه برگهای گیاه رو با آب اسپری کردید یا خیر؟

  3. کامران می گوید

    سلام، مگه خاک برگ، سبک و دارای قدرت زهکشی بالا نیست؟ چرا نباید برای آگلونما استفاده کرد؟

  4. ريحان می گوید

    سلام وقت بخیر آگلونما برگاش زرد شده در معرض نوره و ابیاری سه روز درمیون بوده الان متوجه شدم تو خاکش کلی کرم بزرگ قرمز رنگ هست چیکار کنم؟

  5. منصوره می گوید

    سلام وقتتون بخیر میشه لطفاً به سوالم جواب بدید من گل آگلونما برفی دارم از شهری دیگه انتقالش دادم واسه سه ساعت جای گرم بوده و برگاش نرم و پژمرده شده چیکار باید بکنم این گل یادگاری واسم خیلی عزیز لطفاً راهنمایی بفرمایید

  6. فاطمه می گوید

    سلام من دو ساله آگونما برفی دارم خیلی رشدش خوبه به نظرم ماهی یه برگ کامل میده ،فقط دوست داشتم پرپشت باشه بیشتر تا اینکه قد بلند باشه ،آگونماهای گلفردشی شبیه بوته ریز و پرپشت میشن جذاب تر هستن تا مال من گه قد بلند با برگای پهن داره
    ممنون میشم راهنمایی کنین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy