کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

راهنمای نگهداری فیکوس بنجامین + روش تکثیر و هرس گیاه

1

نگهداری فیکوس بنجامین و همچنین پرورش این گیاه زیبا و دوست داشتنی در خانه کار بسیار آسانی بوده و زحمت چندانی برای شما ندارد. برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری می بایست محل نگهداری بنجامین دارای درجه حرارت 18 الی 23 درجه سانتی گراد و خاک گلدان غنی از عناصر غذایی و قدرت زهکشی بالا باشد.

از سویی دیگر برای حفظ سلامتی و شادابی برگ های فیکوس بنجامین باید خاک گلدان همواره مرطوب (نه به حالت غرقاب) و گیاه ماهانه یکبار توسط کودهای ملایم و کامل شیمیایی تغذیه شود.

فیکوس بنجامین از گیاهان آپارتمانی بزرگ محسوب شده و برای افزایش رشد خود نیاز دارد که نور محل نگهداری، نور کامل اما غیر مستقیم خورشید باشد. از سویی دیگر برای نگهداری هرچه بهتر از فیکوس بنجامین توصیه می شود از تعویض گلدان غیر ضروری و همچنین تغییر ناگهانی محل نگهداری گیاه در خانه به طور جد خودداری شود زیرا انجام دو مورد اشاره شده، موجب ریزش برگ های این گیاه زیبا خواهد شد.

اگر به تازگی گیاه فیکوس بنجامین خود را خریداری کرده اید و تمایل دارید با شرایط پرورش این گیاه زیبا بیشتر آشنا شوید و یا هم اکنون جهت نگهداری از فیکوس بنجامین خود با مشکل روبرو هستید پیشنهاد می کنیم با ادامه ی مقاله ما را همراهی کنید تا بتوانید با تمامی رمز و راز این گیاه زیبا بیشتر آشنا شده و از پرورش آن برای سال های بیشتری لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

برای نگهداری فیکوس بنجامین در خانه به چه مقدار نور خورشید نیاز است؟

نور محل نگهداری فیکوس بنجامین
نور محل نگهداری فیکوس بنجامین

همانطور که اطلاع دارید فیکوس بنجامین از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب نشده و در فضای باز اغلب در محیط های پرنور نگهداری می شود یعنی در حالتی که گیاه صبح زود به آفتاب مستقیم دسترسی داشته و در ظهر و عصر با تغییر زاویه خورشید، نور در اختیار گیاه غیر مستقیم و ملایم می شود از این رو بهتر است برای نگهداری فیکوس بنجامین خود صبح ها به مدت 2 الی 3 ساعت برای گیاه نور مستقیم و برای مابقی ساعات روز، نور غیر مستقیم و فیلتر شده ی خورشید را فراهم کنید (نور فیلتر شده نوری است که از پرده پنجره خانه عبور می کند).

از سویی دیگر برای ارتقای کیفیت برگهای گیاه و همچنین افزایش راندمان فتوسنتز بهتر است یک روز در میان گلدان گیاه را 180 درجه بچرخانید که در این بازه زمانی مشخص نور کافی به تمامی قسمت های گیاه برسد.

گیاه آپارتمانی فیکوس بنجامین برای ترغیب به رشد حداکثری خود نیاز دارد که دمای محل نگهداری اش بین 18 تا 23 درجه سانتی گراد باشد به طوری که شب ها دمای محل نگهداری 18 و روزها دما حدودا 23 الی 24 درجه سانتی گراد باشد.

در ارتباط با دمای محل نگهداری بنجامین این نکته مهم را هم عرض کنم که کاهش دما به کمتر از 10 درجه سانتی گراد برای گیاه ویرانگر می باشد که به واسطه ی آن شما شاهد مرگ کامل گیاه خود خواهید بود هرچند که بسیاری از گیاهان آپارتمانی نظیر فیکوس بنجامین این قابلیت را دارند که در سرما زنده بمانند اما این تنها به معنای زنده ماندن گیاه عزیز شماست و با توجه به شوکی که گیاه در آن مقطع زمانی می بیند، دیگر به همین سادگی ها امکان احیای مجدد فیکوس وجود نخواهد داشت (فیکوس بنجامین نه از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما بوده و نه از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما).

بهترین روش آبیاری فیکوس بنجامین چیست؟

نحوه نگهداری فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین نیاز به خاکی دارد که همیشه مرطوب باشد اما این رطوبت خاک هرگز نباید حالت غرقاب به خود بگیرد زیرا در این حالت ما شاهد پوسیدگی ریشه و ریزش برگ بنجامین خود خواهیم بود از این رو توصیه می شود برای نگهداری فیکوس بنجامین هرگاه 10 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک می شود، کمی گیاه را آبیاری کنید تا از بروز مشکلات اشاره شده برای گیاه شما جلوگیری شود.

فیکوس بنجامین به شدت به دمای آب آبیاری حساس می باشد بنابراین حتما بهتر است برای آبیاری گیاه تنها از آب ولرم استفاده کنید.

در صورتی که هنگام پرورش فیکوس بنجامین مشاهده کردید که برگ های گیاه بسیار شکننده و ترد شده اند بدانید علت این موضوع آبیاری بسیار کم گیاه می باشد و از سویی دیگر متورم و لوله شدن برگ ها، نشان از آبیاری بیش از حد گیاه دارد بنابراین بهتر است تنها در صورت خشک بودن سطح خاک گیاه خود را آبیاری کرده و به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان روند آبیاری فیکوس بنجامین را متوقف کنید.

خاک گلدان برای پرورش فیکوس بنجامین باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد خاک گلدان جهت نگهداری فیکوس بنجامین باید دارای قدرت زهکشی بالا و غنی از عناصر غذایی باشد زیرا در صورتی که زهکشی خاک گلدان کم باشد، احتمال پوسیدگی ریشه های فیکوس بالا بوده و گیاه در خطر مرگ قرار خواهد گرفت.

از سویی دیگر برای جذب بهتر مواد غذایی درون خاک و همچنین کود گیاهان آپارتمانی توصیه می شود خاک گلدان جهت پرورش فیکوس بنجامین دارای PH بین 6 الی 6/5 باشد تا راندمان کیفی هر دو مورد اشاره شده برای گیاه شما افزایش یابد از این رو خود بنده بارها مشاهده کرده ام که از خاک رز و یا خاک باغچه برای گلدان فیکوس بنجامین استفاده می شود که انجام این کار اشتباه صد در صد اشتباه است زیرا این نوع خاک ها به شدت اسیدی بوده و برای پرورش فیکوس اصلا و ابدا مناسب نیستند.

ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت برای گیاه بنجامین مناسب است زیرا ترکیب خاک مذکور دارای عناصر غذایی بوده (پیت ماس) و در زهکشی آب آبیاری بنجامین به خوبی عمل می کند.

فیکوس بنجامین برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت محیطی دارد

از شایع ترین دلیل ریزش و زردی برگ بنجامین می توان به کمبود رطوبت محیطی اشاره نمود زیرا گیاه برای رشد خود نیاز به رطوبت 50 الی 70 درصدی داشته که اغلب افراد نسبت به این نیاز گیاه بی توجه هستند.

برای افزایش رطوبت محل نگهداری فیکوس بنجامین می توانید از دستگاه های رطوبت ساز خانگی نظیر دستگاه بخور کمک بگیرید و یا مقداری سنگریزه را روی زیر گلدانی گیاه به طور یکنواخت پخش کنید و با قرار دادن گلدان فیکوس بنجامین رو سنگ ریزه ها، توسط آب اضافی حاصل از آبیاری فیکوس رطوبت مناسب برای گیاه شما تامین شود.

در صورتی که تمایل دارید به روش های دیگر رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

برای پرورش فیکوس بنجامین در اطراف گیاه تهویه ایجاد کنید

همان طور که از رشد فضای باز فیکوس بنجامین پیداست این گیاه زیبا همواره در معرض بادهای ملایم قرار دارد بنابراین از آنجایی که معمولا تهویه مناسب در فضای بسته وجود ندارد می بایست ما از الگوی رشد گیاه در طبیعت تقلید کرده و برای بنجامین خود جریان ملایم باد یا تهویه را فراهم کنیم زیرا در صورت نبود تهویه، اکسیژن اطراف گیاه کم شده و ممکن گیاه در معرض بیماری گیاهان آپارتمانی قرار بگیرد.

بنابر آنچه که گفته شد توصیه می شود در فصول گرم سال با باز گذاشتن پنجره خانه تهویه مناسب برای بنجامین فراهم شود و از سویی دیگر در فصل سرما بهتر است توسط یک پنکه رومیزی کوچک، اقدام به این عمل برای نگهداری فیکوس بنجامین خود کنید زیرا اگر پنجره در فصل زمستان باز باشد، نوسانات دمایی به وجود آمده که واسطه ی آن برگ های زیبای گیاه دچار ریزش خواهند شد.

بهترین زمان و روش کوددهی فیکوس بنجامین چیست؟

برای نگهداری فیکوس بنجامین، گیاه خود را ماهانه یکبار در فصول بهار و تابستان توسط کودهای ملایم و کامل نظیر کود سه بیست مایع و یا کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید و سپس با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان و با کند شدن رشد گیاه، بهتر است کمی روند کوددهی گیاه را کاهش داده و هر دو ماه یکبار بنجامین را تقویت کنید.

بهترین زمان و روش تکثیر فیکوس بنجامین چیست؟

تکثیر فیکوس بنجامین
تکثیر فیکوس بنجامین

تکثیر فیکوس بنجامین معمولا به دو طریق انجام می شود یکی از طریق بذر و دیگری به روش قلمه زدن، با این حال قلمه زدن گیاه روش مرسوم تری بوده و درصد موفقیت آن بالاتر است.

بهترین زمان برای تکثیر فیکوس بنجامین فصل بهار و تابستان است زیرا گیاه در این مقطع زمانی در رشد فعال خود به سر می برد.

برای تکثیر فیکوس بنجامین، قلمه انتهایی ساقه را به طول 8 الی 10 سانتی متر توسط لوازم باغبانی مناسب جدا کنید (قلمه تنها 2 الی 3 برگ داشته باشد) و سپس انتهای قلمه مذکور را کمی به هورمون ریشه زا آغشته کنید.

با طی شدن مراحل قبلی تکثیر فیکوس بنجامین، قلمه را در گلدان و خاک مناسبی بکارید و سپس خاک گلدان را آبیاری کرده و روی قلمه را توسط یک کیسه شفاف پلاستیکی بپوشانید.

دمای محل نگهداری قلمه فیکوس بنجامین می بایست گرم باشد که برای تامین این درجه حرارت می توانید از سیستم های گرمایشی خانه کمک بگیرید.

با طی شدن حدودا یک ماه قلمه فیکوس ریشه دار شده و به آسانی قابلیت ایستادن در خاک گلدان را خواهد داشت.

تعویض گلدان فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین از گیاهان آپارتمانی با رشد سریع محسوب می شود در نتیجه زمانی که گیاه جوان بوده و ارتقاع زیادی ندارد ممکن است هر سال نیاز باشد که گلدان گیاه خود را تعویض کنید.

با افزایش رشد گیاه، نیاز به تعویض سالانه گلدان فیکوس نبوده و بسیاری از افراد در این بازه زمانی ترجیح می دهند هر دو سال یکبار گلدان گیاه خود را تعویض کنند.

از نشانه های زمان تعویض گلدان فیکوس بنجامین می توان به خارج شدن ریشه ها از منافذ زهکشی گلدان و یا نمایان شدنشان در سطح خاک اشاره نمود.

با توجه به تمامی موارد گفته شده توصیه می شود جهت نگهداری فیکوس بنجامین خود در زمان تعویض گلدان گیاه، گلدان جدید تنها دو سایز از گلدان قبلی بزرگتر باشد تا هم یکباره میزان آبیاری گیاه افزایش پیدا نکند و هم خطری به لحاظ بیماری، ریشه های بنجامین را تحت تاثیر قرار ندهد.

هرس فیکوس بنجامین

همانطور که اشاره شد فیکوس بنجامین از گیاهان سریع الرشد می باشد بنابراین هرس به موقع و صحیح آن، قطعا ایده خوبی است که به شما اجازه می دهد گیاه خود را به هر شکل و شمایلی که دوست دارید هرس کنید.

بهترین زمان هرس فیکوس بنجامین، فصل بهار و تابستان می باشد بنابراین شما می بایست در فصول پاییز و زمستان تنها به هرس شاخه و برگ های آسیب دیده گیاه اکتفا کنید.

برای نگهداری فیکوس بنجامین خود در زمان هرس به دو نکته مهم زیر توجه داشته باشید:

  • در زمان هرس فیکوس بنجامین بیش از یک سوم گیاه را از بین نبرید.
  • مراقب باشید تا قسمت های اصلی چوبی ساقه ها هرس نشوند.

آفات فیکوس بنجامین

شته ها و مگس های سفید از جمله آفات گیاهان خانگی شایع برای نگهداری فیکوس بنجامین هستند. این آفات مضر با اتصال به قسمت های مختلف فیکوس بنجامین از شیره ی درون گیاهی مصرف کرده و در هنگام تغذیه از خود ماده ای چسبناک را آزاد می کنند که همین امر باعث می شود سایر آفات دیگر نظیر مورچه ها به گیاه شما هجوم بیاورند.

در صورت مشاهده لکه های آلوده و همچنین سوراخ های نامظنم روی برگ های گیاه بدانید که فیکوس بنجامین شما مورد هجوم آفات قرار گرفته است و شما می بایست قسمت های آلوده را توسط الکل پاک کرده و آفات مزاحم را توسط روغن نیم و یا صابون های حشره کش از بین ببرید.

بیماری های فیکوس بنجامین

از جمله بیماری های شایع فیکوس بنجامین می توان به بیماری پوسیدگی ریشه اشاره داشت بنابراین توصیه می شود تنها به روش تشخیصی که به آن اشاره کردیم گیاه خود را آبیاری کنید و هرگز برای حفظ شادابی برگ های گیاه، آب زیادی در اختیار فیکوس قرار ندهید.

در صورت پوسیده شدن ریشه فیکوس بنجامین مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گیاه را به طور کلی از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را به خوبی بررسی کنید.
  • در صورت مشاهده ی پوسیدگی ریشه ها، آنها را تا نقطه ی سالم برش دهید.
  • پس از برش، از گیاه خود در خاک جدید نگهداری کنید.

از دیگر بیماری های فیکوس بنجامین می توان به هجوم بیماری های عفونی (قارچی) به برگ ها و ساقه های گیاه اشاره نمود بنابراین توصیه می شود اگر قصد دارید توسط غبارپاشی گیاه، رطوبت مناسب را برای نگهداری فیکوس بنجامین تامین کنید این کار را در زمان صبح انجام داده و سپس در اطراف گیاه خود تهویه ملایم ایجاد کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد نگهداری فیکوس بنجامین سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 4 میانگین امتیازات: 4]
1 نظر
  1. A می گوید

    سلام من یک بنجامین ابلق دارم که حدود ۱ سال هست خریداری کردم البته گفتنی است که گیاه کوچک است و چندان بزرگ نیست ولی حدودا از ۱ ماه بعد از خریداری برگهایش به سمت پایین پژمرده شد و هنوز هم برگهای جدید همین مشکل رو دارند البته رشد خوبی داره و ریزش برگ هم نداره ولی برگهایش افتاده هستند چه کاری میتونم برای گیاه انجام بدهم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy