کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری + روش تکثیر و هرس گیاه

0

فراهم کردن شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری و همچنین پرورش این گیاه زیبا کاری بسیار آسان بوده و زحمت چندانی برای شما ندارد. برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری می بایست خاک گلدان غنی از عناصر غذایی و دارای قدرت زهکشی بالا باشد و از سویی دیگر آبیاری گیاه در زمانی انجام شود که 10 الی 15 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد.

برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی بزرگ محسوب شده و برای افزایش رشد خود نیاز دارد که ماهانه یکبار توسط کودهای ملایم و کامل شیمیایی تغذیه شود. برای جلوگیری از آسیب دیدگی برگهای گیاه می بایست نور محل نگهداری برگ انجیری غیر مستقیم و یا به عبارتی نور فیلتر شده ی خورشید باشد.

از سویی دیگر برای حفظ طراوات و شادابی برگ های گیاه باید رطوبت محل نگهداری برگ انجیری در خانه حدودا 50 درصد باشد زیرا گیاه آپارتمانی برگ انجیری بومی مناطق گرمسیری و بارانی بوده و به رطوبت محیطی بسیار علاقه مند است.

خلاصه ای از شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری

خلاصه ای از شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری
خلاصه ای از شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری
  • نام علمی : Monstera deliciosa.
  • مبدا: جنگل های بارانی جنوب مکزیک تا پاناما در آمریکای مرکزی.
  • نیازهای نوری: نور باید روشن اما غیر مستقیم باشد (لازم به ذکر است که گیاه بیش از 2 ساعت توانایی تحمل نور مستقیم خورشید را ندارد).
  • آبیاری: هر زمان که 10 الی 15 سانتی متری سطح خاک خشک می شود می بایست اقدام به آبیاری گیاه کرد.
  • خاک: ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت برای گیاه ایده آل بوده و در زهکشی آب آبیاری به خوبی عمل می کند.
  • درجه حرارت: شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری باید به گونه ای باشد که دمای محل استقرار گیاه بین 21 الی 24 درجه سانتی گراد باشد (لازم به ذکر است کاهش دما پایین تر از 10 درجه، به طور کلی رشد گیاه را متوقف می کند).
  • کود: کود مصرفی باید ملایم و قابل حل در آب باشد. برگ انجیری باید ماهانه یکبار توسط کودهای مناسب تغذیه شود.
  • رطوبت: 40 الی 50 درصد.
  • هرس: هرس تنها برای کنترل اندازه گیاه و در حد از بین بردن شاخه و برگ های آسیب دیده لازم است.
  • تکثیر: تکثیر برگ انجیری توسط قلمه های ساقه انجام می شود.
  • تعویض گلدان: هر دو سال یکبار اگر تمایل دارید که گیاه به رشد حداکثری خود ترغیب شود، باید گلدان برگ انجیری را تعویض کنید.
  • آفات و بیماری های برگ انجیری: به طور کلی برگ انجیری از گیاهان مقاوم آپارتمانی می باشد اما این گیاه زیبا نسبت به هجوم آفات (شته ها و کنه های عنکبوتی شکل) کمی حساس بوده و واکنش منفی دارد. شایع ترین بیماری برگ انجیری پوسیدگی ریشه است که به شدت به آن مستعد است.
  • سمی بودن: در صورت تغذیه حیوانات خانگی از بافت رویشی گیاه، حساسیت های پوستی برای آنها ایجاد می شود.

شرایط نگهداری گیاه انجیری و خاک گلدان

شرایط نگهداری گیاه انجیری
شرایط نگهداری گیاه انجیری

برگ انجیری در زیستگاه بومی خود، در خاک های غنی از عناصر غذایی جنگل ها رشد می کند بنابراین باید شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری در خانه به نحوی باشد که از الگوی رشد گیاه در طبیعت تقلید شده و خاک گلدان غنی از عناصر غذایی و قدرت زهکشی بالا باشد.

اگر قدرت زهکشی خاک گلدان کم باشد، همانطور که اشاره شد برگ انجیری به بیماری پوسیدگی ریشه بسیار مستعد بوده و سریعا ریشه های گیاه از بین می روند.

ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت و یا خاک مناسب کاکتوس ها برای نگهداری برگ انجیری بسیار مناسب هستند با این حال سوای مواردی که اشاره شد هر خاکی که برای گلدان گیاه تهیه می کنید فقط مطمئن باشید که از عناصر غذایی غنی بوده و در زهکشی آب آبیاری به خوبی عمل می کند.

برای آنکه با قدرت زهکشی خاک بیشتر آشنا شوید می توانید مقداری آب را روی سطح خاک ریخته و چند ثانیه منتظر بمانید و در صورتی که مشاهده کردید که آب در بالای خاک باقی می ماند، بدانید که خاک بسیار سنگین بوده و برای گیاه عزیز شما و فراهم کردن شرایط نگهداری گیاه انجیری مناسب نیست.

شرایط نوری برای نگهداری برگ انجیری در خانه

برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در شرایطی که نور کامل اما غیر مستقیم می باشد، بهترین عمکلرد خود را خواهد داشت.

اگر شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری در خانه به گونه ای باشد که نور محیطی بسیار کم و یا کمتر از آستانه تحمل گیاه باشد، انجیری برگ های جدیدی تولید نکرده و برگ های قدیمی گیاه نیز به مرور زمان تغییر رنگ داده و ما شاهد زردی برگ انجیری خواهیم بود.

از سویی دیگر اگر نور محل نگهداری برگ انجیری در خانه بسیار زیاد باشد، برگ های گیاه دچار علائم سوختگی شده و از بین خواهند رفت بنابراین اگر تمایل دارید که روز به روز شاهد رشد گیاه خود باشید پیشنهاد می شود گیاه را در فاصله ی 2 متری از پنجره ی خانه تان قرار داده و نور آفتاب را توسط پرده پنجره برای گیاه خود فیلتر کنید.

شرایط دمایی برای نگهداری برگ انجیری در آپارتمان

دمای محل نگهداری برگ انجیری در خانه
دمای محل نگهداری برگ انجیری در خانه

برای فراهم کردن شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری بهتر است دمای خانه همیشه در محدوده 21 الی 24 درجه سانتی گراد باشد زیرا برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نشده و زمانی که دما کمتر از 10 درجه سانتی گراد شود، به طور کلی رشد گیاه هم متوقف خواهد شد و در این بین حتی ممکن است شما شاهد لوله شدن برگ انجیری خود باشید.

برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما بوده و می تواند حتی دمای 30 درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند اما برای جلوگیری از استرس وارد شدن به گیاه بهتر است همواره دما در محدوده ای که اشاره کردیم باشد.

برای نگهداری هرچه بهتر گیاه برگ انجیری پیشنهاد می شود محل استقرار گیاه در معرض سیستم های گرمایشی خانه نباشد زیرا برگ انجیری نیاز به رطوبت محیطی داشته و قرار گرفتن گیاه در معرض گرم کننده های خانه باعث کاهش رطوبت اطراف گیاه می شود.

آبیاری برگ انجیری

همانطور که در مقاله پژمرده شدن برگ انجیری اشاره شد زمانی که 10 الی 15 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک می شود اقدام به آبیاری برگ انجیری کنید به طوری که آبیاری عمیق انجام شده و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری گیاه متوقف شود.

در صورتی که آبیاری گیاه کم باشد رشد برگ انجیری کند شده و برگ ها حالت پژمردگی خواهند داشت و از سویی دیگر اگر آبیاری گیاه بیش از حد انجام شود، اکسیژن رسانی به ریشه کاهش پیدا کرده و ریشه ها در خطر پوسیدگی کامل قرار می گیرند.

در فراهم کردن شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری و آبیاری گیاه این نکته مهم را به خاطر بسپارید که نیاز آبی گیاه در فصل بهار و تابستان افزایش خواهد داشت بنابراین پیشنهاد می شود از تنظیم برنامه ی مشخص برای آبیاری گیاه خود جدا خودداری کنید و همواره قبل از آبیاری گیاه رطوبت سطح خاک را بررسی کنید.

برگ انجیری برای رشد خود نیاز به رطوبت محیطی دارد

همانطور که اشاره شد گیاه بومی مناطق گرمسیری و بارانی بوده و برای رشد خود نیاز به رطوبت محیطی دارد در نتیجه شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری باید به گونه باشد که همیشه رطوبت در حد متوسط اطراف گیاه وجود داشته باشد.

یکی از راه های تامین رطوبت، استفاده از زیر گلدانی گیاه است که آب اضافی حاصل از آبیاری برگ انجیری روی آن تجمع پیدا کرده و با تبخیر، رطوبت محیطی اطراف گیاه را افزایش می دهد.

در صورتی که تمایل دارید به روش های دیگر رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

کوددهی صحیح برگ انجیری

در فصل بهار و تابستان که زمان رشد گیاه می باشد، برگ انجیری خود را ماهانه یکبار توسط کودهای ملایم و کامل نظیر کود سه بیست مایع، کود مایع گیاهان آپارتمانی و … تغذیه کنید و سپس روند کوددهی گیاه را در فصل پاییز و زمستان با کند شدن رشد گیاه کمی کاهش داده و هر 2 ماه یکبار گیاه خود را تقویت کنید.

در ارتباط با کوددهی و شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری توصیه می شود از کوددهی زیاد گیاه خود جدا خودداری کنید زیرا اگر مصرف کود گیاهان آپارتمانی بیش از حد اندازه باشد خاک گلدان سمی شده و به واسطه ی آن ریشه ها و برگ های گیاه آسیب خواهند دید.

برای جلوگیری از تجمع نمکهای اضافی حاصل از کوددهی برگ انجیری پیشنهاد می شود پس از هر 5 بار کوددهی، خاک گلدان گیاه را شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر درون آن کاسته شود.

هرس برگ انجیری

برگ انجیری از جمله گیاهانی است که نیاز چندانی به هرس ندارد و همین قدر که شاخه و برگ های آسیب دیده گیاه هرس شود برای برگ انجیری شما کافی خواهد بود.

در زمان هرس برگ انجیری ممکن است شیره ای که از بافت رویشی گیاه خارج می شود برای پوست دست شما حساسیت زا باشد بنابراین در شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری می توان گفت برای هرس گیاه خود حتما از دستکش استفاده کنید و لوازم باغبانی خود را قبل از هرس گیاه به طور کامل توسط الکل ضدعفونی نمایید.

تعویض گلدان برگ انجیری

تعویض گلدان برگ انجیری
تعویض گلدان برگ انجیری

زمانی که تمامی شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری ایده آل بوده و گیاه شما سالم و شاداب می باشد بهتر است با افزایش رشد ریشه ها، هر 2 سال یکبار گلدان گیاه را تعویض کنید زیرا دیگر فضای موجود برای رشد ریشه های برگ انجیری شما کافی نخواهد بود.

نکات مهم تعویض گلدان

  • گلدان جدید باید دارای منافذ زهکشی آب باشد.
  • برگ انجیری دارای سیستم ریشه ای عمیق است بنابراین گلدان جدید گیاه نباید کم عمق باشد.
  • در زمان تعویض گلدان برگ انجیری، خاک گلدان را نیز تعویض کنید زیرا در طی 2 سال از قدرت زهکشی خاک کاسته شده و همین موضوع می تواند برای گیاه شما خطرساز باشد.

تکثیر برگ انجیری

برای تکثیری برگ انجیری مجبور هستید به ناچار گیاه خود را برش داده و یا به عبارتی آن را هرس کنید. تکثیر برگ انجیری توسط قلمه های ساقه انجام می شود که البته تکثیر گیاه توسط بذر نیز امکان پذیر بوده اما تکثیر گیاه به طریق بذر در شرایط خانه به سادگی امکان پذیر نیست.

برای تکثیر برگ انجیری یک قسمت انتهایی را از گیاه جدا کنید و اطمینان حاصل نمایید که قسمت برش داده شده حداقل دو ریشه هوایی دارد و سپس قسمت برش داده را در یک ظرف حاوی خاک مناسب قرار داده و گیاه خود را آبیاری کنید.

حدودا با طی شدن 4 هفته، گیاه برش داده شده برگ های جدیدی تولید خواهد کرد.

شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری و تمیز کردن برگ ها

فراهم کردن شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری
فراهم کردن شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری

برای آنکه بتوانید راندمان فتوسنتز برگ های انجیری را افزایش دهید می بایست ماهانه یکبار برگ های گیاه خود را تمیز کنید تا گرد و غبار از روی آن ها کاملا پاک شود.

در ارتباط با شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری و تمیز کردن برگ ها می توان گفت آسان ترین روش نظافت، استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب می باشد با این حال اگر تمایل دارید به روش های دیگر برگ های گیاه خود را نظافت کنید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

بیماری های برگ انجیری

خوشبختانه گیاه آپارتمانی برگ انجیری در مقابل بیماری گیاهان آپارتمانی تا حد بسیار زیادی مقاوم است و تنها بیماری که می تواند به گیاه هجوم آورده و خطرساز شود، بیماری پوسیدگی ریشه می باشد.

از نشانه های بیماری پوسیدگی ریشه می توان به متورم شدن برگ ها، زرد شدن برگ ها و همچنین تعرق بیش از حد برگها اشاره داشت که در این حالت برای حفظ و پایداری شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری، شما می بایست آبیاری گیاه را کاهش داده و ریشه های گیاه را بررسی کنید.

در صورت مشاهده پوسیده شدن ریشه ها باید آنها را تا نقطه سالم هرس کرده و از گیاه خود در خاک جدید و یا تازه نگهداری کنید.

آفات برگ انجیری

معمولا در صورت نگهداری برگ انجیری در خانه گیاه در معرض هجوم آفات قرار نمی گیرد با این حال شته ها و کنه های عنکبوتی شکل از رایج ترین آفات هجوم آورنده به این گیاه زیبا هستند در نتیجه توصیه می شود جهت حفظ پایداری شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری، دائما برگ های گیاه (مخصوصا قسمت زیرین برگها) را بررسی کنید تا از عدم هجوم آفات برای شما اطمینان حاصل شود.

در صورتی که لکه های زرد مایل به قهوه ای و همچنین سوراخ های نامنظم را روی برگ های گیاه خود مشاهده کردید بدانید که گیاه شما در معرض هجوم آفات قرار گرفته و می بایست سریعا جهت حفظ شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری توسط آفت کش گیاهان آپارتمانی حشرات موذی را از بین برده و لکه های آلوده را توسط الکل از روی برگ های گیاه خود پاک کنید.

سوالات متداول در ارتباط با شرایط نگهداری گیاه انجیری

در ادامه مقاله به چند سوال مهم و رایج در ارتباط با شرایط نگهداری گیاه انجیری می پردازم زیرا بسیاری از افرادی که برگ انجیری را در خانه خود پرورش می دهند با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

علت زرد شدن برگ های انجیری چیست؟

  • آبیاری بیش از حد گیاه.
  • کمبود مواد غذایی در خاک.

برای درمان و حفظ شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری می بایست آبیاری را تنها در صورت لزوم انجام داده و گیاه را توسط کودهایی که دارای سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند، تغذیه کرد.

علت پژمرده شدن برگ های انجیری چست؟

  • کمبود آب.

با افزایش آبیاری برگ انجیری مشکل گیاه به آسانی برطرف خواهد شد.

علت وجود لکه های قهوه ای و خشک روی برگ های انجیری چیست؟

  • نور آفتاب زیاد.

برای رفع این مشکل برگ انجیری را به نقطه کم نور منتقل کرده و نور خورشید را برای گیاه خود فیلتر کنید.

علت قهوه ای شدن نوک و لبه برگ انجیری چیست؟

  • کمبود رطوبت محیطی.

علت کم رنگ شدن برگ های انجیری چیست؟

گیاه نور کافی دریافت نمی کند.

علت شکاف نداشتن برگ های انجیری چیست؟

شکاف نداشتن برگ های انجیری دلایل زیادی دارد اما شایع ترین آن نور نامناسب محل نگهداری برگ انجیری در خانه است با این حال توصیه می شود در درجه اول نور محیط نگهداری گیاه بررسی شده و در صورت عدم مشکل در این بخش، جهت حفظ پایداری شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری، دیگر جنبه های پرورش برگ انجیری بررسی شود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 6 میانگین امتیازات: 2.8]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy