کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

نحوه نگهداری فیکوس الاستیکا چگونه است؟ (مناسب برای تمامی واریته ها)

1

فراهم کردن شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا و همچنین پرورش این گیاه زیبا در خانه کار دشواری نبوده و برای شما زحمت چندانی ندارد. برای ترغیب گیاه فیکوس الاستیکا از گیاهان آپارتمانی بزرگ به رشد حداکثری می بایست خاک گلدان سرشار از عناصر غذایی و همچنین قدرت زهکشی بالا باشد و از سویی دیگر آبیاری گیاه تنها در زمانی انجام شود که 10 الی 15 سانتی متر سطح خاک خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی است.

از دیگر الزامات نگهداری فیکوس الاستیکا می توان به رطوبت محیطی و کوددهی گیاه اشاره نمود به طوری که برای حفظ سلامتی و شادابی برگ های گیاه، باید رطوبت محیطی در حد متوسط و گیاه ماهانه یکبار توسط کودهای ملایم و کامل گیاهان آپارتمانی تغذیه شود.

در ادامه مقاله ما هر یک از موارد اشاره شده و دیگر رمز و راز نگهداری گیاه فیکوس الاستیکا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با آشنایی بیشتر بتوانید برای سالهای متمادی از گیاه خود مراقبت کرده و از پرورش آن نهایت لذت را ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا و خاک گلدان آن باید چگونه باشد؟

شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا و خاک گلدان
شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا و خاک گلدان

فیکوس الاستیکا از جمله گیاهانی محسوب می شود که این توانایی را دارد در طیف وسیعی از انواع مختلف خاک ها به حیات خود ادامه دهد با این حال برای جلوگیری از پوسیده شدن ریشه ها بهتر است خاک گلدان غنی از عناصر غذایی و دارای قدرت زهکشی بالا باشد.

در صورتی که تمایل دارید به بهترین نحو ممکن شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا را فراهم کنید می بایست به ارتفاع 10 سانتی متر در انتهای گلدان ماسه ریخته و مابقی فضای گلدان را از ترکیب کوکوپیت و پیت ماس پر کنید.

ترکیب خاک پیشنهادی در زهکشی آب آبیاری به خوبی عمل کرده و درصد مناسبی از عناصر غذایی (پیت ماس) را برای گیاه شما فراهم می کند.

گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا به چه مقدار نور نیاز دارد؟

فیکوس الاستیکا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در شرایطی که نور خورشید غیر مستقیم بر گیاه بتابد، بهترین عملکرد خود را خواهد داشت.

اگر شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا به گونه ای باشد که نور محل پرورش گیاه در خانه کمتر از آستانه تحمل آن باشد، در وضعیت اشاره شده ما شاهد ریزش برگ فیکوس الاستیکا و تغییر رنگ برگها خواهیم بود و از سویی دیگر اگر نور محل نگهداری گیاه در خانه بیش از حد باشد، برگ های گیاه دچار علائم سوختگی شده و رنگ آنها از سبز به قهوه ای تغییر خواهد کرد.

بنابر آنچه که گفته شد پیشنهاد می شود گیاه را با فاصله ی یک الی دو متری از پنجره قرار داده و نور خورشید را توسط پرده پنجره برای گیاه خود فیلتر کنید و از سویی دیگر بهتر است یک روز در میان گلدان گیاه را 180 درجه بچرخانید تا راندمان کیفی فتوسنتز در برگ های گیاه افزایش پیدا کند.

فیکوس الاستیکا در چه دمایی رشد مناسب خود را دارد؟

وقتی صحبت از درجه حرارت و یا دمای مناسب جهت فراهم کردن شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا در خانه می شود باید به این نکته توجه داشته باشیم که گیاه بومی مناطق گرمسیری و بارانی بوده و هرگز در شرایطی که هوا بسیار سرد باشد، عمکلرد مطلوبی ندارد بنابراین برای حفظ سلامتی و شادابی گیاه باید دمای خانه در محدوده 10 الی 29 درجه سانتی گراد باشد (فیکوس الاستیکا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما محسوب می شود).

همان طور که در مقاله لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا اشاره شد اگر طریقه نگهداری فیکوس الاستیکا به گونه ای باشد که دما کمتر از 10 درجه سانتی گراد شود، در این حالت رشد گیاه به طور کامل متوقف شده و در خطر مرگ قرار خواهد گرفت و از سویی دیگر اگر دمای محل نگهداری از 29 درجه فراتر رود، میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش پیدا کرده و ما شاهد پژمرده شدن برگ های گیاه خود خواهیم بود.

بهترین زمان و روش آبیاری فیکوس الاستیکا چیست؟

در ارتباط با شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا می توان گفت در زمان آبیاری بهتر است خاک گلدان مخصوصا در محدوده ریشه ها به خوبی آبیاری شده و به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبدهی گیاه به طور کامل متوقف شود زیرا اگر با خروج آب اضافی از انتهای گلدان همچنان آبیاری گیاه ادامه داشته باشد خاک به حالت غرقاب درآمده و خطر پوسیده شدن ریشه ها افزایش پیدا می کند.

در طول فصل رشد (بهار و تابستان)، شما باید هفته ای یکبار گیاه خود را آبیاری کنید و با فرا رسیدن فصل سرما (پاییز و زمستان) و به طبع آن با کاهش رشد گیاه، بهتر است آبیاری فیکوس هر 14 روز یکبار انجام شود با این حال همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد بهتر است همیشه قبل از آبیاری رطوبت 10 الی 15 سانتی متری سطح خاک را بررسی نمایید و در صورت نیاز گیاه خود را آبیاری کنید.

برای آبیاری فیکوس الاستیکا از آب ولرم استفاده کنید زیرا استفاده از آب بسیار سرد و یا گرم سبب می شود سیستم ریشه ای گیاه در معرض استرس قرار گرفته و در عملکرد خود دچار مشکل شود.

لازم به ذکر است در صورتی که آبیاری گیاه بیش از حد انجام شود ما در وهله اول شاهد زردی برگ فیکوس الاستیکا و در درجه دوم، شاهد نابودی کل گباه خواهیم بود.

فیکوس الاستیکا به چه میزان رطوبت محیطی برای رشد مناسب خود نیاز دارد؟

نگهداری فیکوس الاستیکا
نگهداری فیکوس الاستیکا

همانطور که اشاره شد گیاه فیکوس الاستیکا منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد بنابراین طبیعی است که گیاه برای رشد مناسب خود، نیاز به رطوبت محیطی داشته باشد به همین علت شما می بایست جهت فراهم کردن شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا به گونه ای عمل کنید که رطوبت محیطی همیشه در اطراف گیاه وجود داشته باشد.

رطوبت خانه تا حدی در فصل بهار و تابستان برای گیاه شما مناسب است اما با فرا رسیدن فصل سرما و استفاده از سیستم های گرمایشی، رطوبت خانه کاهش داشته و هوا خشک می شود در نتیجه شما می توانید به روش های زیر رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید:

  • هر هفته یک بطری را از آب ولرم پر کنید و هر روز شاخه و برگ گیاه را غبارپاشی کنید اما حتما زمان انجام این کار صبح زود باشد که تا شب، بافت رویشی گیاه کاملا خشک شده و خطری به لحاظ بیماری (بیماری های قارچی) گیاه شما را تهدید نکند.
  • می توانید روی زیر گلدانی گیاه مقداری سنگ ریزه بریزید و گلدان فیکوس را روی سنگریزه ها قرار دهید تا با خارج شدن آب اضافی حاصل از آبیاری گیاه و تجمع آن در زیر گلدانی، رطوبت محیطی مناسب برای گیاه شما فراهم شود.

در صورتی که تمایل دارید به روش های دیگر رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید، می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

بهترین زمان و روش کوددهی فیکوس الاستیکا چیست؟

فیکوس از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیازی به مصرف زیاد کودهای شیمیایی ندارد و همین قدر که در شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا، گیاه ماهانه یکبار توسط کودهای غنی و محلول در آب نظیر کود سه بیست مایع یا کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه شود برای گیاه شما کافی خواهد بود.

در ارتباط با کوددهی فیکوس الاستیکا توصیه می شود پس از 5 نوبت کود دادن گیاه، خاک گلدان را توسط آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر و اضافی اطراف ریشه کاسته شود.

بهترین روش هرس فیکوس الاستیکا چیست؟

در زمانی که گیاه شما کوچک می باشد بهتر است هرگز آن را هرس نکنید زیرا فیکوس الاستیکا زمانی به هرس نیاز دارد که گیاه به اصطلاح قد کشیده و یا فضای نگهداری برای آن کم است.

اگر ارتفاع فیکوس الاستیکای شما بلند است می توانید شاخه های بالایی گیاه خود را هرس کرده تا مقداری شرایط فضای نگهداری برای گیاه شما بهتر شود یا از سویی دیگر اگر تمایل دارید که گیاه رشد بیشتری داشته باشد می توانید شاخه های کناری گیاه را هرس کرده تا ظاهر گیاه به اصلاح خودمان مان پرتر شود.

در ارتباط با شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا توصیه می شود هرس گیاه را در فصل رشد انجام دهید و برای هرس زمستانه تنها به حذف شاخه و برگ های آسیب دیده ی گیاه بسنده کنید.

تعویض گلدان فیکوس الاستیکا چگونه باید انجام گیرد؟

برای نگهداری گیاه فیکوس الاستیکا بهتر است هر دو سال یکبار گلدان گیاه را تعویض کنید زیرا با طی شدن 2 سال، گلدان گیاه دیگر پاسخگوی نیاز ریشه ها نخواهد بود.

از نشانه های زمان تعویض گلدان فیکوس الاستیکا می توان به خروج ریشه ها از منافذ زهکشی گلدان و یا نمایان شدن آن ها روی سطح خاک گلدان اشاره کرد با این حال توصیه می شود اگر قصد دارید گلدان گیاه را تعویض کنید، گلدان جدید گیاه تنها دو سایز (5 سانتی متر) از گلدان فعلی فیکوس بزرگتر باشد زیرا استفاده از گلدان بسیار بزرگ، میزان آبیاری گیاه را افزایش داده و ریشه ها در خطر پوسیدگی ریشه قرار خواهند گرفت.

تکثیر و نگهداری فیکوس الاستیکا چگونه باید انجام شود؟

تکثیر فیکوس الاستیکا
تکثیر فیکوس الاستیکا

بهترین زمان تکثیر فیکوس الاستیکا، فصل بهار و یا تابستان می باشد به طوری که در این مقطع زمانی گیاه رشد فعال داشته و درصد موفقیت بسیار بالا است.

برای تکثیر گیاه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با استفاده از ابزار هرس مناسب، حدود 15 سانتی متر از انتهای یک شاخه را جدا کنید.
  • برگ های بالایی شاخه را حذف کنید و برای آن حدودا 2 الی 3 برگ را نگه دارید زیرا این کار باعث می شود انرژی فیکوس به سمت ریشه زایی هدایت شده و گیاه برگ جدیدی تولید نکند.
  • به علت آنکه از محل برش شاخه مقداری شیره ی گیاهی خارج می شود، بهتر است شاخه بریده شده را به مدت 30 دقیقه در فضای باز قرار دهید.
  • گلدان کوچکی تهیه کنید و سپس آن را از خاک مناسب (کوکوپیت خوب است) پر کنید.
  • خاک را کاملا آبیاری کنید به طوری که آب از انتهای گلدان خارج شود.
  • با طی شدن مراحل قبلی تکثیر فیکوس الاستیکا؛ حفره ای کوچک را جهت کاشت گیاه ایجاد کنید.
  • قبل از کاشت، قسمت انتهایی شاخه را به مقداری هورمون ریشه زا آغشته کنید.
  • شاخه بریده شده را وسط حفره قرار داده و مابقی فضا را توسط انگشتان دست از خاک گلدان پر کنید.
  • مجددا خاک گلدان را پس از کاشت گیاه آبیاری کنید تا زمانی که آب از انتهای گلدان خارج شود.
  • گلدان را در محلی که نور غیر مستقیم خورشید دارد قرار دهید و به محض خشک شدن خاک، آبیاری گیاه را انجام دهید.

در ارتباط با تکثیر و نگهداری فیکوس الاستیکا، حدودا 4 الی 6 هفته زمان خواهد برد تا شاخه گیاه ریشه زایی داشته باشد.

پس از طی شدن حدودا 3 الی 4 ماه، سیستم ریشه ای به خوبی توسعه یافته و قلمه ی شما قابلیت ایستادن در خاک گلدان را خواهد داشت.

نحوه صحیح تمیز کردن برگ فیکوس الاستیکا چگونه است؟

توصیه می شود شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا به گونه ای باشد که برگ های گیاه ماهانه یکبار تمیز شوند زیرا انجام این کار نه تنها گرد و غبار را از روی برگ های گیاه پاک می کند بلکه راندمان فتوسنتز را در فیکوس افزایش داده و شما گیاه سرحال تری خواهید داشت.

بسیاری از افراد توسط یک پارچه تمیز و مرطوب اقدام به نظافت برگ ها می کنند با این حال اگر تمایل دارید به روش های دیگر برگ های گیاه خود را پاک کنید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

مشکلات نگهداری فیکوس الاستیکا چه مواردی است؟

هنگامی که از فیکوس الاستیکا در خانه ی خود نگهداری می کنید احتمال هجوم آفات گیاهان خانگی و بیماری ها به گیاه شما بسیار کم می باشد با این حال همیشه احتمال خطر وجود داشته و می بایست برای آن اقدامی فوری را انجام داد.

شایع ترین بیماری فیکوس، بیماری پوسیدگی ریشه بوده که نسبت به آن بسیار مستعد است. از نشانه های پوسیدگی ریشه گیاه می توان به سیاه شدن شاخه و برگ و همچنین افتادن ناگهانی شاخه های گیاه اشاره نمود و در صورتی که پوسیدگی ریشه بسیار شدید باشد، متاسفانه نمی توان کار زیادی برای فیکوس انجام داد اما اگر میزان پوسیدگی کم باشد و تشخیص به موقع، می بایست برای احیای گیاه خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گیاه فیکوس الاستیکا را به طور کامل از گلدان خارج کرده و به خوبی ریشه های آن را بررسی کنید.
  • توسط ابزار آلات مناسب تمامی قسمت های آسیب دیده ریشه را تا نقطه سالم برش دهید.
  • از گیاه خود در خاک جدید نگهداری کرده و آبیاری فیکوس را تنها به روش تشخیصی که به آن اشاره کردیم انجام دهید.

از دیگر مشکلات فیکوس الاستیکا می توان به هجوم آفات اشاره کرد. آفات با هجوم به گیاه از آب موجود درون برگ ها تغذیه کرده و به آنها آسیب می رسانند بنابراین توصیه می شود شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا به گونه ای باشد که دائما بافت رویشی گیاه بررسی شده تا از عدم هجوم آفات اطمینان حاصل شود.

در صورتی که لکه های زرد مایل به قهوه ای و همچنین سوراخ های نامنظم را روی برگ های گیاه خود مشاهده می کنید بدانید گیاه تان مورد هجوم آفات قرار گرفته و شما باید توسط الکل لکه های آلوده را از روی برگ های گیاه پاک کنید و سپس توسط روغن نیم و یا صابون های آفت کش مناسب حشرات مضر را از بین ببرید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا سوالی دارید حتما آن را با ما دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 13 میانگین امتیازات: 4.1]
1 نظر
  1. راضیه می گوید

    سلام، وقت بخیر، آیا گیاه فیکوس فقط تک شاخه ای رشد میکنه ؟یعنی ساقه جدید زده نمیشه از کناره های ساقه اولی؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy