کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا چیست؟ + راه درمان

26

لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آنها آبیاری نامناسب (هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم) و وجود نور زیاد در محل نگهداری گیاه است.

از دیگر دلایل و یا علت لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا می توان به رطوبت محیطی بسیار کم، هجوم آفات گیاهان خانگی به فیکوس و همچنین سرد بودن بیش از حد محل پرورش گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل لوله شدن برگهای فیکوس را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با تشخیص صحیح علت اصلی مشکل بتوانید سریعا گیاه خود را احیا کرده و از پرورش آن برای مدت زمان طولانی تری لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آیا آبیاری بیش از حد می تواند علت لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا باشد؟

علت لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا

همان طور که قبلا در مقاله نگهداری فیکوس الاستیکا اشاره شد اگر خاک گلدان فیکوس مرتبا آبیاری شود، فضاهای خالی خاک مملو از رطوبت شده و اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه کاهش می یابد که به واسطه این اتفاق ما شاهد پوسیدگی کامل ریشه های گیاه خود خواهیم بود.

با پوسیده شدن ریشه ها، دیگر آنها در جذب مواد غذایی و آب موفق عمل نمی کنند حتی اگر محیط خاک مملو از رطوبت و عناصر غذایی باشد و دقیقا به همین دلیل در درجه اول برگ های گیاه لوله ای شده و در صورت عدم درمان و احیا فیکوس الاستیکا، گیاه به طور کلی از بین خواهد رفت.

بهترین زمان آبیاری فیکوس الاستیکا موقعی است که 10 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد که بر این اساس گاهی نیاز هست گیاه هفته ای یک بار و گاهی هر دو هفته یکبار آبیاری شود.

بنابر آنچه که اشاره شد اگر اطمینان دارید دلیل لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا شما به خاطر آبیاری بیش از حد است برای احیای فیکوس توصیه می شود میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید و برای آبیاری گیاه محبوب خود هرگز برنامه ریزی منظمی نداشته باشید (مثل زمانی که تصمیم می گیرید هر دو شنبه گیاه خود را آبیاری کنید).

آیا آبیاری کم می تواند دلیل لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا شود؟

دلیل لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا
دلیل لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا

در نقطه مقابل آبیاری زیاد، غفلت در آبیاری فیکوس سبب شده تا خاک گلدان بیش از حد خشک شود و گیاه دوست داشتنی شما برای مقابله با این تنش برگ های خود را لوله ای کند.

بنابراین پیشنهاد می شود به گیاه خود اهمیت بیشتری دهید و آن را در زمان و به روش مناسب آبیاری کنید.

همانطور که اشاره شد آبیاری بسیار کم دیگر علت لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا می باشد از این رو بهتر است گیاه خود را به شکلی آبیاری کنید که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کرده و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان فورا روند آبدهی فیکوس متوقف شود.

سرد بودن درجه حرارت محل نگهداری چگونه برگهای گیاه را لوله ای می کند؟

فیکوس الاستیکا از گیاهان گرمسیری محسوب شده و تحمل درجه حرارت سرد را ندارد از این رو اگر دمای محیط کمتر از 12 درجه سانتی گراد شود، برگ های گیاه برای مقابله با این تنش لوله ای خواهند شد (مثل زمانی که گیاه در معرض منافذ خانه و درب هایی که مدام باز و بسته می شوند باشد).

برای جلوگیری از لوله شدن برگهای فیکوس پیشنهاد می شود همواره دمای محل نگهداری گیاه در محدود 15 الی 30 درجه سانتی گراد باشد تا فیکوس محبوب شما استرس هایی اینچنینی را تجربه نکند.

آیا رطوبت کم باعث لوله شدن برگهای فیکوس می شود؟

لوله شدن برگهای فیکوس
لوله شدن برگهای فیکوس

گیاه فیکوس الاستیکا نه تنها به درجه حرارت گرم علاقه دارد بلکه از سویی دیگر تمایل دارد تا همواره رطوبتی در سطح متوسط در اطرافش وجود داشته باشد زیرا در صورتی که میزان رطوبت برای گیاه مذکور کم باشد، تبخیر و تعرق برگهای گیاه بیشتر شده که به واسطه آن شما شاهد لوله شدن برگهای فیکوس خود خواهید بود زیرا گیاه در تلاش است همان مقدار رطوبت کم را در درون برگهای خود حفظ کند.

روش های زیادی برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی وجود دارد اما رایج ترین آنها استفاده از زیر گلدانی گیاه بوده که توسط آب خروجی از انتهای گلدان و تبخیر آن، رطوبت اطراف گیاه افزایش یابد.

آفات چگونه می توانند دلیل لوله شدن برگهای فیکوس باشند؟

شته ها، مگس های سفید و همچنین کنه های عنکبوتی شکل از شایع ترین آفات هجوم آورنده به گیاه فیکوس الاستیکا هستند به طوری که این حشرات موذی با اتصال به برگ های زیبای گیاه از آب و مواد غذایی موجود در درون آنها تغذیه کرده و برگها را با مشکلات رطوبت و کمبود عناصر غذایی روبرو می کنند و دقیقا به واسطه همین امر مکانیسم دفاعی در گیاه شما فعال شده و در پاسخ به این تنش برگها لوله ای می شوند.

اگر بر روی برگ های گیاه خود سوراخ های نامنظم و همچنین لکه های عسلک مانند (زرد یا قهوه ای) را مشاهده می کنید، در نظر داشته باشید دلیل لوله شدن برگهای فیکوس شما به خاطر هجوم آفات گیاهان خانگی بوده است.

برای احیا فیکوس الاستیکا در این مقطع زمانی پیشنهاد می شود توسط سموم شیمیایی مناسب و یا صابون های حشره کش آفات را از بین ببرید و اگر گیاه دیگری در خانه دارید، آن را به مدت هفت روز از فیکوس دور نگه دارید و یا به عبارتی گیاه آسیب دیده را قرنطینه کنید.

سپس در طی هفت روز نقاط آلودگی را با یک پارچه تمیز آغشته به الکل پاک کنید تا مکانیسم دفاعی در گیاه شما کمتر شده و به مرور زمان فیکوس به شرایط پیشین خود بازگردد.

لوله ای شدن برگها تنها خسارت آفات به گیاه شما نیست بلکه در برخی موارد به علت کمبود رطوبت در برگهای گیاه ممکن است شما شاهد زردی برگ فیکوس الاستیکا خود باشید، در این مقطع روش درمان به همان صورتی است که اشاره کردیم.

آیا نور زیاد برگ های فیکوس را لوله ای می کند؟

فیکوس الاستیکا از گیاهانی محسوب می شود که تمایل دارد نور در دسترس اش، نور غیر مستقیم خورشید باشد با این حال اگر نور محل پرورش گیاه مناسب نباشد (چه کم و چه زیاد)، برگهای گیاه کمی تغییر رنگ داده و لوله ای می شوند.

برای جلوگیری از لوله شدن برگهای فیکوس پیشنهاد می شود گلدان گیاه را با فاصله دو متری از پنجره های خانه قرار دهید و جهت جذب نور بهتر و افزایش راندمان فتوسنتز، یک روز در میان 180 درجه گلدان گیاه را بچرخانید.

از سویی دیگر با فرا رسیدن فصول بهار و تابستان بهتر است نور خورشید را توسط پرده های شفاف برای فیکوس خود فیلتر کنید تا گیاه شما از خطرات ذکر شده در امان باشد.

چرا برگهای تازه تولید شده و جوان فیکوس لوله ای می شوند؟

بر اساس ژنتیک گیاه هرگاه فیکوس برگ جدید و یا تازه ای را تولید کند، ابتدا برگهای مذکور حالت لوله ای خواهند داشت بنابراین این علت لوله شدن برگهای فیکوس اصلا جای نگرانی ندارد و تنها وظیفه شما در این مقطع زمانی آن است که شرایط ایده آل را برای گیاه خود فراهم کنید و از تماشای برگهای جدید گیاه محبوب خود لذت ببرید.

آیا برگ های لوله ای شده گیاه امکان درمان دارند؟

بله، در صورتی که میزان خسارت کم باشد، با راه حل های اشاره شده و تشخیص سریع می توان سریعا گیاه فیکوس را احیا نمود.

از سویی دیگر اگر نسبت به گیاه خود بی تفاوت باشید و برای رفع مشکل آن اقدامی فوری را انجام ندهید، برگ های گیاه کاملا لوله ای شده و در نهایت شاهد ریزش برگ فیکوس الاستیکا خود خواهید بود.

در انتها هم در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 101 میانگین امتیازات: 4]
۲۶ نظرات
  1. شکوفه می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون مقاله ای خیلی خوبی دارید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاسگزارم از محبت شما دوست عزیز.

  2. مرسده می گوید

    سلام ببخشید فیکوس من بسیار سالم و حالش خوب بود اما احساس کردم چون کنار پنجره داره نور مستقیم میگیره یکم برگاش لول شده و به سمت پایین اومده واسه همین جاشو عوض کردمو آوردمش کنار در اما برگ تازه ای که باز کرده الان زرد و افتاده به سمت پایین و لول شده و خیلی خرابه نمیدونم دلیلش چیه ممکنه به خاطر درز در و هوای سرد باشه؟تا الان همچین چیزی ندیده بودم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه شما تو شرایط قبلی چند ساعت نور مستقیم داشت و اینکه در شرایط فعلی درجه حرارت در شب تا چقدر کاهش پیدا می کنه؟

  3. الی می گوید

    سلام و سپاس از شما. من اهواز زندگی میکنم. فیکوسی که اخیرا گرفتم, با اینکه شرایطی که باید رو براش فراهم کردم, اولین برگ جدیدش که روز دوم باز شد به سمت بیرون لوله ای بود, دومی هم کوچکه و یک سمتش لوله ای شده. جوانه جدید هم کوچکه. علتش از نظر شما چیه؟ آب و هوای اهواز؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      تا هفته آینده شرایطی که برای گیاه فرمودید رو حفظ کنید در صورت برطرف نشدن مشکل مجددا پیام بدید.
      ژنتیک فیکوس الاستیکا به همین صورت هست که برگ جدید لوله ای باشه.

  4. محسن می گوید

    سلام عذر خواهی میکنم تقریبا من برای گیاه خودم دستوراتی که فرمودید رعایت میکنم ولی برگها به سمت بیرون نه زیاد ولی کمی جمع شده یا همان لوله البته گیاه پشت پنجره هست و نوری که بهش میخوره از پشت پرده ایی هست آیا مشکل همینه ؟ یعنی پشت پرده‌ایی ضخیم هست؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      دستتون رو روی گیاه بگیرید با ارتفاع حدودا ۳۰ الی ۴۰ سانتی متری اگر سایه ای که روی گیاه میفته تیره رنگ نبود، بله مشکل از نور هست.

    2. میم.رحیمی می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      گیاه فیکوس الاستیکای من پژمرده است.
      آب هم بهش میدم زرد میشه و تاثیری رو پژمردگیش نداره.یک برگش هم لوله شده.قبلش دور از نور بود حالا
      جلوی پنجره با نور غیرمستقیم هم گذاشتمش فرقی نداشت تو حالش‌.
      چیکارش کنم؟😞

  5. Poopak می گوید

    سلام . گل فیکوس من حدود ۵۰ روز هست خریداری شده و از اون موقع هفته ای یه بار بهش آب دادم.تا الان ۳ تا ازبرگاش زرد شده و برگ جوونه زده اش یه کم حالت لوله داره
    آبدهیش مقداری هست که از زیر گلدان بیرون میزنه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      زمان آبیاری چه موقعی هست و اینکه گیاه در طول روز چند ساعت نور دریافت میکنه؟
      میزان تغذیه گیاه رو هم بفرمایید.

  6. فرهاد می گوید

    سلام شبتون بخیر؛ برگ فیکوس الاستیکا من که تازه در اومده خیلی رو به بالا صاف بود یهو ظرف چند دقیقه از بغل ها لوله شد و کمی در نوک برگ افتادگی پیدا کرد؛ میخواستم بدونم طبیعیه و دوباره درست میشه یا مشکلی براش پیش اومده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      تا دو هفته آینده صبر کنید و اگر این مشکل ادامه دارد بود شرایط نگهداری گیاهتون رو بفرمایید.
      نور، دما، آبیاری، کوددهی و نحوه افزایش رطوبت گیاه.

  7. mona می گوید

    ممنونم ،خیلی اطلاعات خوبی بود.فقط موقع ستاره دادن اشتباه شد.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      بنده سپاس گزارم از شما.

  8. مریم اتابک می گوید

    سلام من نزدیک دوماه فیکوس رو خریدم خیلی حالش خوب بود و یه برگ باز کرده و یکی هم تو راه ولی یهو دیدم دوتا برگ از پایین افتاده چند تا لکه قهوه ای هم داشت…و باقی برگ ها رو به پایین آویزون شدن و شکلشون تغیر کرده..من بهش قارچ کش زدم….و بخور سرد هم روشن کردم..چیکار کنم دیگه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      کمی از سطح خاک رو بردارید و رنگ ریشه های گیاه رو به من بفرمایید و اینکه آیا لکه هایی که گفتید با نظافت گیاه از بین میرند یا خیر؟؟
      و در آخر قارچکش رو از ریشه به گیاه دادید یا اون رو اسپری کردید روی برگ های گیاه؟؟ مقدار مصرف قارچکش و اسم اون رو هم بفرمایید.

  9. مرضیه می گوید

    سلام ممنونم بابت اطلاعات خوبتون🌹
    سوالم اینه که،دوماهی میشه فیکوس رو خریدم دوتا ساقه کنارهم،یکی از ساقه ها که رشدی نداشته یکی هم همون اول یه برگ زد و دیگه رشدی نکرد همون برگ هم الان لوله شده،این عادی هستش؟واینکه در شرایط معمول رشد فیکوس چطوریه؟چندوقت یکبار برگ جدید میزنه؟

    شرایطش هم آبدهی هفته ای یکبار،گاهی کود مایع قاطی ابش میکنم،نور کم تقریبا شش هفت متر با پنجره فاصله داره

    آخه موقع خرید گفتن گلهایی که برگشون سبز هست به نور نیازی ندارن و به همین علت خریدم،حالا باید چیکارکنم؟پیشاپیش ممنون از راهنماییتون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام تمامی گیاهانی که برگ سبز دارند نیاز به نور دارن اون هم به خاطر فتوسنتز.
      اینکه گیاه فیکوس چند وقت یکبار برگ جدید تولید می کنه بستگی به شرایط نگهداریش داره.
      اصولا زمانی که گیاه برگ جدیدی تولید میکنه اون برگ در درجه اول لوله ای خواهد بود و در ادامه برگ باید باز بشه.
      اگر زمان آبیاری آب از انتهای گلدون خارج میشه و از کود کامل برای تغذیه گیاه استفاده می کنید، مشکل گیاه شما کمبود نور هست و باید اون رو افزایش بدید.

      1. مرضیه می گوید

        خیلی ممنونم
        و اینکه فیکوس نیاز به اسپری آب روی برگهاش داره؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش میکنم. خیر

  10. * می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    گیاه فیکوس داشتم که خاکش بعد آبیاری مگسک میزد به همین خاطر خاکش رو عوض کردم الان دو روز گذشته و متاسفانه برگشت هاش شل شده اومده پایین و بیحال شده ، قبل از این خیلی سرحال و شاداب بود
    لطفا راهنمایی کنین ممنونم

  11. مژگان می گوید

    برگهای فیکوس من آویزون شده اند و پشت برگ ها لکه های سیاه دیده میشه. چیکار باید بکنم؟

  12. حسن آقایی می گوید

    سلام وقتتون بخیر و شادی .
    سه ماهی میشه فیکوس خریدم و در کنار پنجره بدون نور خورشید و با نور طبیعی روشنی روز نگهداری میکنم . چند وقتی هست برگهاش لول شده و داره پژمرده میشه و ناراحتم کرده . روش آبیاری من هفته ای یکبار بود و با کود مخلوط در آب بهش میدادم تا سیرآب شه . کود هامیک فول بهش میدم . میخواستم راهنماییم کنین چیکار کنم . برگ جدید هم اصلا تو این مدت نداده

  13. شادی می گوید

    سلام گیاه گوش فیلی من برگاش همه لول شدن وبه طرف پایین افتادن وشاید سالی یک برگ هم اضافه نکنه چیکارش کنم.کنار پنجرس نور غیر مستقیم میگیره وابیاریشم سه روز یکباره .تو اشپزخونس رو کابینت امکان داره واس این باشه؟؟

  14. خرمی می گوید

    سلام خسته نباشید
    گیاه فیکوس من چند ماهه که برگاش لوله میشه و تقریبا نصف ساقه اش هم قهوه ای شده ، برگاهایی ک تازه درمیاد هم خیلی کوچیکن و اونها هم لوله میشد کنار پنجره است و زمانیکه سطح خاک خشک میشه آب میدم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy