کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت لوله شدن برگ انجیری چیست؟ (بعلاوه راه حل درمان)

1

لوله شدن برگ انجیری دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آنها آبیاری بسیار کم و همچنین نبود رطوبت کافی در اطراف گیاه می باشد. از دیگر دلایل و یا علت لوله شدن برگهای برگ انجیری می توان به آبیاری بیش از حد، هجوم آفات گیاهان خانگی به برگ انجیری، نوسانات دمایی (گرم شدن بیش از حد محیط) و همچنین عدم تعویض به موقع گلدان گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل لوله شدن برگ گل انجیری را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با تشخیص علت اصلی مشکل بتوانید فورا گیاه خود را احیا کرده و از پرورش آن برای مدت زمان طولانی تری لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری بسیار کم اولین علت لوله شدن برگ انجیری

اولین علت لوله شدن برگ انجیری
اولین علت لوله شدن برگ انجیری

زمانی که آبیاری گیاه کمتر از آستانه تحملش باشد، برگ انجیری شما نارضایتی خود را از شرایط موجود با لوله ای کردن برگهایش به اطلاع تان می رساند.

از علائم لوله شدن برگ انجیری به واسطه آبیاری بسیار کم می توان به خشک، ترد، قهوه ای شدن نوک و لبه برگها اشاره نمود که در این شرایط به احتمال خیلی بالا برگهای گیاه نیز حالت پژمردگی خواهند داشت.

با این حال اگر اطمینان دارید لوله شدن برگ های گیاه شما به خاطر آبیاری کم است، راه حل احیا برگ انجیری بسیار ساده است و تنها کافیست گیاه خود را در زمان مناسب و به روش صحیح آبیاری کنید.

همانطور که در مقاله نگهداری گیاه برگ انجیری اشاره شد بهترین زمان آبیاری گیاه موقعی است که 10 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی است.

از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه آن است که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کرده و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان فورا روند آبدهی گیاه متوقف شود.

عوامل زیادی نظیر سرعت رشد گیاه، اندازه برگ انجیری، درجه حرارت، رطوبت و …. بر سرعت خشک شدن سطح خاک اثر می گذارند از این رو پیشنهاد می شود برای آبیاری گیاه محبوب خود هرگز از دستور العمل خاصی پیروی نکنید و دائما رطوبت سطح خاک را بررسی کرده و در صورت لزوم گیاه خود را آبیاری نمایید.

رطوبت محیطی بسیار کم

لوله شدن برگ انجیری
لوله شدن برگ انجیری

بسیاری از گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما و گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما منجمله برگ انجیری منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارند بنابراین اصلا جای تعجبی ندارد که گیاه مذکور برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت محیطی داشته باشد که صد البته برخی از افراد نسبت به این نیاز گیاه برگ انجیری بی تفاوت هستند.

بنابر آنچه که گفته شد دیگر علت لوله شدن برگهای برگ انجیری کمبود رطوبت در اطراف گیاه می باشد (برگ انجیری رطوبت کمتر از 40 درصد را نمی پسندد) از این رو پیشنهاد می شود همواره ظرف آبی را در کنار گلدان گیاه قرار دهید تا با تبخیر آب رطوبت محیطی برای گیاه شما افزایش یابد.

  • چگونه تشخیص دهیم لوله ای شدن برگها به خاطر کمبود رطوبت است و نه آبیاری بسیار کم گیاه؟

اگر خاک گلدان بسیار خشک است و گیاه شما علائمی که در قسمت آبیاری کم اشاره شد را دارد می توان نتیجه گرفت که مشکل پیش آمده نشات گرفته از آبیاری کم است و از سویی دیگر اگر خاک مرطوب است (نه به حالت غرقاب) و برگها حالت پژمردگی ندارند، علت لوله ای شدن برگهای گیاه محبوب شما به خاطر کمبود رطوبت است.

هجوم آفات به گیاه برگ انجیری

از دیگر علت لوله شدن برگ گل انجیری می توان به هجوم آفات اشاره نمود به طوری که این حشرات موذی با اتصال به برگهای زیبای گیاه از آب و مواد غذایی درون آنها تغذیه کرده و فرآیندهای متابولیسمی برگها را مختل می کنند.

برای آنکه اطمینان حاصل نمایید گیاه شما مورد هجوم آفات قرار گرفته است می بایست تمامی قسمت های بافت رویشی گیاه خود را بررسی کنید و در صورتی که نقاط لکه مانند (به حالت عسلک) و یا به عبارتی حلقه های زرد رنگ نامنظم را روی برگهای گیاه مشاهده کردید در نظر داشته باشید علت اصلی مشکل پیش آمده برای گیاه خود را پیدا کرده اید.

برای احیا برگ انجیری در قدم اول پیشنهاد می شود اگر گیاه دیگری دارید حتما آن را از برگ انجیری دور کنید و بعدا توسط یک پارچه تمیز آغشته به الکل لکه های آلوده را از روی برگهای گیاه پاک کنید و سپس تا هفت روز منتظر بمانید.

در طی 7 روز دائما گیاه خود را بررسی کنید و در صورت مشاهده آفات سریعا توسط صابون های حشره کش و یا دیگر سموم شیمیایی اقدام به حذف آنها نمایید.

نوسانات دمایی و افزایش بیش از حد درجه حرارت

همان طور که در مقاله پژمرده شدن برگ انجیری قبلا اشاره شد، گیاه آپارتمانی برگ انجیری در محدوده دمایی 18 الی 27 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین دمای خانه همواره برای نگهداری این گیاه جذاب و دوست داشتنی ایده آل است اما آنچه گه دلیل لوله شدن برگ انجیری می باشد، قرار گرفتن گیاه در معرض بادهای گرم و همچنین سیستم های گرمایشی است زیرا با افزایش درجه حرارت، تبخیر و تعرق برگ ها افزایش یافته و رطوبت زیادی از درون آنها کاسته می شود و دقیقا به واسطه همین موضوع برگ های گیاه لوله ای شده تا هدر رفت همان رطوبت موجود کمتر شود.

در نتیجه برای احیا برگ انجیری پیشنهاد می شود همیشه درجه حرارت مناسب را برای گیاه خود فراهم کنید و هرگز از گیاه خود در کنار شوفاژها، بخاری ها و دیگر سیستم های گرمایشی نگهداری نکنید.

از سویی دیگر با فرا رسیدن فصل گرما و همچنین افزایش درجه حرارت و تعداد ساعات نوری توصیه می شود در این مقطع زمانی کمی فاصله گلدان تا پنجره را زیاد کنید تا گیاه دچار تنش هایی اینچنینی نشود.

عدم تعویض گلدان دیگر دلیل لوله شدن برگ انجیری

دلیل لوله شدن برگ انجیری
دلیل لوله شدن برگ انجیری

اگر بیش از یک سال است که گلدان گیاه را تعویض نکرده اید و مشاهده می کنید دو روز پس از آبیاری با سرعت زیادی خاک گلدان خشک می شود، در نظر داشته باشید دلیل لوله شدن برگ انجیری شما به خاطر عدم تعویض خاک و گلدان گیاه است زیرا ریشه های گیاه بسیار بزرگ شده و گلدان فعلی دیگر پاسخگوی نیاز آنها نیست (وقتی فضای کافی برای توسعه ریشه ها وجود نداشته باشد آنها در جذب آب و مواد غذایی به خوبی عمل نمی کنند و در هم تنیده شده و راندمان کیفی گیاه را کاهش می دهند).

بنابر آنچه که گفته شد اگر قصد تعویض گلدان گیاه را دارید توصیه می شود گلدان جدید تنها یک سایر از گلدان قبلی گیاه بزرگتر و مخلوط خاک ترکیبی از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت باشد.

آبیاری بیش از حد گیاه انجیری

زمانی که خاک گلدان بسیار مرطوب باشد (یعنی حالت غرقاب داشته باشد) و برگها پژمرده و شما شاهد زردی برگ انجیری خود هستید در نظر داشته باشید علت لوله شدن برگهای برگ انجیری شما به خاطر آبیاری بیش از حد بوده است و در حالت اشاره شده می بایست گیاه را کاملا از گلدان خارج کرده و ریشه های ناسالم آن را تا نقطه سالم هرس کنید.

علت لوله ای شدن برگهای جدید و تازه گیاه چیست؟

زمانی که تمامی شرایط نگهداری و پرورش برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی با نور کم ایده آل است و شما شاهد لوله ای شدن برگهای تازه تولید شده گیاه خود هستید اصلا نگران نشوید زیرا بر اساس ژنتیک این گیاه محبوب، برگ های جدید قبل از باز شدن کمی حالت لوله ای شدن دارند که این موضوع با طی شدن چند روز حل خواهد شد.

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد شایع ترین دلیل و یا علت لوله شدن برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی بزرگ به خاطر آبیاری کم و نبود رطوبت کافی در اطراف گیاه است از این رو توصیه می شود برای احیا برگ انجیری در قدم اول این دو مورد را برای گیاه خود بررسی کنید و سپس در صورت عدم مشکل در این بخش ها، دیگر احتمالات ذکر شده در این مقاله را برای گیاه محبوب خود مورد ارزیابی قرار دهید.

در صورتی که در ارتباط با هر از یک از دلایل لوله شدن برگهای گل انجیری سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 21 میانگین امتیازات: 3.9]
1 نظر
  1. علینژاد می گوید

    سلام من گیاه برگ انجیری که دارم برگهاش لوله شده و برگهای پایینی دارن زرد میشن مشکل چیه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy