کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونه با بیماری های گیاهان آپارتمانی مقابله کنیم ؟

0
لیست مطالب

زمانی که بیماری های گیاهان آپارتمانی به گیاهان آپارتمانی کوچک و گیاهان آپارتمانی بزرگ شما هجوم می آورند، با وجود همه دلایل احتمالی، شناسایی مشکل پیش آمده می تواند ترسناک به نظر برسد.

با این حال هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی جای هیچ نگرانی و یا استرسی نداشته، زیرا در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به نحوه ی شناسایی انواع بیماری گیاهان خانگی و روش های مقابله در زمینه ی درمان و همچنین پیشگیری می پردازیم، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

بیماری های شایع گیاهان آپارتمانی کدامند؟

بیماری های گیاهان آپارتمانی
بیماری های گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما و گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما می توانند به بیماری های مختلفی نظیر بیماری های باکتریایی، قارچی و ویروسی مبتلا شوند.

شناسایی این بیماری ها اغلب از طریق بازرسی گیاه و شرایط رشد انجام می شود. توانایی شناسایی و یا تشخیص بیماری به شما کمک می کند که در درمان بیماری های گیاهان آپارتمانی خود موفق عمل کرده و برای جلوگیری و پیشگیری از مشکلات بعدی آگاهی کامل داشته باشید.

علت و علائم پوسیدگی گیاهان آپارتمانی چیست؟

پوسیدگی ریشه از اولین نوع بیماری های گیاهان آپارتمانی
پوسیدگی ریشه از اولین نوع بیماری های گیاهان آپارتمانی

پوسیدگی ریشه از رایج ترین بیماری های گیاهان آپارتمانی بوده که علت آن در اکثر قریب به اتفاق گیاهان آپارتمانی از آبیاری بیش از حد و قدرت پایین زهشکی خاک نشات می گیرد و از آنجایی که آبیاری بیش از حد یک مساله معمول است، این موضوع باعث پوسیدگی ریشه و حتی ساقه گیاهان آپارتمانی می شود.

علت پوسیدگی ریشه گیاهان آپارتمانی

همان طور که در مقالات گیاه زاموفیلیا و گیاه شفلرا اشاره شد، پوسیدگی ریشه و ساقه ی گیاهان آپارتمانی توسط انواع ارگانیسم های قارچی انجام می شود که از جمله شایع ترین قارچ ها در ارتباط با این نوع بیماری گیاهان آپارتمانی می توان به ریزوکتونیا، فوزاریوم، فیتوفترا اشاره نمود.

پاتوژن های قارچی در خاک های بسیار مرطوب و یا با قدرت زهشکی کم باقی مانده و در آن رشد و نمو می کنند و به همین علت سیستم ریشه ای گیاهان آپارتمانی را تحت فشار قرار داده و آنها را ضعیف و آلوده می کنند.

علائم پوسیدگی ریشه گیاهان

در ارتباط با بیماری های گیاهان خانگی و از علائم پوسیدگی ساقه و ریشه ی گیاهان آپارتمانی می توان به پژمردگی گیاه آلوده از پایین به بالا در صورت مرطوب بودن خاک و همچنین قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی، زردی برگ گیاهان آپارتمانی و سیاه شدن شاخه، برگ و ساقه ی گیاهان آپارتمانی اشاره نمود.

علاوه بر آنچه که اشاره شد در این نوع بیماری گیاهان خانگی، ریشه ها به جای آنکه رنگ سفید و سالم خود را داشته باشند، نرم، قهوه ای و یا سیاه خواهند شد. از سویی دیگر ممکن است در ناحیه های آلوده ی گیاه همانند اطراف ریشه ها، بوی نامطبوعی به مشام برسد.

روش های درمان و پیشگیری از پوسیدگی ریشه گیاهان آپارتمانی چیست ؟

در زمانی که پوسیدگی ریشه ی گیاهان آپارتمانی حتی گیاهان آپارتمانی با نور کم بسیار شدید باشد و حتی نتوان در آن چندین ریشه ی سالم را مشاهده کرد، می بایست گیاه را دور انداخته و از نو گیاه آپارتمانی جدیدی را خریداری کرد زیرا سیستم ریشه ای گیاه آپارتمانی به طور کلی آلوده شده و نمی توان برای نجات آن کاری را انجام داد.

در صورتی که بخشی از ریشه از بیماری های گیاهان آپارتمانی مذکور آلوده شده باشد، می بایست قسمت های آلوده را هرس کرده و باقی ریشه های سالم را برای ادامه ی حیات گیاه باقی گذاشت درست مانند روش درمان زردی برگ پتوس و زردی برگ زاموفیلیا که به آنها در مقالات دیگر سایت پرشیالرن اشاره داشتیم.

روش های پیشگیری از پوسیدگی ریشه گیاهان

  • فقط گیاهان سالم آپارتمانی را خریداری کنید.
  • از گلدان های شفاف با زهکشی کف استفاده کنید.
  • همواره از مخلوط خاک تازه و نو استفاده کنید.
  • مخلوط خاک گلدان حتما دارای قدرت زهشکی بالا باشد.
  • فقط در زمان نیاز گیاه خود را آبیاری کنید و خاک را برای ظهور بیماری گیاهان آپارتمانی خیس نگه ندارید.
  • آبیاری را در زمستان کاهش دهید زیرا گیاه آپارتمانی شما در فصل زمستان رشد فعالی نخواهد داشت.

لکه های قارچی روی برگ گیاهان آپارمانی چگونه پدید می آید؟

لکه های قارچی بر روی برگ
لکه های قارچی بر روی برگ

همان طور که در مقالات نگهداری فیکوس الاستیکا و نگهداری فیکوس بنجامین اشاره شد، انواع مختلفی از قارچ ها باعث ایجاد لکه های قارچی بر روی برگ گیاهان آپارتمانی می شوند. خوشبختانه و صرف نظر از نوع قارچ ها در بیماری های گیاهان خانگی، شناسایی لکه های قارچی در برگ و همچنین پیشگیری و درمان آنها بسیار آسان است.

علت پیدایش لکه های قارچی بر روی برگ

قارچ هایی که سبب این نوع بیماری گیاهان خانگی می شوند در شرایط خنک و مرطوب بیشتر شیوع پیدا می کنند و این موضوع زمانی شدت بیشتری پیدا می کند که مخلوط خاک گلدان به طور دائم مرطوب بوده و شاخه، برگ و مخصوصا ریشه ی گیاه آپارتمانی به رطوبت بسیار زیادی دسترسی داشته باشد (یعنی رطوبت گیاهان آپارتمانی زیاد باشد).

علائم لکه های قارچی

از علائم لکه های قارچی از بیماری های گیاهان آپارتمانی می توان به نقاط قهوه ای، سیاه، قرمز، زرد و یا برنز بر روی بافت گیاه اشاره کرد و همان طور که اشاره شد این موضوع از رطوبت بالا نشات گرفته و در نهایت می تواند گیاه شما را نابود کرده و منجربه ریزش برگ های آن شود.

چه روش هایی برای پیشگیری و درمان لکه های قارچی گیاهان آپارتمانی وجود دارد ؟

برای درمان لکه های قارچی از بیماری گیاهان آپارتمانی می بایست برگ های آلوده را هرس کرده و در صورت ریزش برگ ها، آن ها را از روی سطح خاک جداسازی نمایید.

در صورت بروز عفونت شدید می توانید با اسپری کردن قارچ کش های مناسب که قارچ های آلوده را از بین می برند، با رعایت دوز مناسب استفاده نمایید.

پیشگیری از لکه های قارچی بر روی برگ گیاه

  • کاهش میزان رطوبت در اطراف گیاهان آپارتمانی
  • آبیاری گیاه را اوایل روز انجام دهید تا بستر با فرا رسیدن شب خشک شود.
  • از اسپری کردن آب بر روی شاخه و برگ گیاه خود خودداری نمایید.
  • تهویه را در اطراف گیاه آپارتمانی خود افزایش دهید تا از بروز این نوع بیماری گیاه خانگی جلوگیری شود.
  • همیشه قسمت بالای سطح خاک را با حذف بقایای گیاه تمیز نگه دارید.
  • از یک مخلوط خاک استفاده ی مجدد نکنید.

چگونه لکه برگ باکتریایی روی گیاهان آپارتمانی پدید می آید؟

بیماری گیاهان آپارتمانی
بیماری گیاهان آپارتمانی

انواع مختلفی از باکتری ها وجود دارند که می توانند سبب بروز مشکل لکه برگ باکتریایی شوند.

این بیماری از بیماری های گیاهان خانگی یا به صورت موضعی باقی مانده (به عنوان مثال فقط روی شاخه و برگ گیاهان آپارتمانی اثر می گذارد) و یا به حالت سیستماتیک شده و مشکلات جدی تری ایجاد می کند به طوری که در تمام طول و عرض گیاه حرکت می کند.

علت پیدایش لکه باکتریایی چیست ؟

باکتری هایی که باعث ایجاد لکه برگ باکتریایی در گیاه می شوند در شرایط خنک و مرطوب رشد می کنند. علاوه بر این آبیاری نامناسب و اشتباه، درصد هجوم این باکتری ها را افزایش می دهد.

همچنین ممکن است با استفاده ی مجدد از خاکی که حاوی باکتری های مذکور است، یک گیاه سالم، آلوده شود.

علائم لکه باکتریایی

لکه برگ باکتریایی از بیماری های گیاهان آپارتمانی، با ظهور نقاط سیاه که اغلب در آب غوطه ور هستند ظاهر می شود که گاهی اوقات این نقاط می توانند هاله ای زرد رنگ در اطراف خود داشته باشند.

با گسترش بیماری، مناطق آغشته به آب با هم ادغام شده و بخش های بیشتری از گیاه را تحت تاثیر قرار می دهند.

اگر این لکه فقط روی شاخه و برگ گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی و گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا وجود داشته باشد و یا به عبارتی این نوع بیماری گیاهان آپارتمانی به صورت موضعی باقی مانده باشد و به ساقه منتقل نشده باشد، گیاه آپارتمانی به احتمال زیاد زنده مانده و می توان به آسانی بر این بیماری غلبه کرد.

از سویی دیگر اگر مناطق سیاه و برخی مواقع سفید آغشته به آب، ساقه های گیاه را تحت تاثیر قرار دهد، هجوم باکتری روند سیستماتیک داشته و کل گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد که متاسفانه در این مرحله برای درمان گیاه نمی توان کاری را انجام داد.

چگونه لکه برگ باکتریایی گیاه خود را درمان کنیم ؟

اگر لکه برگ باکتریایی از بیماری های گیاهان خانگی بر کل گیاه اثر بگذارد همان طور که اشاره شد حالت سیستمیک داشته و تنها کاری که می توانید انجام دهید دور انداختن گیاه به همراه خاک آن می باشد.

از سویی دیگر اگر تنها چند برگ از بیماری گیاهان خانگی مذکور آلوده شده باشد و حالت هجوم به صورت موضعی بوده، می بایست برگ های آلوده را هرس کرده و آنها را دور ریخت.

پیشگیری از لکه برگ باکتریایی

  • بین گیاهان آپارتمانی فاصله ایجاد کنید تا گردش هوا به خوبی انجام شود.
  • رطوبت محیطی را کاهش دهید.
  • آبیاری را صبح زود انجام دهید تا مخلوط خاک تا شب خشک شود.
  • بافت رویشی گیاه را با آب اسپری نکنید.
  • قسمت بالای سطح خاک را از باقی مانده ی گیاه تمیز نگه دارید.
  • از خاکی که قبلا استفاده شده برای گیاه خود استفاده نکنید.

کپک سیاه چیست و علت بوجود آمدن آن چه می باشد؟

بیماری های گیاهان خانگی
بیماری های گیاهان خانگی

هنگامی که با لکه های سیاه و کپکی از بیماری های گیاهان آپارتمانی بر روی بافت گیاه خود مواجه شدید این بدان معنی است که مشکل نسبت به پیدایش نقاط سیاه رنگ (لکه برگ باکتریایی) جدی تر است.

علت لکه های سیاه و کپکی در گیاه

چندین قارچ وظیفه ایجاد کپک دودی سیاه را دارند و اگرچه این قارچ ها از بیماری گیاهان آپارتمانی در گیاه آسیب دیده زندگی نمی کنند، اما در آلودگی که توسط چندین آفت شایع ترشح می شود، رشد می کنند. آفاتی که آلودگی ایجاد می کنند عبارتند از:

  • شته ها
  • شپشک آردآلود
  • حشرات پولک دار
  • مگس سفید
  • زنجرک
  • پسیل ها

در بیشتر موارد این نقاط کپکی و سیاه از بیماری های گیاهان خانگی، تنها یک نقطه ی کوچک در گیاه بوده و به گیاه آپارتمانی شما آسیب جدی وارد نمی کند.

اوج آسیب این بیماری زمانی است که این نقاط کل برگ را پوشانده و عمکلرد فتوسنتز در گیاه را با مشکل مواجه می کنند.

چگونه لکه سیاه و کپکی را در گیاهان آپارتمانی درمان کنیم؟

برای درمان لکه های سیاه و کپکی در ابتدا می بایست آفات اشاره شده را از گیاه جدا کرد که بسیاری از این حشرات در تنوعی از رنگ ها بوده و به راحتی در بافت های گیاه پنهان می شوند، در نتیجه بهتر است هر روز گیاه آپارتمانی خود را بررسی کرده و از عدم حضور آنها اطمینان حاصل نمایید.

بسته به نوع گیاه آپارتمانی محصولاتی نظیر روغن نیم و یا صابون حشره کش در مبارزه با آفات اشاره شده به خوبی عمل می کنند.

لازم به ذکر است از محصولات اشاره شده با رعایت دوز مناسب استفاده نمایید.

برای از بین بردن کپک سیاه از بیماری گیاهان خانگی، می توانید نقاط آلوده را با ابزار تمیز از گیاه جدا کرده یا آن را بشویید.

پاک کردن برگهای آسیب دیده با یک پارچه ی مرطوب، معمولاً ترفندی برای از بین بردن کپک سیاه است.

سفیدک سطحی گیاهان آپارتمانی چیست؟

بیماری گیاهان خانگی
بیماری گیاهان خانگی

سفیدک سطحی و یا سفیدک پودری از بیماری های گیاهان آپارتمانی، یک بیماری قارچی بوده که در بیشتر گیاهان آپارتمانی در ماه های سرد سال که درجه حرارت سرد و رطوبت محیطی بالا می باشد، شیوع دارد.

بیماری سفیدک سطحی معمولا گیاه آپارتمانی را از بین نمی برد ولیکن می بایست اقداماتی را جهت کنترل و پیشگیری از هجوم آن به گیاه را انجام داد.

علت هجوم سفیدک سطحی

چندین گونه ی قارچی Oidium، مقصر آلوده شدن گیاه به بیماری این نوع بیماری گیاهان آپارتمانی هستند.

علت هجوم سفیدک پودری، دماهای پایین، شاخه و برگ های مرطوب و رطوبت بیش از حد خاک و همچنین باقی ماندن بقایای گیاه از بین رفته در گلدان می باشد.

خوشبختانه سفیدک پودری نسبت به سایر بیماری های گیاهان خانگی، خطر کمتری داشته و به ندرت گیاه را از بین می برد.

لازم به ذکر است در زمان شیوع بیماری اسپورهای قارچ می توانند از طریق هوا به دیگر گیاهان آپارتمانی شما سرایت کرده و آنها را آلوده کنند.

علائم ظهور سفیدک سطحی

سفیدک سطحی در ابتدا بر روی شاخه و برگ های گیاه آپارتمانی به صورت دایره های سفید و پوردی تشکیل می شود که دایره های مذکور در صورت عدم درمان بزرگتر شده و با هم ادغام می شوند.

از سویی دیگر حمله این نوع بیماری گیاهان خانگی سبب می شود، زاویه ی بافت های رویشی گیاه منحرف شده و در برخی مواقع برگ ها دچار ریزش شوند.

روش های درمان و پیشگیری از سفیدک سطحی چیست ؟

در صورتی که بر روی گیاه آپارتمانی خود سفیدک سطحی و یا پودری را مشاهده کردید می بایست هرگونه شاخه و برگ آلوده را هرس کرده و دور بریزید و سپس تنها کافیست برخی از عادات مراقبت و نگهداری گیاه آپارتمانی خود را تغییر داده تا گیاه مجدد سلامتی خود را به دست بیاورد.

روش های پیشگیری

  • خاک را همیشه از بقایای گیاه تمیز نگه دارید.
  • رطوبت محیطی را کاهش دهید.
  • فقط در صورت لزوم گیاه آپارتمانی را آبیاری کنید تا خاک به طور مداوم مرطوب نباشد.
  • آبیاری گیاه را صبح زود انجام دهید تا خاک گلدان تا شب فرصت خشک شدن داشته باشد.
  • برای گیاه خود تهویه مناسب را ایجاد کنید.

بیماری کپک خاکستری چیست؟

کپک خاکستری
کپک خاکستری

کپک خاکستری از بیماری های شایع گیاهان آپارتمانی می باشد. در صورت هجوم این بیماری به گیاه، مشکل جدی برای ادامه حیات گیاه ایجاد شده و می تواند سبب از بین رفتن گیاه شود (مخصوصا اگر شرایط رشد برای پاتوژن ها مناسب باشد).

علت ظهور کپک خاکستری در گیاه

قارچ عامل بیماری کپک خاکستری از بیماری های گیاهان آپارتمانی، قارچ Botrytis cinerea می باشد که حتی در بافت های از بین رفته ی گیاه نیز زنده است.

اسپورهای قارچ کپک خاکستری بر روی گیاه یک پوشش ایجاد کرده و پس از خشک شدن ناحیه ی آلوده، هاگ ها را در هوای آزاد رها کرده تا گیاهان اطراف شما نیز آلوده شوند (البته در صورت وجود).

علاوه بر آنچه که برای این نوع بیماری گیاهان آپارتمانی اشاره شد، اسپورها می توانند در هنگام غبارپاشی گیاه، از شاخه و برگ های آلوده به نقاط سالم گیاه منتقل شوند.

کپک خاکستری از بیماری های گیاهان خانگی برای گیاهان آپارتمانی گلدار خطرناک تر است زیرا این قارچ برای زندگی خود نیاز به میزبان داشته و به همین علت جهت تغذیه، گلبرگ های گیاهان گلدار را می پوشانند.

علائم ظهور کپک خاکستری

کپک خاکستری در ابتدا بر روی گلبرگ های گیاه لکه های قهوه ای رنگ را ایجاد کرده که این لکه ها در نهایت بزرگ شده و گل گیاه را از بین می برد و حتی این نوع بیماری گیاهان خانگی می تواند باعث مرگ گل قبل از باز شدن شود.

در گل های طبیعی پیاز دار مانند گل لاله ممکن است این بیماری از گل ها به پیاز منتقل شده و باعث پوسیدگی آن شوند.

روش های درمان و پیشگیری از هجوم کپک خاکستری چیست ؟

اگر گیاه آپارتمانی شما از بیماری کپک خاکستری رنج می برد می بایست شما تغییرات محیطی لازم را انجام داده تا عامل بیماری به گیاه دیگر منتقل نشده و از سویی دیگر، اعمال این تغییرات باعث نجات گیاه آلوده شود.

برای درمان تمام قسمت های آلوده را از چند سانتی متری ساقه برش داده و برای برش و یا هرس، از ابزارآلات تمیز و استریل شده استفاده نمایید.

توجه داشته باشید بسیاری از اقدامات پیشگیرانه در بسیار از بیماری های شایع گیاهان آپارتمانی مشابه است.

  • رطوبت اطراف گیاه را کاهش دهید.
  • گردش هوا را در اطراف گیاه افزایش دهید.
  • آبیاری گیاه را صبح زود انجام دهید.
  • در صورت هجوم شدید از قارچ کش های مناسب استفاده نمایید.

کپک سفید چیست و علائم آن در گیاه چه می‌باشد؟

کپک سفید از دیگر بیماری های گیاهان آپارتمانی
کپک سفید از دیگر بیماری های گیاهان آپارتمانی

کپک سفید از بیماری های گیاهان آپارتمانی، خطری برای گیاه شما نداشته و تنها ظاهر گیاه را بد شکل می کند زیرا قارچ هجوم آورنده در سطح مخلوط خاک رشد و نمو می کند.

علت هجوم کپک سفید چیست ؟

قارچی که سبب ایجاد یک قالب سفید مانند در سطح خاک می شود ساپروفیت نام دارد و همان طور که اشاره شد، این قارچ برای گیاه آپارتمانی شما خطری ندارد ولیکن وجود آن منجربه پیش آمدن مشکلات دیگر شده و گیاه شما دچار آسیب خواهد شد.

عواملی نظیر آبیاری بیش از حد، خاک آلوده با قدرت زهشکی پایین و مجهز نبودن گلدان به سوراخ های زهشکی، سبب تشکیل قارچ ساپروفیت می شود.

علائم کپک سفید در گیاه

هجوم کپک سفید از بیماری گیاهان آپارتمانی به آسانی قابل تشخیص است زیرا ماده هایی سفید و پوسته پوسته در سطح خاک تشکیل شده و تا زمانی که گیاه به بیماری دیگر مبتلا نشود، بیماری مذکور خطری برای گیاه ندارد.

روش های پیشگیری و درمان کپک سفید

اگر هجوم بیماری کپک سفید سبب شده تا شما از ظاهر گیاه آپارتمانی خود ناراضی باشید، می توانید به سادگی مواد کپک زده را از روی سطح خاک جدا کنید تا بافت خاک از این نوع بیماری گیاهان خانگی پاکسازی شود.

برای پیشگیری از کپک سفید از بیماری گیاهان خانگی می بایست برخی عادات مراقبتی از گیاه آپارتمانی را تغییر داد.

  • قبل از آبیاری اجازه دهید خاک گلدان خشک شود.
  • از گلدان های دارای سوراخ های زهشکی برای نگهداری از گیاه استفاده کنید تا خاک بیش از حد خیس نماند.
  • در صورت استفاده مجدد از یک گلدان، آن را ضدعفونی کرده تا باکتری ها و قارچ ها در صورت وجود از بین بروند.
  • از خاک دارای قدرت زهشکی بالا استفاده نمایید تا آب آبیاری به خوبی تخلیه شود.

بیماری آنتراکنوز در گیاهان آپارتمانی چیست؟

آنتراکنوز گیاهان آپارتمانی
آنتراکنوز گیاهان آپارتمانی

آنتراکنوز در درجه ی اول یک بیماری متولد شده در خاک است که به گیاهان آپارتمانی هجوم آورده و هدف آن، بیشتر شاخه و برگ های گیاهان آپارتمانی است.

علت هجوم آنتراکنوز به گیاه

شایع ترین علت پیدایش این بیماری از بیماری های گیاهان آپارتمانی، استفاده از خاک آلوده است.

خوشبختانه زمانی که گیاه به بیماری مذکور آلوده باشد و شدت بیماری کم باشد، با چند اقدام مناسب می توان گیاه را از بیماری آنتراکنوز نجات داد.

علائم بیماری آنتراکنوز

رایج ترین علامتی که نشان می دهد گیاه آپارتمانی شما به آنتراکنوز مبتلا شده است آن بوده که نوک برگ ها زرد شده و در نهایت این زردی، سیاه و یا قهوه ای می شود و در آخر گیاه را به کام مرگ می کشاند.

علاوه بر آنچه که اشاره شد این تغییر رنگ می تواند تا کناره های خارجی برگ ها نیز گسترش یابد.

روش های پیشگیری و درمان بیماری آنتراکنوز چیست؟

در صورتی که گیاه آپارتمانی شما به این نوع بیماری گیاهان آپارتمانی مبتلا شده است می بایست برگ های آلوده را با ابزار مناسب برش داده و سپس گیاه را با با قارچ کش هایی که حاوی ترکیبات مس هستند، محلول پاشی نمایید.

پیشگیری از هجوم آنتراکنوز به گیاه

  • برای پیشگیری از هجوم آنتراکنوز از بیماری های گیاهان خانگی به گیاه، خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهید.
  • از خاک مصرف شده برای گیاه استفاده نکنید و همواره برای گیاه خاکی دست اول با قدرت زهکشی بالا فراهم کنید.
  • رطوبت را در اطراف گیاه کاهش دهید.
  • تهویه مناسب در اطراف گیاه فراهم کنید.
  • برای پیشگیری از هجوم اینگونه بیماری گیاهان خانگی، قسمت های بالای خاک را بقایای گیاهی پاکیزه نگه دارید.

هجوم ویروس ها به گیاهان آپارتمانی

ویروس گیاهان آپارتمانی
ویروس گیاهان آپارتمانی

از بین همه ی بیماری های شایع گیاهان آپارتمانی اشاره شده در این مقاله، ویروس ها کشنده ترین می باشند زیرا برای مقابله با آنها درمانی وجود ندارد.

انواع مختلفی از ویروس ها وجود دارند که می توانند گیاه آپارتمانی شما را آلوده کنند.

علت هجوم ویروس ها به گیاه

ویروس های از چندین طریق گیاهان آپارتمانی را آلوده می کنند. گیاهان در صورت تکثیر از گیاه مادر آلوده می توانند از قبل آلوده شوند.

علاوه بر آنچه که گفته شد زمانی که گیاه را هرس می کنید، اگر ابزار هرس آلوده باشد، ویروس می تواند به گیاه آپارتمانی شما منتقل شود.

از سویی دیگر مکیدن حشرات می تواند ویروس را از گیاهی آلوده به گیاهی سالم منتقل کند.

جالب است بدانید افرادی که سیگار می کشند می بایست قبل از لمس گیاهان آپارتمانی دست های خود را شستشو دهند زیرا در صورت عدم نظافت دست ها، ویروس موزاییک تنباکو به گیاهان مستعد منتقل می شود.

علائم هجوم ویروس ها

مجموعه ای از علائم مختلف وجود دارند که نشان دهنده ی آلوده شدن گیاه آپارتمانی شما به ویروس هستند.

  • رنگ آمیزی غیر عادی گل ها و یا ظاهر تحریف شده آنها.
  • لکه های نکروزه و یا حلقه های زرد بر روی شاخه و برگ گیاه.
  • اشکال موزاییکی سبز تیره و یا روشن بر روی گیاه.
  • لکه های زرد و یا سبز خط دار بر روی گیاه.
  • رشد تحریف شده ی برگ ها.
  • رشد کوتاه مدت گیاه.

روش های پیشگیری از هجوم ویروس ها به گیاه

همان طور که اشاره شده برای ویروس ها درمانی وجود ندارد و تنها راه حل متاسفانه دور انداختن گیاه است.

با آگاهی از برخی نکات می توان تا حد بسیار زیادی گیاه آپارتمانی را در امان نگه داشت.

  • خرید گیاه آپارتمانی از مراکز معتبر
  • استفاده نکردن از بخش های آلوده به ویروس جهت تکثیر گیاه.
  • استفاده از ابزار آلات تمیز و استریل شده جهت هرس گیاه
  • در صورت استفاده از دخانیات، قبل از تماس با گیاه دستان خود را شستشو دهید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از بیماری های شایع گیاهان آپارتمانی و همچنین نحوه ی مقابله و درمان آنها سوالی دارید، حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 4 میانگین امتیازات: 2.8]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy