کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چرا گل ارکیده پژمرده می شود؟ (علل و راه حل)

42

از شایع ترین دلایل پژمرده شدن گل ارکیده می توان به عواملی نظیر کمبود آب آبیاری گل ارکیده، آبیاری بیش از حد، هجوم بیماری ها به گیاه و رطوبت بسیار کم محیطی اشاره نمود. ارزیابی عوامل اشاره شده در ارتباط با گل ارکیده خوشبختانه بسیار آسان بوده و با شناسایی دقیق مشکل می توانید به سادگی بر اتفاق پیش آمده غلبه کنید.

پژمرده شدن گل ارکیده و کم بودن میزان آب آبیاری

یکی از متداول ترین دلایل پژمرده شدن گل ارکیده از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی میزان آبیاری کم گیاه است به طوری که اگر ریشه ی گیاه به اندازه ی کافی دسترسی به آب نداشته باشد برگ های گیاه کوچک، پوسته پوسته و پژمرده می شوند.

در حالتی که بدان اشاره شد، اگر ریشه ی گیاه را بررسی نمایید خواهید دید که ریشه ی ارکیده خشک و حالت ساییدگی پیدا کرده است.

راه حل غلبه بر این دلیل پژمرده شدن گل ارکیده، تنها آبیاری سریع گیاه می باشد به طوری باید پس از آبیاری همواره بر ظاهر برگها، ریشه ی گیاه و مخلوط خاک نظارت داشته باشید تا با خشک شدن 90 درصدی مخلوط خاک مجددا گیاه را آبیاری نمایید تا با گذشت زمان مشکل اشاره شده، به خوبی برطرف شود.

همواره در آبیاری گل ارکیده باید به این نکته توجه داشته باشید که یک برنامه ی منظم آبیاری، بسیار موثر تر از یک برنامه ی نامنظم آبیاری است.

برنامه منظم آبیاری گیاه بسته به وضعیت ریشه ها، تغییرات فصلی و مخلوط خاک گلدان متغیر بوده و همواره می بایست با بررسی موارد اشاره شده، اقدام به آبیاری گیاه نمود.

بنده قبل از آبیاری ارکیده از گیاهان آپارتمانی با نور کم در قدم اول، ریشه های گیاه را بررسی می کنم و زمانی که مشاهده کنم ریشه های گیاه به نسبت خشک هستند آبیاری را انجام می دهم و در غیر این صورت، مجددا ریشه های گیاه را در روز بعد بررسی می کنم.

در صورتی که اطمینان دارید آبیاری گیاه هیچگاه به میزان کم انجام نشده است ولیکن برگ های گیاه پژمرده و چروک هستند، آبیاری بیش از حد دیگر علت پژمرده شدن گل ارکیده ی شما می باشد که در ادامه ی مقاله به بررسی آن خواهم پرداخت.

آبیاری بیش از حد دیگر دلیل پژمرده شدن گل ارکیده

دلیل پژمرده شدن گل ارکیده
دلیل پژمرده شدن گل ارکیده

آبیاری زیاد ارکیده از انواع گل آپارتمانی، دیگر دلایل پژمرده شدن گل ارکیده می باشد در این حالت بخشی از ریشه های گیاه سیاه و قهوه ای شده که در این حالت می گوییم پوسیدگی ریشه ارکیده اتفاق افتاده و ریشه ها از بین می روند و با بین رفتن ریشه ها، گیاه قادر به جذب آب و مواد غذایی نبوده و در نهایت از بین می رود.

در این حالت به علت آنکه ریشه ها به شدت آسیب دیده اند، حتی اگر مخلوط خاک غرق در آب باشد گیاه توانایی جذب آب و حتی مواد غذایی را نخواهد داشت.

برای غلبه بر این دلیل پژمرده شدن گل ارکیده دو راه حل وجود دارد که یکی پیشگیری است و دیگری درمان، با این حال برای پیشگیری بهتر است آبیاری همانند حالتی که در آبیاری کم گیاه اشاره شد انجام شود و تنها با بررسی ریشه های گیاه و خشک بودن مخلوط خاک اقدام به آبیاری نمود.

برای درمان مشکل پیش آمده (یعنی زمانی که ریشه ها سیاه و قهوه ای شده اند) در قدم اول می بایست ریشه های گیاه را بررسی نمایید تا از میزان خسارت مطلع شوید.

برای آنکه مخلوط خاک دست نخورده باقی بماند بهتر است از وسط گلدان کمی خاک گیاه را به طرفین پخش کنید و ریشه های گیاه را بررسی نمایید.

اگر ریشه ها محکم، سبز و سالم باشند این بدان معنی است که خطری گیاه شما را تهدید نمی کند و اگر بخشی از آنها سیاه و قهوه ای هستند و یا به حالت تکه تکه در درون خاک وجود دارند بهتر است گیاه را به طور کلی از گلدان خارج کرده و برای غلبه بر این علت پژمرده شدن گل ارکیده، بافت های ناسالم و خراب را از گیاه جدا کنید.

لازم به ذکر است برای جداسازی گیاه از گلدان می بایست گیاه را به آرامی از داخل خاک جدا نمایید زیرا ریشه ها بسیار شکننده بوده و احتمال آنکه ریشه های گیاه در این جداسازی آسیب بیشتری ببینند وجود دارد.

در صورتی که مشاهده نمایید بخش اعظمی از ریشه های گیاه آلوده هستند متاسفانه باید عرض کنم که هیچ راه دیگری برای غلبه بر مشکل مذکور وجود ندارد و تنها با هرس بافت های آلوده می توان گیاه را زنده نگه داشت.

پس از جداسازی بافت های آلوده برای نگهداری شاخه گل ارکیده بهتر است مخلوط خاک قبلی گیاه را تعویض نمایید. مخلوط خاک جدید پیشنهاد می شود ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت و کمی پیت ماس باشد و سپس پس از قرار دادن گیاه در گلدان مناسب ارکیده، گیاه را آبیاری نموده و برای آبیاری مجدد گیاه صبر کنید تا مخلوط خاک 90 درصد رطوبت خود را از دست بدهد.

با طی شدن تمامی مراحل اشاره شده گل ارکیده نفسی تازه کرده و آرام آرام به رشد مناسب خود باز خواهد گشت.

رطوبت کم محیطی و خشک شدن گل ارکیده

رطوبت بسیار کم، در اغلب نقاط نگهداری گل ارکیده در خانه مشاهده می شود. با کم بودن رطوبت محیطی در اطراف گیاه، برگ ها پژمرده و چروک شده و سبب خشک شدن گل ارکیده می شوند.

دلیل چنین اتفاقی آن است که رطوبت کم سبب افزایش تعریق در برگ گل ارکیده می شود که این امر باعث از بین رفتن آب زیادی از درون گیاه می شود و در نتیجه ی این اتفاق، گل ارکیده برای حفظ سطح آب کافی، تلاش بسیاری می کند اما چون در آن موفق نیست ظاهر گیاه دچار تغییر حالت می شود.

راه حل غلبه بر این علت خشک شدن گل ارکیده، افزایش رطوبت محیطی برای گیاه است.

تمامی واریته های گل ارکیده در سطح رطوبتی 40 تا 70 درصد بهترین عمکلرد خود را دارند، بنابراین تامین رطوبت مناسب برای گل ارکیده امری ضروریست.

برای افزایش سطح رطوبت محیطی سه راه وجود دارد:

راه حل اول قرار دادن سینی زیر گلدانی در پایین گلدان گل ارکیده است که با خروج آب از انتهای گلدان و تجمع آن بر روی سینی زیر گلدانی که با تبخیر آن همراه است، رطوبت مناسب برای گیاه فراهم شود.

راه حل دوم استفاده از دستگاه های بخور خانگی در مجاورت گیاه است.

راه حل سوم قرار دادن گل ارکیده در کنار سایر گیاهان آپارتمانی است که با قرار گیری آنها در کنار هم، به طور طبیعی سطح رطوبتی در اطراف گل ارکیده افزایش پیدا می کند.

گاهی اوقات مشاهده می شود که نه تنها برگ های ارکیده چروک و پژمرده شده اند، بلکه ساقه ی گیاه هم به همین مشکل دچار شده است بنابراین در این حالت ممکن است به اقدامات دیگری متوسل شوید.

برای غلبه بر این دلیل خشک شدن گل ارکیده و یا به عبارتی خشک شدن ساقه ارکیده می بایست یک کیسه ی پلی اتیلن را در بالای گیاه قرار دهید تا برای گیاه جلوه ای از شرایط پرورش گل ارکیده در گلخانه ایجاد شود.

انجام این روش نیاز به دقت زیادی دارد که از جمله عوامل موثر در بکارگیری از این روش آن است که دمای محیطی برای گل ارکیده مناسب و گیاه از نور مستقیم خورشید به دور باشد.

وجود کیسه ی پلی اتیلن سبب بهبود شرایط محیطی شده و به بهبود وضعیت برگ ها (مثل پژمردگی و ریزش آنها) و همچنین ساقه ی گل ارکیده کمک شایانی می کند.

برای اطلاع دقیق از میزان رطوبت در اطراف گیاه می توان به دماسنج هایی که در بازار موجود هستند، اشاره نمود. دماسنج های مذکور این قابلیت را دارند که هم دمای محیطی را به ثبت برسانند و هم با توجه به سنسوری که در داخل آنها نصب شده است، رطوبت محیطی را به طور دقیقی محاسبه کنند.

با توجه به قیمت مقرون به صرفه ی دماسنج های مذکور، خرید آنها برای نگهداری سال ها از گل ارکیده امری ضروری به نظر می رسد تا بتوانید از گیاه خود در بهترین شرایط محیطی نگهداری کنید.

بیماری های گل ارکیده و پژمرده شدن گیاه

از شایع ترین بیماری های ارکیده که منجر به پژمرده شدن گل ارکیده می شوند می توان به پوسیدگی ریشه و تاج گیاه اشاره نمود.

بیماری های مذکور توسط تعدادی از باکتری ها و قارچ ها پدیدار می شوند که با آسیب به بدنه ی گل ارکیده، گیاه دیگر قادر به جذب آب و انتقال آن به برگ ها نبوده و در نتیجه ی این هجوم، گیاه دچار کمبود آب شده و شرایط خشک شدن گل ارکیده فراهم می شود.

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد پوسیدگی ریشه غالبا در اثر آبیاری بیش از حد ایجاد می شود که در نتیجه آن، شرایط برای هجوم این عوامل بیماری زا فراهم می شود.

از طرفی پوسیدگی تاج در گل ارکیده به دلیل تجمع آب رخ می دهد و در پی این اتفاق، یک محیط مناسب برای میکرو ارگانیسم هایی که سبب پوسیدگی تاج ارکیده می شوند، ایجاد خواهد شد.

لازم به ذکر است در صورت هجوم بیماری های ارکیده به گیاه، شرایط مناسب برای تکثیر گل ارکیده وجود نخواهد داشت.

جلوگیری از بیماری پوسیدگی تاج بسیار آسان است و تنها می بایست از غبارپاشی آب بر روی گل ارکیده مخصوصا روی برگ ها و تاج گیاه خودداری نمایید و تنها آب آبیاری را در مخلوط خاک ریخته و در اختیار ریشه ی گیاه قرار دهید.

هرگز و هرگز حتی در حالتی رطوبت اطراف گل ارکیده کم است گیاه را غبارپاشی نکنید و تنها از سینی زیر گلدانی برای تامین رطوبت اطراف گیاه استفاده نمایید.

غبارپاشی ارکیده نه تنها می تواند خطر پوسیدگی ساقه (خشک شدن ساقه گل ارکیده) و تاج گیاه را افزایش دهد بلکه می تواند سبب ایجاد لکه هایی بر روی غنچه های گل ارکیده شود.

لازم به ذکر است ارکیده ها در حالت کم آبی توانایی زنده ماندن را دارند اما در شرایط پر آبی، از بین خواهند رفت بنابراین قطعا بهتر خواهد بود که شیوه ی آبیاری گیاه به نحو بهتری انجام شود.

آیا برگ های آسیب دیده از عفونت های قارچی و باکتریایی گل ارکیده به حالا قبل خود باز می گردند؟

اینکه آیا می توانید آسیب های ناشی از عفونت های قارچی و باکتریایی مثل وجود لکه هایی بر روی برگ، قهوه ای شدن نوک برگ و یا دیگر آثار نامناسب که دلیل پژمرده شدن گل ارکیده هستند را از بین ببرید بستگی به شدت آسیب دیدگی دارد.

اگر در مراحل اولیه، آسیب وارد شده به برگ گل ارکیده را شناسایی کنید می توانید با غلبه بر این علت پژمرده شدن گل ارکیده، سلامتی برگ گیاه را مجددا تضمین نمایید.

از طرفی دیگر اگر از خسارت ایجاد شده کمی دیرتر آگاهی پیدا کنید شاید برای نجات برگ های گل ارکیده کمی دیر باشد بنابراین در این حالت بهتر است در قدم اول از باکتری کش ها و قارچ کش های مناسب استفاده کرده و پس از جلوگیری از پیشروی عفونت، کمی صبر نمایید تا وضعیت واکنش گیاه مشخص شود.

در صورتی که پیشروی بیماری متوقف شد بهتر است برگ گل ارکیده را از محل اتصال جدا نکنید زیرا ممکن است برگ همچنان کارایی خود را داشته باشد و انرژی لازم را برای فرآیندهای متابولیکی گیاه فراهم کند.

با وخیم تر شدن وضعیت برگ ارکیده و عدم موفقیت در جلوگیری از پیشروی بیماری بهتر است بافت آلوده از گیاه جدا شده و محل اتصال برگ به پایه ی گیاه را توسط دارچین ضدعفونی نمایید.

در صورتی که در مورد هر یک از دلایل پژمرده شدن گل ارکیده سوالی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 27 میانگین امتیازات: 3.3]
۴۲ نظرات
  1. سمانه می گوید

    سلام ،دو روز شده که من آرکید هزرد هدیه گرفتم دو تا از گل های پایینی چروک شد و الان هم جمع شده روز اولی که گل به دستم رسید برگاش خیس بودن

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      عکس گیاه رو به شماره ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴ واتس اپ کنید.

      1. مرادي می گوید

        با سلام گل ارکیده من از سمتی گلهاش پژمرده شدن از سمت دیگر غنچه داده و من هم یک روز درمیان آب میدهم چرا اون شاخه گلهاش ریختن؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          وقتی گیاه رو آبیاری می کنید آب از انتهای گلدون خارج میشه؟

          1. امامی می گوید

            سلام ببخشید من گل ارکیده رو سه روزه خریدم گلاش پژمرده شده می ریزه راهکار شما چیه خیلی ممنون

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            سلام
            شرایط نگهداری رو کامل بفرمایید.
            نور، درجه حرارت، میزان آبیاری، کوددهی و رطوبت.

          3. سعیدی می گوید

            سلام .من گل ارکیده م رو یه هفته س که گرفتم . گلدونش که سنگی بود عوض کردم و شیشه ای انداختم. خاکش فقط چیپسی ه.خود گلخونه برام تعویضش کرد.الان پشت پنجره س ولی پرده داره پنجرمون.وگلاش دارن پژمرده میشن. دلیلش چی میتونه باشه.آبیاری هم یه بار دادم تو این یک هفته ولی تو خاکش اسپری زدم و یه بارم تو محیط حمام گذاشتمش .

          4. سینا فتاح زاده می گوید

            سلام.
            ارکیده شما در حال سازگاری با شرایط جدید خودش هست و پژمرده شدنش هم تا یه حدی طبیعی.
            اما دیگر دلیل بردن گیاه به حمام هست فعلا اون کار رو نکنید برای افزایش رطوبت براش جزیره درست کنید و اینکه اگر برگ هارو اسپری می کنید اون کار رو هم دیگه انجام ندید.

      2. سحر می گوید

        سلام وقتتون بخیر
        حدود یک ماه پیش یک گلدان ارکیده هدیه گرفتم چهارتا شاخه گل داشت (حدودا ۲۵تا دونه گل)
        الان دوتا از شاخه هاش کامل گلهاشون ریخته .هرسه چهارروز یکبار ابیاری میکردم و روی گلها و برگهاش غبارپاشی میکردم ریشه ها و برگ ها سالمن فقط گل ها یهو خشک شدن.
        قبلا یک ارکیده داشتم چهارسال زندگی کرد و همیشه گل داشت نمیدونم چرا این یهو اینطوری شد.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          اگر درجه حرارت و نور مناسب هست و آبیاری به شیوه صحیح انجام میشه شما باید گیاهتون رو با کود مناسب تغذیه کنید.
          برای افزایش رطوبت گیاه رو با آب اسپری نکنید یا برای اون جزیره درست کنید و یا از رطوبت ساز برقی استفاده کنید.

    2. آیدا می گوید

      سلام من گل ارکیدم رو ۲ماه هست دارم و خیلی خوب بود اما الان ۶،۷ روزه گلهاش پژمرده و خشک میشن و میفتن رو گلبرگاش هم لک های قهوه ای ریز زده،من با آبپاش به تاجش آب اسپری میکردم،الان چه کاری باید انجام بدم که خراب نشه؟

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام
        به هیچ وجه نه برگ و نه غنچه های ارکیده رو با آب اسپری نکنید به روش های دیگری رطوبت گیاه رو افزایش بدید.
        اگر امکان پذیر هست غنچه های آسیب دیده رو سریعا هرس کنید و اگر نه می توانید از سم DACONIL با رعایت دوز مناسب استفاده کنید.

  2. یاس معصومی می گوید

    سلام خسته نباشید من نزدیک یک هفته اس گل ارکیده خریدم بعد به دلیل پوسیدگی ریشه گل از گلدون خارج کردم و ریشه ها رو بریدم بعد از دو روز گل های پایین ساقه پژمرده شودن ولی غنچه سر شاخه باز شوده و برگ ها هم سالم و سر حال اند دلیل پژمرده شودن گل ها چیه ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر غنچه ها کمی قهوه ای شده (یا قرمز پر رنگ) و بعد پژمرده شدنو از بین رفتن جای نگرانی نیست در غیر این صورت مشکل گیاه شما استرسی هست که بعد از برش ریشه به اون وارد شده.

    2. نیلوفر می گوید

      سلام
      برگهای ارکیده من چروک شده و لک قهوه ای زده
      بعضی هاشون هم غنچه هاش خشک شده و ریخته
      چه کاری براشون انجام بدم؟
      اب و نورشون مناسبه، فقط اینکه از تهران اوردمشون شمال هفته قبل و بعضی از ریشه های هواییشون اسیب دید
      ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام
        گیاه رو با آب اسپری می کنید؟
        و اینکه منظور از آسیب دیدگی ریشه های هوایی چیه ؟؟ شکستگی و یا افتادن لکه سیاه و قهوه ای روی اونها؟

  3. معصومه می گوید

    سلام خسته نباشید . من دوتا ارکیده دارم که بعداز عوض کردن گلدان وخاک در اخرزمستان کلا رشدش متوقف شد و بعد مشاهده نمودم که ریشه ها پوسیده شدند آبیاری هفته ای را متوقف کردم و هردوفهته یکبار آبیاری میکنم .رشد آن خیلی کند هست و گل نداده و ریشه ها خشک شدند و برگ ها هم نرم شدند ‌.نورکافی دارد ‌.راهکار میفرمایید؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شما هم خسته نباشید
      با شماره بنده تماس بگیرید
      ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴

  4. مینا می گوید

    سلام. گل ارکیده من از روزی که خریدم دو تا غنچه ش ریخت و بعد دو تا از گل هاش جمع شدن و افتادن دلیلش رو نمیدونم میشه کمک کنید. ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      تعداد غنچه های گیاه و شرایط نگهداری اون رو بفرمایید.

  5. Saljooghi می گوید

    سلام خسته نباشید گل ارکیده من بعد از ۱هفته ۲تا غنچه های کوچیکش قرمز شد و افتادند دلیلش از چیه ؟
    بقیه غنچه هاش سالمن و ۱گلش پژمرده شده …

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گیاه را کاملا بفرمایید

      1. Saljooghi می گوید

        نور غیر مستقیم داخل خانه پشت پنجره ولی افتاب مسقیم دریافت نمیکنه
        دمای منزل
        گلدونش فلزی هست.نیاز به تعویض داره در اینده ؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          اگر گیاه ۸ ساعت نور رو داره و دما و آبیاری اون صحیح هست، اتفاقی که برای غنچه ها میفته طبیعی هست چون گیاه با از بین بردن غنچه ها انرژِ برای تولید غنچه های جدید ذخیره می کنه.
          بهتره که گلدون ارکیده پلاستیکی باشه تا نور به ریشه های گیاه بخوره
          ریشه های ارکیده توانایی فتوسنتز دارند به دلیل داشتن کلروفیل.

      2. سلجوقی می گوید

        نور غیر مستقیم داخل خانه پشت پنجره ولی افتاب مسقیم دریافت نمیکنه
        دمای منزل
        گلدونش فلزی هست.نیاز به تعویض داره در اینده ؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          بهتره که پس از گلدهی گلدون گیاه رو تعویض کنید و براش گلدون پلاستیکی خریداری کنید.

  6. رضوانه می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من دو هفته هست که ارکیده ام رو گرفتم و غنچه هاش یکی یکی باز شدن.. ظاهرا حالش خوبه اما برگ های سبزش زمان خرید صاف تر بودن و الان بیشتر حالت خمیده به پایین گرفتن(آبشاری) ولی چروک و شل نشدن.. می تونه علتش کم آبی باشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شیوه ابیای گیاه به چه صورت هست و اینکه دما چند درجه هست در طول روز؟

    2. پریسا می گوید

      درود و وقتتون بخیر
      من آبان ماه سال گذشته یک ارکید سفید با خال های بنفش هدیه گرفتم
      گلم هم حدود ۲ ماه گل داشت و آروم آروم گل هاش ریخت ولی یکی از گل هاش خشک شد ولی نیفتاد!!
      بعد از عید بردیم برای عوض کردن گلدون و …
      اون گل رو کنده بودن
      الان یک ماه و نیم هست بهش آب میدم
      ولی حس میکنم سرحال نیست
      بخصوص برگهاش داره افتاده و بی حالت میشه
      ممکنه راهنمایی بفرمایید؟

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام
        شرایط نگهداری رو بفرمایید
        نور، شیوه آبیاری، درجه حرارت، کوددهی، رطوبت.

  7. شیرین می گوید

    سلام من سه ماهه گل ارکیده سفید هدیه گرفتم قبل از عید گلهاش ریخت دو هفتس بردم گل فروشی خاک اضافه کرد و گفت دوبار در هفته آبیاریش کنم الان یک برگش افتاد و ریشه ها همگی لزج شده، روی همه ریشه ها رو کندم اما نمیدونم باید چیکار کنم ۳ تا برگ خوب سبز رنگ داره لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      خاک گلدون از چه نوعی هست ؟؟؟
      اینکه شیوه آبیاری گیاه به چه صورت انجام میشه؟

  8. مهرنوش قاسمی می گوید

    من یه گل ارکیده یه ماه خریدم خیلی عالی و خوب بانکی سازگارند و تقریبا هر دوسه روز یکبار غنچه هاش بازمی‌دارد و کله‌اش خیلی سالم بودن تااینکه مهمان اومد واسمون و دورازچشم من به گلها و برگهای گیاه آب اسپری کردن چندروز.نمیدونم دقیقا چندروز اینکارو انجام‌دادن.اما متاسفانه الان ازتاج گلها خشک میشن و می افتن ولی یه غنچه دوباره دیروز بازشده اما دیگه سرحال نیست و گلهادارن هرروز بیشتر خشک میشن.یه برگ هم کمی رنگش زرد شده.خواهش میکنم سریع پاسخ بدین.ممنونم از صبرو حوصله و محبتتون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      اگر روی غنچه لکه به وجود اومده باید برای درمان گیاه از قارچکش استفاده کنید غیر از این باید شرایط ایده آل محیطی رو برای گیاهتون فراهم کنید.

  9. مرضیه می گوید

    سلام وقت بخیر،من گیاه ارکیده سفید دارم نزدیک به ۱ ماهه،۶ تا گل داشت،کاملا سر حال بود،الان ۵ روز هست که ۳ تا از گلهای سمت چپ پژمرده شد الان هم میبینم ۲ تا از گلهای سمت راست داره بسته میشه،پایین شاخه هم ۴ تا غنچه در اومده به تازگی،چرا این اتفاق افتاده؟گیاهم برگهای سالم و سبز روشنی دارد،گلدان هم شیشه ای هست،خاکش هم چیپسی هست،هفته ای ۱ بار آبیاری میکنم،کود تقویتی هم ۱ هفتهه پیش دادم،ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      گیاه در طول روز چند ساعت نور داره؟ درجه حرارت شب و روز حدودا چقدر هست؟
      زمان آبیاری آب چه مدت طول می کشه از انتهای گلدون خارج شه؟
      چه مقدار کود تقویتی داخل آب حل کردید و به گیاه دادید؟

  10. رویا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    گلهای جوان نوک سرشاخه ها از دیروز جمع شدن ..ارکیده دوتا ساقه و روی هر کدان دوتا ساقه پر گل داره … گلدانش پلاستیکیه شفاف هستش و تقریبا ده روزه که همه غنچه هاش باز شده ..قبلا تو بالکن شیشه ای بود فقط چند روزی داخل منزل اوردمش که این اتفاق افتاد .. دقیقا چیکار باید بکنم که گلهاش جمع نشه از هر شاخه گل یکی از گلهای نوک شاخه جمع شده ..براش جزیره درست کردم ولی چرا عمر شاخه های گلش اینقدر کم شد این سری دو هفته پیش هم کود مخصوص ارکیده دادم لطفا راهنماییم کنین ممنون ازتون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      شرایط نگهداری گیاه رو به صورت کامل بفرمایید. گیاه در روز چند ساعت نور داره، درجه حرارت شب و روز چقدر هست ( یعنی تو بالکن چقدر بوده و الان که منزل هست چقدره )، روش آبیاری اون به چه صورت هست و اینکه ریشه های بیرونی و داخلی کاملا سالم هستند یا روی آنها لکه ای چیزی وجود داره، مقدار کودی که داخل آب حل کردید و به گیاه دادید رو هم بفرمایید.

  11. سما می گوید

    سلام من یه گل ارکیده هدیه گرفتم حدود ۸ ماهه پیش که تمام غنچه هاش باز شد بعد از یه مدت دونه دونه ریخت الان چند ماهه ساقه لخت هستش و به نظر میاد کلا خشک شده ولی برگها سالمن و سبز ، زیر گلدون جزیره درست کردم که مرطوب باشه ، چیکار کنم دوباره گل بده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      ساقه گیاه رو از پایین برش بدید یعنی دقیقا از جایی که ساقه رشد کرده ۱۰ سانتی متر بالاترش.
      و اگر برگ ها کاملا سالم هستند و روی اونها علائم بیماری وجود نداره و همچنین ریشه ها هم تماما سبز هستند، گیاه رو با کود مخصوص ارکیده ماهانه یکبار تغذیه کنید.

  12. حسین می گوید

    سلام
    بنده یک هفته هست یک گیاه ارکیده خریداری کردم در ابتدا گلها همگی سرحال بودن ، رطوبت را با دستگاه رژوبترساز به ۵۰ درصد و دما بین ۲۳ تا ۲۵ درجه می باشد و از نور رشد گیاه استفاده کردم و در حال حاضر برگ های ابتدا و انتها سالم هستن و برگ های وسط پژمرده شده اند، البته یکبار هم اسپری ارکیده پوکون روی برگ ها اسپری کردم، لطفا راهنمایی می کنید بنده را

  13. حسین می گوید

    سلام
    بنده یک هفته هست یک گیاه ارکیده خریداری کردم ، در ابتدا گلها همگی سرحال بودن، در منزل با نور رشد گیاه و رطوبت ساز با رطوبت ۵۰؟درصد و دما بین ۲۳ تا ۲۵ درجه در شبانه روز در حال حاضر گل های ابتدا و انتها سالم هستن و گلهای میانی پژمرده شده اند و یکبار آبیاری کردم و روی برگ ها را با اسپری ارکیده پوکون اسپری کردم، آب کاملا تخلیه شده و چک کردم، بنده را راهنمایی می کنید، متشکرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy