کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چرا برگ گل ارکیده زرد می شود؟ (علل و راه حل آن)

64

همه ی واریته های گل ارکیده از انواع گل آپارتمانی در مواقعی از دوران رشد، زرد شدن برگ گل ارکیده را خواهند داشت و این نشان از آن است که برگ های پایینی گیاه و قدیمی تر از بین رفته و برگ های جوان جایگزین آن خواهد شد.

در صورتی که برگ های تازه متولد شده و برگ های جوان قبلی نیز دچار زرد شدگی شده باشند و یا گل ارکیده در اکثر مواقع دوران رشد خود دارای برگ یا برگ های زرد باشد، این موضوع می تواند نشان از عدم نگهداری صحیح گل ارکیده از سوی شما باشد.

مشخص شدن علت زرد شدن برگ گل ارکیده خوشبختانه امری آسان بوده و به راحتی می توان سلامتی مجدد را برای گیاه فراهم نمود.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به 10 دلیل زرد شدن برگ گل ارکیده از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی می پردازیم تا با آشنا َشدن با این عوامل، زردی برگ گل ارکیده ی خود را درمان کنید، تا پایان همراه ما باشید.

زرد شدن برگ گل ارکیده

در ابتدا ی مقاله، خلاصه ای از متداول ترین دلایلی که ممکن است به خاطر آنها برگ گل ارکیده ی شما زرد شده باشد را به صورت خلاصه مرور می کنیم:

  • دسترسی ارکیده به نور مستقیم خورشید (یعنی نوری که برای رشد و نمو گیاه زیاد است).
  • کم بودن درجه حرارت محیط
  • زیاد بودن درجه حرارت محیط
  • آبیاری بیش از حد ارکیده
  • مرگ طبیعی برگ های قدیمی
  • تغییر ناگهانی محیط نگهداری ارکیده
  • کیفیت پایین آب آبیاری به لحاظ املاح و شوری
  • کوددهی بیش از حد و زرد شدن برگ گل ارکیده
  • کمبود مواد غذایی
  • عفونت باکتریایی، قارچی و ویروسی (بیماری های گل ارکیده)

دسترسی ارکیده به نور مستقیم خورشید و علت زرد شدن برگ گل ارکیده

علت زرد شدن برگ گل ارکیده
علت زرد شدن برگ گل ارکیده

در طبیعت گل ارکیده از گیاهان آپارتمانی کوچک در نور غیر مستقیم خورشید و در زیر سایه بان های درختان جنگل های گرمسیری رشد می کند بنابراین می توان به این نتیجه رسید که ارکیده ها به ندرت در طبیعت، در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند.

بنابراین در صورتی که از گل ارکیده در خانه ی خود مراقبت می کنید می بایست اطمینان حاصل نمایید که گیاه مقدار متوسطی از نور خورشید را دریافت می کند که نور مذکور، نور غیر مستقیم خورشید می باشد.

پنجره های رو به شمال و شرق خانه برای نگهداری گل ارکیده در فصل تابستان مناسب هستند و از طرفی در فصل زمستان، پنجره های رو به غرب و جنوب برای گل ارکیده به لحاظ تامین نور مناسب، ایده آل هستند.

در صورتی که احساس می کنید محل نگهداری گل ارکیده از گیاهان آپارتمانی با نور کم در خانه شدت نور زیاد است باید پرده ای شفاف برای پنجره ی خانه نصب کرده تا لوکس نوری کاهش یابد و یا گلدان گل ارکیده را با فاصله ی بیشتری از پنجره قرار دهید.

در نتیجه ی دسترسی گیاه به نور بیش از حد خورشید که یک علت زرد شدن برگ گل ارکیده می باشد می توان با قرار دادن گلدان در محل مناسب، ظاهر برگ ها را پر جنب و جوش تر، سالم تر و سبز تر نمود.

کم بودن درجه حرارت و دلیل زرد شدن برگ گل ارکیده

دلیل زرد شدن برگ گل ارکیده
دلیل زرد شدن برگ گل ارکیده

تمامی واریته های گل ارکیده در محدوده دمایی 15 الی 27 درجه سانتی گراد بهترین عمکلرد خود را دارند و این محدوده ی دمایی به علت آنکه در اکثر خانه ها قابلیت فراهم شدن دارد سبب شده تا گل ارکیده، از گل های محبوب آپارتمانی محسوب شود.

هنگامی که درجه حرارت محیط به طور مرتب از 15 درجه ی سانتی گراد پایین تر برود گل ارکیده تحت فشار قرار گرفته و شرایطی برای زرد شدن تدریجی برگ های گیاه ایجاد می شود که در نهایت این کاهش دما، سبب قهوه ای و یا سیاه شدن برگ گل ارکیده شده می شود.

در نتیجه، این دلیل زردن شدن برگ گل ارکیده به راحتی قابل کنترل بوده و برای تشخیص بهتر دمای محیط می توان از یک دماسنح مناسب استفاده نمود.

بسیاری از دماسنج های محیطی وجود دارند که نه تنها دمای فعلی محیط را نشان می دهند بلکه نواسانات دمایی روز های قبلی را ثبت کرده و آن را به اطلاع شما می رسانند که با بررسی دقیق آنها بتوانید شرایط محیطی ایده آل تری به لحاظ دما برای گیاه خود فراهم کنید.

بالا بودن درجه حرارت و علت شل شدن برگ ارکیده

علت شل شدن برگ ارکیده
علت شل شدن برگ ارکیده

اگرچه در طبیعت بسیاری از ارکیده در مناطق گرمسیری یافت می شوند اما در این مناطق، درجه حرارت نسبتا پایدار بوده و رطوبت محیطی مناسب است به طوری که در روز دما افزایش شدیدی نداشته و در شب، درجه حرارت متعادل است.

همان طور که قبلا هم اشاره شده است برای نگهداری شاخه گل ارکیده در خانه می بایست از الگوی رشد آن در طبیعت تقلید کنیم بنابراین اگر افزایش درجه حرارت محیط دائما در خانه اتفاق بیفتد، سبب وارد شدن استرس بیش از حد به گیاه شده و در فرآینده های متابولیکی ارکیده اختلال ایجاد می کند که همین امر سبب زردی و علت شل شدن برگ گل ارکیده می باشد.

افزایش دما بیش از حد 27 درجه ی سانتی گراد در قدم اول برگ های گل ارکیده را زرد و شل کرده و در آسیب های بعدی، باعث ریزش برگ گل ارکیده خواهد شد که در نتیجه ی تمامی اتفاقات مذکور، گل ارکیده از بین خواهد رفت.

آبیاری بیش از حد و علت زرد شدن ساقه ارکیده

یکی از شایع ترین دلیل زردی برگ گیاهان آپارتمانی و علت زرد شدن ساقه ارکیده، آبیاری بیش از حد گل ارکیده می باشد.

آبیاری گل ارکیده به شکل بیش از حد، در قدم اول ریشه های گیاه رو پوسیده می کند که این پوسیدگی، سبب مرگ سریع ریشه شده و در نتیجه ی این اتفاق، ریشه ی ارکیده از بین رفته و گیاه توانایی جذب آب و مواد غذایی را از دست می دهد و به عبارتی می توان گفت علت این موضوع، هجوم بیماری های گل ارکیده به گیاه است.

بسیاری از عزیزان تمایل دارند که با آبیاری روزانه، از گل ارکیده ی خود نگهداری کنند ولیکن میزان آبیاری گل ارکیده باید به لحاظ حجمی، کم باشد و تنها در زمانی که خاک گلدان 90 درصد خشک شده است، می بایست مخلوط خاک گلدان را آبیاری نمود.

برای تشخیص صحیح زمان آبیاری گل ارکیده می توانید انگشت دست خود را به داخل مخلوط خاک فشار داده و در صورت عدم احساس رطوبت در خاک، اقدام به آبیاری گیاه نمایید.

مرگ طبیعی برگ گل ارکیده

هنگامی که گل ارکیده برگ های جدید تولید می کند این کاملا طبیعی است که گیاه انرژی بیشتر را، صرف برگ های جدید و جوان کند بنابراین ارکیده ی شما تصمیم می گیرد که صرف انرژی برای برگ های قدیمی و پیر توجیه نداشته و در این مقطع، برگ های قدیمی، پایینی و پیر تر گیاه زرد شده و شروع به ریزش می کنند.

در صورتی که مشاهده کردید یک یا دو برگ پایینی گل ارکیده ی شما در حال زرد شدن هستند پیشنهاد می کنم کار به خصوصی را انجام ندهید و بگذارید برگ های گیاه آرام آرام پژمرده شده و زرد شوند (البته در صورتی که علت زردی برگ دلیل دیگری نداشته باشد).

بسیاری از افراد با دیدن برگ های زرد گل ارکیده ی خود احساس ناراحتی کرده و اقدام به برداشتن آنها می کنند تا ظاهر زیبای گیاه شان حفظ شود.

انجام این کار قابل درک بوده و احساس این افراد کاملا ستودنی است با این حال باید عرض کنم برداشت دستی برگ های گل ارکیده، خطر ابتلای گیاه را به بیماری های مختلف افزایش می دهد.

در صورتی که تمایل دارید برگ های گیاه را به صورت دستی از پایه جدا کنید پیشنهاد می کنم این کار را توسط یک چاقوی تیز انجام دهید و قبل از انجام برش، حتما چاقوی مذکور را با محلول هیدروژن پراکسید و یا الکل به خوبی ضد عفونی نمایید تا خطر عفونت در گیاه به صفر برسد.

تغییر ناگهانی محیط و زرد شدن برگ گل ارکیده

تغییر ناگهانی محیط و زرد شدن برگ گل ارکیده
تغییر ناگهانی محیط و زرد شدن برگ گل ارکیده

هرگونه تغییر ناگهانی محیط برای گیاه، منجربه وارد شدن استرس به ارکیده می شود که در نتیجه ی این استرس، در درجه ی اول ریزش برگ ها و غنچه های گل ارکیده شروع شده و در نهایت، برگ های باقی مانده ی گل ارکیده زرد رنگ می شوند.

تغییر ناگهانی محیط، اتفاقی نادر در نگهداری از شاخه گل ارکیده می باشد با این حال در صورت خرید گل ارکیده از گل فروشی و انتقال آن به خانه، این اتفاق خواهد افتاد.

در صورت انتقال گل ارکیده از گل فروشی به خانه بهتر است قبل از خرید، شرایط ایده آل محیطی برای نگهداری از گیاه در خانه فراهم شود زیرا این امر سبب می شود واکنش گل ارکیده به استرس جا به جایی با تاخیر یک الی دو هفته ای همراه باشد و سپس آسیب کمتری به گیاه وارد شده و گیاه مجبور می شود به شرایط محیطی جدید عادت کند.

کیفیت پایین آب آبیاری از دیگر علت زرد شدن برگ گل ارکیده

شاید ظاهر گل ارکیده ظریف و شکننده باشد اما گیاه به لحاظ مقاومت، دارای قدرت بالایی است.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب آشامیدنی محل مذکور دارای کمی املاح است و یا بیش از حد دارای کلر است، استفاده از این آب برای آبیاری گیاه از دیگر علت زرد شدن برگ گل ارکیده می باشد.

در صورتی که آب خروجی از شیرآلات خانه دارای سختی بالایی باشد و یا مقدار زیادی از کلسیم و منیزیم در آن وجود داشته باشد سبب می شود جذب ریز مغذی ها توسط ریشه ی گیاه کاهش پیدا کند که این امر به رشد مناسب گیاه آسیب رسانده و از طرفی سبب زرد شدن برگ گل ارکیده می شود.

با این حال همواره در آب آشامیدنی سازمان های مربوطه سعی بر آن دارند که آب مصرفی به لحاظ کیفی مناسب باشد و برای سلامتی انسان زیان آور نباشد ولیکن گاهی این فرآیند دچار افت کیفی شده و سبب آسیب به شما و وارد شدن استرس به گل ارکیده می شود.

در صورتی که احتمال می دهید سایر موارد نگهداری از گل ارکیده به خوبی در حال اجراست می توانید از آب معدنی برای آبیاری گیاه خود استفاده نمایید و یا آب خروجی از شیرآلات خانه را 24 ساعت قبل از آبیاری گیاه درون ظرفی ریخته و آن را در فضای باز قرار دهید تا با تبخیر املاحی نظیر کلر، آب مصرفی از کیفیت بهتری برخوردار گشته و در اختیار ریشه ی گیاه قرار بگیرد.

کوددهی بیش از حد از دیگر دلیل زرد شدن برگ گل ارکیده

برخی از افراد تصور می کنند که با تغذیه بیش از حد گیاه با کود مناسب گل ارکیده، گیاه رشد بهتری داشته و مقاوم تر می شود ولیکن لازم به ذکر است اثرات مخرب کوددهی زیاد، بیشتر از کوددهی کم می باشد.

در کودهای شیمیایی عناصری مانند کلسیم، منگنز، روی، مس و فسفر وجود دارند که در صورت مصرف بیش از حد آنها، آهن کمتری توسط ریشه ی گیاه جذب می شود که در نتیجه ی این امر، برگ گل ارکیده زرد می شود.

ارکیده ها نیاز به کودهای سبک نظیر کود کیوتن جهت تغذیه دارند که کود مصرفی می بایست به صورت رقیق در آب آبیاری حل شده و در اختیار ریشه ی گیاه قرار بگیرد.

برای رشد بهتر گیاه، کوددهی گل ارکیده باید هر دو هفته یکبار انجام شود و بعد از چند نوبت کوددهی بهتر است یک وقفه ایجاد شده و تنها آب خالی در اختیار گیاه قرار بگیرد تا نمک های حاصل از کود، توسط آب آبیاری شسته شده و از انتهای گلدان خارج شود.

کمبود مواد غذایی از دیگر علت شل شدن برگ گل ارکیده

در سناریوی مقابل استفاده بیش از حد کود گیاهان آپارتمانی، افرادی تمایل دارند که گل ارکیده را تغذیه نکنند زیرا بر این باور هستند که خاک گلدان دارای مواد مغذی بوده و نیاز غذایی گیاه از آن تامین می شود.

مخلوط خاک اغلب گلدان های گل ارکیده از کوکوپیت و پرلیت می باشد که بافت خاکی مذکور، دارای هیچگونه مواد غذایی نبوده و حتی اگر خاک، جدا از آنچه که اشاره شد باشد آب آبیاری عناصر را شسته و برخی دیگر توسط ریشه جذب، و در نهایت گیاه با کمبود مواد غذایی رو به رو می شود.

در نتیجه، از دیگر دلایل زردی و علت شل شدن بر گل ارکیده کمبود عناصر غذایی نظیر نیتروژن، آهن، روی و منگنز می باشد که با کوددهی صحیح می توان به آسانی بر این مشکل غلبه کرد.

عفونت باکتریایی، قارچی و ویروسی گل ارکیده

عفونت باکتریایی، قارچی و ویروسی گل ارکیده
عفونت باکتریایی، قارچی و ویروسی گل ارکیده

از دیگر دلایل زرد شدن برگ گل ارکیده، هجوم ّبیماری گیاهان آپارتمانی به گیاه است به طوری که این عفونت ها در درجه ی اول به صورت لکه بر روی گیاه پدیدار شده و به سرعت می توانند کل برگ را به رنگ زرد و یا حالات دیگر، تغییر شکل دهند و شرایط را حتی برای تکثیر گل ارکیده بسیار سخت کنند.

پوسیدگی ریشه گل ارکیده

پوسیدگی ریشه گل ارکیده از شایع ترین عفونت های ریشه ای در گل ارکیده است که این عفونت در نتیجه ی آبیاری بیش از حد، زهکشی ضعیف خاک و نبود سوراخ های زهشکی در انتهای گلدان می باشد.

پوسیدگی ریشه خیلی سریع می تواند گیاه سالم ارکیده را از بین ببرد در نتیجه هنگامی که وجود لکه ها را بر روی برگ گیاه مشاهده کردید، اولین کار شما بازرسی از ریشه ی گل ارکیده می باشد.

در صورتی که گلدان گل ارکیده شفاف باشد می توانید بدون خارج کردن گیاه، ریشه های گیاه را بررسی نمایید و در صورتی که گلدان شفاف نباشد می بایست گیاه را از گلدان خارج کرده تا بررسی لازم را انجام دهید.

ریشه های تحت تاثیر عفونت معمولا قهوه ای، سیاه، نرم و شکننده هستند و در صورتی که ارکیده ی شما دارای تعدادی ریشه ی سالم و تعدادی ریشه فاسد است می بایست تمام ریشه های فاسد را توسط یک ابزار باغبانی تیز و استریل برش دهید.

سپس باید آبیاری را کاهش داده و از ارکیده در گلدان شفاف دارای سوراخ های زهکشی و خاک مناسب نگهداری کنید.

عفونت قارچی گل ارکیده

از دیگر دلیل زرد شدن برگ گل ارکیده، عفونت قارچی در گیاه است به طوری که این عفونت نقاط زرد رنگی بر روی برگ گیاه ایجاد کرده (مخصوصا قسمت زیرین برگ) و بدون درمان این لکه ها بزرگ، قهوه ای و یا سیاه می شوند.

در نتیجه ی این علت زرد شدن برگ گل ارکیده اگر میزان آسیب خفیف باشد می توان با استفاده از قارچکش های مناسب، بر عفونت قارچی مذکور غلبه کرد.

لکه قهوه ای باکتریایی

لکه قهوه ای باکتریایی از دلیل زرد شدن برگ گل ارکیده، باعث ایجاد لکه های زرد و قهوه ای نامنظم بر روی برگ گل ارکیده می شود که البته این عفونت بیشتر در ارکیده هایی که در نقاط گرم و مرطوب نگهداری می شوند اتفاق می افتد.

با وخامت بیشتر عفونت، زردی در برگها بیشتر شده و این اولین نشانه از گیاه است که به شما نشان می دهد ارکیده ی شما با استرس شدیدی دست و پنجه نرم می کند.

در صورت پیش آمدن چنین اتفاقی بهترین روش مبارزه از بین بردن تمامی قسمت های آلوده در گیاه است.

عفونت های قارچی و باکتریایی می توانند هم علت زرد شدگی برگ گل ارکیده باشند و هم علت شل شدن برگ گل ارکیده و در صورتی که تمایل دارید برای مبارزه با عفونت باکتریایی از باکتری کش استفاده نمایید، محلول رقیق هیدروژن پراکسید 3%، بهترین انتخاب شما خواهد بود.

در صورتی که در مورد هر یک از موارد اشاره شده در ارتباط با زردی برگ گل ارکیده سوالی دارید حتما آن را با در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 56 میانگین امتیازات: 4.1]
۶۴ نظرات
  1. نرگس می گوید

    سلام وقتتون بخیر ارکیده من یه مقداری سر برگش زرد شده و به سمت آخر برگش ادامه داره ،مشکلش چیه؟۱هفته هم نشده که خریدمش و دو برگ دیگش کاملا سبزه گل هم داره.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      وقت شما هم بخیر
      زرد شدن برگ ارکیده شما می تونه دو دلیل داشته باشه
      دلیل اول این هست که چون تازه گیاه را خریداری کردید، ارکیده شما مشغول سازگاری با شرایط محیطی جدیدی خودش هست.
      اما دلیل دوم به خاطر آبیاری بیش از حد.
      پیشنهاد می شه تنها یک هفته شرایط محیطی ایده آل رو برای ارکیده فراهم کنید و در صورتی که زردی برگ متوقف شد همین روند رو ادامه بدید.
      اما اگر زردی برگ بیشتر شد میزان آبیاری گیاه رو کاهش بدید و از غبارپاشی اون پرهیز کنید.

  2. ایلین می گوید

    با سلام
    من حدود ۶ ماه است که ارکیده م را خریداری کردم و در طول این شش ماه همیشه گل داشته و الان هم ۴ گل و ۳ تا غنچه داره و یک برگ تازه متولد شده هفته اس دوبار ابیاری میکنم و نور هم با فاصله یک متری و به طور غیرمستقیم دریافت میکنه ولی تا حالاکود ندادم؛ اخیرا دو تا از برگ های پایینیش زرد شده و فکر میکنم وضعیت ریشه هاش اونقدر خوب نیست باید چه کرد؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام مجدد
      مشکل گیاه شما به خاط آبیاری بیش از حد هست باید میزان آبیاری رو کاهش بدید و گل ارکیده را از گلدان خارج کنید و سپس ریشه های آسیب دیده را تا نقطه سالم هرس کنید.

      1. ایلین می گوید

        سپاس از شما درضمن دمای محیط رو پرسیده بودید که حدود ۲۵ درجه هست و غبارپاشی هم نمیکنیم.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          بله با توضیحاتی که فرمودید چون روند زرد شدن برگ ارکیده شما از پایین شروع شده، این موضوع تنها به خاطر آبیاری بیش از حد هست.

        2. نرگس می گوید

          سلام وقتتون بخیر
          یگی از برگهای پایینی زرد شده و دوتا لکه قهوه ای داره
          برگ تازه داده و گل داره
          چه کودی بدم؟؟؟

          1. سینا فتاح زاده می گوید

            سلام
            اگر کود رو برای از بین بردن لکه های زرد و قهوه ای می خواید استفاده کنید، شاید اون تغییر رنگها علت دیگه ای داشته باشه که باید مابقی شرایط نگهداری گیاه بررسی شه.
            اما به طور کلی اگر قصد دارید ارکیده رو تقویت کنید، می تونید از کود سه بیست یا ۱۰ ۱۰ ۱۰ استفاده کنید.

  3. شبنم می گوید

    سلام
    گل ارکیده من دو ماهه که آمده به خونه ما ، همیشه گل داشته توی این مدت حتی برگ و گل های جدید زده اما چند روزه یکی از ساقه هایی که پر از گل بوده رو به زردی رفته و گل های همه پژمرده داره میشه و میریزه البته همون ساقه ای که زرد شده فقط ، آیا مریض شده یا طبیعیه ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      خیر طبیعی نیست.
      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید تا علت اصلی مشکل مشخص شه

      1. مهرناز می گوید

        سلام وقت بخیر
        گل ارکیده من زمانی ک خریدم یک برگ خراب داشت ک با جاقو بریدمش
        و الان یکی از برگهاش در حاله زرد شدنه و یکی دیگه برگش سبز پررنگ مونده مرتب اب پاشی میکنمش و به حمام میبرمشتا کمی رطوبت بگیره بار اول هم اب برنج دادم بهش بجای اب تسویه شده ، لطفا راهنماییم کنید چ جوری میتونم نجاتش بدم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          اگر برگی از گیاه خراب شد جز حالت قارچ گرفتگی اون رو برش ندید.
          آب روی گیاه اسپری نکنید و اون رو به حمام منتطق نکنید و برای اون یا جزیره درست کنید یا دستگاه بخور روشن کنید.
          اب جوشیده کفایت می کنه و نیازی نیست که آب برنج به گیاه بدید.
          ارکیده رو از گلدونش خارج کنید و ریشه های آسیب دیده رو تا نقطه سالم هرس کنید. بعدا روی ریشه های سالم و خاک قارچکش اسپری کنید و مجددا گیاه رو بکارید.
          بعد از انجام کاری قبلی آبیاری گیاه رو با دقت زیادی انجام بدید که نجات پیدا کنه.

  4. شبنم می گوید

    سلام
    گل ارکیده من دو ماهه که آمده به خونه ما ، همیشه گل داشته توی این مدت حتی برگ و گل های جدید زده اما چند روزه یکی از ساقه هایی که پر از گل بوده رو به زردی رفته و گل های همه پژمرده داره میشه و میریزه البته همون ساقه ای که زرد شده فقط ، آیا مریض شده یا طبیعیه ؟

  5. روحی می گوید

    سلام گل ارکیده من از فروردین خریدمش، دو هفته ای که برگاش زرد میشم ب ترتیب و تمام گل هاش ریخته و ساقه زرد شده، از محلول قارچ کش هم استفاده کردم هفته ای یکبار و همچنین خاک رو هم عوض کردم یکم ریشه هاش پوسیده بود ایا امکان دارد خوب بشه ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      نیازی به استفاده از قارچکش نیست
      میزان آبیاری گیاه رو کاهش بدید و ریشه های پوسیده رو تا نقطه سالم هرس کنید.

  6. مهندس جاویدان می گوید

    سلام گل ارکیده بعد از انتقال به خانه به سرعت گل ها و برگ هاش ریخت و الان شروع کرده به زرد شدن برگ های بزرگ پایینیش. ممکنه راهنمایی کنید چکار میشه براش انجام داد؟ گلدان شفاف هست ریشه ها سبز هستند و مشکل ظاهری خاصی مشخص نیست. زهکشی مناسب میشه آب هم مقدار مناسب دریافت میکنه. تنها کاری که کردیم نزدیک اون یک دستگاه بخور سرد وجود داشته. آیا ممکنه علت رطوبت بالا بوده باشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      ریزش برگ و غنچه پس از خرید گیاه و انتقال اون به خونه طبیعی است.
      به من بفرمایید برگ ها یکی یکی زرد میشن یا همه با هم؟
      دستگاه بخور بهتره دو متر با گلدون فاصله داشته باشه.

      1. مهندس جاویدان می گوید

        اول اینکه مرسی که به سرعت پاسخ دادید و اینکه داره یکی یکی زرد میشه و حتی برگی هم که تازه جوانه زده بود داره زرد میشه.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          به من بفرمایید گیاه چقدر با پنجره فاصله داره و در طول روز چه مقدار نور دریافت میکنه؟
          درجه حرارت شب و روز گیاه چقدر هست؟
          و اینکه آیا از کود استفاده کردید و یا خیر و اگه جواب مثبت هست چه کودی استفاده کردید و مقدار اون چقدر بوده؟

  7. مهندس جاویدان می گوید

    توی نور غیر مستقیم آفتاب اما نزدیک به پنجره هست یعنی نور مستقیم خورشید رو برگ ها نیست. درجه حرارت هوا در طول شبانه روز بین بیست و یک درجه تا بیست و هفت درجه متغیره. از کود مخصوص گل ارکیده یک بار استفاده شده. کود تهیه شده از یک برند خارجی هست که تا سال دو هزار و بیست و سه مهلت استفاده داره. با غلظت پنج میلی لیتر در یک لیتر آب بدون کلر بوده.

    1. مهندس جاویدان می گوید

      حدود صد سی سی از کود رقیق شده با آب بهش داده شده.

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        خاک گلدون رو با آب ولرم به مدت ۵ دقیقه شستشو بدید و بعد از ۵ دقیقه اجازه بدید تا آب اضافی کامل خالی شه و بعد از اون گیاه رو بگذارید جای خودش.
        فاصله دستگاه بخور رو هم با گیاه حدودا ۲ تا ۲/۵ متر کنید.

        1. مهندس جاویدان می گوید

          منظور شما اینکه گل رو از گلدان خارج کنیم و بعد روی خاک داخل گلدان آب ولرم بگیریم؟ خب در این صورت که خاک گلدان از زیر آن به همراه آب خارج میشود و باقی مانده مقداری چوب و تکه بزرگ باقی مانده از خاک خواهد بود!؟ لطفا بیشتر توضیح دهید.

          1. سینا فتاح زاده می گوید

            نیازی به خارج کردن گیاه از گلدون نیست.
            در صورت تمایل با من تماس بگیرید تا من دقیق تر راهنمایی کنم.
            ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴

  8. حمیده می گوید

    سلام من ۳ ماهه گال ارکیده گرفتم تا ۱ ماه گلهاش بهش بود بهد کم کم از پایین یکی یکی گلهاش خشک شد و افتاد همزمان یک برگ جدید هم رشد کرد حدود یک ماهی هست که دیگه گل نداده و الان یک هفته ای است ساقه گل از بالا داره زرد میشه و خشک میشه نورش غیر مستقیم هست و سط اتات روبروی پنجره دمای هوا تقریبا ۲۴ درجه هست و هفنه ای یکبار زیر شیر اب میگیرمش پر از اب بشه و میذارمم ابش تخلیه بشه دیگه تو طول هفته اب اسپری میکنم ضمنا منتطقه ما کویری هست گرم و خشک

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام اگر ریشه های گیاه بیماری ندارند، ساقه رو برش بدید و منتظر گلدهی مجدد گیاهتون باشید.

  9. الی می گوید

    سلام من یک ارکیده رو حدودا ۲ هفته پیش خریداری کرده بودم،، تا همین ۳ روز حالش خوب بود ولی از ۳ روز قبل،،برگ ها شروع به زرد شدن کردن.(برگ های پایینی)حدودا ۳ تا برگ داره زرد میشه جمعا هم ۸ تا برگ داره. یک بار از کود براش استفاده کردم حدود ۱۰ روز پیش. هر ۲ روز یک بار آب میدادم یعنی گل فروش اینطوری گفته بود ولی من تحقیقی کردم دیدم نوشته هفته ای ۱ یا ۲ بار. برای همین هر ۴ روز یک بار آب یاری میکنم و همچنین غبار پاشی روزانه انجام میدم. مقابل پنجره جنوبی قرار داره پرده تور کشیده شده.
    میشه راهنماییم کنین؟؟
    خیلی ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      مشکل گیاه شما از آبیاری زیاده
      ملاک هفته ای یک بار یا دو بار نیست هر زمان که سطح خاک کامل خشک شد گیاه رو آبیاری کنید و آب زمانی آبیاری از پایین گلدون خارج شه.
      اگر ریشه ها پوسیده شدن اون هارو هم هرس کنید در غیر این صورت روش آبیاری رو طلاح نمایید.

  10. ندا مومنی می گوید

    سلام، یکی از ساقه‌های گل ارکیده من از بالا شروع کرده به زردشدن و به هرگلی که میرسه اون رو خشک و پژمرذه میکنه، راه حل چیه، از قسمت زرد شده ساقه رو ببرم درست میشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام می توانید ساقه رو برش بدید اما مساله مهم این هست که علت اصلی مشکل گیاه مشخص شه.
      شرایط نگهداری رو در صورت تمایل بفرمایید.

  11. فرنود می گوید

    سلام روز بخیر من اسفند ۹۹ یعنی ۵ ماه پیش ارکیده خریدم اردیبهشت ماه دیگه غنچه نداد به علت اینکه کرونا گرفته بودم بهش رسیدگی نکردم،و الان ۱ ماهه برگ هاش زرد میشه و میریزه،کلا ۶ برگ داشت و ۳تاش زرد شد و الان مونده ۲برگ ،من چیکار میتونم بکنم ممنون میشم راهنمایی بکنین؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      بعد از اتمام گلدهی ساقه رو برش دادید و یا خیر؟؟
      و اینکه ریشه ها چه وضعیتی دارند سبزند یا اینکه کمی سیاه و قهوه ای شدن؟

  12. فرنود می گوید

    سلام
    نه بعد از اتمام گلدهی ساقه هارو برش ندادم،دو ریشه اش نقره ای سبز هستش و ۳تای دیگش قهوه ای وپوسیده..

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام مجدد
      ساقه رو از ده سانتی متری پایه گل برش بدید و ریشه های آسیب دیده رو هم تا نقطه سالم هرس کنید.
      گیاه شما به مرور احیا خواهد شد فقط در آبیاری اون با دقت بیشتری عمل کنید.

  13. پرهام مستوفی می گوید

    سلام وقتتون بخیر نشا ارکیده خریدم چندین عدد همشون سالم جز یکی که برگاش زرد شد ریشه رو هم هرس کردم منتها برگ نداره اما ریشه سبز داره به نظرتون احیا میشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت بخیر
      با قطعیت نمیشه گفت ولی در طول روز طوری شرایط رو فراهم کنید که حتما ریشه های گیاه نور دریافت کنند با این کار میشه به برگ دهی گیاه امیدوار بود.

  14. شاهی می گوید

    سلام وقتتون بخیر، من حدود یک ماهه ارکیده خریدم، بخاطر شوک یکی از برگاش زرد شد ولی گل‌هاش سالم بودن و شکوفه‌هاش باز شدن ولی دوتا غنچه‌ی آخرش خشک شدن افتادن. امروز دیدم برگ و ساقه‌ی جدیدش از پایین شروع به زرد شدن کرده، ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر.
      گیاه در روز چند ساعت نور داره؟ درجه حرارت شب و روز چقدر هست و اینکه میزان آبیاری اون رو هم بفرمایید.
      ریشه های گیاه رو بازدید بفرمایید (داخل خاک) و وضعیت اون هارو با موارد بالا به من بفرمایید.

      1. شاهی می گوید

        دیشب خاکشو عوض کردم ریشه‌هاش پر و سبز بودن، ولی متاسفانه برگ‌ها پوسیده بودن و کامل جدا شدن از ریشه. روی اوپن آشپزخونه بود نورش متوسط بود آبیاری هم حدود ۱۰ روز یکبار، ولی فکر میکنم بخاطر تغییر دما نابود شد. 😞

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خوب اینکه ۱۰ روز یکبار آبیاری می کنید، زمان آبیاری حدودا چقدر آب مصرف میشه و چند ثانیه ای آب از انتهای گلدون خارج میشه به محض شروع آبیاری ؟

  15. مینا می گوید

    سلام. گل ارکیده در محیط کارم بود و شروع به زرد شدن کرده. ریشه ها هم زرد شدن. من تازه به این قسمت اومدم میخوام ببینم میشه این گل رو نجات داد؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      ریشه های آسیب دیده رو هرس و خاک گلدون رو تعویض کنید.
      از ترکیب کوکوپیت، کوکوچیپس و پرلیت برای خاک گیاه استفاده کنید.
      بعد از طی شدن مراحل قبلی آبیاری گیاه رو با دقت بیشتری انجام بدید.
      در صورت تمایل می تونید مقاله نگهداری گل ارکیده رو در سایت مطالعه کنید و روند احیا گیاهتون سریع تر پیش بره.

  16. آرزو می گوید

    سلام
    یکی از دوستان دو هفته ی قبل گلدان ارکیده ای به من داد که قادر به نگهداری از آن نبود
    همان روز گلها کاملا پژمرده بودن و ساقه حدود یک هفته بعد کاملا زرد شد و گلها ریخت
    امروز حدود دو هفته میگذرد و یکی یکی برگهای گل شروع کردند به زرد شدن و الان تنها یک برگ سبز دارد که آن هم از نوک شروع به زرد شدن کرده
    هفته گذشته کلدان شفاف را به مدت نیم ساعت در آب قرار داده و در آوردم و هر روز غبارپاشی به وسیله اسپری آب انجام شده
    گدان حدود یک متر با پنجره جنوبی فاصله دارد و دما حدود ۲۵-۲۷ درجه است
    الان که تمام برگها با گذشت دو هفته زرد شده چه کاری می توانم انجام دهم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      به لحاظ دما و نور گیاه مشکلی نداره.
      به من بفرمایید ریشه های گیاه لکه های زرد، قهوه ای یا سیاه دارند ؟ و اینکه همیشه آبیاری گیاه نیم ساعت انجام می شده؟

      1. آرزو می گوید

        از وقتی که به دستم رسیده دوبار آبیاری شده و نیم ساعت گلدان شفاف را داخل آبی که تصفیه شده گذاشتم
        صبح گلدان را خالی کردم و دیدم اکثر ریشه ها خراب شده اند حالت قهوه ای و لزج
        اونهایی که خراب بودند جدا کردم
        چه کار دیگری باید انجام بدهم؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          بسیار عالی، حالا که ریشه های آسیب دیده رو از بین بردید قارچکش کاربندازیم رو تهیه بفرمایید و نصف قاشق مرباخوری از اون رو تو یک و نیم لیتر آب بریزید و سپس ریشه های سالم و باقیمونده رو قارچکشی کنید.
          به ناچار دوباره گیاه رو دوباره از گلدون خارج کنید و ریشه هارو اسپری کنید.
          بعد از اسپری ریشه ها یک قاشق کامل مرباخوری از کاربندازیم رو تو دو لیتر آب بریزید، و اون دو لیتر رو در حالی که گیاه خارج از گلدونه، روی خاک بریزید. اجازه بدید تا زهشکی تموم شه و گیاه رو مجددا تو عمق قبلی بکارید.
          بعد از این مراحل در آبیاری گیاه دقت زیادی کنید هم اینکه ریشه ها کم شدند و هرس شدند و هم اینکه گیاه تو دوران تنش هست. هر زمان نیمه بالایی خاک خشک شد گیاه رو آبیاری کنید نیم ساعت خیلی خیلی زیاد هست همین که گیاه یک دقیقه تو تشت آب باشه و ریشه ها سبز بشن براش کافی خواهد بود. الان دما به اون صورت گرم نیست و گیاه به احتمال هر هفته یکبار نیاز به آب داشته باشه با این حال شما قبل از آبیاری رطوبت بالای خاک رو چک کنید.
          در صورت امکان کنار گیاه دستگاه بخور روشن کنید ارکیده گیاهیست که به رطوبت بالا نیاز داره.

          1. آرزو می گوید

            خیلی متشکرم از راهنماییتون

          2. آرزو می گوید

            خیلی متشکرم از راهنماییتون
            حتما تهیه می کنم

          3. آرزو می گوید

            قارچ کش را چندبار اسپری کنم؟فواصل زمانی را بفرمایید لطفا

          4. سینا فتاح زاده می گوید

            همون یک مرتبه برای خاک و ریشه کفایت می کنه.
            مقدار مصرف هم در کامنت بهش اشاره شده.

          5. آرزو می گوید

            ممنون از توضیحات کاملتون
            در این مرحله نیاز به کوددهی هست؟
            اگر هست بفرمایید تهیه کنم
            ممنون

          6. سینا فتاح زاده می گوید

            خواهش می کنم.
            فعلا به هیچ وجه گیاه رو کوددهی نکنید تا دو ماه آینده که استرس اون به خوبی برطرف بشه.

  17. سودابه ملکیان می گوید

    با سلام حدود دوروز هست گل ارکیده به خانمان آمده و کادو گرفتم ولی متاسفانه همه برگهایش همزمان دچار لکه های قهوه ای بزرگ شده و گلهاشم واژگون و شل شده ومن هیچکاری نکردم براش دمای خونه ۲۰ تا ۲۵ و‌ پنجره شمالی داریم و آفتاب هم نداریم
    میشه لطفا بگید این گل زیبا چشه؟
    تا حالا تجربه داشتن این گل رو نداشتم
    با تشکر از شما

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه رو از گلدون کمی خارج کنید و وضعیت ریشه های اون رو به من بگید و اینکه با دستمال لکه های های قهوه ای رو پاک کنید و در صورت اینکه لکه ها از بین رفتند، نتیجه رو به من اعلام کنید.

  18. مریم طاهری می گوید

    سلام وقت بخیر
    گل ارکیدم ۲ماه تهیه کردم حدود یکماه گل داشت و سپس ریخت، در این مدت خاک اولیه تعویض کردم با چیپس درخت و ریشه های خشک حرص کردم ،آبیاری تقریبا هفته ای یکبار انجام میدم به طور کامل به مدت یه رب در آب میزارم بعد از خارج شدن آب زیرگلدانی میزارم به جای اصلیش منتقل میکنم محل نگهداریش به فاصله ۴ متری پنجره جنوبی در حال حاضر ساقش در حال زرد شدنه لطفا راهنماییسم کنین برای گلم باید چیکار کنم؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      ساقه بعد از گلدهی برش داده شده یا خیر؟ و اگر جواب بله هست از کجا بریده شده؟

  19. سارا می گوید

    سلام من ارکیده خریدم حدود ۲هفتس از قسمت بالا برگهایش شروع پزمرده شدن کردن و۲غنچه داشت که بازشدن وسالم هست شما چه نظری دارین

  20. مقدم می گوید

    سلام.من یک هفته است گل ارکیده خریداری کردم که پنج برگ بزرگ و سبز داشت.نزدیک پنجره با دمای مناسب و بدون نور مستقیم خورشید نگه داری میکنم.به توصیه فروشنده هر به چهار روز به مدت پنج ساعت داخل تشت اب میزارم .الان دوتا برگ بالایی که جدید و کوچیک هستند زرد شدن .لطفا راهنمایی بفرمایید

  21. فرهاد می گوید

    سلام، وقت شما بخیر
    گل ارکیده من دو ماهه که خریدم ، توی این مدت گل های جدید زده اما یکی از ساقه هایی که پر از گل بوده رو به زردی رفته و گل ها همه پژمرده شدن و ریختن ، من هفته ای یکبار گلدان را داخل تشت آب جوشیده و سرد شده میزارم. و پشت پنجره با فاصله نیم متری گذاشتم تا نور آفتاب غیر مستقیم باشه. از وقتی ام که آوردمش خونه یکجای ثابت گذاشتمش . به نظر شما مشکل گل من چیه؟ ممنون میشم اگر راهنمایی ام کنید. سپاسگزارم.

  22. رها کبیری می گوید

    سلام و درود. آیا اسپری آب بر روی برگها، اونم چندبار در روز ، مفیده یا مضر؟ آیا اصلا نیازی به اینکار هست؟! سپاس

  23. سوگل می گوید

    سلام وقت بخیر،
    ارکیده من بوته اس و بعداز مدت چهارماه حدودا ,یک برگ جدید کوچک داده ،مابقی برگ ها چروکیده شده بودن و نوک سوزی داشتن،چندتاشونم از پشتشون لک های قهوه ای داشتن باین حال نچیدمشون و فقط محیط رو طبق فرمایشات شما در سایت ایده آل کردم،خاک عوض کردم و آبیاری تقریبا هر چهار روز یکبارعه زهکشی عالیه سریع اب خالی میشه و ترکیب خاک کوکوچیپس پرلیت و خیلی کم پیت ماس هست گلدون شفاف طلقی داره،پشت پنجره شمالی هست و تونل رطوبتی براش درست کردم با پلاستیک بزرگ و شفاف،دستگاه بخور یک متر فاصله داره و مستقیم روش نیست ،دمای اتاق هست و از باد سرد دوره ،با تمام این کارها ب تازگی همین برگو داده هم چندتا ریشه هوایی تازه داده که تا دوسانتشون نقره ای هستن ،باتوجه ب اینکه گیاهٕ من اصلا ریشه سالم نداشت بخاطر شرایط بد قبلش،تماما ریشه هارو هرس کرده بودم جز سه تا که هر سه قهوه ای بودن اما سفت بخاطر همین جداشون نکردم همچنانم سفتن و هستن ،بانمام این موارد ب نظرم گیاه داره خودشو احیا میکنه،اما چروک های برگ های قبلی بسیار ازاردهنده هستن برای من،و نوک سوزی هاشون خشک شده و مونده،بک بار کود سه بیست رقیق کردم ،کاربندازیم موقع تعویض خاک دادم و زدم ب ریشه ها و یکبارم کود مخصوص ارکیده رو رقیق دادم ،لطفا راهنمایی بفرمایید:
    ۱_ این چروک ها با تمام این شرایط چطور برطرف میشن،۲_و اینکه برگ های قدیمی برش بدم یا نه! ۳_ همچنین ریشه های تازه متولد شده الان سه سانتن که دوسانتشون نقره ای هست این نشونه کم آبی عه گیاه عه یا به خاک توجه کنم!

  24. امیر می گوید

    سلام ارکیده من کوچیک بود خریدمش ۴ تا برگ داشت یکی کوچیک سه تا بزرگ الان دو تا برگاش از کناره های وسط زرد و سیاه شده ریشه هاش سبز نیست انگار شده چوب خشک غبارپاشی نمیکنم توی حیاط گذاشتمش میون سایز گل و گیاهان که رطوبت جذب کنه. خاکش بیشتر مواقع نمناکه ایا ممکنه از این باشه به حدی که لایه های زیرینش جلبک گرفته گلدون و خاکش برای نجاتش چیکار کنم؟؟

  25. mary می گوید

    سلام سپاس فراوان از راهنمایی های مفیدتون
    من حدود ۴ هفته یک ارکیده ی میناتوری گرفتم که خیلی حالش خوب بود از بوته دوشاخه و ۴ لایه برگ داشته ، هفته ای یکبار به روش زهکشی به مدت ۲۰ دقیقه آبیاری کردم ، دمای خونه رو زیر ۲۴ نگهداشتم، غنچه هاش گل کردن ولی الان تمام گل ها شل شدن ، خشک شدن ، ساقه ها از بالا به سمت پایین زرد و خشک دارن میشن ، پایین ترین برگ (به سمت خاک) از سمت ریشه زرد شده ، دومین برگ هم در شرفه زرد شدن هست. برگ ها دیگه طراوات ندارن و حالت پلاسیده دارن میشن….
    فقط یک شب سیستم سرمایش آپارتمان خراب شده بود نمیدونم به خاطر اون یک شب هست یا مسئله ی دیگه ی باعث نابودی گلم شده، به شدت ناراحتم
    لطفا با راهنمایی هاتون کمکم کنید. با سپاس فراوان

  26. mary می گوید

    سلام سپاس فراوان از راهنمایی های مفیدتون
    من حدود ۴ هفته یک ارکیده ی میناتوری گرفتم که خیلی حالش خوب بود از بوته دوشاخه و ۴ لایه برگ داشته ، هفته ای یکبار به روش زهکشی به مدت ۲۰ دقیقه آبیاری کردم ، دمای خونه رو زیر ۲۴ نگهداشتم، غنچه هاش گل کردن ولی الان تمام گل ها شل شدن ، خشک شدن ، ساقه ها از بالا به سمت پایین زرد و خشک دارن میشن ، پایین ترین برگ (به سمت خاک) از سمت ریشه زرد شده ، دومین برگ هم در شرفه زرد شدن هست. برگ ها دیگه طراوات ندارن و حالت پلاسیده دارن میشن….
    فقط یک شب سیستم سرمایش آپارتمان خراب شده بود نمیدونم به خاطر اون یک شب هست یا مسئله ی دیگه ی باعث نابودی گلم شده، به شدت ناراحتم
    لطفا با راهنمایی هاتون کمکم کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy