کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

نحوه صحیح تمیز کردن برگ گل ارکیده

0

ارکیده ها نوع بی نظیری از انواع گل آپارتمانی گرمسیری هستند که دارای برگ ها زیبایی بوده که به حفظ آب (رطوبت) و جذب نور خورشید در تغذیه گیاه کمک می کنند. تمیز کردن برگ گل ارکیده شما بخش مهمی از مراقبت ارکیده شما می باشد، در نتیجه می بایست برگها تمیز شده تا از گرد و غبار، خاک، رسوبات معدنی و حشرات رهایی یابند تا درخشندگی و سالم بودن خود را حفظ کنند. تمیز کردن برگ گل ارکیده نه تنها باعث بهبود ظاهر گیاه می شود، بلکه باعث افزایش تنفس برگ ها شده، جذب رطوبت بالا می رود و آفات به راحتی دفع می شوند.

مواد مناسب جهت تمیز کردن برگ گل ارکیده

مواد مناسب جهت تمیز کردن برگ گل ارکیده
مواد مناسب جهت تمیز کردن برگ گل ارکیده

برای تمیز کردن گرد و غبار از برگ گل ارکیده از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی می بایست یک سی سی مواد شوینده همانند مایع ظرف شویی را به همراه یک گرم از صابون جامد را در 240 سی سی آب آبیاری گل ارکیده ریخته و سپس مخلوط محلول را هم زده تا مواد داخل آن به خوبی با هم ترکیب شود.

ترکیب پیشنهادی زمانی به خوبی کار می کند که هدف اصلی شما تمیز کردن گرد و غبار و خاک از روی برگ گل ارکیده باشد.

در صورتی که آب مصرفی شما برای این محلول جهت نظافت برگ گل ارکیده دارای املاح زیادی یا به عبارتی همان شوری (EC) بالا می باشد، خطر به جا ماندن رسوبات معدنی روی برگ گیاه افزایش می یابد، بنابراین پیشنهاد می شود برای محلول ذکر شده از آب مقطر به جای آب شیر استفاده نمایید.

از طرفی برای نگهداری گل ارکیده و نظافت برگ ها، گیاه خود را حداقل یک بار در هفته برای گرد و غبار و رسوبات معدنی بررسی کنید. از بین بردن گرد و غبار، رسوبات معدنی، گاهی آلودگی حشرات و دیگر ذرات موجود در برگ ها، به آنها اجازه می دهد تا نفس کشیده و رطوبت را به صورت بهتری جذب کنند، بنابراین گل ارکیده شما با نظافت منظم برگ های سالم تر و شادتری خواهد داشت.

برای از بین بردن رسوبات معدنی در صورتی که روش قبلی برای تمیز کردن رسوبات شدید به خوبی عمل نکرد، می بایست آب شیر را با آب لیمو مخلوط کنید و این ترکیب باید به نسبت 50/50 باشد، ترکیب مذکور را به خوبی با هم مخلوط کرده تا مایعات محلول با هم ترکیب شوند.

اسیدیته موجود در محلول تمیز کننده که به واسطه لیمو (مرکبات) می باشد، برای تمیز کردن رسوبات شدید معدنی بر روی برگ گل ارکیده موثر می باشد و همچنین از مرکبات به عنوان دفع کننده حشرات به صورت طبیعی در گیاهان آپارتمانی استفاده می کنند.

برای مقابله با آفات و حشرات از الکل یا پراکسید هیدروژن استفاده نمایید به طوری که ایزوپروپیل 70 درصد ترکیب شده با الکل یا پراکسید هیدروژن را مستقیما روی برگ های گیاه و بدون رقیق کردن استفاده نمایید.

با انجام این کار آفات مانند کنه ها، شته ها و آلودگی سایر حشرات از بین می رود.

لازم به ذکر است که الکل یا پراکسید هیدروژن هرگز نباید وارد مخلوط خاک گیاه شده، زیرا در صورت بروز این اتفاق سیستم ریشه های گل ارکیده آسیب شدیدی را خواهند دید و ظاهر آنها همانند هجوم بیماری های گل ارکیده به نظر خواهد رسید.

حشرات، تمایل زیادی به حرکت در قسمت زیرین برگ گل ارکیده دارند، در نتجه زمانی که در حال بررسی آفات هستید، حتما به لبه ها، رگه های قسمت پایینی برگ گل ارکیده توجه ویژه ای داشته باشید.

روش تمیز کردن برگ گل ارکیده

روش تمیز کردن برگ گل ارکیده
روش تمیز کردن برگ گل ارکیده

هنگام وجود گرد و غبار یا رسوبات معدنی می بایست با استفاده از پنبه و آغشته کردن آن به محلول توصیه شده، دو طرف بالا و پایین برگ گل ارکیده را پاک کنید. اطمینان حاصل فرمایید که تمامی قسمت های برگ گیاه توسط پنبه از آثار مخرب پاک شده باشد.

در صورت مشاهده علائم آفات در برگ گل ارکیده می بایست محلول توصیه شده را روی برگ های گیاه اسپری کنید. یک ظرف یا بطری اسپری را در درجه اول تمیز کنید و سپس در داخل آن از محلول پیشنهاد شده استفاده نمایید و با تنظیم حالت مه پاش ظرف یا بطری، تمامی قسمت های برگ گل ارکیده را اسپری کنید تا آفات، تماما از بین بروند.

انجام این کار از حاد شدن مشکل برای گل ارکیده جلوگیری می کند. برای اسپری کردن محلول توصیه شده می توانید از ظروف شیشه شور که در تمامی خانه ها موجود هستند، استفاده نمایید.

اگر علائم آلودگی به برگ ها چسبیده و از بین نرفت، پیشنهاد می شود با استفاده از پنبه و آغشته کردن آن به محلول داخل بطری جهت نظافت برگ گل ارکیده به صورت دستی اقدام نمایید.

پس از طی شدن مراحل قبلی که همگی در راستای نظافت برگ گل ارکیده هستند می بایست بعد از استفاده از محلول ها، با یک حوله خشک و تمیز با دقت و به آرامی تمام مایعات را از بالا و پایین برگ گیاه پاک کنید. اگر از چندین گل ارکیده مراقبت می کنید و کار نظافت برگ را همزمان برای همه ی انها انجام می دهید، می بایست از حوله های جدا برای پاکسازی برگ ها استفاده نمایید زیرا به کار گیری از یک حوله، سبب انتقال آلودگی از یک گیاه به گیاه دیگر خواهد شد.

برگ گل ارکیده به طور تقریبی می بایست هر 7 الی 10 روز یک بار تمیز شده تا بتواند سلامتی گیاه را تضمین کند و عمکلرد آن را بهبود بخشد، زیرا انجام این کار باعث می شود برگ ها زیبا و براق شده و انجام عمل فتوسنتز در آنها تقویت شود. در نتیجه می توان گفت گل ارکیده شما به رشد سالم ترغیب می شود.

در انتها، هنگامی که مشاهده کردید آلودگی آفات و حشرات مجددا به گیاه شما باز می گردند، می توانید از هر 3 روش پیشنهاد شده با آنها مبارزه کرده و از عدم وجود آنها در گیاه خود اطمینان حاصل فرمایید.

در صورتی که تا به حال تجربه نظافت برگ گل ارکیده را داشته اید، در صورت تمایل می توانید تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. جهت پرسش در ارتباط با مسائل نظافتی برگ گیاه می توانید در همین بخش از طریق کامت با ما در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 6 میانگین امتیازات: 4.5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy