کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش پرورش ارکیده در منزل

0

ارکیده ها از انواع گل آپارتمانی، پادشاه تمام گیاهان به علت زیبایی منحصر بفرد هستند که نمای بیرونی را با مجموعه ای از ویژگی های متنوع ترکیب می کنند. ارکیده، گیاهی نفیس بوده که بیش از 40000 گونه و بیش از 200000 واریته تشکیل شده و یکی از دو خانواده بزرگ گیاهان در جهان است.

ارکیده از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی در داخل و خارج از خانه قابلیت پرورش و نگهداری را دارد که هر دو این نقاط گفته شده بنابر دلایلی می تواند ناکامی یا پیروزی را به دنبال خود داشته باشد، بنابراین پیشنهاد می کنم برای کسب پیروزی در زمینه پرورش ارکیده در منزل با ادامه مقاله همراه من باشید.

نوع گیاه جهت پرورش ارکیده در منزل

پرورش گل ارکیده در خانه
پرورش گل ارکیده در خانه

در قدم اول می بایست گونه ای مناسب از ارکیده را جهت پرورش و نگهداری در خانه انتخاب کنید به طوری که برخی از واریته های ارکیده آسان تر از بقیه رشد می کنند.

ارکیده های فالانوپسیس، کاتلیا و ارکیده دندروبیوم از جمله آسان ترین گیاهان به لحاظ رشد در خانه هستند که برای بیشتر باغبانان مبتدی و پرورش دهندگان توصیه می شوند.

اعتقاد بر این موضوع می باشد که بیش از 40000 گونه گل ارکیده وجود دارد که این تعداد دو برابر گونه های پرنده های موجود و چهار برابر مقدار گونه های پستانداران است و می توان به معنای واقعی کلمه اذعان داشت که برای هر شخص یک نوع ارکیده وجود خواهد داشت.

رایج ترین نوع ارکیده ها برای فروش و پرورش، واریته های ارکیده فالانوپسیس، دندروبیوم و گل ارکیده وندا هستند.

لازم به ذکر است گل ارکیده فالانوپسیس که به ارکیده پروانه مشهور است، بسیار مناسب جهت پرورش ارکیده در منزل می باشد و در بین پرورش دهندگان حرفه ای هم گل بسیار محبوبی است.

گل ارکیده دندروبیوم دارای 1200 گونه بوده که گلی کلاسیک، در نزد دوست داران گل و گیاه می باشد.

گل ارکیده فالانوپسیس
گل ارکیده فالانوپسیس

با توجه به تفاوت گونه ها که به طور خلاصه به آنها اشاره شد، باید خدمت شما عزیزان عرض کنم که گونه ها به لحاظ رطوبت ایده آل، درجه حرارت مناسب رشد، برنامه ریزی آبیاری، نیاز به نور و کود مناسب گل ارکیده نیز با هم متفاوت هستند بنابراین پیشنهاد می شود در صورت تمایل می توانید شرایط مختلف رشد و پرورش گونه های مختلف ارکیده را در دیگر مقالات گل ارکیده در سایت پرشیالرن مطالعه فرمایید تا بتوانید بهترین نوع از ارکیده را با توجه به شرایط منزلتان جهت پرورش انتخاب کنید.

خاک گل ارکیده
خاک گل ارکیده

برای پرورش ارکیده در منزل می بایست یک خاک مناسب را جهت بستر گیاه فراهم کنید به طوری که برخی از پرورش دهندگان بر این تصور اشتباه هستند که گل ارکیده نیز مانند سایر گل ها یا گیاهان دیگر باید در خاک معمولی رشد کند که این تصور از پایه اشتباه بوده و سبب از بین رفتن گیاه خواهد شد زیرا ریشه های تمام گونه های ارکیده به هوای زیادی احتیاج دارند در نتیجه می توان اینطور برداشت کرد که برای این نیاز می بایست از یک خاک غیر معمولی، شل تر و متخلخل تر استفاده کرد.

بسیاری از افراد از جمله خود بنده از کوکوچیپس، کوکوپیت پرلیت و یا گلوله های استروفیوم جهت مخلوط خاک گیاه استفاده می کنند که ترکیبی مناسب جهت تنفس ریشه ها بوده و آسیبی به ریشه گیاه وارد نمی کند. پس از انتخاب نوع واریته صحیح جهت پرورش، می بایست بر اساس مشورت یا تخصص خود خاک مناسب برای پرورش ارکیده در منزل را تهیه فرمایید.

گلدان گل ارکیده
گلدان گل ارکیده

پس از طی شدن مراحل قبلی، می بایست برای گیاه خود یک گلدان زیبا انتخاب کنید. ریشه های ارکیده به راحتی می توانند در یک گلدان کوچک فرآوری شوند و تنها چیزی که در این حوزه از پرورش ارکیده در منزل اهمیت دارد، موضوع وجود سوراخ های زهشکی در انتهای گلدان می باشد که وجود آنها برای سلامت گیاه امری ضروری است و هرگز نباید فراموش کرد که دشمن اصلی گل ارکیده آبیاری بیش از حد بوده و سوراخ های زهشکی با توجه به خروج آب از انتها می توانند تا حد زیادی از این موضوع جلوگیری کنند.

در بازار، گلدان های وجود دارد که به همراه یک سینی که در انتهای آنها وجود دارد به فروش می رسد، بنابراین توصیه می شود از نوع گلدان پیشنهاد شده خریداری شود تا با خروج آب از انتهای گلدان و افزوده شدن آن به سینی، رطوبت محیطی مناسب با تبخیر شدن آب سینی برای گیاه فراهم شود.

جنس گلدان می بایست از پلاستیک باشد تا هم نور خورشید از آن عبور کند و هم با نظافت آن بتوان به طور واضح ریشه ها را بررسی کرد تا از سلامتی آنها اطمینان حاصل کرد.

پس از انتخاب گلدان می بایست پایه گل ارکیده انتخابی را که چه بزرگ و یا کوچک خریداری کرده اید، را در گلدان قرار دهید به طوری که می بایست قبل از کاشت گیاه ریشه های مرده و یا پوسیده را هرس کنید.

نحوه قرار گرفتن ریشه ها در گلدان باید به شکلی باشد که بالغ ترین ریشه ها به صورت مستقیم به انتهای گلدان هدایت شوند و ریشه های جدید به سمت طرفین گلدان، پس از قرار گیری ریشه باید مخلوط خاک را به آرامی اضافه کنید که تمام سیستم ریشه ای گل ارکیده پوشانده شود.

آنچه که در این بخش حائز اهمیت است، موضوع تعویض گلدان ارکیده در آینده برای گیاه خواهد بود که در صورت مشاهده از بین رفتن برگ های گیاه و یا ریشه می بایست اقدام به تعویض گلدان و مخلوط خاک جهت جلوگیری از تحلیل رفتن گیاه، انجام شود.

شرایط محیطی مناسب جهت پرورش ارکیده در منزل

پرورش گل ارکیده
پرورش گل ارکیده

جهت عملکرد مناسب در بخش پرورش ارکیده در منزل می بایست دمای مناسب برای گیاه وجود داشته باشد. گل ارکیده از آب و هوای گرمسیری سرچشمه می گیرد و این به معنای هوای مناسب، نور فراوان و روز های بلند (12 ساعت) می باشد.

دمای مناسب گیاه بسته به نوع ارکیده بین 18/3 تا 23/8 درجه سانتی گراد می باشد و لازم به ذکر است که در اکثر ارکیده کاهش دمای محیط در شب (برای گلدهی مجدد گیاه) حدود 10 درجه سانتی گراد باعث رویش غنچه های جدید و آغاز گلدهی به خصوص در فصل پاییز و زمستان می شود.

پس از فراهم کرد شرایط دمایی مناسب، باید به اندازه کافی نور خورشید در اختیار گیاه قرار بگیرد که این مقدار نور به لحاظ تعداد ساعت نباید بیشتر از حد معمول باشد.

جهت نگهداری گل ارکیده در آپارتمان می بایست نور خورشید غیر مستقیم باشد تا از سوختگی گیاه جلوگیری شود و از طرفی هم نور آنقدر کم نباشد که گلدهی گیاه را به خطر بیندازد.

محل نگهداری اکثر ارکیده ها در خانه، نزدیک به پنجره های رو به جنوب و یا شرقی خانه است، زیرا پنجره های رو به غرب ممکن است نور زیادی را برای گیاه فراهم کنند و از طرفی پنجره های شمالی ممکن است به اندازه کافی در تامین نور برای گیاه موفق عمل نکنند.

برای تشخیص آنکه نور در اختیار گیاه کم است، می بایست برگ های گیاه را بررسی کنید و در صورتی که برگ های گیاه سبز تیره باشند، این موضوع با خاطر کم نوری می باشد در حالی که رنگ اصلی و سالم برگ های ارکیده به رنگ سبز تقریبا روشن می باشد. از طرفی اگر برگ ها به رنگ زرد و یا قهوه ای مایل به قرمز هستند، این بدان معنی است که نور قابل دسترس برای گیاه بسیار زیاد می باشد.

ارکیده هایی که نیاز نوری آنها کم است مثل گل ارکیده فالانوپسیس، اونسیدیوم و سیمبیدیوم در تابش نور خورشید در نزدیکی پنجره های شمالی و غربی خانه بهترین عملکرد را دارند و ارکیده هایی مثل وندا، دندروبیوم و کاتلیا نیاز به نور متوسط داشته و در نزدیکی پنجره های جنوبی عملکرد مناسبی دارند.

به طور کلی می توان گفت ارکیده ها عاشق قرار گرفتن در پشت پرده های پنجره خانه هستند، به طوری که این نور مناسب بوده و به صورع غیر مستقیم می باشد.

برای برنامه آبیاری گل ارکیده در حوزه پرورش ارکیده در منزل می بایست هفته ای یکبار گیاه خود را آبیاری کنید، زیرا همان طور که اشاره شد، آبیاری بیش از حد سبب از بین رفتن گیاه خواهد شد و شرایط در صورت تمایل برای تکثیر گل ارکیده سخت تر خواهد شد.

پس از آبیاری ارکیده اجازه دهید تا آبیاری بعدی، مخلوط خاک گلدان خشک شود. در ماه های تابستان، با توجه به روزهای طولانی تر و گرمای بیشتر ممکن است دوره آبیاری گیاه یک یا دو روز کوتاه تر شود، بنابراین پیشنهاد می کنم که به این مهم توجه داشته باشید.

گل ارکیده
گل ارکیده

مدت زمان آبیاری ارکیده می بایست 15 ثانیه باشد تا بتوان میزان آب مناسب را در اختیار گیاه قرار داد. در نتیجه به صورت کلی می توان گفت گل ارکیده نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی دیگر دارد زیرا هرچه برگ های گیاه ضخیم تر باشد، گیاه شما به آب بیشتری نیاز خواهد داشت.

در صورتی که ریشه ها و برگ ها کوچک باشند، نیاز به آب در گیاه با کاهش مواجه می شود و به عبارتی نکته مهم در اینجا آن است که ارکیده ها کمبود آب را خیلی بهتر نسبت به پرآبی تحمل می کنند.

لازم به ذکر آبیاری بیش از حد سبب هجوم بیماری های گل ارکیده به گیاه می شود.

در ادامه، می بایست از کود مناسب گل ارکیده جهت پرورش ارکیده در منزل استفاده کنید و از کوددهی بیش از حد برای گیاه جلوگیری کنید.

می توانید با استفاده از کود کیوتن هفته ای یکبار به همراه آب آبیاری گیاه خود را تغذیه کنید و در هفته چهارم از کوددهی به گیاه پرهیز کنید و اجازه دهید تا آب خالی کودهای انباشته شده را شستشو دهد و از محدوده ریشه خارج نماید.

کوددهی زیاد ارکیده با عدم رعایت دز مناسب، سبب سوختن ریشه ها و زردی برگ گل ارکیده می شود بنابراین توصیه می شود با نیمی از توان کود بنابر توصیه تولید کننده در آب آبیاری گیاه استفاده نمایید.

کوددهی باعث افزایش رشد طولی در گیاه می شود بنابراین اگر گیاه شما بیشتر از 13 سانتی متر می باشد پیشنهاد می شود از میله آهنی کوچک در کنار ساقه اصلی گیاه برای نگهداری ساقه اصلی استفاده نمایید.

برای پرورش ارکیده در منزل می بایست در محل نگهداری گیاه، سطح رطوبت محیطی را بالا نگه دارید. رطوبت مناسب برای عملکرد مثبت گیاه بین 50 تا 70 درصد می باشد که با قرار دادن رطوبت سازهای خانگی مثل دستگاه بخور می توان رطوبت محیطی مناسب را برای گیاه فراهم کرد.

در صورت عدم دسترسی به دستگاه بخور می توان از سنگریزه هایی که در جذب آب موفق عمل می کنند در سینی زیر گلدان جهت جذب آب و تامین رطوبت محیطی استفاده کرد.

در صورتی که تا به حال تجربه پرورش و نگهداری گل ارکیده را در خانه یا به اصطلاح همان آپاراتمان را داشته اید، در صورت تمایل می توانید تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. جهت پرسش در ارتباط با مسائل پرورش و نگهداری گل ارکیده می توانید در همین بخش از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 11 میانگین امتیازات: 4.2]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy