کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

نگهداری شاخه گل ارکیده

0

برای آنکه به بهترین نحو ممکن از از گل ارکیده خود مراقبت کنیم، نیاز هست با عواملی اثر گذار نظیر رطوبت، دما، کود دهی، نور و دیگر فاکتور ها، آشنایی کامل داشته باشیم. در این مقاله به تمامیه فاکتور های مهم نگهداری از شاخه گل ارکیده اشاره خواهم کرد تا بتوانید برای سال ها به بهترین شکل ممکن از گیاه خود مراقبت کنید.

مراقبت صحیح از ریشه های هوایی گل ارکیده

نگهداری شاخه گل ارکیده
نگهداری شاخه گل ارکیده

گل ارکیده در مرحله ی رشد (زمانی که گیاه در دوران استراحت نیست) خود شروع به افزایش طول ریشه های هوایی خود خواهد کرد و در این مرحله، سایز ریشه ها به مرور بزرگتر شده و ممکن است حتی از گلدان گیاه خارج شود.

این ویژگی کاملا طبیعی و مخصوص گیاهان هوازی است و علت آنکه ریشه ی گل ارکیده به این صورت می باشد، آن است که رشد آنها در طبیعت به گونه ای است که با استفاده از گیاهان میزبان، نیاز غذایی خود را تامین می کنند در نتیجه ریشه های هوایی گل ارکیده به این علت، تمایل به رشد داشته و می خواهند، در جذب مواد غذایی موفق عمل کنند و به همین علت از گلدان خارج می شوند.

با توجه به این موضوع نتیجه می گیریم در صورتی که ریشه ها، از گلدان گل ارکیده خارج شدند، بهترین عمل برای نگهداری گل ارکیده آن است که آنها را رها کنیم تا بتوانند فعالیت خود را انجام دهند و نیازی نیست بخشی از ریشه های بیرون آمده را حتما در داخل گلدان قرار دهیم.

از طرفی این موضوع بیرون آمدن ریشه ها که البته فقط بخش کمی از آن مورد قبول است، به ما راحت تر تشخیص نیاز آبی گیاه را می دهد، چون یکی از موارد تشخیص زمان آبیاری گل ارکیده همان طور که قبلا اشاره کرده ام بررسی ریشه ها است که خود این موضوع نیز برای نگهداری شاخه گل ارکیده موثر است.

ریشه های گل ارکیده زمانی که محیط دارای رطوبت است، باید سبز رنگ و پر جنب و جوش به نظر برسد و از طرفی ریشه های گل ارکیده در آب و هوای خشک، کمی ترد بوده و به رنگ سفید، خاکستری و یا شاید سبز می باشد.

با تامین کمی رطوبت که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد و همچنین آبدهی مناسب، می توان به سرعت تغییر رنگ (سبز بودن) را در ریشه ی گیاه ایجاد کرد، زیرا واکنش گل ارکیده به تغییر شرایط، بسیار سریع صورت می گیرد.

نگهداری شاخه گل ارکیده پس از اتمام گلدهی

نگهداری شاخه گل ارکیده
نگهداری شاخه گل ارکیده

شاید وسوسه برانگیز باشد بعد از بین رفتن غنچه های گل ارکیده، ساقه ی گیاه را برش دهید اما لازم است به این موضوع اشاره کنم که این امر برای سلامتی طولانی مدت گیاه مناسب نیست. دلیل عرض بنده آن است که ساقه ی ارکیده، معدن مواد غذایی برای گیاه است و گل ارکیده همانند یک باتری از آن برای ادامه حیات خود استفاده می کند و به همین دلیل است در گیاه، انرژی دوباره گل دادن پدید می آید.

بسیار از پرورش دهندگان حرفه ای گیاه در گلخانه ارکیده بر این موضوع اتفاق نظر دارند که بهترین گزینه برای برش ساقه ی گل ارکیده جهت گلدهی مجدد، نقطه ای بالاتر از گره سوم و چهارم در ساقه ی گیاه است، البته بخش طولانی ساقه نیز ( از لحاظ اندازه )، در همین گره ها می باشد و به همین خاطر است که بریدن ساقه در گره های گفته شده گیاه را به رشد مجدد ترغیب می کند.

موضوع برش ساقه، زیبایی گل ارکیده را حتی بدتر از زمان ریختن غنچه ها می کند و خود بنده همواره از دیدن این صحنه احساس خوبی نداشته ام و در این مرحله گل، ارکیده را در جایی نگهداری میکردم (بعد از بریدن ساقه) که در معرض دیدم نباشد و زمانی که گیاه تشکیل ساقه جدید می داد، آنرا به مکانی که بتوانم از آن مراقبت کنم منتقل می کردم.

لازم به ذکر است گل ارکیده به هیچ وجه تغییرات آب و هوایی را دوست نداشته و به آن به سرعت واکنش نشان می دهد. بهتر است اگر مثل بنده تمایل دارید، گیاه را تا تشکیل ساقه ی جدید در جایی دیگر نگهداری کنید، محل مورد نظر باید شرایط مناسب ادامه حیات گیاه را داشته باشد.

علت آنکه کمی بالاتر خدمت شما عزیزان عرض کردم بریدن ساقه گل ارکیده برای دوباره گلدهی گیاه برای دراز مدت مدت مناسب نیست به این دلیل بوده است که غنچه های جدید که قرار است تشکیل شود(بعد از برش) کمی ضعیف تر از غنچه های قبلی هستند، اما همواره همان زیبایی را خواهند داشت.

برای دوباره گل دادن ارکیده راهی جز بریدن ساقه وجود نخواهد داشت و جهت نگهداری شاخه گل ارکیده می توان از کود گل ارکیده یعنی گرین گروت (مخصوص گلدهی ارکیده) و یا کود کیوتن برای تقویت غنچه های جدید گل ارکیده استفاده کرد و از گیاه همان انتظار تولید غنچه های قبلی را داشت.

لازم به ذکر است از کودهای مذکور نیز می توان برای تکثیر گل ارکیده استفاده نمود.

نگهداری شاخه گل ارکیده جهت تجدید حیات

نگهداری شاخه گل ارکیده
نگهداری شاخه گل ارکیده

این باور غلط است که گل ارکیده بعد از یک یا دو سال از بین می رود، زیرا گل ارکیده برای سال ها می تواند زندگی کند و دوباره غنچه دهی داشته باشد، البته در صورتی که شرایط مناسب را برای دوباره گل دادن ارکیده فراهم کنیم و از گیاه فعلی به خوبی مراقبت کنیم. قطعا بسیار جذاب خواهد بود که بعد از گذشت چند ماه با مراقبت صحیح، پیشرفت گیاه را شاهد باشیم، ارکیده ای که ساقه ی جدید تولید کرده و توانایی غنچه دهی را دارد و ما نیز می توانیم لذت مراقبت از یک گل ارکیده تولید شده جدید را داشته باشیم.

بعد از آنکه گل ارکیده بخواهد با ساقه جدید، گلدهی داشته باشد وارد دوران استراحت خود خواهد شد که به اصلاح، به آن دوران خواب گیاه می گویند و در این مرحله باید تلاش بیشتری در جهت مراقبت از گیاه اعمال کنیم.

مواردی هست که در تجدید حیات گل ارکیده بسیار مهم هستند و بنده در ادامه، آنها را به صورت جداگانه بررسی خواهم کرد.

نگهداری گل ارکیده

نور مناسب جهت نگهداری شاخه گل ارکیده

شرایط نوری مناسب برای تامین انرژی کافی برای ادامه حیات تمامی انواع گل ارکیده بسیار ضروری است، طوری که نور کامل گیاه را پوشش داده و به صورت غیر مسقیم باشد.

دمای ایده آل جهت نگهداری شاخه گل ارکیده

برای تحریک گلدهی در گل ارکیده فالانوپسیس، گل ارکیده وندا و ارکیده سیمبیدیوم باید دما در طول روز و شب تغییر کند و بهتر است دما در روز 16-24 درجه سانتی گراد و در شب 15-17 درجه باشد.

رطوبت مناسب برای نگهداری شاخه گل ارکیده

گل ارکیده در زمان رشد رویشی، نیاز بیشتری به رطوبت نسبت به مراحل رشد دیگر دارد و بهترین راه برای تامین رطوبت گل ارکیده خانگی، استفاده از سینی یا ظرفی بزرگ تر از گلدان است که با ریختن مقداری از آب بر روی سینی و تبخیر شدن آن، می توانید رطوبت محیطی مناسب را برای گیاه تامین کنید.

کود دهی موثر در جهت نگهداری شاخه گل ارکیده

زمانی که غنچه های گل ارکیده تماما از بین رفته اند و گیاه ساقه جدید (بعد از برش) تولید کرده است، گیاه وارد فاز رویشی جدید می شود. برای تغذیه گیاه در این مرحله از کود ضعیف استفاده کنید که مناسب برای گیاه بوده و بهتر است در این زمان هر 10 روز یک بار برای رشد گل ارکیده، از کود استفاده کنید.

۳ پرسش مهم در راستای نگهداری شاخه گل ارکیده

چه مدت زمان خواهد برد که یک شاخه گل ارکیده مجددا غنچه دهی داشته باشد؟

حدودا بین ۶ الی ۹ ماه زمان خواهد برد که گل ارکیده، مجددا غنچه دهی داشته باشد. زمان گفته شده می تواند به نسبت شرایطی که گیاه در آن رشد می کند، دستخوش تغییر شود.

تا چه مدت زمانی یک شاخه گل ارکیده می تواند گلدهی داشته باشد ؟

از جوانه زنی اولیه، گل ارکیده می تواند به طور معمول ۳ الی ۴ ماه گلدهی داشته باشد که این امر باور نکردنی است و تا زمانی که غنچه ها روی ساقه وجود داشته باشند، می توانید تا هفته ها شاهد شکوفا شدن غنچه ها باشید. زمانی که تمام غنچه های گل ارکیده شکوفا شدند، خواهید دید که غنچه های قدیمی و پایینی به مرور پژمرده خواهند شد و بعد از گذشت چند روز از بین خواهند رفت.

شاخه گل ارکیده تا چه زمانی می تواند به حیات خود ادامه دهد ؟

در صورتی که تمایل دارید سال ها از گل ارکیده خود مراقبت کنید و می خواهید تا چندین سال لذت شکوفا شدن غنچه های گل ارکیده خود را داشته باشید، ارکیده می تواند برای سالیان سال در منزل شما به حیات خود ادامه دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 25 میانگین امتیازات: 3.9]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy