کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

هرس گل ارکیده

2

گل ارکیده گیاهی می باشد که پس از اتمام دوران گلدهی می بایست هرس شود به طوری که باید ریشه های مرده و ساقه های خراب را از بین برده تا سلامتی گیاه بهبود یابد. ناگفته نماند که هرس گل ارکیده با افزایش قدرت گلدهی گیاه اثر مستقیم دارد.

بنابراین می توان گفت که با هرس به موقع و افزایش توان گیاه می توان با نگهداری گل ارکیده برای سال ها توقع رشد مناسب و شکوفایی گیاه را داشت.

پیرایش ساقه ها و ریشه های مرده در حوزه هرس گل ارکیده

پیرایش ساقه ها و ریشه های مرده در حوزه هرس گل ارکیده
پیرایش ساقه ها و ریشه های مرده در حوزه هرس گل ارکیده

برای هرس گل ارکیده می بایست از ابزار برش تمیز و استریل استفاده شود بنابراین توصیه می شود جهت ضد عفونی کردن ابزار خود از الکل استفاده نمایید به طوری که ابزار برش به مدت 30 ثانیه در محلول الکل باقی بماند.

پس از اینکه تمام قسمت های ابزار برش به الکل آغشته شد، می بایست ابزار مورد نظر را بر روی یک حوله تمیز خشک قرار دهید تا خشک شود. انجام این کار بیش از چند دقیقه زمان نخواهد برد.

زمان هرس گل ارکیده موقعی می باشد که تمامی گل های گیاه از بین رفته و افتاده باشند و اگر گیاه شما دارای گل های باز و یا در حال تولید غنچه می باشد، می بایست از هرس گیاه خود خودداری کنید.

طول عمر غنچه ها بستگی به نوع و واریته گل ارکیده دارد به طوری که عمر غنچه ها در ارکیده Cattleya یک تا چهار هفته بوده و در گل ارکیده فالانوپسیس یک تا چهار ماه است.

در صورتی که گیاه شما دارای ساقه زرد رنگ و دارای نقاط لکه مانند می باشد این به آن معنی خواهد بود که به گیاه آسیب شدیدی وارد شده و قادر به تولید گل در آینده نخواهد بود بنابراین پیشنهاد می شود گیاه خود را هرس نکنید.

در حالی که ساقه گیاه به رنگ قهوه ای می باشد، می بایست ساقه را از سطح مخلوط خاک گلدان مناسب ارکیده و کمی بالاتر برش دهید و همان طور که اشاره شد برای انجام این برش از ابزار برش استریل استفاده نمایید.

قطع ساقه ارکیده کمی ناراحت کننده می باشد با این حال نباید نگران این موضوع باشیم زیرا انجام این کار سبب تولید ساقه یا ساقه های جدید با قدرت گلدهی بیشتر خواهد شد.

در قدم بعدی می بایست ریشه های گیاه را اگر از خاک و یا گلدان بیرون آمده اند، در صورت خرابی برش داد و پس از انجام این عمل باید گیاه را از گلدان جدا کرده و مابقی ریشه های گیاه را بررسی کرد به طوری که ریشه های از بین رفته، سست و قهوه ای که در صورت لمس کردن نرم می شوند را هرس کرد.

از طرفی ریشه های گیاه اگر سفید و سبز (ریشه سبز رنگ مخصوص نوع گل ارکیده فالانوپسیس) هستند، نیازی به انجام هرس گیاه نمی باشد.

در آخر توصیه می شود ریشه هایی که از بین رفته هستند را برش دهید و سپس مجددا گیاه را به گلدان خود بازگردانید. هرس ریشه های گل ارکیده به منظور جلوگیری از پوسیدگی بیشتر ریشه ها انجام می شود که به طور خلاصه می توان گفت گیاه را از خطر مرگ و هجوم بیشتر بیماری های گل ارکیده نجات خواهد داد.

هرس گل ارکیده جهت تشویق گلدهی در گیاه

هرس گل ارکیده جهت تشویق گلدهی در گیاه
هرس گل ارکیده جهت تشویق گلدهی در گیاه

پس از هرس ریشه ها و ساقه گل ارکیده باید به همان روش قبلی مجددا ابزار برش خود را ضد عفونی نمایید. پس از استریل شدن مجدد، می بایست برگ های گیاه را بررسی کنید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل فرمایید. اگر برگ های پایینی گیاه براق، محکم و سبز هستند می توان برگ های گیاه را هرس کرد و در صورتی که برگ های پایینی گیاه به رنگ زرد، قهوه ای، خشک و لکه دار هستند می توان گفت گیاه به اندازه کافی برای هرس کردن برگ های گیاه آماده نیست و باید قبل از هرس کردن این نوع برگ ها، به گیاه فرصت دهید تا برگ ها را به مرور به سمت سلامتی (سبز رنگ) سوق دهد.

لازم به ذکر است در زمانی که برگ های گیاه تغییر رنگ داده است سوای آنکه گیاه به هیچ وجه برای هرس آماده نیست بلکه از سویی دیگر شرایط تکثیر گل ارکیده نیز وجود نخواهد داشت.

همان طور که در اوایل مقاله به آن اشاره شد اگر ساقه گیاه قهوه ای می باشد می بایست آن را از سطح خاک برش داد یا به عبارتی هرس کرد ولی در صورتی که ساقه گیاه سالم می باشد باید ساقه را در جهت پیدا کردن نوعی گره که شبیه چشم انسان می باشد بررسی کرد که آیا ساقه ارکیده دارای چشم های خفته می باشد یا خیر.

ظاهر این چشم ها روی ساقه ارکیده به شکل لبه های کوچک و پوشیده از ماده ای قهوه ای و یا بژ رنگ است که پیدا کردن آن که کار بسیار ساده ای است زیرا دقیقا در همین میانگره ها بعدها ساقه ی جدید در جهت گلدهی تولید می شود.

پس از مشاهده چشم خفته، می بایست گره دوم بر روی ساقه که در آن شکوفایی گیاه را مشاهده کردید، شناسایی کنید. گره مانند یک خط قهوه ای است که به صورت افقی در یک دایره و در اطراف ساقه حرکت می کند که معمولا نسبت به سایر نواحی ساقه ضخیم تر است. گره ها هنگامی که گیاه در حال تولید غنچه می باشد، روی گیاه ظاهر می شوند. در صورت مشاهده گره در بالای چشم خفته ارکیده، می بایست گیاه را 1/3 سانتی متر بالا تر از این نقطه (گره) برش دهید.

قطع خیلی نزدیک و یا خیلی دور از فاصله ای که به آن اشاره شد (1/3 سانتی متر)، ممکن است بر توانایی گلدهی گیاه تاثیر بگذارد. اگر بنابر دلایلی در گره چشم وجود دارد، باید مراقب باشید که چشم را قطع نکنید.

پس از طی شدن تمام مراحل قبلی، زمانی که ارکیده شما در این حوزه از هرس گل ارکیده تولید گل های جدید خواهد داشت، به سلامتی، آب و هوا، کود مناسب گل ارکیده و مراقبت کلی آن بستگی دارد. با این حال می توانید حدودا 8 الی 12 هفته پس از هرس گل ارکیده خود انتظار گل های جدید را داشته باشید.

اگر در طول 8 الی 12 هفته هیچ گلدهی را در گیاه مشاهده نکردید، می بایست گیاه را در دمای محیطی 15 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گیاه در معرض تحریک رشد قرار بگیرد.

نحوه مراقبت از گیاه پس از هرس گل ارکیده

نحوه مراقبت از گیاه پس از هرس گل ارکیده
نحوه مراقبت از گیاه پس از هرس گل ارکیده

پس از انجام هرس ریشه های گیاه، اگر سایز گلدان برای گیاه بزرگتر از حد معمول می باشد، می بایست گلدان گیاه را تعویض نمایید به طوری که گلدان جدید به لحاظ سایز 2 سانتی متر کوچک تر از گلدان فعلی گیاه باشد و از طرفی می توان گفت عکس این موضوع نیز صادق بوده و باید در صورت کوچک بودن گلدان پس از هرس گل ارکیده، برای گیاه 2 سانتی متر بزرگتر از سایز فعلی، گلدان تهیه کرد.

در صورت تعویض یا عدم نیاز به تعویض، می بایست گیاه را در کنار پنجره های شرقی و یا غربی خانه نگهداری کنید زیرا در نقاط گفته شده مقدار زیادر از نور خورشید در اختیار گیاه قرار می گیرد که مناسب در جهت عملکرد مثبت گیاه می باشد. نور در اختیار گیاه باید به صورت غیر مستقیم (نور عبوری از پرده پنجره) باشد تا بتوان از زرد و یا قهوه ای شدن برگ های جلوگیری کرد.

لازم به ذکر است اگر برگ گل ارکیده بعد از مدتی به رنگ سبز تیره شد، می توان گفت احتمالا گیاه نور کافی را دریافت نمی کند که این امر سبب عدم گلدهی در گیاه می شود و اگر برگ های گیاه پس از مدتی به رنگ سبز روشن شد، این بدان معنی است که گیاه قادر به گلدهی خواهد بود. پس از هرس گل ارکیده می بایست هر زمان که مخلوط خاک خشک شده است، آب آبیاری را در اختیار گیاه قرار داد.

پس از هر سه نوبت آبیاری گل ارکیده، می بایست در نوبت چهارم گیاه خود را تغذیه کودی کنید و برای انجام این کار می توانید از کودهای ملایم موجود در بازار مثل کود 10-10-10 با نیمی از توان توصیه تولید کننده استفاده نمایید.

در صورتی که تا به حال تجربه هرس گل ارکیده را داشته اید، در صورت تمایل می توانید تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

جهت پرسش در ارتباط با مسائل هرس گیاه می توانید در همین بخش از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 10 میانگین امتیازات: 3.9]
۲ نظرات
  1. زهرا می گوید

    بسیار کامل و مفید .ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلامت باشید
      سپاس از محبت شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy