کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

همه چیز درباره نخل شامادورا + آموزش تکثیر و هرس گیاه

4

در ارتباط با همه چیز درباره نخل شامادورا می توان گفت برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری خود می بایست خاک گلدان غنی از عناصر غذایی و دارای قدرت زهکشی بالا باشد و از سویی دیگر آبیاری نخل شامادورا تنها در زمانی انجام شود که 10 سانتی متری بالای خاک گلدان خشک بوده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد.

از دیگر الزامات نگهداری نخل شامادورا، نور محل پرورش گیاه در خانه می باشد به طوری که باید نور محل نگهداری کامل، اما غیر مستقیم خورشید باشد تا از سوختگی برگهای گیاه جلوگیری شود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، همه چیز درباره نخل شامادورا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با آشنایی هر چه بیشتر از شرایط پرورش گیاه بتوانید برای مدت زمان طولانی از نخل شامادورای خود مراقبت کرده و از پرورش آن نهایت لذت را ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

معرفی خاک مناسب برای نخل شامادورا

شامادورا الگانس
شامادورا الگانس

خاک مناسب برای گلدان شامادورا خاکی است که بافت سبک داشته و از قدرت زهکشی بالایی برخوردار باشد زیرا اگر خاک گلدان بسیار سنگین (رسی) باشد، آب آبیاری به حالت راکد در اطراف ریشه های گیاه جمع شده و منجربه پوسیدگی آنها می شود.

با پوسیده شدن ریشه ها، جذب آب و مواد غذایی دچار مشکل شده و در صورت عدم درمان، گیاه شما به طور کلی از بین خواهد رفت.

در ارتباط با همه چیز درباره نخل شامادورا و خاک گلدان می توان گفت مخلوط یکسان کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت و همچنین خاک مناسب کاکتوس ها، ایده آل ترین گزینه ها جهت پرورش نخل شامادورا هستند از این رو توصیه می شود اگر خاک گلدان سنگین است، کمی بافت خاک گلدان را سبک کنید تا برای گیاه محبوب شما مشکلی ایجاد نشود.

از علائمی که نشان می دهد خاک گلدان دارای بافت سنگین است می توان به راکد ماندن آب در سطح خاک اشاره نمود به طوری که در آغاز آبیاری گیاه مدت زمان طولانی آب روی سطح خاک باقی مانده و به لایه های پایینی خاک هدایت نمی شود که در این حالت شما می بایست کمی ماسه درشت و پرلیت را به خاک گلدان اضافه کنید تا بافت خاک به لومی تغییر حالت دهد.

مقدار نور لازم برای نگهداری گیاه

نخل شامادورا
نخل شامادورا

نخل شامادورا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در شرایطی که نور خورشید غیر مستقیم باشد بهترین عملکرد خود را خواهد داشت بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدگی برگها توصیه میشود گلدان شامادورا را با فاصله یک متری از پنجره خانه قرار دهید و نور آفتاب را توسط پرده های شفاف برای گیاه خود فیلتر کنید (درست مانند شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا و نگهداری شفلرا)

در ارتباط با همه چیز درباره نخل شامادورا و نور گیاه این نکته را هم اضافه کنم که گیاه محبوب شما این توانایی را دارد که در فصول گرم سال، در فضای باز نگهداری شود اما نور قابل دسترس گیاه نباید زیاد نباشد (زیر سایه بان درختان مناسب است).

دمای مناسب برای نخل شامادورا

شامادورا بومی مناطق گرمسیری بوده و از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود در نتیجه دمای محل نگهداری گیاه باید همواره در محدوده 18 الی 27 درجه سانتی گراد باشد.

دمای خانه همیشه برای گیاه شامادورا مناسب است اما آنچه که باعث آسیب دیدگی گیاه و برگهای آن می شود، وجود نوسانات دمایی (تغییرات به یکبار دما) در اطرف گیاه می باشد از این رو بهتر است هرگز گیاه در معرض منافذ خانه و همچنین درب هایی که مدام باز و بسته می شوند، نگهداری نشود.

همه چیز درباره نخل شامادورا و آبیاری گیاه

همه چیز درباره نخل شامادورا و آبیاری گیاه

نخل شامادورا تا حدی نسبت به خشکی خاک مقاوم است از این رو بهتر می باشد برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه های گیاه، شامادورا در فصول گرم سال هفته ای یکبار و در فصول سرد سال هر دو هفته یکبار آبیاری شود.

بهترین زمان آبیاری نخل شامادورا موقعی است که 10 سانتی متری سطح خاک گلدان به طور کامل خشک می باشد که برای بررسی رطوبت سطح خاک می توانید از انگشت اشاره دست خود استفاده کرده و با بررسی دقیق تر گیاه خود را نسبت به گذشته آبیاری کنید.

از سویی دیگر در ارتباط با همه چیز درباره نخل شامادورا می توان گفت بهترین روش آبیاری گیاه آن است که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کرده و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری نخل شامادورا متوقف شود.

  • سه نکته مهم در آبیاری شامادورا:

هیچگاه از آب بسیار سرد و یا بسیار گرم برای آبیاری گیاه استفاده نکنید.

اگر آب آبیاری دارای املاح و رسوبات است، 24 ساعت قبل از آبیاری آب را در فضای آزاد قرار دهید تا از میزان املاح مضر آن (مخصوصا کلر) کاسته شود.

آبیاری گیاه با آب معدنی باعث افزایش راندمان کیفی گیاه می شود.

مقدار رطوبت لازم جهت پرروش نخل شامادورا

همانطور که اشاره شد نخل شامادورا بومی مناطق گرمسیری و بارانی است بنابراین اصلا جای تعجبی ندارد که گیاه برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت محیطی داشته باشد.

روش های زیادی برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی وجود دارد با این حال آسان ترین روش استفاده از زیر گلدانی گیاه می باشد که در آب اضافی جمع شده و با تبخیر خود رطوبت محیطی اطراف گیاه افزایش می دهد.

همه چیز درباره نخل شامادورا و کوددهی گیاه

همه چیز درباره نخل شامادورا و کوددهی گیاه
همه چیز درباره نخل شامادورا و کوددهی گیاه

خاک گلدان شامادورا می بایست دارای عناصر غذایی باشد با این حال پس از سه ماه تمامی عناصر موجود در خاک گلدان توسط آب آبیاری شسشته شده و گیاه با خطر کمبود مواد غذایی مواجه می شود که در این حالت شما باید توسط کود گیاهان آپارتمانی متعادل و ملایم اقدام به تغذیه گیاه محبوب خود کنید.

در ارتباط با همه چیز درباره نخل شامادورا و کوددهی اصولی گیاه می توان گفت برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری می بایست شامادورا ماهانه یکبار توسط کودهای کامل (کودهایی که هر سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم را دارند) نظیر کود مایع گیاهان آپارتمانی، کود سه بیست مایع و یا کود سه بیست npk با نیمی از تولید توصیه تولید کننده تغذیه شود و در صورتی که میزان دوز مصرفی رعایت نشود، شما شاهد قهوه ای شدن برگ نخل شامادورا خود خواهید بود.

آموزش هرس گیاه شامادورا

شامادورا از گیاهان آپارتمانی بزرگ از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به هرس ندارد زیرا ژنتیک گیاه به گونه ای عمل می کند که خود برگهای قهوه ای و پیرتر خود را از بین برده و در نهایت دچار ریزش می کند.

در ارتباط با همه چیز درباره نخل شامادورا و هرس گیاه اگر مشاهده می کنید بخشی از یک برگ گیاه سبز و بخش دیگر قهوه ای شده است پیشنهاد می شود هرگز آن را هرس نکنید زیرا هنوز هم بخش سبز رنگ برگ قابلیت فتوسنتز را داشته و می تواند برای گیاه شما انرژی تامین کند.

در نقطه مقابل نکته اشاره شده، اگر مشاهده می کنید تمامی قسمت برگ تغییر رنگ داده و از بین رفته است، در این بازه زمانی بهتر خواهد بود شما توسط لوازم باغبانی مناسب برگهای آسیب دیده گیاه خود را هرس کنید.

آموزش تکثیر نخل شامادورا

مرسوم ترین روش تکثیر نخل شامادورا، تکثیر به روش تقسیم بوته می باشد که در این حالت هر بوته به دو یا چندین گیاه تقسیم شده و هر یک در گلدانی مجزا کاشته می شوند.

از سویی دیگر در کنار پایه گیاه مادری پاجوش هایی وجود دارد که می توان آنها را جدا کرده و در مخلوط خاک مشابه گیاه مادری کاشت نمود (لازم به ذکر است پاجوش ها می بایست حداقل 20 سانتی متر ارتفاع داشته باشند).

از دیگر روش های تکثیر شامادورا می توان به ازدیاد گیاه از طریق بذر اشاره نمود که در این حالت شما می بایست بذرهای گیاه را در یک گلدان کم عمق کاشته و خاک را تا زمان جوانه زنی بذر ها مرطوب نگه دارید.

لازم به ذکر است تکثیر شامادورا به طریق قلمه برگ و قلمه ساقه امکان پذیر نیست.

بیماری های گیاه شامادورا

تنها بیماری گیاهان آپارتمانی که نخل شامادورا را تحت تاثیر قرار داده و به آن آسیب می رساند، بیماری پوسیدگی ریشه می باشد از این رو توصیه می شود آبیاری گیاه را تنها در زمان و روشی که بدان اشاره شد انجام دهید.

  • علائم بیماری پوسیدگی ریشه شامادورا چیست؟

زرد شدن برگها و همچنین نرم و قهوه ای شدن ساقه نشان از هجوم بیماری پوسیدگی ریشه دارد که در شرایط حاد حتی ممکن است بوی بسیار بدی از سطح خاک به مشام برسد.

در ارتباط با همه چیز درباره نخل شامادورا و نجات گیاه از بیماری پوسیدگی ریشه پیشنهاد می شود در این مقطع زمانی گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه های ناسالم آن را تا نقطه سالم هرس کنید و سپس گیاه محبوب خود را در خاک جدید و یا تازه بکارید.

آفات نخل شامادورا

شته ها، مگس های سفید و همچنین کنه های عنکبوتی از رایج ترین آفات نخل شامادورا هستند که در صورت هجوم آنها شما می بایست برای احیای گیاه خود توسط پارچه تمیز و مرطوب نقاط آلودگی حشرات را پاک کرده و از سویی دیگر توسط روغن نیم و یا صابون های حشره کش (شرح کامل در مقاله آفت کش گیاهان آپارتمانی) اقدام به حذف آفات نمایید.

در ادامه مقاله به چندین پرسش رایج در ارتباط با همه چیز درباره نخل شامادورا پاسخ می دهم که بسیاری از عزیزان در پروش گیاه خود با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

علت قهوه ای شدن نوک برگ نخل شامادورا چیست؟

آبیاری بیش از حد، آبیاری بسیار کم و همچنین کوددهی زیاد و غیر اصولی از دلایل قهوه ای شدن نوک برگ نخل شامادورا هستند.

علت زرد شدن برگ نخل شامادورا چیست؟

آبیاری بیش از حد، 99 درصد مواقع علت زرد شدن برگ نخل شامادورا می باشد که واسطه آن ریشه های گیاه پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند حتی اگر خاک مملو از آب و مواد غذایی باشد.

آیا نخل شامادورا گلدهی دارد؟

بله، با طی شدن چندین سال اگر شرایط محیطی به خصوص نور محل نگهداری گیاه ایده آل باشد، نخل شامادورا گلدهی خواهد داشت (گلدهی نخل شامادورا بیشتر در فضای باز مشاهده می شود).

حداکثر ارتفاع نخل شامادورا چقدر است؟

حداکثر ارتفاع شامادورا در صورتی که در خانه نگهداری شود 120 الی 150 سانتی متر و در فضای باز حدودا 240 سانتی متر.

آیا نخل شامادورا سمی است؟

خیر، نخل شامادورا برای انسان ها، کودکان و حیوانات خانگی سمی نیست.

آیا نخل شامادورا بذر تولید می کند؟

زمانی که گیاه در محیط خانه نگهداری شود، احتمال تولید گل و بذر در آن بسیار پایین است اما در صورتی که گیاه در فضای باز رشد و نمو کند، گل های زرد رنگی را تولید خواهد کرد به طوری در آینده این گلها به میوه های کوچکی تبدیل می شوند که درون هر یک از آنها یک دانه بذر وجود دارد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد همه چیز درباره نخل شامادورا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 22 میانگین امتیازات: 3.7]
۴ نظرات
  1. زهره حاتمی می گوید

    سلام شامادورای من برگهای پایینش ریخته آیا میتونم از بالا گل را هرس کنم و آیا مثل یوکا دوباره برگ می دهد

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      فقط نباید گیاه هرس شه.
      اول باید دلیل ریزش برگ گیاه مشخص شه

  2. سارینا می گوید

    سلام. شامادورای من چند وقته برگ‌هاش آروم آروم سبز لجنی میشه از نوک برگ‌ها شروع میشه و کم کم کل برگ رو میگیره. (قهوه‌‌ای نمیشه، لجنی میشه و خشک) علتش چیه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گیاه رو به صورت کامل بفرمایید..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy