کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت سوختگی و قهوه ای شدن سر برگ نخل شامادورا + درمان

0

قهوه ای شدن سر برگ نخل شامادورا دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آنها نور نامناسب محل نگهداری و همچنین آبیاری غیر اصولی گیاه می باشد. از دیگر دلایل قهوه ای شدن و یا سوختگی نوک برگ شامادورا می توان به کوددهی بیش از حد، نوسانات دمایی (تغییرات به یکباره دما)، کیفیت پایین آب آبیاری، تعویض گلدان و همچنین هجوم آفات گیاهان خانگی به شامادورا اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، تمامی دلایل و یا علت سوختگی نوک برگ شامادورا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با آشنایی هر چه بیشتر از شرایط پرورش و نگهداری گیاه بتوانید علت اصلی مشکل پیش آمده برای شامادورای خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب فورا گیاه خود را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور نامناسب اولین علت قهوه ای شدن سر برگ نخل شامادورا

علت قهوه ای شدن سر برگ نخل شامادورا

شامادورا از گیاهان آپارتمانی بزرگ بهترین عملکرد خود را در نور غیر مستقیم خورشید دارد یعنی نوری که از پرده شفاف پنجره عبور کند بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت آنچه که علت قهوه ای شدن سر برگ نخل شامادورا شما است، وجود نور مستقیم و زیاد در محل نگهداری گیاه می باشد.

آبیاری غیر اصولی دیگر دلیل سوختگی نوک برگ شامادورا

دلیل سوختگی نوک برگ شامادورا
دلیل سوختگی نوک برگ شامادورا

هم آبیاری کم و هم آبیاری زیاد هر دو از دلایل سوختگی نوک برگ شامادورا هستند به طوری که گیاه نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد اما این رطوبت خاک هرگز نباید به حالت غرقاب و یا اشباع شدن بیش از حد خاک از رطوبت باشد.

اگر میزان آبیاری گیاه کم باشد، میزان رطوبت موجود به نوک برگهای گیاه نخواهد رسید و از سویی دیگر اگر میزان آبیاری زیاد باشد، ریشه های نخل شامادورا پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند حتی اگر خاک مملو از آب و مواد غذایی باشد.

برای آبیاری نخل شامادورا هرگز برنامه ریزی مشخصی نداشته باشید (مثل زمانی که تصمیم می گیرد هر چهار شنبه گیاه خود را آبیاری کنید) و هر زمان که 10 سانتی متر سطح خاک گلدان خشک شد، اقدام به آبیاری گیاه محبوب خود نمایید.

همان طور که در مقاله نگهداری نخل شامادورا به آن اشاره کردم بهترین روش آبیاری شامادورا آن است که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کند و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان سریعا روند آبدهی گیاه متوقف شود.

  • چه عواملی بر تعداد دفعات آبیاری گیاه اثر می گذارند؟

خاک: خاک گلدان شامادورا می بایست سبک و دارای قدرت زهکشی بالا باشد تا به آسانی رطوبت مناسب برای ریشه های گیاه تامین شود و اگر خاک گلدان دارای بافت سنگین باشد، آب به خوبی تخلیه نشده و به علت کمبود اکسیژن، ریشه های گیاه پوسیده می شوند.

بنابر آنچه که گفته شد برای جلوگیری از قهوه ای شدن نوک برگ نخل شامادورا توصیه می شود مقداری ماسه درشت، پوکه صنعتی و یا پرلیت را به خاک گلدان اضافه کنید تا هم هوادهی خاک بیشتر شود و هم خطری ریشه های گیاه را تهدید نکند.

زهکشی گلدان: گلدان شامادورا باید دارای منافذ زهکشی باشد تا رطوبت زیادی در خاک باقی نماند بنابراین برای جلوگیری از سوختگی نوک برگ شامادورا توصیه می شود به این نکته مهم توجه داشته باشید.

آیا استفاده از آب املاح دار می تواند علت سوختگی نوک برگ شامادورا باشد؟

علت سوختگی نوک برگ شامادورا
علت سوختگی نوک برگ شامادورا

بله، دیگر علت سوختگی نوک برگ شامادورا استفاده از آب املاح دار (مخصوصا کلر) برای آبیاری گیاه است از این رو بهتر است در این شرایط برای آبیاری گیاه خود از آب معدنی و یا مقطر استفاده کنید که به شرح کامل آن در مقاله بهترین آب گیاهان آپارتمانی پرداخته شده است.

رطوبت محیطی نامناسب

از دیگر دلایل قهوه ای شدن سر برگ نخل شامادورا می توان به کمبود رطوبت محیطی اشاره نمود به طوری که اگر محیط اطراف گیاه خشک باشد، نوک برگها قهوه ای شده و سلامت گیاه به خطر می افتد.

رطوبت خانه در فصول گرم سال تا حدی برای نخل شامادورا مناسب است اما با فرا رسیدن فصل سرما و به خاطر استفاده از سیستم های گرمایشی می بایست رطوبت محیط اطراف گیاه افزایش یابد.

روش های متفاوتی برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی وجود دارد که مرسوم ترین آن، استفاده از زیر گلدانی گیاه بوده که توسط تبخیر آب اضافی از انتهای گلدان رطوبت محیطی افزایش پیدا کند.

کوددهی غیر اصولی دیگر دلیل قهوه ای شدن سر برگ نخل شامادورا

همان طور که در مقاله قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی بدان اشاره شد کوددهی زیاد باعث سمی شدن محیط خاک و تغییر PH آن می شود که به واسطه همین امر ما شاهد قهوه ای شدن سر برگ نخل شامادورا خود خواهیم بود.

  • اصول استفاده از کود گیاهان آپارتمانی برای نخل شامادورا:

از کود گیاهان آپارتمانی با نصف توان توصیه تولید کننده محصول استفاده کنید.

گیاه را در فصول رشد (بهار و تابستان) ماهانه یکبار و در فصول پاییز و زمستان هر دو ماه یکبار تغذیه کنید.

کود مصرفی حتما دارای عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشد ( نظیر کود سه بیست مایع، کود مایع گیاهان آپارتمانی و ….).

در صورتی که علت سوختگی نوک برگ شامادورا به خاطر کود دادن زیاد می باشد توصیه می شود چندین مرتبه خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر و اضافی اطراف ریشه شامادورا کاسته شود.

تعویض گلدان نوک برگهای شامادورا را قهوه ای می کند

سیستم ریشه ای نخل شامادورا نسبت به گیاهان هم رده خود تا حدی ضعیف تر است و در صورتی که گلدان گیاه تعویض شود، استرس ناشی از این اتفاق باعث قهوه ای شدن سر برگ نخل شامادورا می شود.

گیاه شامادورا نیاز چندانی به تعویض گلدان ندارد و یک گیاه بالغ آن برای مدت های طولانی می تواند در یک گلدان به حیات خود ادامه دهد با این حال اگر اطمینان دارید علت سوختگی نوک برگ شامادورا شما به خاطر تعویض گلدان بوده است تنها کاری که می توانید انجام دهید آن است که به خوبی از گیاه خود نگهداری کرده و شرایط ایده آل محیطی را برای آن فراهم کنید تا گیاه شما به مرور زمان به شرایط پیشین خود بازگردد.

نوسانات دمایی سبب سوختگی نوک برگهای گیاه می شود

نخل شامادورا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نشده و در محدوده دمایی 21 تا 27 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد.

بنابر آنچه که گفته شد اگر دمای محل نگهداری گیاه کمتر از 15 درجه سانتی گراد شود و یا گیاه در فصل زمستان دائما در معرض درب هایی که مدام باز و بسته می شوند باشد، شما شاهد سوختگی نوک برگ شامادورا خود خواهید بود در نتیجه پیشنهاد می شود در نگهداری گیاه محبوب خود به این نکته مهم توجه داشته باشید.

هجوم آفات به نخل شامادورا

گاهی اوقات آفات به گیاه شما هجوم آورده و به آن آسیب جدی وارد می کنند. یکی از قسمت هایی که آفات خود را به آن متصل کرده و از شیره درون گیاهی تغذیه می کنند نوک برگهاست.

از علائم هجوم آفات می توان به وجود نقاط عسلک مانند و همچنین سوراخ ها نامنظم روی برگ های گیاه اشاره نمود.

در صورتی که اطمینان دارید علت قهوه ای شدن سر برگ نخل شامادورا شما به خاطر هجوم آفات است پیشنهاد می شود از صابون های حشره کش و یا دیگر سموم مناسب استفاده کرده و آفات مزاحم را از بین ببرید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل سوختگی و یا قهوه ای شدن سر برگ نخل شامادورا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 77 میانگین امتیازات: 4.1]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy