کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت قهوه ای شدن نوک برگ لیندا چیست؟ (بعلاوه راه درمان)

3

قهوه ای شدن نوک برگ لیندا دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه می باشد. از دیگر دلایل و یا علت قهوه ای شدن نوک برگ گیاه لیندا می توان به نور نامناسب، کیفیت پایین و یا فرسودگی خاک گلدان، آبیاری بسیار کم گیاه لیندا و همچنین مصرف بیش از حد کود گیاهان آپارتمانی اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل قهوه ای شدن نوک برگ لیندا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب فورا گیاه خود را احیا کنید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری بیش از حد شایع ترین علت قهوه ای شدن نوک برگ لیندا

علت قهوه ای شدن نوک برگ لیندا
علت قهوه ای شدن نوک برگ لیندا

لیندا از گیاهان آپارتمانی بزرگ، بومی مناطق گرم و خشک کشور مکزیک می باشد بنابراین اصلا جای تعجبی ندارد که گیاه برای رشد حداکثری خود نیازی به آبیاری مکرر نداشته باشد.

سیستم ریشه ای گیاه لیندا به گونه ای عمل می کند که از 100 درصد رطوبت موجود در خاک، 60 درصد آن ذخیره و 40 درصد آن صرف فرآیندهای متابولیسمی گیاه می شود (یعنی به شاخه و برگ های لیندا منتقل می شود) در نتیجه پس از خشک شدن خاک، آب ذخیره شده به کمک گیاه آمده و باعث ادامه روند حیات لیندا می شود.

بنابر آنچه که گفته شد اگر میزان آبیاری گیاه لیندا بیش از حد باشد، خاک به طور کامل از رطوبت اشباع شده که به واسطه آن در درجه اول شما شاهد قهوه ای شدن نوک برگ لیندا خود خواهید بود.

از دیگر نشانه های آبیاری زیاد سوای قهوه ای شدن نوک برگها می توان به نرم شدن ساقه گیاه و همچنین پوسیده شدن ریشه های لیندا اشاره نمود در نتیجه با ظهور این علائم، باید فورا گیاه خود را درمان کنید تا لیندای شما به طور کلی از بین نرود.

بهترین زمان آبیاری لیندا موقعی است که 20 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و تنها لایه های پایینی خاک دارای رطوبت باشند بنابراین شما تنها در این حالت مجاز هستید گیاه خود را آبیاری کرده و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبیاری را متوقف نمایید.

عواملی نظیر درجه حرارت، اندازه گلدان، سایز گیاه، مقدار نور محل نگهداری و همچنین نوع بافت خاک بر سرعت خشک شدن خاک دخیل هستند بنابراین ضروریست نکات اشاره شده را در نظر داشته باشید و همواره با بررسی رطوبت خاک گیاه خود را آبیاری نمایید.

آبیاری بسیار کم نوک برگهای لیندا را قهوه ای می کند

قهوه ای شدن نوک برگ لیندا
قهوه ای شدن نوک برگ لیندا

صحیح است که گیاه لیندا نیاز کمی به آبیاری دارد اما اگر میزان رطوبت خاک کمتر از آستانه تحمل گیاه شود، لیندا شما سریعا واکنش نشان داده و در درجه اول نوک برگهای خود را قهوه ای رنگ می کند.

روند جذب آب در گیاه لیندا از ریشه ها شروع شده و توسط ساقه به برگهای گیاه منتقل می شود.

نوک برگها آخرین قسمتی است که آب و یا رطوبت به آنجا هدایت می شود در نتیجه اگر خاک گلدان بسیار خشک باشد، مکانیسم بقا در گیاه فعال می شود که به واسطه آن رطوبت به نقاط حیاتی تر گیاه هدایت شده و نوک برگ ها از آن بی بهره می مانند.

تشخیص علت قهوه ای شدن نوک برگ لیندا به دلیل آبیاری کم بسیار ساده است و تنها کافیست خاک گلدان را بررسی کنید که در این صورت خواهید دید خاک بسیار خشک بوده و با لمس دست، ذرات خاک همانند گرد و غبار در هوا پخش می شوند.

در حالت اشاره شده پیشنهاد می شود فورا گیاه خود را آبیاری کنید، به طوری که خاک کاملا مرطوب شود اما حالت غرقاب به خود نگیرد.

نور نامناسب محل نگهداری لیندا

گیاه آپارتمانی لیندا برای رشد مناسب خود نیاز به نور کامل خورشید دارد به طوری که در طول روز نور کامل به تمامی برگ های گیاه بتابد و مشکلی برای فرآیندهای فتوسنتزی برگها ایجاد نشود.

با فرا رسیدن فصل سرما و کاهش تعداد ساعات روشنایی، گیاه لیندا دچار تنش روشنایی و یا نور خواهد شد که بسیاری از افراد برای عبور از این مقطع زمانی گیاه خود را در فصل تابستان به فضای باز منتقل می کنند که با جذب نور زیاد، انرژی بیشتری در گیاه ذخیره شود تا لیندا بتواند به سلامتی و بدون کوچکترین آسیبی از فصل زمستان عبور کند با این حال انجام این کار برای جلوگیری از قهوه ای شدن نوک برگ لیندا ضروری نیست و شما می توانید در فصل زمستان کمی گلدان گیاه را به پنجره نزدیک تر کرده و یک روز درمیان گلدان لیندا را 180 درجه بچرخانید تا نور به شکل بهتری در دسترس برگهای گیاه باشد.

کیفیت پایین و فرسودگی خاک گلدان

خاک مناسب گیاه لیندا
خاک مناسب گیاه لیندا

خاک گلدان گیاه لیندا می بایست دارای قدرت زهکشی بالا و حاوی مقداری عناصر غذایی باشد.

از سویی دیگر گلدان گیاه نیز باید دارای منافذ زهکشی در انتهای خود باشد تا آب اضافی به خوبی از پایین گلدان خارج شود.

ترکیب کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس به نسبت مساوی و همچنین خاک مناسب کاکتوس ها از ایده آل ترین نوع خاکها برای نگهداری گیاه لیندا هستند که در خروج آب اضافی حاصل از آبیاری گیاه به خوبی عمل می کنند.

از دیگر دلیل قهوه ای شدن نوک برگ لیندا می توان به خاک نامناسب گلدان اشاره نمود به طوری که اگر خاک گلدان فرسوده و یا نوع خاک بد باشد، آب آبیاری به حالت راکد در اطراف ریشه های لیندا باقی مانده و مشکلات آبیاری بیش از حد گریبان گیاه شما را می گیرد.

بسیاری از تولید کنندگان برای کسب سود بیشتر از خاک باغچه و یا خاک سنگین (خاک رسی) برای گلدان گیاه استفاده می کنند که انجام این امر خسارت زیادی را به مرور زمان به گیاه شما وارد می کند از این رو اگر خاک گلدان نامناسب است و یا حالت فرسودگی دارد (خاکی که بیش از یک سال از آن استفاده شده باشد، فرسوده است)، پیشنهاد می شود خاک گلدان تعویض شده و با خاک پیشنهادی جایگزین شود.

کوددهی زیاد و غیر اصولی لیندا

از دیگر علت قهوه ای شدن نوک برگ لیندا می توان به کوددهی زیاد و غیر اصولی گیاه اشاره نمود.

لیندا از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به مصرف کودهای شیمیایی ندارد از این رو بهتر است گیاه ماهانه یکبار در فصول بهار و تابستان توسط کودهای متعادل نظیر کود سه بیست مایع و یا کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه شود و از سویی دیگر با فرا رسیدن فصول پاییز و زمستان، به طور کلی کوددهی لیندا متوقف شود.

اگر اطمینان دارد تغییر رنگ نوک برگهای گیاه شما به علت کوددهی زیاد بوده است تنها کافیست خاک گلدان را دو مرتبه و هر مرتبه 5 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان رسوبات نمک اطراف ریشه های لیندا کاسته شده و PH خاک متعادل شود.

نکاتی مهم در جهت پیشگیری از قهوه ای شدن نوک برگ لیندا

برای پیشگیری از قهوه ای شدن نوک برگ لیندا می بایست تنها به روشی که اشاره شد گیاه خود را آبیاری کنید و برای جلوگیری از از تنش های دیگر بهتر است دمای آب آبیاری ولرم باشد.

گیاه لیندا نیازی به رطوبت محیطی اطراف خود ندارد بنابراین توصیه می شود نیم ساعت پس از آبیاری گیاه اگر زیر گلدانی لیندا دارای سنگریزه نیست، آب جمع شده در زیر گلدانی را تخلیه کنید تا آب اضافی از انتهای گلدان با خاک گیاه در تماس نباشد.

برای تشخیص رطوبت خاک می توانید از انگشت دست خود استفاده کنید به طوری که انگشت اشاره وارد خاک شده و رطوبت لایه های بالایی خاک بررسی شود.

همان طور که اشاره شد شایع ترین علت قهوه شدن نوک برگ گیاه، آبیاری زیاد آن است در نتیجه برای احیای گیاه خود بهتر است در قدم اول این مورد را بررسی کنید و در صورت نبود مشکل در این بخش، دیگر احتمالات اشاره شده در همین مقاله را برای لیندای خود مورد ارزیابی قرار دهید.

از دیگر علائم آبیاری بیش از حد می توان به پژمردگی برگها، زرد شدن دیگر قسمت های برگ و در شرایط حاد به پوسیده شدن ریشه های گیاه اشاره نمود.

در حالتی که ریشه های گیاه پوسیده شده باشند، در این حالت بوی بسیار بدی از سطح خاک گلدان به مشام می رسد و در این وضعیت اگر ریشه های لیندا را بررسی کنید خواهید دید ریشه های سفید رنگ گیاه تغییر رنگ داده و قهوه ای شده اند که در این مرحله می بایست آنها را تا نقطه سالم هرس کرده و گیاه خود را در خاک جدید و یا تازه بکارید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت قهوه ای شدن نوک برگ لیندا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 12 میانگین امتیازات: 3.8]
۳ نظرات
  1. هانیه می گوید

    من حدود دو سه هفته س که آنها لیندا خریدم اول پشت پنجره جنوبی گذاشتمش و هر هفته سیراب میکردم ولی گلم شروع به زرد شدن کرد فک میکنم پشت اون پنجره هم خیلی آفتابی و گرم بود گلم رو انتقال دادم به پذیرایی و هر دو سه روز یه بار بهش آب میدم ولی هم چنان برگ هاش به شدت زرد میشن

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      میزان آبیاری رو کاهش بدید و تنها زمانی که سطح خاک خشک میشه آبیاری کنید.
      برای احیا گیاه وضعیت ریشه هارو بررسی کنید و در صورت آسیب دیدگی اونهارو هرس کنید.

  2. شیدا می گوید

    درود وقت بخیر گل لیندا من از برگ‌های زیرین همه خشک شدن ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    دو هفته یک بار آب یاری میشه و کودهای دو ماه یک بار حدودا و سه سال بود که سر حال بود الان قسمت بالا باز هم در حال براده‌ی هست ولی از زیر برگ‌ها خشک خشک شدن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy