کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

اصول پرورش و نگهداری گل اسپاتی فیلوم در خانه

0

اسپاتی فیلوم یکی دیگر از انواع گل آپارتمانی بوده که به علت داشتن برگ های همیشه سبز و همچنین غنچه های سفید رنگ، از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود. پرورش و نگهداری گل اسپاتی فیلوم در خانه امری بسیار آسان می باشد زیرا این گیاه همیشه سبز از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و برای رشد خود نیاز چندانی به آب و مواد غذایی ندارد.

در ابتدای مقاله پیش از شرح کامل اصول نگهداری اسپاتی فیلوم در خانه، نگاهی مختصر به شرایط نگهداری این گیاه زیبا در منزل خواهیم داشت.

خلاصه ای از شرایط نگهداری گل اسپاتی فیلوم در خانه

نگهداری گل اسپاتی فیلوم
نگهداری گل اسپاتی فیلوم
  • خاک: خاک گلدان می بایست لومی، غنی از عناصر غذایی و همچنین قدرت زهشکی بالا باشد.
  • نور: نور محیطی برای نگهداری گیاه باید کامل و غیر مستقیم باشد.
  • درجه حرارت: بهترین عملکرد گیاه اسپاتی فیلوم در محدوده دمایی 18 الی 30 درجه سانتی گراد است.
  • رطوبت: رطوب محیطی می بایست برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم در خانه حدودا 50 درصد باشد.
  • آبیاری: آبیاری اسپاتی فیلوم زمانی انجام می شود که نیمه ی بالایی مخلوط خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی است.
  • کوددهی اسپاتی فیلوم: کود مصرفی می بایست کامل، رقیق و در فصول بهار و تابستان، ماهانه یکبار برای تغذیه و تقویت گیاه اسپاتی فیلوم استفاده شود.
  • تکثیر اسپاتی فیلوم: تکثیر اسپاتی فیلوم به روش تقسیم بوته (پاجوش) انجام می شود.

تاکنون به شرح مختصری از شرایط نگهداری اسپاتی فیلوم در خانه پرداختیم و در ادامه ی مقاله هر یک از موارد اشاره شده را به صورت کامل برای شما عزیزان تشریح خواهیم کرد تا بتوانید برای سال های زیادی از گیاه در خانه ی خود مراقبت کرده و از پرورش آن نهایت لذت را ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

خاک مناسب برای اسپاتی فیلوم

در طبیعت اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی بزرگ، در خاک جنگل های بارانی و گرمسیری رشد می کند و همان طور که مستحضر هستید، خاک جنگل ها غنی از عناصر غذایی بوده و از قدرت زهکشی بالایی برخوردار می باشد بنابراین می بایست برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم در خانه نیز از الگوی رشد گیاه در طبیعت تقلید کنیم تا برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری خود دچار مشکل نشویم.

بهترین ترکیب خاک برای نگهداری اسپاتی فیلوم در خانه آن است که در انتهای گلدان کمی ماسه وجود داشته و مابقی فضای گلدان توسط ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت پر شود.

ترکیب خاک پیشنهادی بنده دارای کمی مواد غذایی بوده و در زهکشی آب آبیاری اسپاتی فیلوم به خوبی عمل می کند و مانع از پوسیدگی ریشه های این گیاه زیبا می شود و در صورتی که هم اکنون مشاهده می کنید خاک گلدان به نوعی از ترکیب خاک باغچه است (خاک باغچه ارزان بوده و برای سود بیشتر، بسیاری از تولید کنندگان از آن استفاده می کنند)، پیشنهاد می شود خاک گلدان را برای جلوگیری از آسیب دیدگی و آلوده شدن ریشه ها تعویض نمایید و خاک پیشنهادی اشاره شده را جایگزین آن کنید تا فرآیندهای متابولیسمی گیاه به شکل بهتری انجام شود.

برای نگهداری اسپاتی فیلوم در خانه نور محل پرورش گیاه چگونه باشد؟

نگهداری اسپاتی فیلوم
نگهداری اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی در شرایط سایه مانند که در علم کشاورزی آن را کانوپی می نامیم، بهترین عملکرد خود را دارد در نتیجه پیشنهاد می شود نور محل نگهداری گل اسپاتی فیلوم در خانه کامل، و به حالت غیر مستقیم باشد و از سویی دیگر گیاه با فاصله ی یک متری از پنجره نگهداری شده و نور خورشید توسط پرده ی پنجره برای گیاه فیلتر شود.

لازم به ذکر است اگر شرایط نوری برای نگهداری اسپاتی فیلوم سوای آنچه که اشاره شد باشد، گیاه به شدت تضعیف شده و در گلدهی خود موفق نخواهد بود.

چه دمایی برای نگهداری اسپاتی فیلوم در خانه مناسب است؟

همان طور که اشاره شد گیاه آپارتمانی اسپاتی فیلوم منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد در نتیجه گیاه از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما محسوب شده و در محدوده دمایی 18 الی 30 درجه ی سانتی گراد بهترین عمکلرد خود را دارد.

فراهم کردن دمای اشاره شده برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم در خانه اغلب کار دشواری نیست و همین موضوع یکی از دلایلی است که شرایط پرورش گیاه را در خانه آسان و امکان پذیر می کند با این حال توصیه می شود جهت جلوگیری از وارد شدن تنش های محیطی به گیاه، هرگز از اسپاتی فیلوم در معرض سیستم های گرمایشی و سرمایشی خانه نگهداری نکنید.

اسپاتی فیلوم برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت دارد

رطوبت اسپاتی فیلوم
رطوبت اسپاتی فیلوم

بهترین روش برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی، استفاده از زیر گلدانی گلدان گیاه است که آب اضافی حاصل از آبیاری گیاه در آن تجمع یافته و با تبخیر خود، رطوبت اطراف گیاه را افزایش می دهد.

گاهی اوقات جهت نگهداری گل اسپاتی فیلوم بنده مشاهده کرده ام که بسیاری از افراد با غبارپاشی گیاه اقدام به افزایش سطح رطوبتی می کنند که البته انجام این کار خطرات خود را برای گیاه شما داشته و سبب هجوم انواع بیماری ها به گیاه شما می شود با این حال توصیه می شود اگر قصد غبارپاشی گیاه خود را دارید، حتما بعد از غبارپاشی آن در اطراف گیاه خود تهویه مناسب و یا ملایم را فراهم کنید تا از تجمع قطرات آب بر روی برگ ها (مخصوصا انتهای برگ) جلوگیری شده و خطری گیاه عزیز شما را تهدید نکند.

چگونه به بهترین نحو ممکن آبیاری اسپاتی فیلوم را انجام دهیم؟

بسیاری از فروشندگان اسپاتی فیلوم توصیه می کنند که هفته ای یکبار گیاه خود را آبیاری کنید با این حال از آنجایی که مدت زمان خشک شدن خاک به عوامل زیادی نظیر آب و هوای محل زندگی، مرحله رشد گیاه، نوع خاک گلدان و اندازه ی گلدان گیاه بستگی دارد، توصیه می شود برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم حتما قبل از آبیاری گیاه، رطوبت نیمه ی بالایی خاک گلدان را بررسی کنید تا از آبیاری زیاد گیاه جلوگیری شود.

برای بررسی دقیق تر رطوبت خاک می توانید انگشت اشاره دست خود را به داخل خاک وارد کرده و در صورت عدم احساس رطوبت لایه ی مذکور خاک، با خیالی آسوده تر گیاه خود را آبیاری کنید.

بهترین روش آبیاری اسپاتی فیلوم آن است که آب به طور کامل خاک گلدان را مرطوب کرده و به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان؛ روند آبیاری گیاه متوقف شد که معمولا انجام این کار حدود 15 الی 20 ثانیه زمان خواهد برد.

آیا کیفیت آب تاثیری بر سلامت گیاه مان دارد؟

بله، اسپاتی فیلوم از گیاهانی به شمار می رود که نسبت به میزان املاح درون آب مثل کلر و فلوراید بسیار حساس است بنابراین توصیه می شود برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم در خانه، 24 ساعت قبل از آبیاری، میزان آب مورد نیاز گیاه را در فضای باز قرار دهید تا از مقدار املاح مضر آن توسط تبخیر کاسته شود.

کوددهی اسپاتی فیلوم را با احتیاط انجام دهید

کود مناسب اسپاتی فیلوم

همان طور که اشاره شد اسپاتی فیلوم نسبت به مواد شیمیایی مختلف بسیار حساس است که این موضوع نیز در ارتباط با عناصر موجود در کود مصرفی گیاه هم صادق است بنابراین پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از آسیب دیدگی ریشه ها و همچنین عدم تجمع نمک های اضافی در خاک، ماهانه یکبار توسط کودهای رقیق و کامل، در فصول بهار و تابستان گیاه خود را تغذیه کنید و روند کوددهی اسپاتی فیلوم را در فصول پاییز و زمستان به طور کامل متوقف نمایید.

زمان تعویض گلدان اسپاتی فیلوم

از نشانه های زمان تعویض گلدان اسپاتی فیلوم می توان به خروج ریشه ها از سطح خاک و همچنین خروج آنها از منافذ زهکشی انتهای گلدان اشاره نمود.

در تعویض گلدان اسپاتی فیلوم به این نکته مهم توجه داشته باشید که اسپاتی فیلوم تمایل دارد که ریشه های آن کمی محکم بسته شوند در نتیجه توصیه می شود گلدان جدید شما گیاه تنها دو سایز (حدود 5 سانتی متر) از گلدان قبلی بزرگتر باشد تا گیاه دچار تنش نشده و از عدم آسیب رسیدن به ریشه ها اطمینان حاصل شود.

تکثیر اسپاتی فیلوم

تکثیر اسپاتی فیلوم
تکثیر اسپاتی فیلوم

تکثیر اسپاتی فیلوم روش های متفاوتی دارد و ساده ترین آن، تکثیر گیاه توسط پاجوش هایی است که در کنار گیاه مادری وجود دارند که در علم کشاورزی به آنها ریزوم گفته شده و هر یک دارای شاخه و برگ مخصوص به خود را دارا هستند.

برای تکثیر اسپاتی فیلوم، در قدم اول کل گیاه را از گلدان خارج کنید و سپس پاجوش های متصل به گیاه مادری را توسط یک چاقوی تیز و ضدعفونی شده برش دهید.

لازم به ذکر است پاجوش های که برش می دهید می بایست حداقل دارای 2 برگ بوده و ریشه داشته باشند. پس از برش پاجوش های کوچک، ریشه های آنها را اگر آسیب دیده هستند، هرس کنید.

روش تکثیر اسپاتی فیلوم
روش تکثیر اسپاتی فیلوم

در قدم بعدی و در صورتی که مشاهده می کنید قسمتی از برگ های پاجوش بریده شده آسیب دیده و یا نوک آنها قهوه ای رنگ است، می بایست توسط همان چاقوی تیز مورد استفاده آنها را هرس نمایید.

سپس در ادامه ی تکثیر اسپاتی فیلوم هر یک از این پاجوش های تهیه شده را در گلدان جدا کاشته و خاک گلدان را به طور کامل از آب غرقابی کنید.

با طی شدن دو ماه، شما رشد برگ ها و افزایش ارتفاع گیاه را خواهید دید و در این بین ممکن است شاهد پژمردگی برگ های پاجوش ها باشید که این امر جای هیچگونه نگرانی نداشته و علت آن، جدایی کودک از مادر خود است و گیاه شما به زودی به شرایط نرمال خود باز خواهد گشت.

برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم نیازی به نظافت برگ های گیاه است؟

بله، برای جلوگیری از جمع شدن گرد و غبار بر روی برگ های گیاه و همچنین افزایش راندمان فتوسنتز می بایست برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم هر دو ماه یکبار، برگ های گیاه توسط یک پارچه ی تمیز و مرطوب نظافت شود.

در صورتی که تمایل دارید به روش های دیگری برگ های گیاه خود را نظافت کنید، می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

آفات و بیماری های گل اسپاتی فیلوم

به طوری کلی اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا، در برابر هجوم آفات گیاهان خانگی و همچنین بیماری های گیاهان آپارتمانی بسیار مقاوم است با این حال برای پیشگیری از هجوم آفات بهتر است دائما بافت رویشی گیاه (مخصوصا قسمت زیرین برگ ها) بررسی شده تا از عدم هجوم آفات مزاحم اطمینان حاصل شود.

در صورتی که تارهای سفید رنگ و چسبناک، لکه های قهوه ای مایل به زرد و همچنین سوراخ های نامنظم را روی برگ های گیاه خود مشاهده می کنید، بدانید گیاه شما مورد هجوم آفات قرار گرفته که برای از بین بردن لکه های موجود می توانید از الکل استفاده کرده و آنها را پاک کنید.

از سویی دیگر از بیماری های گل اسپاتی فیلوم می توان به ظهور قارچ خاکستری بر روی سطح خاک گلدان اشاره نمود که برای درمان آن و نگهداری گل اسپاتی فیلوم می توانید مقداری دارچین را روی سطح خاک ریخته و قارچ های مضر را از بین ببرید.

در ادامه ی مقاله، چند سوال متداول در ارتباط با نگهداری اسپاتی فیلوم را بررسی خواهم کرد.

علت گل ندادن اسپاتی فیلوم چیست؟

از رایج ترین دلیل و یا علت گل ندادن اسپاتی فیلوم می توان به نامناسب بودن نور محیطی اشاره کرد، در نتیجه توصیه می شود برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم، گیاه را به محل پرنور تری در خانه انتقال دهید به طوری که شرایط نوری محل مذکور همانند حالتی باشد که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد.

از سویی دیگر از دیگر علت گل ندادن اسپاتی فیلوم و یا تولید غنجه های ضعیف و کوچک گیاه می توان به عدم کوددهی صحیح اسپاتی فیلوم اشاره نمود که اغلب دلیل آن عدم دسترسی ریشه ی گیاه به عنصر فسفر است با این حال برای رفع این مشکل از مشکلات گل اسپاتی فیلوم توصیه می شود از کود گیاهان آپارتمانی که درصد فسفر آنها بالا است، برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید.

علت زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم چیست؟

زردی برگ اسپاتی فیلوم نشان از آن دارد که گیاه شما در معرض استرس بسیار شدیدی قرار گرفته است بنابراین می بایست در این راستا و نگهداری گل اسپاتی فیلوم، آبیاری گیاه را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

همان طور که در مقاله زردی برگ انجیری به آن اشاره شد، شایع ترین دلیل زردی برگ گیاهان آپارتمانی، آبیاری بیش از حد آنها است چون شما اجازه نمی دهید مابین دو آبیاری، نیمه ی بالایی مخلوط خاک گلدان خشک شود در نتیجه در صورتی که هم اکنون گیاه شما با مشکل مذکور دست و پنجه نرم می کند، توصیه می شود میزان آبیاری اسپاتی فیلوم را کاهش داده و ریشه های گیاه را بررسی کنید و در صورت پوسیده بودن ریشه ها، آنها را تا نقطه ی سالم هرس کرده و از گیاه خود در گلدان جدید و خاک تازه نگهداری کنید.

علت قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم چیست؟

از شایع ترین دلایل و یا علت قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم می توان به رطوبت کم محیطی و همچنین کوددهی زیاد اسپاتی فیلوم اشاره نمود با این حال همان طور که اشاره شد برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم می بایست به طریقی که در این مقاله اشاره شد، رطوبت محیطی اطراف گیاه را افزایش داده و از کوددهی زیاد آن پرهیز کنید.

علت شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم چیست؟

در مقاله ی پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی به شرح کامل این موضوع پرداختیم با این حال از شایع ترین دلیل و یا علت شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم می توان به آبیاری کمتر از حد نرمال گیاه اشاره نمود بنابراین برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم توصیه می شود دائما رطوبت خاک بررسی شده و در صورت لزوم حتما آبیاری گیاه انجام شود.

از دیگر علت شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

درجه حرارت بالا: دمای بیش از حد محیطی باعث افزایش تبخیر و تعرق گیاه شده که به واسطه آن برگ های اسپاتی فیلوم شل می شود.

رطوبت کم محیطی: از دیگر علت شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم می توان به رطوبت کم محیطی اشاره نمود در نتیجه توصیه می شود همواره به رطوبت محیطی گیاه توجه داشته و حتی الامکان برای تامین رطوبت گیاه خود از زیر گلدانی استفاده کنید.

فضای کوچک گلدان: با رشد ریشه های گیاه، دیگر فضای گلدان برای توسعه ریشه ها مناسب نخواهد بود بنابراین ریشه ها از خاک بیرون آمده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند که در نتیجه ی این اتفاق، برگ های اسپاتی فیلوم شما شل و پژمرده خواهد شد.

علت کوچک شدن برگ های اسپاتی فیلوم چیست؟

نور زیاد محیطی سوای سوختگی برگ اسپاتی فیلوم، باعث کوچک شدن برگ های گیاه نیز می شود در نتیجه توصیه می شود برای نگهداری گل اسپاتی فیلوم، گیاه را به محل کم نور تری منتقل کنید تا از کوچک شدن برگ های گیاه جلوگیری شود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد نگهداری اسپاتی فیلوم در خانه سوال و یا تجربه ای دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 4 میانگین امتیازات: 3.8]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy